Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

20-06-2012 | Man | 78
Psoriasis
Ik ben begonnen met Psorinovo op 19 mrt 2012. Dosering volgens schema. Na +/- 6 weken waren een aantal plekken verdwenen. Echter ik was in die 6 weken 6 kilo afgevallen en had ook last van een geïriteerde keel. Op advies van de dermatoloog voorlopig gestopt en ben ik verwezen naar de huisarts. Deze heeft een uitgebreid bloedonderzoek laten doen waarvan de uitslag nog niet [lees meer...]bekend is. Ik zelf denk aan de schildklier maar ben geen dekundige. Ik ben benieuwd naar de uitslag. Zijn er nog meer gevallen bekend m.b.t. gewichtsverlies?

27-10-2019 | Man | 76

01-02-2021 | Man | 69
Psoriasis
Na allerlei zalven en smeersels, nodig over mijn hele lichaam, contact gezocht met Ver. Psoriasispatienten Ned. en i. o. m. mijn dermatoloog. Heb vreemde communicatie over Psorinovo ervaren. Ik kwam in contact met Infinity Pharma die me samen met de dermatoloog goed hebben geholpen, ook ivm. de vergoeding door de zk. verzekeraar. Ben nu al een paar jaren een zeer tev[lees meer...]reden gebruiker.

05-11-2015 | Man | 69
Psoriasis
Ben via een dr. in utrecht psorinovo gaan gebruiken, heb er al jaren lang goede ervaring mee, alleen mijn probleem is dat de w.b.c (leukocyten) te veel omhoog en omlaag gaan, in Utrecht ging ik dan van 120 mg terug naar 30 mg, en met smeren met dovobet ging dat prima, ben nu onder behandeling in mijn stad den haag sinds 8-4-2015, begon met wbc 3.8, 2.1, 4.0, 2.7, 2.1, 2.9[lees meer...], 1-6-2015 gebruikte na de opbouw fase nu 3x120 mg. Op 3-8-2015 bloedprikken en had nu 2.3 leukocyten en moest stoppen en sta nu 3 maanden stil, erna nog geprikt 2.5 en nu 2-11-2015 weer op 3.3, maar de dermateloog stelt voor nog 2 maanden te stoppen, begrijp het niet, zit weer boven toen ik gebruikte 2.7 en 2.9! Waarom niet terug gaan van 3x120 mg naar 1x120? Zoals de dr. in Utrecht toen zei, alle beetjes helpen. Mijn vraag: hebben meer mensen ervaringen met de leukocyten schommelingen en wat doen hun dermatoloog er mee?

16-03-2015 | Man | 69
Psoriasis
Sinds mijn jeugd had ik last van psoriasis, tot mijn twintigste jaar was het niet ernstig, daarna werd het erger en na veel gesmeer met allerlei soorten zalf en lichttherapie verdween het niet. Toen ik van psorinovo hoorde heb ik een afspraak gemaakt met een van de artsen en ben het toen gaan gebruiken, binnen 3 maanden was ik schoon en ben weer gaan afbouwen tot 2 tablett[lees meer...]en per dag die ik nu 6 jaar lang gebruik zonder ernstige bijwerkingen, wat opvliegers maar daar valt best mee te leven. Onbegrijpelijk dat dermatologen dat niet voor schrijven als al die andere middelen niet helpen. In verband met de verzekering krijg ik het nu gewoon van de apotheek ipv psorinovo, ik zit nu lekker in mijn vel dan toen ik het niet gebruikte.

21-06-2017 | Man | 67
dimethylfumaraat (10mg)
Psoriasis
Na 45 jaar hormoonzalfjes, teershampoos en andere onaangename geneesmiddelen ontdekte ik bij toeval Psorinovo. Onder zeer goede begeleiding en controle van een psorinovo-arts (zoek op psoriasistherapie) was ik binnen een half jaar schoon. Na afbouwen van de dosis tot 20 mg per dag ben ik nu al 7 jaar schoon en heb al jaren praktisch geen last meer van bijwerkingen. BELANG[lees meer...]RIJK: gebruik uitsluitend de echte Psorinovo. Deze tabletten zijn enteric coated (lossen niet op in de maag, waardoor geen maagklachten) en hebben een retard werking (ze lossen geleidelijk op, waardoor geen pieken in de fumaarzuurafgifte met de eventueel bijbehorende schade ontstaan). De psorinovo-artsen controleren zeer nauwgezet bloedbeeld en orgaanfuncties. Dat blijven ze doen (nu 1 à 2x per jaar). Ik ben blij dat ik van dat gesmeer met al die ongezonde hormoonzalven af ben. Bovendien helpen die nauwelijks of niet.

01-10-2016 | Man | 66
Psoriasis
Na jarenlang smeren met Dovobet met weinig of geen resultaat mee gestopt. Reden was dat mijn huid zeer dun was geworden, en kapot ging. Begonnen met psorinovo therapie 2x 30 mg, na 2 jaar rustige opbouw uitgekomen op 480 mg 4x120 met weinig bijwerkingen. Toen begon de verzekering moeilijk te doen, en wou niet meer vergoeden. Dank je wel CZ. Een dermatoloog gezocht en toen[lees meer...] kon het wel. Ben 6 jaar helemaal vrij geweest, maar deze zomer ineens overal kleine rode plekjes weer stress? Maar mijn dermatoloog kijkt het drie maanden aan, het komt wel weer goed. Ben overigens zeer tevreden over Psorinovo, wens alle psoriasis patienten veel succes met hun behandelingen.

04-08-2017 | Vrouw | 65
dimethylfumaraat (30)

24-09-2020 | Vrouw | 64
Psoriasis
Via internist in Utrecht onderzocht en na uitgebreid onderzoek bloed/urine 12 jaar geleden met Psorinovo begonnen. De eerste 2 weken geen pretje maar als je medicatie inneemt met zuivel dan zíjn bijwerkingen minder heftig. Heb almeer dan 50 jaar psoriasis maar dit is het enige middel waar ik langdurig "schoon" blijf. Nu met winter voor de deur en covid19 beperk ik mij to[lees meer...]t 2x120 mg. Voorheen slikte ik wel de 4 tot 5x 120 mg per dag.

31-03-2016 | Vrouw | 64
Psoriasis
Op mijn 38 ste kreeg ik last van psoriasis. Alle zalven en crèmes gebruikt. Ik ben na enkele jaren met zalf en lichttherapie overgegaan op Fumazuur tabletten op advies van mijn dermatoloog, omdat de psoriasis zich zo heftig uitbreidde. Met fumazuur tabletten bouw je een heel schema op. De eerste week 1 tablet van 120 mg en de tweede week 2 tabletten enz. Ik gebruikte 8 t[lees meer...]abletten per dag en de psoriasis was zo goed als weg. Wel met regelmatig bloed en urine controle. Op advies van de dermatoloog ging ik afbouwen, het middel heeft veel bijwerkingen. Persoonlijk had ik daar niet zoveel last van, en was al blij dat ik zomers weer normaal met blote benen kon lopen, en mijn haar niet meer uitviel. Nu zijn er sinds kort ernstige bijwerkingen ontdekt te lezen op de site van het MC te Leeuwarden bij dit middel, wat mij verteld is door mijn dermatoloog. Het risico wat kan ontstaan is PML een herseninfectie, wat ernstige gevolgen kan hebben. Nu overweeg ik om te stoppen met deze medicatie, omdat ik het risico te groot vind. Graag zou ik willen weten of er andere personen zijn met psoriasis en Fumazuur gebruiken die hier van op de hoogte zijn.

20-03-2013 | Vrouw | 63
Psoriasis
Sta er op, dat je het originele medicijn Psorinovo uit Mierlo-Hout krijgt. Ik had eerst ook een huidarts die dit niet wilde voorschrijven (het zou veel duurder zijn, wat niet waar is) en ben toen overgestapt naar een andere huidarts. Die schreef zonder problemen Psorinovo voor, maar bij de apotheek gaven ze me de pillen uit Oud Beierland. Die heb ik terug laten sturen en n[lees meer...]u heb ik weer die uit Mierlo-Hout. Bij veel apotheken is deze apotheek niet bekend.

24-03-2015 | Man | 62
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn al vele jaren. Daarvoor ben ik jarenlang vele tientallen keren per jaar naar het ziekenhuis geweest voor vele behandelingen met een al met al zeer bedroevend resultaat. Voor mij is er geen beter medicijn. Ongelooflijk dat dit medicijn niet beter bekend is.

20-02-2012 | Vrouw | 62
Psoriasis
Al jaren last van psoriasis die goed te bestrijden was met Dermovate zalf. Even smeren en het was weer weg. Ik begreep niet dat er nog mensen met psoriasis rondliepen. Nu daar ben ik wel achter gekomen. Op een gegeven moment zaten mijn voeten, onderbenen, handen en onderarmen onder de psoriasis. Helemaal wit uitgeslagen en ik schaamde me en stopte mijn handen zoveel moge[lees meer...]lijk weg. Naar dermatoloog en ik kreeg Daivonex. Hielp niet, kreeg er alleen rode plekjes om mijn mond bij. Dovobet. Hielp niet. Ten einde raad gaan googelen en ik kwam op de site psoriasistherapie. Deze site gaat over het middel Psorinovo. De site zag er gedegen en betrouwbaar uit en ik heb om Psorinovo bij mijn dermatoloog gevraagd. Van Psorinovo had ze nog nooit gehoord, maar ze schreef DMF (dimethylfumaraat) voor. Ik heb bij Mierlo-Hout in Helmond toch Psorinovo besteld. Na drie maanden gebruik nog geen resultaat. Dermatoloog wilde niet verhogen want 6x120 mg is uiterste dosis. Maar.... van Psorinovo kun je een hogere dosis gebruiken dan van DMF omdat het middel iets anders samengesteld is. Na informatie door mijn dermatoloog bij derden mocht ik toch verhogen en bij 9x120 mg kreeg ik resultaat. Ben nu aan het afbouwen en gebruik nu 8x120 mg. Af en toe een flush (soort opvlieger, maar je kunt ze beter hebben dan een echte opvlieger). De psoriasis is helemaal weg en ik ben een dankbaar persoon. Psorinovo is - voor mij - een wondermiddel. En...... op mijn recept schrijft nu ook de dermatoog Psorinovo. Er gaat een wetenschappelijk onderzoek lopen naar dit middel door een dermatoloog in het Erasmus in Rotterdam. Alleen jammer dat zij niet verder voorschrijven dan 6x120 mg, want dan zou ik nooit van mijn psoriasis afgekomen zijn.

07-11-2011 | Man | 62
Psioriasis
Ik gebruikt dit middel vanaf begin april van dit jaar ik ben tot nu toe zeer tevreden over dit medicijn in tablet vorm. ik ben begonnen met 30 mg en had het opgebouwd via dokters controle tot 900 mg. Na de laatste controle (tevens bloed en urine)onderzoek voor werking leverfunctie en andere organen. Ook bij te vertellen dat bij mij alle plekken weg zijn getrokken en b[lees meer...]en dus ook na de laatste controle op 840 mg gezet tot de volgende controle. Dat is pas in Januari 2012. Alleen kan ik het niet begrijpen waarom deze tabletten zo duur kunnen zijn in het begin koste 30 stuks ongeveer €45,00 en nu kosten deze al € 146,00 per 30 stuks. Ergens schandalig dat deze in een keer zo duur zijn. Tot op heden vergoed mijn verzekering het maar als dit niet meer gebeurd dan zijn de patienten met de beruchte exzeem (psiorasis) ongelukige mensen.

19-07-2015 | Man | 61
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
vanaf mijn 15e jaar tot 54 jaar heb ik allerlei zalfjes, smeersels en lichttherapie van het Lumc gebruikt wat echt niet hielp (erger nog mijn huid is ernstig beschadigd). kwam ik bij een natuurpraktijk in Rotterdam. Na eerst uitvoerig te zijn onderzocht en mijn levensstijl is doorgelicht kon ik aan een kuur beginnen van Psorinovo. De eerste tijd had ik behoorlijk last van[lees meer...] warmte aanvallen die veelal na ca 15-30 minuten weer verdwenen. Ik zag al snel verbetering aan mijn huid en was na ca een half jaar geheel schoon van psoriasis. daarna ben ik onder begeleiding van geleidelijk minder gaan slikken en slik nu van 30/60 mg per dag waar ik in zijn geheel geen last van heb. ik ben dan ook zeer gelukkig met dit voor mij wonder medicijn. met dank aan de natuurpraktijk.

20-05-2015 | Man | 61
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
na jaren van behandeling door diverse ziekenhuizen en specialisten was ik niets opgeschoten de uitslag bleef. mijn huid is door alle "probeersels" behoorlijk beschadigd. na 40 jaar heb ik een bezoek gebracht aan een natuurarts uit rotterdam. hij scheef mij psorinovo voor. komend van een behoorlijk aangedane huid was ik binnen 3 maanden geheel vrij van uitslag. ik slik nu [lees meer...]1 tablet van 30 mg per dag en dit gaat al 3 jaar goed. ben erg blij met dit medicijn.