ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 5

21-05-2017

Olanzapine (olanzapine)

Dit middel is voorgeschreven toen ik voor de tweede keer was opgenomen op een crisisafdeling. Ik was erg suïcidaal, op het obsessieve af. Met de olanzapine is dat obsessieve weggegaan en bleef ik ernstig depressief achter. Ik begon met 10 mg en heb de hele volgende dag geslapen. De verpleging halveerde de dosis. Toen ik daaraan gewend was, is er opgehoogd naar 10 en late[lees meer...]r naar 20 mg. De eerste paar weken ben ik minstens 6 kilo aangekomen. Daarna is de dosis op mijn verzoek verlaagd naar 15, omdat ik dit aankomen wel erg vond. De eerste paar dagen dat ik het slikte had ik ook erg last van trillen en klunzige bewegingen. Dat werd minder na een tijdje, maar vooral 's ochtends bleef ik daar erg last van houden (alles viel uit mijn handen, ik morste en sneed mezelf in m'n vingers). Ik sliep de eerste tijd goed snachts, maar toen mijn depressie nog erger werd, werd ik vroeg wakker en kon dan niet meer slapen. Ik weet niet of dit met de olanzapine te maken had, waarschijnlijk niet. Bijwerkingen waar ik last van bleef houden waren het aankomen, moe zijn, afgevlakt, droge mond, verminderd reactievermogen en hartkloppingen. Het ergste was echter de vergeetachtigheid! De maanden dat ik olanzapine slikte ben ik nagenoeg volledig vergeten. Alleen als iemand me concreet herinnert aan een gebeurtenis kan ik dit met moeite weer terughalen. Zelfs nu ik het helemaal heb afgebouwd ben ik nog erg vergeetachtig, alhoewel ik denk dat dit nog een bijkomstigheid van mijn burn-out is. Die vergeetachtigheid is echter de reden dat ik niet snel meer olanzapine wil slikken, want het is zo bevreemdend dat je iets compleet bent vergeten. Ik heb overigens ook seroquel geslikt, maar daar ben ik na een paar dagen mee gestopt omdat ik ontzettend boos en agressief werd.
14-05-2017

Psychose

Ik heb eenmalig een heftige, redelijk langdurige, psychose gehad. Ik stond duidelijk niet in de realiteit, en er moest ingegrepen worden middels medicatie ( anti-psychotica ) Ik had ooit al eens eerder een rand-psychose gehad, en ben toen op Haldol gezet. Haldol is een klassiek antipsychoticum, bij mij was dit middel duidelijk erger dan de kwaal, en ik was simpelweg genood[lees meer...]zaakt hiermee te stoppen. Ik had ernstige bijwerkingen zoals intense innerlijke onrust en zeer hinderlijke bewegingsstoornissen. Tegen deze bewegingsstoornissen kan men dan weer bijvoorbeeld Akinaton ( een antiparkinsonmiddel inzetten ) maar ik dacht bij mezelf, zo blijf je bezig, dan maar een psychosegevoeligheid... Misschien niet zo verstandig bij nader inzien, want een psychose kwam een aantal jaren later inderdaad om de hoek kijken, maar Haldol was het gewoonweg niet voor mij. Na de laatste, eenmalige langdurige psychose, werd ik dus weer op een antipsychoticum gezet. Bij anti-psychotica is het altijd aftasten. Wat werkt wel wat werkt niet. Hoeveel bijwerkingen ervaart de client en doet het middel zijn stabiliserende werking. Hieruit kan men dus concluderen, en dit komt ook duidelijk in ervaringsverhalen naar voren, dat ieder mens verschillend reageert op een bepaald antipsychoticum, en dit is dus een kwestie van aftasten, zowel voor psychiater als client. Uiteindelijk ben ik op Zyprexa gezet ( merknaam ) dit is eigenlijk gewoon Olanzapine ( stofnaam ) en dit werkte uiteindelijk goed voor mij. Lichte emotionele vervlakking, maar dat was te doen. Een terugkeren tot de realiteit ( in geestelijke zin ) en dat was uiteindelijk natuurlijk het doel. Enige nadeel / bijwerking: Ik kwam vele kilo's aan in korte tijd. Zo'n 20 a 25. Dit is op de lange duur natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het menselijk apparaat, en er is ook wetenschappelijk bewezen dat langdurig Zyprexa-gebruik een diabetes type 2 kan veroorzaken. Of het nu om verzekeringstechnische redenen ging, of omdat Zyprexa tijdelijk niet geleverd kon worden door de apotheek, weet ik niet meer zo goed. Maar ik was op den duur genoodzaakt een andere merknaam te gebruiken. Ik bleef echter hameren op olanzapine, deze stof werkte immers goed voor mij, en zo ben ik uiteindelijk bij Accord uitgekomen. Ik gebruik 5mg voor het slapengaan. Dit is een vrij lage dosering, maar houdt mij tot op de dag van vandaag psychosevrij. Bijwerkingen zijn miniem. Lichte vervlakking, maar dit is gunstig voor mij, omdat mijn emoties voorheen de neiging hadden alle kanten op te schieten. Liever een ietwat rechte lijn, dan hoge pieken en diepe dalen, zullen we maar zeggen. Ook ben ik inmiddels weer vele kilo's afgevallen. Dit komt door een verandering van eetpatroon, maar ook door dit middel volgens mij. Ik heb door ervaring geleerd dat mensen niet alleen verschillend reageren op dezelfde anti-psychotica. Men kan zelfs verschillend reageren op een bepaalde merknaam ( Zyprexa of Accord ) terwijl de stofnaam ( Olanzapine ) dezelfde is. Elk pilletje zit dus weer ietwat anders in elkaar.. Ik gebruik inmiddels al vele jaren Olanzapine van Accord, en ben er zeer tevreden over. Het houdt me immers stabiel zonder al te veel bijwerkingen.
15-02-2017

Olanzapine (olanzapine)

Ik begon met 5 mg, en ben zo snel als ik kon naar 2,5 gegaan. Ik gebruikte ook 20 mg citalopram tegen depressie. Ik was enkele maanden op een kwart. Ging toen alle medicatie afbouwen. Ik kreeg meer onbestemde gevoelens en angst. Na enkele maanden met alles gestopt te zijn ben ik toch weer begonnen ca eind oktober. Eerst met 1,25 maar dat deed niet genoeg. Toen weer 2,5. Ik[lees meer...] was erg angstig. Het middel maakt wel rustiger maar ermee proberen te stoppen is voor mij een hel. Ik hoor heel graag ervaringen van mensen die het wel is gelukt. En hoe ze de ontwenningsverschijnselen hebben op kunnen vangen. Ik ben nu in de ochtenden verstijfd van angst en paniekerig. Gebruik ook nog 7,5 mg mirtazapine om rustiger te slapen. Ik word vroeg wakker (ca half 7, uur).
24-01-2017

Olanzapine (olanzapine)

Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angst door mijn psychiater toen ik in opname was. 3x 2,5mg daags. Nu neem ik nog steeds deze dosis, samen met 300mg efexor en 100mg trazolan per dag. Het werd rustiger en minder chaos in mijn hoofd, ik verloor mezelf veel minder in gedachten (doemscenario's, wantrouwen tegenover anderen). Ik weet nog dat ik blij was eindelijk eens b[lees meer...]evrijd te zijn van die vreselijke gedachtes. Maar ik begon te eten, vreten, non stop hongergevoel en geen verzadigingsgevoel meer. Ben er 20kg van aangekomen. Intussen neem ik olanzapine 3maand, nog steeds dezelfde dosis, het non-stop hongergevoel is weg. Oef! Ik merk terug wanneer mijn maag gevuld is met eten. Verder merk ik dat ik wat duizelig ben en wat moeheid. Wanneer ik stress ervaar merk ik terug dat ik mezelf terug wat verlies in gedachten, maar minder hevig als ervoor. Geen idee hoe lang ik dit nog verder moet blijven nemen, maar liever dit dan de angsten en de waanachtige toestanden.
10-01-2017

ADHD

Ik had al jaren geen energie meer, kon prikkels niet meer verdragen, zag steeds zwart voor mijn ogen en reageerde op alles impulsief. Sporten lukte niet doordat ik steeds te moe was om iets te doen alsof mijn benen me niet meer wilde dragen zo moe. Nu sporten gaat goed. Ik ben naar een verjaardag en een bruiloft geweest (wel kort, maar toch het ging!). Ik kan kiezen of ik[lees meer...] op een prikkel reageer, bijvoorbeeld mijn telefoon gaat en die kan ik gewoon laten gaan. Normaal moest ik opnemen of het daar nou het moment voor was of niet.
21-11-2016

Olanzapine (olanzapine)

IK heb bijna 2 jaar olanzapine 2,5 mg geslikt naast 20 mg paroxetine die ik al heel lang slik. ben er 10 kg zwaarder door geworden en voelde mij mat, maar het hielp wel goed bij het naar bed gaan. Kon goed slapen. I.o.m. psychiater afgebouwd, eerst naar een halve van 2,5 mg (dus 1,25 mg) een aantal maanden geslikt. Toen naar een kwart, een aantal weken en toen gestopt. Ik [lees meer...]ben nu 2 weken verder en heb behoorlijk last van ik denk ontwenningsverschijnselen. Zoals: paniekerig, soms flinke huilbuien, nerveus en spanning op mijn borst, soms ook beven en meer depri en ontzettend nerveus wakker worden en niet meer lekker kunnen blijven liggen. Wil toch proberen door te zetten maar herkent iemand dit en gaat dit weg? Wil zo graag ervaringen horen van andere medegebruikers.
14-10-2016

Psychose

Augustus vorig jaar heb ik een psychose gehad. Kreeg toen eerst Haldol, maar daarbij kreeg ik ernstig last van de bijwerkingen. Toen overgestapt op Olanzapine. Begonnen met 15 mg per dag en dat langzaam afgebouwd naar 2,5 mg tot vorige week. Ben nu gestopt. Ik ben behoorlijk toegenomen in gewicht (13 kilo), maar dit was niet heel erg omdat ik op ondergewicht zat. Daarnaast[lees meer...] heb ik ook sinds het begin last gehad van plafoneren (ogen die naar boven draaien), dit werd gelukkig wel minder met het afbouwen. In het begin heb ik ook last gehad van tepelvloed, maar dat stopte gelukkig redelijk snel toen ik ging minderen. Nu ik gestopt ben heb ik wel meer moeite om in slaap te komen. Daarnaast heb ik ook wat last van misselijkheid maar hoop dat dat snel over gaat. Voor de rest heeft de Olanzapine me door een moeilijke periode heen geholpen. Nu hopen dat het zonder ook goed blijft gaan.
23-09-2016

Psychose

Zie zyprexa; praktisch dezelfde werking. Liever niet slikken. Je leeft min of meer met dit medicijn op een tijdbom.
Pagina 1 van 5

Mirena (1977) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (805) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (414) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (409) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (345) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!