lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 6

11-08-2016

Bipolaire stoornis

15 jaar depakine, maar dat vond mijn lever niet meer fijn. Afbouwen was de hel. Begonnen met Lithium. Van heel veel en heftige bijwerkingen langzaam naar een normale staat van zijn gegaan. Duurde ongeveer 2 jaar voor ik het gevoel had dat ik ergens kwam. Nu gaat het goed, ik kan onderscheid maken tussen mijzelf en de emoties van anderen, best handig
04-02-2016

Bipolaire stoornis

Het verhaal laat zich niet kort vertellen. Bipolair 1, eerste opname 18 jaar, 20 en 31 jaar, ziekte pas bekend met 53 jaar. Gehuwd 4 kinderen, in 2013 pleegde de oudste zoon suicide (erfelijk). Camcolit staat op nummer 1 voor stemmingstoornissen. Maar na 30 jaar ontstaat er een ernstige bijwerking. Er ontstaat de laatste jaren nierschade wat uiteindelijk gaat leiden tot d[lees meer...]ialyse. Camcolit afbouwen is geen peulenschil, De MD-RD klaring is al 3,5 bij Li is 0,4 mmol. Hoeveel tijd is er nog om af te kicken van lithium, het is anders voor levenlang bedoeld. Depakine komt in de plaats voor camcolit welke 30 jaar goed gewerkt heeft met een nadeel, Nierschade en diabetisch insipidus.
03-02-2016

Bipolaire stoornis

kan pas eind dit jaar iets zinnig zeggen. nooit klachten gehad met Lithium.
30-03-2015

Schizoaffectieve stoornis

na twee psychoses ben ik op Lithium ingesteld. De belangrijkste bijwerking is mijn gewichtstoename, zeker 5,6 kilo.
23-02-2015

12-02-2015

Stemmingswisselingen

Camcolit bevat lithium en geeft op de lange duur nierschade b.v. 30 jaar De keuze is niet moeilijk, het brein gaat voor de nieren. Het is verstandig om camcolit levenslang te gebruiken ook al schaad het de nieren. Stoppen met camcolit geeft minder kwaliteit van leven.
10-09-2014

