ziekte

PDS (prikkelbare darmsyndroom)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor PDS (prikkelbare darmsyndroom)

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: PDS (prikkelbare darmsyndroom)

13-09-2021 | Vrouw | 45
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik had veel kast van buikpijn opgeblazen buik, in de nacht vaak buikpijn en zeurend gevoel in de buik,Kon er niet van slapen . Mebeverine werk super voor mij en de klachten zijn zo goed als verdwenen en tot nu toe geen bijwerkingen.

19-08-2021 | Vrouw | 35
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Trillerig over geven of je armen benen spieren verslapt zijn duizelig gewoon algehele malaise ik moest er 2 per dag was mijn eerste dag heb er 1 genomen ik neem ze niet meer

09-07-2021 | Vrouw | 41
Duspatal werkt 5x beter dan mebeverine

05-05-2021 | Vrouw | 33
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Sinds vorig jaar zomer ineens veel buikpijnklachten gekregen, met name aanraking buik/maag en steken in maag enorm. Door deze pijn werd ik ook nog misselijk en ik werd enorm bedlegerig. Na veel onderzoeken en diverse medicijnen geprobeerd te hebben op advies van mijn psycholoog aan de AD begonnen lage dosis voor de pijn. Begin bijwerkingen met name dat pijn even erger [lees meer...]werd, zeker de eerste week. Na de weken voorbij gingen minder pijn. Nu enkel af en toe steken in maag en soms erg moe. Ligt ook sterk aan soort voeding die ik eet. Maar de AD heeft mijn pijn sterk laten dalen en weinig bijwerkingen als ik zo bekijk gehad. Ik slik het nu dik 4 maanden en ik ben tevreden.

Magnesiumhydroxide

23-04-2021 | Vrouw | 55
magnesiumoxide
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Fantastisch middel. Na jaren klachten, nu klachtenvrij. Ik heb mijn leven terug.

21-04-2021 | Vrouw | 30
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Sinds een week ben ik gestart met Mebeverine na, volgens de huisarts, het opnieuw oplaaien van PDS klachten na een darminfectie. Ik had veel last van heftige krampen links onderin de buik en links onderin onderrug. Ook last van ongewenst afvallen, flatulentie en slecht slapen door pijn. Toen de klachten na een aantal weken niet vanzelf weggingen, schreef de huisarts mij d[lees meer...]eze medicatie voor. Ik vroeg ik de apotheek waarom ik niet de variant kreeg die ik een aantal jaren eerder voorgeschreven kreeg, namelijk Duspatal Retard Mebeverine. De apotheek gaf aan dat ze nu over zijn gestapt op deze variant en dat de werking exact hetzelfde zou moeten zijn, doordat de bestanddelen identiek zijn. Na enkele dagen met de medicatie werden de buikkrampen een minder heftig. Tot nu toe gaat het elke dag een beetje beter. Ik hoop dat dit doorzet. Ik ervaar tot dusverre geen opvallende bijwerkingen.

Loperamide

13-04-2021 | Man | 53
loperamide
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Helpt erg goed tegen diarree en plakkerige , breiige slijmontlasting.

Dulcolax

26-03-2021 | Vrouw | 26
bisacodyl
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb prikkelbare darmen dus ben wel wat gewend. Ik heb het rond 17u savonds genomen. Nu tegen 2u snachts al 2x geweest. Fel buik krampen en je voelt dat u darmen aan het werken zijn. Raar gevoel in de onderbuik. De bujwrtkingd zijn niet min maar voor 1x wekelijks heb ik het er wel voor over.

13-01-2021 | Vrouw | 37
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik gebruik dit al een jaar of 3, helaas is van dit merk de werking toch echt niet zo best. Ik heb in het verleden een ander merk gehad, groen met wit doosje, merk weet ik niet meer, deze had een veel betere werking en had weinig last van krampen. Als ik een flinke aanval krijg, helpen ook die niet meer maar met aurobindo heb ik toch weer meer pijn. Wat ik ook vreselijk e[lees meer...]igelijk vind is dat het laatste jaar het aluminium op de strips dikker is gemaakt. Hierdoor zijn de pillen moeilijker uit de strip te drukken en heb ik me al meerdere keren venijnig aan het aluminium gesneden!!!

Duspatal

30-11-2020 | Vrouw | 73
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Dit medicijn helpt prima! Maar vanaf 1 jan.2021 vergoeden de apothekers dit helemaal niét méér!! Dan krijg je het goedkoopste medicijn! Mebeverine en anderen heb ik ook geprobeerd maar die hielpen géén van allen!

22-11-2020 | Vrouw | 61
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik was sceptisch over dit middel omdat je vaak te horen krijg dat het ook wel eens geen effect kan hebben. Toch doorgezet en na 2 weken kan ik eindelijk zeggen dat de pijn stukken en stukken minder is. Ik maak de capsules wel open en drink het met een vol glas water weg nadat ik eerst een maagbeschermer heb ingenomen. Al met al toe nu toe erg tevreden.

Psylliumvezels

18-10-2020 | Vrouw | 85
psylliumzaad
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Mijn moeder heeft ook veel problemen gehad met deodorant apotheek geleverde vezels met sorbitol en of smaakstoffen die er aan toegevoegd worden!!!! Voor patiënten met darmpnkroblemen veroorzaken alle extra toevoegingen nog meer ellende dan PDS. Toch al met zich meebrengt . Bij de biologische winkel zijn fantastische zuivere psylliumvezels te koop zondertoevoegingen, waard[lees meer...]oor je effectief geholpen wordt. Wel heel goedleggen op extra drinken.

09-09-2020 | Vrouw | 59
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
In het verleden jarenlang gebruikt, toen hoge bloeddruk, anderhalf jaar gestopt prima bloeddruk, 2 weken geleden toch weer begonnen i.v.m. ernstige buikklachten weer hoge bloeddruk, dus direct gestopt. Het is Mebeverine van Abbott BV, en in het verleden Duspatal gebruikt, dezelfde klacht toen. Ik ben blij dat ik dit zelf opgemerkt heb, want hoge bloeddruk beschadigt je bl[lees meer...]oedvaten o.a.

05-08-2020 | Vrouw | 21
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb PDS sinds mijn geboorte en daarbij is vaak ook hevige verstopping gekomen, soms zelfs met ziekenhuisbezoeken voor meerdere 0.5L klysma’s. Macrogol is iets wat ik standaard moest nemen, maar nu ik PDS meer onder controle heb neem ik het indien nodig. Het werkt na 1-2 dagen bij mij. Ik begin wanneer ik een week een moeilijkere stoelgang heb dan normaal, begindosering [lees meer...]is 2 zakjes voor mij in de avond. Bij erge afwijking zelfs 2x daags 2 zakjes. Als het los komt dan bouw ik het in 2 weken af. Enige nare bijwerking is de buikpijn door de lucht die vastzit in de darmen. Deze lucht moet eruit en die verplaatsing in de darmen doet pijn (bij mij). Het werkt heel goed bij mij.

01-08-2020 | Vrouw | 48
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
De eerste 2 ä 3 dagen merkte ik niet veel maar daarna wel. Ik moest eerst 1 zakje gebruiken. Dit hielp 2 weken en daarna niet meer. Nu gebruik ik 2 keer per dag en dit werkt heel goed. Heb nog nooit diarree gehad. Ik voel me er gewoon nu een heel ander mens door ook psychisch en ben helemaal tevreden. Wel moet je dit medicijn niet gelijk met andere medicijnen slikken w[lees meer...]ant dan worden ze ook weggespoeld als het ware. Je moet minstens 3 uur voor of na je andere medicijnen innemen. Dit kreeg ik als doktersadvies.

Duspatal

09-05-2020 | Vrouw | 34
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Heel blij met de Duspatal, de heftigste klachten verminderen voor 80% en dat geeft rust. Helaas omdat alles zo goedkoop mogelijk moet krijg ik nu vaak Mebeverine of Colofac mee, deze werken absoluut niet, sterker nog... Maken de originele klachten heftiger en pijnlijker dan voor ik aan Dupatal begon. Zodra ik weer Duspatal in neem verdwijnen die klachten weer bin[lees meer...]nen een aantal dagen. Arts heeft medische noodzaak opgegeven, ondanks dat de verzekeraar akkoord is werkt de apotheek niet mee met het standaard verstrekken van Duspatal.

05-04-2020 | Man | 58

Constella

10-03-2020 | Vrouw | 24
linaclotide

19-01-2020 | Man | 37
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Na een onsteking in mijn maag werd na onderzoek difertikels gevonden(uitstulpingen in de darm). Daarna had ik veel pijn in mijn darmen. Kreeg mebeverine, psylliumvezels en een maag beschermer. Toch bleven de klachten. En kreeg ook maagpijn. (dagelijks). Na dat ik per ongeluk een weekend zonder mebeverine zat had ik na het weekend totaal geen klachten meer. Dus dit medi[lees meer...]cijn was de oorzaak van de klachten.

23-12-2019 | Vrouw | 18
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Na diagnose van PDS kreeg ik dit aangescreven. Als jongvolwassene werd mij gewaarschuwd dat ik ernstige bijwerkingen zou krijgen en met name suicidale. Nou ben ik niet echt een suicidaal persoon van mezelf maar ik kreeg ze idd wel van dit medicijn, maar liefst 5 dagen lang had ik last van angst, suicidale gedachten, buikpijn en moeheid. Na de 5e dag werd alles stukken mind[lees meer...]er en hielp het ongeveer wel. Conclusie: het helpt wel maar je moet er wel even doorkomen, door die extreme bijwerkingen en dat is zeker geen eitje.

Loperamide

13-11-2019 | Vrouw | 23
loperamide
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Helpt mij ontzettend goed! 1 capsule van 2mg in de ochtend en ik ben vrijwel verzekerd van geen enkele klacht de hele dag. Mag het dagelijks nemen van de huisarts maar doe dat niet, omdat ik veel verhalen hoor van mensen die er langzaam een tolerantie voor opbouwen. Bijwerkingen zijn minimaal, soms een beetje opgeblazen gevoel wat lichte krampen kan geven.

13-11-2019 | Vrouw | 23
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Tijdje geleden amitriptyline (10mg dagelijks) geprobeerd voor mijn PDS, eerste tijd erg veel last gehad van de bijwerkingen. Duizelig gevoel, alsof ik helemaal van de wereld was. Het heeft nauwelijks geholpen voor mijn buikklachten of diarree. Ik had een hogere dosis kunnen proberen maar omdat ik nog steeds veel last had van de bijwerkingen leek dat geen goed plan en ben i[lees meer...]k gestopt.

Movicolon

18-10-2019 | Vrouw | 46
macrogol/elektrolyten
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik gebruik Movicolon al jaren vanwege prikkelbare darm. Nu kreeg ik van de Apotheek ineens Macrogol. Dit was hetzelfde zeiden ze. Nu al meer dan een maand heel erg ziek. Me zelfs ziek moeten melden op mijn werk. Heb veel paracetamol geslikt tegen de hoofdpijn, maar dat hielp niks. Mensen in mijn omgeving maakten zich zorgen omdat ik zo mat was. Omdat ik er van overtuigd wa[lees meer...]s dat ik iets mankeer vorige week bloed laten prikken. Nu vroeg ik me van de week ineens af of het niet door die Macrogol kwam, omdat ik geen last heb als ik opsta en na een half uur me misselijk begin te voelen en hoofdpijn krijg. Dan heb ik natuurlijk een zakje Macrogol genomen! Op deze site gezocht en veel dezelfde verhalen tegengekomen. Ik ben nu 3 dagen gestopt met Macrogol en ik voel me ineens niet meer ziek! Ik heb dit zojuist gemeld bij mijn huisarts

18-10-2019 | Vrouw | 46
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik kreeg voorheen altijd Movicolon voorgeschreven, wat altijd goed werkte. Sinds 2 maanden had ik weer wat problemen met mijn darmen, dus kreeg ik weer Movicolon voorgeschreven. Bij de Apotheek kreeg ik een doos waar Macrogol en elektrolyten op stond. Ik gaf aan dat ik Movicolon had besteld. De apotheker gaf aan dat dit hetzelfde was. Nu voelde ik me al ruim een maand heel[lees meer...] ziek. Hevige hoofdpijn, vreselijk misselijk, duizelig.. ik kwam heel mat over, mensen in mijn omgeving maakten zich zorgen. Ik verliet het huis niet zonder plastic zak in mijn tas omdat ik het gevoel had dat ik moest overgeven. Ook tijdens mijn vakantie me erg ziek gevoeld, niet veel kunnen eten. Ik heb me zelfs een paar dagen ziek gemeld op mijn werk. Vorige week bloed laten prikken omdat ik er van overtuigd was dat ik iets mankeerde. Nu vroeg ik me van de week af of het niet door de Macrogol kwam en ben ik op deze site gaan kijken. Hier kwam ik veel dezelfde verhalen tegen. Ik ben nu 3 dagen gestopt met dit medicijn en ik voel me niet ziek meer!! Blijkbaar is Macrogol goedkoper dan Movicolon en bepaalt de zorgverzekering dat ik deze maar moet krijgen?? Met het gevolg dat ik me meer dan een maand zo ziek als een hond heb gevoeld! Schandalig! Net naar mijn huisarts gebeld om het te melden. Die troep neem ik niet meer! Ik probeer me nu te redden met Psyliumvezels van de drogist zonder nare bijstoffen.

07-10-2019 | Vrouw | 62
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Wanneer ingenomen met glas water op nuchtere maag: al na 5 minuten last van opboeren van pepermuntolie. Op andere momenten brandt de pepermuntolie achterin je keel. Erg onaangenaam.

19-09-2019 | Man | 37
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Na zoveel jaren onverklaarbare buik en darm problemen, medische onderzoeken en medicatie had ik weinig geloof in iets wat zou helpen. Het een plek proberen te geven en niet in een sociaal isolement komen bleef de bedoeling. Elke dag klachten wat me belemmerde met werk, school, sporten en onverwachte activiteiten. Wel besloten om mijn eetpatroon drastisch te veranderen. [lees meer...]Reduceren van alcohol, snacks en meer sporten en fruit eten. De PDS klachten namen af. Nu was er 1 op de 2 en soms 3 dagen erge klachten. Een vooruitgang maar toch bleef de onzekere factor. Op advies van moeders begonnen met Tempocol. En dat had ik eerder moeten weten dat dit medicijn begon. Het is nog voorbarig om te zeggen na 3 weken medicatie maar een wereld van verschil. Mijn buik en darmen zijn tot rust gekomen. Weliswaar nog 2 dagen op 3 weken klachten gehad maar dat kan ik herleiden tot bepaald voedsel. Ik ben zeer verrast over het positieve effect en hoop dat dit de komende weken, maanden, jaren hetzelfde effect zal geven zodat ik met meer vertrouwen, energie en positiviteit naar de toekomst kan kijken.

01-09-2019 | Man | 10
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ons zoontje van 10 jr heeft al jaren buikklachten en zeer wisselende stoelgang. Na uitgebreid onderzoek door mdl kinderarts is er nu PDS uitgekomen. Voor de behandeling daarvan kregen we 5 opties. Waarvan de tempocol de minst intensieve was voor hem. Dus hebben we samen met hem deze optie gekozen. Na 1 week werden de klachten van hevige krampen en buikpijnen minder. De kla[lees meer...]chten zijn zeker al verminderd, dat geeft ons zoontje zelf ook aan. Maar we zijn er nog niet. Maar dit is zeker het proberen waard. Wij gaan door met deze capsules en hebben goede hoop voor hem.

Boswellia Serrata

26-08-2019 | Vrouw | 46
wierookhars
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik kan al jaren geen gluten, melk en gekruid voedsel eten zonder een ernstig opgezwollen maag te krijgen, vooral na gluten een stekende pijn. Sinds ik Boswellia Serrata slik 1x daags (Focus Supplements - Amazon) 2000 mg 5:1, kan ik gewoon gluten eten. We zijn nu op vakantie en gluten-vrij eten is extra moeilijk. Ik heb af en toe 'gesmokkeld' en gewoon brood meegegeten en h[lees meer...]elemaal geen last gehad. Vandaag zelfs een broodje haring besteld in plaats van een losse zoals anders, en helemaal nergens last van. Geweldig.

Movicolon

20-08-2019 | Vrouw | 53
macrogol/elektrolyten
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Movicolon had niet de gewenste werking

Bisacodyl

20-08-2019 | Vrouw | 53
bisacodyl
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Makkelijk in te nemen, na vele laxeermiddelen geprobeerd te hebben is bisacodyl het meest effectief.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2648)
Depressie (2128)
Angst & paniekstoornis (2100)
Hoge bloeddruk (1517)
Blaasontsteking (1096)