olanzapine

Bij  PsychoseX

Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (7 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)

27-01-2022 | Man | 37
Psychose
Verschillende heftige psychoses gehad door autisme en hevige werkdruk bij slechte werkgever. Bij crisis dienst beland. Kreeg zyprexa 5 mg voorgeschreven. Dosering liep op tot 17,5. Heeft lang geduurd voordat het wat rustiger in m'n hoofd werd. Ook stemmen die er lang doorheen kwamen. Na ongeveer anderhalf jaar last van alvleesklier ontsteking. Nu al 4x gehad en is beslist[lees meer...] geen pretje.Een van de zeldzame bijwerkingen. Daarom ook afbouwen via apotheek Transvaal die per 0,5 en 1mg kan maken. Nu op 13 mg. Ik bouw per maand een halve af. Het kan misschien wel wat sneller omdat het goed gaat. Het is een noodzakelijk kwaad deze middelen maar soms is het niet anders.

21-01-2022 | Man | 41
Psychose
In oktober 2021 draaide ik helemaal door Waarschijnlijk achteraf gezien leed ik al een jaar aan depressie maar ik zag dat niet het ging steeds slechter en was zwaar verslaafd aan hasj en rookte veel . Waardoor in vaak thuis ruzie kreeg met vrouw en kinderen. Ik ging ook steeds minder vaak naar huis . Bleef rond hangen om te blowen. Dit werkt steeds ergens ik ervaarde o[lees meer...]ok erge stress van alles werk, privé leven. Ik bleef maar doorgaan tot dat mijn vaders plots kwam te overlijden. Dat was bij mij de druppel en draaide ik helemaal door alle remmen waren los gebruikte veel meer dan normaal ik at helemaal niks . Kreeg ook het gevoel achtervolgd te worden en bespioneerd. En het gevoel dat iedereen het op mij gemunt had. En dat ik de wereld moest redden . Ik was altijd al een gezond man die wel meerdere keren per week sex had met mijn vrouw zeker 3/5 x per week . Na 12 jaar huwelijk dus waren zeer actief . Toen ik de psychose kreeg na veel aandringen van hulpverleners heb ik toch maar ingestemd met de medicijnen en begon ik aan 10mg zyprexa De eerste 3 weken ging het langzaam goed . Voelde me beter en rustiger en kreeg weer zin in eten en de rust was weer terug gekeerd . Maar na 1maand zyprexa 10mg te gebruiken. Was ik erg slaperig en Wou alleen maar slapen toen gaven ze me abilify 15mg daar was ik idd niet meer moe van maar kreeg ik andere bijwerkingen rusteloze benen dit was vreselijk . Daarna weer gestopt na 14dageb en moest ik zyprexa 5mg gaan gebruiken sinds dien is het helemaal slecht gedaan voelde me erg somber , en moest alleen maar denken en wordt daar onrustig van. En de bijwerkingen waar ik probleem. Mee had was dat lust problee geen zin in sex, mijn vrouw vond dit erg frustrerend want ik had gewoon geen zin . Na 2 weken 5mg te hebben gebruikt ben ik dan naar de huisarts geweest met de vraag waarom ik me zo slecht voel zei was van mening om hem te verhogen naar 10 en toen kwart er meer bijwerkingen bij . Na weer 15 dagen ben ik helemaal in 1 x gestopt met zyprexa . Na 2 dagen begon ik wat meer te praten . Maar in die Week had ik dus geprobeerd om sex te hebben maar dat lukte gewoon helemaal niet en ik kreeg weer een knap in me hoofd en heb ik een heel naar gevoel en soort trauma en denk ik steeds het komt nooit meer goed ik slaap ook niet- meer in mijn bed ik lig op de bang ik probeer die kamer te vermijden omdat ik bang ben voor het probleem. En ik voel mij heeel heel erg onrustig en ik wordt helemaal gek van alle gedachten die ik krijg en ervaar de symptomen van droge mond en ogen is weg ik praat meer maar ik voel me heeeeel slecht . Slaap al 14 dagen niet gepind helemaal niet maar ik wil echt niet terug beginnen aan het medicijn. Hoop dat iemand hier zich zelf in herkent in mijn verhaal en misschien hun ervaring met mij willen delen . Komt dit nog goed ga ik me ooit normaal voelde. En hoelang duurt dit

