Ervaringen met Aripiprazol

aripiprazol

overgewicht

Psychische klachten (9 meningen)
Psychose (6 meningen)
Schizofrenie (1 mening)
Schizoaffectieve stoornis (1 mening)

25-03-2023 | Vrouw | 40
Psychische klachten
Door adhd i.c.m. vermoedelijk autisme (diagnostisch onderzoek moet nog plaatsvinden) veel last van angsten en spanning. Hele dagen aan het piekeren en alles analyseren. Kwam m'n hoofd niet uit. Na Risperidon geprobeerd te hebben, waar ik heel beroerd van werd, sinds een maand nu Aripiprazol. Nu merk ik pas hoe extreem gespannen en angstig ik al die tijd geweest ben. Wereld[lees meer...] van verschil voor mij. Zoveel meer rust in m'n lijf en helemaal niet meer bang, zo fijn! Wel nog steeds dexamfetamine erbij nodig voor de adhd, maar voor mij lijkt het de perfecte combi. Enige bijwerkingen waar ik me bewust van was waren lichte duizeligheid en af en toe wat last van hoofdpijn. Prima te doen.

09-01-2020 | Vrouw | 36
Psychische klachten
Ik gebruik 5mg aripiprazol tegen mijn achterdocht en gedachtes die zich aan me opdringen met alle emoties zoals boosheid en verdriet erbij. Sinds ik de medicijnen gebruik heb ik weinig tot geen last meer van achterdocht (laat makkelijker los) en gedachten dringen zich niet meer aan me op, de emoties boosheid en verdriet die ik erbij voelde, zijn helemaal verdwenen. Geen ge[lees meer...]fronsde wenkbrauwen meer tijdens het nadenken over situaties.. ben er tevreden mee. Eerste week wel bijwerkingen gehad zoals extreem moe zijn en stijve benen, heb de dosis daarna verlaagd van 10mg naar 5mg en nu gaat het goed.

03-06-2019 | Vrouw | 41
aripiprazol (2,5)
ADD
Ik slik dit voor ADD. Ik had in het begin meer eetlust, sliep erg kort. Dat gaat inmiddels stukken beter. Eigenlijk voel ik me helemaal top met dit medicijn. Meer energie, nauwelijks stress. Al mijn emoties nog aanwezig.

10-02-2016 | Man | 32
Syndroom van Gilles de la Tourette
Twee jaar geleden kreeg ik Haldol voorgeschreven tijdens een psychose. Hiervan kreeg ik vervelende bijwerkingen. Beven, slaapwandelen, dystonie. Om het beven en de dystonie tegen te gaan, kreeg ik Artane voorgeschreven. Dit had een beperkt effect. Na anderhalf jaar sukkelen met de bijwerkingen wilde ik stoppen met de Haldol. Dit mocht nog niet van mijn psychiater, maar ik [lees meer...]mocht wel Abillify proberen. Hier stond ik wel voor open en we begonnen met het afbouwen van de Haldol en het starten van de Abillify. De bijwerkingen verdwenen helemaal en ik kon ook stoppen met de Artane. Nog beter was dat de tics die bij mijn Tourette horen tot een acceptabel niveau daalden. Ze zijn niet weg, maar ik kan wel normaal door het leven zonder dat iedereen meteen ziet dat er iets mis is. Ik ben erg blij met dit medicijn. Geen psychose, Tourette redelijk in de hand en geen bijwerkingen. Momenteel gebruik ik nog; Abillify 15mg, Mirtazipine 15mg, Citalopram 30mg, Lorazepam 5mg, Ritalin 40mg (verspreid over de dag).

04-12-2022 | Man | 48
aripiprazol (10mg)
Autisme
Werkt heel goed voor mij. Veel minder last van prikkels. Wel veel last van accomodatieproblemen en ik had ook een nieuwe bril nodig toen de bijwerkingen afgelopen waren (doordat m'n zichtsterkte veranderd is).

14-08-2020 | Man | 38
aripiprazol (5mg)
Psychose
Ik heb van begin juli tot eind oktober aripiprazol gebruikt en kwam niet uit mijn psychose. De dosering was toen 1mg. Pas toen ik over ging op 5mg kwam ik vrij vlot uit mijn psychose. Nu slik ik nog dagelijks 5mg en heb geen last meer van psychoses. Ik heb mn leven terug. Dit medicijn zorgt bij mij niet voor bijwerkingen. Echter ik blijf 3 tot 5 kg te zwaar los vd inspanni[lees meer...]ng die ik doe om dit overgewicht kwijt te raken. Ik heb sterk de indruk dat dit door de betreffende medicatie komt.

22-05-2016 | Vrouw | 23
Psychische klachten
Ik heb dit medicijn eerder gebruikt icm antidepressiva, dit werkte toen ook redelijk goed. Omdat ik meer last begon te krijgen van klachten, zoals gevoeligheid voor prikkels, veel indringende gedachten en dergelijke die mijn stemming en functioneren beïnvloedde ben ik weer medicatie gaan proberen. Aripiprazol werd het dus. De bijwerkingen waren vervelend, maar zijn na ande[lees meer...]rhalve week een stuk minder geworden. Hoewel ik nog wel last heb van lichte bijwerkingen, begin ik de werking goed te merken. Ik voel mij rustiger en minder angstig. Bepaalde gedachten kan ik makkelijker loslaten. Prikkels van buitenaf en mijn eigen gedachten zijn minder indringend. Hierdoor is mijn stemming vanzelfsprekend ook beter en deze schommelt ook minder erg. Mensen in mijn omgeving merken ook dat ik minder afwezig ben en opgewekter overkom.

