Zyprexa

olanzapine

Bij  PsychoseX

Schizofrenie (16 meningen)
Onrust (5 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (3 meningen)

15-04-2019

Psychose

in 2011 gebruikt voor pschychose. 20MG in die tijds periode van 2011 t/m 2014 60 kilo aangekomen. Legt je gevoelsleven helemaal vlak en ook je gedachtes. voor een periode. Daarna tourette en adhd ontwikkeld. en ook neuromaligent symptoom spierverstijving/verkramping in mijn rug en schouders, en veranderd ook je stofwisseling
29-01-2019

Psychose

Situatie: Ik heb dit middel (olanzapine) gekregen nadat ik een manie en psychose (geen stemmen) had gehad. Het doel van het medicijngebruik was het voorkomen dat ik opnieuw psychotisch zou worden (risico) en me helpen om aan mijn nachtrust te komen (herstelproces). Ik heb het middel een +/- anderhalf jaar gebruikt en ben begonnen op 15 mg/dag en dit is geleidelijk afgebouw[lees meer...]d, met uiteindelijk een half jaar de minimale dosering (5 mg/dag). Gelet op mijn behandeling, positieve effecten: 1) Ik kon goed in slaap komen en kreeg voldoende uren rust. 2) Gedachten stonden op zichzelf (meer geordend), gingen minder snel en verbindingen leggen gebeurde minder snel dan gewoon. Ook gevoelens en prikkels werden afgestompt, waardoor het risico op psychose verkleind wordt. 3) Verder heb ik in deze periode gewoon kunnen functioneren (in achtneming van mijn verminderde cognitieve functies als gevolg van de psychose). Dat wil zeggen mijn studie afronden, eenvoudig fysiek werk verrichten en sociale contacten onderhouden en gewoon deelnemen aan sociale activiteiten. Negatieve effecten waren: 1) Gewichtstoename. Ik heb gelet op wat ik binnen kreeg en veel bewogen, maar ben toch 10 kilo aangekomen. Dit was niet goed voor mijn zelfbeeld en seksleven. 2) Door de effecten op mijn gedachten, gevoelens en prikkels voelde ik me vervreemd van mezelf en mijn omgeving. 3) Het herstelproces wordt belemmerd doordat je ‘ingeperkt’ wordt, niet jezelf bent (vrij van invloed van medicijnen) en dus niet weer wat je kunt en waar je grenzen liggen. 4) Na een psychose kun je te maken krijgen met negatieve symptomen zoals lusteloosheid, weinig emotie, depressies, enz. Naar mijn ervaring werkt dit medicijn deze effecten in de hand.
22-12-2018

Psychose

via justitie een psychose geconstateerd. Wist toen nooit van het bestaan van een psychose of diens medicijnen af. Heb mij een paar keer wijs laten maken dat ik moest gebruiken en zit nu met zware oorsuizen opgescheept. Dieren slikken ook geen antipsychotica of depressiva dus een mens kan ook zonder. Heftig spul met bijwerking op kort durende en langdurende termijn blijf u[lees meer...]it de buurt ervan.
25-03-2018

Psychose

Ik begon met 5 mg zyprexa olanzepine. Dat ging beter als met de cisirdinol depot. Deed meer en kon weer dingen doen zoals de kamer opruimen en therapie volgen. Na 2 weken 10 mg zyprexa ook zuigtablet. Werd ik heel moe. Zwaar in mijn hoofd lusteloos. Nergens zin meer in. Afgelakt gevoelens van mijn emoties dat had ik met de depot ook erg last van. Beetje depressief maar [lees meer...]praat er maar hier niet over anders zou ik antidepresiva krijgen erbij. En daar wordt ik nog depressiefer van. Het heeft geen goed effect als ik hem opzuig in korte tijd voel ik me doof in het hoofd. Kan toch nooit normaal zijn dit?? En maandag krijg ik nog 5 mg zyprexa erbij nah dan ben ik echt een kassplantje. Hoop dat dit niet doorgaat.. Ik moet die zooi niet kan er slecht tegen..
14-10-2017

Psychose

Sinds ik die medicijnen olazanpine begon te slikken, ben ik beter gaan slapen en minder last van psychoses maar het nadeel is ben wel aangekomen en heb minder eetlust en minder zin in op iets te doen.
21-06-2017

Psychose

Hoi, Heb dit middel jarenlang geslikt. Heeft de eerste jaren goed gewerkt maar hoe zwaarder mijn depressies hoe minder het resultaat. Toen de oorzaken van mijn depressies waren opgelost heb ik nog lang doorgeslikt maar ik bleef psychotisch. Pas toen ik volledig had afgebouwd(in stappen van maanden van 7.5, 5.0 en uiteindelijk 2.5) verdween mijn psychotische gedrag volledi[lees meer...]g! Ik vermoed dat het ook tegengesteld kan werken omdat de werking herstel ook kan belemmeren. Het vertroebelt helder denken en daarmee dus ook verwerking. Van mijn behandelend psychiater mocht ik pas stoppen nadat ik eerst langdurig in therapie zou gaan bij haar verpleegkundigen maar dit bleek gewoon de vertering vanuit de medische wereld te zijn en uiteraard het broodnodige brood op de plank voor haar verpleegkundigen. Ik heb enorm veel ere-openers gehad sindsdien!!
11-01-2017

Psychose

Heb in 2007 een psychose gehad, en kreeg toen Zyprexa. Eerst een lange tijd 10mg, maar toen t na een tijd wat beter ging, is dit afgebouwd naar 5mg. Had toendertijd t gevoel dat mn gevoel gedempt werd op de hogere doseringen. Kwam ook een tiental kilo aan. Verder geen echt negatieve effecten, behalve meer slapen. Nu jaren later heb ik een tijd lang 5mg gebruikt als basis d[lees meer...]osering. Lager resulteert in psychotische klachten. Op 5mg is t goed te doen, maar zonder Zyprexa heb ik veel meer zin in dingen doen en heb ik meer contact met mn gevoel. Zyprexa vlakt wel af. Heb een tijdje op 2.5mg gezeten, maar dat leidde helaas tot een nieuwe psychose. Zit nu alweer 2 jaar op 12.5mg, en dan merk je de afvlakking wel heel erg. Ben nu aan t overstappen op Dogmatil, om wat meer energie te krijgen. Mijn ervaring met Zyprexa is dat t bijwerkingenprofiel vrij redelijk is, behalve het aankomen en het slapen. De demping beschouw ik maar als normaal voor anti psychotica, maar is wel fors.
23-09-2016

Psychose

Ik ben vorig jaar gestopt met dit medicijn, vanwege de vele bijwerkingen. Door gebrek aan goede communicatie in eigen familiekring blijft alles sudderen. Dat ligt aan beide zijden. In onze regio hebben vele mensen een vrij gesloten karakter. De gevestigde mening telt. Heb je een andere mening dan lig je er op tijd uit. droge mond, slaperigheid, sufheid, rusteloosheid, sl[lees meer...]apeloosheid; later extreme vermoeidheid (nu ook door stress en te laat naar bed gaan. Later ook: Moeilijk plassen, hongergevoel op onlogische tijden, vasthouden van vocht + dikke voeten/enkels, gevoelig voor zonlicht. - "Meest bizarre bijwerking: -"Plotselinge onverklaarbare dood' - " Jaren geslikt, maar ik ben nog niet dood.' / In dit medicijn zitten veilige en onveilige E-nummers in. Veilig is magnesiumstearaat = E572 groen/veilig / E132 = rood/vermijden. microkristallijne cellulose = E460* = rood/vermijden. En dan nog deze hydroxypropylcellulose E464* = rood/vermijden. Verder *1961 volgens twee studiewetenschappers zijn deze E-nummers* kankerverwekkend. Crospovidon = onbekend, weet niet wat het is. Tabletomhulling: titaniumdioxide =E171 = oranje/pas op!, talk en polivinyl alcohol. macragol 3350 (??). Bij hogere doseringen zitten er nog een paar andere stoffen in.
01-08-2016

Psychose

De psychose werd alleen maar erger. Toen opgenomen en op abilify gezet, kreeg daar hartklachten van dus ook daar mee gestopt. Heel beangstigend voor hem vanwege de hartklachten hij dacht dat hij dood ging. Heel hoge bloeddruk, en daardoor op de hartbewaking terecht gekomen.
07-02-2016

Psychose

Heeft mijn leven kapot gemaakt. Voorgeschreven voor psychose. Maakte me helemaal leeg en dood van binnen. Bij het afkicken kreeg ik allerlei klachten die ik nooit eerder had. Slapeloosheid en heldere nachtmerries. Heel mijn persoonlijkheid is veranderd. Ik voel alleen nog maar heel veel negatieve emoties: onvoorstelbaar heftige angst, woede, depressie, terwijl ik normaal z[lees meer...]achtaardig en positief was. Ik ben obsessief en denk heel veel na over allerlei negatieve dingen. Ik ben nu 2 maanden verder, en de afkickverschijnselen zijn nog steeds niet weg. Wel een piepklein beetje minder heftig, maar nog steeds niet draaglijk. Ik denk dagelijks aan suicide door de verschijnselen van de zyprexa. Ik heb eerder haldol gebruikt en zou dat middel eerder aanraden, de afkickverschijnselen zijn veel minder erg!
19-08-2015

Psychose

Na een korte (acute) psychose is mij tijdens mijn verblijf Zyprexa toegediend. Eerst 5 mg en na toevoeging van ADD-medicatie opgehoogd naar 10 mg. Werkte op zich naar behoren en haalde me na 4 dagen al uit mijn psychose. Door de zeer onderdrukkende sufmakende bijwerking en wat sombere gedachtes ben ik geswitcht naar 2 mg risperdal. Ook dit middel heeft zo zijn bi[lees meer...]jwerkingen, maar vlakt iets minder af en is wat gebruiksvriendelijker. Voor de mensen die zyprexa slikken: doe dit enkel kortstondig, want het risico op diabetes wordt hier behoorlijk mee verhoogd. Momenteel nog wel veel angst, maar hiervoor krijg ik andere medicatie.
21-07-2015

Psychose

Tussen 2004 en 2010 heb ik 4 psychoses gehad. Na de eerste 2 psychoses ben ik te snel gestopt met de zyprexa en kwam de psychose weer terug. Het middel werkt op zich goed het is veel rustiger in mijn hoofd, ik slik nu sinds 2010 de laagste dosis 2,5 Mg p/d. Het geeft echter ook sluimerende bijwerkingen, zoals sterke afvlakking van gevoel, het maakt je behoorlijk futloos en[lees meer...] passief verder is mijn libido sterk vermindert. De gewichtstoename valt bij mij wel mee, zo'n 10kg, daar ik regelmatig sport. Verder geeft het mij een sterk gevoel van onverschilligheid alsof je bijna niets meer echt raakt. Ik ben er nu wel klaar mee en wil met dit middel stoppen. Ik zoek nu mensen die zorgvuldig hebben afgebouwd en ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt. Ik zou het fijn vinden als je het op deze site zou willen delen. Ik vind het trouwens vreemd dat de fabrikanten van deze medicijnen niet verplicht zijn om daar een protocol voor te maken. Groetjes Tony
07-06-2015

Psychose

Ben net gekollokeerd, reden ben flauwgevallen op de openbare weg; was niet agressief; nog had ik een suïcidepoging: ik was gewoon dronken en ook nog eens te voet; ben gewoon thuis gekome n en lag te slapen. Werd wakker in de isoleercel/ heb last van mijn schildklier. Heb mijn eigen urine moeten drinken. Kreeg geen water. Ben ook flauwgevallen in de isoleercel door de w[lees meer...]armte. Zewouden me terug zyprexa geven en dit heb ik geweigerd. De gerechtpsychiater is een crimineel in mijn ogen .....heb me deze nacht beplast van de schrik en de emoties//// stel jevoor de ene dag loop je gewoon rond op straat en de andre dag zit je in een icoleecel...alleen aan mijn lot overgelaten....ze waren kwaad omdat ik op de deur bonkte......hoe moet ik anders gaan plassen er is geen toilet en roken mocht ook al niet/////????Neeen er is iets anders aan de hand+ ik leg klacht neer tegen de psychiater in gent en ineens wordt ik zonder reden gekolokkeerd////// schandaalig/// leg klacht neer dit is een schending van de mensenrechten... En ze hebben gewoon te weinig personeel////groeten van isabelle de schamphelaere als je me wilt helpen zeg dit dan door////zit nu op de gewone kamer , maar ben wel 10 dagen van mijn vrijheid beroofd zonder reden.....is dit een domocratie of hebben psychiaters een andere wetgeving
02-04-2015

Psychose

Na een psychose te hebben gehad in 2010, ingesteld op olanzapine. Eerst 10 mg nu nog maar 5 mg. Ik ben nu al 5 jaar stabiel en dit is mij veel waard. Wel dikker geworden maar alles liever dan een psychose.
12-11-2014

Psychose

Zyprexa/olanzapine is het slechte, vervelendste en meest zware medicijn wat ik ooit heb ingenomen. Er zijn erg veel bijwerkingen stijve spieren, pijnlijke gewrichten, concentratieproblemen, droge lippen, droge huid, slaperig gevoel, krachtsverlies, extreme vermoeidheid, dikker worden, rusteloosheid, vergeetachtigheid en ga zo maar door, maar dit zijn de klachten die ik ha[lees meer...]d en een groot deel nog steeds heb. Ik vervloek de mensen die mijn leven zo gemaakt hebben. Ik heb altijd gehouden van sporten, tot het uiterste gaan, hard werken en een leuke studie volgen (iets maken van mijn leven) verder hou ik ook erg van lachen. Doordat ik dit (medicijn) moet innemen worden deze dingen allemaal zo goed als onmogelijk: ik kan me niet meer concentreren, ben snel buiten adem en werken kan ik ook bijna niet meer. Ik ben een eerlijk persoon dus als iemand mij vraagt wat er is vertel ik hem dat, dus een baan krijgen is ook bijna onmogelijk (mensen die denken dat ik gek ben). Voordat ik in die inrichting kwam was ik aan het trainen om een super atletisch te worden, waardoor ik door de rusteloosheid meerdere keren ben weggelopen uit de inrichting om toch bezig te zijn ipv de hele dag maar te zitten, eten en tv te kijken gevolg was dat ik van seroquel 5 mg naar een medicijn met zwaardere dosis ging, paar keer erg kwaad geworden en gedreigd dingen te slopen als ze me daar niet weglieten gaan, gesmeekt om naar een open afdeling overgeplaatst te worden. Uiteindelijk uitgekomen op zyprexa 20 mg met bovengenoemde bijwerkingen dit heb ik 4 maanden ingenomen toen geleidelijk met de psychiater afgebouwd naar 12,5 mg (1 jaar later). Ik heb het nog altijd zwaar en wil zo snel mogelijk naar 5 mg, maar afgelopen tijd toch weer een beetje achterdochtig (ben van nature een beetje zo, omdat ik nooit echt open ben geweest) en 15 mg gekregen. Voor de spierstijfheid akineton gekregen, werkt een beetje, maar daardoor kan ik me nog slechter concentreren. De opleiding die ik volg begint moeilijker te worden en nu overweeg ik te stoppen met de opleiding. Vervelend omdat ik al eerder ben gestopt met een opleiding. Ik vind dit spul zo verschrikkelijk klote! Ik lees dat anderen op de 2,5 mg enzo zitten en voel me nu behoorlijk bezeikt en volgespoten met troep.
19-05-2014

Psychose

hoi, ik gebruik dit middel ook, maar heb geen levenslust meer!! Kom uit bed, ga op de bank zitten en kom er niet meer vanaf. Is er geen ander middel dat mij kan helpen?? Hier word ik nog depressiever van, gr

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (513) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum