Ervaringen met Plaquenil

hydroxychloroquine

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

01-05-2019 | Vrouw | 47
Syndroom van Sjögren
Er is een zeldzame wisselwerking met het medicijn desmopressine. Mijn nieren kunnen door de plaquenil minder van de desmopressine opnemen. Veel en vaak plassen door verminderde opname van desmopressine.

17-11-2018 | Vrouw | 46
Syndroom van Sjögren
Na week of 10 beģon de werking. Groepsgevoel, koorts verdween, vermoeidheid is minder, geen ontstekingen meer aan tenen en vingers gehad. Pijn gewrichten is minder. Droogte ogen mond neus zelfde gebleven

23-06-2017 | Vrouw | 64
Syndroom van Sjögren
ik ben een paar jaar geleden begonnen met plaquenil op aanraden van de reumatoloog. Ik had veel pijn in mijn polsen, handen en knieen. Na twee maanden ongeveer was ik redelijk pijnvrij. In die periode had ik ook een burnout en andere lichamelijke klachten. Ook lichte haaruitval. In elk geval; mijn oude reumatoloog stopte en de nieuwe twijfelde aan Sjogren. Omdat ik op in[lees meer...]ternet gelezen had dat plaquenil voor nogal wat ellende kan zorgen en ik daar net heel precies last van had, ben ik acuut gestopt. In plaats van plaquenil ben ik groenlipmossel gaan gebruiken en ik moet zeggen dat ik me qua pijn prima voel. Ik gebruik nu zeven maanden niet meer. De verwardheid is afgenomen, ik heb geen diarree of misselijkheid meer. Ik ben blij dat ik het middel niet meer gebruik.

18-01-2017 | Vrouw | 42
Syndroom van Sjögren
Ik gebruik het nu een half jaar, maar begin me steeds beter te voelen. Vooral mijn spieren en gewrichten zijn veel minder stijf en ik voel me niet iedere dag zo grieperig. Eindelijk kan ik weer wat beter functioneren en de dagelijkse dingen volhouden.

27-01-2016 | Vrouw | 49
Syndroom van Sjögren
Eind 2012 werd bij mij Sjögren vastgesteld. Ik moest beginnen met mijn medicijnen Plaquenil en Prednisolone. Al na enkele dagen liep het verkeerd. Hevige hoofdpijn, troebel zien, concentratiestoornissen en een enorme vermoeidheid. Ben toen gestopt met de inname van Prednisolone maar ben 6 maand werk onbekwaam geweest vooraleer ik weer wat normaal kon functioneren. Sedertdi[lees meer...]en hebben mijn ogen nooit meer optimaal gefunctioneerd. Tussenin ben ik ook af en toe gestopt met de inname van Plaquenil. Bij de reumatologe kreeg ik telkens opnieuw een voorschrift voor een magistrale bereiding van Plaquenil omdat ze dachten dat ik overgevoelig was voor een van de andere ingrediënten die in Plaquenil verwerkt waren. Na de zomer krijg ik altijd een opstoot van mijn gewrichtspijnen en daardoor ben ik dus in Oktober 2015 opnieuw gestart met de inname van Plaquenil (magistrale bereiding). Boven vermelde bijwerkingen staken terug de kop op, zo erg dat ik bepaalde dagen mij moest plat leggen op de koude grond om er toch maar een klein beetje beter te worden en dan een ganse dag in de zetel of in bed te gaan liggen omdat ik niet in staat was om recht te staan en rond te lopen. Maar mijn reumatologe blijft beweren dat het onmogelijk is om overgevoelig te zijn aan deze medicatie. Op 19/01/2016 ben ik aan mijn rug geopereerd, heb enkele dagen veel gerust en had daar ook constant mijn duizeligheid ook in bed, dus heb ik op 21/01/2016 beslist om met dit medicijn te stoppen en als ik op controle ga bij de specialiste zal ik haar de bijsluiter eens laten lezen.