ISO 27001

ervaringen per categorie

Acne

Mijn advies bij acne/puistjes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Acne

15-02-2019

Acne/puistjes

26 en nog steeds veel last van acne..ik was er klaar mee. Ondanks verschilllende allarmerende berichten over de bijwerkingen wilde ik er toch aan beginnen. Ik begon met 20 mg en heb nog 1 flinke uitbraak gehad. Ik slik nu al een paar maanden 70 mg en dat valt zwaar. Naast de droge huid en lippen heb ik ook veel last van neerslachtige gevoelens, pijnlijke spieren en haaruit[lees meer...]val. Beide zouden na de kuur weer goedkomen maar Toch maak ik me zorgen. Ik ben nu puist vrij en heb geen ontstekingen meer en dat maakt me zielsgelukkig maar de bijwerkingen zijn heftig. Meer mensen hier ervaring mee en wat is jullie aangeraden? Ik slik liever meer mg om er zo snel mogelijk klaar mee te zijn dan dat ik minder en nog 2 maanden verder moet..toch merk ik dat veel mensen schrikken van het aantal mg dat ik nu slik.
14-02-2019

Acne/puistjes

Al 4 jaar lang liep ik met puistjes wat naar mate erger werd zware (Acne Rosacea). Ik ging vaak naar de huisarts voor verschillende middeltjes. Ik heb jaren lang zalfjes, antibiotica en zelfs combinaties van verschillende medicatie en smeersels maar het hielp alleen voor mijn rug. Ik wou ook graag van de bulten en groeven in me gezicht en schouders af, dus was een doorver[lees meer...]wijzing naar de dermatoloog mijn laatste hoop. Dit omdat je een extreem zwaar medicijn voor geschreven krijgt (roaccutane) wat dan ook alleen door een dermatoloog voorgeschreven mag worden. Ik ging er heen in het ziekenhuis en ik mocht beginnen met 30 mg per dag. Al snel kreeg ik bijwerkingen zoals een droge mond en droge ogen. De acne werd veel erger maar dat zul je ook mee krijgen als je dit medicijn gaat gebruiken. Ik verhoogde naar60 mg per dag.Voor vrouwen is het verplicht elke maand een zwangerschaptest te laten doen. Dit is omdat er misvormingen en miskramen ontstaan als je zwanger bent. Ook moet borstvoeding gemeden worden omdat dit ook schadelijk is. Het word op je hart gedrukt om uit te kijken zelfs 2 maanden na stoppen met dit medicijn. Zowiezo moet elke patient elke maand het bloed laten testen. Mocht je zware acne hebben en is dit volgens u en uw huisarts het laatste redmiddel? Raad ik t zeker aan! Het heeft wonderen gedaan voor mijn huid en ik wacht nu alleen nog op de laatste littekentjes die nog verdwijnen. Hopelijk kunt u wat met deze recentie en ik wens je veel succes met het gebruik van dit medicijn
13-02-2019

Duac Acne gel (benzoylperoxide/ clindamycine)
Acne/puistjes

ik had een egale huid maar altijd wel last van onstekingen eens in de korte tijd, maar ineens ook last van puistjes mijn huid was erg bobbelig en ongemakkelijk voelde k me er altijd bij wanneer iemand dichtbij me zat. na veel geprobeerd te hebben (benzyl en acid a etc eindelijk dit voorgeschreven gekregen. eerste tube continue gebruikt daarna nu al me 3 e losse tube ge[lees meer...]kocht. wanneer ik weer last krijg van onstekingen smeer ik direct en heb er geen last meer van. enigste vervelende is dat je eerste keer met gebruik van je huid erg rood en droog wordt maar als dat het enigste is voor een week , gewoon goed overdag nivea soft gebruiken en snachts de duac creme topspul!!!
13-02-2019

Acne/puistjes

Ik weet niet of ik nu op de juiste manier reageer aangezien ik alle gegevens weer in moest vullen. Ik wil wel een paar keer wat schrijven over hoe het verloopt. Ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Maar ik heb geen uitbraak gehad de afgelopen weken, gelukkig. Wel erg droge huid en lippen zoals ik al meldde. Ik heb nog wel een paar puistjes, maar deze gaan sneller weg [lees meer...]dan anders. Ik wacht tot het moment dat er niks meer te zien is... :) zaterdag begin ik aan de tweede strips.
08-02-2019

Acne/puistjes

Ik gebruik isotetroine nu een maand. Ik merkte na een week al de bijwerkingen, vooral droge lippen. Wat goed helpt is gewoon vaseline uit het blauwe ronde doosje en lip repair van o'keeffe. De droge huid en eczeem kwam ook vrij gauw. Voor de droge huid gebruik ik la roche d'posey effaclar h. Het kost wat maar het helpt erg goed. Voor de eczeem heb ik ook een zalfje van de [lees meer...]dokter. De puisten heb ik vooral op mijn kin, maar dan ook gelijk hele grote en pijnlijke die 2 a 3 week blijven. Hier was ik helemaal klaar mee. Ik merk na een maand isotetroine te gebruiken wel verschil. Ik hoop dat het nog minder wordt de komende tijd... hopelijk hebben jullie wat aan de tips.
06-02-2019

Benzoylperoxide Hydrogel (benzoylperoxide)
Acne/puistjes

ik heb altijd al superveel last gehad van acne en niks hielp. Ik gebruik deze creme nu al bijna anderhalf jaar en geen enkel puistje meer.
29-01-2019

Metronidazol crème / gel (metronidazol)
Acne/puistjes

Acné is zeer snel minder rood en vurig geworden en de puistjes drogen snel uit. Mijn huid is al na een week veel rustiger. Wel na gebruik je handen wassen, anders gaan je vingers vervellen.
29-01-2019

Acne/puistjes

Dit werkt erg goed bij mijn hardnekkige acne. De bijwerkingen kunnen vervelend zijn: droge lippen, gescheurde mondhoeken, eczeem. Deze zijn, denk ik, vrij standaard. Als het daarbij blijft is dit medicijn het zeker waard, want de acne is na 4 maanden zo goed als weg. Je hebt wel een beetje geduld nodig met dit medicijn. Het duurt even voordat je echt mooi resultaat ziet. D[lees meer...]aarnaast zijn er nog de formulieren (gedragsverklaringen oid) die je als vrouw bij dermatoloog en apotheek moet ondertekenen, de maandelijkse urinetesten, de ''verplichte'' anticonceptiepil. Ook is een recept niet langer dan een week geldig, voor het geval je in de tussentijd toch zwanger bent geworden. Al die controle vind ik ergerlijk. Toch is isotretinoïne wat mij betreft echt een aanrader als je niet van acne afkomt.
28-01-2019

