Ervaringen met Lithiumcarbonaat

lithium

Bipolaire stoornis (62 meningen)
Clusterhoofdpijn (10 meningen)

Seroquel (631 meningen)
Quetiapine (314 meningen)
Abilify (278 meningen)
Zyprexa (201 meningen)
Risperdal (174 meningen)

21-12-2012 | Man | 57
Clusterhoofdpijn
deze medicijn heb ik gekregen van de neuroloog,voor de cluster hoofdpijn. voor mij gevoel werkt het, maar daarnaast is ook mijn bloeddruk nagenoeg normaa l85/130. maar toch als ik lees de medicijn waar die in preciepe voor gebruikt word krijg ik daar echt schrik reactie van

31-10-2012 | Vrouw | 59
Bipolaire stoornis
Ervaring vertel ik later..

20-10-2012 | Vrouw | 24

04-10-2012 | Vrouw | 23
Bipolaire stoornis
Ik ben begin juni opgenomen geweest voor mijn Bipolaire stoornis, daarnaast is er ook Borderline gediagnosticeerd. Wel ben ik erg moe van Seroquel, en kan ik ook de hele dag slapen. Waardoor mijn dag en nacht ritme is omgegooid. Obstipatie heb ik helaas ook wel.. Genoeg water blijven drinken dus bij Seroque En ik heb de hele dag honger..l Ik ben niet verslaafd aa[lees meer...]n dit middel en ook niet aan mijn Lithium, maar ik moet het slikken want anders word ik Manisch. Ik ben wel van 59 kg naar 69 kg gegaan. Maar ik ben begonnen met sporten en merk wel dat het daardoor minder word. Conclusie? Ik ben super blij dat er na 6 jaar sollen met mijn gezondheid nu eindelijk medicijnen zijn waardoor ik kan functioneren. En de bijwerkingen neem ik maar voor lief. Naar mijn mening is het gebruiksvriendelijk en kan je door kleine aanpassingen beter leven.

25-08-2012 | Man | 46
Depressiviteit
12 jaar geleden een burn-out opgelopen, zware depressie en opname in een kliniek voor 5 maanden. 3 jaar geleden gleed ik weer af maar was me er niet genoeg van bewust. ik gebruikte toen als meer dan 10 jaar fluanxol en fluoxetine. Probeerde het af te bouwen maar werd kompleet gestoord. artsen en Psychiaters doen niets, na mijn laatste acute opname in het ziekenhuis. Regels[lees meer...] en protocolen zijn er voor hun bescherming niet voor die van de patient. Moest hulp krijgen, was zelfs voorgeschreven maar wacht al 11 maanden. Ben zelf maar opzoek gegaan voor verbetering. Lithium gevonden en zelf via postorder aangeschaft. Voor het eerst in 12 jaar (wel saai) maar volkomen stabiel. Hadden ze dat maar meteen voorgeschreven.

10-07-2012 | Man | 55
Depressiviteit
25 jaar geleden na zware depressiviteit opgenomen en lithiumcarbonaat ingesteld. Hierna lichte tot matige depressieve klachten gehouden, maar niet manisch!! Tot half jaar geleden (dus ong. 25 jaar gebruikt) onder behandeling bij PAAZ psychiater. Na overstap op eigen verzoek van PAAZ naar Riagg, lithiumcarbonaat afgebouwd in overleg en nu ruim 7 maanden zonder. Bij Riagg[lees meer...] cursus cognitieve gedragstherapie gevolgd. Zelf ook Mindfulness cursus gevolgd. Voel me een totaal ander mens. Mijn afgevlakte stemming is verdwenen en ik sta veel opener in het leven. Mijn emotionele leven is ook veel beter vooral de positieve kanten. Sommige bijwerkingen zijn ook (geheel) verdwenen. Ik raad mensen met lichte of matige depressieve klachtenaan om bij hun behandelaar Litium af te bouwen en met alternatieve therapie te beginnen. Ikzelf heb cognitieve gedragstherapie en Mindfulness gevolgd. Resultaat tot nu toe erg bevredigend.

08-07-2012 | Man | 41
Bipolaire stoornis
hoi kanjers, ik voelde mij er niet echt fijn bij. hoofdpijn en misselijk en het vervelenste was dat als ik bijv boos, gespannen, blij of verdrietig was voelde ik me echt geblokkeerd! zo gingen mijn handen erg trillen tijdens een solicitatie gesprek en kon ik mijn koffie niet opdrinken en pakken,als ik het naar mijn mond wilde brengen ging mn hand trillen ofdat er een [lees meer...]blokkade was waar ik doorheen moest, heel raar en erg vervelend. de arts zei dat het niet kon? en ik tegenwerkte????? ja je hebt van die vreemde artsen! Als je psy iets onder de leden hebt word je al snel als niet inteligent bevooroordeeld vooral als je er alleen voor staat, ik denk dat veel van jullie daar ook ervaring mee hebben. ik ben van de lithium afgestapt en voel mij veel beter, je moet goed naar je zelf leren luisteren en bijvoorbeeld een dagboekje bijhouden waneer je erg somber bent of juist te vrolijk! dan kun je er een patroon in herkennen en dat zal het je het leven met je ziekte een stuk aangenamer maken. heel veel sterkte kanjers want ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om bipolair te zijn en deze onderschatte rot stoornis te moeten hebben. groetjes erik uit rotterdam (Red; naam van behandelaar uit mening verwijderd ivm werkwijze van deze website en privacy)

04-07-2012 | Man | 43
Bipolaire stoornis
Sinds ik aan de lithium ben kan ik weer slapen. Ik heb geen ups en downs meer. Ik ben zo tevreden dat ik een "liefdesliedje" geschreven heb: (Red; URL verwijderd ivm werkwijze van deze site. Mvg, MijnMedicijn)

04-06-2012 | Vrouw | 72
Depressiviteit
Fijn dat dit medicijn er is. over het algemeen voel ik mij goed. Soms wat slaperig. In samenwerkiing met 2 andere medicijnen is het mogelijk om een normaal leven te leiden. De bijwerkingen zijn te verwaarlozen.

16-03-2012 | Vrouw | 37
lithium
Lithium voor een periode van ongeveer zes jaar gebruikt op bloedspiegel aangepast. baat bij gehad bij schizo affectieve stoornis, nu gebruik ik het al anderhalf jaar niet meer. het gaat beter. Bij lithium tremor in handen als middel daartegen eerst akineton maar omdat niet hielp propanolol. Propanolol hielp goed ertegen.

15-03-2012 | Man | 42
Clusterhoofdpijn
Heb al meer dan 20 jaar clusterhoofdpijn, waarvan de laatste vijf jaar chronische clusterhoofdpijn. Dit betekent iedere dag minimaal twee verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen. In slechte periodes kunnen dat er tot 8 per dag zijn. Ik heb alle mogelijke medicijnen en combimnaties geprobeerd. Prednison beviel mij het beste, maar daarmee moest ik na 9 maanden gebruik echt stopp[lees meer...]en. Daarna overgegaan op Lithium. Ik gebruik nu 1200-1400 mg per dag. De hoofdpijn is enigzins onder bedwang. Echter de bijwerkingen zijn zeer onprettig en ongewenst. Afvlakking van gevoel en emoties. Het lijkt of de gehele wereld langs je heen gaat en niets je meer iets doet. Ernstige concentratieproblemen. Als ik iets lees ben ik het heel snel volledig weer kwijt, kan ook weinig onthouden. Heel erg vermoeid en dan ook echt 24 uur per dag. Droge mond, dorst, heel veel plassen, ook 's nachts (zo'n keer of vier). Gewichtstoename. Uiteraard gebruik ik naast de lithium nog aanvullende medicijnen voor de aanvalsbestrijding waaronder sumatriptan en medische zuurstof. Helaas is lithium het enige medicijn dat langer gebruikt kan worden en dat van tijd tot tijd nuttig kan zijn voor chronische clusterhoofdpijn patienten. De bijwerkingen zijn echter vrijwel onacceptabel, gezien clusterhoofdpijnpatienten al een heel erg beperkt professioneel en sociaal leven hebben. Verder is er ook weinig tot geen begrip van de omgeving omtrent het ziektebeeld en de bijwerkingen van de benodigde medicijnen die moeten worden ingenomen.

12-12-2011 | Man | 70

01-12-2011 | Man | 58
lithium
Ik ben aan het minderen omdat ik ook aan mijn hart geopereerd moest worden. Mijn bijverschijnselen . Geen of slechte werkking van de schildklier, psoriases en ook afname van de werkking van mijn nieren. Dit is het grootste probleem. Ik zou graag de mening van anderen hebben over hoe het is om af te bouwen van lithiumcarbonaat?

25-10-2011 | Vrouw | 55
lithium
Ik kreeg lithium voor mijn depressieve klachten. Heb dit jaren geslikt. Ging ongemerkt heel veel drinken, had heel de dag door dorst, dronk vele liters water per uur. Kreeg daarbij hevige diarree. Ben bij de internist terecht gekomen die na een jaar van onderzoek het ook niet wist!! Door toeval kwam een behandelaar van GGZ er achter dat het wel eens aan de lithium kon li[lees meer...]ggen. Moest acuut stoppen met lithium. Had diabetes insipidus ontwikkeld. Na het stoppen waren binnen een week de klachten zo goed als over.

13-10-2011 | Man | 69
Depressiviteit
hielp niet echt; elk jaar 3 maanden depressief; omdat veel personen in de familie manisch-depressief waren of zijn werd mij lithium toegediend als een schild ter bescherming; zelf nooit manisch geewest behoudens in 50 jaar 2x een hypo-manie

10-08-2011 | Man | 57
Stemmingswisselingen
Ik gebruik lithium nadat ik een hevige maar korte periode van Euforie heb meegemaakt, wel werd ik wakker in een psychiatrisch ziekenhuis maar de arts ontsloeg me direct. In het begin was het wel wennen, ik kreeg dikke vingers, had en heb vaak dorst, sochtends neem ik lithium in en heb dan soms een gevoel van braken maar daar wen ik aan. Euforisch ben ik niet meer, het was [lees meer...]wel een fijn gevoel maar ik draaide toen wel erg door. Ik ben een kleine zelfstandige geworden en bekijk de dingen met realiteitszin. En ik zal lithium tot het eind der tijden innemen