Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)

dimethylfumaraat (30)

01-10-2016 | Man | 66
dimethylfumaraat (120mg)
Psoriasis
Na jarenlang smeren met Dovobet met weinig of geen resultaat mee gestopt. Reden was dat mijn huid zeer dun was geworden, en kapot ging. Begonnen met psorinovo therapie 2x 30 mg, na 2 jaar rustige opbouw uitgekomen op 480 mg 4x120 met weinig bijwerkingen. Toen begon de verzekering moeilijk te doen, en wou niet meer vergoeden. Dank je wel CZ. Een dermatoloog gezocht en toen[lees meer...] kon het wel. Ben 6 jaar helemaal vrij geweest, maar deze zomer ineens overal kleine rode plekjes weer stress? Maar mijn dermatoloog kijkt het drie maanden aan, het komt wel weer goed. Ben overigens zeer tevreden over Psorinovo, wens alle psoriasis patienten veel succes met hun behandelingen.

10-04-2015 | Vrouw | 50
dimethylfumaraat (30)
Artritis psoriatica

20-10-2014 | Vrouw | 35
Psoriasis
Sinds zes weken zit ik aan de fumaarzuur voor mijn psoriasis. Ik heb deze ziekte al 26 jaar en mijn behandelingen waren altijd beperkt tot zalven en lichttherapie (niet wetende dat ik in aanmerking kon komen voor andere middelen). De laatste jaren leken mijn plekken, die ik over mijn hele lichaam heb, juist door de zon te verergeren... Deze zomer ging het niet langer: ik [lees meer...]bleef na 4 weken Kroatië onder de plekken zitten (ze verergerden zelfs!) en mijn huid deed ontzettend veel pijn! Dat resulteerde in een consult met de dermatoloog, waar ik zelf moest aangeven om eindelijk eens een nieuwe behandeling te willen proberen (in plaats van dat de dermatoloog, deskundige als hij is, zelf andere mogelijkheden oppert). Ik heb hier al veel ervaringen gelezen van mensen die dit middel ook gebruiken en het biedt hoop! Alleen heb ik helaas behoorlijk last van bijwerkingen: de eerste twee weken werd ik elke nacht rond 5 uur wakker met verschrikkelijke maagkrampen en had ik last van een continue misselijkheid en af en toe diarree. De twee weken daaropvolgend kreeg ik ook steeds vaker opvliegers en verplaatsten mijn hevige maagkrampen zich naar een uurtje of 1 's middags (niet fijn als baliemedewerker), waarbij ik het koud kreeg, duizelig en licht in m'n hoofd werd en hoofdpijn kreeg. En nu weer twee weken verder heb ik een zeer pijnlijke slokdarm, onhoudende jeuk over mijn hele lichaam en een sterke vermoeidheid. In overleg met de dermatoloog ben ik teruggegaan in het opbouwschema naar 1 tablet van 120 mg, om op die manier de bijwerkingen hopelijk wat draaglijker te maken. Hij adviseerde om het een kans te geven en dat wil ik ook, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die deze bijwerkingen herkennen en misschien advies voor me hebben of me kunnen verzekeren dat de bijwerkingen verdwijnen in de loop van de behandeling en ik 'gewoon' even moet doorbijten. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om ermee te stoppen namelijk, omdat het het niet waard leek. Ik neem al mijn tabletten trouwens altijd verdeeld over de dag in na een goede maaltijd en zoveel mogelijk met een melkproduct.

18-07-2014 | Vrouw | 54
Psoriasis
3 wkn geleden begonnen met psorinovo. Voor psoriasis . Verkregen door apotheek in Mierlo hout. Opgebouwd volgens schema!vandaag in overleg met dermatoloog gestopt vanwege ernstige diarree ! Kon niet meer eten en zat zowat hele dag op toilet! Dat kan niet de bedoeling zijn! Jammer !!!