08-10-2021 | Man | 21
olanzapine (30mg)
Psychose
1e keer was ik 19 jaar en ze Begonnen me meteen olanzapine 25 mg te geven heel raar. Ik werd in 3 weken van 70 kilo naar 85 kilo. Na 2 maanden woog ik 100 kilo en toen wist ik van psychiatrie slaagt nooit in deze wereld. Ik was meteen gestopt met medicatie misschien maximaal 3 maanden medicatie gebruikt en nu gaat het al jaren uitstekend. Ik raad je aan om kort medicatie t[lees meer...]e slikken uit ervaring omdat je lichaam en je bloed er aan gaan wennen (net als een slaappil te lang gebruiken zorgt er voor afhankelijk te worden van een pil) Geloof het beste is snel herstellen snel afbouwen zodat het niet te veel in aanmerking komt met je bloed. Want wanneer het in je bloed zit geloof ga je er heel je leven van afhankelijk zijn. Gelukkig leef ik mijn ouwe leven weer ben weer afgevallen naar het normaal en de mensen om me heen steunde me in alles wat ik deed omdat ze vertrouwen in me hadden.

01-09-2021 | Man | 48
Psychose
Ik drank olanzapine / zyprexa voor jaren , ik heb heel slechte ervaring met deze soort medicaties ik kreeg namelijk alle klachten en bijwerkingen ervan , meer dan wat in de bijsluiter staat. Door dit medicatie door droge mond keel en neus (een van de bijwerkingen) in dit geval mond, ben ik bijna mijn tanden kwijt door droge mond en je krijgt cariës door altijd droge mond. [lees meer...]Een maand geleden ben ik ziek van geworden en direct mee gestoppen en nu heb ik allemaal rare klachten en vaak heel moe en benauwdheid, ik raad mensen af om syntetiese medicatie te nemen , ze doen meer kwaad dan goed. Ik ben nu zieker geworden door dit medicatie en ik weet niet wat ik heb.

25-02-2021 | Vrouw | 40
olanzapine (7.5mg)
Psychose
Na een stressgerelateerde psychose (een jaar geleden) verschillenden medicaties genomen: quetiapine, invega, abilify en zyprexa. Invega heeft me uit de psychose gehaald. Ik kreeg hiervan te veel bijwerkingen: moeilijk stappen, beven, moeilijk schrijven,... Daarna in overleg met psychiater abilify en zyprexa geprobeerd. Ook deze medicatie gaf me te veel bijwerkingen. Ik had[lees meer...] het gevoel dat ik mezelf niet meer kon zijn. Ik kon niet meer van het leven genieten en maakte geen plezier meer. Mijn levenskwaliteit daalde enorm. Ik voelde me een kasplant worden. Mensen zagen rondom mij dat ik leed onder de medicatie: weinig betrokkenheid, wazige blik, stil,... In overleg met de psychiater mag ik ondertussen stoppen met de medicatie omdat ik de psychose wel rationeel kan bekijken nu en zeker op tijd zou ingrijpen bij een herval. Sindsdien gaat het mentaal stukken beter met me en kan ik terug van het leven genieten. Ik raad dus aan om te blijven opkomen voor jezelf indien je te veel last hebt van de bijwerkingen van de medicatie.

15-04-2019 | Man | 36
olanzapine (20mg)
Psychose
in 2011 gebruikt voor pschychose. 20MG in die tijds periode van 2011 t/m 2014 60 kilo aangekomen. Legt je gevoelsleven helemaal vlak en ook je gedachtes. voor een periode. Daarna tourette en adhd ontwikkeld. en ook neuromaligent symptoom spierverstijving/verkramping in mijn rug en schouders, en veranderd ook je stofwisseling

