categorie

Acne

Mijn advies bij acne/puistjes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Acne

23-01-2022 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Geweldig medicijn! Mijn enige spijt is dat ik er niet jaren geleden aan begonnen ben. Ben na een kuur van 7 maanden 40 mg slikken klaar. Na een maand kreeg ik al geen nieuwe ontstekingen meer en mee eters waren als de sneeuw voor de zon verdwenen net als mijn altijd vette huid. Ik slikte niet een hele hoge dosis voor mijn gewicht en heb dan ook minimaal bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Ik was echt op het ergste voorbereid na het lezen van de bijsluiter, maar ik slechts last gehad van vaak droge lippen, sneller hoofdpijn en vermoeidheid. Drink vooral veel water op een dag en gebruik een goede dagcreme en aquaphor. Ik kan het echt sterk aanbevelen om dit medicijn op zijn minst te proberen en via de huisarts je laten doorverwijzen naar dermatoloog in ziekenhuis, want het is echt het enige middel wat mij heeft geholpen in 5 jaar.

20-01-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik heb al een aantal jaar last van acne. Voornamelijk rode vlekjes (waarschijnlijk littekens) en wat puistjes. Soms een periode waar het bijna weg was en dan kwam er een periode waar het weer terug kwam. Ik was (ben) er klaar mee. Ik had veel (erge) verhalen gelezen over Roaccutane en was op het ergste voorbereid. Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en gaat heel goed. In het [lees meer...]begin kreeg iets meer puistjes maar dit werd al aangegeven en dit verdween ook later. Ik heb meerdere gezichtsproducten geprobeerd tijdens Roaccutane. Ik begon met de lijn Effaclar van La Roche Posay maar hier reageerde mijn huid niet goed op en bleef rood. In het begin was mijn huid droog en wat schilferig. Hierna ben ik op Cerave (cleanser voor normale tot droge huid en moisturizer voor droge tot zeer droge huid) gegaan. Dit kalmeert mijn huid en hydrateert. Ik raad deze daarom zeker aan. Op het moment ervaar ik schrale (wat droge lippen) en een wat droge huid (droge plekken op armen) maar dit komt ook door de kou (denk ik). Verder heel af en toe last van mijn rug en hoofdpijn (heb ik daarvoor nooit). Maar hier heb ik eigenlijk niet erge last van. Tot nu toe zijn de bijwerkingen licht en zijn ze goed te doen. Maar dit valt bij ieder persoon anders. Mijn gezicht is al een stuk rustiger geworden en hoop dat het egaler wordt na langer gebruik. Ik raad Roaccutane aan. Even door de (milde ;) voor mij dan) zure appel bijten.

03-01-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik ben heel tevreden! Al meer dan 10 jaar last van acne, vooral op mijn rug. Mijn gezicht was binnen 2 maanden gaaf. Bij mijn rug duurde het iets langer, na ongeveer 8 maanden kreeg ik geen nieuwe ontstekingen meer. Ik lees weinig ervaringen over acne op de rug, maar hier helpt het dus ook voor! Ik heb het in totaal 10 maanden geslikt. Gestart met 20 mg en op de helft naar[lees meer...] 30 mg gegaan, omdat mijn rug niet snel genoeg ging voor mijn gevoel. Gek genoeg voelde ik mij met 30 mg beter dan met 20 mg. Bijwerkingen waren minimaal. Ik heb wel 10 maanden lang last gehad van spierpijn in mijn heupen en achillespezen, vooral in de avond. Maar dit was prima te doen! In de zomer iets meer last van droge huid en lippen. In de herfst last van een droge neus aan de binnenkant. Goed smeren dus! Producten die bij mij goed hielpen: levertraanzalf (Jecovitol) voor de lippen, Cicaplast handcrème van La Roche Posay, Effaclar H crème en gezichtreiniger van La Roche Posay. Op de helft ben ik weer geswitcht naar de gezichtsverzorging die ik voor de medicatie gebruikte (Jetske Ultee) om mijn huid alvast te laten wennen aan die producten. Ik kan dit medicijn iedereen aanraden die klaar is met acne. Vooral als het je dagelijks leven beïnvloedt! Ik had achteraf psychisch meer last van mijn acne dan ik dacht.