Acne/puistjes

Hoi allemaal ik zal even mijn verhaal op papier zetten. Bij mij begonnen puistjes te komen rond mijn 17e levensjaar, maar niet al te veel last van gehad. Mijn vader is huisarts dus kon mij goed advies geven in de vorm van smeerseltjes (begonnen met benzoylperoxide en van alles en nog wat ) wat maar niet hielp. Vanaf mijn 18e bij de schoonheidsspecialiste en later bij de[lees meer...] huidtherapeut geweest. Voor mijn gevoel werd het er echt niet beter van maar wel elke maand 40,- aftikken. Blij dat ik dat niet meer hoef te doen (doet ook ontzettend veel pijn) Op mijn 19e (1 maand voordat ik 20 werd) aan de doxycycline gegaan (orale antibiotica, dus slikken). in de 3e maand zag ik veel verbetering en stiekeme hoop dat het zo zou blijven, alleen bij deze medicijnen (had ik al wel gelezen) is het zo dat als je stopt de bacteriën weer vrije loop hebben. Na de zomer weer een kuur van 3 maanden genomen alleen deze hielp helemaal niks. Daarna een tijdje radeloos gebleven, wat nou te doen met mijn acne? Werd er erg onzeker van en was ook extreem bewust van mijn acne als ik met iemand aan het praten was of voelde dat vrienden/mijn familie naar mijn gezicht aan het staren was. Mijn moeder merkte ook op dat het weer erger werd en kwam met het voorstel om naar de dermatoloog te gaan. Ik wuifde het weg, maar een week later (na wat leeswerk) toch aan mijn vader gevraagd of die mij door wou verwijzen. Eind oktober was het dan zover en had ik een gesprek met de dermatoloog. Aangegeven dat ik er echt klaar mee was en alles al geprobeerd had. Hij begreep mij en schreef roaccutane voor me voor. De eerste maand had ik eigenlijk op wat droge lippen nergens last van en zag ook al heel veel verbetering en de dermatoloog vond het dan ook niet nodig om mijn dosis op te hogen. De 2e maand kwam hier een droge huid bij, maar nog weer een stuk verbetering. De 3e maand valt me zwaarder. Eerst kreeg ik een soort van blaasontsteking die gelukkig na een week weer weg was, maar nu krijg ik ook wat mentale struggles. Veel aan het nadenken over het leven, ietwat somberder zijn en een soort van gejaagd gevoel alsof je iets spannends gaat doen (terwijl dat helemaal niet het geval is). Nu zit ik op 3 maanden en over 1 maand zie ik de dermatoloog weer en gaan we bespreken of ik dan nog 1 of 2 maanden moet. Ik probeer positief te blijven ondanks de vervelende bijwerkingen en blijf mezelf voorhouden dat het door de roaccutane komt. Soms voel ik me weer kiplekker waardoor ik het gevoel heb dat mijn serotonine huishouding een beetje op de schop is. Het negatieve voelt een beetje als de XTC-kater. Laten we hopen dat wanneer ik gestopt ben met dit medicijn, de negatieve bijwerkingen ook weer snel weggaan. Maar: het werkt extreem goed en mijn acne is nu zo goed als weg!!!! Denk er alleen goed over na of je het er allemaal voor over hebt. Je heb veel slaap nodig, negatieve & sombere delen in je dag, droge huid & lippen en misschien nog wel andere vervelende bijwerkingen. Als er vragen zijn hoor ik het graag! Bij maand 4 zal ik weer een updateje geven hoe het met me gaat Ciao!
16-01-2019

Acne/puistjes

Ik ben een vrouw van 27, en sinds 3-4 jaar last van ontstekingen in mijn gezicht-borst en rug. Ik heb van alles geprobeerd, creme´s etc. Ik ben begonnen met het innemen roaccutane, merkte meteen dat mijn lippen en huid droog werd. Ik slik het nu 9 dagen en alle aanwezige ontstekingen zijn verdwenen!!!! ook zijn er geen nieuwe bij gekomen. De bijwerkingen zijn wel zwaar maa[lees meer...]r goed vol te houden (spierpijn, hoofdpijn, duizelig)
16-01-2019

15-01-2019

Acne/puistjes

Ik heb eerst zalf van de huisarts geprobeerd, dit heeft niet geholpen. Vervolgens ben ik doxycycline gaan gebruiken en dit heeft geholpen maar later is de acne weer teruggekomen. Nu gebruik ik al 4 maanden roaccutane en dit helpt enorm! Geen grote zichtbare puistjes meer en de littekens beginnen weg te gaan.
13-01-2019

Differin (adapaleen)

13-01-2019

Acne/puistjes

Na van alles geprobeerd te hebben, ben ik door de huisarts doorverwezen naar de dermatoloog. Ik had al jaren last van (niet al te heftige, maar wel zeer vervelende) acne en plekjes op mijn gezicht. Al snel werd mij roaccutane voorgeschreven. Bloedprikken vond ik doodeng (dacht ik) en ook de bijwerkingen schrok ik van, waardoor ik allereerst niet enthousiast was. Mijn broer[lees meer...] en nicht hebben ook een roaccutanekuur gehad, waardoor zij volledig van hun acne verlost waren. Met dit in mijn achterhoofd, had ik toch besloten om aan de kuur te beginnen. Nu slik ik het ongeveer 2,5 maanden en ik ben heel blij dat ik eraan begonnen ben! Mijn acne is zo goed als verdwenen en mijn rode plekjes zijn bijna allemaal weg. Ik ervaar totaal geen bijwerkingen van dit medicijn. Mijn lippen en gezicht smeer ik elke dag zeer goed in, waardoor ik geen last heb van droogte. Vanuit mijn ervaring, een aanrader als je van je acne af wilt!
16-12-2018