26-10-2023 | Vrouw | 39
aripiprazol (2,5mg)
Autisme
Na veel wikken en wegen begonnen met 2,5 mg als prikkeldemping. Ik moest er lang over nadenken gezien ik in het verleden verschillende antipsychotica heb geslikt waarbij ik enorm veel last had van bijwerkingen waardoor ik me beperkt voelde. Ik zou nu maar een hele kleine hoeveelheid krijgen en verwacht werd dat de bijwerkingen ook minder zouden zijn. Echter had ik zoveel [lees meer...]last van de bijwerkingen dat ik me wederom een beperkt voelde. Toen naar een halve tablet van 2,5 mg gegaan, gezien de 1 mg tabletten niet vergoed worden voor volwassenen ( bizar !) Nog steeds ervaar ik trillende handen en een onvast gevoel, maar het is acceptabel voor mij. De werking weegt op tegen de bijwerking.

01-09-2020 | Vrouw | 26
Angst
Ik merk dat mijn vervelende gedachten (lees: kritische, strenge, straffende gedachten) minder aanwezig zijn, of dat ik ze makkelijker kan beheersen. Echter heb ik na 2 weken gebruik ook last gekregen van rusteloosheid.

27-02-2019 | Vrouw | 49
aripiprazol (30mg)
Bipolaire stoornis

22-10-2015 | Vrouw | 55
Schizoaffectieve stoornis
Ik ben helemaal geen pillenmens. Ik vind het vreselijk op deze wijze dag in dag uit geconfronteerd te worden met mijn chronisch ziek zijn. Kan ik dit niet in depotvorm krijgen b.v. 1x in de maand? Het liefst stop ik helemaal met dit spul. Ik geloof overigens ook niet dat ik die ziekte heb. Psychoses ontstonden bij mij door grote stressfactoren. Ik heb 14 psychoses gehad. D[lees meer...]e laatste echte in 1995. Ik vind het nog steeds vreemd dat ik door moet slikken. Het staat mijn geluk in de weg.

15-12-2023 | Vrouw | 42
Psychische klachten
nou het is echt slaapverwekkend overdag voel ik mij moe dat ik op de bank moet liggen en s avonds moet ik al om 20.30 gaan slapen tot 6.30

25-03-2023 | Vrouw | 14
aripiprazol (5mg)
Mijn dochter is heel positief over dit medicijn. Het stopt enkele uren al haar (donkere) gedachten. Wel heeft ze nu na 2 maanden met 5mg niet meer dat zelfde effect en wil ze graag een hogere dosis. Vanuit ons perspectief als ouder voelt het niet goed ze is meteen na het nemen van de medicatie heel slaperig en verdooft (zeker in het begin), haar pupillen zijn erom alsof z[lees meer...]e lsd binnen heeft, en het fijt dat ze het zelf beschrijft als het effect van cannabis maar dan op voorschrift is ook niet geruststellend. Ze nam enkele dagen een hogere dosis en had dan af en toe spasmen in haar armen en benen. De eerst dag van de hogere dosis viel ze ook flauw. De automutilatie is niet verminderd. Als ze acuut suïcidaal is lijkt het wel rust te brengen in haar hoofd.

11-11-2021 | Vrouw | 15
aripiprazol (10mg)
Autisme
na mijn slechte ervaring met voorgaande medicijnen mocht ik de allerlaagste dosis aripipirazol gaan slikken, maar ik merkte helemaal geen werking. Dosis verhoogd, nog steeds geen werking. Nouja, geen posititeve werking dan want ik werd wel enorm enorm misselijk waardoor ik bijna niks meer at of drank en mezelf er echt toe moest dwingen. ik had ook vaak last van dwanggedach[lees meer...]ten, of indringende gedachten die me ook belemmerden zoals rare ongepaste ideeen over mijn vrienden of ik geloofde dat mijn hele klas mee kon luisteren met mijn gedachten. Kon niet eens meer naar de supermarkt zonder 5 minuten bij het schap te staan om precies de goede zak pasta te pakken omdat mijn familie dan niet om zou komen in een auto-ongeluk. Toen ik stopte met de medicatie waren de bijwerkingen meteen weg.

02-08-2021 | Man | 56
Psychische klachten
Bipo 2. Na Lithium naar Aripiprazol gegaan. Slik 15 mg maar ik ben ontevreden over de werking. Ben zeer vlak ,heb geen plezier meer in het leven en ben van tijd tot tijd onrustig . Vooral in de benen merk ik deze onrust. Verder lijkt het dat ik eerder en meer depressief ben na de start van de 15 mg tablet.

24-10-2019 | Vrouw | 36
Bipolaire stoornis
Ontevreden over dit medicijn. In het begin was ik er blij mee want het helpt goed tegen een psychose. Maar na een jaar gebruik blijft het lege gevoel over met weinig tot geen emoties die ik kan uiten. Terwijl ik een open persoon ben. Nu wil ik me het liefst verstoppen bij moeilijke situaties en voel me lamlendig en futloos.