Ervaringen met Tamsulosine capsules

tamsulozine

Prostaathyperplasie (51 meningen)
Prostaatklachten (overig) (30 meningen)
Overactieve blaas (3 meningen)

23-05-2023 | Vrouw | 19
Niersteen / -stenen
Mijn dochter heeft nierstenen,en moest tamsulosine caps.1x per dag nemen. 1ste 2dagen hartkloppingen, zweten,gevoel flauw te vallen( vooral snachts) meteen gestopt. Nevenwerkingen zijn te zwaar . De uroloog had op zen minst mogen verwittigen voor de mogelijke bijwerkingen. Dochter is 19jaar en weegt maar 44kg. Ze was door het beven zelfs niet meer in staat om met de auto [lees meer...]te rijden.

02-07-2022 | Vrouw | 26
tamsulozine (0,4mg)
Nu 5 dagen in gebruik, dag 1 naar huis gegaan van mijn werk omdat ik meerdere malen het gevoel kreeg out te gaan. Dag 2 werd dit minder, dat 3 nog minder, dag 4 geen last meer gehad van bovenstaande. Na 5 dagen kwam thank god de niersteen eruit die al 5 weken zat te vervelen.

29-06-2022 | Vrouw | 26
Overactieve blaas
Ik had een niersteen, deze was weg uit de leider bij m’n nier maar 2 weken later de pijn plotseling vanuit m’n blaas net alsof ik een blaas ontsteking heb. Constante plas drang. Heel vervelend. Nu deze tabletten 2 dagen in gebruik. Het helpt niet tegen de last van het constant moeten plassen of de pijn in m’n blaas. Verder word ik er behoorlijk akelig van met name trapp[lees meer...]en lopen. Heel slap gevoel in m’n lichaam en duizelingen. Geen prettig spul. Weinig meerwaarde.

27-02-2020 | Man | 27
Niersteen / -stenen
Een dikke 2 weken geleden begonnen met deze pillen. Sinds 3 / 4 dagen zijn al de meeste van deze symptomen begonnen. Ik moet het medicijn nemen voor een niersteen te kunnen uitplassen. Op dit moment heb ik liever dat ze de steen gewoon uithalen want dit gevoel is echt heel ambetant. Ik ga vanaf morgen het medicijn gewoon niet meer nemen en kijken of dat de symptomen vermi[lees meer...]ndert.

17-09-2016 | Man | 38
tamsulozine (0,4mg)
Klacht: maanden last van drang tot plassen. net alsof blaas vol zit, maar je kan nog uren door zeg maar totdat je eindelijk besluit te gaan. Eenmaal voor de pot duurt het nog een tijdje voordat de urine eindelijk komt en je daadwerkelijk aan het plassen bent. soms met wat pijn tijdens het plassen. Huisarts: urine laten onderzoeken, tevens uitstrijkje gemaakt voor SOA. Na[lees meer...] week gelukkig alles negatief. Maar wat is het dan? Prostaat gekeken of die wellicht vergroot was ook niet. Uiteindelijk deze medicatie voorgeschreven. Aandrang tot plassen is zeker eigenlijk gelijk begonnen, het wachten totdat je uiteindelijk plast is er nog steeds maar wat feitelijk ook gelijk in werking trad was de bijwerking voor mannen "Verandering in Zaadlozing" in mijn opinie ruim begrip. Wat verandert er? Kleur? Hoeveeld? Hoelang? Nou bij mij in drie dagen tijd komt er niks meer uit! Het gevoel van komen is er nog wel maar de ejaculatie is er niet. Mijn vraag: Wat doet het medicijn? Stop het de aanmaak van sperma? Is dit alleen tijdens het gebruik van dit medicijn? Wat zijn de consequenties? Is het blijvend? Maakt het je onvruchtbaar?

29-11-2018 | Man | 40
Veel plassen
Ik had plasproblemen, steeds kleine beetjes plassen dus blaas raakte niet goed geleegd. Tamsulosine 0,4 mg gekregen van de huisarts. Eerste 3 weken ging het goed. Plas probleem opgelost en geen bijwerkingen. Echter, na 3 weken begon ik hartklachten te krijgen. Duizelig/vaag gevoel in hoofd, snelle pols, hart overslaan, stekende pijn op de borst rond de hartstreek met ui[lees meer...]tloop naar linker arm, zelfs een beetje kramp. Tevens flink kortademigheid. Ben weliswaar hartpatiënt maar had deze klachten al 7 jaar niet meer gehad na hartklep vervanging 7 jaar terug. Ik was weer week of 2 gestopt met tamsulosine en hart klachten zijn ook gezakt. Ben nu aan het proberen met een halve pil per dag.

08-04-2017 | Vrouw | 41
Niersteen / -stenen
Gebruik dit middel om de niersteen uit te plassen, heb een hartspierziekte. Hartkloppingen worden erger, niet fijn.

11-08-2016 | Man | 46
Prostaatontsteking
Werkt zeer goed tegen pijn/klachten die ik had/heb (chemische prostaatontsteking). Soms op een dag 2x 0,4 mg tegen pijn, meestal door alcoholconsumptie vorige dag. Bijwerkingen zeer belastend (duizeligheid geen ejaculatie). Vind mezelf nog te jong voor de bijwerkingen (46), maar minder erg dan de pijn die ik had.

18-10-2017 | Man | 47
tamsulozine (0,4mg)
Kwam bij de uroloog terecht nadat ik in augustus prostaat-/ blaasontsteking met urineweg infecties opgelopen had. Heb 4 weken een penicilline kuur gehad en daarna weer de controles. Aangezien ik terloops vertelde dat ik al enkele jaren problemen had met plassen (geen druk kunnen zetten, meestal wachten tot het plassen op gang komt en ook het laatste beetje heeft zijn tijd [lees meer...]nodig) maar dit verweet aan de bijwerkingen die ik gelezen had in de bijsluiter voor mijn pufjes voor behandeling van COPD. Mijn huisarts zag bij het gebruik van mijn huidige pufjes Serevent en ventolin deze bijwerkingen eigenlijk niet. Daarom verwezen naar de uroloog. Na alle standaard onderzoeken, bleek dat de prostaat wel wat groter was, maar geen aanwijzingen tot bezorgdheid. Kreeg daarop Tamsulosine HCL 0,4 mg voorgeschreven voor de duur van 3 maanden; als dit geen effect zou hebben dan zou er gekeken worden naar omgekeerde bekkenbodem therapie of dat kan helpen. Nu bijna 7 weken later is mijn plasprobleem nog steeds hetzelfde en ben ik aan het moment beland om de uroloog te gaan bellen voor een vervroegde afspraak. Ik zit momenteel ook niet erg lekker in mijn vel. En de bijwerkingen die het medicijn voor mij heeft, maken me nog meer minder mannelijker. Slaap te kort en vermoeidheid kwamen vrij snel bij aanvang van het gebruik van medicijn. Na enkele dagen merkte ik dat bij een orgasme er nauwelijks zaadlozing aanwezig was en de laatste tijd merk ik dat bij het gevoel opgewonden zijn, de erectie met moeite opgang komt. Ik vind dit heel vervelend en het helpt mij niet om het maar voor lief te nemen. Dus ga ik dan ook een afspraak inplannen met de uroloog om andere opties te bekijken.

15-01-2018 | Man | 50
Prostaathyperplasie
Na een liesbreukoperatie kreeg ik plasproblemen. De eerste nacht bijna ieder uur eruit en na meting met de “bladder” bleek er nog 500 ml plas in mijn blaas achter te blijven. De chirurg schreed direct Tamulosine voor. De eerste dag nog niet veel effect, maar na twee dagen bleef er nog maar 100 ml in mijn blaas achter. Blijkbaar had het effect. Het plassen duurde echter nog[lees meer...] steeds lang met een kleine straal. Maar toen begonnen de bijwerkingen: verstopte neus, knallende koppijn, hartkloppingen, duizeligheid, lage bloeddruk, koude rillingen , zweten , misselijkheid en geen eetlust. Alle bijwerkingen die beschreven worden en zelfs nog meer. Toen ik alle ervaringen op dit forum gelezen had ben ik gelijk gestopt met dit vergif. Nu afwachten wat er met het plassen gebeurt.

02-07-2017 | Man | 52
Anurie / oligurie
Ik kon al weken slecht plassen, weinig druk, slecht op gang komen, wel drang maar weinig plas. S' nachts 3 keer naar de wc, beetje plas, kortom ellende. Langs dokter geweest, die heeft prostaat gevoeld, en ze zei dat hij wel wat groter was dan normaal, maar verder was hij goed, en urine was ook goed. Okay, ze wou het eerst even aankijken zonder medicijnen. Volgende dag, [lees meer...]ja weer totaal niet kunnen plassen, het gevoel dat je opklappen staat maar ga je op de wc zitten, niks. M'n vrouw dokter gebeld en toen medicijnen gekregen. S 'avonds thuis zat ik de bijwerkingen te lezen en ik dacht, nou dat is nog wel wat, even wachtten nog met innemen. Volgende dag, ja weer drang maar géén plas, ik dacht nu gaan we een pil nemen. Na 10 min na inname begon het al te werken, het leek wel of ik een spierverslapper had ingeslikt, het begon te rommelen en moest hard rijden om een wc te halen, heerlijk, echt plassen. Ik slik s 'morgens na het ontbijt één pilletje, ja doorslikken stelt niks voor, is maar een klein ding. Ik ben vrachtwagenchauffeur, maar heb geen last van bijwerkingen, niet duizelig of misselijk, of minder zien. Was de eerste week s' avonds wel wat moeier, maar na twee weken deze pil te slikken is dat nihil geworden. Grootste bijwerking is geen sperma meer produceren, dat was al na één dag, ja één keer kwam het wel gewoon naar buiten. Is wel even wennen, maar als dat het ergste is, vind ik het wel meevallen. Erectie geen probleem, 100 % okay. Heb het idee dat door deze pil de lust nog groter word?. De sperma plas je daarna gewoon uit, urine met schuim, ja weer wat anders. Over 3 weken moet ik terug naar de dokter en weet niet wat er dan gaat gebeuren. Zelf ga ik voorstellen denk ik om deze pil om de dag te slikken, kijken of dat mogelijk is. Kortom, tot nu heb ik nog geen spijt van tamsulosine, en ben ik tevreden over dit medicijn, want het werkt zeker. En s 'nachts ook nog maar één keer naar de wc en het is ook al gebeurd dat ik gewoon door kon slapen....

07-07-2016 | Man | 52
Prostaathyperplasie
Hartkloppingen, hevige duizeligheid, dood en dood moe, wankel op de benen. Het beperkt me enorm in mijn dagelijkse leven. Overdags een paar maal naar bed om te rusten is geen overbodige luxe.

11-11-2022 | Vrouw | 54
Galstenen
Na meerdere ERCP's en steeds terugkerende kolieken heeft mijn huisarts naast ursochol ook tamsulosine voorgeschreven. Oorspronkelijk niet voor galproblemen, het zorgt wel voor verwijding van de gladde spieren. Sindsdien geen ERCP meer gehad. Ben nu ruim 4 jaar verder.

17-04-2020 | Man | 55
Prostaatklachten (overig)
plasproblemen

07-01-2017 | Man | 55
Prostaathyperplasie
Medicatie voorgeschreven gekregen voor frequent plassen tot 8 keer per nacht. Blaasonderzoek geeft geen probleem. Het binnen brengen van de camera via de plasbuis wel. Vergrote prostaat. Aangegeven dat ik regelmatig vrachtwagen rijdt en daarom absoluut geen medicatie mag hebben die de rijvaardigheid beïnvloed. Ook in de auto en op de motor merkte ik echt dat mijn concen[lees meer...]tratie minder was en dat ik dingen die ik vroeger op tijd zag nu soms te laat of niet zag. Daarom gestopt met de medicatie na terugkoppeling uroloog. Die kende het probleem niet. Maar deed met mijn terugkoppeling ook niets.

18-03-2015 | Man | 55
Prostaatkanker
In april 2014 is er bij mij prostaatkanker gevonden. Bleek uiteindelijk wel curatief aangepakt te kunnen worden dus 15 mei begonnen met chemische castratie daarna de Eligard prikken en in juni begonnen met 7 weken bestraling. Na 3 weken bestraling kon ik niet meer plassen en ging ik aan de Tamsulosine. Dat hielp wel maar kreeg ook meteen last van appelflauwtes, mijn hart s[lees meer...]loeg regelmatig op hol, droge mond in de nacht, maar het ergst waren toch de psychische klachten; depressie, agressieve uitbarstingen. Daar stoppen niet tot de mogelijkheden behoorde om wat rust in mijn kop te krijgen gaan blowen en dat maakte het wel hanteerbaar. Echter sinds 2 maanden weer aan het teruggaan naar het werk (de tumor lijkt volledig weg maar de behandeling loopt nog ruim 2 jaar) en dan hoort het blowen niet tot de mogelijkheden (ik ben ook liever nuchter). Ik ben een aantal keren (in overleg met het behandelteam) gestopt maar helaas stopte het plassen dan meestal binnen een week en moest ik weer terug. Deze week maar weer begonnen met stoppen en de klachten nemen dramatisch snel af dus hopelijk ben ik er dit keer wel vanaf want voor mij zijn de bijwerkingen heel erg zwaar geweest.