27-02-2014 | Vrouw | 34
Psoriasis
Hoi, mijn naam is Marijke. Ik heb sinds circa 1 jaar multiple sclerose en psoriasis. De psoriasis zit voornamelijk op de hoofdhuid en veroorzaakt veel jeuk en ongemak. Ik heb diverse shampoos, crèmes, lotions e.d. gebruikt, maar werd alleen maar erger. Nu heeft de dermatoloog psorinovo (van apotheek Mierlo-Hout) voorgeschreven, daar ga ik vandaag mee starten (opbouwen)[lees meer...]. Ik heb hoge verwachtingen van dit middel, ook omdat de ervaringen hier over het algemeen erg positief zijn. Een bijkomend voordeel van dit middel is dat het binnenkort ook officieel in gebruik wordt genomen als medicijn bij ms, wat ik dus ook heb. Daarom kan ik vanaf nu stoppen met de dagelijkse copaxone injecties, dat is heel fijn. Ik zal de komende weken mijn ervaringen met psorinovo hier opschrijven.

09-10-2013 | Man | 26
Psoriasis
Begin juni ben ik begonnen met de Psorinovo behandeling. De eerste maanden was het resultaat 0. Na die tijd begon het iets wat op te knappen met ups en downs. Op het moment dat de huid er erg rustig uit zag ging dit een aantal dagen goed tot ik weer een terugval kreeg en ik weer onder de Psoriasis zat. De psoriasis zit bij mij grotendeels op mijn rug en armen. Vorige week[lees meer...] voor controle geweest bij de Dermatoloog en hij was niet tevreden met het resultaat, ik slikte op dat moment 7x 120 mg per dag. Doordat de Psoriasis plekken rood blijven stelde hij voor de dosis te gaan verlagen. Psorinovo maakt de bloedvaten wijder waardoor roodheid ontstaan melde hij mij. Op dit moment slik ik 's morgen 3x 120 mg en 's avonds 3x 120 mg. De schilfers zijn nergens meer te bekennen alleen zijn de plekken nog vuurrood en voelen sommige plekken nog ruw aan. Daarnaast sneer ik mij iedere avond in met Dovobet zalf. Ik vind het lastig om te bepalen of het resultaat komt door de zalf of de Psorinovo. Ik ben bang als ik met 1 van beide stop ik weer een terug val krijg. Wil ik misschien te snel 95% resultaat hebben zoals ik hier veel al lees? Of ben ik een van de weinige patienten waarbij Psornivo gewoon niet tot nauwelijks werkt?

01-08-2013 | Man | 26
Psoriasis
Ook ik wil even mijn verhaal kwijt, 6 jaar geleden tijdens een vakantie in Spanje werd ik van de een op andere dag wakker met een rode schilferige huid. Vele dokters en artsen bezocht........ allerlei zalfjes en creme voorgeschreven gekregen. Uit eindelijk bij een arts in het Zuwe/Hofpoort ziekenhuis in Woerden terecht gekomen. Een fijne arts die mijn inziens weet waar hij[lees meer...] mee bezig is (eindelijk na 100 andere artsen te hebben bezocht) Ik heb een aantal jaar dovobet zalf gesmeerd, dit altijd met een draagbaar resultaat. De zomers had ik zelden tot nooit ergens last van, mijn huis was schoon. Nu ongeveer een jaar geleden begon de psoriasis zich uit te breiden naar mijn armen en benen. Na overleg met de arts ben ik 8 weken geleden begonnen met Psorinovo, ik ben begonnen met 2x 30 mg per dag. Hierbij bleef ik wel de dovobet smeren. Inmiddels zit ik op 2x2 120 mg per dag. De afgelopen weken zag ik de psoriasis zichtbaar verminderen..........tot afgelopen weekend het ineens weer omkeerde. Het mooie resultaat van de afgelopen weken is nergens meer te zien. Mijn lichaam is weer bedekt met grote rode vlekken die echt NIET schilferen. Volgende week moet ik weer voor controle naar de arts. Heeft iemand ervaring met deze plotselinge omslag tijdens het gebruik van Psorinovo?

04-06-2013 | Vrouw | 61
Psoriasis
Ik heb sinds 3 weken de Dimetthyflumaraar tabletten , dus ben nog in de begin fase .Al zo'n 25 jaar last van psoriasis ,maar dat was in de hand te houden met zalven zoals Dermovate en Dovobet + lichttherapie . Het waren bij mij voornamelijk de benen die plekken vertoonden . Tot enkele maanden geleden de plekken zo hevig werden en zich uitbreiden tot aan mijn rug -armen [lees meer...]. De dermatoloog stelde gelijk voor om met deze medicatie te beginnen . Na 2 weken was het rond met de verzekering . Ik heb tot nu aan toe weinig last van bijwerkingen op wat lichte darmkrampen en lichte misselijkheid na . Maar mijn vraag is : zijn er meer mensen die de ervaring hadden of hebben dat de plekken in het begin erger werden en pijnlijker ? Ik smeer op dit moment wel met Dovobet , maar als ik elke plek wil smeren heb ik zeker 25 mg nodig .Vooral mijn billen en de achterkant van mijn benen zitten vol met plekken , wat zeer pijnlijk is met zitten en kleding . Mijn hoop is echt gevestigd op de medicatie !!

24-03-2013 | Man | 44
Psoriasis
zins januari ben ik aan psorinovo van v mierlo-hout heb soms dagen dat ik loom ben ,soms ook dagen in diaree,ik nam de pillen in met yoghurt of melk maar moest dan na 3 uur naar wc,nu op verzoek van dermotoloog met water ,gaat wat beter gelukkig ,soms heb ik nog wat last van jeuk ik voel eigelijk dat alles heel langzaam beter wordt,ik zou nu eigenlijk al op 6 pillen van 1[lees meer...]20 mg kunnen zitten maar ivm bywerkingen zit ik op 360mg totaal verdeelt over hele dag volgens dermotoloog maakt het niet uit hoelang je over de opfase doet dat is iets wat je moet aanvoelen in je lichaam hoe die op reageert, verder hoop ik dat het goed komt want ja de zomer komt er aan al zou je het met een temp van -1 overdag (24maart ) niet zeggen

09-01-2013 | Vrouw | 41

01-07-2012 | Man | 31
Psoriasis
Sinds mijn 12 last van psoriasis op mijn handen. Helaas is naar mate het oude worden uitgebreid naar ook mijn scheenbeen en voetzolen. Tijdens de hooikoorts periode (voor mij eind april) komt de uitslag vrij heftig opzetten. Meestal rond begin oktober word e.e.a. weer een beetje rustiger en soms verdwijnen enkele plekken. Einde mei 2012 ben ook ik gestart met dimetylfumara[lees meer...]at en heb gemerkt dat bij 3x 30mg per dag de schilvers op mijn voeten minder werden. De psoriassis zit er helaas nog wel. Momenteel gebruik ik 3x 120mg per dag en heb verder nog geen bijwerkingen. Ik rook en drink niet en probeer bewust en gezond te leven. Helaas merk ik nog niet dat de uitslag minder word. Sterker nog, ik vind de uitslag juist erger worden. Momenteel zit ik in mijn 6e week en heb nog wel even te gaan. Hopelijk slaat het later in de maand juli of augustus een beetje aan. p.s. wellicht goed voor andere om te weten, ik heb ook een schildklier afwijking en gebruik daarvoor Euthyrox.

20-06-2012 | Man | 78
Psoriasis
Ik ben begonnen met Psorinovo op 19 mrt 2012. Dosering volgens schema. Na +/- 6 weken waren een aantal plekken verdwenen. Echter ik was in die 6 weken 6 kilo afgevallen en had ook last van een geïriteerde keel. Op advies van de dermatoloog voorlopig gestopt en ben ik verwezen naar de huisarts. Deze heeft een uitgebreid bloedonderzoek laten doen waarvan de uitslag nog niet [lees meer...]bekend is. Ik zelf denk aan de schildklier maar ben geen dekundige. Ik ben benieuwd naar de uitslag. Zijn er nog meer gevallen bekend m.b.t. gewichtsverlies?

