Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

09-10-2013 | Man | 26
Psoriasis
Begin juni ben ik begonnen met de Psorinovo behandeling. De eerste maanden was het resultaat 0. Na die tijd begon het iets wat op te knappen met ups en downs. Op het moment dat de huid er erg rustig uit zag ging dit een aantal dagen goed tot ik weer een terugval kreeg en ik weer onder de Psoriasis zat. De psoriasis zit bij mij grotendeels op mijn rug en armen. Vorige week[lees meer...] voor controle geweest bij de Dermatoloog en hij was niet tevreden met het resultaat, ik slikte op dat moment 7x 120 mg per dag. Doordat de Psoriasis plekken rood blijven stelde hij voor de dosis te gaan verlagen. Psorinovo maakt de bloedvaten wijder waardoor roodheid ontstaan melde hij mij. Op dit moment slik ik 's morgen 3x 120 mg en 's avonds 3x 120 mg. De schilfers zijn nergens meer te bekennen alleen zijn de plekken nog vuurrood en voelen sommige plekken nog ruw aan. Daarnaast sneer ik mij iedere avond in met Dovobet zalf. Ik vind het lastig om te bepalen of het resultaat komt door de zalf of de Psorinovo. Ik ben bang als ik met 1 van beide stop ik weer een terug val krijg. Wil ik misschien te snel 95% resultaat hebben zoals ik hier veel al lees? Of ben ik een van de weinige patienten waarbij Psornivo gewoon niet tot nauwelijks werkt?

09-09-2013 | Man | 26
Psoriasis
Beste medepatienten, Ik zal 1 van de weinige psorinovo gebruikers zijn die een 0 resultaat heeft. 1 augustus heb ik ook al een berichtje geplaatst, in eerste instantie had ik het idee dat er wel iets gebeurde. Maar na een aantal weken verder te zijn zijn alle plekken weer voor 100% terug en ben ik ten einde raad. Is er dan helemaal niets te doen aan deze aandoening.....[lees meer...]....

01-08-2013 | Man | 26
Psoriasis
Ook ik wil even mijn verhaal kwijt, 6 jaar geleden tijdens een vakantie in Spanje werd ik van de een op andere dag wakker met een rode schilferige huid. Vele dokters en artsen bezocht........ allerlei zalfjes en creme voorgeschreven gekregen. Uit eindelijk bij een arts in het Zuwe/Hofpoort ziekenhuis in Woerden terecht gekomen. Een fijne arts die mijn inziens weet waar hij[lees meer...] mee bezig is (eindelijk na 100 andere artsen te hebben bezocht) Ik heb een aantal jaar dovobet zalf gesmeerd, dit altijd met een draagbaar resultaat. De zomers had ik zelden tot nooit ergens last van, mijn huis was schoon. Nu ongeveer een jaar geleden begon de psoriasis zich uit te breiden naar mijn armen en benen. Na overleg met de arts ben ik 8 weken geleden begonnen met Psorinovo, ik ben begonnen met 2x 30 mg per dag. Hierbij bleef ik wel de dovobet smeren. Inmiddels zit ik op 2x2 120 mg per dag. De afgelopen weken zag ik de psoriasis zichtbaar verminderen..........tot afgelopen weekend het ineens weer omkeerde. Het mooie resultaat van de afgelopen weken is nergens meer te zien. Mijn lichaam is weer bedekt met grote rode vlekken die echt NIET schilferen. Volgende week moet ik weer voor controle naar de arts. Heeft iemand ervaring met deze plotselinge omslag tijdens het gebruik van Psorinovo?

06-08-2012 | Vrouw | 26
Psoriasis
Psorinovo is echt een een aanrader voor de mensen die psoriasis hebben! Ik had van alles gedaan, zalfjes, lichtheraphie... Tot op de dag de dermatoloog met MTX kwam. Ik heb naar de bijsluiter gekeken en ik weet niet wat er allemaal voor troep in zat maar ik heb dit absoluut niet ingenomen. Toen ben ik via via achter gekomen over psorinovo, nou het werkt uitstekend! Alles i[lees meer...]s bijna weg. De enige bijwerkingen zijn dat je erg last van je darmen krijgt, maar dat word op ten duur wel minder!