Benzoylperoxide Hydrogel (benzoylperoxide)
Acne/puistjes

Heb op mijn 23e veel last van een onrustige huid en hormonale acne. Wanneer ik benzoylperoxide 5% gebruik is een puistje meestal binnen 2 dagen weg. Ik raad wel aan om het plaatselijk aan te brengen en (vooral op kleine puistjes) niet heel dik te smeren, het droogt je huid namelijk ontzettend uit. Mocht je huid wel schilferen, dan werkt wassen/exfolieren met dode zeezout e[lees meer...]rg goed. Het is wel een tijdelijke oplossing, je moet blijven smeren wanneer de acne bijvoorbeeld hormonaal is. Laat het goed opdrogen voor je gaat slapen, of houd er rekening mee dat het flinke onuitwasbare vlekken achterlaat.
09-12-2018

Acne/puistjes

eerste 2 maanden 20mg 1x per dag. dit zorgde al in gematigde vorm voor droge lippen. na 2 maanden overgestapt op 30mg (20+10mg) 1x per dag. Uitdrogende lippen werden nu zéér storend, alsook kreeg ik 5 a 6 keer per maand last van bloedneuzen, Maar de acne is véél verminderd. Bijna 90% weg. Nu is het december (behandeling bijna 6 maanden bezig, nog ongeveer 2 maanden te gaan[lees meer...]) en ik overweeg om de behandeling stop te zetten. extreem last van droge lippen, bijna ondragelijk zonder zalf. verder ook veel wondjes/zweertjes die erg jeuken rond de lippen. Conclusie? Deze pillen enkel gebruiken als allerlaatste middel. Weet dus heel goed waar je aan begint!
05-12-2018

Acne/puistjes

Ik heb dit middel ongeveer 7-9 maanden gebruikt en echt een van de beste keuzes ooit. Ik had al van kinds af aan puistjes maar het werd heel snel echt véel erger, tot ik er echt niet meer uitzag.. wilde niet eens meer het huis uit en makeup maakte het alleen maar erger. Roaccutane werd me toen voorgeschreven door de arts en nu een jaar later is m'n huid prachtig op enkele [lees meer...]littekentjes na. Na een maand zag ik al heel duidelijk verschil en na 7 maanden waren letterlijk alle pukkels weg. Het heeft wel vervelende bijwerkingen, zo was ik vermoeider en moest ik elke maand verplicht een zwangerschapstest doen omdat je echt niet zwanger mag worden met dit middel. Ook waren mijn lippen continu helemaal schraal en moest ik ze om het uur insmeren en dan zagen ze er nog niet uit. Daarnaast wordt alcohol ook afgeraden te gebruiken, je moet dus wel echt overwegen of je dit echt wilt aangaan. Voor mij was het echt een lifesaver en kan het je dus ook echt aanraden bij ernstige acne. Mijn precies dosering weet ik niet meer.
04-12-2018

Roaccutane (isotretinoine)

Nadat crèmes en antibiotica niet hielpen, heeft mijn dermatoloog dit middel voorgeschreven toen ik een zeer ernstige rosacea-uitbarsting had. Mijn hele gezicht zat onder de kleine pustels (honderden), was opgezet en gloeide enorm. De Roaccutane heeft hierbij ontzettend goed geholpen!
03-12-2018

Acne/puistjes

Beste mensen, In kort: Sterk middel met veel bijwerkingen maar vooral heel effectief. Acne word in de eerste weken erger maar neemt daarna snel af en blijft bij meesten ook weg. Vanwege zware belasting van je lever moet je maandelijks langs om bloed te prikken. Achtergrond: Al sinds mijn pubertijd heb ik erge last van acne en onderhuidse ontstekingen op mijn rug. I[lees meer...]k dacht altijd dat mijn acne vanzelf weg zouden gaan, of door extra hygiënisch te zijn. Daarnaast heb ik veel , door huisartsen voorgeschreven, zalfjes gebruikt, maar deze hebben nooit echt goed geholpen. Op mijn 22/23e had ik nog steeds veel last van mijn acne. Ik ben weer naar de huisarts gegaan en die heeft mij uiteindelijk doorverwezen naar een dermatoloog. Het medicijn: Door de dermatoloog kreeg ik 20mg(later 30) tabletten voorgeschreven van isotretinoïne. Ik viel haast flauw van de waterval aan bijwerkingen die er verbonden aan zaten, dat was wel even slikken. Voor mijn kuur moest ik 9 maanden lang isotretinoïne slikken. Dat zou dus 9 maanden lang bijwerkingen betekenen. De belangrijkste bijwerkingen bij mij zijn : Droge lippen, dunne huid, huid verbrand sneller(zon), neerslachtigheid en moeheid. Daarnaast is het medicijn zwaar voor je lever, dat betekend enerzijds dat je geen alcohol kan drinken en anderzijds dat je iedere maand bloed moet laten prikken. Bloed prikken is nodig om te kijken of je lever waarden niet te hoog worden. Bij mij was dat het geval, ik moest van 30mg naar 20 naar 10. Hoewel ik nu 1/3 inneem van wat ik eerst nam zijn de gunstige effecten niet minder, de bijwerkingen wel. De bijwerkingen: LET OP: Je mag dit medicijn niet nemen als je zwanger bent of denkt zwanger te worden tijdens de kuur. -Droge lippen: Als je het medicijn gebruikt is er een grote kans dat je last krijgt van droge lippen. Om ervoor te zorgen dat ze niet telkens barsten smeer ik er wat vaseline op. -Dunne huid: Door het medicijn word bij veel mensen de huid dunner. Ik merk het vooral met sporten of werk, ik haal mijn handen/armen sneller open, zweet meer en de huid is wat gevoeliger. -Huid verbrand sneller: Vanwege de dunne huid verbrand je ook sneller. Ik verbrande vroeger nooit maar sinds het medicijn krijg ik snel last van de zon, smeren met factor 50 helpt. -Neerslachtigheid: Het medicijn kan een drukkende werking hebben op je gemoedstoestand. Toen ik 30 mg slikte merkte ik dat ik dat ik vaker emotioneel werd dan normaal. Nu neem ik 10mg en merk ik geen verschil met vroeger. Als je last hebt van depressieve gedachten dan is het belangrijk dat je dit bespreekt met je arts/dermatoloog. -Vermoeidheid: Ik weet niet of het een officiële bijwerking is maar sinds het gebruik van het medicijn heb ik minder 'fut' om dingen te doen en heb meer slaap nodig. Er zijn meer bijwerkingen van isotretinoïne, maar die zijn bij mij niet opgetreden. Het eind: Ik ben nu 8 maanden verder en het heeft voor mij echt een groot verschil gemaakt. Ik heb nu geen acne of ontstekingen meer. Littekenweefsel dat is ontstaan door de acne is helaas nog zichtbaar. Hoewel de bijwerkingen erg vervelend zijn ben ik over het algemeen erg tevreden over het medicijn.
01-12-2018

Acne/puistjes

Sinds mijn 16e last van acne gehad. Het begon heel rustig met hier en daar een klein puistje maar totaal niet met mijn puistjes bezig op dat moment. Na de middelbare school (zomer naar Universiteit) , werd het erger. Eerst smeerde ik een klein beetje make-up op de puistjes maar dit verergerde het zwaar. Daarna naar de schoonheidsspecialiste geweest waarbij je hele gezicht [lees meer...]uitgeknepen werd (vrij pijnlijk) en je er ook littekens aan kan overhouden. Ook weinig verbetering in mijn periode bij de schoonheidsspecialiste gezien. Tijdens deze periode gebruikte ik benzoylperoxide, alcohol (speciaal in een flesje tegen acne) en verschillende (antibacteriële) smeerseltjes waaronder ook een topic van antibiotica. Dit hielp allemaal weinig tot niets. Na 1.5 jaar dit allemaal geprobeerd te hebben aan de orale antibiotica gegaan + huidtherapeut(3 maanden, doxycycline). Na de 3 maanden was m'n acne flink rustig geworden maar was de acne gewoon nog aanwezig en na het stoppen was het gewoon weer zoals in het begin. Na afgelopen zomer weer een kuur geprobeerd van 3 maanden omdat het weer erger werd maar dit keer hielp het helemaal niks! Veel overleg met m'n vader gehad (huisarts) over roaccutane. Ik was helemaal klaar met m'n acne op mijn 20e levensjaar en dus wou me vader me wel doorverwijzen naar de dermatoloog. Zelf had ik veel twijfels over roaccutane ("breakout", stoornissen, haaruitval etc) . Mijn dermatoloog stelde me gerust dat we laag zouden beginnen in dosering en dat de "initial breakout" eigenlijk onzin is. Bij mij was er ook totaal geen sprake van een uitbraak! Ik denk dat mensen te snel resultaten willen zien en daarom denken dat het erger wordt maar het eigenlijk gewoon hetzelfde blijft. (Dit zie ik ook altijd in de YT filmpjes, wordt niet erger maar mensen vinden van wel). Wel is/was een groot nadeel dat er geen alcohol genuttigd mag worden tijdens de kuur, terwijl ik student bij een studentenvereniging ben. Vrij lastig dus. Daarnaast vertelde mijn dermatoloog dat resultaat pas na 2 maanden kwam dus ging ik er heel nuchter in met weinig verwachtingen. Nu (na 1 maand) is mijn gezicht verschrikkelijk opgeknapt!!! Ik heb nog 3/4 puisten en verder is echt alles weg. Dinsdag heb ik weer een afspraak en gaan we de dosis waarschijnlijk verhogen naar 30 of 40 mg. Met geluk hoef ik maar 4 maanden. Mijn bijwerkingen vallen verder heel erg mee. Hele droge lippen, klein beetje droge huid en volgens mij ook een beetje haaruitval. That's it en geen acne meer!!! Voor de mensen die twijfelen: maak een afspraak met je dermatoloog!! Deze kan je veel beter vertellen over roaccutane dan je huisarts. Succes en als er vragen zijn hoor ik het graag!
28-11-2018

Acne/puistjes

Beste mensen, ik ben vandaag begonnen met isotretinoine, in het begin de eerste 4 weken dus kunnen klachten erger worden , nu vraag ik me af dat echt zo is of bij iedere persoon is anders ? Alvast bedankt!
12-11-2018

Acne/puistjes

Elke dag was ik onzeker over mijn huid, het deed vooral veel pijn en voelde mijn acne zitten. Ik ben voor de zoveeeeelste keer naar de huisarts/dermatoloog geweest. Ik kreeg medicijnen, ging met het gevoel erin van “dit zal wel weer troep zijn”. Toch heb ik het geprobeerd. En tot op de dag van vandaag geen spijt van mijn keuze, ja het zijn zware medicijnen. Ik kreeg e[lees meer...]r stemmingswisselingen van, maar je word zo goed begeleid tijdens de periode dat je de medicijnen gebruikt. Mijn huid is egaal & heb geen littekens overgehouden. Ik kon na jaren van knijpen pulleken aan mijn huid. Van mijn huid afblijven. Geen puistjes meer & een grote glimlach op mijn gezicht! Ik raad iedereen het medicijn aan wanneer je er voor in aanmerking komt. Ik heb een foto gemaakt voordat ik begon aan mijn medicijnen. Voor wanneer ik dacht “waarom doe ik dit” keek ik naar mijn foto en wist ik het weer. Ik heb nu ook en na foto en het is een wereld van verschil!
09-11-2018

Acne/puistjes

Ik heb wekelijks foto's gemaakt en ervaring bijgehouden op een niet te vinden via google website : isotretinoine. (..). Dit medicijn is het waard als je onder de acne zit en niet meer weet wat je moet doen.
08-11-2018

Acne/puistjes

Rond mijn 22ste kreeg ik erg last van acne in mijn gezicht. Tijdens mijn pubertijd had ik er niet bijzonder veel last van. Toen ik 25 was besloot ik dat het genoeg was, en ben ik via de dermatoloog naar dit medicijn gewezen. De eerste twee maanden (20 mg) werd de acne iets minder heftig, maar het bleef komen. Na 3-4 maanden heb ik om verhoging van de dosis gevraagd, ik kon[lees meer...] vanaf toen 30 mg slikken. Dit heb ik gevraagd omdat ik er nog steeds veel last van had. Toen werd het beter, ik kreeg nauwelijks nieuwe puistjes, alleen had ik nog roodheid en of littekens overgehouden aan de afgelopen jaren. Na 6-7 maanden ben ik van 30 mg naar 20 mg gegaan, het ging echt super. Ik schaamde mij niet meer voor mijn huid, het zag er weer normaal uit. Nu, 11 maanden na mijn start, bouw ik af met 10 mg. Mijn huid straalt weer. Hoewel de restjes nog licht te zien zijn, ben ik enorm blij, een beter resultaat had ik niet kunnen wensen. De bijwerkingen vielen mij erg mee. Natuurlijk had ik zeer droge lippen en droge ogen, dat is geen pretje. Maar dit is het voor mij zeker waard geweest. Ik heb spijt dat ik het niet eerder gedaan heb en dat ik te lang heb aangerommeld met cremes, kuren, zalfjes etc.
07-11-2018