04-03-2012 | Man | 50
Psoriasis
had veel last van korsten op mijn behaarde hoofddhuid. Van alles geprobeerd: zalfjes, chinese arts/kruiden e.d. Uiteindelijk via de site Psorinovo de dimenthylfumaraat geprobeert. Sloeg goed aan en was met 3 maanden schoon! De bijwerkingen diaree en rood hoofd/oopvliegers valt goe mee te leven. Echter mijn bloed (en lever) trok het helaas niet en was hierdoor genoodzaakt o[lees meer...]m te stoppen. Onverwachts is de psoriasis naast alleen op de hoofdhuis nu ook inmiddels over mijn hele lichaam verschenen en dit in behoorlijke maten. Heb momenteel lichttherapie maar dit geeft niet echt het gewenste resultaat. Loop momenteel een maand bij een mesoloog en de plekken worden behoorlijk minder en mijn huid wat rustiger. Dus blijf hoop houden. heb nu lichttheraopie maar slaat niet echt aan

21-12-2011 | Vrouw | 42
Psoriasis
ik ben op 13 oktober begonnen met 30 mg psorinovo. Helaas is mijn psoriasis erger geworden. Zit nu aan de 120 mg. Ik heb dit middel 25 jaar geleden ook gebruikt, wat niet mocht baten,helaas. Ik hoop echt dat het goed komt. ik ben zo moe van de lichttherapie, hoewel ik hier elke zomer schoon was. Ik blijf hoop houden, dat het nog gaat aanslaan.

05-12-2011 | Man | 42
dimethylfumaraat
Na de ervaringen in dit topic gelezen te hebben alsook anderen ben ik nu al de vierde week bezig met Psorinovo waarbij ik momenteel op 120mg per dag zit maar het werkt al heel goed gelukkig, de plekken op mijn armen en benen zijn al met de helft verminderd en van mijn hoofdhuid is het helemaal verdwenen zelfs. Mijn vriendin begint het op te vallen dat mijn haar dikker lijk[lees meer...]t te worden en zelfs enkele kalende inhammen minder kaal lijken (stille hoop dat de bijwerking van eventueel verbeterde haargroei ivm dit medicijn dan toch waar is...). De eerste week kreeg ik al meteen (last van) het licht koortsige gevoel (als verhoging) dat met het Psorinovo gebruik gepaard kan gaan en vandaag heb ik een eerste echte opvlieger gehad waarbij ik tevens zo rood als een tomaat werd. Ik ben uiteraard in de hoop dat ik uiteindelijk niet veel van de Psorinovo zal hoeven te gebruiken omdat het nu al zo goed aanslaat, en ook mijn bloedwaarden in orde zijn, maar het is uiteraard nog te vroeg om te zeggen of deze trend zal voortzetten. TER EXTRA INFORMATIE Op een verzoek aan mijn dermatoloog in het EMC Rotterdam om dimethyl fumaraat te mogen gebruiken werd aanvankelijk positief gereageerd maar volgens haar (mijn inmiddels ex-dermatologe) maakte het niet uit of het een generiek fumaraat zou moeten zijn of Psorinovo. Ik was het (na veel leeswerk te hebben gedaan) totaal niet eens met die stelling en heb net zolang geploeterd en gezeurd tot ik mijn zin kreeg en ben daarvoor inmiddels zelfs van dermatoloog veranderd (die aanvankelijk overigens dezelfde stelling handhaafde als mijn oorspronkelijk dermatologe). Het is ook nog zo gegaan dat mijn apotheek me in eerste instantie toezegde om het fumaraat bij Mierlo Hout te bestellen (DE Psorinovo apotheek) en me uiteindelijk probeerde zand in de ogen te strooien, danwel af te schepen, door magistraal bereide pillen van een geheel andere apotheek mee te geven... Gelukkig zag ik eenmaal thuisgekomen dat dit geen Psorinovo was en ben ik direkt de apotheek gaan bellen met de mededeling dat ze het terug moesten nemen. Ze deden er eerste instantie vrij skeptisch over maar gezien mijn furieuze kwaadheid over de misleiding van de apotheker raakten ze vrij snel overtuigd (ik had het hem notabene vantevoren laten beloven dat het om Psorinovo zou gaan, het gaat om mijn persoonlijk welzijn, zij voelen er niets van als mijn nieren er minder van zouden worden). Na dit verhelderende bericht aan mijn (met gespleten tong pratende) apotheker heb ik alsnog Psorinovo (de echte dit keer) gekregen vergezeld van een excuus en een "wij hebben het ook druk, foutje erin geslopen"...