Ervaringen met Haldol

Psychose (43 meningen)
Schizofrenie (8 meningen)
Onrust (6 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (4 meningen)
Alzheimer (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Biogen legt experimenteel medicijn voor Alzheimer ter goedkeuring voor aan registratie-autoriteiten

Na de stopzetting van EMERGE en ENGAGE kwamen aanvullende gegevens uit deze onderzoeken beschikbaar, resulterend in een grotere dataset, met in totaal 3.285 patiënten, van wie 2.066 de gelegenheid had de volledige 18 maanden van behandeling te voltooien. Nieuwe analyse toonde aan dat aducanumab de klinische achteruitgang verminderde bij patiënten met de vroege ziekte van Alzheimer zoals gemeten aan de hand van de vooraf gespecificeerde primaire en secundaire eindpunten.

Op basis van gesprekken met de FDA is het bedrijf van plan om begin 2020 een aanvraag voor een biologische vergunning in te dienen Biogen wil aducanumab aanbieden aan (in aanmerking komende) patiënten die eerder waren ingeschreven voor klinische studies

Biogen persbericht (28-10-2019)

30-05-2016 | Man | 47
haloperidol (2mg/ml)
Angst
Zat in een ernstige psychose en was binnen 2 weken weer met voeten op de grond dankzij Haldol. Als ik nu angstig word ga ik ff 1 dag van 2 tabletjes naar 3 tabletjes en dat werkt heel erg goed. Ik moet de depressie gevoelens wel zelf onderdrukken door middel van afleiding en gesprekken met hulpverleners :) Ik merk alleen de bijwerking kramp maar voor die kramp heb ik oo[lees meer...]k tabletjes :) Volgens de psygiater moet ik de rest van mijn leven Haldol slikken. Wat mij betreft een aanrader

29-05-2016 | Man | 31
haloperidol (1mg)
Schizoaffectieve stoornis
Sinds 2009 op Abilify 30mg. De maximale dagdosering. Nu in een manie die niet over wilde gaan 1mg Haloperidol erbij gekregen. Bedoeling is om Abilify af te bouwen en helemaal over te gaan op een lage dosering Haldol.

18-12-2015 | Man | 38
haloperidol (5mg)
Psychose
Ik gebruik Haldol inmiddels al een poosje niet meer en howel er veel negatieve verhalen over dit medicijn worden geschreven klopt het toch wel een beetje; het is een paardenmiddel maar het werk wel als je echt erg in de war bent. Hier is het geheim over dit medicijn: gebruik het liever niet maar ik ben geen dokter, het is alleen maar een mening. Hoe ben ik er van af gek[lees meer...]omen en hoe voorkom je gebruik van medicijn gebruik voor de psyche in het algemeen? Mijn mening is heel simpel: Voorkomen is meestal beter dan genezen. De bijwerkingen van dit medicijn zoals zware gevoelens etc. waren zo deprimerend voor mij dat het goede nieuws was dat het mij min of meer dwong om gezond te gaan leven. Therapie inclusief spiritualiteit was simpel weg niet goed genoeg voor dit medicijn etc. en voor de gene die Haldol hebben gebruikt die weten dat je heel moeilijk kan stil zitten etc. door de bijwerkingen ( lees de bijsluiter! ). Wat ik gedaan heb om ervan af te komen is eerst: 1. Bespreken met mijn psychiater hoe lang het duurt om het af te bouwen omdat je niet in een keer moet gaan stoppen; je moet afbouwen! 2. Ik zorgde ervoor dat ik minimaal vrijwillergs werk deed omdat dit afleiding bied etc. Heel moeilijk om met dit medicijn alleen op jezelf te zijn. 3. En dit is een belangrijk punt: Ik ging sporten en mijn slaap/ eet patroon aanpassen. Hier is het heel erg goede nieuws over Haldol: Nu ik gestopt ben met dit medicijn en mijn nieuwe gewoontes al een paar maanden in de praktijk breng voel ik mij beter dan ik me ooit gevoelt hebt. Ik had een vrij hoge dosis ( zie mijn gegevens) een paar jaar lang en door vooral een extreem gezonde levenswijze heb ik niks aan dit medijn over gehouden. Het heeft me in feite beter gemaakt door mijn leven 180 graden om te gooien. Punt 4.; bespreek een gezondheids plan met je hulpverlener en maak het niet te spiritueel; zorg 100% goed voor jezelf en maak je niet te druk over bijwerkingen die er wel zeker zijn van Haldol. In mijn ervaring gaan ze snel weg zodra je aan het afbouwen bent en extreem goed voor jezelf zorgt. Dus 5 jaar lang een hoge dosis gelikt en ik voel mij nu 10x beter dan ervoor. Voor de gene die bijv. dit medicijn nu pas innemen zou ik zeggen wees voorzichtig en probeer het zo snel mogelijk af te bouwen en mischien stoppen als je er klaar voor bent. Maar vooral zorg erg goed voor jezelf, zo goed mogelijk als je kan en bespreek je plan van aanpak voor een betere gezondheid natuurlijk met je hulpverlener. Die kan trouwens ook zorgen voor een profesioneel plan van aanpak met dietisten, verslavingingen zoals roken etc. en het vinden van werk ( afleiding en gezelligheid ). Het is allemaal niet heel ingewikkeld om te doen alleen je hebt er in mijn ervaring zeker wel hulp voor nodig in het begin. Maak het niet te ingewikkeld en bespreek je plan van aanpak natuurlijk met je hulpverlener. Dag.

10-07-2015 | Man | 39
haloperidol (10mg)
Angst
Ik kreeg Haldoperidol vanwege angsten. Die angstklachten verdwenen enigszins waardoor ik meer dingen kon doen. De bijwerking, ook omdat die specifiek voor mij waren beschreven, waren gevoelige tepels, opgewonden waardoor ik ging denken dat het medicijn mijn hormonen beïnvloedde.

05-02-2015 | Man | 34
Psychose
Tijdens mijn opname omdat ik een psychose had hebben de artsen dit voorgeschreven. De psychose verdween, maar ook de levenslust. Ik was zwaar depressief en suïcidaal. Bij het afbouwen ging het beter met mijn gevoels leven. Helaas na de laatste halve milligram kwamen er weer tekenen van overprikkeling. Een jaar later startte ik weer opnieuw maar dan met Risperdal wat overig[lees meer...]ens niet veel beter gaat.

24-08-2014 | Man | 34
Psychose
Ik gebruik het medicijn Haldolperidol nu ongeveer 2 maanden. In het begin had ik niet veel bijwerkingen, maar er komen toch een paar vervelende dingen naar voren. Zo heb ik geen zin meer in sex. Ook merk ik dat ik meer terug getrokken ben en weinig zin heb om contact met anderen te maken, mijn spontaniteit is weg. Kortom: het is lastig om je sociale leven goed te houden. D[lees meer...]at is ook de reden dat ik overstap op een ander middel. Wie wil er vereenzamen? Niemand toch?

18-06-2014 | Man | 46
Schizofrenie
Ik ben zeer tevreden met Haloperidol na een periode vol wanen, angsten en zelfverwaarlozing. Ben nu druk bezig met herstel d.m.v. werkritme en daarnaast vrijwilligerswerk bij een bureau voor herstelondersteuning bij psychiatrische aandoeningen.

19-05-2014 | Man | 29
Schizoaffectieve stoornis
Na Seroquel XR, Risperdal en Abilify te hebben gebruikt, bleef ik toch psychotische verschijnselen houden, achterdocht enzo. Nu met Haldol hoor ik vreemden nog steeds wel over me praten, maar ik kan beter relativeren... misschien zeiden ze wel 'niet doen' in plaats van 'jeroen'. Ik voel me erg goed bij dit medicijn. Geen bijwerkingen.

04-05-2014 | Man | 37
haloperidol (50mg/ml)
Schizofrenie
Ik ben in 2001 bij de GGZ terecht gekomen na een ongeval die ik niet kon verwerken, ik kreeg een half jaar later een psychose. sinsdien heb ik verschillende soorten medicatie gehad. Sinds november haldol injectie 50ml per 2 weken. Heb sinds april ernstige bijwerkingen (acathisie), bewegingsstoornis, dit is langzaam begonnen. Ik kan niet stilzitten, liggen, moet steeds lo[lees meer...]pen. Armen en benen kan ik niet stilhouden. Dit is heel erg om mee te maken. Elk uur van de 24 hoop ik te kunnen slapen, soms pas om 6 uur 's ochtends.

11-10-2013 | Man | 25
haloperidol (5mg)
Psychose
Antipsychotica helpt veelal niet tegen stemmen. Dit is onderzocht. Verder zijn de bijwerkingen van dit medicijn zeer ernstig, je gaat ervan lopen als een zombie, krijgt opgezette stijve spieren en kan uiteindelijk amper praten. Het artikel in EOS, juni 2013 waar Haldol als martelmedicijn wordt genoemd zegt genoeg.

