categorie

Acne

Mijn advies bij acne/puistjes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Acne

08-09-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik gebruik dit nog maar 2 weken. Ik heb al meer dan 10 jaar last van acne. Ik gebruik in de ochtend 2 pilletjes van 20mg. In totaal 40mg. Doordat ik gelijk met een redelijk hoge dosis begin heb ik wel na 5 dagen al last van bijwerkingen. Mijn lippen voelen van binnen opgezwollen en alsof er botox in gespoten is. Van de buitenkant ziet het er allemaal nog hetzelfde uit, maa[lees meer...]r dat is logisch na een week. Ik ben benieuwd of mijn acne minder wordt of weg gaat.

05-09-2021 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Jarenlang rondgelopen met acne en een vette huid, hopende dat het na mijn pubertijd vanzelf wel weer zou verdwijnen. Dit was helaas niet het geval, door de jaren heen kreeg ik alleen maar meer cystische acne. Verschillende middelen geprobeerd: de pil, zalfjes, voeding aanpassen, betere gezichtsroutine en antibiotica. De pil hielp al redelijk maar nog steeds had ik last van[lees meer...] puistjes. Na antibiotica te slikken toch maar de stap genomen om naar de dermatoloog te gaan voor roaccutane, een middel waar ik altijd bang voor was. Ik slik nu 2,5 maand dit medicijnen en het heeft echt wonderen gedaan voor mijn huid. Al na twee weken was al mijn cystische acne verdwenen en kreeg ik alleen af en toe last van een klein puistje. Binnen een maand ook al mijn mee eters weg en aan het eind van de dag eindelijk geen glimmend gezicht meer. Het middel is dus zeer effectief en kan het dan ook sterk aanbevelen, was ik er maar eerder aan begonnen! Wel is er ook een negatieve kant aan het verhaal. Het is nou eenmaal een heftig middel en ik heb dan last van een aantal bijwerkingen. Vooral de continue vermoeidheid vind ik erg vervelend en je huid en lippen drogen ook erg uit. Ook heb ik vaker last van hoofdpijn. Met een goede lippenbalsem (aquaphor van eucerin) en gezichtsolie (rose hip oil van de ordinary) heb ik niet zo'n last van de droogheid. De vermoeidheid en weinig energie hebben voor activiteiten door het medicijn is wel iets wat helaas niet zo makkelijk op te lossen valt. Toch ga ik wel door met de kuur, wellicht alleen niet de volle 7 maanden die ik moet, want het zelfvertrouwen wat een mooie huid mij geeft is het zeker waard!

31-08-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Jarenlang last van acné gehad, veel dingen al bij de huisarts geprobeerd. Nooit echt (langdurig) succes. Op mijn 24e roaccutane voorgeschreven gekregen, had ik dat maar eerder gehad! Het resultaat mag er wezen!! Voorheen had ik altijd wel actieve puistjes maar vooral ook heel veel restanten van oude puisten, heel veel rode (aanwezige) plekken op mijn wangen. Ik durfde niet[lees meer...] zonder make-up de deur uit, maar je zag het er toch wel doorheen. Daardoor voelde ik mij erg lelijk. Nu is mijn gezicht praktisch egaal! In de eerste weken nam het wellicht wat toe, maar daarna geen puistje meer gehad. De oude plekken zijn langzaamaan weggetrokken, en nog maar heel licht zichtbaar. Ik kan nu gewoon de deur uit zonder make-up en zonder dat het men opvalt dat ik acné hebt gehad. Je moet elke maand bloedprikken, en ik had dan de ene maand live, en de andere maand telefonisch consult met de dermatoloog verpleegkundige. Laat je zeker niet tegenhouden door de bijwerkingen waar je op internet over leest, dit viel echt reuze mee. Ja, je droogt helemaal uit... je lippen, je ogen, je neus. Eindeloos smeren met vasaline en goede handcrèmes. Ik had om de maand oid wat uitslag en jeuk op mijn handen, maar dit trok dan ook weer weg na een week. Wel goed insmeren voor de zon! Allemaal wat ongemakkelijk, maar niks dat mijn leven beperkte, en die mooie huid en het bijhorende zelfvertrouwen wat ik daarbij heb gekregen is het echt wel meer dan waard ;). Ik heb in totaal 9 maanden 30mg per dag geslikt (v/1.80m/73kg). Ik ben nu net pas gestopt dus ik kan nog niks zeggen over ervaringen na de kuur.

30-08-2021 | Vrouw | 33
Folliculitis
Ik had al jaren last van folliculitis en heb alle medicijnen en zalven gehad wat wordt voorgeschreven voor folliculitis. Ik heb ook alternatieve geneeskunde geprobeerd.Niets werkte. Ik wilde niet roaccutane proberen omdat je er zoveel slechte ervaringen over hoort. Toen heb ik uiteindelijk besloten het toch te proberen. En met resultaat na 7 jaar ben ik eindelijk verlost v[lees meer...]an folliculitis! De enigste bijwerkingen wat ik had was droge lippen. Ik had ook altijd last van vet haar en dat heb ik nu ook niet meer.

Metrosa

13-08-2021 | Vrouw | 44
metronidazol
Rosacea
Meerdere jaren wat last van mijn huid...pigment verlies op wangen bovenste huidlaag wat aangetast daardoor huid erg gevoelig voor warmte en stof ect. Laatste tijd door warmte ook wat kleine jeukende pukkeltjes gistpuistjes lijken het. Arts zegt rosacea dus heeft me metrosa (metronidazol)7.5mg voorgeschreven savonds en smorgens op plekjes aanbrengen.Huid eerst reinigen en [lees meer...]goed droog. Kan nog vrij weinig zeggen over dit medicijn wel helpt te tegen jeuk of het mijn pukkeltjes zal doen laten verdwijnen....

Clindamycine gel/ lotion

10-08-2021 | Vrouw | 24
clindamycine
Acne/puistjes
Ik gebruik dit nu een aantal maanden voor milde acne. Na twee weken is verandering al zichtbaar zonder dat mijn huid eerst onrustiger werd. Na een maand had ik een rustige huid zonder onzuiverheden, erg tevreden!

24-07-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik ben een 27 jarige vrouw die 10 jaar lang milde acne had. Verschillende dermatologen wilde mij nooit isotretinoine voorschrijven omdat ze mijn huid te goed vonden ervoor. Maar na 10 jaar behandelingen bij een huidtherapeut, orthomoleculaire therapeut voor mijn voeding en een goede huidverzorgingsroutine, bleef mijn huid vaak onrustig. Uiteindelijk heb ik besloten om [lees meer...]naar een privé kliniek te gaan waar de dermatoloog mij gelijk een lage doses (20mg) isotretinoine voorschreef. Na een maand was ik volledig van mijn acne af en omdat ik de hele kuur op een hele lage doses mag blijven, heb ik nu (halverwege) nog geen last van bijwerkingen. Ter preventie smeer ik mij elke avond volledig in met bodymilk en gebruik ik voor het gezicht een routine speciaal voor eczeem gevoelige huid. Ik wilde dat ik dit 10 jaar eerder had gedaan! Dit middel doet wonderen, het is het zo waard voor mij.

18-07-2021 | Man | 17
Acne/puistjes
Het helpt tegen de acne maar al te goed! Ik raad je het alleen niet meteen aan want het is echt TROEP. De bijwerkingen waren voor mij erger dan de acne zelf! Maar nu het helemaal achter de rug is ben ik blij dat ik het genomen heb

Inderm

13-07-2021 | Vrouw | 18
erytromycine cutaan
Acne/puistjes
Laaste tijd zat ik helemaal onder de puisten en werd ik erg onzeker, ben nu dit gaan gebruiken. Je huid wordt er wel heel droog van maar het helpt echt super! De kleine puistjes waren na 2 dagen al snel weg, de grotere zitten er nog maar worden ondertussen steeds kleiner.

Differin

07-07-2021 | Vrouw | 25
adapaleen
Acne/puistjes
Dit spul werkt super! Je moet wel echt doorzetten. Met vlagen worden de puistjes minder, maar pas na 11 weken was ik helemaal acne vrij! Tuurlijk heb ik echt nog wel eens hier en daar een puistje, maar daar kan ik me niet aan storen. Het is belangrijk om een goede nacht crème te smeren, die een half uurtje te laten intrekken en daaroverheen de differin gel te smeren, zo vo[lees meer...]orkom je irritatie (wat schilfertjes en nog meer bultjes kan veroorzaken). De eerste 6 weken was ik gevoelig voor de zon, maar toen ik me goed insmeerde elke ochtend ging dat ook vanzelf over.

02-07-2021 | Man | 25
Acne/puistjes
Ik heb dit medicijn toegediend gekregen tussen de leeftijd van 14-15 Jaar ( Ondertussen ben ik 25). Mijn ernstige acne is hierdoor verminderd. Dit medicijn is vreselijk, dit medicijn heeft mijn Nierfunctie aangetast en mijn jeugd erg op zijn kop gezet ook op sociaal vlak. Ik werd er volledig uitgedroogd van, verminderde levenslust, darm problemen ontwikkeld, slaap kwalitei[lees meer...]t ging achteruit en heeft mijn nieren aangetast. Bij het gebruik van dit medicijn word bij elke controle bloed geprikt om te kijken hoe het lichaam erop reageert. Vlak na mijn 7 maand kuur werd ik ziek en vaak misselijk, na onderzoek en nier punctie bleken mijn nieren te zijn beschadigd. Volgens mijn nefroloog duidelijk te wijten aan deze medicatie, mijn dermatoloog heeft kleine bloed waarde verschillen niet nauw genoeg genomen en nooit een urine staal afgenomen waar duidelijk in te zien was dat mijn nieren eiwitten, vitamines en andere voedings stoffen doorlaten. Dit was toen ik 13 was per toeval een keer gecontroleerd bij een medisch onderzoek en toen was er geen spraken van deze afwijkende resultaten. Als ik er aan terugdenk voelde ik mij in de periode dat ik deze medicatie gebruikte echt rot slecht, in de zomer moeite met spreken door een droge mond en je voelde je hoofd zo verwarren en letterlijk uitdrogen, drinken deed ik erg veel maar hielp niet, ook zonlicht kon ik amper verdragen door droge ogen. Tot nu zie ik nog af van de gevolgen van dit vergif! Acne is de natuur, bij de één wat erger dan een ander. Vaak meer te maken met je eetpatroon, levens stijl of stress. Ik raad iedereen aan om goed na te denken wanneer dit medicijn je wordt aanbevolen tegen acne, elk medicijn heeft zijn negatieve kanten, en vaak erger dan het omschreven wordt of er wordt pas later ontdekt wat de lange termijn bijwerkingen zijn. Dokters doen hun best, daar twijfel ik niet aan, maar het heet niet voor niets de farmaceutische industrie.

30-06-2021 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
3 keer een kuur gehad van een aantal maanden, in de sterkste dosis 1 tablet van 10 en 1 van 20 mg in moeten nemen. Dus 30 mg in totaal. Het werkt geweldig! Het enige waar ik even doorheen moest was de verschrikkelijk droge en schilferige huid en lippen! Flink smeren met vaseline op de lippen want anders barsten ze al met praten. Verder zeer effectief!

28-06-2021 | Man | 26
Acne/puistjes
Ik had al jaren last van acne . Soms was de acne mild maar soms erger en dan wilde ik eigenlijk niet naar buiten. Al met al had een aanzienlijke negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen en zat ik hierdoor minder lekker in mijn vel. Na een bezoek aan de dermatoloog heeft roaccutane voorgeschreven. Ik gebruik het nu 6 maanden en mijn actieve acne is voor zeker 90% verdwene[lees meer...]n. Ik heb nog nooit zo'n gave huid gehad. Mijn huid is ook veel minder vettig dan vroeger. Al met al ben ik zeer tevreden met de effectiviteit. Ik slik slechts 20mg om de dag. Omdat ik een lage dosering slik, moet ik het nog iets langer blijven gebruiken. De enige bijwerking die ik heb is droge lippen. In het begin had ik ook last van droge ogen. Ik zou iedereen aanraden om vanaf dag 1 (of al eerder) een goede moisterizer, lippenspul/vaseline en eventueel oogdruppels te gebruiken. Vooralsnog ben ik zeer tevreden. Ik hoop dat mijn acne niet terugkomt en dat er geen bijwerkingen op de lange termijn zijn. Als je merkt dat je acne echt een negatieve invloed op je kwaliteit van leven heeft en als andere middelen niet werken, dan zou ik roaccutane zeker overwegen. Je leest op internet horrorverhalen over depressie als gevolg van roaccutane maar ik heb hier zelf niets van gemerkt. Realiseer je ook dat juist de acne kan bijdragen aan depressie en dat het dus goed is om een oplossing voor je acne te vinden. En overweeg ook om een lage dosering te gebruiken. Er lijkt steeds meer onderzoek te zijn dat aangeeft dat een lage dosering ook effectief kan zijn terwijl het voor minder bijwerkingen zorgt.

17-06-2021 | Man | 31
Acne/puistjes
Ik ben iemand die nooit reviews schrijft maar voor dit product wou ik toch even de tijd nemen om te laten weten wat het met mij doet! Korte schets, een jaar geleden ben ik gestopt met de pil om mijn lichaam even tot rust te laten komen na 15 jaar de pil te slikken. 6 maand is dit goed gegaan maar dan brak de hel los (niet alleen op mijn gezicht, maar ook mentaal). Mijn emo[lees meer...]ties waren all over the place, mijn gezicht werd met de dag erger en ik begon echt heel depressief te worden. Ik heb altijd al last gehad van puistjes (pubertijd, en zit ook in de familie) maar de acne die ik nu had was echt duizend maal erger. Heel veel cysten die enorme hyperpigmentatie achterlieten waardoor mijn gezicht er echt niet meer uit zag... Bij mij zat het vooral op mijn wangen, kaaklijn, nek en af en toe eens op mijn voorhoofd. Alles heb ik werkelijk in 6 maand tijd geprobeerd om het te doen beteren... Ik doe aan krachttraining (al vijf jaar) en eet dus echt héél gezond qua groenten en water drinken, heb alle lactose geschrapt, ben naar de huidtherapeut geweest, heb de duurste producten gekocht, kussenslopen elke dag veranderd, antibiotica genomen ... maar niets hielp... Ik kan je zeggen, ik ben nog nooit zo ongelukkig met mezelf geweest in mijn leven. Dan de stap gezet om naar de dermatoloog te gaan (stond al 6 maand op de wachtlijst) en ergens wist ik al dat ze mij Roaccutane gingen voorschrijven waar ik toch wel wat schrik voor had gezien alle horrorverhalen. Na haar advies er toch mee gestart (want is puur hormonaal bij mij + ik heb PCOS) en met een bang hartje ben ik met 20 mg per dag begonnen en dit was de BESTE BESLISSING VAN MIJN LEVEN! Ik neem het nu 3 weken en mijn gezicht is al helemaal opgeklaard! Ik had vernomen dat het altijd even kan duren voordat het medicijn begint te werken maar na 1 week en (en een kleine purge) begon ik al lichtjes verschil te zien, en nu na drie weken is er geen enkele cyst meer te bespeuren! Was ik hier maar vroeger mee begonnen... Van bijwerkingen heb ik enkel af en toe lichte rugpijn, maar ik train ook héél hard en het kan best daar ook aan liggen (of de combinatie), maar voor de rest verloopt alles prima bij mij. Droge huid heb ik niet, enkel mijn lippen soms maar ik heb een héél goede zelfgemaakte balsem gekregen voor 's nachts en die helpt echt super! Ook was ik wat bang voor de zon (ik bruin héél snel en heb een bruin velletje) maar met factor 50 merk ik er niets van. Wel draag ik steeds een hoedje als ik buiten kom. Ongelofelijk welk verschil er al is in 3 weken, dit had ik zelf nooit durven dromen. Voor mensen waarvan hun gezicht toch droog is kan ik keracnyl repair aanraden (+ de lipbalsem hiervan). Heb wel nog een lang eind te gaan voor de littekens en rode plekken maar ik vermoed wel dat ik voldoende heb met 20 mg voor de komende 6 maand. Ik kan het dus alleen maar aanraden!

13-06-2021 | Vrouw | 54
Rosacea
Ik ben een vrouw van 54. Ik ben in mijn puberteit begonnen met jeugdpuistjes. Dit werd acne rond mijn 19de. Toen kreeg ik de Diane Pil. Dit heeft prima gewerkt. Deze blijven slikken ongeveer 10 jaar. Toen werd er gezegd dat dit nooit had gemogen, dus gestopt. Wel altijd last gehad van rode plekken op mijn kin en kaaklijn. Maar toen nog niet nagedacht of onderzocht. Tot 3 [lees meer...]jaar geleden er onderhuidse bulten en ontstekingen terugkwamen. Ik werd doorverwezen naar een huidarts. Ik kreeg een soort antibiotica kuur speciaal voor Rosacea. Deze bijna 3 jaar geslikt. Werkte geweldig. Maar óók dit mocht ik niet continu nemen werd mij achteraf gezegd. Dus weer gestopt en naar de huidarts verwezen. Nu gebruik ik Isotretinoïne sinds 08-06-21. Ik ben benieuw. Je wilt niet op deze leeftijd er zo uitzien. Mijn zelfvertrouwen wordt er niet beter door. Ik hoop op een goeie resultaat.

28-05-2021 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ongeveer 3 jaar "acne" vooral wanneer ik ongesteld moest worden of werd. Zoals alle andere ook alles geprobeert en nu dit mn laatste middel omdat het mentaal niet goed ging en ik me erg schaamde. Nu bijna 2x 15 dagen erop zitten van 20mg per dag. Normaal zit ik vol energie en ben ik altijd vrolijk. Ook helaas moeten beginnen aan de pil waar ik sowieso niet lekker op ga met[lees meer...] hormonen. En dan nog de Roaccutane erbij is geen goede optie.. Ik heb een onwijs kort lontje en ben extreem moe, psychisch ga ik ook achteruit. Ik probeer veel afleiding te zoeken vooral, ik wil er zeker mee doorgaan totdat het echt niet meer gaat. Ik merk wel verschil, ik heb nu echt een babybilletjes huid haha.. heerlijk zacht.

24-05-2021 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik had erg veel acne en niks werkte. Bij de huisarts gelopen, allerlei cremetjes en pillen geprobeerd en niks hielp. Na 6 maanden Roaccutane was mijn huid helemaal opgeklaard en waren al mijn puistjes weg. Mijn huid was wel erg droog en mijn haar is een beetje uitgevallen. Verder ben ik erg tevreden!

Metronidazol crème / gel

19-05-2021 | Man | 26
metronidazol
Rosacea
Ik heb een relatief lichte vorm van Rosacea, roodheid met name op mijn neus en wangen. Na 2 weken Metronidazol smeren merkte ik dat de klachten een stuk minder werd. Ik smeer het nu intussen al 3 of 4 maanden en de roodheid is de laatste weken weer terug gekomen. Het lijkt alsof het medicijn alleen op korte termijn erg goed werkt maar na een aantal maanden niet meer effect[lees meer...]ief is. Ik hoop dat de dermatoloog nog een beter medicijn heeft voor mij.

18-05-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik heb 4 maanden isotretnoine geslikt. Na 10 jaar acne. Beste beslissing ooit. Ik begon met 10mg maar merkte geen verschil na een maand kreeg ik 30mg en dat heb ik 3 maanden geslikt. In de laatste maand ervaarde ik wel veel bijwerkingen maar niks was erger dan acne hebben. Kort na de kuur was mijn huid prachtig. Tot 2 maanden na het stoppen van de kuur toen kreeg ik weer l[lees meer...]angzamer hand acne. Het waren geen grote ontstekingen maar wel veel rode puisten en gesloten comodenen. Nu is het bijna zomer dus om nog een kuur te nemen in de zomer zie ik niet zitten. (aangezien je niet in de zon mag). Ik baal enorm dat de acne terug is gekomen na 2 maanden. En vraag me ook vooral af waarom.

17-05-2021 | Vrouw | 33
Acne/puistjes
Ik loop al ruime tijd met hormonale disbalans met als resultaat acne en onderhuidse ontstekingenop plekken waarvan ik niet eens wist dat je acne kon krijgen. 2 jaar lang werkelijk alles geprobeerd van zonnebank tot specifieke dieeten, benzac, zonnebank kuren noem het maar op en niets maar dan ook niets hielp. Ik vond het zeker eng omdat alle bijwerkingen best heftig zijn[lees meer...] (en ik veel gehoord heb het zijn maar puistjes) toch gaan proberen. Ik begin nu aan de 3e week en merk duidelijk verschil. Ik heb een foto gemaakt van de probleem gebieden en maak elke week nieuwe foto zodat als het me niet snel genoeg gaat (het is wel echt een lange kuur vind ik) dat ik kan kijken naar de fotos of ik verbetering zie en warempel ik zie nu ik aan week 3 begin echt heel erg veel verschil in mijn huid al. Ik heb voor mijn acne nog nooit iets gedaan qua huidverzorgings routine maar heb nu wel een goede duurdere moisturizer gekocht om mn huid gehydrateerd te houden want ik merkte wel dat ik droge rode plekjes ging krijgen. Qua mentaal ben ik niet helemaal mijzelf en ik ben heel erg gauw moe en op de kast, maar omdat ik zie hoe goed het werkt ga ik de kuur wel volledig afmaken.

Benzac W

14-05-2021 | Man | 22
benzoylperoxide
Acne/puistjes
Kreeg opeens puistjes op mijn 22ste, niet heel veel maar toch wel irritant. Deze creme bij de apotheek gekocht en ik ben heel tevreden. Bij mij zag ik na een paar dagen al resultaat en na een week was mijn gezicht weer geheel puistvrij. Let op met de zon inderdaad, ik was de eerste keer ook verbrand en mijn neus was zelfs verveld. Nu smeer ik enkel 's avonds voor het slape[lees meer...]n en dan douche ik 's ochtends zodat ik zeker weet dat de creme weg is, en sindsdien heb ik geen probleem meer met de zon. Als ik te dik smeer merk ik dat mijn huid de dag erna uitgedroogd is, dus ik raad een heel dun laagje aan, dat is voldoende. En ja die vlekken, gewoon voorzichtig zijn en je handen wassen met zeep na het smeren. Ik heb nu na een jaar een vlekje op mijn slaapshirt door onvoorzichtigheid, en ondanks dat ik smeer voor het slapen zijn al mijn kussenslopen nog vlekvrij, omdat ik tien minuten wacht voordat ik mijn hoofd echt op mijn kussen leg.

09-05-2021 | Vrouw | 33
Acne/puistjes
Ik gebruik het nu 24 weken.. Zou zo graag zeggen dat het helpt en wonderen verricht..maar dat doet het bij mij nog niet, en vraag me heel erg af of dat nog wel gaat gebeuren! Herken me zelf steeds minder en het lijkt wel alsof ik alleen maar depressiever aan het worden ben. Kan niks meer hebben, maak continu ruzie met m’n vriend, ben erg opvliegend, voel me heel erg so[lees meer...]mber en verdrietig. Heb alle reacties hier gelezen.. ben ontzettend jaloers op de mensen die amper last hadden vd bijwerkingen en echt snel resultaat zagen.. Las ook dat je vol moet houden en dat het echt stukken beter gaat worden......maar zit er al 6 maanden aan!!!! Toen ik hieraan begon was ik alles behalve depressief of opvliegend of snel op m’n tenen getrapt, wel was in erg onzeker geworden over de huid in mijn gezicht. Vanaf m’n 15e aan de Diane pil gezeten, denk zeker zo’n 10 jaar, daarna nog een paar jaar aan de microginon( als ik het goed schrijf) oa voor m’n acne en de erge menstruaties.. Sinds 2-3 jaar gestopt en de ellende begon weer. Mijn t-zone is het vooral, en het enigste gebied wat echt verbeterd is, is naast m’n neus.. Op m’n kon is het alleen maar toegenomen. Ja ik heb alles gelezen, ja het kan de eerste tijd erger worden, maar na 6 maanden nog steeds????? Heb de hoop wel een beetje laten varen nu en daar baal ik behoorlijk van! Heb voordat ik aan de kuur begon al allerlei andere dingen geprobeerd, niks mocht baten. Alleen antibiotica deed wat, maar zodra ik daar dan weer mee stopte was het er weer net zoals voorheen. Heb ook een tijdje op de lactose vrije proef gezeten, mocht helaas ook niet baten! Ben nu heel erg aan het twijfelen of ik hiermee door zal gaan..moet over 2 weken weer naar m’n dermatoloog, en ga het hem voorleggen en kijken wat hij ervan denkt.. Snap gewoon niet dat er zoveel goede ervaringen mee zijn en lees er maar een aantal over de sombere donkere gevoelens en dergelijke. Het komt nooit in me op om mezelf iets aan te doen, dus het kan nog veel erger denk ik.. Maar dit is echt ook alles behalve leuk! Mocht je het wel net zo meemaken zoals ik het hier beschrijf, reageer dan op mijn verhaal!!! Of heb je tips hoe ik die somberheid/depressiviteit kan veranderen, graag!

27-04-2021 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Hoi iedereen, Ik heb dit middel nu 2,5 jaar geleden gebruikt voor 7 maanden. Ik had 10 jaar lang met ernstige acne en ALLES geprobeerd. Ik was doodsbang voor dit middel. Mede doordat ik al last had van depressie/angst en bang was dat dit zou verergeren. Maar ik wou niet meer verder met acne. Ik ging niet meer naar buiten, zag mijn vrienden niet meer, etc. Acne is ondersch[lees meer...]at en kan je zelfvertrouwen zo verschrikkelijk aantasten. Ik besloot de poging the wagen. De bijwerkingen waren zoals verwacht: veel uitdroging. Ik merkte na 4 weken al een groot verschil. (Let wel: ik had geen cyst acne maar echt oppervlakkig, het zal daarom denk ik sneller effect hebben gehad). Daarnaast had ik ook de 'mayor breakout' die je kan hebben in week 3. Dit was te verwachten. Je huid gooit even alle opbouw van viezigheid eruit. Hierna werd het allemaal prachtig. De eerste paar maanden voelde ik me geweldig en mooi. Maar na een paar maanden werd ik somberder en angstiger (ik was al angstig geweest voor dit middel dus ik gaf het niet gelijk de schuld). M'n huid was inmiddels als bijna 5 maanden egaal en stootte ermee. Nu 2 jaar later, ben ik nog angstig. Ik wijdt dit dus NIET aan dit middel. Maar echt aan andere omstandigheden. Het middel kan je gemoedstoestand beïnvloeden maar houdt het simpelweg in de gaten. Ik voelde me de eerste maanden FANTASTISCH. Daarna veranderde mijn leven ook weer dus de verandering in gemoedstoestand kan daar aan gelinkt zijn. Mijn huid is langzaam verandert naar een normale huid. Ik heb puistjes hier en daar, maar het is geen extreme acne. Ik hoopte de 'gelukkige' te zijn met een mooie huid voor altijd. Maar ik heb mijn kuur niet officieel afgemaakt dus ik neem het voor lief. Daarnaast is een normale huid echt helemaal oké. Als je enorm veel last hebt van acne en bang bent om het te proberen. Echt gewoon doen. Ik heb er nog altijd zoveel blijheid van. Het is geen snoepje, en de kuur is enorm zwaar fysiek maar het is een goede investering!

