olanzapine

Bipolaire stoornis (9 meningen)
Schizofrenie (4 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

20-10-2021 | Vrouw | 25
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb 6 maanden 2.5 mg olanzapine dagelijks geslikt met als doel het stabiliseren van mijn stemming en het verminderen van angst en onrust. In het begin leek het middel goed te helpen, ik sliep langer door en ik voelde mij wat rustiger. Maar na een tijd werd ik sochtends steeds wakker met een heel naar depressief gevoel. Ook merkte ik dat ik steeds minder plezier uit ding[lees meer...]en haalde en dat ik in plaats van pieken en dalen alleen nog maar dalen ervaarde. Ik raad dit middel dan ook niet aan om voor deze klachten te nemen, aangezien het maar deels helpt en er heftige bijwerkingen kunnen ontstaan.

21-09-2021 | Vrouw | 25
olanzapine (5mg)
Psychische klachten
Heel lang Olanzapine gebruikt tegen wanen en onrust. Hielp enorm daartegen. Werd heel kalm. Helaas te kalm. Deed niks meer. Toonde geen initiatief. Kwam 30 kilo aan in één jaar tijd. Had alleen maar een hongergevoel. Vijf minuten na een maaltijd zat ik alweer te sjijbelen bij de aanblik van eten. Geen verzadigd gevoel meer. Tijdens de zwangerschap gebruikt. Dat is helemaal[lees meer...] goed gegaan. Kindje is levendig en gezond. Ze is nu 2,5 en ontwikkelt zich prima. Verschrikkelijke zorgen om gemaakt dat doorslikken maar iedereen vond het beter en uiteindelijk was het ook beter want het was een rustige niet stressvolle zwangerschap. Olanzapine is perfect voor als je zwaar psychotisch bent met veel onrust en even helemaal lam gelegd moet worden. Want tot rust komt je er zeker van.

16-08-2021 | Man | 37
olanzapine (2,5mg)
Olanzapine heeft mij maar 1 keer goed geholpen en dat was de eerste keer dat ik het nam. Ik kamp al jaren met extreme onrust, angsten en depressies maar 5 weken terug was het zo erg dat ik suïcidaal was en naar de crisisdienst in Doetinchem ben geweest. Ik was extreem bang, stond doodsangsten uit, had enorme hartkloppingen en dacht dat ik in de hel was beland, zo voelde he[lees meer...]t namelijk ook! Eenmaal op de crisisdienst boden ze mij Olanzapine aan om rustiger te worden, maar ik zat in zulke extreme angst (ik wilde op dat moment het liefst dood) dat ik het middel niet durfde nemen want stel dat het nog erger wordt?! Dat is wat angst met je doet! Ik heb gezegd het middel thuis te nemen in mijn vertrouwde omgeving en gelukkig gingen ze hiermee akkoord. Eenmaal thuis was ik er nog even slecht aan toe, de enigste opties voelde voor mij uit het leven stappen of de Olanzapine nemen. Ik heb het laatste gedaan en godzijdank kwam er een rust overheen waardoor het draaglijk werd, dat was helaas ook de enige keer dat het middel werkte. En dat maakt me zo boos! Leven met extreme angst, onrust en depressie is geen leven! Het voelt voor mij als ondraaglijk lijden! Elke dag ben ik aan het overleven, voel me geen mens meer, beleef nergens meer plezier aan en voel een diepe innerlijke pijn en verdriet! Ik ben dus erg gebaat bij een middel wat het voor mij draaglijk maakt. Vroeger wel goede periodes op Escitalopram gehad dus daarmee ben ik nu ook weer begonnen en de dagen kunnen mij niet snel genoeg gaan, ik mis gewoon de rust in mijn hoofd wat de Escitalopram mij ooit kan geven! Ik werd er wel extreem moe van en daarom ben ik gestopt maar echt het is zoveel beter dan die extreme angst en onrust!! Dan lig ik liever overdag maar een paar keer teveel op bed vanwege die moeheid, ik had toen namelijk wel een bepaalde rust in mijn hoofd en het was draaglijk. Ik hoop dus dat de Escitalopram snel gaat werken want ik houd het gewoon echt niet meer uit, elke dag denk ik wel aan de dood om het lijden te stoppen. Ik overweeg nu zelfs weer Olanzapine te nemen om te kijken of het mij toch nog wat kan helpen. Ik slik ook Lorazepam en dat hielp in het begin even maar doet onderhand ook niet veel meer. Om gek van te worden! Ik mis gewoon de zwaar versuffende bijwerking van de Olanzapine! Waarom in hemelsnaam werkt het maar een keer en daarna niet meer?! Mijn god geef me iets om het draaglijk te houden en dan werkt het de volgende dag niet meer! Het leven is echt zo klote, waar doe ik het nog allemaal voor?! Ik zit te overwegen maar weer met de Olanzapine te beginnen en als dat niet werkt misschien een ander antipsychoticum. Ben ten einde raad! Als de Escitalopram niet meer aanslaat dan wil ik nog Venlafaxine of een MAO remmer proberen, alles om mijn leven weer terug te krijgen!! Ik houd het echt niet langer meer uit!

12-07-2021 | Man | 33
Psychische klachten
Dit middel heeft letterlijk mijn leven gered. Anderhalf jaar heb ik vreselijke paniek en gedachtes geleefd dankzij vreselijke burnout. Ik zag echt geen uitweg meer en zag suïcide als enige oplossing. Met 10mg Olanzapine kwam ik terug op aarde en krijg ik de rust die ik nodig had. Ik functioneer weer prima en mijn rondjagende donkere gedachte zijn gestopt. Dankzij dit midde[lees meer...]l heb ik mijn leven terug!

03-07-2021 | Man | 57
Schizofrenie
Ik had eerst veel hallucinaties bij het opstaan, maar toen ik dit innam kreeg ik een bloedneus, met eigenlijk opgedroogd bloed en veel dorst Ik ben maar op bed gaan liggen en heb het nooit meer ingenomen. Nu heb ik wel verdenkingen dat ik daardoor epileptische aanvallen gekregen heb, maar dan heten ze myoclonieën. (van wegen hersenbeschadigingen, die ook door drugs kunnen [lees meer...]ontstaan zijn.) Overigens hallucinaties zijn een bijwerking van vitamine D gebrek, dus dat had ik eerder kunnen weten.

31-05-2021 | Man | 49
Bipolaire stoornis
Ik slikte 200mg Lamotrigine en mijn psychiater schreef aanvullend 5mg Zyprexa voor want het zou de werking van de Lamotrigine versterken. Ik werd er zo slaperig van dat ik teruggezet ben naar 2,5mg. Nu, bijna twee jaar later en drie maanden geen alcohol later, word ik weer heel slaperig. Ik stop met de olanzapine. Verder niet gemerkt dat ik andere bijwerkingen heb. Zo’n 5k[lees meer...]g zwaarder geworden met een flinke eetlust. Het stoppen met alcohol en overgaan op een 100% plantaardig dieet hebben zowel de 5kg extra eraf gehaald als mijn hongergevoel laten verdwijnen.

21-05-2021 | Vrouw | 36
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik kreeg veel suicidale neigingen en enorme gewichtstoename.

17-05-2021 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Hallo ik gebruik nu al een paar jaar zyprexa olanzapine. Het helpt mij tegen angst en psygoses maar ben wel ontzettend moe heel veel slapen. Ook zou ik niet te hoge dosis nemen want dan kan je een bewegingstoornis krijgen wat ik dus had. Echt verschrikkelijk !!! Dus kijk uit. Ook ben ik nog steeds depressief en voel ik spanningen. Eerst durfde ik helemaal niks omdat ik pa[lees meer...]niekaanvallen had. Maar het werkt dus wel om rust te krijgen.

28-10-2020 | Vrouw | 29
olanzapine (2,5mg)
I.v.m. een burn-out en flinke slaapproblemen op advies van de huisarts olanzapine gaan proberen. Je slaapt als een roos op dit middel, alleen ben ik zeker 20 kilo aangekomen in 6 maanden tijd. Ik kreeg een hongergevoel wat niet te stoppen was en mijn stofwisseling is veranderd door het middel. Ook had ik vaker spierspanningen ervan.

01-10-2020 | Vrouw | 32
olanzapine (5)
Ik heb last van psychoses. Eerst haldol gebruikt en dit gaf depressie en stijfheid. Heel wat andere medicijnen geprobeerd waaronder amizapride maar risperidon was het beste. Helaas werkte dit na 2 jaar niet meer. 6 weken psychoses gehad daarna over gegaan op olanzapine. Dit middel werkte direct effectief. Terwijl andere psychotica steeds pas na 2 weken hielpen. Geen last v[lees meer...]an honger gevoel. Ben wel op dieet doordeweeks en in het weekend niet. Kom tot nu toe wel in de weekenden wat aan maar val ook weer af. Verder alleen wat slaperigheid in de ochtend. Super middel!

23-09-2020 | Man | 31
Bipolaire stoornis
Icm fluoxetine (40mg) effectief voor depressie, angst en paniekstoornis. 20kg aangekomen.

24-07-2020 | Vrouw | 52
olanzapine (15mg)
het is een goed medicijn tegen onrust en paniek maar ik ben 15 kilo aangekomen en ben nu aan het minderen maar dat valt niet mee, maar ik zet door, ga daarnaast sporten om weer op mijn eigen gewicht te komen, wordt er doodongelukkig van dat ik zo ben aangekomen

15-06-2020 | Vrouw | 51
olanzapine (10mg)
Dit is mijn paardemiddel. Als ik in een psychose glij gebruik ik olanzapine tijdelijk.

23-05-2020 | Man | 38
olanzapine (2,5mg)
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angsten. Voor mij helpt het weinig. Ik merk geen afname van mijn angsten. Ik gebruik het nu 2 jaar en wil binnenkort gaan afbouwen.

29-04-2020 | Vrouw | 48
olanzapine (5mg)
Depressief
Vorig jaar maart kreeg ik Olanzapine voorgeschreven naast sertraline vanwege een zware depressie en angst en paniek aanvallen. Het hielp van de ene op de andere dag. Ik vond het een wonder middel. Ik kwam er wel 10 kilo van aan. Maarja beter dan die zware periode dacht ik. Het zou ook maar tijdelijk zijn tot de sertraline weer goed zijn werk deed. Ik was 3 maanden daarvoor[lees meer...] helemaal van de sertraline af na 15 jaar gebruikt te hebben. Dat ging dus 2 maanden goed en viel toen weer in een diep donker gat. Na een half jaar heb ik het geprobeerd af te bouwen. Dat ging goed tot 2,5 mg. Toen kwamen de angsten en depressieve gevoelens weer op zetten. Weer terug naar de oude dosis gegaan op aanraden van mijn arts. In januari ben ik 9 weken opgenomen. Daar wilden ze me in 6 weken af laten kicken. Wat een hel was dat. Eenmaal weer thuis ging het niet beter en ik werd weer steeds depressiever tot suïcidale gedachten toe. Crisisdienst adviseerde weer te starten met 5 mg. En ja hoor meteen voelde ik weer rust in mijn hoofd. Van mijn nieuwe psychiater kreeg ik Pregabaline erbij. Die zou mij helpen om van de olanzapine af te komen. Ik ben sinds 2 weken weer naar 2,5 mg, inmiddels weer 7 kg erbij en het gaat weer steeds beroerder. Ik ben bang dat ik nooit meer van dit middel af ga komen.

15-03-2020 | Man | 51
Psychische klachten
Ik ben psychose-gevoelig, ik weet niet of dit ontstaan is na mijn jeugd of door het misbruiken van Cocaïne en Amphetaminen. Ik ben nu 11 jaar clean, tenminste geen Cocaïne en Amphetamine meer gebruikt. Ik krijg dit naast Diazepam 10, en Amitryptiline net mee begonnen sinds 4 dagen. De psychose gevoeligheid werd duidelijk minder, ik ben door de bijwerkingen ook op zoek geg[lees meer...]aan naar andere Anti-Psychotica en die werkten averechts (Abilify en Seroquel) ik werd daar dood nerveus van en misschien wel psychotisch ook. Olanzapine is voor mij de goede medicatie, en het is ook maar 2.5 mg