ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 1
22-01-2019

Postnatale depressie

Heb dit middel lang geleden gebruikt na een postnatale depressie,waarna er een relatie breuk volgde. Was voor mijn gevoel alles kwijt( huis,vrienden,baan,vrijheid,relatie...)Zat met een kind waar ik niks mee had,en was verder alles kwijt. Lang verhaal kort; ik werd suicidaal. Op een brug gestaan,en in polsen gesneden. Crisisdienst van (toen RPC) (..) gehad. Paroxetine gekr[lees meer...]egen. Hielp wel. Maar wil adviseren niet zomaar stoppen! Heb dat wel gedaan,en mijn auto Total loss gereden ( per ongeluk) wat je denkt is niet hoe je lichaam reageert . Die samenwerking klopt niet meer.Dus voorzichtig daarmee.
06-10-2017

Postnatale depressie

Beste lotgenoten, In 2008 na een doodgeboorte halverwege zwangerschap en daaropvolgende post natale depressie aan paroxetine begonnen op aanraden huisarts. Heeft me destijds geholpen, maar had veel eerder moeten afbouwen toen klachten wegwaren. Begin dit jaar begonnen met afbouwen (zat dus 9 jaar op 20 mg per dag) van paroxetine. Zelf afgebouwd van 20-15-10mg in vier maan[lees meer...]den tijd. Ik had nog nooit van taperingstrips gehoord, dus vandaar deze manier. Had onttrekkingsverschijnselen die lastig waren, maar kon er redelijk mee omgaan. ‘Brain zaps’, spierpijnen, zwaar vermoeid, verminderde concentratie etc. Toen ik eenmaal bij de 10 mg was werd het moeilijker en ben ik me gaan verdiepen en vond ik de info over taperingstrips. Via mijn huisarts terecht gekomen bij Regenboogapotheek en begonnen met taperingstrips waarmee ik 2 mg per 28 dgn zou gaan afbouwen (dus 10-8-6-4-2-0). Het werd steeds zwaarder; veel afkickverschijnselen. Toch doorgaan, doorbijten….was immers nu al zover gekomen. Afgelopen augustus zat ik dan eindelijk op 2 mg, maar eigenlijk voelde ik me al weken slecht (diarree, raar slapen, pijn in lijf, totaal gebrek aan concentratie, wisselende stemmingen etc.). Op een gegeven moment was het zo erg dat ik strak stond van de angst en zelfs rare gedachten kreeg (“nee, ik wil niet van het balkon springen bijv.”). In paniek huisarts gebeld die concludeerde dat ik in een zware rebound zat en  voorstelde dat ik stabiliseerde op 2 mg….weer doorbijten…al zover gekomen immers. Ik heb me in die weken daarna af en aan heel slecht gevoeld, soms weer wat beter. Echter ging vorige week weer “het licht uit”….complete spanning, angst om alles te verliezen, gek te worden….de maat was vol….ik trok het niet meer. Via de huisartsenpost (het was een zondag) wat oxazepams gekregen. Volgende dag naar huisarts die voorstelde om weer terug te gaan naar 4 mg (zo nodig 6 mg), daar op te stabiliseren, dan over te gaan naar de vloeibare paroxetine, daar aan wennen (toch net iets andere samenstelling, kan weer effect op hebben) en dan nog langzamer per druppeltje gaan afbouwen. Heb me diezelfde dag op mijn werk ziek gemeld, wat niet echt makkelijk was omdat ik alleenstaande moeder ben met zzp-baan…dus niet werken is ook geen geld (heb helaas geen spaarpotje)….maar goed, ben iig blij dat er nu een plan is. Afgelopen dagen dus weer teruggegaan naar 4 mg en oxazepam om de dag door te komen, kan bijna nix, boodschappen doen en korte wandeling bos is het hoogst haalbare. Nog steeds angsten….heb het gevoel (wishfull thinking??) dat nu na 4/5 dagen de opgehoogde parox weer begint aan te slaan, doordat ik me af en toe weer een kwartiertje normaal voel. Die angstgevoelens zijn echt verschrikkelijk…al 3 kilo afgevallen in 4 dagen. Wie heeft dit ook meegemaakt? (dus vlak voor de “finish”crashen en weer omhoog moeten). Ik snak naar bemoedigende woorden en hoop zo dat ik op de goede weg ben. Ik wens iedereen alle kracht toe om ad-vrij te worden! vr gr Iris
07-10-2015

Postnatale depressie

Ik kreeg de paroxetine voorgeschreven toen ik 8 maanden na mijn bevalling aan een postnatale depressie leed (ja, het kan echt na zo'n lange tijd duidelijk worden) Ik was erg depressief, had zeer wisselende stemmingen, had angsten etc. Voordat ik een afspraak durfde te maken met de huisarts was er ook alweer een tijd overgegaan en uiteindelijk heeft mijn man voor mij de a[lees meer...]fspraak moeten maken. Ik durfde niet. Toen ik de AD kreeg voorgeschreven, ging ik erover lezen (NOoit doen!). Ik werd enorm angstig van alle negatieve verhalen en bijwerkingen over deze AD. Bijna had ik de medicijnen niet willen slikken... Uiteindelijk ben ik begonnen met een halve dosis (10 Mg). Na twee weken had ik weer een terugval en ben ik de voorgeschreven 20 Mg gaan slikken. Na een paar weken begon de mist op te trekken. Ik kon de dingen weer helder bekijken en ik werd rustiger. De eerste tijd moet je inderdaad wennen aan de medicatie, maar laat je daardoor niet afschrikken! Ik had last van duizelingen (slik de medicijnen 's morgens, dan kun je de bijwerkingen ook beter hebben) en soms voelde ik me wat weë. Nu slik ik het al een aantal maanden en ik ben er nog steeds tevreden over. Soms wat last van bijwerkingen (nachtelijk zweten, soms wat duizelig in het hoofd als ik erg moe ben) maar het valt me echt wel mee. In de toekomst wil de paroxetine afbouwen met de vloeibare variant. Meestal lees je alleen maar negatieve dingen, omdat de positieve gebruikers er niet aan denken om hun ervaringen te delen.
03-10-2015

Postnatale depressie

Na de geboorte van mijn zoon een postnatale depressie gehad. Erg down, nergens plezier meer in, zwarte wolk ipv roze, angstig, niet alleen durven zijn en straatvrees. De psychotherapeut schreef me paroxetine voor met oxazepam als ondersteuning voor de eerste weken. Het heeft zeker een halfjaar geduurd voor de angsten minderden. Daarna heb ik me jaren goed gevoeld tot de[lees meer...] bijwerkingen gingen opspelen. Slaapstoornis, verminderde libido (zeg maar geen) en gewichtstoename. Extreem moe gevoel en vergeetachtigheid.
Pagina 1 van 1

Mirena (2099) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (841) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (482) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (461) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (372) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!