ziekte

PDS (prikkelbare darmsyndroom)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor PDS (prikkelbare darmsyndroom)

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: PDS (prikkelbare darmsyndroom)

14-05-2022 | Vrouw | 42
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
ik heb al heel men laven last van men darmen aleen wist ik niet wat ik had na een spesialist me zij ik pds had en ik mediseine voor moet nemen gaven ze mij duspatelin nu ja men pijn was minder in men darmen maar ik kreeg grote verstropingen ik kan weken niet naar de wc en dan inees moest alles er uit wat da weeer ni lukte nu ik neem bloedverdunners dus wouden z[lees meer...]e mij ook geen lavementen doen nu begin dees jaar ben ik terug naar darm spesialist gegaan en zij zij er een niew midel was die heb ik ingenomen en da was een wonder voor mij sinds eerst kon ik naar de wc gaan zonder pijn niet duspatalin want da dee ni veel buiten men pijn wat wegnemen van men onrustige darmen maar constella 290 mg da was men red middel

14-05-2022 | Vrouw | 42
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
zat steeds me opstropingen weken niet kunne gaan naar wc nu met dees produck is men stoelgang supper dun nog wel te dun ma beter dan steeds heel de dag opgeblazen en pijn gevoel ik neem de niet pijnlijke diaree er graag bij neem 1tje per dag elke dag tis wel duur ja ma het werkt wel kan weer naar de wc dus ben te vreden vroeger duspatalin altijd gebruikt ma di[lees meer...]e hielpen dus ni echt

Buscopan tabletten/zetpillen

09-05-2022 | Vrouw | 35
butylscopolamine
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Hoi dit medicijn werk zeker bijna darmkrampen en heb hier prima ervaring mee

Pregabaline

20-03-2022 | Vrouw | 71
pregabaline
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Voor mijn pds heeft het nog geen effect. Maar ik slaap eindelijk goed en wordt uitgerust wakker. Mijn spieren herstellen sneller en sommige zenuwpijnen zijn een stuk minder. Ik was in mijn slaap altijd aan het bewegen met mijn benen. Kon niet stilliggen. Dat is helemaal verdwenen. Te gek.

Volcolon

16-03-2022 | Vrouw | 24
plantago ovata
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Hi, de afgelopen twee jaar heb ik enorm veel last van buikkrampen, een "opgeblazen" buik (alsof ik werkelijk waar + 6 maanden zwanger ben), enerzijds soms een week niet naar de wc kunnen maar nu sinds 3 maanden veel misselijk, diarree of wat dunnere ontlasting en continue het gevoel hebben dat na het ontlasten niet alles eruit is. Daarnaast is er ook sprake van ontzette[lees meer...]nd veel slijmproductie en een altijd aanwezig zeurend gevoel in de buikt. Ik ben nu een jaar gestopt met lactose en dit werkt wel. Maar toch niet volledig optimaal. Het frustreert mij al twee jaar dat ik zoveel klachten heb in mijn buik. Voorheen heb ik ook veel klachten gehad vanuit mijn baarmoeder, dit is op het moment gelukkig wat rustiger. Maar het zorgt wel voor een bepaalde vorm van onzekerheid omdat je altijd bezig bent met het verbloemen van de opgeblazen buik, de buikpijn etc. Nu heeft de huisarts het vermoeden van PDS en hier heb ik VOLCOLON voor gekregen. Ik heb gelukkig geen last meer van verstoppingen maar mijn ontlasting is nu iets vaster dan diarree, met diarree krampen en nog steeds het gevoel dat niet alles eruit komt. Ook moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik PDS ook niet helemaal geloof omdat er ook wat gynaecologische klachten bij komen.. Maar goed.. Ik ben geen dokter dus laten we er vanuit gaan dat de huisarts het bij het goede eind heeft en de zakjes misschien ter zijner tijd toch gaan meewerken aan een stabiel ontlastingspatroon. Maar tips zijn en blijven welkom haha.

Psylliumvezels

13-03-2022 | Man | 71
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb al jaren gevoelige darmen met afwisselend obstipatie en diarree. De klachten waren de laatste tijd zo toegenomen dat ik af en toe onderweg plotseling mijn ontlasting liet lopen. Daardoor verloor ik het vertrouwen in mijn lichaam en durfde bijna de straat niet meer op. Het hielp al sinds een paar maanden door te stoppen met suiker. Ik ben een enorme snoeperd en ben s[lees meer...]teeds meer allergisch geworden voor suiker. Krijg er forse diarree door. Toch maar naar de huisarts geweest. Hij schreef Macrogol en electrolyten voor, hetgeen leidde tot flinke obstipatie. Dat was het dus niet. Twee weken geleden begonnen met Psylliumvezels met inuline van het Kruidvat. Vijf gram in yogurt met een groot glas water na het avondeten. Na een paar dagen al positief effect: veel vastere ontlasting en regelmatiger stoelgang. En als bonus niet meer de behoefte om 's avonds nog te snacken (chips, popcorn etc.). Psyllium geeft een flink gevuld gevoel. Toch zoek ik nog naar de juiste dosering. Dat is alleen maar fine-tuning! Ik heb het vertrouwen terug in mijn lichaam. Maar heb toch nog wat obstipatie. Tegen de tijd dat ik me onprettig begin te voelen, moet ik gelukkig naar het toilet. Tenslotte nog een extra bonus: ik gebruik veel minder toiletpapier!

Loperamide

12-03-2022 | Vrouw | 23
loperamide
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Door PDS vaak last van diarree, zowel Imodium (instant) als 'wit merk' werken goed, maar Imodium is toch wat makkelijker in gebruik en werkt ook sneller. Ik koop ze allebei zodat ik nooit zonder kan vallen. Geen last van bijwerkingen

Metamucil

04-03-2022 | Vrouw | 65
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Na jarenlang buikpijn en diaree raadde mijn maag/darm specialist mij dit aan. Het werkt bij verstopping., maar ook bij diaree. Na 1 week (elke dag 1 zakje) kwamen mijn darmen al tot rust. Buikpijn heb ik nog maar af en toe en heb nu een normale stoelgang. Ik geef dit middel een 10 šŸ…

Amitriptyline

04-02-2022 | Man | 29
amitriptyline
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb een aantal jaren Amitriptyline geslikt, 25 mg, voor mijn prikkelbaar darmsyndroom. Door de medicijnen kon ik eindelijk weer normaal alles eten. Ik had af en toe nog wel last, maar niet meer vaak als zonder medicijnen. Ik ben in die tijd ook veel aangekomen qua gewicht. Ik zei dat tegen de psychiater die ik op dat moment had. Maar hij zei: Alles wat je eet doe je zel[lees meer...]f. Omdat het al een tijd goed ging, wilde ik stoppen. Ik heb toen afgebouwd en ben uiteindelijk een half jaar gestopt. Toen begon de buikpijn en verstoppingen weer. Ik heb toen weer medicijnen genomen. De drang naar moeten eten kwam weer terug. Ik kon niet stoppen met eten en at soms wel een halve taart of 1 pak koekjes per dag. Ik moest constant eten, ook al wilde ik het zelf niet. Ik werd er helemaal gek van en ben toen weer gaan afbouwen met de medicijnen. Nu, 3,5 maand na het stoppen, heb ik nog steeds die eetbuien. Het neemt gelukkig wel wat af, maar het is zeker nog niet weg. Ik wil vooral zeggen dat die eetbuien door de medicijnen komen. Laat je niet gek maken door de arts dat je dit zelf doet. Ik ben in totaal meer dan 30 kilo afgevallen op eigen kracht, dus als het door mezelf kwam, zou ik dat ook niet gekund hebben.

28-01-2022 | Vrouw | 57
Doet niks pffff

06-11-2021 | Vrouw | 24
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Soms is een buikkrampje, die ik voor lief neem omdat dat niet opweegt tegen de voordelen dat ik eindelijk na Bijna 8 jaar zonder lavementen of laxeermiddel naar het toilet kan door dit wondermiddel. Heel erg blij mee.

02-11-2021 | Vrouw | 41
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Voorgeschreven ivm zware kramp, huisarts dacht spastische darm ivm PDS. Vanaf starten geen ontlasting meer gehad, terwijl ik erg regelmatig ben. Na 3dgn gestopt met deze zakjes, na een week nog steeds volledig verstopt. Nu na diverse klysma's enige ontlasting, maar weinig. Morgen weer naar de huisarts

02-11-2021 | Vrouw | 41
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Had regelmatige stoelgang, maar heftige buikkramp door spastische darm. Door huisarts voorgeschreven, meteen na starten volledig verstopt. Na 3 dagen gestopt met innemen, na een week nog steeds volledig verstopt, geen ontlasting. Na meerdere klysma's nu iets aan ontlasting gehad, maar niet veel. Morgen weer naar de huisarts

Volcolon

28-10-2021 | Vrouw | 22
plantago ovata
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
PFS en Endometriose. Idd een vol gevoel na het innemen maar vooral erg misselijk. Ik ga dit niet meer gebruiken.

13-09-2021 | Vrouw | 45
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik had veel kast van buikpijn opgeblazen buik, in de nacht vaak buikpijn en zeurend gevoel in de buik,Kon er niet van slapen . Mebeverine werk super voor mij en de klachten zijn zo goed als verdwenen en tot nu toe geen bijwerkingen.

19-08-2021 | Vrouw | 35
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Trillerig over geven of je armen benen spieren verslapt zijn duizelig gewoon algehele malaise ik moest er 2 per dag was mijn eerste dag heb er 1 genomen ik neem ze niet meer

09-07-2021 | Vrouw | 41
Duspatal werkt 5x beter dan mebeverine

Amitriptyline

05-05-2021 | Vrouw | 33
amitriptyline
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Sinds vorig jaar zomer ineens veel buikpijnklachten gekregen, met name aanraking buik/maag en steken in maag enorm. Door deze pijn werd ik ook nog misselijk en ik werd enorm bedlegerig. Na veel onderzoeken en diverse medicijnen geprobeerd te hebben op advies van mijn psycholoog aan de AD begonnen lage dosis voor de pijn. Begin bijwerkingen met name dat pijn even erger [lees meer...]werd, zeker de eerste week. Na de weken voorbij gingen minder pijn. Nu enkel af en toe steken in maag en soms erg moe. Ligt ook sterk aan soort voeding die ik eet. Maar de AD heeft mijn pijn sterk laten dalen en weinig bijwerkingen als ik zo bekijk gehad. Ik slik het nu dik 4 maanden en ik ben tevreden.

Magnesiumhydroxide

23-04-2021 | Vrouw | 55
magnesiumoxide
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Fantastisch middel. Na jaren klachten, nu klachtenvrij. Ik heb mijn leven terug.

21-04-2021 | Vrouw | 30
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Sinds een week ben ik gestart met Mebeverine na, volgens de huisarts, het opnieuw oplaaien van PDS klachten na een darminfectie. Ik had veel last van heftige krampen links onderin de buik en links onderin onderrug. Ook last van ongewenst afvallen, flatulentie en slecht slapen door pijn. Toen de klachten na een aantal weken niet vanzelf weggingen, schreef de huisarts mij d[lees meer...]eze medicatie voor. Ik vroeg ik de apotheek waarom ik niet de variant kreeg die ik een aantal jaren eerder voorgeschreven kreeg, namelijk Duspatal Retard Mebeverine. De apotheek gaf aan dat ze nu over zijn gestapt op deze variant en dat de werking exact hetzelfde zou moeten zijn, doordat de bestanddelen identiek zijn. Na enkele dagen met de medicatie werden de buikkrampen een minder heftig. Tot nu toe gaat het elke dag een beetje beter. Ik hoop dat dit doorzet. Ik ervaar tot dusverre geen opvallende bijwerkingen.

Loperamide

13-04-2021 | Man | 53
loperamide
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Helpt erg goed tegen diarree en plakkerige , breiige slijmontlasting.

Dulcolax

26-03-2021 | Vrouw | 26
bisacodyl
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb prikkelbare darmen dus ben wel wat gewend. Ik heb het rond 17u savonds genomen. Nu tegen 2u snachts al 2x geweest. Fel buik krampen en je voelt dat u darmen aan het werken zijn. Raar gevoel in de onderbuik. De bujwrtkingd zijn niet min maar voor 1x wekelijks heb ik het er wel voor over.

13-01-2021 | Vrouw | 37
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik gebruik dit al een jaar of 3, helaas is van dit merk de werking toch echt niet zo best. Ik heb in het verleden een ander merk gehad, groen met wit doosje, merk weet ik niet meer, deze had een veel betere werking en had weinig last van krampen. Als ik een flinke aanval krijg, helpen ook die niet meer maar met aurobindo heb ik toch weer meer pijn. Wat ik ook vreselijk e[lees meer...]igelijk vind is dat het laatste jaar het aluminium op de strips dikker is gemaakt. Hierdoor zijn de pillen moeilijker uit de strip te drukken en heb ik me al meerdere keren venijnig aan het aluminium gesneden!!!

30-11-2020 | Vrouw | 73
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Dit medicijn helpt prima! Maar vanaf 1 jan.2021 vergoeden de apothekers dit helemaal niƩt mƩƩr!! Dan krijg je het goedkoopste medicijn! Mebeverine en anderen heb ik ook geprobeerd maar die hielpen gƩƩn van allen!

22-11-2020 | Vrouw | 61
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik was sceptisch over dit middel omdat je vaak te horen krijg dat het ook wel eens geen effect kan hebben. Toch doorgezet en na 2 weken kan ik eindelijk zeggen dat de pijn stukken en stukken minder is. Ik maak de capsules wel open en drink het met een vol glas water weg nadat ik eerst een maagbeschermer heb ingenomen. Al met al toe nu toe erg tevreden.

Psylliumvezels

18-10-2020 | Vrouw | 85
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Mijn moeder heeft ook veel problemen gehad met deodorant apotheek geleverde vezels met sorbitol en of smaakstoffen die er aan toegevoegd worden!!!! Voor patiƫnten met darmpnkroblemen veroorzaken alle extra toevoegingen nog meer ellende dan PDS. Toch al met zich meebrengt . Bij de biologische winkel zijn fantastische zuivere psylliumvezels te koop zondertoevoegingen, waard[lees meer...]oor je effectief geholpen wordt. Wel heel goedleggen op extra drinken.

09-09-2020 | Vrouw | 59
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
In het verleden jarenlang gebruikt, toen hoge bloeddruk, anderhalf jaar gestopt prima bloeddruk, 2 weken geleden toch weer begonnen i.v.m. ernstige buikklachten weer hoge bloeddruk, dus direct gestopt. Het is Mebeverine van Abbott BV, en in het verleden Duspatal gebruikt, dezelfde klacht toen. Ik ben blij dat ik dit zelf opgemerkt heb, want hoge bloeddruk beschadigt je bl[lees meer...]oedvaten o.a.

05-08-2020 | Vrouw | 21
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Ik heb PDS sinds mijn geboorte en daarbij is vaak ook hevige verstopping gekomen, soms zelfs met ziekenhuisbezoeken voor meerdere 0.5L klysmaā€™s. Macrogol is iets wat ik standaard moest nemen, maar nu ik PDS meer onder controle heb neem ik het indien nodig. Het werkt na 1-2 dagen bij mij. Ik begin wanneer ik een week een moeilijkere stoelgang heb dan normaal, begindosering [lees meer...]is 2 zakjes voor mij in de avond. Bij erge afwijking zelfs 2x daags 2 zakjes. Als het los komt dan bouw ik het in 2 weken af. Enige nare bijwerking is de buikpijn door de lucht die vastzit in de darmen. Deze lucht moet eruit en die verplaatsing in de darmen doet pijn (bij mij). Het werkt heel goed bij mij.

01-08-2020 | Vrouw | 48
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
De eerste 2 Ƥ 3 dagen merkte ik niet veel maar daarna wel. Ik moest eerst 1 zakje gebruiken. Dit hielp 2 weken en daarna niet meer. Nu gebruik ik 2 keer per dag en dit werkt heel goed. Heb nog nooit diarree gehad. Ik voel me er gewoon nu een heel ander mens door ook psychisch en ben helemaal tevreden. Wel moet je dit medicijn niet gelijk met andere medicijnen slikken w[lees meer...]ant dan worden ze ook weggespoeld als het ware. Je moet minstens 3 uur voor of na je andere medicijnen innemen. Dit kreeg ik als doktersadvies.

09-05-2020 | Vrouw | 34
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Heel blij met de Duspatal, de heftigste klachten verminderen voor 80% en dat geeft rust. Helaas omdat alles zo goedkoop mogelijk moet krijg ik nu vaak Mebeverine of Colofac mee, deze werken absoluut niet, sterker nog... Maken de originele klachten heftiger en pijnlijker dan voor ik aan Dupatal begon. Zodra ik weer Duspatal in neem verdwijnen die klachten weer bin[lees meer...]nen een aantal dagen. Arts heeft medische noodzaak opgegeven, ondanks dat de verzekeraar akkoord is werkt de apotheek niet mee met het standaard verstrekken van Duspatal.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2748)
Depressie (2203)
Angst & paniekstoornis (2190)
Hoge bloeddruk (1573)
Blaasontsteking (1159)