05-08-2013 | Vrouw | 24
Psoriasis
Mijn weg naar Psorinovo was een lange akelige weg. Een jaar of 6 geleden kreeg ik de eerste symptomen. Rode schilferachtige plekken op knieën en Ellebogen. De dokter gaf me een paar tubes verlichtende crème mee tegen de jeuk. Al snel was ongeveer 40% van mijn lichaam bedekt met een dikke laag psoriasis. Omdat ik ook mijn handen ondertussen een grote open wond was gewo[lees meer...]rden, kon ik niet meer werken. ik deed niet meer mee aan leuke activiteiten met vrienden. Alle mogelijke cremes heb ik uitgeprobeerd en ook lichttherapie was geen succes. Teleurgesteld kwam ik keer op keer na mijn afspraak bij de dermatoloog thuis. Totdat ik las over Psorinovo op internet. Dit aangekaart in het ziekenhuis. De dermatoloog gad hier nog nooit van gehoord! ! Na een tijd kreeg ik toestemming om dit te gebruiken. De bijwerkingen waren ernstig. Ik heb hele dozen met pijnstillers weggewerkt. Gelukkig heb ik volgehouden. Het was het allemaal waard. Ik ben nu bijna vrij van psoriasis. Op mijn psoriasis inversa na. Alleen belachelijk dat deskundigen 2 jaar geleden nog nooit van psorinovo gehoord hadden! Ik hoop dat het meer bekendheid krijgt want het middel heeft mij gered:)

09-11-2012 | Vrouw | 24
Haaruitval
Sinds enkele weken (6 weken) slik ik dimethylfumaarzuur voor mijn gehele kaalheid. Momenteel slik ik 180mg per dag en heb soms last van diarree en flushing (roodheid en jeuk) deze roodheid en jeuk is dan na ongeveer 30 minuten weer verdwenen. Ik neem de medicijnen verdeeld over 2 keer de dag. Graag zou ik willen weten of er meer mensen zijn met Alopecia Areata totalis d[lees meer...]ie dimethylfumaarzuur slikken om hun haar terug te krijgen. Zijn er mensen die fumaarzuur hebben geslikt tijdens hun zwangerschap en hoe is dit gegaan? Mijn dermatoloog heeft me verteld dat het een hele poos gaat duren voordat er kans bestaat dat mijn haar terug komt, kan wel duren tot een jaar maar heb nu wel enkele plekjes met donshaar gekregen, nog heel weinig maar meer dan vantevoren. Ben heel erg benieuwd en zal over een paar maanden weer een berichtje plaatsen als ik hoger zit in mijn doseringen. Wanneer er meer mensen zijn met Alopecia Areata zijn en dimethylfumaarzuur slikken, dan reageer aub op mijn bericht!!! Groetjes, Mij

04-04-2018 | Man | 23
Psoriasis
Nu twee maanden aan de fumaraten en ben erg tevreden. Vanaf mijn 16e heb ik last van psoriasis gehad. De eerste lichtbehandelingen waren effectief maar hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat psoriasis ook in het gelaat doorgebroken was. De afgelopen twee jaar smeerde ik 4x per dag, niet te doen. Nu sinds twee maanden aan de fumaraten en ben er goed over te speken. In[lees meer...] de opbouwende fase wat onwennig, last van flushes en vermoeidheid. Op het moment zie ik de psoriasis per week verbeteren en heb nog maar 2x per week last van de flushes(duren maar uurtje). Ik ben gestopt met de vette vitamine D zalf en smeer alleen nog 3 dagen in de ochtend hoormoonzalf. Als de bijwerkingen bij je meevallen zou ik het iedereen aanraden die het constante smeren zat is. Na een paar maanden kreeg ik een belletje over dat mijn lymfocytenwaardes(witte bloedlichaampjes) laag waren en er werd besloten om de dosering te minderen. Desondanks niet veel later herpes zoster(gordelroos) opgelopen welke langdurige zenuwpijn aan kan richten. Waar de bijwerkingen in het begin mild leken kreeg ik op een begeven moment last van allerlei verschillende kwaaltjes. Dit middel onderdrukt het immuunsysteem wat voor vreemde consequenties kan zorgen. Denk goed na voor je aan deze medicatie begint. Het werkt maar je moet er wat voor over hebben.

