Ervaringen met Zyprexa

olanzapine

Bij  PsychoseX

Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (9 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (2 meningen)

14-08-2023 | Man | 32
Psychose
Ik vertel het verhaal van mijn zoon door verlies van relatie baan en corona kwam hij in een eenzame spiraal van teleurstellingen Vrienden haakten af want hij was niet zo vrolijk Bij banen via intermediaire bemiddeling was hij steeds net op zijn plek en dan was het werk weer afgelopen dan ga je ook niet echt contacten aan Te lang alleen gaan blowen en piekeren heeft g[lees meer...]eleid tot een psychose Ook hij is nu 10 weken aan een fikse dosis medicijnen wat begin met 20 15 en toen 10 mg olazepine( zyprexa) inmiddels is daar halidol en lorazepam bijgekomen mijn zoon is angstig en bang voor de stemmen Dus alles wat de artsen zeggen doet hij bang voor represailles van de stemmen. Hij klaagde steeds over knapjes in zijn hoofd toen hij al die medicijnen kreeg Ik ga ieder gesprek mee naar binnen nu om in de gaten te houden na waarschuwing van 1 psychiater die ik gesproken heb die zei zorg dat je zoon geen zombie wordt het is zijn eerste psychose hij kan dit keren

18-09-2022 | Man | 38
Psychose
Niet kunnen eten slikken. Maar wel vlot drinken zoals cola,water,melk en meer. Gele slijmen in mijn keel vastgeplakt. In de nacht door die gele slijmen in mijn keel was ik aan het stikken,kon amper ademen in de nacht. Moest mijn keel spoelen met lauw of warm water om te felle gele slijmen uit mijn keel weg te krijgen om zuurstof te krijgen. Kon dood geweest zijn door verst[lees meer...]ikking omdat ik blijkbaar allergisch en gevoelig was voor zyprexa. Zyprexa had bij mij één nadeel, verstikking van die gele slijmen en kon dus geen voedsel inslikken maar wel pudding en yoghurt

08-09-2022 | Vrouw | 42
Psychose
25-02-2021 | Vrouw | 40 olanzapine (7.5mg) (deze post heb ik toen gemaakt) Ondertussen ben ik terug 2 jaar aan de slag als leerkracht in een middelbare school in het viere, vijde en zesde middelbaar. Het afbouwen van de medicatie heb ik in één keer gedaan. Het slapen was de eerste 2 maanden moeilijk en het duurde langzaam voor ik terug mezelf kon zijn. Waarschijnlijk moe[lees meer...]st mijn lichaam terug herstellen van het chemisch spul. Geleidelijk aan ging het steeds beter en merkte ik op dat ik bvb. terug spontaan begon mee te zingen met liedjes in de auto, ik nam terug meer initiatief om dingen te doen,... Nu ben ik weer helemaal de oude. Mijn welgekende levenslust is terug en ga binnenkort een marathon lopen. Mijn ervaring met al deze soorten medicatie is dat ik dit, achteraf bekeken, al veel sneller had moeten stoppen. Ik denk dat het nemen van antipsychotische medicatie echt gevaarlijk voor je kan zijn omdat je je lichaam er afhankelijk van kan maken waardoor je net meer dopamines aanmaakt wat psychoses uitlokt. Ik vind het trouwens ook erg vreemd dat psychiaters, die slechts 15 minuten tijd maken voor hun patiënten, tussen al het gamma aan soorten medicaties voor jou kunnen bepalen wat in jouw hoofd zou werken. Hoe meer ik erover las, hoe meer ik erin geloof dat het makkelijk geld is voor de farmacie. Patiënten worden ook helemaal aan hun lot overgelaten als ze medicatie willen afbouwen. Net zoals bij anti-depressieva (beluister de podcast: de wereld van sofie over anti-depressieva) maken ze patiënten er lichamelijk afhankelijk van terwijl er amper wetenschappelijke studies zijn over de individuele effectiviteit. Wat mij vooral uit de psychose gehaald heeft is helemaal niet de medicatie maar het ziekte-inzicht zelf. Het lezen van boeken zoals bvb. kortsluiting in mijn hoofd, ben ik nu terug normaal?, ervaring lezen op de website psychosenet... Eén psycholoog (die ondertussen op pensioen is en waarschijnlijk zelf ondervonden heeft wat medicatie met je doet) gaf me de moed en raad om zelf de keuze te maken om ermee te stoppen. Dit heb ik dan besproken met de psychiater en die stond er gelukkig ook achter. Sindsdien heb ik mijn leven en levenslust geleidelijk aan terug op de rit gekregen. Beste keuze ever. Mijn boodschap is dus, als je medicatie neemt, stop ermee. Denk zelf na over wat je overkomt. Informeer (lees boeken, films zoals 'a beautiful mind', hou je rustig en doe 'wat normaal geacht wordt'. Blijf weg van de psychiatrie. Ga de natuur in, wandel, sport, draag zorg voor de mensen die je lief zijn en neem zo veel mogelijk deel aan sociale activiteiten. De natuurlijke weg lijkt me steeds de beste ook al zal je je de eerste 2 a 3 maanden je er wat onwennig bij voelen. Het komt goed.

