Neotigason

acitretine

Psoriasis (17 meningen)
Eczeem (5 meningen)
Ziekte van Darier (2 meningen)
Ichthyosis (2 meningen)

Psorinovo / dimethylfumaraat (139 meningen)
Stelara (56 meningen)
Dovobet (30 meningen)
Taltz (6 meningen)
Enstilar (6 meningen)

28-12-2018

Neotigason (acitretine)

3 maanden neotigason geslikt. De pustels aan handen en voeten waren zo goed als verdwenen maar de bijwerkingen waren oh zo aanwezig. En wel in een mate die ik na drie maanden niet meer kon handelen. Daarom nu van 25 mg overgestapt naar 10 mg.
21-07-2018

Psoriasis

Neem nu ongeveer 7weken het medicijn in .Eerst 25mg nu 35mg en ben zeer tevreden.Heb wel wat last van droge lippen,handen en in de neus.Ook begint de eelt aan mijn voeten ,maar voor die ongemakken zijn middeltjes voor.Nu kan ik voor de zomer mijn haar wat korter knippen(had het op mijn hoofd) , topje en shortje aandoen( plekken over mijn hele lichaam).
08-03-2018

Psoriasis

Omdat alleen zalf therapy niet voldoende was ,werd er gestart met neotigason ,waar ik zeer hevig op reageerde ,dit werd alleen maar erger naar mate in het langer innam ,behalve bovenstaande bijwerkingen kreeg ik ook heel dik eelt over mijn hele voeten ,wat open scheurde en bloedde ,ook werd de buikpijn zo erg dat ik er niet meer van kon slapen en voortdurend misselijk en [lees meer...]duizelig was .
12-01-2018

Neotigason (acitretine)

Een paar jaar geleden brak mijn huidaandoening Lichen Planus uit. Ik heb de aandoening waarschijnlijk al langer, maar zicht- en voelbaar werd het in 2015. De aandoening zit van boven op mijn hoofd tot onder aan mijn voeten en alles daar tussen in. Ik kon van de jeuk niet meer slapen of werken, er vielen overal gaten in mijn huid. Ik gebruik Neotigason, soms 10 soms 20 en s[lees meer...]oms 30 mg per dag. Hoe hoger de dosering hoe meer bijwerkingen, droge lippen, korsten in mijn neus, haaruitval (op dit moment wat minder last van), hoog cholesterol. Ik probeer nu even helemaal te stoppen met de Neotigason omdat mijn cholesterol wat aan de hoge kant is. Maar ik ben heel blij dat ik dit middel heb gekregen anders zou ik helemaal gek zijn geworden van de jeuk!! Wel nieuwsgierig hoe ik me over een paar dagen zal voelen nadat ik het medicijn heb laten staan, misschien moet ik dan toch weer aan de Neotigason.
13-09-2017

Psoriasis

Ik heb psoriasis aan handen en voeten en dat werd steeds erger. Ik kon vaak niets meer vast pakken of op een toetsenbord tikken, heb zelfs veel met handschoenen gewerkt op kantoor. Als het weer eens zo erg was onder mijn voeten en tussen de tenen kon ik niet meer lopen en ook geen schoenen meer aan, dan was alles ontstoken en kon ik de ziektewet weer in. Na jarenlang tobbe[lees meer...]n met zalfjes voor mijn psoriasis, wat maar weinig hielp en daar een hele dunne huid van kreeg, heb ik op een gegeven moment lichttherapie gehad en dat heeft wel geholpen en was eindelijk een keer van de jeuk en pijn af en kon daardoor ´s nachts ook weer eens door slapen. Maar jammer genoeg was dat voor korte duur en kwam het snel weer terug en toen heb ik besloten dat ik zo ook geen kwaliteit van leven meer had en toen maar aan de medicatie gegaan. Ik slik nu bijna 10 maanden neotigason ben begonnen met 10mg en daarna 20 mg en het gaat echt beter met me. Ik heb ook wel bijwerkingen, maar die wegen niet op tegen de klachten die ik anders had.
01-04-2017