24-08-2013 | Man | 24
Bipolaire stoornis
Ik zit aan de Haldol vanwege acute psychoses. Naar mijn mening werkt Haldol goed tegen de symptomen, maar dat weegt niet op tegen bijwerkingen als depressie, spierspanning en tremor. Ik ben drummer en muziekdocent van beroep en kan dit amper uitoefenen op dit moment.

27-06-2013 | Man | 39

24-06-2013 | Man | 31
Schizofrenie
Tijdens mijn opname werd er direct Haldo voorgesteld. Dit spul heeft echter Veel bijwerkingen bij mij gehad. zover ik mij kan herinneren. Kaak op slot. Stijven armen. Parkison klachten. Hartkloppingen ben blij dat ik deze midel niet meer gebruik.

10-05-2013 | Man | 28
Psychose
ben psychotisch geworden door dit middel, kon me nks herinneren en niks meer doen

07-04-2013 | Man | 68
Bipolaire stoornis
haldol plus lithium is uiteindelijk funest geweest voor mijn nieren. ben onder behandeling van een nefroloog, mijn nierfunctie is nog 25%. ik zou iedereen aanraden; pas op met langdurig lithiumgebruik!!

25-04-2012 | Man | 33
Psychose
In 2000 kreeg ik een psychose en werd ik opgenomen. Ik wilde eigenlijk, toen ik werd opgenomen alleen maar slapen, maar de verpleegkundigen hamerden erop dat ik haldol en akinaton(tegen de trillingen) zou slikken. Toen mijn wil in het ziekenhuis was gebroken begon ik met 6mg per dag. Een tijd daarna ging ik naar 3mg. Vraag me niet wanneer dit was. Zoals je ziet heb ik de s[lees meer...]core hierboven aardig positief ingevuld. Ik heb eigenlijk weinig/geen last van bijwerkingen. Ik moet wel melden dat ik sinds jaren niet meer uit kan slapen en de biologische wekker om een uur of 7/8 afgaat waardoor ik wakker wordt. Ik heb geprobeerd om de medicijnen af te bouwen, maar kreeg daardoor bepaalde prikkels weer terug en het leek net of ik mezelf aan het kwellen was van binnen. 3mg is prima gebleken voor mij. Er zijn, na navraag door mij over de langere termijn geen ernstige zaken die in 1 keer met je kunnen gebeuren(dat je hart het zou begeven o.i.d.) dus ik zal het vermoedelijk de rest van mijn leven moeten gebruiken. Daar heb ik me dan ook bij neergelegd. 's Avonds rond 10 uur ben ik wel vaak moe, maar ik denk dat dat eerder komt omdat ik geen zin heb om bepaalde dingen te ondernemen. Mijn vriendin accepteert mij zoals ik ben en met sex heb ik helemaal geen problemen. Alle kracht om dingen te doen zit immers in je hoofd en wat ik doe om "zin" te krijgen in allerlei dingen is heel veel koffie drinken op een dag(zo'n 10 kopjes). Ik ben nu 33 en ik kreeg toen ik geloof 21 was een psychose. Ben heel creatief en heb niet het gevoel dat de Haldol mij belemmerd om creatief te zijn. Ik moet wel waarschuwen voor mensen die het in combinatie met alcohol willen gebruiken. Het versterkt de werking van de alcohol dus daar moet je echt op letten. Ongeveer 4 mnd geleden zijn er bij mij ook trekken van borderline ontdekt en daar schijnt het dan ook weer goed tegen te helpen. Ik zie het zo: er zijn gewoon heel veel prikkels in deze informatiemaatschappij en ik wil deze niet allemaal toelaten en daarvoor moeten de stofjes in mijn hersenen een beetje op een goed niveau zitten. Ik wens mensen heel veel sterkte die een psychose hebben meegemaakt. Ik heb nog 1 tip als laatste wanneer je blowt. Probeer gelijk uit de cirkel te stappen. Bij mensen(zoals ik) die gevoelig zijn ervoor richt het op latere leeftijd meer schade aan die je lief is. Mijn advies is daar dan ook zo snel mogelijk mee te stoppen anders maakt dat je ook nog eens helemaal kapot. Uiteindelijk moet je toch "dealen" met de situatie. Beter is om dit te doen wanneer je het nog kan.