15-07-2022 | Man | 39
Psychose
Ik geloof uw meteen want ik heb die rommel binnen de zorg opgedrongen gekregen

29-05-2022 | Man | 39
Psychose
Het veroorzaakt dementie Feiten Google maar eens zyprexa rechtszaken er staat genoeg bekend over dit gif middel

29-05-2022 | Vrouw | 33
olanzapine (2,5mg)
Psychose
Mijn dochter heeft bijna 4 jaar Olanzapine geslikt. Opvallend is dat ze bij de hoge dosering van 20 mg juist heel erg depressief was. Bij (te) snelle afbouw werd ze hypomanisch of zelfs psychotisch. 5 mg Olanzapine ontnam haar alle levensvreugde, maakte haar passief, ze praatte veel minder dan voorheen en kon zaken niet goed overzien. Haar empathie verdween deels en ze voe[lees meer...]lde zich vlak. Ze vertoonde veel verschijnselen van juist een tekort aan dopamine. Verder werd ze flink incontinent, wat ook een bijwerking van Olanzapine kan zijn. Ook ging ze steeds vaker knipperen met haar ogen (ook een mogelijke bijwerking). Een belangrijke oorzaak van haar uiteindelijke overlijden was het 'moeten' slikken van Zyprexa!! Letterlijk levensgevaarlijk spul.

18-04-2022 | Man | 38
olanzapine (5mg)
Psychose
Zyprexa wordt altijd als eerste opgestart in de psychiatrie en dan achteraf word bekeken met psychiater en hoofdverpleegkundige om om te switchen of niet. Slikklachten en opgehoopt gele slijmen in de keelholte vooral in de nacht om verstikking te krijgen. Maar overdag was ik terug de oude gezonde geest. Jammer voor die slijmen in de keel,.dus kreeg ik achteraf seroquel met[lees meer...] directe afgifte.

27-01-2022 | Man | 37
Psychose
Verschillende heftige psychoses gehad door autisme en hevige werkdruk bij slechte werkgever. Bij crisis dienst beland. Kreeg zyprexa 5 mg voorgeschreven. Dosering liep op tot 17,5. Heeft lang geduurd voordat het wat rustiger in m'n hoofd werd. Ook stemmen die er lang doorheen kwamen. Na ongeveer anderhalf jaar last van alvleesklier ontsteking. Nu al 4x gehad en is beslist[lees meer...] geen pretje.Een van de zeldzame bijwerkingen. Daarom ook afbouwen via apotheek Transvaal die per 0,5 en 1mg kan maken. Nu op 13 mg. Ik bouw per maand een halve af. Het kan misschien wel wat sneller omdat het goed gaat. Het is een noodzakelijk kwaad deze middelen maar soms is het niet anders.

21-01-2022 | Man | 41
Psychose
In oktober 2021 draaide ik helemaal door Waarschijnlijk achteraf gezien leed ik al een jaar aan depressie maar ik zag dat niet het ging steeds slechter en was zwaar verslaafd aan hasj en rookte veel . Waardoor in vaak thuis ruzie kreeg met vrouw en kinderen. Ik ging ook steeds minder vaak naar huis . Bleef rond hangen om te blowen. Dit werkt steeds ergens ik ervaarde o[lees meer...]ok erge stress van alles werk, privé leven. Ik bleef maar doorgaan tot dat mijn vaders plots kwam te overlijden. Dat was bij mij de druppel en draaide ik helemaal door alle remmen waren los gebruikte veel meer dan normaal ik at helemaal niks . Kreeg ook het gevoel achtervolgd te worden en bespioneerd. En het gevoel dat iedereen het op mij gemunt had. En dat ik de wereld moest redden . Ik was altijd al een gezond man die wel meerdere keren per week sex had met mijn vrouw zeker 3/5 x per week . Na 12 jaar huwelijk dus waren zeer actief . Toen ik de psychose kreeg na veel aandringen van hulpverleners heb ik toch maar ingestemd met de medicijnen en begon ik aan 10mg zyprexa De eerste 3 weken ging het langzaam goed . Voelde me beter en rustiger en kreeg weer zin in eten en de rust was weer terug gekeerd . Maar na 1maand zyprexa 10mg te gebruiken. Was ik erg slaperig en Wou alleen maar slapen toen gaven ze me abilify 15mg daar was ik idd niet meer moe van maar kreeg ik andere bijwerkingen rusteloze benen dit was vreselijk . Daarna weer gestopt na 14dageb en moest ik zyprexa 5mg gaan gebruiken sinds dien is het helemaal slecht gedaan voelde me erg somber , en moest alleen maar denken en wordt daar onrustig van. En de bijwerkingen waar ik probleem. Mee had was dat lust problee geen zin in sex, mijn vrouw vond dit erg frustrerend want ik had gewoon geen zin . Na 2 weken 5mg te hebben gebruikt ben ik dan naar de huisarts geweest met de vraag waarom ik me zo slecht voel zei was van mening om hem te verhogen naar 10 en toen kwart er meer bijwerkingen bij . Na weer 15 dagen ben ik helemaal in 1 x gestopt met zyprexa . Na 2 dagen begon ik wat meer te praten . Maar in die Week had ik dus geprobeerd om sex te hebben maar dat lukte gewoon helemaal niet en ik kreeg weer een knap in me hoofd en heb ik een heel naar gevoel en soort trauma en denk ik steeds het komt nooit meer goed ik slaap ook niet- meer in mijn bed ik lig op de bang ik probeer die kamer te vermijden omdat ik bang ben voor het probleem. En ik voel mij heeel heel erg onrustig en ik wordt helemaal gek van alle gedachten die ik krijg en ervaar de symptomen van droge mond en ogen is weg ik praat meer maar ik voel me heeeeel slecht . Slaap al 14 dagen niet gepind helemaal niet maar ik wil echt niet terug beginnen aan het medicijn. Hoop dat iemand hier zich zelf in herkent in mijn verhaal en misschien hun ervaring met mij willen delen . Komt dit nog goed ga ik me ooit normaal voelde. En hoelang duurt dit

08-10-2021 | Man | 21
olanzapine (30mg)
Psychose
1e keer was ik 19 jaar en ze Begonnen me meteen olanzapine 25 mg te geven heel raar. Ik werd in 3 weken van 70 kilo naar 85 kilo. Na 2 maanden woog ik 100 kilo en toen wist ik van psychiatrie slaagt nooit in deze wereld. Ik was meteen gestopt met medicatie misschien maximaal 3 maanden medicatie gebruikt en nu gaat het al jaren uitstekend. Ik raad je aan om kort medicatie t[lees meer...]e slikken uit ervaring omdat je lichaam en je bloed er aan gaan wennen (net als een slaappil te lang gebruiken zorgt er voor afhankelijk te worden van een pil) Geloof het beste is snel herstellen snel afbouwen zodat het niet te veel in aanmerking komt met je bloed. Want wanneer het in je bloed zit geloof ga je er heel je leven van afhankelijk zijn. Gelukkig leef ik mijn ouwe leven weer ben weer afgevallen naar het normaal en de mensen om me heen steunde me in alles wat ik deed omdat ze vertrouwen in me hadden.

01-09-2021 | Man | 48
Psychose
Ik drank olanzapine / zyprexa voor jaren , ik heb heel slechte ervaring met deze soort medicaties ik kreeg namelijk alle klachten en bijwerkingen ervan , meer dan wat in de bijsluiter staat. Door dit medicatie door droge mond keel en neus (een van de bijwerkingen) in dit geval mond, ben ik bijna mijn tanden kwijt door droge mond en je krijgt cariës door altijd droge mond. [lees meer...]Een maand geleden ben ik ziek van geworden en direct mee gestoppen en nu heb ik allemaal rare klachten en vaak heel moe en benauwdheid, ik raad mensen af om syntetiese medicatie te nemen , ze doen meer kwaad dan goed. Ik ben nu zieker geworden door dit medicatie en ik weet niet wat ik heb.

25-02-2021 | Vrouw | 40
olanzapine (7.5mg)
Psychose
Na een stressgerelateerde psychose (een jaar geleden) verschillenden medicaties genomen: quetiapine, invega, abilify en zyprexa. Invega heeft me uit de psychose gehaald. Ik kreeg hiervan te veel bijwerkingen: moeilijk stappen, beven, moeilijk schrijven,... Daarna in overleg met psychiater abilify en zyprexa geprobeerd. Ook deze medicatie gaf me te veel bijwerkingen. Ik had[lees meer...] het gevoel dat ik mezelf niet meer kon zijn. Ik kon niet meer van het leven genieten en maakte geen plezier meer. Mijn levenskwaliteit daalde enorm. Ik voelde me een kasplant worden. Mensen zagen rondom mij dat ik leed onder de medicatie: weinig betrokkenheid, wazige blik, stil,... In overleg met de psychiater mag ik ondertussen stoppen met de medicatie omdat ik de psychose wel rationeel kan bekijken nu en zeker op tijd zou ingrijpen bij een herval. Sindsdien gaat het mentaal stukken beter met me en kan ik terug van het leven genieten. Ik raad dus aan om te blijven opkomen voor jezelf indien je te veel last hebt van de bijwerkingen van de medicatie.