09-12-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben 19 jaar en ik heb al heel erg lang van acne. Ik gebruik nu 4,5 maand isotretinoine. Ik ben begonnen met 2x daags 20mg. Nu gebruik ik 3x daags 20mg. Het is een hoge dosis, maar de puistjes zitten er nog wel. Het is wel aan het minderen. De ene week zit er ook nog meer dan de andere week. Vaak voor mijn menstruatie krijg ik alsnog onderhuidse puistjes, maar niet zovee[lees meer...]l als eerst. Ze zitten vooral onder mijn neus en kin en af en toe op mijn wangen. Een voordeel wel is dat je haren minder vet worden. Ik moest om de dag/elke dag m'n haren wassen nu 2x in de week. Ik maak de 6 maanden af en dan kijk ik of het gewerkt heeft en wat het resultaat is.

15-11-2021 | Man | 22
Acne/puistjes
Ik gebruik het nu ongeveer 3 maanden. Heb meer puisten gekregen, merk ik! Helaas dus ook veel meer littekens. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien over een aantal maanden☹️

09-10-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Differin heeft mijn hormonale acne volledig doen verdwijnen. Het pakt de littekens aan en openduur heeft je huid weer een egale teint. De eerste 2 weken verdween mijn acne als sneeuw voor de zon maar in de 3e week begon het zogenoemde 'purgen'. Een paar weken last gehad van flinke ontstekingen over mijn hele gezicht, terwijl mijn acne altijd op mijn kin en rond mijn mond z[lees meer...]at. Ook veel last gehad van een droge huid de eerste 2 maanden, maar met een vette crème is dit goed te doen. Savonds maak ik eerst mijn huid schoon met de cerave hydrating cleaner, dan doe ik een dun laagje differin op mijn hele gezicht en na een uurtje doe ik de cerave hydrating cream op. Na 7 maanden besloten om te stoppen omdat ik al al een paar maanden geen een puistjes meer had. Acne kwam toch lichtelijk terug. Een maand terug besloten om er weer aan te gaan. Eerste 2 weken weer een egale huid, maar op dit moment helaas weer in de purging fase met een paar diepe ontstekingen dit keer niet over mijn hele gezicht maar alleen op mijn kin. Gelukkig weet ik dat dat hoogstens een paar weken duurt en dat de huid snel op zal knappen. Ik ben in ieder geval van plan differin voor een aantal jaren te gaan gebruiken omdat ik helemaal klaar ben met acne. Altijd veel stress gehad en heel onzeker geweest om mijn acne. Door differin hoef ik me niet meer druk te maken over mijn huid, voel ik me weer mooi zonder make-up en kan ik genieten van leuke dingen doen.

Benzoylperoxide Hydrogel

07-10-2021 | Vrouw | 22
benzoylperoxide
Acne/puistjes
Op aanraden van de huisarts deze gaan gebruiken. Na 2 keer aanbrengen werd ik de volgende ochtend wakker met een rood gezicht. Nu al 3 dagen een zeer branderige huid die niet minder lijkt te worden. Ik breng 3x per dsg bepanthen aan om de jeuk en branderigheid te onderdrukken…. Als je een gevoelige huid hebt vermijd dit middel aub!

06-10-2021 | Vrouw | 15
Acne/puistjes
Dit spul heeft een groot gedeelte van de puistjes weggehaald voor mij. Het duurt wel een aantal weken voor je resultaat ziet. De eerste 1 a 2 weken is je huid echr heel droog dus zorg dat je een goede hydraterende crème gebruikt. Ook moet je echt maar ter grote van een erwt gebruiken voor het hele gezicht anders wordt de droogheid heftiger en heeft het ook niet meer effec[lees meer...]t. Voor de rest is het een kwestie van echt sowieso wel tot 6 weken volhouden om te kijken of het voor jou werkt. Voor mij werkte het nog niet helemaal zoals ik wou dus ben overgestapt naar iets nieuws. Zeker aan te raden!

