Ervaringen met Rizatriptan

Imigran (163 meningen)
Maxalt (163 meningen)
Zomig (46 meningen)
Sandomigran (45 meningen)

Migraine en de impact van DNA

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

04-10-2019 | Vrouw | 34
rizatriptan (10mg)
Vanaf m’n 9e al hoofdpijnpatient met braken. Door gebruik van de anticonceptiepil migraine gekregen, overgestapt op Mirena spiraal, nog maar enkele keren per jaar migraine aanvallen met auraverschijnselen. Maar wel altijd volledig uitgeschakeld, braken, donkere kamer en geen geluid. Via huisarts Imigran zetpillen gehad, werkten matig. Ik had altijd 2 zetpillen nodig en ve[lees meer...]el slaap. Daarna sumatriptan, veel last van bijwerkingen (beklemming op borst, enorme vermoeidheid). Overgegaan op Imigran neusspray, had ook hier een dubbele dosis nodig en zelfde bijwerkingen als de zetpillen (erg vlak en vermoeid). Onlangs Rizatriptan gekregen en voor het eerst in 25 jaar binnen 1u na inname hoofdpijn vrij. Ik kan functioneren in mijn gezin, op mijn werk (lerares). Geen bijwerkingen en altijd bij me in mijn telefoonhoesje. Moeilijker te openen, de verpakking, maar ik zorg dat een klein stukje al een lipje vormt dat ik met de aura’s hem toch openkrijg (heb dan beperkt zicht). Na enkele uren ga ik over op paracetamol om de dag erna ook goed te voelen! Aanvallen van 1x per 2/3mnd zijn nu wel wekelijks geworden. Maar dat moet ik even goed in kaart brengen voor ik na de ha ga. Gisteren wel rizatriptan ingenomen bij zware hoofdpijn bij het opstaan en ‘s avonds een migraine aanval. Dit schijnt verband te hebben met elkaar.

03-12-2018 | Vrouw | 26
rizatriptan (10mg)
Ik heb te kampen met zware migraine aanvallen. Mét aura en braken. Mijn huisarts schreef rizatriptan voor en heb dat vandaag voor het eerst moeten innemen. Direct bij het verschijnen van de aura heb ik een smelttablet van 10mg ingenomen. Ben direct op bed (in een donkere kamer) gaan liggen. En plots schrok ik wakker! Ik ben heel even van de wereld geweest kort na inname. [lees meer...]Daarna ben ik rustig gaan slapen. Toen ik 2 uur later wakker werd was de aura weg en de hoofdpijn was pijnlijk maar niet ondraaglijk. Ik voelde me heel slap, zwaar en suf. Urenlang last gehad van koude rillingen. Had ook last van duizeligheid en misselijkheid. Maar heb niet overgegeven! Dat is een hele verbetering! Al met al heeft de rizatriptan ervoor gezorgd dat de aura veel sneller over ging, de hoofdpijn een stuk minder heftig was en ik niet heb hoeven braken. Maar de bijwerkingen zijn vrij ernstig. Ik ga hierover met mijn huisarts praten want ik durf het niet zomaar nog eens te nemen.

23-11-2018 | Vrouw | 34
rizatriptan (10mg)
Ik heb als eerste voor migraines rizatriptan voorgeschreven gekregen van de huisarts. Dit hielp in het begin redelijk, maar na een paar jaar werkte het niet echt meer. Ook had ik vaak last van bijwerkingen.

05-08-2018 | Vrouw | 47
rizatriptan (10mg)
Hiervoor gebruikte ik sumatriptan maar dat deed bij mij steeds minder vaak iets. Toen met rizatriptan gestart en dit werk bij mij tot nu toe altijd. Wel is het zo dat de migraine op de eerste dag vaak terug is voordat ik een volgende tablet mag nemen. Maximaal 2 per 24 uur. De tweede en derde dag gaat wel goed. Ik ben er heel blij mee want het maakt mijn leven een stuk aa[lees meer...]ngenamer. Ik heb zowel Maxalt als allerlei goedkope merken gebruikt, bij mij is er geen verschil. Wel moet ik smelttabletten hebben vanwege misselijkheid.

24-04-2018 | Vrouw | 54
rizatriptan (5mg)
2 x geprobeerd, 2 x dezelfde bijwerkingen van duizeligheid, misselijkheid en vernauwd bewustzijn en heel erg slaperig. Het hielp wel tegen de hoofdpijn maar heb nog meer last van de bijwerkingen dan van de hoofdpijn.

15-03-2018 | Vrouw | 35
rizatriptan (10mg)
Heb altijd rizatriptan gehad en werkt bijna altijd. Pijn komt op, pil innemen en na drie kwartier is de pijn weg. Heel soms, bij een zware aanval, duurt het een paar uur of is een tweede nodig. Bijwerkingen heb ik nauwelijks, de vermoeidheid kan ook komen door de eerdere aanval.

02-02-2018 | Vrouw | 37
rizatriptan (10mg)
Wanneer ik een aanval op voel komen neem ik een tablet. Na een half uur neemt de pijn af en vermindert nog verder in het half uur daarna. Tot bijna 0. Mijn aanvallen zijn relatief mild maar wel erg genoeg om niets meer te kunnen. Door dit medicijn kunnenn mijn dagelijkse bezigheden doorgaan dus ik ben erg blij mee. Een kanttekening is wel dat je daardoor minder geneigd be[lees meer...]nt de oorzaken aan te pakken. Bij mij is dat meestal gebrek aan nachtrust of drukte in mijn hoofd. Maar ook daar werk ik aan en ik adviseer ieder die dit middel neemt dat ook te doen.