15-04-2019 | Man | 36
olanzapine (20mg)
Psychose
in 2011 gebruikt voor pschychose. 20MG in die tijds periode van 2011 t/m 2014 60 kilo aangekomen. Legt je gevoelsleven helemaal vlak en ook je gedachtes. voor een periode. Daarna tourette en adhd ontwikkeld. en ook neuromaligent symptoom spierverstijving/verkramping in mijn rug en schouders, en veranderd ook je stofwisseling

29-01-2019 | Vrouw | 26
Psychose
Situatie: Ik heb dit middel (olanzapine) gekregen nadat ik een manie en psychose (geen stemmen) had gehad. Het doel van het medicijngebruik was het voorkomen dat ik opnieuw psychotisch zou worden (risico) en me helpen om aan mijn nachtrust te komen (herstelproces). Ik heb het middel een +/- anderhalf jaar gebruikt en ben begonnen op 15 mg/dag en dit is geleidelijk afgebouw[lees meer...]d, met uiteindelijk een half jaar de minimale dosering (5 mg/dag). Gelet op mijn behandeling, positieve effecten: 1) Ik kon goed in slaap komen en kreeg voldoende uren rust. 2) Gedachten stonden op zichzelf (meer geordend), gingen minder snel en verbindingen leggen gebeurde minder snel dan gewoon. Ook gevoelens en prikkels werden afgestompt, waardoor het risico op psychose verkleind wordt. 3) Verder heb ik in deze periode gewoon kunnen functioneren (in achtneming van mijn verminderde cognitieve functies als gevolg van de psychose). Dat wil zeggen mijn studie afronden, eenvoudig fysiek werk verrichten en sociale contacten onderhouden en gewoon deelnemen aan sociale activiteiten. Negatieve effecten waren: 1) Gewichtstoename. Ik heb gelet op wat ik binnen kreeg en veel bewogen, maar ben toch 10 kilo aangekomen. Dit was niet goed voor mijn zelfbeeld en seksleven. 2) Door de effecten op mijn gedachten, gevoelens en prikkels voelde ik me vervreemd van mezelf en mijn omgeving. 3) Het herstelproces wordt belemmerd doordat je ‘ingeperkt’ wordt, niet jezelf bent (vrij van invloed van medicijnen) en dus niet weer wat je kunt en waar je grenzen liggen. 4) Na een psychose kun je te maken krijgen met negatieve symptomen zoals lusteloosheid, weinig emotie, depressies, enz. Naar mijn ervaring werkt dit medicijn deze effecten in de hand.

22-12-2018 | Man | 26
olanzapine (5mg)
Psychose
via justitie een psychose geconstateerd. Wist toen nooit van het bestaan van een psychose of diens medicijnen af. Heb mij een paar keer wijs laten maken dat ik moest gebruiken en zit nu met zware oorsuizen opgescheept. Dieren slikken ook geen antipsychotica of depressiva dus een mens kan ook zonder. Heftig spul met bijwerking op kort durende en langdurende termijn blijf u[lees meer...]it de buurt ervan.

25-03-2018 | Vrouw | 31
Psychose
Ik begon met 5 mg zyprexa olanzepine. Dat ging beter als met de cisirdinol depot. Deed meer en kon weer dingen doen zoals de kamer opruimen en therapie volgen. Na 2 weken 10 mg zyprexa ook zuigtablet. Werd ik heel moe. Zwaar in mijn hoofd lusteloos. Nergens zin meer in. Afgelakt gevoelens van mijn emoties dat had ik met de depot ook erg last van. Beetje depressief maar [lees meer...]praat er maar hier niet over anders zou ik antidepresiva krijgen erbij. En daar wordt ik nog depressiefer van. Het heeft geen goed effect als ik hem opzuig in korte tijd voel ik me doof in het hoofd. Kan toch nooit normaal zijn dit?? En maandag krijg ik nog 5 mg zyprexa erbij nah dan ben ik echt een kassplantje. Hoop dat dit niet doorgaat.. Ik moet die zooi niet kan er slecht tegen..