28-09-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Vanwege cystische acne uiteindelijk na een hoop proberen via huisarts, uitgekomen bij de dermatoloog die gelijk roaccutane aanraadde als enige definitieve oplossing. 6 mnd gebruikt ongeveer 20 mg per dag. Man, wat was ik blij dat ik van die pijnlijke bulten af was. Nu, >5 jaar na de behandeling nog steeds niet teruggekomen, op een enkel puistje na tijdens menstruatie. Bijw[lees meer...]erkingen waren te doen, maar richting het einde was ik er wel heel erg zat van. Tot op de dag van vandaag heb ik nog wel 's winters enorm droge handen, sinds deze behandeling. Maar liever wat vaker smeren, dan de Pyreneeën op mijn gezicht. Ik ben er erg blij mee, heeft mijn leven/zelfvertrouwen positief verandert.

26-09-2021 | Vrouw | 17
Acne/puistjes
Sinds mijn 11de last gehad van matige acne. Omdat mijn moeder littekens wilde voorkomen zijn we naar de huisarts gegaan en kreeg ik een uitdrogende zalf voor geschreven. In 5 jaar heb ik verschillende uitdrogende zalfjes voorgeschreven gekregen, maar ze hielpen vrijwel niet. Sommige zalfjws hadden in het begin een werking, maar na een maand of twee kwamen al mijn puistjes [lees meer...]gewoon weer terug. 1 jaar geleden begonnen er opeens onderhuidse puistjes te ontstaan. Na 6 maanden er mee rond gelopen te hebben wilde ik toch langs de dokter om er naar te laten kijken. De dokter schreef een lichte antibiotica toe en adviseerden me om langs een schoonheidsspecialiste te gaan om me puistjes op een professionele manier uit te laten knijpen. Na 2 maanden antibiotica gebruikt te hebben zag ik nog geen verbeteringen, dus stuurde de huisarts me naar de dermatoloog. Daar werd me isotretinoine voorgeschreven. Ik begon met 30mg. Dat heb ik 1 maand gebruikt, daarna werd me dosis verhoogd naar 40mg. Ik ben nu bijna 3 maanden bezig met de medicijnen en het gaat al de goede kant op. De meeste ontstekingen zijn weg. Er zitten alleen nog een paar ontstekkingen op mijn kaaklijn. De medicijnen in combinatie met een schoonheidsspecialist is voor mij een hele fijne en goede combinatie. Ik raad het aan om het zelf ook eens te proberen.

08-09-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik gebruik dit nog maar 2 weken. Ik heb al meer dan 10 jaar last van acne. Ik gebruik in de ochtend 2 pilletjes van 20mg. In totaal 40mg. Doordat ik gelijk met een redelijk hoge dosis begin heb ik wel na 5 dagen al last van bijwerkingen. Mijn lippen voelen van binnen opgezwollen en alsof er botox in gespoten is. Van de buitenkant ziet het er allemaal nog hetzelfde uit, maa[lees meer...]r dat is logisch na een week. Ik ben benieuwd of mijn acne minder wordt of weg gaat.

05-09-2021 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Jarenlang rondgelopen met acne en een vette huid, hopende dat het na mijn pubertijd vanzelf wel weer zou verdwijnen. Dit was helaas niet het geval, door de jaren heen kreeg ik alleen maar meer cystische acne. Verschillende middelen geprobeerd: de pil, zalfjes, voeding aanpassen, betere gezichtsroutine en antibiotica. De pil hielp al redelijk maar nog steeds had ik last van[lees meer...] puistjes. Na antibiotica te slikken toch maar de stap genomen om naar de dermatoloog te gaan voor roaccutane, een middel waar ik altijd bang voor was. Ik slik nu 2,5 maand dit medicijnen en het heeft echt wonderen gedaan voor mijn huid. Al na twee weken was al mijn cystische acne verdwenen en kreeg ik alleen af en toe last van een klein puistje. Binnen een maand ook al mijn mee eters weg en aan het eind van de dag eindelijk geen glimmend gezicht meer. Het middel is dus zeer effectief en kan het dan ook sterk aanbevelen, was ik er maar eerder aan begonnen! Wel is er ook een negatieve kant aan het verhaal. Het is nou eenmaal een heftig middel en ik heb dan last van een aantal bijwerkingen. Vooral de continue vermoeidheid vind ik erg vervelend en je huid en lippen drogen ook erg uit. Ook heb ik vaker last van hoofdpijn. Met een goede lippenbalsem (aquaphor van eucerin) en gezichtsolie (rose hip oil van de ordinary) heb ik niet zo'n last van de droogheid. De vermoeidheid en weinig energie hebben voor activiteiten door het medicijn is wel iets wat helaas niet zo makkelijk op te lossen valt. Toch ga ik wel door met de kuur, wellicht alleen niet de volle 7 maanden die ik moet, want het zelfvertrouwen wat een mooie huid mij geeft is het zeker waard!

31-08-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Jarenlang last van acné gehad, veel dingen al bij de huisarts geprobeerd. Nooit echt (langdurig) succes. Op mijn 24e roaccutane voorgeschreven gekregen, had ik dat maar eerder gehad! Het resultaat mag er wezen!! Voorheen had ik altijd wel actieve puistjes maar vooral ook heel veel restanten van oude puisten, heel veel rode (aanwezige) plekken op mijn wangen. Ik durfde niet[lees meer...] zonder make-up de deur uit, maar je zag het er toch wel doorheen. Daardoor voelde ik mij erg lelijk. Nu is mijn gezicht praktisch egaal! In de eerste weken nam het wellicht wat toe, maar daarna geen puistje meer gehad. De oude plekken zijn langzaamaan weggetrokken, en nog maar heel licht zichtbaar. Ik kan nu gewoon de deur uit zonder make-up en zonder dat het men opvalt dat ik acné hebt gehad. Je moet elke maand bloedprikken, en ik had dan de ene maand live, en de andere maand telefonisch consult met de dermatoloog verpleegkundige. Laat je zeker niet tegenhouden door de bijwerkingen waar je op internet over leest, dit viel echt reuze mee. Ja, je droogt helemaal uit... je lippen, je ogen, je neus. Eindeloos smeren met vasaline en goede handcrèmes. Ik had om de maand oid wat uitslag en jeuk op mijn handen, maar dit trok dan ook weer weg na een week. Wel goed insmeren voor de zon! Allemaal wat ongemakkelijk, maar niks dat mijn leven beperkte, en die mooie huid en het bijhorende zelfvertrouwen wat ik daarbij heb gekregen is het echt wel meer dan waard ;). Ik heb in totaal 9 maanden 30mg per dag geslikt (v/1.80m/73kg). Ik ben nu net pas gestopt dus ik kan nog niks zeggen over ervaringen na de kuur.

30-08-2021 | Vrouw | 33
Folliculitis
Ik had al jaren last van folliculitis en heb alle medicijnen en zalven gehad wat wordt voorgeschreven voor folliculitis. Ik heb ook alternatieve geneeskunde geprobeerd.Niets werkte. Ik wilde niet roaccutane proberen omdat je er zoveel slechte ervaringen over hoort. Toen heb ik uiteindelijk besloten het toch te proberen. En met resultaat na 7 jaar ben ik eindelijk verlost v[lees meer...]an folliculitis! De enigste bijwerkingen wat ik had was droge lippen. Ik had ook altijd last van vet haar en dat heb ik nu ook niet meer.

Metrosa

13-08-2021 | Vrouw | 44
metronidazol
Rosacea
Meerdere jaren wat last van mijn huid...pigment verlies op wangen bovenste huidlaag wat aangetast daardoor huid erg gevoelig voor warmte en stof ect. Laatste tijd door warmte ook wat kleine jeukende pukkeltjes gistpuistjes lijken het. Arts zegt rosacea dus heeft me metrosa (metronidazol)7.5mg voorgeschreven savonds en smorgens op plekjes aanbrengen.Huid eerst reinigen en [lees meer...]goed droog. Kan nog vrij weinig zeggen over dit medicijn wel helpt te tegen jeuk of het mijn pukkeltjes zal doen laten verdwijnen....

