Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

28-07-2013 | Vrouw | 35
Psoriasis
Ik heb al psoriasis v.a mijn 10e levensjaar, ben nu inmiddels 35 jaar. Ik heb alle zalven gebruikt die er bestaan, bad en licht therapie gedaan maar zonder resultaat. Plekken over mijn gehele lichaam en waar ik voornamelijk mee zat was dan mijn handpalmen geheel aangetast waren. Ik werk in de zorg en kon door deze huidziekte mijn werk niet meer naar behoren uitvoeren. [lees meer...]Mijn Dermatoloog heeft vorig jaar deze med voorgeschreven..en ben nu voor 95 % genezen van mijn psoriasis. 1 klein plekje op 1 knokkel.. Bijwerkingen waar ik last van had en heb: opvliegers.. nu gelukkig wel minder maar nog wel dagelijks, extreme moeheid..bloedwaardes blijven gelukkig goed. Een laatste redmiddel tegen deze huidziekte..ik kan deze med alleen bestellen via de apotheek van mijn zkh en deze bestellen het ook in Mierlo, mijn eigen apotheek kan er niet aankomen helaas.

06-02-2019 | Man | 34
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn nu ongeveer 4 jaar. Mijn plekken waren volledig onderdrukt, een leek zou niet zeggen dat ik Psoriasis had, het was gewoon niet meer te zien, echter deze winter toch een klein plekje op het achterhoofd, ik slikte 2x 120mg per dag. Zeer bekend probleem is de lage waarde van lymfocyten, bij mij kwamen deze niet hoger dan 0.8 en waren heel regelmatig[lees meer...] zelfs 0.6, hetgeen wat problematisch is als je wilt ophogen als de plekjes (zoals in mijn geval) iets terug kwamen. Er bestaat echter wel een manier om deze lymfocyten wat omhoog te krijgen en dit wil ik iedereen meegeven. Ik slik sinds 3 weken 2x 500mg "N-acetyl-L-cysteïne" vandaag kreeg ik te horen dat ondanks mijn verhoging van Psorinovo, mijn lymfocyten 1.0! hadden bereikt! dit had ik nog nooit in 4 jaar gehaald, Cysteïne werkt dus zeer zeker en is vrij te verkrijgen, doe je je voordeel mee. ps, overal waar Psoriasis wordt aangeduid als huidziekte, gelijk niet verder doorlezen, Psoriasis is een auto-immuunziekte en heeft gek genoeg helemaal niks direct met je huid te maken, je zou eerder denken aan een type stofwisselingsziekte.

07-09-2016 | Man | 34
Psoriasis
Heb sinds mijn 18e (2000) last van Psoriasis, vooral op mijn ellebogen, rug, knieën etc. Door de jaren heen werd het beetje bij beetje erger, en de gebruikelijke zalf (Betamethason) moest ik steeds meer en vaker gebruiken. Persoonlijk had ik steeds een erg sterke reactie bij een keelontsteking, en altijd op bepaald eten (varkensvlees & paprika- ), wat op een gegeven [lees meer...]moment dusdanige vormen begon aan te nemen dat ik via de huisarts bij de dermatoloog terecht ben gekomen. In eerste instantie keelamandelen laten verwijderen (op aanwijs dermatoloog). Geen effect bij mij, in sommige gevallen schijnt dit te kunnen werken. - streptokokken- Ook hier eerst (waarschijnlijk vanwege de zorgkosten) lichttherapie geprobeerd. Helemaal schoon tot mijn eerste keelontsteking een maand erna - weer terug bij af. Mijn dermatoloog heeft mij toen voorgesteld aan Psorinovo, begin 2016. Mijn dermatoloog had inmiddels goede ervaring met dit medicijn, mits je het kan verdragen (lees: bijwerkingen maag/darm etc.) Netjes volgens het opbouwschema gaan opbouwen, en metname in het begin redelijk wat bijwerkingen zoals opvliegers en diarree. Innemen met 100ml vla bleek redelijk effectief tegen de opvliegers. De diarree, tja, vooral bij het ophogen van de dosering gewoon onvermijdelijk - je moet er wat voor over hebben. Na een ongeveer 5 maand ging ik langzaam resultaat zien, en zat toen op 8x120mg/dag. Een paar maand later nagenoeg psoriasis-vrij. Dat is ook mijn onderhoudsdosering gebleven, bij 1 pilletje minder treedt vrijwel onmiddelijk verslechtering op. Das iets meer dan de aanbevolen max van 6x120mg; maar daarbij moet gezegd dat die universeel is voor zowel volwassenen van 50kg als 150kg....in ieder geval volgens mijn dermatoloog geen probleem. Enkel bij het eten van varkensvlees en paprika, mijn oorspronkelijke probleemvoeding, volgt er soms een beetje jeuk waarna er zelfs hier en daar een klein plekje opduikt. Na een likje Betamethasoncreme zijn die zo weer verdwenen. Nu slechts nog heel sporadisch last van diarree, vooral een dag na "vette hap". Daar is prima mee te leven; ik kan weer normaal eten, en ben zo goed als psoriasis vrij. Dat heb ik er dus graag voor over. Kortom Psorinovo is voor mij een uitkomst gebleken. Het enige wat ik wil zeggen aan beginners is; houdt vol. Het duurde voor mij wel 6 maanden voordat ik resultaat begon te zien. Het werkt echt...

