Ervaringen met Zyprexa

Bij  DepressieX

Psychose (68 meningen)
Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (9 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

30-09-2017 | Vrouw | 64
olanzapine (210mg)
Depressief
ik was depressief maar geen antidepressiva toegestaan i.v.m. ontwikkeling manie/psychosen. Daarom begonnen met Zyprexa. ik was hiermee gedurende twee jaar stabiel suicidal.

01-06-2015 | Vrouw | 37
olanzapine (10mg)
Heb vorig jaar na suïcidepoging opgenomen geweest in UZ Gent. Psychiater kwam binnen met veel grandeur samen met studenten. Ze hebben me psychisch gebroken. Had 6 maanden nodig om te herstellen. De zwaarste psychose was op vrijdag 13 juni. Zal het nooit vergeten, het was volle maan. Had vele angsten, verward en kon de realiteit niet volgen. Was net getrouwd en mijn moeder [lees meer...]heeft in mijn plaats de echtscheiding aangevraagd. UZ heeft mijn echtgenoot de toegang ontzegd. Toen hij me telefoneerde herkende ik zelfs zijn stem niet. Gelukkig hebben we elkaar terug gevonden. We zijn dus hertrouwd. Nu wordt het verhaal nog straffer, sinds kort dacht ik dat ik zwanger was, ben schijnzwanger, mijn schildklier doet raar, val gemiddeld elke dag een keer flauw en heb een hartslag van meer dan 200, dit bij een lichte inspanning, zoals de trap oplopen. Kan niet meer in mijn schoenen, heb oedeem in handen en voeten, borsten zijn vergroot van B naar C cup. Mijn buikomvang is van 68 naar 95 cm, gewichtstoename van 55 naar 63 kg, ochtendmisselijkheid, enz. Heb geen extreme kinderwens, zou eigenlijk wel eerst nog willen reizen. Oh ja, ben nog vergeten te vermelden dat er zedenfeiten gebeurd zijn, door de zyprexa kon ik niet adekwaat reageren. Ik vind het puur vergif, maar ik ben van Gent en op de tramkaartjes staat *nie pleuien*. Groetjes Isabelle

23-03-2012 | Man | 31
Depressief
Sukkelend met een zeer ontevreden gevoel over mezelf en een overvol hoofd (continue nadenken over alles en mij ergeren aan alles en iedereen) kreeg ik van de dokter Sypralexa voorgeschreven. Dit bleek te helpen maar ik kreeg mijn hoofd niet volledig leeg. De dokter besloot toen over te schakelen op Zyprexa ... wat een gruwelijk medicijn. Ik viel als een blok in slaap, k[lees meer...]on niet meer opstaan, geen zin in eender wat, ... ik kon sociaal niet meer functioneren ! Ik was inderdaad niet meer bezig met de dagelijkse ergernissen maar dit was teveel van het goede. Van mijn vrouw kreeg ik ook te horen dat ik agressief was in mijn slaap. De hoeveelheid en de intensiteit van de bijwerkingen wegen niet op tegen de functie van het medicijn. Ik weiger dan ook nog om het te nemen ..

28-12-2011 | Vrouw | 50
olanzapine
Hallo Ik kreeg 4,5 jaar geleden Zyprexa voorgeschreven vanwege een zware depressie. Er werden geen bijwerkingen besproken, maar ik moest de bijsluiter lezen! In 10 weken tijd ben ik 18 kg aangekomen. Had overal pijn, omdat het vocht drukte in mijn lichaam waar nog geen grammetje vet op zat. Het leek of mijn lichaam opgeblazen werd en ik elk moment uit elkaar kon spatten.H[lees meer...]et was alleen nog maar mijn hoofd op een verkeerd lichaam! Dat gemeld aan de huisarts en psychiater. In plaats van hier iets aan te doen, werd de dosering verhoogd. De pijn werd steeds ondraaglijker. Ik kreeg ineens zelfmoordneigingen wat 1 keer zelfs leidde tot een poging. De hele dag door was ik tot niets in staat. Doodmoe was ik ervan. Kotsmiselijk ook. Kon niks meer onthouden en ik had het idee dat ik geleefd werd. Ik voelde mij een zombie. Kon niet meer zelf denken. Toen ben ik gestopt. En na vele persoonlijke gesprekken met een maatschappelijk werkster ging het steeds beter met mij. Ik ben vrijwilligerswerk gaan doen. Dat heeft ALLES voor mij veranderd. Ik werd weer gewaardeerd. Dat geeft veel meer voldoening. En natuurlijk blijven sporten. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn schildklier nu niet meer normaal werkt. Ik heb er de ziekte van Hashimoto aan overgehouden. En een kapotte bijnier. Dus mensen, denk goed na of je dit wel wilt nemen. Er zijn zoveel andere medicijnen die minder schadelijk zijn. Als je problemen hebt....die worden niet opgelost door Zyprexa. Problemen moet je ook ZELF oplossen. Denk eerst eens ZELF goed na wat je aan die problemen kunt doen! Vraag om hulp. Er zullen vast mensen zijn die dit "medicijn" nodig hebben, maar ik niet. (RED: deze mening is beperkt tot meer eigen ervaringsgegevens)

23-06-2017 | Man | 45
olanzapine (10mg)
In het begin noodzakelijk, maar in stabiele fase vervelend middel. Bijwerkingen: gewicht toename, coördinatie stoornis, trillen van handen, stijfheid, geheugen verlies. Iom specialist ivm bijkomende somberheid geswitcht naar wellbutrin. Nu zeer tevreden.

14-02-2012 | Man | 22
Depressiviteit
Zyprexa, ja je kunt er beter door slapen is een pluspunt. Het is bijna onmogelijk (variabel hoelaat je voor het slapen inneemt) om uit bed te komen. Geen energie, geen motivatie, het is bijna : ZOMBIE-modus AAN! Voordeel ervan is, je denkt niet zo veel meer over problemen. Nadeel daarvan is, je word ook beperkt in het alledaagse denken, gewone simpele logica. En die beperk[lees meer...]ing frustreert mij (meestal) alleen maar meer.

17-04-2021 | Vrouw | 52
olanzapine (5mg)
Depressief
Ik gebruik al 25 jaar seroxat in. Begin dit jaar raakte ik echter ernstig depressief in combinatie met burnout. Ik kreeg zyprexa 5mg erbij om te kunnen slapen en ter ondersteuning. Het helpt me goed. Net als anderen heb ik meer eetbehoefte. Dat vind ik niet zo erg . Waar ik wel heel veel last van heb is een hele droge mond en keel en extreem droge huid en handen. Wat ik er[lees meer...] ook op smeer het helpt niet. Het voelt alsof ik van binnen uitdroogt. Komt dit door zyprexa en gaat dit over?

24-11-2016 | Man | 19
olanzapine (15mg)

07-06-2015 | Vrouw | 41
olanzapine (15mg)
Ik hoor stemmen en daar helpt het wel iets bij om te verminderen naar ben in korte tijd 12 kilo aangekomenen en heb nu een buik en dat had ik nooit. Vorige gelet op. Mijn eten en veel gesport en bewogen en alsnog 2 kilo erbij. Dat is wel een behoorlijke nare bijwerking.