Psoriasis

Bij gebruik neotigason kan dagbehandeling worden voorkomen. Mijn bijwerkingen: bloedneuzen, gescheurde lippen, huid zeer zongevoelig.
06-03-2017

Ichthyosis

Ik heb een lichtere vorm van Ichthyosis Vulgaris, heb het sinds mijn geboorte en ben nu 21 jaar oud. Had begin 2014 toch maar besloten om weer eens naar de dermatoloog te gaan, om te kijken of er nieuwe behandelmethodes naar voren waren gekomen in de voorgaande jaren. De medicatie zelf werkt in principe prima, alleen de bijwerkingen kunnen wat vervelend zijn. In droger[lees meer...]e periodes; winter, als de verwarmingen aan springen bijvoorbeeld, heb ik vrij frequent bloedneuzen, soms zitten er periodes tussen van enkele weken, maar zoals de laatste paar weken heb ik bijna elke dag wel een bloedneus. Ook heb ik vrij vaak dat ik s'ochtends vroeg wakker word en dat een gevoelig deel van mn lichaam (vaak hoofd of keel) extreem geïrriteerd is, soms zo erg dat ik me fysiek niet lekker begin te voelen. All in all ben ik toch tevreden met Neotigason, aangezien ik erg werd belemmerd op het sociale vlak, en dat dit nu toch 90% beter gaat.
21-11-2016

Hidradenitis suppurativa

Na alles zowat geprobeerd te hebben, dit medicijn voorgeschreven gekregen van dermatolooog. Huid wordt zo dun dat je er last van hebt, lippen kapot,binnenkant handen heel dun dat je na het stofzuigen bv blaren in je handen hebt staan. Voetzolen worden zo dun, dat je niet eens meer fatsoenlijk kunt lopen, ook blaren erop. Je mag niet in de zon (fijn als je dit middel slikt [lees meer...]in de zomer) of anders smeren met factor 50. Ergste van alles is haaruitval. Ik had een hele dikke bos haar, en na het stoppen met dit medicijn (6 mnd gebruikt) valt mijn haar nu al 4 maanden uit, zo erg dat ik 3 kwart haar kwijt ben, en mijn haar zo dun is dat iedereen het ziet. Vreselijk medicijn en heeft niet eens geholpen voor mijn ziekte.
24-10-2016

Neotigason (acitretine)

Ik slik dit medicijn al meer dan 30 jaar voor mijn huidaandoening. Hyperkeratose palmo plantaris. In het begin wilde arts niet geven ivm bijwerkingen. Uiteindelijk gekregen mits ik niet zwanger zou worden. Alles onder controle. Elk half jaar bloed onderzoek en elk jaar een botscan. De meeste bijwerkingen zijn inmiddels voorbij. Wat wel steeds terug keert is een cyclus als [lees meer...]er weer veranderings. Dan komt de huidaandoening weer terug en slik ik iets meer. Daardoor weer haaruitval, droge mond, kapotte neus aan binnenkant. Dit alles duurt 2 weken. Het rare van dit is dat mijn haaruitval verdwijnt en mijn haar dan dikker wordt. Tot dat al mijn haar weer volledig terug is en mijn haar weer dunner van structuur word. Verder heb ik geen bijwerkingen. Niks verkeerd met lever, nieren botten enz. Dit medicijn is voor mij echt een red middel om een zo normaal mogelijk leven te kunnen lijden. Ik kan wel nog steeds niet met handen in sopwater maar dat is prima op te lossen.
01-07-2016