27-02-2014 | Vrouw | 34
Psoriasis
Hoi, mijn naam is Marijke. Ik heb sinds circa 1 jaar multiple sclerose en psoriasis. De psoriasis zit voornamelijk op de hoofdhuid en veroorzaakt veel jeuk en ongemak. Ik heb diverse shampoos, crèmes, lotions e.d. gebruikt, maar werd alleen maar erger. Nu heeft de dermatoloog psorinovo (van apotheek Mierlo-Hout) voorgeschreven, daar ga ik vandaag mee starten (opbouwen)[lees meer...]. Ik heb hoge verwachtingen van dit middel, ook omdat de ervaringen hier over het algemeen erg positief zijn. Een bijkomend voordeel van dit middel is dat het binnenkort ook officieel in gebruik wordt genomen als medicijn bij ms, wat ik dus ook heb. Daarom kan ik vanaf nu stoppen met de dagelijkse copaxone injecties, dat is heel fijn. Ik zal de komende weken mijn ervaringen met psorinovo hier opschrijven.

19-10-2012 | Vrouw | 34
Psoriasis
Ik heb/had al bijna 20 jaar last van psoriasis en nu ben ik voor 95% psoriasis vrij! Psorinovo is een wonder! Ik bal alleen dat ik het niet eerder had gekregen, ik schamde me zolang met dit. ik snap niet waarom ik zo hard moesten zoeken voor dit middel, en waaroom mijn huisarts het niet heeft voorgeschreven!!?? Na ruime 2 maanden had ik geen bijwerkingen meer en ik merk[lees meer...] nog steeds verbetering met mijn huid. De meest superficeel plekken zijn helemaal geneesd, en de zwarder plekken zijn an het verdwijnen. de bijwerkingen volgens mij waaren helemaal van waarde als ik de resultaten ziet. gewoon doen!

10-02-2015 | Man | 33
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Ik heb twee keer een kuur gehad. De eerst met psorinovo. Met goede resultaten het leek niet nodig door te slikken dus heel snel afgebouwd. Toen het snel terug kwam begonnen met een tweede kuur door gedoe met verzekering moest ik overstappen op de Duitse variant. De resultaten waren hetzelfde maar de bijwerkingen een stuk sterker. Toch had ik een flinke motivatie om door te[lees meer...] gaan met het medicijn. Tot ik zoveel darmklachten had en me echt ziek begon te voelen. Ik had nooit griep , verkoudheden of andere ellende maar in 4 maanden 5 keer plat gelegen. Ik weet natuurlijk niet of dat door de medicatie kwam maar het was toch bijzonder voor mij. Er was 95 procent van mijn psoriasis over toen ik begon af te bouwen. Dat is een jaar zo gebleven en de afgelopen 5 jaar is het langzaam terug op het oude niveau. Ik ga deze week weer beginnen met psorinovo omdat iedereen beweerd dat de bijwerkingen minder zijn. Ik hoop het want ik zie er een beetje tegenop. Het lijkt me heel fijn als ik de onderhouds dosis kan blijven slikken voor een tijdje maar ben bang dat dit mij niet gaat lukken. Maar met die 4 jaar pijnvrij zou ik al heel gelukkig zijn. Ik zal nog wat posten als ik verschil merk. Maar vond het voorheen een aanrader met bijwerking die voor mij minder erg waren dan die van psoriasis. Overigens voor de mensen die wel bijwerkingen hebben kan het werken een stapje terug te doen (volgens mij arts) en rustiger op te bouwen als het schema. Ik wilde eerst gaan voor resultaat want dat is wat je wilt zien en snel. Maar met iets meer tijd hoop ik deze keer toch fit te blijven.

26-06-2014 | Vrouw | 33
Psoriasis
Ik zie alleen maar positieve verhalen, helaas is het bij mijn anders. Al 8 jaar lang psoriasis eerst waren het kleine plekjes over mijn gehele lichaam. Nu zijn het inmiddels plekken van 10 cm alleen op mijn onderbenen/schenen. en ellebogen rest van mijn lichaam bedekt met kleine plekken. 6 weken geleden begonnen met dit medicijn echter verschrikkelijke bijwerken alsof mi[lees meer...]jn maag eruit klapt, zware diarree dag en nacht. Overal ineens uitslag (galbulten) en sinds een week benauwdheid erbij wat wil zeggen allergische reactie.... zo verdrietig.... weer niets.... :(

28-02-2017 | Vrouw | 32
dimethylfumaraat (240mg)
Psoriasis
Bij mij is de psoriasis tot uiting gekomen op mijn 15e. Als die jaren heb ik gesmeerd. Twee keer per dag. Het verzachtte de plekken iets, maar weg ging het niet. Ik was het smeren beu! Na de geboorte van mijn eerste kindje was de psoriasis zo erg dat er echt iets moest gebeuren. Tijdens mijn zwangerschap had ik zalfjes gekregen die minder sterk waren, waardoor de psoriasis[lees meer...] nog erger was geworden. De dermatoloog stelde voor om aan Psorinovo te beginnen. Helaas moest ik daarvoor wel stoppen met de borstvoeding die ik toen nog aan mijn pasgeboren dochtertje gaf. Ik heb psorinovo opgebouwd volgens het schema: Week 1: 1 x 30 mg; Week 2: 2 x 30 mg; Week 3: 3 x 30 mg; Week 4: 1 x 120 mg; Week 5: 2 x 120 mg; Week 6: 3 x 120 mg; Week 7: 2 x 120 mg + 1 x 240 mg; Week 8: 1 x 120 mg + 2 x 240 mg; Week 9: 3 x 240 mg. Ik begon meteen erg last te krijgen van de bijwerkingen buikkrampen en diarree. Telkens als de dosering verhoogd werd, was ik echt niet lekker. Vooral 's nachts had ik buikkrampen en was ik ontzettend misselijk, wanneer de diarree er weer uit was verlichtte het wel wat. Als ik een paar dagen op de nieuwe dosis zat verdwenen deze klachten gelukkig. Daarnaast kreeg ik ontzettend veel jeuk. Dit was ondraaglijk. Dit stopte ook niet. Ik heb vanwege de jeuk in de 5e week op het punt gestaan om te stoppen, zo gek werd ik er van. Uiteindelijk heb ik toch doorgezet en in de 7e week werd de jeuk veel minder. Uiteindelijk is hij helemaal verwenen gelukkig. Een paar keer (op een hand te tellen) heb ik afgelopen jaar een opvlieger gehad, waarbij ik het gevoel van warmte kreeg en mijn gelaat rood werd. Dan kwam de jeuk ook even terug. Wel bleven de buikkrampen en diarree regelmatig terugkomen. Soms vervelend, maar zo fijn dat bijna alle plekken met psoriasis verdwenen zijn! Ik had van mijn kop tot teen plekken, kleintjes maar ook grotere plekken. Ik durfde niet meer naar het zwembad of strand en dat kan nu weer wel. Nu hoef ik maar 3 keer per dag een pilletje tijdens het eten in te nemen. En wat een super resultaat! Had ik dit maar jaren eerder ontdekt. Elke 3 maanden moet ik bloed laten prikken, tot nu toe zijn de bloedwaarden nog steeds goed. Doordat ik steeds diarree heb ben ik het afgelopen jaar wel 4,5 kilo afgevallen, dat is voor mij wel de max. Dus of ik deze medicatie kan blijven gebruiken vraag ik me af. Ook willen wij ooit nog een tweede kindje en dan mag je Psorinovo ook niet gebruiken. Ik zie er wel tegenop om te stoppen, want dan komen alle plekken terug ben ik bang.

