Ervaringen met Citalopram

citalopram

Chronische depressie (62 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (25 meningen)
Psychische klachten (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

19-12-2020 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Ik had veel last van een heel veel piekeren, een gespannen gevoel, overgeven, diaree en niets kunnen eten van de spanning. Zag het leven zomer in en trok de zorg voor mijn dochtertje moeilijk erbij. Ik moest mezelf elke ochtend weer bij elkaar rapen. Bij de psycholoog er achter gekomen dat ik een (postnatale) depressie heb. Ik twijfelde enorm om AD citalopram te gebruiken[lees meer...] omdat ik de bijwerkingen last van iedereen en me dat erg tegen hield. Maar me nog veel erger voelen dan dat ik me al voelde kon haast niet dacht ik, dus toch gaan innemen. De eerste 1,5 week was erg zwaar en ja het was misschien nog wel zwaarder dan dat ik het al had. Maar heb nu eindelijk rust in me hoofd, kan weer genieten van de dingen om mij heen en nog meer van me dochtertje. Ik ben heel blij dat ik dit ben gaan slikken, zo heel af en toe heb ik nog wel een mindere dag maar nooit meer zo erg als dat het eerst was. Zet hem op en hou vol!! Het komt echt goed en je bent niet de enige!

24-07-2019 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
Ik ben 2,5 week geleden gestopt na dit middel 3 jaar te hebben gebruikt. Bij het starten ervan had ik erg veel last van bijwerkingen en bij het stoppen ervan, voel ik mij precies weer voordat ik begon. Ik heb enorme duizelingen dus ik weet dat het nog de ontwenningsverschijnselen zijn, maar als ik kijk naar de halfwaarde tijd zou het al na 7,5 dag uit mijn lijf moeten zijn[lees meer...]. Dit is echter niet het geval. Ik ben enorm prikkelbaar en mijn werk (wat een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengt) kan ik nog wel uitoefenen, maar ik moet mij enorm goed concentreren en focussen. Mijn kinderen en mijn man hebben het te voortduren met het korte lontje wat ik nu heb. Ik wil dat het stopt en ik vraag mij af hoe lang dit kan duren. Ik lees hier alleen maar over opbouwen, maar niets over stoppen. Ik ben aan de ene kant erg blij dat ik die duizelingen nog heb, want dan weet ik dat de agitatie en de intense verdriet welke er zomaar ineens opgeroepen kan worden, nog steeds komen van het ontwennen, maar hoe lang??? Hoe lang kan dit duren? Het maakt me moedeloos, angstig, verdrietig... Ik heb heel lang op 4 mg gezeten omdat ik door omstandigheden niet af kon bouwen en daar voelde ik mij heel goed bij. Ik kon de wereld aan, ik was blij, vrolijk en dit is zo’n marginale dosis dat het haast een placebo effect is. Ik weet dat ik het niet meer nodig heb, maar alsnog maakt mij, het hebben van dezelfde klachten welke ik van te voren had, het angstig, terwijl ik met volle 200% kan zeggen dat ik het echt niet meer nodig heb. Maar ik wil mij gewoon niet meer zo voelen. Heeft iemand ervaring met afbouwen en hoe lang het duurde voor je je weer een normaal mens voelde??

13-06-2019 | Vrouw | 30
Postnatale depressie
Ondanks mijn zeer heftige angst voor antidepressiva tijdens mijn postnatale depressie toch gestart na 5 maanden postpartum. Ik kon het zelf niet meer aan. De eerste week ernstige toename van paniekaanvallen maar dit was te verwachten en goed te onderdrukken met oxazepam. Omdat ik oorsuizen heb gekregen gewisseld naar fluoxetine maar hierdoor werden de klachten niet minde[lees meer...]r maar juist erger. Bij fluoxetine ook erg vlak. Met citalopram ben ik niet vlak, Ik ben mezelf. Ik sta sterker in mijn schoenen en kan weer naar buiten, autorijden en tv kijken. Ik ben zeer dankbaar voor dit middel. Bij iedereen werkt het verschillend, na talloze keren recensies lezen over bijwerkingen werd de angst alleen maar groter dit middel te starten. 1 ding is zeker, als je het niet probeert weet je het niet, wisselen kan altijd en stoppen ook. De oorsuizen zijn wisselend. Ik kan er mee leven, gezien wat ik er voor terug krijg. Stress is ook een factor voor oorsuizen. Ik wil de vrouwen meegeven na de bevalling: hou vol, het komt goed en het is tijdelijk ook al lijkt het niet zo. Ik doe mindfulness en mediteren ernaast. Let goed op rust momenten en vooral luisteren naar je lichaam. Zo komen geest en lichaam weer in balans. Sterkte bij het maken van je keuze.

31-03-2019 | Vrouw | 29
Postnatale depressie
Iemand bekend met oorsuizen bij gebruik van citalopram? Werkt goed alleen de tinnitus is erg vervelend.

24-08-2018 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Na Citalopram 4 maanden te hebben gebruikt merkte ik dat de werking afnam en heb ik eerst op deze site alle medicaties voor depressies doorgelezen. Vanuit de ervaringen en beoordelingen heb ik een ‘top 3’ aan medicijnen gemaakt die ik eventueel wel zou willen gebruiken om over te stappen. Sertraline stond bovenaan mijn lijstje. Dit besproken met de huisarts en die vond h[lees meer...]et prima. Na wat research door mijn arts bleek dus dat ik niet hoefde af te bouwen met cipramil omdat ik 20mg gebruikte. Ik vond het toedienen van dat medicijn(druppels) ook echt drama want soms kwam er veel meer uit dan 1 druppeltje. Inmiddels gebruik ik nu 2 weken sertraline en de bijwerkingen zijn minimaal. Ik voel me zo nu en dan wel eens misselijk of opgeblazen. Eerste 3 dagen kwam mijn stoelgang nauwelijks op gang. Maar ik begin soms dingen wat relaxter te ervaren. Ik gebruik hiernaast nog 3mg bromazepam voor mijn paniekaanvallen en slecht slapen en het gaat prima met me. Tevens heb ik 1x per 3 weken een gesprek met de psycholoog en ik denk dat ik er gewoon verstandig aan heb gedaan om hulp te zoeken en mezelf er bij neer te leggen dat ik medicatie nodig heb. Ik zou dit middel tot nu toe zeker aanraden.

02-09-2017 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
De eerste 10 dagen last van bijwerkingen. Die dagen moest ik echt door zien te komen. Hiervoor lorazepan gebruikt. Na 14 dagen merkte ik het eerste positieve effect en na 3 weken knapte ik echt op. Gebruik dit middel nu 8 weken en heb meer goede dan slechte dagen. Ik ben er erg tevreden over.

15-07-2017 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
Gebruik nu 2 weken citalopram. 10 jaar geleden ook gebruikt. Nu zoveel nare bijwerkingen ervan maar ik moet volgens iedereen doorzetten. De eerste week voelde ik me heel relaxed tot ik in de 2e week kwam, wat een verschil . Zoveel angst en onrust. Vooral bij het opstaan. Krijg geen hap door m'n keel. Bijwerkingen zijn zo erg nu dat ik sinds 2 dagen oxazepam erbij slik. Zel[lees meer...]fs 10 mg oxa helpt nog niet eens per keer. Voel me er nog steeds paniekerig en onrustig mee. Ben begonnen met 20 mg maar na 1 dag gelijk terug gegaan naar 10 mg op aanraden van de arts aangezien ik er zeer heftig op reageerde. Hartoverslagen, kotsmisselijk en zoveel paniek. 1e week 10 mg ging best goed. Sinds vandaag opgehoogd naar 15 mg en dat een week of langer doen. Hoop zo dat die toename van de angst en paniek zeer snel verdwijnt! Zijn er mensen die weten hoe lang die verergering ongeveer duurt??? Was eerst bang om oxazepam in te nemen maar ben helemaal overstag, voel me zo enorm rot door de citalopram.

14-11-2015 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
Gekregen vanwege de gedachte dat ik postnatale depressie had. Maar mn mirena spiraal bleek de boosdoener! Na de mirena eruit was kreeg ik mn klachten weer sterker. Bleek dat omdat ik de citalopram niet meer nodig had, het me juist de verschijnselen waarvoor ik ze kreeg, kreeg. Binnen een week na stoppen met citalopram waren mn klachten van onrust depressie weg.

13-08-2015 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Na de geboorte van mijn zoon Thijs kwam ik gevangen te zitten in mijn hoofd. Wat ik ook probeerde om positief te blijven en er uit te komen, niks hielp. De huisarts heeft toen citalopram voorgeschreven. Ik ben daar erg tevreden over. Natuurlijk wilde ik het liever oplossen zonder medicatie maar dat ging niet. Toen ik begon met het innemen van de pillen leek ik in eerste in[lees meer...]stantie een beetje high (draaierig, zwalkend gevoel), ook last van droge mond en vreemde dromen. Naar een kleine week waren alle bijwerkingen bij mij verdwenen en na ongeveer twee weken ging het al een stuk beter met me. Ik neem het pilletje elke avond voor het slapen gaan zodat ik er geen last van heb. Ik heb net dat zetje nodig om me te helpen met mijn postnatale depressie. Over een maand of wat ga ik afbouwen. Tot nu toe gaat het super. Maar heb wel vaak gedacht of dat echt was of dat dat door het pilletje kwam. We zullen zien na het afbouwen. Dus na wat bijwerkingen een prima middel voor mij.

20-07-2015 | Vrouw | 34
Postnatale depressie
Na een tijd straling te hebben gebruikt, was ik die g aanbouwen, want het ging echt goed. Inmiddels had ik ook een mirena spiraal, maar die trok me een depressie angst in na 3 maanden dat ik met de setraline afgebouwd en gestopt. Mirena is eruit en tot ging gelijk snel beter. Maar inmiddels wel met citalopram begonnen. Samen met oxazepam ging het snel beter. Na een p[lees meer...]aar weken 1 ox afgebouwd, 4 naar 3 nadat de mirena eruit was. Dat ging goed. Dokter adviseerde naar de 20 mg citalopram te gaan, Dat ging goed, weer geen echte bijwerkingen, beetje dizzy en hoofdpijn. Maar na ander halve week merkteken dat het steeds slechter ging en ik weer alle symptomen had, angst etc, bleek de 20 mg te hoog. nu op 10 mg gaat t weer goed. laatste twee weken met de oxazepam aanhet afbouwen. 3 naar 2, maarbleek te snel te gaan. Nu even komende twee weken op de 2,5 oxazepam blijven. Maar eerlijk gezegt vraag ik me af, wanneer weetje dat je geen citalopram meer nodig hebt? Omdat ik bij de 20 mg weer ging stuiteren, hopelijk gebeurd dat niet als de 10 mg ook ooit te veel blijkt te zijn. iemand hier ervaring mee? Opzich moet eerst maar van de ox af, maar ik ben toch heel erg benieuwd. groetjes

11-11-2014 | Vrouw | 24
citalopram
Postnatale depressie
Na een lastige tijd na de geboorte van mijn zoontje en heel wat angstaanvallen later heeft mijn ha citalopram voorgeschreven. Ben verder in behandeling gegaan bij een psychiater en ondertussen zijn we 8 maanden verder en voel ik me weer heel erg goed. Ik weet dat de psychiater me na de winter zal laten afbouwen en daar kijk ik ook heel erg naar uit. Helaas vind ik op inter[lees meer...]net geen verhalen over mensen die weer helemaal genezen zijn na het gebruik van citalopram? Wat best wel demotiverend werkt :( Daarom wil ik heel graag ook de positieve verhalen horen na het gebruik van citalopram!