Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

05-11-2016 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na plotselinge uitbraak van psoriasis ca. 10 jaar geleden (nooit eerder last van gehad) gelukkig vrij snel gehoord van Psorinovo, een voorschrijvende specialist en de Vereniging Psorinovo. Opbouwperiode vrij kort, gestabiliseerd op 1x 120 mg per dag en binnen 3 maanden klachtenvrij. Slechts milde diarree alleen in het prille begin. Door fout van mijn apotheek 1x "onaangep[lees meer...]aste" Dimethylfumaraat geleverd gekregen i.p.v. Psorinovo en dat resulteerde binnen 2 dagen in enorme jeuk en rode vlekken op mijn rug, alsmede forse diarree. Deze verschijnselen waren ook weer binnen 2 dagen verdwenen na terugkeer naar Psorinovo. Bij geen van de jaarlijkse bloedcontroles zijn ooit afwijkingen geconstateerd. Voor mij is Psorinovo dus een fantastische remedie en ik ben blij dat ik niet eerst jarenlang de reguliere, met ernstiger bijwerkingen/gevolgen, medicijnen, crèmes, biochemicals, etc. heb moeten gebruiken!

04-11-2016 | Vrouw | 23
Psoriasis
Gestart in september met dimethylfumaraat (psorinovo). Trouw gehouden aan het opbouw schema, begon met 1 x daags 30 Mg en zit nu op 6x daags 120 Mg. In het begin heeeeel veel last gehad van bijwerkingen, elke dag ging ik kapot van de maagpijn, tot aan flauwvallen aan toe. Dagelijks opvliegers waarbij heel m'n lichaam voelt alsof het in de brand staat. Ik ben toen begonnen[lees meer...] met slikken van maagbeschermers Omeprazol 20mg. Dit hielp bij mij niet, opgehoogd tot 40 Mg en nog geen resultaat, nog steeds heel erg maagpijn. Ondertussen zag ik wel verschil naarmate de 4 weken vorderde. Ik wist alleen niet of ik alle pijn het wel waard vond. Na overleg met apotheek overgestapt op pantoprazol 40 Mg en sindsdien geen maagklachten meer. Soms opvlieger en wel wekelijks last van darmen. Ik ben nu bijna helemaal schoon, de grote plekken zijn nog hard bezig met weggaan, de kleine plekjes zijn allemaal mooi gaaf en lichtroze van kleur. Ik ben tevreden met dit medicijn (wel in combinatie met pantoprazol). Ik ben nog niet van plan om af te bouwen tot het moment dat de grote plekken ook geheel egaal zijn.

07-09-2016 | Man | 34
Psoriasis
Heb sinds mijn 18e (2000) last van Psoriasis, vooral op mijn ellebogen, rug, knieën etc. Door de jaren heen werd het beetje bij beetje erger, en de gebruikelijke zalf (Betamethason) moest ik steeds meer en vaker gebruiken. Persoonlijk had ik steeds een erg sterke reactie bij een keelontsteking, en altijd op bepaald eten (varkensvlees & paprika- ), wat op een gegeven [lees meer...]moment dusdanige vormen begon aan te nemen dat ik via de huisarts bij de dermatoloog terecht ben gekomen. In eerste instantie keelamandelen laten verwijderen (op aanwijs dermatoloog). Geen effect bij mij, in sommige gevallen schijnt dit te kunnen werken. - streptokokken- Ook hier eerst (waarschijnlijk vanwege de zorgkosten) lichttherapie geprobeerd. Helemaal schoon tot mijn eerste keelontsteking een maand erna - weer terug bij af. Mijn dermatoloog heeft mij toen voorgesteld aan Psorinovo, begin 2016. Mijn dermatoloog had inmiddels goede ervaring met dit medicijn, mits je het kan verdragen (lees: bijwerkingen maag/darm etc.) Netjes volgens het opbouwschema gaan opbouwen, en metname in het begin redelijk wat bijwerkingen zoals opvliegers en diarree. Innemen met 100ml vla bleek redelijk effectief tegen de opvliegers. De diarree, tja, vooral bij het ophogen van de dosering gewoon onvermijdelijk - je moet er wat voor over hebben. Na een ongeveer 5 maand ging ik langzaam resultaat zien, en zat toen op 8x120mg/dag. Een paar maand later nagenoeg psoriasis-vrij. Dat is ook mijn onderhoudsdosering gebleven, bij 1 pilletje minder treedt vrijwel onmiddelijk verslechtering op. Das iets meer dan de aanbevolen max van 6x120mg; maar daarbij moet gezegd dat die universeel is voor zowel volwassenen van 50kg als 150kg....in ieder geval volgens mijn dermatoloog geen probleem. Enkel bij het eten van varkensvlees en paprika, mijn oorspronkelijke probleemvoeding, volgt er soms een beetje jeuk waarna er zelfs hier en daar een klein plekje opduikt. Na een likje Betamethasoncreme zijn die zo weer verdwenen. Nu slechts nog heel sporadisch last van diarree, vooral een dag na "vette hap". Daar is prima mee te leven; ik kan weer normaal eten, en ben zo goed als psoriasis vrij. Dat heb ik er dus graag voor over. Kortom Psorinovo is voor mij een uitkomst gebleken. Het enige wat ik wil zeggen aan beginners is; houdt vol. Het duurde voor mij wel 6 maanden voordat ik resultaat begon te zien. Het werkt echt...

26-08-2016 | Vrouw | 45
Psoriasis
Eindelijk, na vele jaren veel huidklachten, m.n. in huidplooien, medicijn gekregen. ondanks zeer heftige bijwerkingen, (zware buikkrampen, diarree, misselijkheid, pijn, opvlieger, alles 3 x per dag ca. een uur) m.n in begin, waardoor ik de deur niet uitkon, toch doorgezet. Nu 3/4 jaar later nog steeds bijwerkingen, maar veel minder en minder sterk. Moet wel regelmatig an[lees meer...]i-diarree middel nemen. Huidplooien zijn schoon. geen open huid meer en geen pijnlijke kloven meer. Ik ben blij en vind bijwerking minder lastig dan de huidklachten voorheen.

09-05-2016 | Vrouw | 50
Lichen sclerosus
Ik had enkele jaren behoorlijk last van de Lichen Sclerosus. Ten einde raad kwam ik via internet terecht bij een arts die het middel Psorinovo kon voorschrijven. Ik heb het medicijn opgebouwd naar 3 x 120 mg tabletten, maar ik had wel af en toe last van mijn darmen. Nu heb ik deze afgebouwd naar 2 x 120 mg en het gaat heel goed. Ik heb totaal geen bijwerkingen en ik drink [lees meer...]gewoon mijn rode wijn en ik eet mosterd. Dit werd mij vooraf afgeraden, omdat het de werking van Psorinovo kon verminderen. Toen ik verder af wilde bouwen met Psorinovo kreeg ik toch weer mijn oude klachten terug, dus ik blijf gewoon 2x 120 mg slikken. Mijn leven is nu weer dragelijk. Ik hoop dat dit meer vrouwen kan helpen bij deze nare ziekte.

24-08-2015 | Vrouw | 37
Psoriasis
Na tientalllen lichtkuren, zalven en lotions in 2007 (tijdens een enorme uitbraak na de geboorte van mijn dochter) door iemand gewezen op een ingezonden stukje van maximaal 3 regels in de Libelle over Psorinovo. Ik was inmiddels de wanhoop nabij dus heb het tot op de bodem uitgezocht. Via de website bij een arts in de buurt terecht gekomen en goed beleid bij het opbouw[lees meer...]en van de medicatie (tergend langzaam, maar daardoor nauwelijks bijwerkingen. Wat flushing en buikkrampen, meer niet) en na 12 weken volledig verlost van al mijn plekken... en dat tot op de dag van vandaag! Zorg wel dat je de Psorinovo van Apotheek Mierlo-Hout krijgt. Er bestaat ook snelwerkende medicatie (Fumaderm bijvoorbeeld) maar daarvan is bekend dat de bijwerkingen veel extremer en heftiger zijn, waardoor veel patienten besluiten de behandeling te staken. Zo zonde! Bij Psorinovo geldt dus echt, geduld is een schone zaak.. Er zou echt meer bekendheid aan Psorinovo gegeven moeten worden. Er gaan zoveel mensen gebukt onder de jeuk, pijn en schaamte, terwijl dit in veel gevallen niet zo hoeft te zijn.

19-07-2015 | Man | 61
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
vanaf mijn 15e jaar tot 54 jaar heb ik allerlei zalfjes, smeersels en lichttherapie van het Lumc gebruikt wat echt niet hielp (erger nog mijn huid is ernstig beschadigd). kwam ik bij een natuurpraktijk in Rotterdam. Na eerst uitvoerig te zijn onderzocht en mijn levensstijl is doorgelicht kon ik aan een kuur beginnen van Psorinovo. De eerste tijd had ik behoorlijk last van[lees meer...] warmte aanvallen die veelal na ca 15-30 minuten weer verdwenen. Ik zag al snel verbetering aan mijn huid en was na ca een half jaar geheel schoon van psoriasis. daarna ben ik onder begeleiding van geleidelijk minder gaan slikken en slik nu van 30/60 mg per dag waar ik in zijn geheel geen last van heb. ik ben dan ook zeer gelukkig met dit voor mij wonder medicijn. met dank aan de natuurpraktijk.

09-07-2015 | Man | 41
Psoriasis
Sinds 6 jaar last van psoriasis. div behandelingen gehad o.a. zalven en lichttherapie. in het begin werkte het, maar het kwam steeds terug en werd ook veel erger. Dermatoloog stelde psorinovo voor 30mg 3 keer per dag, dat ging prima klachten werden niet minder, dus kreeg ik 120mg 3 keer per dag, daar ben ik in 2013 mee begonnen de eerste 4 mnd waren een hel, ik bleef overg[lees meer...]even en voelde me ook niet lekker. In totaal 23 kg afgevallen, de klachten zijn helemaal verdwenen en de psoriasis is ook weg helemaal, happy :). In de zomer van 2014 ben ik langzaam gestopt met de medicatie nu 1 jaar verder komt het heel langzaam terug dus meteen weer gestart met medicatie en hopelijk gaat het dit keer zonder problemen.

19-06-2015 | Vrouw | 18
Psoriasis
Sinds een aantal maanden gebruik ik psorinovo. Na 7 jaar dovobet en meerdere malen lichttherapie nu bij het gebruik van psorinovo bijna geheel klachten vrij zonder bijwerkingen. Wat een top medicijn!

01-06-2015 | Man | 36
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn nu sinds 3 jaar en ben er erg blij mee. Eerst langzaam opgebouwd tot een niveau waarbij je resultaat gaat zien, daar moet je echt de tijd voor nemen en blijven doorzetten! Daarna langzaam afbouwen totdat je klachten terugkomen, dan een stapje terug omhoog en dat gewoon blijven gebruiken. Af en toe heb ik er wat bijwerkingen van in de zin van diarree[lees meer...] en/of opvliegers (+/- 1x in de twee à drie weken) maar dat weegt niet op tegen het positieve effect dat Psorinovo heeft op mijn psoriasis. Het is overigens echt niet zo dat je op een zo laag mogelijk gebruik moet proberen te komen want de één heeft nu eenmaal meer werkzame stof nodig dan de ander. Ik slik nu zelf 8 tabletten van 120 mg per dag en dat gaat prima. Mijn dermatoloog geeft ook altijd aan dat het goed is zolang je maar onder de 10 tabletten per dag blijft. Psorinovo zorgt ervoor dat mijn tijdperk van lichttherapie en zoutbaden bij een behandelcentrum voorbij zijn. De paar kleine hardnekkige plekjes die ik nog heb zijn met de standaard smeerseltjes prima onder controle te houden en zijn van een dermate klein formaat dat ik met een goed gevoel in de sauna zit omdat niemand zal zien dat ik psoriasis heb. P.S. Ik heb wel eens, op advies van de apotheek, een tijdje de Dimethylfumaraat tabletten van De Magistrale Bereider gebruikt maar daar heb ik echt serieus veel meer bijwerkingen van.

