Ervaringen met Nasonex

Verkoudheid (3 meningen)

02-06-2017 | Vrouw | 42
mometason (50ug/do)
Astma
Neus van nature altijd open en alles netjes recht, nooit snurken, vrije ademhaling. Mits ik niet in die perioden zat. Dan weer een jaar totaal niet verkouden, dan weer een jaar aan de lopende band en ging dat 10 jaar lang. Jarenlang dus moeten sukkelen met langdurige perioden van verkoudheid. En dan elke dag letterlijk een hele tissuedoos van 200 stuks wegsnuiten waarna h[lees meer...]et 's avonds weer verminderde tot verdween. Om gek van te worden! Ik moest er maar mee leren leven, vernam ik van de huisarts na diverse onderzoeken. Uiteindelijk 2 jaren geleden ging het mis: weer constant verkouden, tot niets meer komen, hijgen als ik een paar meter liep, zweten en veel dromen 's nachts (van de ontstekingen). En als ik probeerde de luchtwegen aan te sterken door een uurtje wandelen werd ik licht grieperig. Een minuutje rennen betekende meteen een week griep en weer in bed liggen. Dus toch maar eens naar de dokter toe, een andere (vakantieland). "Mevrouw, u heeft beginnende astma". Budesonide en Nasonex meegekregen. Twee keer per dag in het begin, daarna naar 1 maal daags Na 1 dag al vermindering van de klachten, na dag 2 geheel hersteld! Ik voelde me weer eens mens en snotterde totaal niet meer. Alle ontstekingen weg, weer lekker kunnen rennen en springen en normaal kunnen leven zonder de tissuedoos bij me te hebben. Ik ontdekte op een gegeven moment dat ik zelfs zonder de budesonide kon (ik accepteer wat lichtere kortademigheid), want hier voel ik me dus gejaagd, trillerig en wat angstig op (ook bijnierschorshormonen). Bij de Nasonex echter heb ik deze klachten juist niet. Ik kan met de Nasonex alleen nu verder en gebruik hem alleen als ik terugval in de klachten heb, dus niet doorlopend. Als het een tijd goed is gegaan, dan probeer ik of ik ermee kan stoppen en of het lichaam het weer op eigen kracht kan. En zo ja, dan ben ik tijdelijk vrij van medicijnen. Begin ik licht te snotteren op een dag, dan weet ik dat het weer zover is en ga ik weer een maandje een flesje halen. Ik vind het echt het wondermiddel voor mij. Eindelijk verlost van dat eeuwige gesnotter! In die paar maanden vakantie stond andermans sterk naar rook stinkende bank, dat kan de reden zijn geweest van de problemen toen. Maar andermans rookstank in het verleden ook (ik ben niet-roker, maar moest regelmatig andermans gifwolken inhaleren). Ik voel me in elk geval weer mens sinds ik me bij Dr. Hoest heb laten behandelen en Nasonex gebruik, :). Ik raad de mensen aan af en toe ermee te stoppen, de bijnieren worden zo niet lui en worden weer gedwongen zelf bijnierschorshormonen te produceren.

20-08-2013 | Man | 52
mometason
Astma
Graag wilde ik hier mijn ervaring delen als alternatief voor Nasonex. Ik kon op dit forum zo gauw geen betere plek vinden dan onder Nasonex. Had het echter net zo goed onder Seretide kunnen zetten. Gebruik ik ook (inhaler). Sinds en ruim jaar doe ik regelmatig (wekelijks) sinusspoelingen onder de douche. Er is veel over te lezen. Zoek op sinus rinse of nasal irrigation [lees meer...]en je bent even 'n paar dagen zoet. Allengs mijn eigen "recept" gevonden na wat experimenteren. Als je googled op (met aanhalingstekens) "Post op nasal irrigations" dan kom je op 'n pdf document met wat ingrediënten. Praktijk: Ik gebruik gewoon 'n ordinaire Spa waterfles van ca 700 ml met zo'n handige stompe blauwe dop. Die past lekker op je neus. Ik vul de fles half met lauw kraanwater en doe er 1 tot 1 1/2 theelepeltje gewone keukenzout in. Soms ook nog 'n TL zuiveringszout (extra reiniging). Verder voeg ik 15 druppeltjes Betadine toe. En met dit goedje spoel ik m'n sinusholtes door. Achterover, naar de zijkant, fles op de neus en zachtjes (!) leegdrukken. Ene neusgat in en aan de andere kant er weer uit. Met achterover leunen bereik je de beide voorhoofdholtes, de beide kaakholtes (zij het minder), de zeefbeenholte en ook het middenoor gedeelte. Als je vol zit (bij mij ca 60 ml) dan kun je ook nog klaren, waarmee je ook de beide buizen van Eustachia meepakt. Het resultaat is verbluffend! Ik gebruik nog maar 1 Seretide pufje per dag (25/250) en van de Nasonex en dat soort neusspray's ben ik af. En het belangrijkste: Veel minder of soms nog nauwelijks piepen en zagen met ademhalen en verminderde slijmproduktie (sputum). Het kost nauwelijks wat, je kunt het onder de douche doen, het lucht op en je houdt je KNO gedeelte in topconditie. Je slijmvliezen worden weer zoals ze ooit bedoeld waren. Verder doodt de Betadine nare bacteriën. Waarschijnlijk ook de goede, vandaar dat ik het niet dagelijks doe tenzij ik een opvlamming heb. Die heb ik trouwens veel minder dan vroeger. En nee, het prikt niet. Immers, de door mij beschreven verhouding hierboven benadert die van de menselijke traan qua zoutgehalte. Je "fopt" het lichaam er als het ware mee en voelt dus geen pijn. Wat je met water zonder zout zeer zeker wel voelt!