hydroxychloroquine

Lupus (14 meningen)
Gewrichtsontsteking (2 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)
Malaria (0 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

05-07-2021 | Vrouw | 60
Reumatoïde artritis
Mijnervaring was dat iallws als verwarrend vond en dacht doodziek te Ijn voor ik her doorhad dat het wel eens aan dw planquw kon liggen

09-05-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
veel bijwerkingen als je pech hebt zoals ik, ik hoop dat u meer geluk hebt met dit medicijn . na gebruik van 2 jaar hartritme stoornis en constant hoofdpijn ,blaasproblemen en onrust en oogproblemen, ,na overleg van mijn reumatoloog direct gestopt met dit medicijn, alleen gebruik van mtx dat ook hoofdpijn geeft gaat redelijk

15-03-2020 | Man | 80
Reumatoïde artritis
Na een maand het medicijn te hebben gebruikt Uitslag en jeuk op het hoofd en het hele lichaam

09-02-2019 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Sinds heel lang last van AR, Vanalles geprobeerd, maar een jaar geleden is er Parkinson vasgesteld, ik was toen onder behandeling van Ledertrhexase, en dachten dat ik al die klachten had door dit geneesmiddelen, en dat was het ook niet ! Moeten stoppen met die Lederthexase, spijtig, want ik verdroeg ze goed, maar de ziekte van Parkinson kwam roet in het eten gooien, nu and[lees meer...]erhalve later dat ik Plaquenil (1x200mg/per dag) neem ben ik ganse tijd ziek ! Misselijk, raar in mijn hoofd, verschrikkelijke spierpijnen in benen en voeten, kan bijna niet meer lopen ! Het is verschrikkelijk ! Ook mijn huid is niet meer mooi, sta vol met uitslag en heb ook enorm veel problemen met mijn blaas, dokter denkt dat ik ineens urinezuur heb en dat ik daardoor opgezwollen voet en teen heb, hij voelt ook heel warm aan, ben dan ook koortsachtig, mijn man zegt dat ik na deze 6 weken moet stoppen, want het wordt alsmaar erger ! Ik weet het echt niet meer, ik ben radeloos, is er nog iemand met zulke problemen?

19-02-2018 | Vrouw | 65
Reumatoïde artritis
Anderhalf jaar geslikt waarvan anderhalf jaar te lang met de volgende bijwerkingen: Darmen: ik heb de darmaandoening Prikkelbaar Darm Syndroom hetgeen ik al enkele jaren onder controle had met Movicolon en zonder ziekenhuisopnames Vanaf dag 1 tot op heden heb ik veel last van mijn darmen, krampen en onverwachte diarree; Tinnitus in ernstige mate gekregen, hiervoor een t[lees meer...]raining moeten volgen bij een Audiologisch Centrum, de tinnitus is gebleven; Ernstig gehoorverlies gehoor sterke achteruitgang van indicatie/categorie 3 naar indicatie/categorie 5 hiervoor de training “Spraak afzien” moeten volgen bij een Audiologisch Centrum; Voetnagelschimmelinfectie Blaren linker voet op grote en 2e teen waarvan de wondjes slecht genezen (na ’n half jaar); Schimmelinfectie hele lijf hiervoor een medicijnkuur van een maand gehad met als gevolg enorme darmklachten, onder behandeling van dermatoloog, van de schimmelinfectie af en nu eczeem over hele lijf; IJskoude voeten, ook in de zomer en trekt pijnlijk door, ik loop en wandel veel dus daaraan kon het niet liggen; Psoriasis na 1,5 jaar slikken.

02-11-2017 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Gebruik het nu al een half jaar en krijg nu veel bijverschijnsels onder ander warrig zijn, benauwdheid en misselijkheid. Wie is ook zo warrig in zijn hoofd van? Ik vind het erg vervelend.

10-10-2017 | Man | 70

15-06-2017 | Vrouw | 20
Reumatoïde artritis
Ik slik nu iets meer dan een jaar plaquenil. Voor ik aan deze medicatie begon woog ik makkelijk 85 kilo, nu een jaar later weeg ik een ruime 50 kilo. Nu is dit natuurlijk geen nare bijwerking, maar begin me toch zorgen te maken omdat ik blijf afvallen en wel goed en veel eet. Daarbij ben ik erg gestrest sinds ik de medicijnen slik, ik merk dat mijn angststoornis die altij[lees meer...]d al wel lichtelijk aanwezig was, ineens vele malen sterker naar boven komt. Gelukkig kan dit verminderd worden door psychologen en mensen in mijn omgeving. Verder merk ik dat het voor mijn lichaam en gewrichten erg goed werkt! Wel hier en daar last van vreemde eczeem en jeukende huid.

09-04-2017 | Vrouw | 69
Reumatoïde artritis
Neem al jaren plaquenil en het helpt mijn lijf soepel blijven. Ik sport veel, vooral yoga heb ik veel baat bij.

10-03-2017 | Vrouw | 49

05-02-2017 | Vrouw | 63
Reumatoïde artritis
Dit heb ik gekregen van de reuma specialist.

01-02-2017 | Vrouw | 42
Reumatoïde artritis
Ik heb reumatoïde artritis. Na langdurig gebruik van methotrexaat dit medicijn en sulfacalazine erbij gaan gebruiken. Effect al na 1 maand duidelijk. De ontstekingen zijn grotendeels verdwenen. Wel 1 kg per maand erbij aan gewicht.

30-01-2017 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Ik ben gestopt, omdat het gevoel niet goed is. Ik had veel bijwerkingen: hartkloppingen, nerveus, hoofdpijn, wisselende stemmingen.

21-01-2017 | Vrouw | 78
Reumatoïde artritis
Spierklachten in benen, problemen met lopen, erg moe en erg duizelig. Ben direct op gehouden met innemen en heb de reumatoloog gebeld, zij vond het goed. Ik heb nog altijd wat bijwerkingen er van, ze zeggen dat dat niet kan, maar ik heb nooit problemen gehad aan mijn ogen. De reumatoloog had me doorgestuurd naar de oogarts, omdat dit medicijn slecht voor je ogen i[lees meer...]s. Ik had helemaal geen bril. De oogarts ontdekte dat ik staar had, ik ben aan 2 ogen geopereerd met het gevolg dat ik nu 2 brillen moet dragen en ik ben nog altijd duizelig en erg moe.

23-08-2016 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
last van ontstekingen, bloed wees uit dat ik reuma kon krijgen, maar door plaquenil te slikken gaat het uit mijn bloed.

07-08-2016 | Vrouw | 52
Reumatoïde artritis
Het duurt even voordat de Plaquenil na de start gaat werken (6-8 weken), maar werkte bij mij heel goed. Bijwerkingen vind ik wel heel vervelend: zonneallergie, huid verbrand heftig bij lichte zonnestralen. Bij zonvakantie heftig ziek geworden bij weinig blootstelling aan zon. Ontstaat al na 15 min op een terras ondanks facor 30 / schaduw etc. Voor een zonaanbidster en 'bu[lees meer...]itenmens' vreselijke bijwerking!

Amoxicilline / Clavulaanzuur (421) - Antibiotica - penicillines breedspectrum