ziekte

Postnatale depressie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor postnatale depressie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Fluoxetine 1 4
Amitriptyline 1 3
Xanax 1 2
Olanzapine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: postnatale depressie

02-10-2019

Nortrilen (nortriptyline)
Postnatale depressie

Ik vond dit echt een verschrikkelijk medicijn. Ik heb het een maand ' geprobeerd ' , maar het heeft niks geholpen. Het maakte het lichamelijk zelfs nog zwaarder voor me. Ik kon niet meer naar de wc, zelfs met sterke laxeermiddelen niet. Ik had een hele droge mond en zweette de hele dag ontzettend. Ook veranderde mijn figuur heel snel, mijn spiermassa nam enorm af en ik beg[lees meer...]on gelijk al aan te komen. Na 4 weken helemaal niks aan effect, dus daarna gelukkig gestopt.
02-10-2019

Postnatale depressie

In een hele zware postpartum depressie geraakt vrijwel direct na de bevalling. Meerdere medicijnen geprobeerd, Citalopram en Notrilen. Wat een ellende was dat.... alleen de bijwerkingen, maar het effect bleef uit. Toen kwam ik uit bij Wellbutrin XR. Na twee weken merkte ik al verschil en na vier weken voelde ik me nagenoeg de oude! Nooit verwacht dat een medicijn zo'n groo[lees meer...]t effect zou kunnen hebben. Wel vervelende bijwerkingen de eerste twee weken, oorsuizen en slapeloosheid. Geen gewichtstoename of verlies bij dit medicijn in mijn geval. Maar als je ze ' s morgens neemt, dan heb je minder last van de slapeloosheid. En na twee weken had ik er helemaal geen last meer van. Voor mij was het een geweldige uitkomst, dit medicijn. Momenteel aan het afbouwen, ik zit in de laatste week. Van de halvering heb ik niks gemerkt. Straks dus stoppen, ben benieuwd hoe het gaat!
24-07-2019

Postnatale depressie

Ik ben 2,5 week geleden gestopt na dit middel 3 jaar te hebben gebruikt. Bij het starten ervan had ik erg veel last van bijwerkingen en bij het stoppen ervan, voel ik mij precies weer voordat ik begon. Ik heb enorme duizelingen dus ik weet dat het nog de ontwenningsverschijnselen zijn, maar als ik kijk naar de halfwaarde tijd zou het al na 7,5 dag uit mijn lijf moeten zijn[lees meer...]. Dit is echter niet het geval. Ik ben enorm prikkelbaar en mijn werk (wat een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengt) kan ik nog wel uitoefenen, maar ik moet mij enorm goed concentreren en focussen. Mijn kinderen en mijn man hebben het te voortduren met het korte lontje wat ik nu heb. Ik wil dat het stopt en ik vraag mij af hoe lang dit kan duren. Ik lees hier alleen maar over opbouwen, maar niets over stoppen. Ik ben aan de ene kant erg blij dat ik die duizelingen nog heb, want dan weet ik dat de agitatie en de intense verdriet welke er zomaar ineens opgeroepen kan worden, nog steeds komen van het ontwennen, maar hoe lang??? Hoe lang kan dit duren? Het maakt me moedeloos, angstig, verdrietig... Ik heb heel lang op 4 mg gezeten omdat ik door omstandigheden niet af kon bouwen en daar voelde ik mij heel goed bij. Ik kon de wereld aan, ik was blij, vrolijk en dit is zo’n marginale dosis dat het haast een placebo effect is. Ik weet dat ik het niet meer nodig heb, maar alsnog maakt mij, het hebben van dezelfde klachten welke ik van te voren had, het angstig, terwijl ik met volle 200% kan zeggen dat ik het echt niet meer nodig heb. Maar ik wil mij gewoon niet meer zo voelen. Heeft iemand ervaring met afbouwen en hoe lang het duurde voor je je weer een normaal mens voelde??
13-06-2019

Postnatale depressie

Ondanks mijn zeer heftige angst voor antidepressiva tijdens mijn postnatale depressie toch gestart na 5 maanden postpartum. Ik kon het zelf niet meer aan. De eerste week ernstige toename van paniekaanvallen maar dit was te verwachten en goed te onderdrukken met oxazepam. Omdat ik oorsuizen heb gekregen gewisseld naar fluoxetine maar hierdoor werden de klachten niet minde[lees meer...]r maar juist erger. Bij fluoxetine ook erg vlak. Met citalopram ben ik niet vlak, Ik ben mezelf. Ik sta sterker in mijn schoenen en kan weer naar buiten, autorijden en tv kijken. Ik ben zeer dankbaar voor dit middel. Bij iedereen werkt het verschillend, na talloze keren recensies lezen over bijwerkingen werd de angst alleen maar groter dit middel te starten. 1 ding is zeker, als je het niet probeert weet je het niet, wisselen kan altijd en stoppen ook. De oorsuizen zijn wisselend. Ik kan er mee leven, gezien wat ik er voor terug krijg. Stress is ook een factor voor oorsuizen. Ik wil de vrouwen meegeven na de bevalling: hou vol, het komt goed en het is tijdelijk ook al lijkt het niet zo. Ik doe mindfulness en mediteren ernaast. Let goed op rust momenten en vooral luisteren naar je lichaam. Zo komen geest en lichaam weer in balans. Sterkte bij het maken van je keuze.
24-05-2019

Postnatale depressie

Opstartfase vond ik zwaar. Ik startte op een moment dat het al niet goed met me ging en ik geen eetlust had en veel last van spanningen. Zwaar aan de opstartfase vond ik de toenemende angst en spanning in de eerste twee weken. De rillingen door mijn lijf. Misselijkheid, heb twee weken lang nutridrink gebruikt, omdat eten niet lukte. Was de eerste twee weken ook erg emotion[lees meer...]eel. Benzodiazepine hebben geen effect bij mij, dus het was even doorbijten. Ik gebruik het nu vier weken en begin nu de positieve effecten ervan te merken. Ik ben rustiger, hartkloppingen zijn minder. Ik kan weer functioneren en voor mijn dochtertje zorgen. Ik ben tevreden met het medicijn. Het is even een kwestie van doorzetten!
24-05-2019

Olanzapine (olanzapine)
Postnatale depressie

In combinatie met Venlafaxine krijg ik in de opstartperiode ook olanzapine. Benzodiazepine hebben geen effect bij mij. Olanzapine geeft mij rust, zorgt ervoor dat ik niet meer pieker. Daarnaast heb ik door mijn depressie geen eetlust en is mijn eetlust door de olanzapine weer helemaal terug. Ik ben erg tevreden over dit medicijn.
10-04-2019

Efexor (venlafaxine)
Postnatale depressie

6maanden na mijn laatste bevalling ben ik begonnen met efexor. Het werkte aanvankelijk. Ik neem het nog steeds, maar heb evengoed een paar terugvallen gehad waarvan de laatste vorig jaar. Toen is mijn dosis verhoogd van 225 naar 300 Mg . Na 3 maanden was ik net goed genoeg om terug te kunnen gaan werken. Dat was de 1ste keer dat ik moest thuisblijven wegens depressie. In j[lees meer...]anuari 2019 moeilijke familietoestand waardoor ik stevige dip kreeg. Psychiater zei dat dosis verhogen geen zin had. Boven 300 Mg werkt het niet meer beter. Nochtans zei hij ook steeds dat 300mg niet veel is. Nu lees ik studies over tardive dysphoria, chronische depressie door langdurig antidepressiva . Ik heb al 2 mislukte afbouwpogingen gedaan. Wat ik niet wist, is dat het terugkeren van depressieve symptomen bij de afkickverschijnselen hoort. Je moet daar dus doorheen. Had hij me wel even mogen vertellen. In de zomer bouw ik opnieuw af. Ik wil er echt vanaf omdat het me toch niet meer helpt. Ik reken voor de afbouw zeker 2 jaar. Info die ik vind, zegt min 5 a 10% van de dosis om de 3-6 weken. Dan ben je na 12 jaar en met een dosis van 300 Mg wel een tijdje bezig, maar het moet supertraag gebeuren om de hersenen de tijd te geven om zich te herprogrammeren. Die hebben 12 jaar niet meer zelfstandig gewerkt.
31-03-2019

Postnatale depressie

Iemand bekend met oorsuizen bij gebruik van citalopram? Werkt goed alleen de tinnitus is erg vervelend.
19-03-2019

Xanax (alprazolam)
Postnatale depressie

Dit medicijn voorgeschreven ivm postnatale depressie. Had last van spanning en verminderde eetlust. Ik kreeg 2x daags 0,5 Mg voorgeschreven. In eerste instantie had ik baat bij het medicijn. Na 2 weken wilde ik het stoppen, maar werd hier extreem ziek van, zo ziek dat ik op het punt heb gestaan om 112 te bellen. Hartkloppingen, overgeven, diarree, huilbuien, enorme paniek.[lees meer...] Terug gestart met het medicijn, nu inmiddels drie maanden verder en op maximale dosering, daar ik ontwenningsverschijnselen kreeg tijdens het gebruik. Nu ga ik starten met antidepressiva en als deze goed aan slaat, hoop ik deze langzaam af te kunnen bouwen. Ik besef me dat ik dit medicijn niet voor niks voorgeschreven heb gekregen, maar als ik had geweten hoe verslavend het is en hoe erg de ontwenningsverschijnselen zijn, zelfs tijdens gebruik, dan was ik hier nooit aan begonnen!! Voor mij dus nooit meer en spring een gat in de lucht als ik hier vanaf ben!!!!!
17-02-2019

Quetiapine (quetiapine)
Postnatale depressie

Een aanvulling op mijn vorige bericht. Ik voel na 3 uur als een blok in slaap waardoor ik mijn baby niet gehoord heb voor de fles of speen. Onverantwoord dus. Na de te lezen recencues had ik nog wel wat hoop.
17-02-2019

Quetiapine (quetiapine)
Postnatale depressie

Tijdens de zwangerschap een heftige gebeurtenis gehad waardoor ik na de bevalling klachten kreeg van slapeloosheid. Na een maand temazepam gebruikt te hebben adviseerde de psychiater over te gaan op een ander middel. Gezien mijn angststoornis voor medicatie vanwege slechte ervaring dit eerst niet geaccepteerd. Gister toch geprobeerd. De onrust in mijn hoofd werd alleen maa[lees meer...]r groter, Ik voelde me raar, kon niet slapen en was zeer angstig, zag allemaal beelden, na 3 uur strijden en 15 mg oxazepam uiteindelijk in slaap gevallen. Hevige dromen gehad en bij wakker worden een droge mond met hoofdpijn. Tevens onrustige benen/lichaam. Het enige is dat ik me nu wat fitter voel maar dat kan ook zijn door mijn hoge alertheid. Wat jammer dat dit worden goed heeft uitgepakt voor mij.
22-01-2019

Paroxetine (paroxetine)
Postnatale depressie

Heb dit middel lang geleden gebruikt na een postnatale depressie,waarna er een relatie breuk volgde. Was voor mijn gevoel alles kwijt( huis,vrienden,baan,vrijheid,relatie...)Zat met een kind waar ik niks mee had,en was verder alles kwijt. Lang verhaal kort; ik werd suicidaal. Op een brug gestaan,en in polsen gesneden. Crisisdienst van (toen RPC) (..) gehad. Paroxetine gekr[lees meer...]egen. Hielp wel. Maar wil adviseren niet zomaar stoppen! Heb dat wel gedaan,en mijn auto Total loss gereden ( per ongeluk) wat je denkt is niet hoe je lichaam reageert . Die samenwerking klopt niet meer.Dus voorzichtig daarmee.
24-08-2018

Postnatale depressie

Na Citalopram 4 maanden te hebben gebruikt merkte ik dat de werking afnam en heb ik eerst op deze site alle medicaties voor depressies doorgelezen. Vanuit de ervaringen en beoordelingen heb ik een ‘top 3’ aan medicijnen gemaakt die ik eventueel wel zou willen gebruiken om over te stappen. Sertraline stond bovenaan mijn lijstje. Dit besproken met de huisarts en die vond h[lees meer...]et prima. Na wat research door mijn arts bleek dus dat ik niet hoefde af te bouwen met cipramil omdat ik 20mg gebruikte. Ik vond het toedienen van dat medicijn(druppels) ook echt drama want soms kwam er veel meer uit dan 1 druppeltje. Inmiddels gebruik ik nu 2 weken sertraline en de bijwerkingen zijn minimaal. Ik voel me zo nu en dan wel eens misselijk of opgeblazen. Eerste 3 dagen kwam mijn stoelgang nauwelijks op gang. Maar ik begin soms dingen wat relaxter te ervaren. Ik gebruik hiernaast nog 3mg bromazepam voor mijn paniekaanvallen en slecht slapen en het gaat prima met me. Tevens heb ik 1x per 3 weken een gesprek met de psycholoog en ik denk dat ik er gewoon verstandig aan heb gedaan om hulp te zoeken en mezelf er bij neer te leggen dat ik medicatie nodig heb. Ik zou dit middel tot nu toe zeker aanraden.
24-08-2018

15-05-2018

Postnatale depressie

Voorgeschreven gekregen in crisissituatie na bevalling. Paniekaanvallen, zeer grote onrust, zeer emotioneel gestemd, slapeloosheid en geen eetlust. De eerste week van gebruik last gehad van het toenemen van de angsten en paniekaanvallen. (Zoals bekend met dit middel) Later werden deze beduidend veel minder. Met een maand goed resultaat. Angst en paniekaanvallen verdwenen [lees meer...]en mijn stemming verbeterde vrij snel. De toenemende angsten zijn geprobeerd op te vangen met benzodiazepines. Dit had geen effect. De sertraline heeft mij in 2015 een goede steun in de rug geboden. Wel heb ik lang last gehad van vermoeidheid. Wat ook lastig te herleiden viel omdat ik ook pas een paar maanden geleden was bevallen. Ik start deze week opnieuw met Sertraline (traumatische ervaringen en hoogoplopende spanning icm paniekaanvallen). Ik heb vertrouwen in dit middel
03-05-2018

Postnatale depressie

Tijdens de zwangerschap begonnen met 50mg Sertraline. Na de 2 weken met bijwerkingen merkte ik al snel verbetering in mijn stemming. Na de bevalling opgehoogd naar 100mg en na een flinke dip nogmaals verhoogd naar 150mg. Daar zit ik nu een paar maanden op en ik heb nu meer last van de bijwerkingen. Sufheid, moe en vergeetachtig. Toch ben ik fan van dit product en heeft het[lees meer...] mij goed geholpen.
07-04-2018

Postnatale depressie

Na allerhande natuurlijke alternatieven en therapie geprobeerd te hebben door mijn arts overtuigd om met Sertraline te starten omdat ik niet zelf uit mijn postnatale depressie geraakte na meer dan 3 maanden. Heel wat vooroordelen over antidepressiva en schrik voor de bijwerkingen ervan maar toch gestart omdat ik simpelweg geen andere oplossing meer zag. 1 week 25mg genomen[lees meer...] en daarna dosis verhoogd naar 50mg zoals afgestemd met mijn arts. 5 dagen afgezien. Heel diep gezeten, ik voelde me slechter dan voor de medicijnen. Na die 5 dagen is de hemel beetje bij beetje opgeklaard. Ik had vooral last van erge slaapproblemen en die werden altijd maar beter waardoor mijn algemene gemoedstoestand ook steeds beter werd. 2 weken na de mijn eerste gebruik voelde ik me al een ander mens en ik ben beetje bij beetje uit mijn dal geklauterd. Ik heb het medicijn uiteindelijk 1j en 3 maanden genomen. De eerste maanden gecombineerd met therapie want dat geeft nog altijd de beste resultaten. Na een jaar gebruik mocht ik afbouwen en dit heb ik op 3 maanden succesvol kunnen doen (geen problemen ervaren). Los van de eerste 5 dagen heb ik zo goed als geen bijwerkingen gehad. Ik ben er wel veel door vermagerd (6-7kg onder mijn normaal gewicht) en had last van een laag libido maar meer niet. Het was een grote stap voor mij om een antidepressivum te gebruiken maar het heeft me enorm geholpen. Er wordt heel veel slechts over geschreven en soms terecht want het wordt vaak te snel voorgeschreven. Echter deze medicijnen bestaan voor een reden en in bepaalde gevallen helpen ze enorm en kunnen ze een uitweg zijn. Voor mij was dit sowieso het geval. Ik was voor ik startte heel erg op zoek naar positieve ervaringen, ik hoop dat de mijne er eentje kan zijn voor mensen die op een bepaald moment diep zitten en schrik hebben om de stap te zetten.
01-03-2018

Postnatale depressie

Het is nu 6 weken dat ik Sertraline slik en na 2/3 weken van vervelende bijwerkingen doet het nu goed zijn werk. Ik ben weer vrolijk, onderneem weer dingen. Het is inderdaad alsof die zwarte wolk is weggetrokken. Uiteraard hoop ik over een tijdje ook weer af te kunnen bouwen aangezien mijn depressieve periodes zijn gelinkt aan mijn zwangerschappen. Ik heb Sertraline ook vo[lees meer...]orgeschreven gekregen voor angstklachten. Die zijn ook een stuk minder geworden, maar nog niet weg. Ik las dat het voor angst 1 tot 3 maanden kan duren voordat het medicijn volledig effect heeft. Uiteraard krijg ik daarnaast ook therapie. De combinatie werkt zeer goed.
21-12-2017

Postnatale depressie

Tijdens mijn zwangerschap voelde ik me al depressief en angstig, maar dat vertelde ik aan niemand. Na de bevalling kon ik me nog een paar dagen goed houden, en toen ging het mis. Vreselijke angsten en nare gedachtes. Ik kreeg sertraline, en tijdens de opstartfase ook lorazepam. Dankzij de medicijnen knapte ik heel snel op. Nu nog afbouwen, maar dat ga ik binnenkort probere[lees meer...]n. Ik had grote weerzin tegen antidepressiva en weigerde de pillen eerst, maar voor mij en mijn kersverse gezin bleek het een grote zegen te zijn! Soms heb je gewoon hulp nodig. Ik heb het geluk gehad dat ik goed op het medicijn reageer en geen last van bijwerkingen heb.
10-11-2017

Postnatale depressie

Na geboorte van mijn dochter een postnatale depressie gehad. Na maanden zoeken naar de juiste medicatie en dosering is er door de psychiater gekozen voor Venafaxine. Dosering langzaamaan opgehoogd en eindelijk na 9,5 maand zijn mijn stemming en gedachtes stabiel en kan ik eindelijk genieten!
09-11-2017

Postnatale depressie

Ik heb nooit last gehad van depressies. Wel had ik af en toe angstklachten, maar daar kon ik op een gegeven moment goed mee omgaan. Tot na mijn bevalling. Ik kreeg toen rare klachten. Kon niet meer tegen drukte, kon niet meer werken, concentratieproblemen, somber etc. 1,5 jaar lang heb ik van alles geprobeerd. Therapie, massage, stamceltherapie, rust, hardlopen...niets hie[lees meer...]lp echt. Tot de huisarts antidepressiva voorstelde. Ik begon met citalopram. Dit was voor mij helemaal niets. Ik kreeg enorme paniekklachten. Toen dacht ik, dit nooit weer. De huisarts schreef toen Venlafaxine voor. Ik haalde de medicijnen op, maar dacht; ik neem die zooi niet. Toch na een aantal weken zonder verbetering besloot ik het nog 1 keer te proberen en nam Venlafaxine. De volgende dag had ik meteen meer energie. Maar de dagen daarop werd ik juist heel moe en duf. En toen na een aantal dagen merkte ik verbetering. In mijn stemming, ik had weer zin om dingen te doen, wilde weer aan het werk. Het is ongelofelijk wat voor fantastisch effect dit geneesmiddel op mij heeft! Hopelijk zet dit door want heb het gevoel dat het de goede kant opgaat.
06-10-2017

Paroxetine (paroxetine)
Postnatale depressie

Beste lotgenoten, In 2008 na een doodgeboorte halverwege zwangerschap en daaropvolgende post natale depressie aan paroxetine begonnen op aanraden huisarts. Heeft me destijds geholpen, maar had veel eerder moeten afbouwen toen klachten wegwaren. Begin dit jaar begonnen met afbouwen (zat dus 9 jaar op 20 mg per dag) van paroxetine. Zelf afgebouwd van 20-15-10mg in vier maan[lees meer...]den tijd. Ik had nog nooit van taperingstrips gehoord, dus vandaar deze manier. Had onttrekkingsverschijnselen die lastig waren, maar kon er redelijk mee omgaan. ‘Brain zaps’, spierpijnen, zwaar vermoeid, verminderde concentratie etc. Toen ik eenmaal bij de 10 mg was werd het moeilijker en ben ik me gaan verdiepen en vond ik de info over taperingstrips. Via mijn huisarts terecht gekomen bij Regenboogapotheek en begonnen met taperingstrips waarmee ik 2 mg per 28 dgn zou gaan afbouwen (dus 10-8-6-4-2-0). Het werd steeds zwaarder; veel afkickverschijnselen. Toch doorgaan, doorbijten….was immers nu al zover gekomen. Afgelopen augustus zat ik dan eindelijk op 2 mg, maar eigenlijk voelde ik me al weken slecht (diarree, raar slapen, pijn in lijf, totaal gebrek aan concentratie, wisselende stemmingen etc.). Op een gegeven moment was het zo erg dat ik strak stond van de angst en zelfs rare gedachten kreeg (“nee, ik wil niet van het balkon springen bijv.”). In paniek huisarts gebeld die concludeerde dat ik in een zware rebound zat en  voorstelde dat ik stabiliseerde op 2 mg….weer doorbijten…al zover gekomen immers. Ik heb me in die weken daarna af en aan heel slecht gevoeld, soms weer wat beter. Echter ging vorige week weer “het licht uit”….complete spanning, angst om alles te verliezen, gek te worden….de maat was vol….ik trok het niet meer. Via de huisartsenpost (het was een zondag) wat oxazepams gekregen. Volgende dag naar huisarts die voorstelde om weer terug te gaan naar 4 mg (zo nodig 6 mg), daar op te stabiliseren, dan over te gaan naar de vloeibare paroxetine, daar aan wennen (toch net iets andere samenstelling, kan weer effect op hebben) en dan nog langzamer per druppeltje gaan afbouwen. Heb me diezelfde dag op mijn werk ziek gemeld, wat niet echt makkelijk was omdat ik alleenstaande moeder ben met zzp-baan…dus niet werken is ook geen geld (heb helaas geen spaarpotje)….maar goed, ben iig blij dat er nu een plan is. Afgelopen dagen dus weer teruggegaan naar 4 mg en oxazepam om de dag door te komen, kan bijna nix, boodschappen doen en korte wandeling bos is het hoogst haalbare. Nog steeds angsten….heb het gevoel (wishfull thinking??) dat nu na 4/5 dagen de opgehoogde parox weer begint aan te slaan, doordat ik me af en toe weer een kwartiertje normaal voel. Die angstgevoelens zijn echt verschrikkelijk…al 3 kilo afgevallen in 4 dagen. Wie heeft dit ook meegemaakt? (dus vlak voor de “finish”crashen en weer omhoog moeten). Ik snak naar bemoedigende woorden en hoop zo dat ik op de goede weg ben. Ik wens iedereen alle kracht toe om ad-vrij te worden! vr gr Iris
25-09-2017

Mirtazapine (mirtazapine)
Postnatale depressie

Ik gebruik sinds 6 weken mirtazapine in combinatie met lamotrigine en lorazepam, maar ben nu al 7 kilo aangekomen. In slaap komen gaat beter, maar wakker worden morgens is lastig. Het helpt redelijk tegen depressie, maar tegen angst doet het niet veel. Totaal geen zin meer in lichamelijk contact op elk gebied.
02-09-2017

Postnatale depressie

De eerste 10 dagen last van bijwerkingen. Die dagen moest ik echt door zien te komen. Hiervoor lorazepan gebruikt. Na 14 dagen merkte ik het eerste positieve effect en na 3 weken knapte ik echt op. Gebruik dit middel nu 8 weken en heb meer goede dan slechte dagen. Ik ben er erg tevreden over.
15-07-2017

Postnatale depressie

Gebruik nu 2 weken citalopram. 10 jaar geleden ook gebruikt. Nu zoveel nare bijwerkingen ervan maar ik moet volgens iedereen doorzetten. De eerste week voelde ik me heel relaxed tot ik in de 2e week kwam, wat een verschil . Zoveel angst en onrust. Vooral bij het opstaan. Krijg geen hap door m'n keel. Bijwerkingen zijn zo erg nu dat ik sinds 2 dagen oxazepam erbij slik. Zel[lees meer...]fs 10 mg oxa helpt nog niet eens per keer. Voel me er nog steeds paniekerig en onrustig mee. Ben begonnen met 20 mg maar na 1 dag gelijk terug gegaan naar 10 mg op aanraden van de arts aangezien ik er zeer heftig op reageerde. Hartoverslagen, kotsmisselijk en zoveel paniek. 1e week 10 mg ging best goed. Sinds vandaag opgehoogd naar 15 mg en dat een week of langer doen. Hoop zo dat die toename van de angst en paniek zeer snel verdwijnt! Zijn er mensen die weten hoe lang die verergering ongeveer duurt??? Was eerst bang om oxazepam in te nemen maar ben helemaal overstag, voel me zo enorm rot door de citalopram.
25-02-2017

Seroxat (paroxetine)
Postnatale depressie

Ik kreeg deze na een burn out na 12 maanden bij stoppen borstvoeding en ik was ontzettend moe en hele erge rugpijn.
01-12-2016

Postnatale depressie

Reeds een 18 jaar neem ik Venlafaxine 75 mg nu 2 x per dag, en sindsdien geen zware depressies gehad. Reeds 3 depressies gehad voor ik Venlafaxine ben beginnen te nemen wegens een post natale depressie. Ik moet zeggen Venlafaxine heeft mijn leven gered.
28-06-2016

Postnatale depressie

Bij mijn eerste inname was ik paniekerig, 'k kreeg hartkloppingen, een droge mond, maar dat ging snel over (Ik zat met de bijwerkingen in mijn hoofd, gewoon psychisch). Enige echte bijwerking van de eerste dag is diarree.
21-06-2016

Postnatale depressie

Ik gebruik nu een jaar wellbutrin in combinatie met 30 mg paroxetine en ben erg tevreden over het medicijn. Geen bijwerkingen. Alleen dat mijn eetlust is verminderd, maar dat is voor mij geen probleem.
03-06-2016

Efexor (venlafaxine)
Postnatale depressie

Ik had na beide bevallingen last van Postnatale depressie, werd pas duidelijk na de 2de bevalling. 6 maanden na de bevalling ben ik aan Efexor begonnen. Eerste paar dagen misselijk en duizelig geweest. Dit zakte na een week of twee weer helemaal weg. In het begin voelde ik me heel goed erbij. Maar al snel merkte ik dat mijn emoties afvlakten. Lachen of huilen werd duideli[lees meer...]jk minder. Ik heb deze medicatie uiteindelijk 11,5 jaar gebruikt. Zonder begeleiding erbij. Ik dacht echt dat ik mijn leven lang dit moest blijven gebruiken. Tot dat ik samen met een energetisch therapeute het ging afbouwen. Ik heb het afbouwen in 1,5 jaar gedaan. Heel rustig aan. Nu gebruik ik het al 2 jaar niet meer, en voel me weer tot leven gekomen. Heb geen enkele depressieve dag meer gehad. Kan weer lachen en huilen. Voel weer alles normaal. Ik zou het niemand adviseren om aan antidepressiva te beginnen. Zoek andere middelen om je zelf weer bovenop te krijgen. Ik heb baat gehad aan energetisch therapeute.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2210)
Depressie (1821)
Angst & paniekstoornis (1671)
Hoge bloeddruk (1271)
Acne/puistjes (884)