29-01-2019 | Vrouw | 26
olanzapine (15mg)
Psychose
Situatie: Ik heb dit middel (olanzapine) gekregen nadat ik een manie en psychose (geen stemmen) had gehad. Het doel van het medicijngebruik was het voorkomen dat ik opnieuw psychotisch zou worden (risico) en me helpen om aan mijn nachtrust te komen (herstelproces). Ik heb het middel een +/- anderhalf jaar gebruikt en ben begonnen op 15 mg/dag en dit is geleidelijk afgebouw[lees meer...]d, met uiteindelijk een half jaar de minimale dosering (5 mg/dag). Gelet op mijn behandeling, positieve effecten: 1) Ik kon goed in slaap komen en kreeg voldoende uren rust. 2) Gedachten stonden op zichzelf (meer geordend), gingen minder snel en verbindingen leggen gebeurde minder snel dan gewoon. Ook gevoelens en prikkels werden afgestompt, waardoor het risico op psychose verkleind wordt. 3) Verder heb ik in deze periode gewoon kunnen functioneren (in achtneming van mijn verminderde cognitieve functies als gevolg van de psychose). Dat wil zeggen mijn studie afronden, eenvoudig fysiek werk verrichten en sociale contacten onderhouden en gewoon deelnemen aan sociale activiteiten. Negatieve effecten waren: 1) Gewichtstoename. Ik heb gelet op wat ik binnen kreeg en veel bewogen, maar ben toch 10 kilo aangekomen. Dit was niet goed voor mijn zelfbeeld en seksleven. 2) Door de effecten op mijn gedachten, gevoelens en prikkels voelde ik me vervreemd van mezelf en mijn omgeving. 3) Het herstelproces wordt belemmerd doordat je ‘ingeperkt’ wordt, niet jezelf bent (vrij van invloed van medicijnen) en dus niet weer wat je kunt en waar je grenzen liggen. 4) Na een psychose kun je te maken krijgen met negatieve symptomen zoals lusteloosheid, weinig emotie, depressies, enz. Naar mijn ervaring werkt dit medicijn deze effecten in de hand.

22-12-2018 | Man | 26
Psychose
via justitie een psychose geconstateerd. Wist toen nooit van het bestaan van een psychose of diens medicijnen af. Heb mij een paar keer wijs laten maken dat ik moest gebruiken en zit nu met zware oorsuizen opgescheept. Dieren slikken ook geen antipsychotica of depressiva dus een mens kan ook zonder. Heftig spul met bijwerking op kort durende en langdurende termijn blijf u[lees meer...]it de buurt ervan.

25-03-2018 | Vrouw | 31
Psychose
Ik begon met 5 mg zyprexa olanzepine. Dat ging beter als met de cisirdinol depot. Deed meer en kon weer dingen doen zoals de kamer opruimen en therapie volgen. Na 2 weken 10 mg zyprexa ook zuigtablet. Werd ik heel moe. Zwaar in mijn hoofd lusteloos. Nergens zin meer in. Afgelakt gevoelens van mijn emoties dat had ik met de depot ook erg last van. Beetje depressief maar [lees meer...]praat er maar hier niet over anders zou ik antidepresiva krijgen erbij. En daar wordt ik nog depressiefer van. Het heeft geen goed effect als ik hem opzuig in korte tijd voel ik me doof in het hoofd. Kan toch nooit normaal zijn dit?? En maandag krijg ik nog 5 mg zyprexa erbij nah dan ben ik echt een kassplantje. Hoop dat dit niet doorgaat.. Ik moet die zooi niet kan er slecht tegen..

14-10-2017 | Vrouw | 24
Psychose
Sinds ik die medicijnen olazanpine begon te slikken, ben ik beter gaan slapen en minder last van psychoses maar het nadeel is ben wel aangekomen en heb minder eetlust en minder zin in op iets te doen.

21-06-2017 | Vrouw | 51
Psychose
Hoi, Heb dit middel jarenlang geslikt. Heeft de eerste jaren goed gewerkt maar hoe zwaarder mijn depressies hoe minder het resultaat. Toen de oorzaken van mijn depressies waren opgelost heb ik nog lang doorgeslikt maar ik bleef psychotisch. Pas toen ik volledig had afgebouwd(in stappen van maanden van 7.5, 5.0 en uiteindelijk 2.5) verdween mijn psychotische gedrag volledi[lees meer...]g! Ik vermoed dat het ook tegengesteld kan werken omdat de werking herstel ook kan belemmeren. Het vertroebelt helder denken en daarmee dus ook verwerking. Van mijn behandelend psychiater mocht ik pas stoppen nadat ik eerst langdurig in therapie zou gaan bij haar verpleegkundigen maar dit bleek gewoon de vertering vanuit de medische wereld te zijn en uiteraard het broodnodige brood op de plank voor haar verpleegkundigen. Ik heb enorm veel ere-openers gehad sindsdien!!