Clindamycine gel/ lotion

10-08-2021 | Vrouw | 24
clindamycine
Acne/puistjes
Ik gebruik dit nu een aantal maanden voor milde acne. Na twee weken is verandering al zichtbaar zonder dat mijn huid eerst onrustiger werd. Na een maand had ik een rustige huid zonder onzuiverheden, erg tevreden!

24-07-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik ben een 27 jarige vrouw die 10 jaar lang milde acne had. Verschillende dermatologen wilde mij nooit isotretinoine voorschrijven omdat ze mijn huid te goed vonden ervoor. Maar na 10 jaar behandelingen bij een huidtherapeut, orthomoleculaire therapeut voor mijn voeding en een goede huidverzorgingsroutine, bleef mijn huid vaak onrustig. Uiteindelijk heb ik besloten om [lees meer...]naar een privé kliniek te gaan waar de dermatoloog mij gelijk een lage doses (20mg) isotretinoine voorschreef. Na een maand was ik volledig van mijn acne af en omdat ik de hele kuur op een hele lage doses mag blijven, heb ik nu (halverwege) nog geen last van bijwerkingen. Ter preventie smeer ik mij elke avond volledig in met bodymilk en gebruik ik voor het gezicht een routine speciaal voor eczeem gevoelige huid. Ik wilde dat ik dit 10 jaar eerder had gedaan! Dit middel doet wonderen, het is het zo waard voor mij.

18-07-2021 | Man | 17
Acne/puistjes
Het helpt tegen de acne maar al te goed! Ik raad je het alleen niet meteen aan want het is echt TROEP. De bijwerkingen waren voor mij erger dan de acne zelf! Maar nu het helemaal achter de rug is ben ik blij dat ik het genomen heb

Inderm

13-07-2021 | Vrouw | 18
erytromycine cutaan
Acne/puistjes
Laaste tijd zat ik helemaal onder de puisten en werd ik erg onzeker, ben nu dit gaan gebruiken. Je huid wordt er wel heel droog van maar het helpt echt super! De kleine puistjes waren na 2 dagen al snel weg, de grotere zitten er nog maar worden ondertussen steeds kleiner.

07-07-2021 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Dit spul werkt super! Je moet wel echt doorzetten. Met vlagen worden de puistjes minder, maar pas na 11 weken was ik helemaal acne vrij! Tuurlijk heb ik echt nog wel eens hier en daar een puistje, maar daar kan ik me niet aan storen. Het is belangrijk om een goede nacht crème te smeren, die een half uurtje te laten intrekken en daaroverheen de differin gel te smeren, zo vo[lees meer...]orkom je irritatie (wat schilfertjes en nog meer bultjes kan veroorzaken). De eerste 6 weken was ik gevoelig voor de zon, maar toen ik me goed insmeerde elke ochtend ging dat ook vanzelf over.

02-07-2021 | Man | 25
Acne/puistjes
Ik heb dit medicijn toegediend gekregen tussen de leeftijd van 14-15 Jaar ( Ondertussen ben ik 25). Mijn ernstige acne is hierdoor verminderd. Dit medicijn is vreselijk, dit medicijn heeft mijn Nierfunctie aangetast en mijn jeugd erg op zijn kop gezet ook op sociaal vlak. Ik werd er volledig uitgedroogd van, verminderde levenslust, darm problemen ontwikkeld, slaap kwalitei[lees meer...]t ging achteruit en heeft mijn nieren aangetast. Bij het gebruik van dit medicijn word bij elke controle bloed geprikt om te kijken hoe het lichaam erop reageert. Vlak na mijn 7 maand kuur werd ik ziek en vaak misselijk, na onderzoek en nier punctie bleken mijn nieren te zijn beschadigd. Volgens mijn nefroloog duidelijk te wijten aan deze medicatie, mijn dermatoloog heeft kleine bloed waarde verschillen niet nauw genoeg genomen en nooit een urine staal afgenomen waar duidelijk in te zien was dat mijn nieren eiwitten, vitamines en andere voedings stoffen doorlaten. Dit was toen ik 13 was per toeval een keer gecontroleerd bij een medisch onderzoek en toen was er geen spraken van deze afwijkende resultaten. Als ik er aan terugdenk voelde ik mij in de periode dat ik deze medicatie gebruikte echt rot slecht, in de zomer moeite met spreken door een droge mond en je voelde je hoofd zo verwarren en letterlijk uitdrogen, drinken deed ik erg veel maar hielp niet, ook zonlicht kon ik amper verdragen door droge ogen. Tot nu zie ik nog af van de gevolgen van dit vergif! Acne is de natuur, bij de één wat erger dan een ander. Vaak meer te maken met je eetpatroon, levens stijl of stress. Ik raad iedereen aan om goed na te denken wanneer dit medicijn je wordt aanbevolen tegen acne, elk medicijn heeft zijn negatieve kanten, en vaak erger dan het omschreven wordt of er wordt pas later ontdekt wat de lange termijn bijwerkingen zijn. Dokters doen hun best, daar twijfel ik niet aan, maar het heet niet voor niets de farmaceutische industrie.

30-06-2021 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
3 keer een kuur gehad van een aantal maanden, in de sterkste dosis 1 tablet van 10 en 1 van 20 mg in moeten nemen. Dus 30 mg in totaal. Het werkt geweldig! Het enige waar ik even doorheen moest was de verschrikkelijk droge en schilferige huid en lippen! Flink smeren met vaseline op de lippen want anders barsten ze al met praten. Verder zeer effectief!

28-06-2021 | Man | 26
Acne/puistjes
Ik had al jaren last van acne . Soms was de acne mild maar soms erger en dan wilde ik eigenlijk niet naar buiten. Al met al had een aanzienlijke negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen en zat ik hierdoor minder lekker in mijn vel. Na een bezoek aan de dermatoloog heeft roaccutane voorgeschreven. Ik gebruik het nu 6 maanden en mijn actieve acne is voor zeker 90% verdwene[lees meer...]n. Ik heb nog nooit zo'n gave huid gehad. Mijn huid is ook veel minder vettig dan vroeger. Al met al ben ik zeer tevreden met de effectiviteit. Ik slik slechts 20mg om de dag. Omdat ik een lage dosering slik, moet ik het nog iets langer blijven gebruiken. De enige bijwerking die ik heb is droge lippen. In het begin had ik ook last van droge ogen. Ik zou iedereen aanraden om vanaf dag 1 (of al eerder) een goede moisterizer, lippenspul/vaseline en eventueel oogdruppels te gebruiken. Vooralsnog ben ik zeer tevreden. Ik hoop dat mijn acne niet terugkomt en dat er geen bijwerkingen op de lange termijn zijn. Als je merkt dat je acne echt een negatieve invloed op je kwaliteit van leven heeft en als andere middelen niet werken, dan zou ik roaccutane zeker overwegen. Je leest op internet horrorverhalen over depressie als gevolg van roaccutane maar ik heb hier zelf niets van gemerkt. Realiseer je ook dat juist de acne kan bijdragen aan depressie en dat het dus goed is om een oplossing voor je acne te vinden. En overweeg ook om een lage dosering te gebruiken. Er lijkt steeds meer onderzoek te zijn dat aangeeft dat een lage dosering ook effectief kan zijn terwijl het voor minder bijwerkingen zorgt.

17-06-2021 | Man | 31
Acne/puistjes
Ik ben iemand die nooit reviews schrijft maar voor dit product wou ik toch even de tijd nemen om te laten weten wat het met mij doet! Korte schets, een jaar geleden ben ik gestopt met de pil om mijn lichaam even tot rust te laten komen na 15 jaar de pil te slikken. 6 maand is dit goed gegaan maar dan brak de hel los (niet alleen op mijn gezicht, maar ook mentaal). Mijn emo[lees meer...]ties waren all over the place, mijn gezicht werd met de dag erger en ik begon echt heel depressief te worden. Ik heb altijd al last gehad van puistjes (pubertijd, en zit ook in de familie) maar de acne die ik nu had was echt duizend maal erger. Heel veel cysten die enorme hyperpigmentatie achterlieten waardoor mijn gezicht er echt niet meer uit zag... Bij mij zat het vooral op mijn wangen, kaaklijn, nek en af en toe eens op mijn voorhoofd. Alles heb ik werkelijk in 6 maand tijd geprobeerd om het te doen beteren... Ik doe aan krachttraining (al vijf jaar) en eet dus echt héél gezond qua groenten en water drinken, heb alle lactose geschrapt, ben naar de huidtherapeut geweest, heb de duurste producten gekocht, kussenslopen elke dag veranderd, antibiotica genomen ... maar niets hielp... Ik kan je zeggen, ik ben nog nooit zo ongelukkig met mezelf geweest in mijn leven. Dan de stap gezet om naar de dermatoloog te gaan (stond al 6 maand op de wachtlijst) en ergens wist ik al dat ze mij Roaccutane gingen voorschrijven waar ik toch wel wat schrik voor had gezien alle horrorverhalen. Na haar advies er toch mee gestart (want is puur hormonaal bij mij + ik heb PCOS) en met een bang hartje ben ik met 20 mg per dag begonnen en dit was de BESTE BESLISSING VAN MIJN LEVEN! Ik neem het nu 3 weken en mijn gezicht is al helemaal opgeklaard! Ik had vernomen dat het altijd even kan duren voordat het medicijn begint te werken maar na 1 week en (en een kleine purge) begon ik al lichtjes verschil te zien, en nu na drie weken is er geen enkele cyst meer te bespeuren! Was ik hier maar vroeger mee begonnen... Van bijwerkingen heb ik enkel af en toe lichte rugpijn, maar ik train ook héél hard en het kan best daar ook aan liggen (of de combinatie), maar voor de rest verloopt alles prima bij mij. Droge huid heb ik niet, enkel mijn lippen soms maar ik heb een héél goede zelfgemaakte balsem gekregen voor 's nachts en die helpt echt super! Ook was ik wat bang voor de zon (ik bruin héél snel en heb een bruin velletje) maar met factor 50 merk ik er niets van. Wel draag ik steeds een hoedje als ik buiten kom. Ongelofelijk welk verschil er al is in 3 weken, dit had ik zelf nooit durven dromen. Voor mensen waarvan hun gezicht toch droog is kan ik keracnyl repair aanraden (+ de lipbalsem hiervan). Heb wel nog een lang eind te gaan voor de littekens en rode plekken maar ik vermoed wel dat ik voldoende heb met 20 mg voor de komende 6 maand. Ik kan het dus alleen maar aanraden!

13-06-2021 | Vrouw | 54
Rosacea
Ik ben een vrouw van 54. Ik ben in mijn puberteit begonnen met jeugdpuistjes. Dit werd acne rond mijn 19de. Toen kreeg ik de Diane Pil. Dit heeft prima gewerkt. Deze blijven slikken ongeveer 10 jaar. Toen werd er gezegd dat dit nooit had gemogen, dus gestopt. Wel altijd last gehad van rode plekken op mijn kin en kaaklijn. Maar toen nog niet nagedacht of onderzocht. Tot 3 [lees meer...]jaar geleden er onderhuidse bulten en ontstekingen terugkwamen. Ik werd doorverwezen naar een huidarts. Ik kreeg een soort antibiotica kuur speciaal voor Rosacea. Deze bijna 3 jaar geslikt. Werkte geweldig. Maar óók dit mocht ik niet continu nemen werd mij achteraf gezegd. Dus weer gestopt en naar de huidarts verwezen. Nu gebruik ik Isotretinoïne sinds 08-06-21. Ik ben benieuw. Je wilt niet op deze leeftijd er zo uitzien. Mijn zelfvertrouwen wordt er niet beter door. Ik hoop op een goeie resultaat.

28-05-2021 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ongeveer 3 jaar "acne" vooral wanneer ik ongesteld moest worden of werd. Zoals alle andere ook alles geprobeert en nu dit mn laatste middel omdat het mentaal niet goed ging en ik me erg schaamde. Nu bijna 2x 15 dagen erop zitten van 20mg per dag. Normaal zit ik vol energie en ben ik altijd vrolijk. Ook helaas moeten beginnen aan de pil waar ik sowieso niet lekker op ga met[lees meer...] hormonen. En dan nog de Roaccutane erbij is geen goede optie.. Ik heb een onwijs kort lontje en ben extreem moe, psychisch ga ik ook achteruit. Ik probeer veel afleiding te zoeken vooral, ik wil er zeker mee doorgaan totdat het echt niet meer gaat. Ik merk wel verschil, ik heb nu echt een babybilletjes huid haha.. heerlijk zacht.

24-05-2021 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik had erg veel acne en niks werkte. Bij de huisarts gelopen, allerlei cremetjes en pillen geprobeerd en niks hielp. Na 6 maanden Roaccutane was mijn huid helemaal opgeklaard en waren al mijn puistjes weg. Mijn huid was wel erg droog en mijn haar is een beetje uitgevallen. Verder ben ik erg tevreden!

Metronidazol crème / gel

19-05-2021 | Man | 26
metronidazol
Rosacea
Ik heb een relatief lichte vorm van Rosacea, roodheid met name op mijn neus en wangen. Na 2 weken Metronidazol smeren merkte ik dat de klachten een stuk minder werd. Ik smeer het nu intussen al 3 of 4 maanden en de roodheid is de laatste weken weer terug gekomen. Het lijkt alsof het medicijn alleen op korte termijn erg goed werkt maar na een aantal maanden niet meer effect[lees meer...]ief is. Ik hoop dat de dermatoloog nog een beter medicijn heeft voor mij.

18-05-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik heb 4 maanden isotretnoine geslikt. Na 10 jaar acne. Beste beslissing ooit. Ik begon met 10mg maar merkte geen verschil na een maand kreeg ik 30mg en dat heb ik 3 maanden geslikt. In de laatste maand ervaarde ik wel veel bijwerkingen maar niks was erger dan acne hebben. Kort na de kuur was mijn huid prachtig. Tot 2 maanden na het stoppen van de kuur toen kreeg ik weer l[lees meer...]angzamer hand acne. Het waren geen grote ontstekingen maar wel veel rode puisten en gesloten comodenen. Nu is het bijna zomer dus om nog een kuur te nemen in de zomer zie ik niet zitten. (aangezien je niet in de zon mag). Ik baal enorm dat de acne terug is gekomen na 2 maanden. En vraag me ook vooral af waarom.

17-05-2021 | Vrouw | 33
Acne/puistjes
Ik loop al ruime tijd met hormonale disbalans met als resultaat acne en onderhuidse ontstekingenop plekken waarvan ik niet eens wist dat je acne kon krijgen. 2 jaar lang werkelijk alles geprobeerd van zonnebank tot specifieke dieeten, benzac, zonnebank kuren noem het maar op en niets maar dan ook niets hielp. Ik vond het zeker eng omdat alle bijwerkingen best heftig zijn[lees meer...] (en ik veel gehoord heb het zijn maar puistjes) toch gaan proberen. Ik begin nu aan de 3e week en merk duidelijk verschil. Ik heb een foto gemaakt van de probleem gebieden en maak elke week nieuwe foto zodat als het me niet snel genoeg gaat (het is wel echt een lange kuur vind ik) dat ik kan kijken naar de fotos of ik verbetering zie en warempel ik zie nu ik aan week 3 begin echt heel erg veel verschil in mijn huid al. Ik heb voor mijn acne nog nooit iets gedaan qua huidverzorgings routine maar heb nu wel een goede duurdere moisturizer gekocht om mn huid gehydrateerd te houden want ik merkte wel dat ik droge rode plekjes ging krijgen. Qua mentaal ben ik niet helemaal mijzelf en ik ben heel erg gauw moe en op de kast, maar omdat ik zie hoe goed het werkt ga ik de kuur wel volledig afmaken.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5570)
Anticonceptie - overig (4099)
Cholesterol (3036)
Depressie - antidepressiva overig (2880)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2561)
Pijn - morfine-achtigen (2340)
ADHD - psychostimulantia (2283)
Pijn (2120)
Verslavingsziekten (2105)
Bloeddruk - betablokkers (1782)
Maagzuur - protonpompremmers (1660)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1594)
Anticonceptie - eenfase (1467)
Angststoornissen (1326)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1277)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1264)
Depressie - antidepressiva TCA (1121)
Antibiotica - urineweginfectie (1088)