03-01-2018 | Vrouw | 55
rizatriptan (10mg)
migraine aanvallen al vanaf mijn 18e ,met periodes Maxalt voorgeschreven gekregen maar hierbij toch wel wat bijwerkingen zoals slaperig,duizelig en moe. Nu rizatriptan smelttabletten geen enkele bijwerking en werk perfect

23-12-2017 | Vrouw | 40
Zwangerschap
Na de bevalling van mijn eerste kind heb ik regelmatig last van migraine aanvallen. Het probleem zit altijd achter mijn rechteroog. Een stekende pijn, die eigenlijk altijd 3 dagen duurt. Vaak rondom míjn menstruatie en ovulatie, maar soms heb ik een aanval wanneer ik teveel wijn heb gedronken of teveel stress heb gehad. Ook sterke geuren kan bij mij een aanval opwekken.[lees meer...] Pas na 3 jaar kwam ik erachter dat dit migraine was en sindsdien slik ik medicijnen hiervoor. Voorheen maxallt en nu rizatriptan. Soms ook in combinatie met diclofenac. Wanneer de aanval niet overgaat dan slik ik tramadol. Maar dat doe ik alleen in noodgevallen. De aanvallen komen tegenwoordig steeds vaker terug. Binnenkort wil ik naar Duitsland, daar is een migrainekliniek. Ik ben zeer tevreden over Rizatriptan. Maar doordat ik het zo vaak slik, heb ik ook steeds vaker hoofdpijn of een zwaar hoofd.

23-11-2017 | Vrouw | 60
rizatriptan (10mg)
Ik heb problemen met de verpakking. Ik krijg de tabletten bijna niet uit de verpakking. Iedere keer weer met een bonkend hoofd proberen om een tablet uit de strip te halen.

13-11-2017 | Vrouw | 26
rizatriptan (10mg)
Rizatriptan helpt goed tegen migraine. Na inname van een pil begint het middel na ongeveer 3 kwartier te werken. Ben wel doodmoe na inname van een pil maar ik kan tenminste slapen wat ik voorheen met een migraine aanval niet kon. Ik blijf dit middel dus zeker gebruiken.

24-10-2017 | Vrouw | 57
rizatriptan (10mg)
Smaak idd vies, komt volgens mij van de aspartaam, wat ook troep is. Maar de eerste keren hielp het goed na ongeveer twee uur, dan langzaamaan weer top. Maar beter halve dan hele dag. Maar laatste twee keer deed het helemaal niets!

03-10-2017 | Vrouw | 17
rizatriptan (10mg)
Mijn dochter 17 jaar kreeg 3x per jaar een migraine aanval en acuut dus deze pillen lagen klaar. Vanavond was het zover, huilend van de pijn na tabletje en je zag gewoon de aanval omdraaien naar hoofdpijn en na half uur kreeg ze raar gevoel, warm en raar en iets duizelig en lacherig. En na klein tukje is de aanval weg! Ze lijkt wel wat stoned en lacherig, maar het helpt zo[lees meer...] goed. Normaal 2 dagen compleet uit de running, nu 2 uur later is ze weer een blije euhhh wel erg blije dochter. Dankbaar voor de ontwikkelaar van dit middel.

28-07-2017 | Vrouw | 52
rizatriptan (10mg)
Nam vroeger Maxalt en sinds wat jaren Rizatriptan. Gedurende enkele jaren had ik regelmatig migraineaanvallen, de laatste paar jaar had ik ze nauwelijks en sinds wat maanden krijg ik bijna wekelijks en soms 2 x per week migraine, waarbij andere pijnstillers zoals Neurofen en paracetamol niet helpen. Als ik ze op voel komen, neem ik meteen Rizatriptan in en binnen een paar[lees meer...] uurtjes heb ik geen last meer van pijn en de extreme misselijkheid. Ik voel me nog steeds een beetje onwel, blijf een beetje wazig zien etc., maar kan verder bijna normaal functioneren, wat zonder de medicatie niet zo zou zijn. Als het nodig is, neem ik het middeltje soms 2 dagen achter elkaar, maar vaak is 1 tablet voldoende en ik heb de indruk dat het de duur van de migraineaanval verkort. Enige nadeel... vind de smaak van het tablet heel vies en slik het dus met een slokje water snel door.

26-04-2017 | Vrouw | 52
rizatriptan (5mg)
Mijn maandelijkse migraine duurt ca. 2 dagen/avonden. Rizatriptan (voorheen Maxalt) helpt goed en ik word hoofdpijnvrij wakker. Het vernauwt de bloedvaten wat bij mij juist nodig is in die dagen. Mijn bijwerkingen: licht in het hoofd, duizeligheid, nare smaak in mond. Het duurt best lang voordat het aanslaat, zeker een uur. Smelttabletten zijn smerig, bosbessensmaakje maak[lees meer...]t het alleen maar erger. Maar het helpt goed.

03-08-2016 | Vrouw | 44
rizatriptan (10mg)
Ik heb ongeveer 3 jaar last gehad van ernstige hoofdpijn die vaak 2 dagen aanhield. Omdat de hoofdpijn niet gepaard ging met lichtflitsen of misselijkheid kwam mijn huisarts niet op het idee dat ik migraine zou kunnen hebben. Na een ernstige aanval in het weekend kreeg ik rizatriptan 5mg van een vervangend weekendarts. Later heeft mijn eigen huisarts mij de 10mg voorgeschr[lees meer...]even. Dit middel is geweldig. Ik neem een tablet als ik het op voel komen. Meestal 2 of 3 dagen achter elkaar, maximaal 1 tablet per dag. Na inname verdwijnt de hoofdpijn binnen een uur.