Chronische depressie

Ik heb geen idee meer wanneer ik begon met Camcolit, ik schat dat het ergens 2005-2006 is geweest. Ik heb het in ieder geval jaren lang gebruikt. Vele anti depressiva geprobeerd, niets hielp totdat ik Amitriptyline ging gebruiken in combinatie met Camcolit. Het duurde wel een behoorlijke tijd voordat ik goed ingesteld was. Ik slikte uiteindelijk 1000mg Camcolit en 300mg Am[lees meer...]itriptyline, allebei in de avond. Camcolit heeft mijn leven gered, denk ik. Ik was echt zwaar depressief en zag het leven echt niet meer zitten! Het enige wat ik nog kon was huilen en nadenken over hoe ik een einde aan mijn leven kon maken. Ik was dan ook dolblij dat het eindelijk , na jaren depressief te zijn, eindelijk de goede kant op ging. Voor mij is er dan ook werkelijk niets negatiefs te melden wat betreft de Camcolit. Sterker nog, ik zou het iedereen aanraden die al van alles heeft geprobeerd en niets lijkt te helpen. Voor mij stond vast dat ik het mijn hele leven zou moeten gebruiken en dat vond ik prima. Het enige nadeel vond ik dat elke keer die spiegel bepaald moest worden, dus regelmatig moest bloedprikken. Maar alles is beter dan die zware depressie. Maar dan kom ik in het ziekenhuis te liggen, en ik word voor de zoveelste keer geopereerd ( buik) en krijg helaas zeer ernstige levensbedreigende complicaties. Hierdoor kwam ik in Maart 2013 op de I.C te liggen en werd slapende gehouden. Na een lange tijd stoppen ze de medicatie en kom ik een aantal dagen later heel langzaam bij. De tijd dat ik in sedatie (slapend) gehouden werd, heb ik geen anti depressiva geslikt, en er bestaat geen injectievloeistof dus slikte niets op dat moment. Ik was zeer ernstig ziek waardoor er o.a. ook een zware delier als complicatie optrad. Gezien de ernst van mijn ziek zijn, in combinatie met het stoppen van de medicijnen, was de kans achteraf zeer groot op een delier. Ik kreeg wel al Haldol ( intraveneus) als medicijn voor mijn delier. Zelf heb ik het gevoel dat mij dit niet geholpen heeft. Ik heb langere tijd last gehad van een delier, ik was helemaal in de war, wist niet waar ik was, wist niet wat er gebeurd was en zag dingen die er niet waren. Het was een heel enge ervaring. Een van de ( vele levensbedreigende) complicaties was ook dat o.a. mijn nieren helaas niet meer functioneerden waardoor ik gedialyseerd moest worden....... Ook moest ik mijn Camcolit en Amitrityline weer gaan slikken. In de dagen daarna kreeg ik keer op keer te horen dat ik veel te veel dronk (geen alcohol maar gewoon water e.d.). Elke zuster die aan mijn bed kwam begon er over en ook elke arts begon er over. Ik werd uiteindelijk een beetje gestoord van, want dat wist ik zelf ook wel, maar kon gewoon niet anders omdat ik constant zo'n verschrikkelijke dorst en een mega droge mond had. ALTIJD!!!!!! had ik een flesje drinken bij me, of iets van een dropje ofzo. Ik kon namelijk geen gesprek voeren zonder, want had totaal geen speeksel meer. Tja, het was een vervelende bijwerking van de Camcolit, maar dat interesseerde me niet zo veel, als ik maar niet depressief was, dat was het aller belangrijkste voor mij. Dus het was voor mij totaal geen optie om maar over stoppen na te denken. Ik had er werkelijk alles voor over om me nooit meer zo ellendig te voelen waardoor ik erg graag uit het leven wilde stappen. Maar dan....... een jaar later, februari 2014 werd ik ernstig ziek en moest met spoed geopereerd worden. Inmiddels had ik al een dunne darm stoma, waardoor je heel veel vocht verliest en dus meer moet drinken dan de gemiddelde mens. Mijn dorst was zo ernstig, dat ik op een gegeven moment 6 tot 8 liter per dag weg dronk. Gevolg was, (door het vele vocht wat je verliest bij een dunne darm stoma en de liters die ik dronk) dat ik gewoon compleet uitdroogde en mijn bloedwaardes totaal niet goed waren . Er moest dus iets gaan gebeuren............... HELP! Ik wil niet stoppen met Camcolit, ik durf het niet. Dus NEE. Maar gezien mijn gezondheidstoestand ging ik wel nadenken. Nadenken om te stoppen. In overleg met mijn psychiater besloot ik om het dan toch maar te gaan proberen. Als het niet zou lukken, dan zou ik andere of misschien weer Camcolit gaan gebruiken. Ik vond het verschrikkelijk eng en was zo bang dat ik weer depressief zou worden. Heel langzaam, stapje voor stapje ging ik afbouwen. Ik ging 800mg slikken i.p.v 1000mg. Gek genoeg merkte ik toen al verschil, en was mijn droge mond ietsie pietsie minder. Dat was positief! Dat gaf mij de kracht om door te zetten en bouwde dus langzaam verder af. Na een paar maanden slikte ik geen Camcolit meer, en ik drink nu de normale hoeveelheid, ik ga de deur uit zonder flesjes, snoepjes en kan gewoon een gesprek voeren! Achteraf gezien was het echt bizar, zo veel dorst. Mijn bloedwaarden zijn na het stoppen van de Camcolit en het vele drinken, helemaal goed. Ja, Camcolit had bijwerkingen, voor mij. Heel droge mond, heel veel dorst, en ernstige obstipatie. Verder als bijwerking had ik, maar daar ben ik pas achter gekomen toen ik helemaal gestopt was, ik werd in combi met de Amitryptiline slaperig en moest een uur na inname echt in bed liggen, werd dan helemaal raar in mijn hoofd, had slaap en sliep dus echt binnen 10 seconden. Dit heb ik niet als een vervelende bijwerking ervaren. Nu heb ik last van het feit dat ik niet slaap. Ik slaap gewoon niet, dus slik nu slaaptabletten. Wat ik wel heel vervelend vond, was dat ik in bed hallucinaties kreeg. Overdag nergens geen last van, alleen 's avonds in bed. Heel vreemd. Dit was in dezelfde periode dat ik aan het afbouwen was en vermoed, maar niemand weet dat zeker,dat dat kwam door het afbouwen. Inmiddels heb ik het nog heel af en toe. Voor mij is het afbouwen en het niet meer slikken van Camcolit 100% meegevallen en ben nu heel blij dat het goed gaat zonder!!!
01-07-2014

Bipolaire stoornis

Ik ben net begonnen en kan nog weinig zeggen. Ik ben bang voor de bijwerkingen, vooral aankomen en een traag werkende schildklier. Het geeft me wel moed te horen dat het voor de meeste mensen werkt op de stemmingswisselingen. Ik ben nu vooral down en ben bang dat ik de hypomane momenten ga missen in mijn leven.
Pagina 1 van 6

Mirena (1939) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (779) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (399) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (390) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (334) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (291) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!