04-11-2016 | Vrouw | 23
Psoriasis
Gestart in september met dimethylfumaraat (psorinovo). Trouw gehouden aan het opbouw schema, begon met 1 x daags 30 Mg en zit nu op 6x daags 120 Mg. In het begin heeeeel veel last gehad van bijwerkingen, elke dag ging ik kapot van de maagpijn, tot aan flauwvallen aan toe. Dagelijks opvliegers waarbij heel m'n lichaam voelt alsof het in de brand staat. Ik ben toen begonnen[lees meer...] met slikken van maagbeschermers Omeprazol 20mg. Dit hielp bij mij niet, opgehoogd tot 40 Mg en nog geen resultaat, nog steeds heel erg maagpijn. Ondertussen zag ik wel verschil naarmate de 4 weken vorderde. Ik wist alleen niet of ik alle pijn het wel waard vond. Na overleg met apotheek overgestapt op pantoprazol 40 Mg en sindsdien geen maagklachten meer. Soms opvlieger en wel wekelijks last van darmen. Ik ben nu bijna helemaal schoon, de grote plekken zijn nog hard bezig met weggaan, de kleine plekjes zijn allemaal mooi gaaf en lichtroze van kleur. Ik ben tevreden met dit medicijn (wel in combinatie met pantoprazol). Ik ben nog niet van plan om af te bouwen tot het moment dat de grote plekken ook geheel egaal zijn.

16-11-2016 | Vrouw | 22
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
* opstartperiode van dimethylfumaraat + 2 maanden dimethylfumaraat & 2 maanden psorinovo geprobeerd * Heb sinds mijn 4e levensjaar in wisselende mate last van psoriasis guttata en psoriasis vulgaris op zowel hoofdhuis als lichaam. Soms haast niets voor jaren achtereen en soms mijn hele lichaam onder. Na zeker 4 jaar amper plekjes begon het vorige zomer ineens in alle h[lees meer...]evigheid op te vlammen terwijl ik op vakantie was. Van niets, naar mijn hele lichaam vol! Eerst geloofde ik niet dat het psoriasis was omdat ik nog nooit binnen 2 weken van niets naar bedekt in jeukende plekjes was gegaan. Na een tijdje begon het langzaamaan weg te trekken maar na een tweede vakantie kwam het in alle hevigheid weer terug! Weer in Nederland mocht ik van de dermatoloog tussen lichttherapie en dimethylfumaraat kiezen: de keus voor een pilletje in plaats van 2 keer per week naar het ziekenhuis gaan voor lichttherapie was snel gemaakt. De opbouwperiode van de dimethylfumaraat was afschuwelijk. Ik voelde me al niet lekker in mijn vel met al die jeukende plekken maar de misselijkheid en vermoeidheid die er door de dimethylfumaraat bijkwamen. Van mijzelf ben ik erg optimistisch en zeker een doorzetter, maar nu kon ik om het minste in huilen uitbarsten en voelde me erg ongelukkig en alleen in mijn gevoel. Dit staat niet bij de bijwerkingen, maar zou een oorzaak kunnen zijn van de vermoeidheid die dimethyl wél veroorzaakt (en natuurlijk het feit dat de jeuk en de esthetische ongemakken van psoriasis gewoon kut zijn) Wel moet ik nageven: twee maanden na de opstartperiode waren álle plekjes weg, wat een paardenmiddel. Is het het waard? Ik weet het niet. Ik ben na 4 maanden na de opstartperiode gestopt, de psoriasis bleef grotendeels weg en behalndel me weer met hormonen crème. Ik wil iedereen die dimethylfumaraat of psorinovo overweegt sterk aanraden contact op te nemen met de psorinovo vereniging of de psoriasis vereniging. Zij zijn ongelofelijk vriendelijk, weten heel veel.

21-08-2014 | Man | 22
Artritis psoriatica
Ongeveer 3 jaar terug op 19 jarige leeftijd kreeg ik voor het eerst psoriasis en reuma verschijnselen. De reumatoloog stelde toen de diagnose 'artritis psoriasis' waarna ik begon met een behandeling van MXT. Door de MTX verminderde de klachten, al waren de bijwerkingen heftig (vermoeidheid, gevoel van ziekte, lusteloos). Volgens mijn arts kwam ik ondanks deze bijwerkingen [lees meer...]voorlopig niet in aanmerking voor een behandeling met de effectieve (maar dure) biologicals. Uiteindelijk heb ik zelf besloten opzoek te gaan naar een alternatief. Via een orthomoleculair arts kwam ik bij het middel psorinovo uit. Na een jaar van opbouwen zit ik nu op 8 X 120mg, deze behandeling is veel effectiever met amper bijwerkingen. Zowel de psoriasis als de reuma lijkt verdwenen, ik voel mij helemaal fit en krijg de medicijnen vergoed door mijn zorgverzekeraar. Ik kan iedereen met psoriasis of artritis psoriatica sterk aanraden opzoek te gaan naar een arts die behandelt met dit middel!!

20-08-2014 | Man | 22
dimethylfumaraat (120MG)
Artritis psoriatica

25-06-2012 | Vrouw | 22
Psoriasis
Hallo lieve mensen, Ik doe sinds 2 maanden een behandeling in ede. Ging heel goed tot ik van de week oorontsteking kreeg. Dus kreeg weer een uitbraak, pfffff helaas. Maar voor de mensen die deze medicijn niet kunnen gebruiken is de licht terapie echt super. Allen je moet er wel tijd voor hebben en blijven herhalen. ik hoop dat ik ooit het juiste middel vind zonder bijwe[lees meer...]rkingen en nog wat. Wat ik graag van mij hart wil; mensen schaam je er niet voor als mensen het niet willen zien, kijken ze maar de andere kant op. Schaam je er niet voor. Groetjes alm

10-05-2017 | Man | 21
Psoriasis
Ik gebruik deze medicijnen nu 3 maanden en heb het opgebouwd tot 8 pillen van 120 mg per dag. Helaas tot nu toe geen enkele verbetering. Ik had er grote verwachtingen van omdat ik op internet bijna alleen maar positieve reacties lees. Ik blijft het nog een maand gebruiken hopelijk komt er toch nog verbetering, al zijn mijn hoge verwachtingen aardig bijgesteld.

03-03-2013 | Vrouw | 21
Psoriasis
Ik slik nu 3 weken dimethylfumaraat van de magistrale bereider uit Oud-Beijerland, tot 2 weken gebruik merkte ik nog niets aan mijn psoriasis. Nu na 3 weken neemt de roodheid af en sommige kleine plekken zijn al zo goed als weg, de grote plekken zitten er helaas nog wel. Verder heb ik heftige darmkrampen erbij gekregen, deze zijn voor mij goed te bestrijden met Buscopan. I[lees meer...]k neem de tabletten nu gespreid over de dag elke 3 uur in met melk om maagklachten te voorkomen. Ik ben ondanks de darmkrampen tevreden met het resultaat, ik gebruik geen hormoonzalven meer, mijn huid is nog nooit zo rustig geweest zonder zalf!

08-06-2016 | Vrouw | 19
Psoriasis
Na vanaf mijn 11e hevige psoriasis de hebben gehad ging ik na alle zalven aan de psorinovo. Rustig opbouwen. Het werkte perfect. Helaas kreeg ik na een tijd last van hevige bijwerkingen. Mijn huid was roodgloeiend. Alles jeukte als een gek. Het was vreselijk. Meteen mee gestopt en uiteindelijk aan de lichttherapie gegaan. Ik wou dat ik het eerder gedaan had. Werkte ideaal[lees meer...]. Nauwelijks verbrand en alle psoriasis weg. Wel even doorbijten, die 3x in de week door wind en regen helemaal naar het ziekenhuis toe fietsen voor dat ene minuutje onder de lampen, maar nu heel blij met het resultaat. Ik ben al langer dan een jaar schoon.

19-06-2015 | Vrouw | 18
Psoriasis
Sinds een aantal maanden gebruik ik psorinovo. Na 7 jaar dovobet en meerdere malen lichttherapie nu bij het gebruik van psorinovo bijna geheel klachten vrij zonder bijwerkingen. Wat een top medicijn!

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum