Postnatale depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor postnatale depressie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: postnatale depressie

Nortrilen

13-02-2024 | Vrouw | 26
nortriptyline
Postnatale depressie

misselijkheid duizeligheid handen trillen of trillen tijdens het rusten droge mond hartritmestoornissen

Niet aan beginnen!!!! Zeeer slechte ervaringen, 6 weken gebruikt, geprobeerd om vol te houden maar neen, klachten werden alleen maar slechter. Ik werd er slechter van + zm gedachten kwamen er nog bij. Hartkloppingen, zweten, trillen, misselijkheid, hoofdpijn, niet helder kunnen nadenken, uitslag op mijn tong. Is alleen maar vergifff!!! Nu al maanden mee gestopt alle klacht[lees meer...]en zijn weg, maar het blijft een traumatje door deze medicatie. Als vrouwen met ppd zitten, ik weet hoe moeilijk het is maar het gaat over! Ik las continu ervaringen van medicijnen il zoekte continu een oplossing, en heb het uiteindelijk gevonden! Als een vrouw met ppd dit leest gelieve te reageren, ik weet hoe moeilijk het is!

Mirtazapine

26-12-2023 | Vrouw | 52
mirtazapine
Postnatale depressie
Ik ben zeer tevreden ovemijn medicatie

04-01-2023 | Vrouw | 55
Postnatale depressie
Gebruik nu bijna 19 jaar sertraline. Eerst 50 mg, dat ging redelijk. Later is het opgehoogd, naar 75, 100 en uiteindelijk naar 125 mg. Heb chronische migraine ontwikkeld. Het afbouwen van het medicijn lukt mij moeilijk,. Ik heb in het laatste jaar afgebouwd naar 75 mg. Veel last van onttrekkingsverschijnselen. Mijn hoofd is “kapot” en ik voel mij sinds 10 jaar nooit een da[lees meer...]g goed. Toch hoop ik na de afbouw (nog een lange weg te gaan) op te knappen.

14-10-2022 | Man | 65

10-06-2022 | Vrouw | 30
Postnatale depressie
Begin 2021 opgenomen geweest in het Erasmus met een postnatale depressie. Gestart met dit medicijn. Nu nog steeds op dezelfde dosis. Wanneer ik een keer een pil vergeet krijg ik na een dagdeel toch al een soort ontwenningsverschijnselen in de zin van kleine schokjes. Ik merk dat ik door dit medicijn echt wel makkelijker aankom en dat vind ik heel vervelend. Nog iemand met [lees meer...]deze ervaring en wat te doen?

12-10-2021 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Bij beide kids postnatale depressie gehad, 6 jaar gebruikt, gevarieerd in dosering van 50, 75, 100, 150 naar langdurig 200 mg. Meer dan 1 jaar bezig geweest met afbouwen, heel erg langzaam met 25mg per keer. Sinds 1,5 maand er vanaf:)

02-08-2021 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
9 maanden na bevalling en psychose . Kreeg ik tijdens opname deze medicatie. Heeft alles veranderd en ik kan nu volledig functioneren. Spijtig genoeg wel geprobeerd af te bouwen maar blijf 75 + 37,5 nodig hebben. Dochter is nu 2,5 jaar

Duphaston

14-07-2021 | Vrouw | 42
dydrogesteron
Postnatale depressie
Na de 2e zwangerschap had ik erg veel depressieve klachten en was ik erg overprikkeld. Na een lange zoektocht kreeg ik via Eileen Engels te horen over het medicijn Duphaston mijn huisarts gaf mij een recept en dit slik ik nu al ruim 3 jaar. Ik was na 1 maand van de meeste klachten af en kreeg mijn leven daarmee ook weer terug. Ik kom graag in contact met iemand die di[lees meer...]t medicijn gebruikt om dezelfde redenen. Kan het bijvoorbeeld kwaad op lange termijn? Ik probeerde deze week te stoppen maar alle klachten komen direct terug.

19-12-2020 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Ik had veel last van een heel veel piekeren, een gespannen gevoel, overgeven, diaree en niets kunnen eten van de spanning. Zag het leven zomer in en trok de zorg voor mijn dochtertje moeilijk erbij. Ik moest mezelf elke ochtend weer bij elkaar rapen. Bij de psycholoog er achter gekomen dat ik een (postnatale) depressie heb. Ik twijfelde enorm om AD citalopram te gebruiken[lees meer...] omdat ik de bijwerkingen last van iedereen en me dat erg tegen hield. Maar me nog veel erger voelen dan dat ik me al voelde kon haast niet dacht ik, dus toch gaan innemen. De eerste 1,5 week was erg zwaar en ja het was misschien nog wel zwaarder dan dat ik het al had. Maar heb nu eindelijk rust in me hoofd, kan weer genieten van de dingen om mij heen en nog meer van me dochtertje. Ik ben heel blij dat ik dit ben gaan slikken, zo heel af en toe heb ik nog wel een mindere dag maar nooit meer zo erg als dat het eerst was. Zet hem op en hou vol!! Het komt echt goed en je bent niet de enige!

06-10-2020 | Vrouw | 23
Postnatale depressie
Na bevalling door veel problemen postnatale depressie opgelopen. Na week kreeg ik verschillende slaapmedicatie. Daar sliep ik een beetje op, maar spanning/angst aanvallen/nare gedachtes enz liepen op. Dokter is toen aan huis geweest en heeft sertraline voorgeschreven en lorazepam. Ik mocht gelukkig onder begeleiding thuis blijven Na ongeveer 4 weken kreeg ik pas resul[lees meer...]taat erop, dat waren verschrikkelijke weken, maar hierna zakte de spanning af, begin last van duizelig, bonkend hoofd, geen eetlust, enz. Maar dat zakte gelukkig weer af. Ik raad het iedereen aan.

Seroquel

29-09-2020 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
Dec 2019 mee begonnen. Opgebouwd naar 150 mg. Zeer vermoeid. Paniekaanvallen en piekeren werden snel minder. Wel onstilbare honger en veel toename in gewicht. +)- 10 kg. Bij afbouwen in juli 2020 vaak twee drie dagen opgejaagd en heftige gedachte stromen. Bij compleet stoppen meer dan. 2 weken niet tot nauwelijks slapen. Zelfs na nemen temazepam 20 mg.

21-06-2020 | Vrouw | 40
Postnatale depressie
Na 6 weken stopte ik met borstvoeding ik kreeg hierdoor een huilbaby ?( niet wetend dat me kleine meisje koemelkallergie had ! arts en consultatiebureau zeiden gewoon een baby huilt soms ....Ja maar niet de hele dag ...hierdoor raakte ik in een postnale depressie .. kreeg mirtazapine en quetepine ..in het begin voelde ik me heel raar net een zombie maar na een paar wek[lees meer...]en sliep ik beter en werd ik rustiger . dus voor mij was dit een redmiddel ! achteraf had me dochtertje toch een koemelkallergie ...moeder instinct is dus altijd goed ;-)

24-05-2020 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Venlafaxine werkte bij mij enkel op een hoge dosering van 225 mg. Deze dosering gaf mij erg veel bijwerkingen. De vervelendste bijwerking was het nachtelijk zweten, dit werd naarmate het medicijn opgehoogd werd erger waardoor ik ook overdag hier veel last van had. Daarnaast werd ik er erg vermoeid van en kon ik niet meer werken. Ook voelde ik mij afwezig. Tot slot had ik h[lees meer...]ele onrustige / nare dromen en werd ik dus niet uitgerust wakker. Daarnaast had het ook wel degelijk een positief effect, want de postnatale depressie was weg, maar de bijwerkingen waren me te heftig, waardoor het mij heeft doen besluiten over te stappen naar een ander medicijn. Eerst Sertraline, voor de duur van twee weken, want ik had onuitstaanbare hoofdpijn. Vervolgens de stap gemaakt naar Brintellix, dit werkt erg goed en de bijwerkingen zijn te accepteren.

Brintellix

24-05-2020 | Vrouw | 28
vortioxetine
Postnatale depressie
Ik ben zeer tevreden over dit medicijn. Ik gebruik het nu ongeveer 2 maanden. Gestart met een dosering van 10 mg en twee weken geleden opgehoogd naar 15 mg, omdat ik in de ochtend nog moeite had met opstaan door weinig energie. Sinds de start heb ik wel last van haaruitval, dit staat niet bij de bijwerkingen maar mijn behandelaar geeft aan dat dit vaker bij hem is geme[lees meer...]ld door gebruikers van dit medicijn. Nu ik heb opgehoogd is dit heviger geworden. Daarnaast ook wat gevoeligere darmen gekregen / opgeblazen gevoel. Ik moet iets meer opletten wat ik eet en dan is dit goed te doen. Al met al zijn deze bijwerkingen het dubbel en dwars waard, want de werking is heel goed. Ik heb eerder Venlafaxine / Sertraline gebruikt het afgelopen jaar, maar deze hadden enkel effect bij mij op hele hoge doseringen, met als gevolg hele heftige bijwerkingen. Ik was wat sceptisch over dit medicijn, omdat het nieuw is en ik er weinig over kon vinden. Maar het is een aanrader ;)!

18-05-2020 | Vrouw | 25
Postnatale depressie
Wegens een postnatale depressie ben ik in maart gestart met Sertraline. De eerste weken waren best heftig, had last van nervositeit, angsten en durfde daarom niet alleen te zijn. Omdat ik nauwelijks nog sliep vanwege de depressie en de angsten best heftig waren, kreeg ik er Alprazolam bij (6 stuks p.d.). Hier slaap ik gelukkig wel goed op. Inslapen duurt soms alleen best l[lees meer...]ang. Nu 2 maanden later merk ik wel een beetje verschil, maar ben er nog niet helemaal. Ik droom 's nachts ontzettend veel waardoor ik overdag erg veel innerlijke onrust ervaar. Ik heb geen idee of dit door de medicatie komt, en zo ja, door welke van de 2. Gelukkig merk ik wel dat mijn energie weer een beetje terugkomt, en rustig mijn dingetjes weer kan oppakken. Helaas doet het nog niet veel qua stemming, maar de angsten zijn zo goed als verdwenen. Het is erg lastig als je ongeduldig bent, omdat het goede effect wel even op zich laat wachten. Maar beetje bij beetje komt het goed, in combinatie met gesprekken met GGZ (ivm corona nu via videobellen). Het heeft tijd nodig, maar ik ben blij dat dit medicijn bestaat. Veel sterkte voor de mensen die kampen met een depressie en/of angsten. Hopelijk biedt dit medicijn verbetering voor jullie! Het is heftig, maar soms heb je geen andere keus, en zijn er hulpmiddelen bij nodig!

14-01-2020 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Ik had een hele erge vorm van postnatale depressie dit medicijn heeft me er echt doorheen geholpen, enige nadeel is dat ik flink wat kilo’s ben aangekomen en mijn libido 0 is. Ben nu bezig met afbouwen

Nortrilen

02-10-2019 | Vrouw | 28
nortriptyline
Postnatale depressie
Ik vond dit echt een verschrikkelijk medicijn. Ik heb het een maand ' geprobeerd ' , maar het heeft niks geholpen. Het maakte het lichamelijk zelfs nog zwaarder voor me. Ik kon niet meer naar de wc, zelfs met sterke laxeermiddelen niet. Ik had een hele droge mond en zweette de hele dag ontzettend. Ook veranderde mijn figuur heel snel, mijn spiermassa nam enorm af en ik beg[lees meer...]on gelijk al aan te komen. Na 4 weken helemaal niks aan effect, dus daarna gelukkig gestopt.

Wellbutrin XR

02-10-2019 | Vrouw | 28
bupropion
Postnatale depressie
In een hele zware postpartum depressie geraakt vrijwel direct na de bevalling. Meerdere medicijnen geprobeerd, Citalopram en Notrilen. Wat een ellende was dat.... alleen de bijwerkingen, maar het effect bleef uit. Toen kwam ik uit bij Wellbutrin XR. Na twee weken merkte ik al verschil en na vier weken voelde ik me nagenoeg de oude! Nooit verwacht dat een medicijn zo'n groo[lees meer...]t effect zou kunnen hebben. Wel vervelende bijwerkingen de eerste twee weken, oorsuizen en slapeloosheid. Geen gewichtstoename of verlies bij dit medicijn in mijn geval. Maar als je ze ' s morgens neemt, dan heb je minder last van de slapeloosheid. En na twee weken had ik er helemaal geen last meer van. Voor mij was het een geweldige uitkomst, dit medicijn. Momenteel aan het afbouwen, ik zit in de laatste week. Van de halvering heb ik niks gemerkt. Straks dus stoppen, ben benieuwd hoe het gaat!

24-07-2019 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
Ik ben 2,5 week geleden gestopt na dit middel 3 jaar te hebben gebruikt. Bij het starten ervan had ik erg veel last van bijwerkingen en bij het stoppen ervan, voel ik mij precies weer voordat ik begon. Ik heb enorme duizelingen dus ik weet dat het nog de ontwenningsverschijnselen zijn, maar als ik kijk naar de halfwaarde tijd zou het al na 7,5 dag uit mijn lijf moeten zijn[lees meer...]. Dit is echter niet het geval. Ik ben enorm prikkelbaar en mijn werk (wat een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengt) kan ik nog wel uitoefenen, maar ik moet mij enorm goed concentreren en focussen. Mijn kinderen en mijn man hebben het te voortduren met het korte lontje wat ik nu heb. Ik wil dat het stopt en ik vraag mij af hoe lang dit kan duren. Ik lees hier alleen maar over opbouwen, maar niets over stoppen. Ik ben aan de ene kant erg blij dat ik die duizelingen nog heb, want dan weet ik dat de agitatie en de intense verdriet welke er zomaar ineens opgeroepen kan worden, nog steeds komen van het ontwennen, maar hoe lang??? Hoe lang kan dit duren? Het maakt me moedeloos, angstig, verdrietig... Ik heb heel lang op 4 mg gezeten omdat ik door omstandigheden niet af kon bouwen en daar voelde ik mij heel goed bij. Ik kon de wereld aan, ik was blij, vrolijk en dit is zo’n marginale dosis dat het haast een placebo effect is. Ik weet dat ik het niet meer nodig heb, maar alsnog maakt mij, het hebben van dezelfde klachten welke ik van te voren had, het angstig, terwijl ik met volle 200% kan zeggen dat ik het echt niet meer nodig heb. Maar ik wil mij gewoon niet meer zo voelen. Heeft iemand ervaring met afbouwen en hoe lang het duurde voor je je weer een normaal mens voelde??

13-06-2019 | Vrouw | 30
Postnatale depressie
Ondanks mijn zeer heftige angst voor antidepressiva tijdens mijn postnatale depressie toch gestart na 5 maanden postpartum. Ik kon het zelf niet meer aan. De eerste week ernstige toename van paniekaanvallen maar dit was te verwachten en goed te onderdrukken met oxazepam. Omdat ik oorsuizen heb gekregen gewisseld naar fluoxetine maar hierdoor werden de klachten niet minde[lees meer...]r maar juist erger. Bij fluoxetine ook erg vlak. Met citalopram ben ik niet vlak, Ik ben mezelf. Ik sta sterker in mijn schoenen en kan weer naar buiten, autorijden en tv kijken. Ik ben zeer dankbaar voor dit middel. Bij iedereen werkt het verschillend, na talloze keren recensies lezen over bijwerkingen werd de angst alleen maar groter dit middel te starten. 1 ding is zeker, als je het niet probeert weet je het niet, wisselen kan altijd en stoppen ook. De oorsuizen zijn wisselend. Ik kan er mee leven, gezien wat ik er voor terug krijg. Stress is ook een factor voor oorsuizen. Ik wil de vrouwen meegeven na de bevalling: hou vol, het komt goed en het is tijdelijk ook al lijkt het niet zo. Ik doe mindfulness en mediteren ernaast. Let goed op rust momenten en vooral luisteren naar je lichaam. Zo komen geest en lichaam weer in balans. Sterkte bij het maken van je keuze.

24-05-2019 | Vrouw | 27
Postnatale depressie
Opstartfase vond ik zwaar. Ik startte op een moment dat het al niet goed met me ging en ik geen eetlust had en veel last van spanningen. Zwaar aan de opstartfase vond ik de toenemende angst en spanning in de eerste twee weken. De rillingen door mijn lijf. Misselijkheid, heb twee weken lang nutridrink gebruikt, omdat eten niet lukte. Was de eerste twee weken ook erg emotion[lees meer...]eel. Benzodiazepine hebben geen effect bij mij, dus het was even doorbijten. Ik gebruik het nu vier weken en begin nu de positieve effecten ervan te merken. Ik ben rustiger, hartkloppingen zijn minder. Ik kan weer functioneren en voor mijn dochtertje zorgen. Ik ben tevreden met het medicijn. Het is even een kwestie van doorzetten!

Olanzapine

24-05-2019 | Vrouw | 27
olanzapine
Postnatale depressie
In combinatie met Venlafaxine krijg ik in de opstartperiode ook olanzapine. Benzodiazepine hebben geen effect bij mij. Olanzapine geeft mij rust, zorgt ervoor dat ik niet meer pieker. Daarnaast heb ik door mijn depressie geen eetlust en is mijn eetlust door de olanzapine weer helemaal terug. Ik ben erg tevreden over dit medicijn.

Efexor

10-04-2019 | Vrouw | 44
Postnatale depressie
6maanden na mijn laatste bevalling ben ik begonnen met efexor. Het werkte aanvankelijk. Ik neem het nog steeds, maar heb evengoed een paar terugvallen gehad waarvan de laatste vorig jaar. Toen is mijn dosis verhoogd van 225 naar 300 Mg . Na 3 maanden was ik net goed genoeg om terug te kunnen gaan werken. Dat was de 1ste keer dat ik moest thuisblijven wegens depressie. In j[lees meer...]anuari 2019 moeilijke familietoestand waardoor ik stevige dip kreeg. Psychiater zei dat dosis verhogen geen zin had. Boven 300 Mg werkt het niet meer beter. Nochtans zei hij ook steeds dat 300mg niet veel is. Nu lees ik studies over tardive dysphoria, chronische depressie door langdurig antidepressiva . Ik heb al 2 mislukte afbouwpogingen gedaan. Wat ik niet wist, is dat het terugkeren van depressieve symptomen bij de afkickverschijnselen hoort. Je moet daar dus doorheen. Had hij me wel even mogen vertellen. In de zomer bouw ik opnieuw af. Ik wil er echt vanaf omdat het me toch niet meer helpt. Ik reken voor de afbouw zeker 2 jaar. Info die ik vind, zegt min 5 a 10% van de dosis om de 3-6 weken. Dan ben je na 12 jaar en met een dosis van 300 Mg wel een tijdje bezig, maar het moet supertraag gebeuren om de hersenen de tijd te geven om zich te herprogrammeren. Die hebben 12 jaar niet meer zelfstandig gewerkt.

31-03-2019 | Vrouw | 29
Postnatale depressie
Iemand bekend met oorsuizen bij gebruik van citalopram? Werkt goed alleen de tinnitus is erg vervelend.

Xanax

19-03-2019 | Vrouw | 27
alprazolam
Postnatale depressie
Dit medicijn voorgeschreven ivm postnatale depressie. Had last van spanning en verminderde eetlust. Ik kreeg 2x daags 0,5 Mg voorgeschreven. In eerste instantie had ik baat bij het medicijn. Na 2 weken wilde ik het stoppen, maar werd hier extreem ziek van, zo ziek dat ik op het punt heb gestaan om 112 te bellen. Hartkloppingen, overgeven, diarree, huilbuien, enorme paniek.[lees meer...] Terug gestart met het medicijn, nu inmiddels drie maanden verder en op maximale dosering, daar ik ontwenningsverschijnselen kreeg tijdens het gebruik. Nu ga ik starten met antidepressiva en als deze goed aan slaat, hoop ik deze langzaam af te kunnen bouwen. Ik besef me dat ik dit medicijn niet voor niks voorgeschreven heb gekregen, maar als ik had geweten hoe verslavend het is en hoe erg de ontwenningsverschijnselen zijn, zelfs tijdens gebruik, dan was ik hier nooit aan begonnen!! Voor mij dus nooit meer en spring een gat in de lucht als ik hier vanaf ben!!!!!

17-02-2019 | Vrouw | 30
Postnatale depressie
Een aanvulling op mijn vorige bericht. Ik voel na 3 uur als een blok in slaap waardoor ik mijn baby niet gehoord heb voor de fles of speen. Onverantwoord dus. Na de te lezen recencues had ik nog wel wat hoop.

17-02-2019 | Vrouw | 30
Postnatale depressie
Tijdens de zwangerschap een heftige gebeurtenis gehad waardoor ik na de bevalling klachten kreeg van slapeloosheid. Na een maand temazepam gebruikt te hebben adviseerde de psychiater over te gaan op een ander middel. Gezien mijn angststoornis voor medicatie vanwege slechte ervaring dit eerst niet geaccepteerd. Gister toch geprobeerd. De onrust in mijn hoofd werd alleen maa[lees meer...]r groter, Ik voelde me raar, kon niet slapen en was zeer angstig, zag allemaal beelden, na 3 uur strijden en 15 mg oxazepam uiteindelijk in slaap gevallen. Hevige dromen gehad en bij wakker worden een droge mond met hoofdpijn. Tevens onrustige benen/lichaam. Het enige is dat ik me nu wat fitter voel maar dat kan ook zijn door mijn hoge alertheid. Wat jammer dat dit worden goed heeft uitgepakt voor mij.

Paroxetine

22-01-2019 | Vrouw | 23
paroxetine
Postnatale depressie
Heb dit middel lang geleden gebruikt na een postnatale depressie,waarna er een relatie breuk volgde. Was voor mijn gevoel alles kwijt( huis,vrienden,baan,vrijheid,relatie...)Zat met een kind waar ik niks mee had,en was verder alles kwijt. Lang verhaal kort; ik werd suicidaal. Op een brug gestaan,en in polsen gesneden. Crisisdienst van (toen RPC) (..) gehad. Paroxetine gekr[lees meer...]egen. Hielp wel. Maar wil adviseren niet zomaar stoppen! Heb dat wel gedaan,en mijn auto Total loss gereden ( per ongeluk) wat je denkt is niet hoe je lichaam reageert . Die samenwerking klopt niet meer.Dus voorzichtig daarmee.

24-08-2018 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Na Citalopram 4 maanden te hebben gebruikt merkte ik dat de werking afnam en heb ik eerst op deze site alle medicaties voor depressies doorgelezen. Vanuit de ervaringen en beoordelingen heb ik een ‘top 3’ aan medicijnen gemaakt die ik eventueel wel zou willen gebruiken om over te stappen. Sertraline stond bovenaan mijn lijstje. Dit besproken met de huisarts en die vond h[lees meer...]et prima. Na wat research door mijn arts bleek dus dat ik niet hoefde af te bouwen met cipramil omdat ik 20mg gebruikte. Ik vond het toedienen van dat medicijn(druppels) ook echt drama want soms kwam er veel meer uit dan 1 druppeltje. Inmiddels gebruik ik nu 2 weken sertraline en de bijwerkingen zijn minimaal. Ik voel me zo nu en dan wel eens misselijk of opgeblazen. Eerste 3 dagen kwam mijn stoelgang nauwelijks op gang. Maar ik begin soms dingen wat relaxter te ervaren. Ik gebruik hiernaast nog 3mg bromazepam voor mijn paniekaanvallen en slecht slapen en het gaat prima met me. Tevens heb ik 1x per 3 weken een gesprek met de psycholoog en ik denk dat ik er gewoon verstandig aan heb gedaan om hulp te zoeken en mezelf er bij neer te leggen dat ik medicatie nodig heb. Ik zou dit middel tot nu toe zeker aanraden.

24-08-2018 | Vrouw | 28