Ichthyosis

07-06-2016

14-04-2014

Eczeem

Vanaf maart 2012 kreeg ik ineens heel veel droog eczeem op mijn handen. De huid bleef maar vereelten. Eerst alleen in de palmen, na ongeveer een jaar ook aan de bovenzijde van mijn vingers en op de vingertoppen. De sterkste zalven (dermovate, salicylzuur etc) gaven nauwelijks verbetering. Op een dieptepunt met zeer veel kloven en gescheurde vingertoppen begonnen met neoti[lees meer...]gason. Na 3 dagen liet al het eelt los. Het viel er als het ware vanaf en ik kon weer alles met mijn handen doen. Omdat mijn huid wel verbeterde maar niet terugkeerde naar hoe het altijd was geweest is de dosis na 1.5 maand verhoogd naar 25mg p/dag. Nog steeds niet veel verbetering. Wel heel veel last van bijwerkingen. Zeg maar alle bijwerkingen die in de bijsluiter stonden. Lijkbleke huid, paar kilo afgevallen. dunne gezichtshuid waardoor ik in mijn slaap per ongeluk mijn voorhoofd open ging krabben, hoofdpijn, na een aantal weken haaruitval. mijn haar werd stro-achtig, ineens eczeem op andere plekken, paar galbulten gehad, problemen met ogen focussen; dubbel zien, in donker autorijden lastig doordat alle koplampen op sterretjes gingen lijken, lippen volkomen kapot. Gestopt na ruim 2 maanden, nu ruim 2.5 maand later blijkt mijn haarstructuur te zijn veranderd, het ziet er nog steeds erg droog uit maar ik heb ineens van stijl haar bijna krullen gekregen. De overige vervelende bijwerkingen lijken te zijn verdwenen. Toch maar weer terug op de zalven. Mijn handen zijn inmiddels bijna weer terug bij af. Nee, niet mijn medicijn. De bijwerkingen waren in mijn geval veel erger dan de kwaal. Ter info alle bloedonderzoeken tussentijds waren in orde.
12-03-2014

Eczeem

07-11-2013

Psoriasis

Ipv Neotigason eens proberen om de voetzolen met Goudsbloem zalf in te smeren en af te dekken met mepor pleisters. De zalf maak ikzelf, dat kan iedereen.
05-11-2013

Psoriasis

Ten eerste ben ik helemaal niet van de medicijnen. Maar ik moest wat, heb erge last van psoriasis onder mijn voeten. Zomaar gekomen, ik wijt het aan stress!! Heb al vele soorten zalf geprobeerd. Heb nu een combinatie van Diprosalic met Vaseline-carbomeercreme van de Dermatoloog met 20mg Neotigason, het waren eerst 3 capsules van 10mg op een dag maar ik had erge bijwerkinge[lees meer...]n (droge lippen, binnenkant neus kapot, erg moe, hoofdpijn, griepverschijnselen) de bijwerkingen waren erger dan de kwaal. Maar toch kon ik er niet zonder en nu heb ik 2x10mg. De bijwerkingen zijn iets minder, maar nog zeker aanwezig. Gebroken nagels en haaruitval vind ik het ergste.
12-08-2013

Neotigason (acitretine)

Met dit middel begonnen op advies van dermatoloog in academisch ziekenhuis bij hardnekkige huidaandoening aan voetzolen. Alle zware zalven hadden daarvoor geen resultaat gegeven. Ook lichttherapie gaf geen verbetering. Eerste twee weken 10mg ingenomen om het lichaam aan dit middel te laten wennen. Daarna opgehoogd tot 20mg aan de ondergrens om bijwerkingen zoveel mogelijk[lees meer...] te beperken. Huid verbeterd in heel langzaam tempo maar ik heb ook geen ervaring hoe snel zoiets gaat. Bijwerkingen zijn goed te doen, wat kleine huidontstekingen, licht vettige huid, vermoeidheid en iets drogere lippen, neus en ogen. Moet dit middel waarschijnlijk nog paar maanden door gebruiken. Leverfuncties en cholesterol tot nu toe goed.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum