Sociale fobie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor sociale fobie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Venlafaxine 1 2
Lexapro 1 4
Fluvoxamine 1 5
Seroxat 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: sociale fobie

04-04-2024 | Man | 29

vaag

Ik heb het nu ook inderdaad op dacht het is een bijwerking maar lijkt inderdaad wel of ik soort xtc op heb heb wel is xtc gebruikt en het heeft er zeker een effect van haha

01-04-2024 | Man | 56
Sociale fobie
Ik slik het nu 1 maand. Ivm een altijd aanwezig zenuwgevoel plus zenuwtiks die me werkelijk geestelijk en lichaamlijk opbreken. Nu met 50 mg Wat ik merk zijn dat ik meer energie en rust heb en me minder druk maak. Maar de tiks zijn er nog steeds maar misschien moet ik het langer slikken Ik heb bijna geen bijwerkingen Alleen het slapen gaat wat lastiger maar dat komt [lees meer...]waarschijnlijk ook omdat ik sinds kort tinnitus heb

11-03-2024 | Vrouw | 49
Sociale fobie
Citalopram heeft voor mij 100% geholpen. Ik heb een sociale angststoornis waar ik in bepaalde situaties best veel last van had. Nadat ik Citalopram ben gaan slikken (nu zo'n 4 jaar) krijg ik complimenten over mijn spontaniteit. Tevens wordt er gezegd "jij maakt toch makkelijk contact", iets wat ik me een aantal jaar geleden nooit voor had kunnen stellen. Wel heb ik direct [lees meer...]40 mg van mijn huisarts gekregen en hierdoor raakte ik mijn natuurlijke filter kwijt waardoor ik "losgeslagen" was. Zelf aangeven te willen minderen naar 30 mg. Dat is beter voor mij. In de nabije toekomst wil ik naar 20 mg. Maar helemaal zonder? De eerst komende jaren niet!

25-07-2023 | Man | 41
Sociale fobie
Het is net alsof je nooit echt wakker wordt. Dingen komen minder hard binnen. Dat was echt heel erg prettig. Echter vlakt het ook andere dingen af. Lezen ging bijna niet, ik leek stoned vaak. Ik had vreselijke nachtmerries bijna elke nacht en werd heel moe ervan wakker. Libidoverlies tot een punt dat het echt weg was. Het hielp wel een beetje voor sociale fobie, maar v[lees meer...]anwege de vermoeidheid werd ik er niet socialer van. Het eerste half jaar kon ik niet meer gitaarspelen. Het laatste half jaar wel, maar verder niet lezen of gamen, had nergens meer zin in. Ik herinner mij vaak hoofdpijn gehad te hebben. En de eerste 2 weken heb ik alleen maar liggen snoozen op de bank. Ik kon niks meer.

14-04-2023 | Man | 76
Sociale fobie
tot nu toe, na 1 maand innemen van 5 druppels per dag bloeddruk is lager geworden maar angst niet veel minder, gebruik daarnaast nog oxazepam. het is de bedoeling dat citalopram de oxazepam op termijn gaat vervangen, ben benieuwd

Paroxetine

11-12-2022 | Man | 67
Sociale fobie
Slik al meer dan 30 jaar paroxetine. Ben positief over het gebruik ervan, het heeft de kwaliteit van mijn leven echt verbeterd. De bijwerkingen zijn te overzien en ik heb er zelf niet erg veel last van gehad (maar dat heb ik vrijwel nooit bij medicijnen). Het is wel zo dat ik hele heftige nachtmerries krijg als ik per ongeluk een dosis vergeet. Dus het is geen onschuldig [lees meer...]spul.. Omdat ik nu met pensioen ben wil ik afbouwen maar dat is buitengewoon moeilijk. Dat is ook logisch, je lichaam ontbeert ineens een stofje dat het al 30 jaar binnenkrijgt en het dus inmiddels als lichaamseigen beschouwt. Ik bouw af door steeds iets meer van mijn pillen af te vijlen, ik ben een jaar (!) bezig en zit nu pas op 16 mg. Ik heb even op 14 mg gezeten maar dat was te heftig. Ik heb vooral lichamelijke onttrekkingsverschijnselen (bijv, een vreemd 'trekkend' gevoel in mijn hersenen ) en niet zozeer psychisch (hoewel wat somber maar dat kan ook andere oorzaken hebben). Het afbouwen moet wel zo primitief (vijlen) omdat de taperingsstrips alleen voor afbouw in kortere perioden (bijv 3 maanden) beschikbaar zijn én duur zijn en door vrijwel geen verzekering worden gedekt . Ik heb inmiddels besloten vanwege al dit gedoe niet lager te gaan dan afbouw tot 10mg. Als ik dat al haal, de verleiding om terug te gaan naar 20 mg is groot. Kortom, zeker positief over de effectiviteit van het middel maar als je het erg lange tijd gebruikt kom je er bijna niet van af. Dat de farmaceutische industrie dat laatste ontkent is een grof schandaal.

28-10-2022 | Vrouw | 32
Sociale fobie
Ik heb al 3 keer eerder in mijn leven voor een langere periode escitalopram gebruikt. Ik gebruik het vooral voor mij sociale angst en mijn rusteloosheid. Ik zit nu aan dag 4 en ookal zou het pas vanaf enkele weken werken, ik voel nu al haar effect. De bijwerkingen vallen bij mij erg goed mee, ik voel duidelijk dat ik iets heb ingenomen maar ik heb er geen last van. Ik m[lees meer...]erk dat ik nu al rapper mijn mond durf open trekken maar achteraf ben ik dan wel wat bezorgd dat ik misschien raar overkwam bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd hoe ik me binnen enkele weken zal voelen en ik zal dit hier dan ook laten weten. Ik hoop dat het medicijn mij dat duwtje in de rug kan geven om wat vooruit te kunnen gaan in mijn leven want mijn sociale angst zorgt er voor dat ik mezelf constant wil verstoppen. Ik heb nu echt hoop op een betere toekomst waarin ik een wat vreugdevoller leven kan leiden.

23-06-2022 | Vrouw | 62
Sociale fobie
Ooit aan begonnen wegens straatangst en andere fobieën . Heb 2019 over moeten stappen op oxazepam voelde mij afschuwelijk weken lang. Blij dat het weer leverbaar was binnen een dag weer de oude. Nu weer geen levering diazepam gekregen wat een drama. Gebeld met apotheek in België en recept bij huisarts gehaald en ruim een week later geleverd per post. Wel wat breekwerk ze [lees meer...]kennen daar alleen 6 Mg . Voel mij zo opgelucht.

30-04-2022 | Man | 62
Sociale fobie
Heb autisme met sociale fobie

25-04-2022 | Man | 40
Sociale fobie
Door teveel nare ervaringen werd ik steeds meer op mezelf, ging vrijwel nergens meer heen na het werk vanwege onzekerheid en onverwerkte trauma's en ik voelde mij zeer negatief naar mensen toe. Alles raakte mij ontzettend en ik lag vrijwel mn hele leven wakker van gepieker en dingen die mensen tegen mij hadden gezegd. Ik voelde mij vaak minder dan anderen en in groepen vri[lees meer...]enden voelde ik mij zeer eenzaam. Alsof iedereen elkaar aardiger vond, daardoor heb ik een muur om me heen en vinden mensen het lastig mij te leren kennen. Het zal waarschijnlijk lijken of ik arrogant ben. Na een paar weken ging ik weer eens naar een feestje, zonder weg te gaan zodra het druk werd. Mijn vrienden merkten op dat ik vrijwel geen negatieve dingen meer zei en goed in mijn vel zit. Mn familie merkte dit ook op. Ik heb weer dagen dat ik sta te dansen op muziek. De nadelen zijn best aanwezig maar de voordelen zijn veel beter. Ik wou dat ik dit vroeger had gekregen voor mn adhd klachten. Ben nog druk maar klaag bijna niet meer en als je veel kan praten zonder ervoor na te kunnen denken, is dat erg handig. Omdat het lang duurde voordat het werkte, voel ik mij niet anders dan mezelf.

09-10-2021 | Vrouw | 34
Sociale fobie
Ik gebruik het nu al 2 jaar en ik ben blij dat ik ermee ben begonnen. Ik ben nu weer socialer. Ik vond vooral de lichamelijke pijn/onrust die ik had tijdens mijn depressie, verschikkelijk. Ik heb geaccapteerd dat bepaalde gedachtes zullen blijven ma ben lichamelijk niet meer onrustig. Veel mensen zeggen dat me houding is veranderd.

28-04-2020 | Vrouw | 26
Sociale fobie
Sinds afgelopen vrijdag ben ik met dit middel begonnen vanwege met name sociale fobie, bloosangst en een angststoornis/ptss. Al meer dan 6 jaar ben ik bezig met allerlei therapieën die mijn angst helaas niet verminderen. Ik heb dit middel aan de huisarts voorgesteld omdat ik veel positieve verhalen over dit middel las. Ik ben begonnen met 4 dagen 2 druppels, en ga per 4 da[lees meer...]gen 1 druppel omhoog. Ik was voorbereid op de bijwerkingen maar hier merk ik zeer weinig van. Het enige wat ik merk is een beetje een droge mond en ietsjes minder eetlust. Wat ik iedereen aan kan raden is: begin met druppels voor een langzame opbouw!! Waar je de meest verschrikkelijke bijwerkingen leest is vaak wanneer er meteen met 5 of zelfs 10 mg gestart wordt. Begin rustig en laat je lichaam rustig wennen aan dit middel. Succes iedereen die er aan gaat beginnen.

28-11-2019 | Vrouw | 59
Sociale fobie
Ik lees hier dat sommige al genoeg aan een halfje hebben. Ik heb trauma(ptss) en CA 35 jaar gegeneraliseerde angststoornis. Alle pammetjes gehad. C 25 jaar 20 mg diazepam toen overgestapt naar lorezepam. 4 mg per dag (staat gelijk aan 20 mg diazepam) echter het deed niets. Door de reacties op deze site bij huisarts naar bromazepam, gevraagd. Echter ipv 20 mg (diazepam s[lees meer...]taat gelijk aan bromazepam) kreeg ik max 15 mg. Na 10 jaar Ggz ellende is mijn angst alleen maar erger geworden. Ik heb zoveel psychiaters gezien maar niemand kon mij helpen. Vroegkinderlijk trauma/narcistische moeder......... Ze snappen hier niets van. Ik denk regelmatig aan uit het leven te stappen. Ik leef in de hel. Sociale angst heeft ervoor gezorgd dat ik totaal geïsoleerd leedf. Ik had gehoopt dat bromazepam me zou helpen. Heb 2 x dubbele dosis genomen en dat werkte wel. Maar ik hoef daar echt niet bij huis dokter aan te komen. Verslaving??! Ik ben 59.ik ben liever verslaafd dan constant in de hel van angst en paniek te leven. Ik hoop van iemand te horen ofzijn/haar situatie vergelijkbaar is en of iemand ook hogere dosis en zoja welke? Verder slik ik NIETS.ALLE AD middelen geprobeerd, elke keer hopen maar tevergeefs. Hoop op jullie tips! hulp, advies. Ben het zo zat Alvast dank Gr Mariah

Clonazepam

13-01-2019 | Man | 22
clonazepam
Sociale fobie
Top! Werkt als een trein, zeker als je 1/8 tablet op intrabuccale wijze (laten oplossen op het wangslijmvlies) is de werking na inname zeer snel. Tevens effectief in extreem lage doseringen en erg goedkoop, een aanrader.

07-12-2017 | Vrouw | 45
Sociale fobie
Ik ben nu dik drie weken geleden begonnen maar ben tot nu toe nog niet tevreden. Heb ontzettend last van de bijwerkingen , vooral het trillen is heel erg vervelend. Maakt de sociale fobie alleen maar groter

25-11-2017 | Man | 25
Sociale fobie
SSRI's zijn naar mijn mening heel verschillend qua uitwerking per persoon, dus vind ik het eigenlijk niet logisch om deze medicijnen te beoordelen wat betreft de effectiviteit. Eigenlijk heb ik geen idee waarom ik niet allang met dit middel gestopt ben, want het heeft mij nooit geholpen tegen mijn klachten. Ik heb alle doseringen uitgeprobeerd, maar nooit het idee gehad[lees meer...] dat ik minder last heb gehad van mijn sociale angsten en onrust/stress. In het begin en bij hogere doseringen regelmatig last van een vreemde misselijkheid, soort brok in mijn keel en zweten. Daarnaast ben ik om 23.00 uur 's avonds wel toe aan mijn bed sinds ik begonnen ben met het gebruik van sertraline. Positieve effecten die het middel op mij gehad heeft kan ik niet benoemen, maar nogmaals, naar mijn bevinding is de uitwerking op elke persoon totaal verschillend. Nu zit ik een jaar lang op 50mg, maar ik gebruik het meer uit gewoonte dan dat ik er behoefte aan heb volgens mij. Daarom ga ik komende week onder begeleiding afbouwen.

08-06-2017 | Vrouw | 25
Sociale fobie
Ik heb Escitalopram voorgeschreven gekregen voor een sociale fobie. Ik ben heel rustig begonnen met opbouwen met druppels. Ik zit nu een aantal dagen op 1 druppel en kan dus nog niet echt iets zeggen over de effectiviteit. Wel merk ik van 1 druppel wat lichte bijwerkingen, lichte hoofdpijn, na inname een beetje duf/duizelig, spanning op mijn gezicht, vooral kaken. Maar[lees meer...] wat ik een vervelende bijwerking vind is dat het mijn hartslag vertraagd van normaal rond de 78 naar 65. Dit is een bijwerking die zelden voorkomt lees ik in de bijsluiter, heeft iemand anders hier wellicht ook last van gehad? Ik durf hierdoor eigenlijk nauwelijks op te hogen.

05-05-2017 | Man | 35
Sociale fobie
Dit middel helpt zeer goed tegen sociale fobie en obsessieve stoornissen zoals doemdenken. Voor depressie en neerslachtigheid zijn er betere dingen denk ik, maar Sertraline helpt er ook wel tegen. Zoals alle medicatie is het aangeraden dit lang te gebruiken, zeker niet zoals ik. Ik heb spijt dat ik dit 17 jaar heb geslikt terwijl ik nu al 5 maand zonder zit en me beter en [lees meer...]fitter voel dan ooit. Alle kilo's die erbij kwamen door dat spul gaan er allemaal af. Ik ben me meer bewust van dingen, meer in het moment zelf. Het enige waarmee je moet terug mee leven als je pilloos wordt, is dat alles terug dubbel en dik binnenkomt qua gevoel. Wat je niet hebt met Sertraline, je blijft neutraal. Je kan niet extreem happy zijn en ook niet extreem verdrietig. Dus als je dit weer voor de eerste keer meemaakt voelt dit zeker raar aan. De eerste maand na het stoppen ga je even weer die nare gevoelens voelen van neerslachtigheid en onzekerheid, maar dat ebt weer weg eens je de dingen doet en blijft doen die je graag doet. Sertraline was een hulpmiddel maar neemt nooit een oorzaak weg. De oorzaak moet je zelf aanpakken!

08-01-2017 | Man | 21
Sociale fobie
Ik ben zeer tevreden over het resultaat, dat ik heb behaald met het gebruik van sertraline. Ik ben begonnen met 50 mg, maar na een aantal weken heb ik na advies van de psychiater medicatie verdubbeld. Ik merk dat ik veel minder pieker en weer kan genieten van bepaalde dingen waar ik eerst vervelende gedachten bij zou hebben. Ik durf meer sociale handelingen aan te gaan en[lees meer...] ik denk veel minder aan wat andere van me vinden. Buiten de medicatie ben ik ook nog in behandeling bij een psycholoog en dit samen zorgt ervoor dat ik me lang niet zo ontspannen heb gevoeld.

28-10-2016 | Man | 41
Sociale fobie
Heb ADD, angststoornis, depressieve klachten, soc. fobie. Heb al heel veel medicatie gebruikt en alle medicatie geeft wel bijwerkingen. In het verleden heeft paroxetine (seroxat) mij goed geholpen. Heb het idee dat ik met citalopram in de goede richting zit. Heb nu nog behoorlijk last van bijwerkingen die vervelend zijn maar herkenbaar als bij paroxtine. Uiteindelijk hielp[lees meer...] dit medicijn mij en achteraf had ik toen niet moeten stoppen. Als het goed werkt is mijn advies om er goed over na te denken als je wilt stoppen. Ben 41 jaar en altijd geleefd boven mijn draagkracht. Als kind en als volwassene. Meerdere burn-outs waarbij de laatste dusdanig erg dat er na 4 jaar nog mee bezig ben. Blijven doorgaan en niet luisteren naar je eigen lichaam psyche of mensen om je heen kan je uiteindelijk lettterlijk de kop kosten. Heb hoop dat het medicijn mij weer een zetje in de goede richting gaat geven uiteindelijk. Maar daarvoor wordt wel geduld gevraagd. Tegen de bijwerkingen slik ik zonodig een hele of halve tablet valium 10 mg. Dit probeer ik bij max in per dag te houden. Veel sterkte allemaal.

03-03-2016 | Vrouw | 29
Sociale fobie
De eerste week dat ik sertraline slikte, had ik enorm veel last van bijwerkingen. Door de misselijkheid kon ik nauwelijks iets eten, ik kon vrijwel niet slapen en was heel angstig. Qua angst was ik wel het een en ander gewend, maar zo angstig had ik nooit eerder meegemaakt. Het was echt vreselijk en flink doorbijten. Gelukkig schreef de huisarts me naast 50mg sertraline oo[lees meer...]k oxazepam voor. Een halve of een hele oxazepam maakte de angst draaglijker en zorgde ervoor dat ik beter sliep. Na ongeveer 10 a 12 dagen verdwenen de bijwerkingen en na 4 weken begon ik te merken dat ik stukken minder gespannen was in het contact met anderen. Mijn draaierigheid was echter niet over en ik was ook nog regelmatig moe en neerslachtig. Na 3 maanden heb ik daarom de dosering verhoogd naar 75 mg. Dat is nu 3 weken geleden en voor het eerst in 12 jaar heb ik vandaag niet gedacht: hoe kom ik de dag vandaag weer door? Hoe houd ik mijn werk vol? Sertraline is geen wondermedicijn, maar het feit dat ik eindelijk dichter bij mezelf kan blijven, de mist in mijn hoofd is opgelost en ik eindelijk mijn talenten kan benutten voelt wel heel wonderlijk aan! Ik heb wat meer behoefte aan slaap en droom wat heftiger sinds ik sertraline slik. Verder ben ik er zo'n 3 kilo van afgevallen. Voor de rest ervaar ik geen bijwerkingen.

Seroxat

09-12-2015 | Man | 29
Sociale fobie
Als eerste een waarschuwing voor mannelijke gebruikers van dit middel: ⚠ Het heeft een negatief effect op de spermacellen en hun productie ⚠. Op dit moment zijn er enkel kortdurende studies gedaan naar deze effecten. Hoewel er bij deze onderzoeken een herstel van de spermacelproductie wordt waargenomen na het stoppen met het medicijn, geeft dit geen garantie dat dit ook ge[lees meer...]beurt na langdurig gebruik. Mijn ervaring met het middel: Ongeveer twee jaar geleden begonnen met seroxat/paroxetine wegens seksuele problemen (te hoog libido). In eerste instantie geen last van bijwerkingen en het libido werd succesvol verlaagd. Het had als bonus een positief effect op mijn lichte sociale angst ivm mijn milde autisme. Op de lange termijn verlaagde mijn libido tot het vriespunt en kreeg het een negatief effect op mijn relatie. Tijdens de seks voelde ik vaak een remmend gevoel, waardoor het onprettig werd om door te gaan. Ook vlakte mijn emoties op de lange termijn af, waardoor ik pas geleden ben overgestapt op wellbutrin (tevens in connectie met bovengenoemde waarschuwing).

Venlafaxine

31-07-2015 | Vrouw | 20
venlafaxine
Sociale fobie
Ik heb venlafaxine ongeveer een jaar lang gebruikt. Ik ben heel snel opgebouwd naar 300mg (het max voor mijn leeftijd/gewicht). Helaas heeft venlafaxine voor mij niets gedaan. Het heeft me wat afgevlakt, ik voelde geen blijdschap (meer). Ik slikte de medicatie om mijn angst te verminderen, maar dit heeft het medicijn helaas niet gedaan.

Paroxetine

27-06-2014 | Vrouw | 58
Sociale fobie
Ik heb vele jaren getobd met een gegeneraliseerde sociale fobie. Na bezoeken aan huisarts en psychotherapeut kreeg ik in 2005 Paroxetine voorgeschreven. Eerst 20 mg en in 2012 naar 30 mg gegaan. Sinds ik Paroxetine slik functioneer ik weer. Een verademing. Ik heb twee bijwerkingen (libido weg + gewichtstoename). De nadelen wegen absoluut niet op tegen de voordelen. De eni[lees meer...]ge spijt die ik heb, is dat ik er niet tien jaar eerder mee begonnen ben. Leve Paroxetine !

Lexapro

11-06-2014 | Man | 25
Sociale fobie
2 jaar geleden begonnen met lexapro tegen sociale fobie en manische depressiviteit.. het medicijn begon na 3-4 weken te werken en hielp erg goed. Sociale angsten werden minder en kreeg weer een gelukkiger gevoel in het algemeen. Durfde weer meer onder de mensen te komen en dingen te ondernemen die ik jaren had laten liggen door de sociale fobie, zoals uitjes met vrienden,[lees meer...] sporten. Na ongeveer een jaar mee gestopt omdat ik het gevoel had dat ik was ´genezen´.. en ook zonder medicijnen dit alles wel aankon. Behoorlijk snel afgebouwd in dec 2013. In het begin ging het nog goed maar merkte dat ik weer last begon te krijgen van negatieve gedachttes en sociale angst. Heb het n paar maanden volgehouden zonder medicijnen. Maar tot afgelopen week voelde ik me zo onrustig en constant zenuwachtig dat ik heb besloten toch weer met het medicijn te beginnen. Heb nu gelijk weer 20mg tabletten gekregen waar ik sinds vandaag mee ben begonnen! Qua bijwerkingen heb ik nooit echt ergens last van gehad.. beetje n tintellent gevoel in me lichaam, maar dat ging voorheen na n paar weken gewoon weg. Zeker n goed medicijn tegen sociale angsten en depressieve stemming, althans voor mij!

22-02-2014 | Vrouw | 18

Fluvoxamine