20-05-2015 | Man | 61
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
na jaren van behandeling door diverse ziekenhuizen en specialisten was ik niets opgeschoten de uitslag bleef. mijn huid is door alle "probeersels" behoorlijk beschadigd. na 40 jaar heb ik een bezoek gebracht aan een natuurarts uit rotterdam. hij scheef mij psorinovo voor. komend van een behoorlijk aangedane huid was ik binnen 3 maanden geheel vrij van uitslag. ik slik nu [lees meer...]1 tablet van 30 mg per dag en dit gaat al 3 jaar goed. ben erg blij met dit medicijn.

22-04-2015 | Vrouw | 47
dimethylfumaraat (4)
Psoriasis
Voor mij is dit een wondermiddel! Sinds een paar jaar vijwel helemaal 'schoon'. Ik slik een onderhoudsdosis van 4x 30 mg per dag.

16-04-2015 | Man | 27
Artritis psoriatica
De eerste 2 maanden geen resultaat, na 3 maanden helemaal schoon. weinig last van bijwerkingen gehad. Heb mij niet aan het schema gehouden, per halve week heb ik het verhoogd, en met succes!!! Dit medicijn is fantastisch.

24-03-2015 | Man | 62
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn al vele jaren. Daarvoor ben ik jarenlang vele tientallen keren per jaar naar het ziekenhuis geweest voor vele behandelingen met een al met al zeer bedroevend resultaat. Voor mij is er geen beter medicijn. Ongelooflijk dat dit medicijn niet beter bekend is.

16-03-2015 | Man | 69
Psoriasis
Sinds mijn jeugd had ik last van psoriasis, tot mijn twintigste jaar was het niet ernstig, daarna werd het erger en na veel gesmeer met allerlei soorten zalf en lichttherapie verdween het niet. Toen ik van psorinovo hoorde heb ik een afspraak gemaakt met een van de artsen en ben het toen gaan gebruiken, binnen 3 maanden was ik schoon en ben weer gaan afbouwen tot 2 tablett[lees meer...]en per dag die ik nu 6 jaar lang gebruik zonder ernstige bijwerkingen, wat opvliegers maar daar valt best mee te leven. Onbegrijpelijk dat dermatologen dat niet voor schrijven als al die andere middelen niet helpen. In verband met de verzekering krijg ik het nu gewoon van de apotheek ipv psorinovo, ik zit nu lekker in mijn vel dan toen ik het niet gebruikte.

27-01-2015 | Man | 58
dimethylfumaraat
Psoriasis
Vanaf 1985 heb ik al Psoriasis, het begon met een klein plekje op mijn linker elleboog. Door de vele jeuk werd dit al snel erger en de plek groter. Toen op mijn andere arm, knie en enkels. Van Teerzalf en nog 10 tallen andere over op het Zogenaamde wonder "Dovobet " Heb maanden Licht Therapie gehad in het Ziekenhuis, waar ik ook nog ernstige brandwonden heb opgelopen omdat[lees meer...] de tijdklok foutief was ingesteld. Daar ik al in een periode zat van een langere Licht Therapie viel dit je minder snel op. Na ruim 24 jaar via een Advertentie in de Krant weer op nieuw gestart in een andere Kliniek. Daar na mijn Prive bijgehouden dossier van alle behandelingen toch eerst nog een start met Licht Therapie. Na + 10 behandelingen had de Specialist het wel gezien, het hielp niet. Eindelijk de oplossing "Psorinovo " 30 mg. Na een periode van instellen mag ik me nu gelukkig prijzen. Helemaal SCHOON.