12-05-2013 | Vrouw | 24
olanzapine
Ik heb 2 jaar zyprexa geslikt. In die periode was ik erg afgevlakt in alle emoties. Vrolijkheid was helaas ook een stuk minder. Slapen kon ik opeens als de beste en piekeren deed ik helemaal niet meer. Erg fijn in die tijd. Vroeger altijd voor de wekker wakker en gelijk heel actief. tijdens de zyprexa had ik mijn wekker wel een uur aanstaan voor ik echt op kon staan en dan[lees meer...] nog was ik slaperig. Eerste jaar geen alcohol geslikt aangezien dat je extra slaperig maakte. tweede jaar wel alcohol gedronken en merkte niet heel veel verschil. In die tijd 15 kilo aangekomen. Nu een half jaar zonder de medicijnen en bijna alle kilo's zijn er gewoon automatisch weer weg gegaan. conditie is duizendmaal beter dan met zyprexa. En ik heb niet meer gesport of ander dieet. ook het eten smaakte opeens anders na het stoppen van zyprexa, snoep en andere chemische dingen waren opeens echt vies, wat ik tijdens zyprexa echt gewoon lekker vond. Nu weer gevoel om emoties gewoon te voelen. Achteraf merk ik dat ik vooral de vrolijkheid en blij zijn gevoel erg gemist heb. Had ik in die tijd ook wel, maar nu is het zoveel meer. als of je leeft. veel mensen in mijn omgeving vinden me nu ook erg anders sinds ik gestopt ben met de pillen. stralen benoemen ze dat vaak. Ik was zeker blij dat ik die pillen had in die periode, had niet zonder ze gekund toen en ook goede begeleiding gekregen om zonder te leven.

13-08-2012 | Man | 39
olanzapine
Ik neem dit gedurende 2 weken in, de dokter vertelde me dat ik goed zou slapen. Sinds ik het inneem droom ik constant en word ik meerdere keren wakker midden in de nacht, volledig bezweet tot op mijn beddegoed. Zeker niet leuk en 's morgens nog heel moe.

19-04-2015 | Vrouw | 30
olanzapine (10mg)
Hoi, ik gebruik sinds kort Zyprexa gecombineerd met Venlafaxine, ik heb al andere voorgeschreven gekregen, maar daar had ik weinig of geen effecten van. Ik kamp al jaren met een depressie, maar zoals veel mensen denk je dat je hier vanzelf wel weer uitgeraakt! Niet dus... Op den duur kreeg ik dan toch een portie alle dagen ellende! Ik ging slapen en stond op met misselijkh[lees meer...]eid, trillingen, hartkloppingen veel huilbuien enzovoort! Kortom ik werd er serieus ziek van, maandenlang leefde ik in een totaal andere wereld. Door de stap te zetten om bij mijn vriend weg te gaan heeft het er zeker niet beter opgemaakt, dus je zakt alleen maar dieper. Het feit dat ik op deze forum mijn gevoel over de Zyprexa kwijt wil, is voor mezelf al een hele vooruitgang! Ik heb nu 3 dagen achter elkaar al een heel opgelucht gevoel, en ik durf van de kleine dingen toch al wat te genieten, ik kan alleen maar zeggen dat ik zo opgelucht ben dat deze medicatie zijn werk wel doet! En zoals er nog zijn die hier neerschrijven dat je zou aankomen, dat is het laatste van mijn zorgen! Je goed voelen en genieten is veel meer waard dan die kilo's. Dus mensen die bang zijn om het te gebruiken zou ik graag met dit bericht een duwtje willen geven er aan toe te geven om het toch te gebruiken! Ik kan weer wat ademhalen en stilletjes mezelf terug zijn! Het leven is te kort om je alle dagen ontzettend slecht te voelen! Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd zegt men vaak.

23-04-2013 | Man | 30
olanzapine
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om na onthouding van 4 dagen van het medicijn Zyprexa een delier van enkele uren kan optreden en weer kan verdwijnen? In die 4 dagen is er ook diazepam gebruikt. Ik had begrepen dat een delier of een psychose van enkele uren niet bestaat, en dat er minstens 1 dag sprake moet zijn van verwardheid.

30-11-2012 | Vrouw | 24
Depressief
Hallo, Ik gebruik dit medicijn nu een aantal weken laagste dosering werkt prima. Ik slaap er in iedergeval diep van. k'hoop niet dat ik er meer moet van gaan innemen want k'heb gezien wat er dan met je gebeurt. Iedereen succes en sterkte!

14-01-2012 | Man | 51
olanzapine
Ik heb zyerxa 5 mg al gebreken 4 jaar geleden en Voor de rest van mijn leven en het is een goed medicij Voor depressie maar ten kostte van mijn gewicht want het is togenoemen