11-01-2017 | Man | 31
Psychose
Heb in 2007 een psychose gehad, en kreeg toen Zyprexa. Eerst een lange tijd 10mg, maar toen t na een tijd wat beter ging, is dit afgebouwd naar 5mg. Had toendertijd t gevoel dat mn gevoel gedempt werd op de hogere doseringen. Kwam ook een tiental kilo aan. Verder geen echt negatieve effecten, behalve meer slapen. Nu jaren later heb ik een tijd lang 5mg gebruikt als basis d[lees meer...]osering. Lager resulteert in psychotische klachten. Op 5mg is t goed te doen, maar zonder Zyprexa heb ik veel meer zin in dingen doen en heb ik meer contact met mn gevoel. Zyprexa vlakt wel af. Heb een tijdje op 2.5mg gezeten, maar dat leidde helaas tot een nieuwe psychose. Zit nu alweer 2 jaar op 12.5mg, en dan merk je de afvlakking wel heel erg. Ben nu aan t overstappen op Dogmatil, om wat meer energie te krijgen. Mijn ervaring met Zyprexa is dat t bijwerkingenprofiel vrij redelijk is, behalve het aankomen en het slapen. De demping beschouw ik maar als normaal voor anti psychotica, maar is wel fors.

23-09-2016 | Vrouw | 58
olanzapine (2,5mg)
Psychose
Ik ben vorig jaar gestopt met dit medicijn, vanwege de vele bijwerkingen. Door gebrek aan goede communicatie in eigen familiekring blijft alles sudderen. Dat ligt aan beide zijden. In onze regio hebben vele mensen een vrij gesloten karakter. De gevestigde mening telt. Heb je een andere mening dan lig je er op tijd uit. droge mond, slaperigheid, sufheid, rusteloosheid, sl[lees meer...]apeloosheid; later extreme vermoeidheid (nu ook door stress en te laat naar bed gaan. Later ook: Moeilijk plassen, hongergevoel op onlogische tijden, vasthouden van vocht + dikke voeten/enkels, gevoelig voor zonlicht. - "Meest bizarre bijwerking: -"Plotselinge onverklaarbare dood' - " Jaren geslikt, maar ik ben nog niet dood.' / In dit medicijn zitten veilige en onveilige E-nummers in. Veilig is magnesiumstearaat = E572 groen/veilig / E132 = rood/vermijden. microkristallijne cellulose = E460* = rood/vermijden. En dan nog deze hydroxypropylcellulose E464* = rood/vermijden. Verder *1961 volgens twee studiewetenschappers zijn deze E-nummers* kankerverwekkend. Crospovidon = onbekend, weet niet wat het is. Tabletomhulling: titaniumdioxide =E171 = oranje/pas op!, talk en polivinyl alcohol. macragol 3350 (??). Bij hogere doseringen zitten er nog een paar andere stoffen in.

01-08-2016 | Man | 23
olanzapine (20mg)
Psychose
De psychose werd alleen maar erger. Toen opgenomen en op abilify gezet, kreeg daar hartklachten van dus ook daar mee gestopt. Heel beangstigend voor hem vanwege de hartklachten hij dacht dat hij dood ging. Heel hoge bloeddruk, en daardoor op de hartbewaking terecht gekomen.

07-02-2016 | Vrouw | 34
Psychose
Heeft mijn leven kapot gemaakt. Voorgeschreven voor psychose. Maakte me helemaal leeg en dood van binnen. Bij het afkicken kreeg ik allerlei klachten die ik nooit eerder had. Slapeloosheid en heldere nachtmerries. Heel mijn persoonlijkheid is veranderd. Ik voel alleen nog maar heel veel negatieve emoties: onvoorstelbaar heftige angst, woede, depressie, terwijl ik normaal z[lees meer...]achtaardig en positief was. Ik ben obsessief en denk heel veel na over allerlei negatieve dingen. Ik ben nu 2 maanden verder, en de afkickverschijnselen zijn nog steeds niet weg. Wel een piepklein beetje minder heftig, maar nog steeds niet draaglijk. Ik denk dagelijks aan suicide door de verschijnselen van de zyprexa. Ik heb eerder haldol gebruikt en zou dat middel eerder aanraden, de afkickverschijnselen zijn veel minder erg!

19-08-2015 | Man | 24
Psychose
Na een korte (acute) psychose is mij tijdens mijn verblijf Zyprexa toegediend. Eerst 5 mg en na toevoeging van ADD-medicatie opgehoogd naar 10 mg. Werkte op zich naar behoren en haalde me na 4 dagen al uit mijn psychose. Door de zeer onderdrukkende sufmakende bijwerking en wat sombere gedachtes ben ik geswitcht naar 2 mg risperdal. Ook dit middel heeft zo zijn bi[lees meer...]jwerkingen, maar vlakt iets minder af en is wat gebruiksvriendelijker. Voor de mensen die zyprexa slikken: doe dit enkel kortstondig, want het risico op diabetes wordt hier behoorlijk mee verhoogd. Momenteel nog wel veel angst, maar hiervoor krijg ik andere medicatie.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum