Ervaringen met Lithiumcarbonaat

lithium

Bipolaire stoornis (62 meningen)
Clusterhoofdpijn (10 meningen)

Risperdal (174 meningen)

10-01-2024 | Vrouw | 51
lithium (600mg)
Schizoaffectieve stoornis
Ik stap over van Lithiumcarbonaat naar Seroquel vanwege verslechtering nierfunctie. Omdat de seroquel goed aanslaat gaat de afbouw van de lithium ook aardig snel (totaal zo'n 8 weken bij lithiumgebruik van 600mg dagelijks). Al met al gaat het heel goed, maar dat is natuurlijk verschillend van persoon tot persoon. Ik had er liever eerder bij willen zijn, toen m'n nierfunc[lees meer...]tie nog boven de 50% was ofzo. Nu 35% maar ik heb hoop op stagnatie van de achteruitgang. Ik heb nu ook bloeddrukmedicatie, omdat hoge bloeddruk ook niet goed is voor je nieren. Plus let op natrium en kalium in voeding.

08-12-2023 | Man | 57
Clusterhoofdpijn
Ik wil ook graag mijn verhaal delen met jullie. Zoals elk van jullie heb ik ook al jaren last van Cluster hoofdpijn. Heb bijna alles geprobeerd, medicatie, injecties en zuurstof. Maar volledig was ik er nooit vanaf. De zuurstof maakte wel dat de CH na 15 a 20 minuten draaglijker was. Maar nu komt het. Wij hebben een tijdje terug een koppel leren kennen uit Nederland en het[lees meer...] ging over CH. Die vrouw wist meteen wat het was en over wat wij spraken. Haar neef had blijkbaar hetzelfde probleem en was er nu volledig vanaf. Heel nieuwsgierig was ik naar de naam van de medicatie. De naam van de medicatie is Priadel 400 mg en de belangrijkste stof die er in moet zitten is Lithium. Er zijn weinig dr die het voorschrijven voor CH omdat het eigenlijk een antidepressiva is maar op de bijsluiter staat dat het ook gebruikt wordt voor CH aanvallen te voorkomen. Ik neem nu 2 pillen per dag en vanaf de eerste pil heb ik geen enkele aanval meer gehad. En dat is nu al 3 weken zo. Ik hoop dat dit zo blijft en hopelijk kan ik hiermee iemand anders helpen.

04-11-2022 | Man | 30
Bipolaire stoornis
Sinds het gebruik van Lithium nu 5 jaar geen manische en gemengde episodes meer gehad. Enkele hele korte hypomane episodes. Depressies komen nog wel voor maar meestal in minder extreme vorm en veel minder vaak. Zelf verdraag ik het heel goed. Bijwerking is misschien dat ik wat meer afwezig ben dan normaal, en wat sneller moe, wellicht wat afgevlakt maar ik kwam van queti[lees meer...]apine af (wat mij een Zombie maakte) dus dat merkte ik niet zo in het begin. Ik voelde me eigenlijk voor het eerst in mijn leven "normaal". Ik heb het een tijd samen geslikt met depakine en fluoxetine. Na 3.5 jaar deze langzaam en succesvol afgebouwd. Na 200mg LithiumCarbonaat afbouwen merkte ik een enorme onrust en agressie, dus dat plan weer gestaakt voor een andere dag.

09-10-2022 | Man | 57

28-11-2021 | Man | 45
Bipolaire stoornis
Mijn persoonlijke ervaring is dat het leven een stuk beter wordt met deze stemmingsstabilisator en dat het bij mij de bijwerkingen waard is. Verder geeft deze site een vertekend beeld. Mensen die ontevreden zijn en/of iets te klagen hebben laten over het algemeen meer en sneller van zich horen dan tevreden mensen. Dit helpt niemand. Iedereen kan beter voor zichzelf besliss[lees meer...]en en zelf ervaren.

15-10-2021 | Man | 23
Bipolaire stoornis
Een tijd geleden werd mij lithium voorgeschreven voor een zogenoemde 'bipolaire stoornis'. Ik merk er eerlijk gezegd niet zo veel van, behalve dan dat ik minder snel chagrijnig ben (normaal gesproken kan ik een kort lontje krijgen als mijn dex voor ADD uitwerkt; nu is dat niet meer zo.) Zeker weten of dit door de Lithium komt doe ik niet. Verder blijf ik wel stabiel en zal[lees meer...] het wel doen wat het moet doen (geen idee??). De eerste keer dat ik het nam moest ik overgeven; de tweede keer ook. Erg goed zal het dus niet zijn voor de maag. Ik word nog steeds licht misselijk na bijna elke dosis maar hoef niet meer over te geven. Ik plan het ongeveer een jaartje te gebruiken en ga dan afbouwen en kijken hoe ik me voel zonder. Zonder Dexamfetamine deed het niets voor mijn depressieve stemming; enkel wel het gevoel dat het manisch worden lastiger is. Ik ondervind verder geen problemen (meer) van afvlakking en gevoelloosheid. Dit kan (uit ervaring) op het begin van de behandeling wel aan de orde zijn. Kortom; het doet 'vast' wat het moet doen, ik voel er niks meer van en de Dex trekt mij uit mijn depressieve episoden (bij mij veel meer aan de orde dan manische episoden.) Ik voel mij wel stabiel, en wellicht speelt Lithium hier een (grote) rol in. Ik weet het pas echt zeker als ik met de medicatie stop.

29-11-2020 | Man | 53
lithium (400mg)
Ik gebruik het middel a 40 j met hoogtes en laagtes', impotentie, geheugenverlies, schildklier vermindering No

19-07-2020 | Vrouw | 68
lithium (200mg)
Bipolaire stoornis
Ik heb 27 jaar lang Lithium geslikt wegens een bipolaire stoornis, de depressiviteit bleef alsmaar aanwezig. 5 jaar geleden schildklierziekte gekregen, oorzaak Lithium 2 jaar geleden hartfalen gediagnosticeerd, oorzaak Lithium Gevolg onmiddellijk stoppen met Lithium En daar weer het gevolg van: afwezigheid van elk depressief gevoel, er gaat een nieuwe wereld voor mij o[lees meer...]pen. Nou moet ik nog blij zijn met mijn verminderde hartfunctie anders had ik nooit in mijn leven nog een paar jaar gehad zonder enig gevoel van depressiviteit.

06-07-2020 | Vrouw | 47
lithium (1000mg)
Bipolaire stoornis
Ik heb na lang gebruik van een ander medicijn diabetes ontwikkelt en Lithium heeft op diabetes een negatieve uitwerking. de waarden zijn veel te hoog. dit geeft extreme moeheid, en een disfunctioneren. Lithium helpt wel goed voor de bipolaire stoornis. geeft meer rust in het hoofd en maakt rustiger. dit medicijn slik je voor lange tijd en om de drie maanden moet je bloedpr[lees meer...]ikken ter controle van de spiegel.

30-05-2019 | Vrouw | 40
Abnormaal vaginaal bloedverlies
VEEL BLOED VERLIES

10-01-2019 | Vrouw | 72
lithium (300mg)
Na 12 jaar gebruik lithium is mijn moeder moeten stoppen omdat ze nierfalen en hartfalen heeft. Nu krijgt ze nog wel de nortriptyline nu in combinatie met valproinezuur, pregabaline en quetiapine en nog medicatie voor haar schildklier en nieren en nog wat andere medicijnen voor depressie. Sinds dat ze de lithium zijn gaan afbouwen en de valproinezuur zijn gaan opbouwen zak[lees meer...]t m'n moeder steeds verder weg. Ze zit alleen nog maar op haar stoel en zegt alleen ja en nee. De artsen willen niet meer terug naar het lithium want ze kunnen geen bloed meer prikken bij haar en aangezien ze al 3 x een lithium vergiftiging heeft gehad en haar nieren en hart minder goed werken. Ze is ook beginnend dementerend. Dus al met al zijn we nu dus gedwongen om andere medicatie te proberen en om te zorgen dat ze nog een redelijk leuk en menswaardig leventje kan hebben. Mijn moeder is 72 jaar en zal waarschijnlijk de 75 niet gaan halen.

26-12-2018 | Vrouw | 62
Bipolaire stoornis
Opgenomen in (..) ziekenhuis, na 2 weken observatie volgt ontslag. Medicatie Lithium voorgeschreven, gesprek met psychiater en later met verpleegkundige psychiatrie bij Riagg (…). Omdat ik doof ben is er een speciale geestelijke gezondheidszorg voor doven en slechthorenden opgezet. Zo ben ik daar terecht. Na de lange periodieke gesprekken met dat verpleegkundige is er besl[lees meer...]oten dat ik de medicatie en bloedonderzoek via mijn huisarts krijg. Tot nu toe gaat het goed met mij, ik heb geen terugval gehad. Ik blijf alert op mijn geestelijke gezondheid. Niet teveel hooi in je vork nemen is erg belangrijk. Vertel aan je vrienden en familie over je stoornis. Zo krijg je begrip en respect.

16-10-2018 | Vrouw | 67
lithium (600)
Stemmingswisselingen
Heb mijn hele volwassen leven al regelmatig depressies, met anti-depressiva steeds weer onder controle gekregen. Maar nu worstel ik al 2 jaar, diverse anti-depressiva geprobeerd, opgenomen geweest voor nieuwe diagnostiek, zwaar therapeutisch programma gevolgd etc. Het lijkt er nu op dat de depressie redelijk onder controle is maar ik heb nog steeds last van een forse stemm[lees meer...]ingsstoornis. Nu gebruik ik sinds 3 weken Lithium maar ervaar geen verbetering eerder een verslechtering. Iemand enig idee hoe lang het kan duren voor je verbetering merkt???

24-09-2018 | Man | 47
lithium (150mg)
Clusterhoofdpijn
tegen clusterhoofdpijn

04-09-2018 | Man | 62
lithium (300mg)
Heel lang geleden heb ik het in nog hogere dosis geslikt en stapte eerst over op valproïnezuur, maar dat maakte een soort zombie van me. Nu CBD-olie en dat houdt me veel beter in balans.

12-03-2018 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Vreselijk middel. Ziek van geweest, leeg gevoel en kon mezelf niet meer terugvinden. Ik kwam 3kg per week aan, en uiteindelijk 21kg in de 3 maanden dat ik het gebruikte. Heb in 3 weken afgebouwd, dat ging prima. Sinds het gebruik ben ik chronisch duizelig maar niet 100% zeker of dat ermee te maken heeft.