ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 6

09-01-2018

Olanzapine (olanzapine)

Ik ben niet te spreken over dit medicijn. Ik kreeg het voorgeschreven door mijn psychiater en begon met 10mg. Dat is later verlaagd naar 7,5mg en nu ben ik er zelf gewoon sinds 2/3 maanden mee gestopt. De bijwerkingen waar ik het meest last van had waren een ontzettend droge mond, ik werd emotioneel gezien helemaal vlak en had juist totaal geen energie meer en ik kwam on[lees meer...]tzettend veel aan. Ik werd er zo gek van dat ik zoveel aankwam en dat was het niet waard. Ik heb mijn hele leven al moeite met mijn gewicht en dat dit medicijn mij binnen een paar maanden 20 kg deed aankomen vond ik het wel mooi geweest. Ik ben van de ene op de andere dag gestopt en had er geen moeite mee.
07-01-2018

Psychische klachten

Door dit medicijn zie ik de zon weer schijnen buiten, dus bevalt goed
20-11-2017

Bipolaire stoornis

Ik kreeg dit middel voorgeschreven door mijn psychiater in een periode van liefdesverdriet, depressie en zeer grote onrust. Het middel hielp binnen 24 uur, maar werkelijk alles aan mijn karakter verdween, ik kan me nauwelijks meer herinneren hoe het was. Daarbij 25 kg aangekomen. Ik zou iedereen met klem willen adviseren toch te proberen om op eigen kracht door die heftig[lees meer...]e ellende heen te komen, want deze medicijnen zijn geen oplossing, slechts een extra probleem/drama.
02-11-2017

Olanzapine (olanzapine)

Ik ben van olanzapine naar seroquel gegaan, weet u wat voor effect het geeft?
02-08-2017

Psychose

Ik heb dit middel gekregen omdat ik op mn 19e een psychose kreeg. Het werkte voor mij erg goed, maar niet alles ging er mee weg hoor. Ik kwam er ook nog eens 40 kilo van aan, terwijl ik heel weinig at en erg lette ook op wat ik at. Wat ik altijd al deed. Ik heb in het verleden anorexia gehad en moest aansterken, maar dit vond ik niet leuk. 40 kilo!! In 3 maanden tijd. Lij[lees meer...]kt mij niet gezond. Nu ben ik genezen bijna van de eetstoornis en ben aan het afbouwen. Zit nu op 2,5 dus dat gaat mooi. Mn gewicht gaat ook langzaam om laag.
17-07-2017

Psychose

Ik krijg dit middel: 20 mg toen ik werd opgenomen na een psychose te hebben gehad/ met manische episode. Het heeft me geholpen om weer te kunnen slapen/- tot rust te komen met gedachten. Ik ben in 3 maanden tijdens opname wel 16kg aangekomen.. door veel eetlust. Het middel vlakt heel erg af. Nu eindelijk zo ver afgebouwd tot 2,5 mg waar ik vandaag mee van start ga. Ik raad[lees meer...] mensen aan om alternatieve geneesmiddelen zoals wietolie, lavendel, evt sint.janskruid (bij depressie, let op: niet bij bipolaire stoornis). Het afbouwen gaat heel langzaam en door de bijwerkingen raad ik het mensen af dit middel (en ook andere medicijnen: antipsychoticum en antidepressiva) te gebruiken. Het is en blijft chemisch en slecht voor de gezondheid. Ik ben lang boos geweest dat ik dit gedwongen moest innemen van de psychiater maar het middel heeft mij enigszins wel geholpen in een manische episode. Toch blijf ik tegen.
21-05-2017

Olanzapine (olanzapine)

Dit middel is voorgeschreven toen ik voor de tweede keer was opgenomen op een crisisafdeling. Ik was erg suïcidaal, op het obsessieve af. Met de olanzapine is dat obsessieve weggegaan en bleef ik ernstig depressief achter. Ik begon met 10 mg en heb de hele volgende dag geslapen. De verpleging halveerde de dosis. Toen ik daaraan gewend was, is er opgehoogd naar 10 en late[lees meer...]r naar 20 mg. De eerste paar weken ben ik minstens 6 kilo aangekomen. Daarna is de dosis op mijn verzoek verlaagd naar 15, omdat ik dit aankomen wel erg vond. De eerste paar dagen dat ik het slikte had ik ook erg last van trillen en klunzige bewegingen. Dat werd minder na een tijdje, maar vooral 's ochtends bleef ik daar erg last van houden (alles viel uit mijn handen, ik morste en sneed mezelf in m'n vingers). Ik sliep de eerste tijd goed snachts, maar toen mijn depressie nog erger werd, werd ik vroeg wakker en kon dan niet meer slapen. Ik weet niet of dit met de olanzapine te maken had, waarschijnlijk niet. Bijwerkingen waar ik last van bleef houden waren het aankomen, moe zijn, afgevlakt, droge mond, verminderd reactievermogen en hartkloppingen. Het ergste was echter de vergeetachtigheid! De maanden dat ik olanzapine slikte ben ik nagenoeg volledig vergeten. Alleen als iemand me concreet herinnert aan een gebeurtenis kan ik dit met moeite weer terughalen. Zelfs nu ik het helemaal heb afgebouwd ben ik nog erg vergeetachtig, alhoewel ik denk dat dit nog een bijkomstigheid van mijn burn-out is. Die vergeetachtigheid is echter de reden dat ik niet snel meer olanzapine wil slikken, want het is zo bevreemdend dat je iets compleet bent vergeten. Ik heb overigens ook seroquel geslikt, maar daar ben ik na een paar dagen mee gestopt omdat ik ontzettend boos en agressief werd.
14-05-2017

Psychose

Ik heb eenmalig een heftige, redelijk langdurige, psychose gehad. Ik stond duidelijk niet in de realiteit, en er moest ingegrepen worden middels medicatie ( anti-psychotica ) Ik had ooit al eens eerder een rand-psychose gehad, en ben toen op Haldol gezet. Haldol is een klassiek antipsychoticum, bij mij was dit middel duidelijk erger dan de kwaal, en ik was simpelweg genood[lees meer...]zaakt hiermee te stoppen. Ik had ernstige bijwerkingen zoals intense innerlijke onrust en zeer hinderlijke bewegingsstoornissen. Tegen deze bewegingsstoornissen kan men dan weer bijvoorbeeld Akinaton ( een antiparkinsonmiddel inzetten ) maar ik dacht bij mezelf, zo blijf je bezig, dan maar een psychosegevoeligheid... Misschien niet zo verstandig bij nader inzien, want een psychose kwam een aantal jaren later inderdaad om de hoek kijken, maar Haldol was het gewoonweg niet voor mij. Na de laatste, eenmalige langdurige psychose, werd ik dus weer op een antipsychoticum gezet. Bij anti-psychotica is het altijd aftasten. Wat werkt wel wat werkt niet. Hoeveel bijwerkingen ervaart de client en doet het middel zijn stabiliserende werking. Hieruit kan men dus concluderen, en dit komt ook duidelijk in ervaringsverhalen naar voren, dat ieder mens verschillend reageert op een bepaald antipsychoticum, en dit is dus een kwestie van aftasten, zowel voor psychiater als client. Uiteindelijk ben ik op Zyprexa gezet ( merknaam ) dit is eigenlijk gewoon Olanzapine ( stofnaam ) en dit werkte uiteindelijk goed voor mij. Lichte emotionele vervlakking, maar dat was te doen. Een terugkeren tot de realiteit ( in geestelijke zin ) en dat was uiteindelijk natuurlijk het doel. Enige nadeel / bijwerking: Ik kwam vele kilo's aan in korte tijd. Zo'n 20 a 25. Dit is op de lange duur natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het menselijk apparaat, en er is ook wetenschappelijk bewezen dat langdurig Zyprexa-gebruik een diabetes type 2 kan veroorzaken. Of het nu om verzekeringstechnische redenen ging, of omdat Zyprexa tijdelijk niet geleverd kon worden door de apotheek, weet ik niet meer zo goed. Maar ik was op den duur genoodzaakt een andere merknaam te gebruiken. Ik bleef echter hameren op olanzapine, deze stof werkte immers goed voor mij, en zo ben ik uiteindelijk bij Accord uitgekomen. Ik gebruik 5mg voor het slapengaan. Dit is een vrij lage dosering, maar houdt mij tot op de dag van vandaag psychosevrij. Bijwerkingen zijn miniem. Lichte vervlakking, maar dit is gunstig voor mij, omdat mijn emoties voorheen de neiging hadden alle kanten op te schieten. Liever een ietwat rechte lijn, dan hoge pieken en diepe dalen, zullen we maar zeggen. Ook ben ik inmiddels weer vele kilo's afgevallen. Dit komt door een verandering van eetpatroon, maar ook door dit middel volgens mij. Ik heb door ervaring geleerd dat mensen niet alleen verschillend reageren op dezelfde anti-psychotica. Men kan zelfs verschillend reageren op een bepaalde merknaam ( Zyprexa of Accord ) terwijl de stofnaam ( Olanzapine ) dezelfde is. Elk pilletje zit dus weer ietwat anders in elkaar.. Ik gebruik inmiddels al vele jaren Olanzapine van Accord, en ben er zeer tevreden over. Het houdt me immers stabiel zonder al te veel bijwerkingen.
Pagina 1 van 6

Mirena (2031) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (831) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (435) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (433) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (358) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!