ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 5

12-01-2018

Neotigason (acitretine)

Een paar jaar geleden brak mijn huidaandoening Lichen Planus uit. Ik heb de aandoening waarschijnlijk al langer, maar zicht- en voelbaar werd het in 2015. De aandoening zit van boven op mijn hoofd tot onder aan mijn voeten en alles daar tussen in. Ik kon van de jeuk niet meer slapen of werken, er vielen overal gaten in mijn huid. Ik gebruik Neotigason, soms 10 soms 20 en s[lees meer...]oms 30 mg per dag. Hoe hoger de dosering hoe meer bijwerkingen, droge lippen, korsten in mijn neus, haaruitval (op dit moment wat minder last van), hoog cholesterol. Ik probeer nu even helemaal te stoppen met de Neotigason omdat mijn cholesterol wat aan de hoge kant is. Maar ik ben heel blij dat ik dit middel heb gekregen anders zou ik helemaal gek zijn geworden van de jeuk!! Wel nieuwsgierig hoe ik me over een paar dagen zal voelen nadat ik het medicijn heb laten staan, misschien moet ik dan toch weer aan de Neotigason.
13-09-2017

Psoriasis

Ik heb psoriasis aan handen en voeten en dat werd steeds erger. Ik kon vaak niets meer vast pakken of op een toetsenbord tikken, heb zelfs veel met handschoenen gewerkt op kantoor. Als het weer eens zo erg was onder mijn voeten en tussen de tenen kon ik niet meer lopen en ook geen schoenen meer aan, dan was alles ontstoken en kon ik de ziektewet weer in. Na jarenlang tobbe[lees meer...]n met zalfjes voor mijn psoriasis, wat maar weinig hielp en daar een hele dunne huid van kreeg, heb ik op een gegeven moment lichttherapie gehad en dat heeft wel geholpen en was eindelijk een keer van de jeuk en pijn af en kon daardoor ´s nachts ook weer eens door slapen. Maar jammer genoeg was dat voor korte duur en kwam het snel weer terug en toen heb ik besloten dat ik zo ook geen kwaliteit van leven meer had en toen maar aan de medicatie gegaan. Ik slik nu bijna 10 maanden neotigason ben begonnen met 10mg en daarna 20 mg en het gaat echt beter met me. Ik heb ook wel bijwerkingen, maar die wegen niet op tegen de klachten die ik anders had.
01-04-2017

Psoriasis

Bij gebruik neotigason kan dagbehandeling worden voorkomen. Mijn bijwerkingen: bloedneuzen, gescheurde lippen, huid zeer zongevoelig.
06-03-2017

Ichthyosis

Ik heb een lichtere vorm van Ichthyosis Vulgaris, heb het sinds mijn geboorte en ben nu 21 jaar oud. Had begin 2014 toch maar besloten om weer eens naar de dermatoloog te gaan, om te kijken of er nieuwe behandelmethodes naar voren waren gekomen in de voorgaande jaren. De medicatie zelf werkt in principe prima, alleen de bijwerkingen kunnen wat vervelend zijn. In droger[lees meer...]e periodes; winter, als de verwarmingen aan springen bijvoorbeeld, heb ik vrij frequent bloedneuzen, soms zitten er periodes tussen van enkele weken, maar zoals de laatste paar weken heb ik bijna elke dag wel een bloedneus. Ook heb ik vrij vaak dat ik s'ochtends vroeg wakker word en dat een gevoelig deel van mn lichaam (vaak hoofd of keel) extreem geïrriteerd is, soms zo erg dat ik me fysiek niet lekker begin te voelen. All in all ben ik toch tevreden met Neotigason, aangezien ik erg werd belemmerd op het sociale vlak, en dat dit nu toch 90% beter gaat.
21-11-2016

Hidradenitis suppurativa

Na alles zowat geprobeerd te hebben, dit medicijn voorgeschreven gekregen van dermatolooog. Huid wordt zo dun dat je er last van hebt, lippen kapot,binnenkant handen heel dun dat je na het stofzuigen bv blaren in je handen hebt staan. Voetzolen worden zo dun, dat je niet eens meer fatsoenlijk kunt lopen, ook blaren erop. Je mag niet in de zon (fijn als je dit middel slikt [lees meer...]in de zomer) of anders smeren met factor 50. Ergste van alles is haaruitval. Ik had een hele dikke bos haar, en na het stoppen met dit medicijn (6 mnd gebruikt) valt mijn haar nu al 4 maanden uit, zo erg dat ik 3 kwart haar kwijt ben, en mijn haar zo dun is dat iedereen het ziet. Vreselijk medicijn en heeft niet eens geholpen voor mijn ziekte.
24-10-2016

Neotigason (acitretine)

Ik slik dit medicijn al meer dan 30 jaar voor mijn huidaandoening. Hyperkeratose palmo plantaris. In het begin wilde arts niet geven ivm bijwerkingen. Uiteindelijk gekregen mits ik niet zwanger zou worden. Alles onder controle. Elk half jaar bloed onderzoek en elk jaar een botscan. De meeste bijwerkingen zijn inmiddels voorbij. Wat wel steeds terug keert is een cyclus als [lees meer...]er weer veranderings. Dan komt de huidaandoening weer terug en slik ik iets meer. Daardoor weer haaruitval, droge mond, kapotte neus aan binnenkant. Dit alles duurt 2 weken. Het rare van dit is dat mijn haaruitval verdwijnt en mijn haar dan dikker wordt. Tot dat al mijn haar weer volledig terug is en mijn haar weer dunner van structuur word. Verder heb ik geen bijwerkingen. Niks verkeerd met lever, nieren botten enz. Dit medicijn is voor mij echt een red middel om een zo normaal mogelijk leven te kunnen lijden. Ik kan wel nog steeds niet met handen in sopwater maar dat is prima op te lossen.
01-07-2016

Ichthyosis

07-06-2016

Pagina 1 van 5

Mirena (2031) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (831) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (435) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (433) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (358) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!