ziekte

Sociale fobie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor sociale fobie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Fluvoxamine 1 5
Seroxat 1 4
Paroxetine 1 5
Citalopram 1 3

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: sociale fobie

13-01-2019

Clonazepam (clonazepam)
Sociale fobie

Top! Werkt als een trein, zeker als je 1/8 tablet op intrabuccale wijze (laten oplossen op het wangslijmvlies) is de werking na inname zeer snel. Tevens effectief in extreem lage doseringen en erg goedkoop, een aanrader.
07-12-2017

Sociale fobie

Ik ben nu dik drie weken geleden begonnen maar ben tot nu toe nog niet tevreden. Heb ontzettend last van de bijwerkingen , vooral het trillen is heel erg vervelend. Maakt de sociale fobie alleen maar groter
25-11-2017

Sociale fobie

SSRI's zijn naar mijn mening heel verschillend qua uitwerking per persoon, dus vind ik het eigenlijk niet logisch om deze medicijnen te beoordelen wat betreft de effectiviteit. Eigenlijk heb ik geen idee waarom ik niet allang met dit middel gestopt ben, want het heeft mij nooit geholpen tegen mijn klachten. Ik heb alle doseringen uitgeprobeerd, maar nooit het idee gehad[lees meer...] dat ik minder last heb gehad van mijn sociale angsten en onrust/stress. In het begin en bij hogere doseringen regelmatig last van een vreemde misselijkheid, soort brok in mijn keel en zweten. Daarnaast ben ik om 23.00 uur 's avonds wel toe aan mijn bed sinds ik begonnen ben met het gebruik van sertraline. Positieve effecten die het middel op mij gehad heeft kan ik niet benoemen, maar nogmaals, naar mijn bevinding is de uitwerking op elke persoon totaal verschillend. Nu zit ik een jaar lang op 50mg, maar ik gebruik het meer uit gewoonte dan dat ik er behoefte aan heb volgens mij. Daarom ga ik komende week onder begeleiding afbouwen.
08-06-2017

Escitalopram (escitalopram)
Sociale fobie

Ik heb Escitalopram voorgeschreven gekregen voor een sociale fobie. Ik ben heel rustig begonnen met opbouwen met druppels. Ik zit nu een aantal dagen op 1 druppel en kan dus nog niet echt iets zeggen over de effectiviteit. Wel merk ik van 1 druppel wat lichte bijwerkingen, lichte hoofdpijn, na inname een beetje duf/duizelig, spanning op mijn gezicht, vooral kaken. Maar[lees meer...] wat ik een vervelende bijwerking vind is dat het mijn hartslag vertraagd van normaal rond de 78 naar 65. Dit is een bijwerking die zelden voorkomt lees ik in de bijsluiter, heeft iemand anders hier wellicht ook last van gehad? Ik durf hierdoor eigenlijk nauwelijks op te hogen.
05-05-2017

Sociale fobie

Dit middel helpt zeer goed tegen sociale fobie en obsessieve stoornissen zoals doemdenken. Voor depressie en neerslachtigheid zijn er betere dingen denk ik, maar Sertraline helpt er ook wel tegen. Zoals alle medicatie is het aangeraden dit lang te gebruiken, zeker niet zoals ik. Ik heb spijt dat ik dit 17 jaar heb geslikt terwijl ik nu al 5 maand zonder zit en me beter en [lees meer...]fitter voel dan ooit. Alle kilo's die erbij kwamen door dat spul gaan er allemaal af. Ik ben me meer bewust van dingen, meer in het moment zelf. Het enige waarmee je moet terug mee leven als je pilloos wordt, is dat alles terug dubbel en dik binnenkomt qua gevoel. Wat je niet hebt met Sertraline, je blijft neutraal. Je kan niet extreem happy zijn en ook niet extreem verdrietig. Dus als je dit weer voor de eerste keer meemaakt voelt dit zeker raar aan. De eerste maand na het stoppen ga je even weer die nare gevoelens voelen van neerslachtigheid en onzekerheid, maar dat ebt weer weg eens je de dingen doet en blijft doen die je graag doet. Sertraline was een hulpmiddel maar neemt nooit een oorzaak weg. De oorzaak moet je zelf aanpakken!
08-01-2017

Sociale fobie

Ik ben zeer tevreden over het resultaat, dat ik heb behaald met het gebruik van sertraline. Ik ben begonnen met 50 mg, maar na een aantal weken heb ik na advies van de psychiater medicatie verdubbeld. Ik merk dat ik veel minder pieker en weer kan genieten van bepaalde dingen waar ik eerst vervelende gedachten bij zou hebben. Ik durf meer sociale handelingen aan te gaan en[lees meer...] ik denk veel minder aan wat andere van me vinden. Buiten de medicatie ben ik ook nog in behandeling bij een psycholoog en dit samen zorgt ervoor dat ik me lang niet zo ontspannen heb gevoeld.
28-10-2016

Citalopram (citalopram)
Sociale fobie

Heb ADD, angststoornis, depressieve klachten, soc. fobie. Heb al heel veel medicatie gebruikt en alle medicatie geeft wel bijwerkingen. In het verleden heeft paroxetine (seroxat) mij goed geholpen. Heb het idee dat ik met citalopram in de goede richting zit. Heb nu nog behoorlijk last van bijwerkingen die vervelend zijn maar herkenbaar als bij paroxtine. Uiteindelijk hielp[lees meer...] dit medicijn mij en achteraf had ik toen niet moeten stoppen. Als het goed werkt is mijn advies om er goed over na te denken als je wilt stoppen. Ben 41 jaar en altijd geleefd boven mijn draagkracht. Als kind en als volwassene. Meerdere burn-outs waarbij de laatste dusdanig erg dat er na 4 jaar nog mee bezig ben. Blijven doorgaan en niet luisteren naar je eigen lichaam psyche of mensen om je heen kan je uiteindelijk lettterlijk de kop kosten. Heb hoop dat het medicijn mij weer een zetje in de goede richting gaat geven uiteindelijk. Maar daarvoor wordt wel geduld gevraagd. Tegen de bijwerkingen slik ik zonodig een hele of halve tablet valium 10 mg. Dit probeer ik bij max in per dag te houden. Veel sterkte allemaal.
03-03-2016

Sociale fobie

De eerste week dat ik sertraline slikte, had ik enorm veel last van bijwerkingen. Door de misselijkheid kon ik nauwelijks iets eten, ik kon vrijwel niet slapen en was heel angstig. Qua angst was ik wel het een en ander gewend, maar zo angstig had ik nooit eerder meegemaakt. Het was echt vreselijk en flink doorbijten. Gelukkig schreef de huisarts me naast 50mg sertraline oo[lees meer...]k oxazepam voor. Een halve of een hele oxazepam maakte de angst draaglijker en zorgde ervoor dat ik beter sliep. Na ongeveer 10 a 12 dagen verdwenen de bijwerkingen en na 4 weken begon ik te merken dat ik stukken minder gespannen was in het contact met anderen. Mijn draaierigheid was echter niet over en ik was ook nog regelmatig moe en neerslachtig. Na 3 maanden heb ik daarom de dosering verhoogd naar 75 mg. Dat is nu 3 weken geleden en voor het eerst in 12 jaar heb ik vandaag niet gedacht: hoe kom ik de dag vandaag weer door? Hoe houd ik mijn werk vol? Sertraline is geen wondermedicijn, maar het feit dat ik eindelijk dichter bij mezelf kan blijven, de mist in mijn hoofd is opgelost en ik eindelijk mijn talenten kan benutten voelt wel heel wonderlijk aan! Ik heb wat meer behoefte aan slaap en droom wat heftiger sinds ik sertraline slik. Verder ben ik er zo'n 3 kilo van afgevallen. Voor de rest ervaar ik geen bijwerkingen.
09-12-2015

Seroxat (paroxetine)
Sociale fobie

Als eerste een waarschuwing voor mannelijke gebruikers van dit middel: ⚠ Het heeft een negatief effect op de spermacellen en hun productie ⚠. Op dit moment zijn er enkel kortdurende studies gedaan naar deze effecten. Hoewel er bij deze onderzoeken een herstel van de spermacelproductie wordt waargenomen na het stoppen met het medicijn, geeft dit geen garantie dat dit ook ge[lees meer...]beurt na langdurig gebruik. Mijn ervaring met het middel: Ongeveer twee jaar geleden begonnen met seroxat/paroxetine wegens seksuele problemen (te hoog libido). In eerste instantie geen last van bijwerkingen en het libido werd succesvol verlaagd. Het had als bonus een positief effect op mijn lichte sociale angst ivm mijn milde autisme. Op de lange termijn verlaagde mijn libido tot het vriespunt en kreeg het een negatief effect op mijn relatie. Tijdens de seks voelde ik vaak een remmend gevoel, waardoor het onprettig werd om door te gaan. Ook vlakte mijn emoties op de lange termijn af, waardoor ik pas geleden ben overgestapt op wellbutrin (tevens in connectie met bovengenoemde waarschuwing).
31-07-2015

Venlafaxine (venlafaxine)
Sociale fobie

Ik heb venlafaxine ongeveer een jaar lang gebruikt. Ik ben heel snel opgebouwd naar 300mg (het max voor mijn leeftijd/gewicht). Helaas heeft venlafaxine voor mij niets gedaan. Het heeft me wat afgevlakt, ik voelde geen blijdschap (meer). Ik slikte de medicatie om mijn angst te verminderen, maar dit heeft het medicijn helaas niet gedaan.
27-06-2014

Paroxetine (paroxetine)
Sociale fobie

Ik heb vele jaren getobd met een gegeneraliseerde sociale fobie. Na bezoeken aan huisarts en psychotherapeut kreeg ik in 2005 Paroxetine voorgeschreven. Eerst 20 mg en in 2012 naar 30 mg gegaan. Sinds ik Paroxetine slik functioneer ik weer. Een verademing. Ik heb twee bijwerkingen (libido weg + gewichtstoename). De nadelen wegen absoluut niet op tegen de voordelen. De eni[lees meer...]ge spijt die ik heb, is dat ik er niet tien jaar eerder mee begonnen ben. Leve Paroxetine !
11-06-2014

Lexapro (escitalopram)
Sociale fobie

2 jaar geleden begonnen met lexapro tegen sociale fobie en manische depressiviteit.. het medicijn begon na 3-4 weken te werken en hielp erg goed. Sociale angsten werden minder en kreeg weer een gelukkiger gevoel in het algemeen. Durfde weer meer onder de mensen te komen en dingen te ondernemen die ik jaren had laten liggen door de sociale fobie, zoals uitjes met vrienden,[lees meer...] sporten. Na ongeveer een jaar mee gestopt omdat ik het gevoel had dat ik was ´genezen´.. en ook zonder medicijnen dit alles wel aankon. Behoorlijk snel afgebouwd in dec 2013. In het begin ging het nog goed maar merkte dat ik weer last begon te krijgen van negatieve gedachttes en sociale angst. Heb het n paar maanden volgehouden zonder medicijnen. Maar tot afgelopen week voelde ik me zo onrustig en constant zenuwachtig dat ik heb besloten toch weer met het medicijn te beginnen. Heb nu gelijk weer 20mg tabletten gekregen waar ik sinds vandaag mee ben begonnen! Qua bijwerkingen heb ik nooit echt ergens last van gehad.. beetje n tintellent gevoel in me lichaam, maar dat ging voorheen na n paar weken gewoon weg. Zeker n goed medicijn tegen sociale angsten en depressieve stemming, althans voor mij!
22-02-2014

29-11-2013

Fluvoxamine (fluvoxamine)
Sociale fobie

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2210)
Depressie (1821)
Angst & paniekstoornis (1671)
Hoge bloeddruk (1271)
Acne/puistjes (884)