Acne/puistjes

Ik ben nu twee maanden bezig met dit medicijn en mijn acne is alleen maar erger geworden ik ben zo hopeloos!!! Hebben jullie hier ervaring mee is dit normaal??
03-11-2018

Acid A Vit (tretinoine)
Acne/puistjes

Na het stoppen met de pil toen ik achter in de dertig was, kwam mijn acne in volle hevigheid terug. Ik gebruikte al een tijdje Clindamycine, maar dit hielp niet voldoende. De onderhuidse acne (cystes) bleven komen. Tretinoine zalf had ik al eerder gekregen van de huisarts, maar in het begin gebruikte ik deze verkeerd (lees: iedere avond een dikke laag erop smeren), waard[lees meer...]oor ik enorm last van mijn huid kreeg. Deze keer heb ik het rustiger aangepakt: ik gebruik de creme twee keer per week, heel dun (niet meer dan een erwtje voor mijn hele gezicht), en smeer er dan na een half uur een goede vochtinbrengende, neutrale nachtreme overheen. Ik gebruik hiervoor Effaclar H van La Roche Posay. Topspul! In de ochtend gebruik ik Cetaphil creme. Deze is iets vetter, maar trekt wel snel in, en zorgt dat de schilfers niet zichtbaar zijn. Je huid wordt wat droger van deze creme, maar het effect is prachtig. Ik kan het bijna niet geloven. Na een paar weken gebruik lijkt het wel of mijn talgklieren er voorgoed mee opgehouden zijn. Geen glimgezicht meer, en mijn make-up blijft de hele dag zitten zonder dat ik deze hoef bij te werken! En het belangrijkste: er is geen pukkeltje meer te zien op mijn gezicht. De huid van mijn gezicht lijkt ook een stuk strakker te zijn, en littekentjes zijn minder zichtbaar. Ik ben heel erg blij met dit effect, en kan deze creme iedereen aanraden. Het is echter wel belangrijk dat je de creme met mate, en op de voorgeschreven manier gebruikt, anders kan het averechts werken!
26-10-2018

Acne/puistjes

Nooit meer zal ik roccutane gebruiken, heb het 3 weken gebruik en 7 dagen in het ziekenhuis gelegen door een infectie wat is gekomen in de kapotte slijmvliezen in me mond.
24-10-2018

Metronidazol crème / gel (metronidazol)

metronidazal kalmeert enigszins bij herhaaldelijk gebruik.
23-10-2018

Acne/puistjes

Het is al even geleden dat ik dit middel slikte tegen acne. Veel geprobeerd van zalfjes van de huisarts, tot tabletten en anti-biotica. Ik moest regelmatig bloed laten prikken en kreeg erg droge lippen van dit middel die steeds stuk gingen. Echter, de werking van dit medicijn was goed. Eindelijk, na veel geprobeerd te hebben, verdween de acne en kreeg ik opmerking uit de o[lees meer...]mgeving dat het minder werd. Het is een middel waar je geduld en discipline voor nodig moet hebben, maar bij mij heeft het goed geholpen.
12-10-2018

Acid A Vit (tretinoine)

Top spul.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4508)
Anticonceptie - overig (3354)
Cholesterol (2645)
Depressie - antidepressiva overig (2436)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2069)
Pijn - morfine-achtigen (1993)
Pijn (1810)
Verslavingsziekten (1709)
ADHD - psychostimulantia (1684)
Bloeddruk - betablokkers (1528)
Maagzuur - protonpompremmers (1461)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1419)
Anticonceptie - eenfase (1247)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1028)
Angststoornissen (1017)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (975)
Depressie - antidepressiva TCA (938)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (888)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!