13-01-2017 | Man | 32
dimethylfumaraat (240mg)
Psoriasis
Werkt. Soms opvliegers. Lymfocyten boven de 0,5 houden, indien langer dan 2 a 3 maanden lymfopenie (lager dan 0,5) dosis verlagen totdat lymfopenie is opgeheven. Uiteraard is ieder persoon anders volgende nauwkeurig het advies op van een specialist. Sterkte.

24-07-2012 | Vrouw | 32
Psoriasis
Ben nu 32 jaar en psoriasis kwam ineens opzetten toen ik een jaar of 25 was. Voelde me net zo'n proefkonijn voor zalfjes en cremes. Hielp niet. Ook licht therapie en boekelokuur hielpen niet. Heb toen de hoop eigenlijk een beetje opgegeven en was een beetje klaar met de dermatoloog. Sindsdien is het alleen maar erger geworden. Mijn onderbenen, ellebogen, onder armen, ro[lees meer...]mp, voeten, handen, hoofdhuid en schaamstreek zaten er helemaal onder. En grote plekken. Eind mei kreeg ik ineens een uitbraak van de druppelvorm (kleine plekjes). Ben toen toch maar even naar de huisarts gegaan om erna te laten kijken. Ze heeft meteen de dermatoloog gebeld voor een spoed afspraak en ze schrok zich rot van al mijn grote plekken. Volgens de dermatoloog heeft smeren en lichttherapie geen zin meer voor mij en of ik niet de fumazuur wou proberen. Ben 13 juni gestart met 1x 30mg per dag en zit nu op 3x 120 mg per dag. Het gaat echt super. Ben bijna helemaal schoon. Alleen nog een paar plekjes op mijn onderbenen. Daar zaten ook wel de grootste plekken. Weet niet wat me overkomt. Heb gewoon geen jeuk meer. Dat is al heel wat. Bij werkingen vallen bij mij nog wel mee. In het hele begin een paar dagen last gehad van opvliegers en blozen. Nu ik aan de zwaardere dosering zit heb ik wat meer last van diaree en opgeblazen en misselijk gevoel. Moet ik augustus weer naar de dermatoloog, ben benieuwd wat zij er verder van vind en misschien kan ik dan wel weer iets gaan afbouwen qua dosering. Maar tot nu toe heb ik geen klagen en kan ik het iedereen aanraden die psoriasis heeft.

07-09-2011 | Man | 32
Psoriasis
Ik gebruik dimethylfumaraat psorinovo nu denk ik drie jaar en ben er zeer tevrede over. De plekken zijn minder maar niet helemaal weg. Ik zit nu op een maximum van 12 pillen per dag. s'morgens bij het ontbijt 3, bij het middag eten 3 en bij het avond eten 6. Als ik niet eet nadat ik de pillen neem kom ik naar de wc aan het rennen. Als ik een aantal dagen geen pillen neem d[lees meer...]an merk ik dat gelijk aan mijn huid. De psoriasis komt dan gelijk terug. Een andere bijwerking zijn de opvliegers. Deze zijn niet aangenaam maar komen bij mij bijna niet voor en ik heb het er voor over. Ik zou dimethylfumaraat psorinovo iedere psoriasis patiënt aanraden.

31-07-2012 | Man | 31
Psoriasis
Op 1-7 heb ik eerder mijn reactie gegeven over dit medicijn. Helaas kan ik mijn reactie van die datum niet aanvullen en daarom plaats ik nu een extra bericht. De uitslag op mijn handen word minder en verdwijnt langzaam. De enige bijwerking die ik nu nog heb ik af en toe buikkrampen. Verder merk ik er weinig van en het innemen van 4 tabletten (2 in de ochtend en 2 in de avo[lees meer...]nd) zijn voor mij erg makkelijk. Tot zover gaat het prima en hoop ik dat het effect zich doorzet. Voor meer informatie wil ik u verwijzen naar mijn site mijnpsoriasis.info zodat u een beeld krijgt bij het verloop tot nu toe omdat hier enkele foto's staan. (Red; URL aan einde verwijderd ivm werkwijze van deze site)

01-07-2012 | Man | 31
Psoriasis
Sinds mijn 12 last van psoriasis op mijn handen. Helaas is naar mate het oude worden uitgebreid naar ook mijn scheenbeen en voetzolen. Tijdens de hooikoorts periode (voor mij eind april) komt de uitslag vrij heftig opzetten. Meestal rond begin oktober word e.e.a. weer een beetje rustiger en soms verdwijnen enkele plekken. Einde mei 2012 ben ook ik gestart met dimetylfumara[lees meer...]at en heb gemerkt dat bij 3x 30mg per dag de schilvers op mijn voeten minder werden. De psoriassis zit er helaas nog wel. Momenteel gebruik ik 3x 120mg per dag en heb verder nog geen bijwerkingen. Ik rook en drink niet en probeer bewust en gezond te leven. Helaas merk ik nog niet dat de uitslag minder word. Sterker nog, ik vind de uitslag juist erger worden. Momenteel zit ik in mijn 6e week en heb nog wel even te gaan. Hopelijk slaat het later in de maand juli of augustus een beetje aan. p.s. wellicht goed voor andere om te weten, ik heb ook een schildklier afwijking en gebruik daarvoor Euthyrox.

15-07-2016 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Ik gebruik nu een aantal jaar deze medicatie en al jaren zijn mijn leukocyten erg laag. Nu blijkt dat wanneer ze zo laag zijn, de kans aanwezig is dat je een blijvende hersenschade kan krijgen door het JC Virus. Ik zit al ruim een jaar op de ondergrens qua leukocyten, 0,5 (normaal mens volgens mij 4,5). Medicijnen werken niet voldoende, dus ik ga afbouwen/over op andere me[lees meer...]dicatie.

16-04-2015 | Man | 27
Artritis psoriatica
De eerste 2 maanden geen resultaat, na 3 maanden helemaal schoon. weinig last van bijwerkingen gehad. Heb mij niet aan het schema gehouden, per halve week heb ik het verhoogd, en met succes!!! Dit medicijn is fantastisch.

01-02-2012 | Vrouw | 27
Psoriasis
Ik heb ruim 2 jaar psorinovo gebruikt en was er zeer tevreden over. Plekken waren geheel weg. De reden dat ik gestopt ben is de onverdraagzame jeuk. Net op iemand met allemaal naaldjes over je hele lichaam prikken geeft. Dit gevoel was het. Artsen kunnen niet snappen hoe dit komt. Niemand anders er ooit over gehoord. Ik ging twijfelen of het daardoor kwam, maar toen ik sto[lees meer...]pte met de psorinovo was de jeuk ook verdwenen. Ik vind het erg jammer dat ik hiermee moest stoppen, ik gebruik nu stelara, maar hier zijn de bijwerkingen heftiger zoals luchtweginf en verhoogde kans op kanker. Ik zit in dubio, moet ik nog ns fumaar zuur proberen? Of toch de stelara? De kans met stelara na beeindigen is dat je lichaam antistoffen aanmaakt en hier dus niet meer op reageerd, en andere medicijnen zijn er niet dus zou ik met de psoriasis moeten leven.