27-04-2021 | Man | 24
Acne/puistjes
Sinds ik 15 was had ik last van (lichte) acne. Dit is door de jaren heen (mede dankzij de hormonen) verergerd. Ik voelde mij steeds onzekerder en durfde bijvoorbeeld mensen niet lang in het gezicht aan te kijken en voelde mij niet lekker in mijn vel. Ik was gewoon bang dat mensen er wat over zouden zeggen/vinden. Nu weet ik dat dit helemaal niet het geval is maar doordat i[lees meer...]k zo'n slecht zelfbeeld over mijzelf had gecreëerd, was ik daar echt in gaan geloven. Door de jaren heen heb ik echt van alles geprobeerd. Benzoylperoxide , allerlei soorten (commerciële) crèmepjes, met een handdoek om je kussen slapen etc etc. Sommige dingen hielpen gedeeltelijk maar het ging nooit helemaal weg en het kwam altijd terug. Toen heb ik op een gegeven moment toch maar besloten om, na overleg met de huisarts, roaccutane te gaan gebruiken. Ik ben nu 24 jaar, maar dit is tot nu toe de beste keuze is mijn leven geweest. Ik begon in november 2018 met het slikken van dit medicijn. In eerste instantie gebeurde er helemaal niks, het werd niet perse erger maar het werd er zeker ook niet minder op. Dit duurde toch ongeveer half januari 2019. Toen begon het echt goed te gaan werken. Toen het april/mei werd begon mijn huid echt weer egaal te worden. Ik herkende mijn egale huid helemaal niet omdat ik jaren in de spiegel keek en wat anders zag. De bijwerkingen vielen bij mij ook reuze mee, het enige waar ik ''last'' van had dat waren de droge lippen en korstjes in de neus. Voor mij is het allemaal waard geweest. Ik zelf weet wat acne met je zelfvertrouwen kan doen en daarom vind ik het ook belangrijk om deze informatie te delen voor de mensen die nog twijfelen over het eventuele gebruik van dit medicijn . Ik zeg: absoluut doen! Wellicht duurt het bij jouw wat langer (of korter) voordat je resultaat gaat zien/ het resultaat behaald waarna je streeft, maar je zult achteraf echt blij zijn dat je het gedaan hebt. De reden dat ik nu pas mijn ervaring deel is omdat ik het simpelweg vergeten ben te delen maar weet dat het waardevol kan zijn aangezien ik ook jaren geleden eerst ervaringen opzocht van anderen voordat ik wat zelf ging uitproberen.

21-04-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik had dit veel eerder moeten doen! In mijn puberjaren veel last gehad van puistjes in de Tzone. Sinds m’n 22ste is dit verplaatst naar mijn nek en rug. Ik ben begonnen met 20 mg 2 maanden en daarna nog 4 maanden 30 mg. Na 3 weken zag ik al flink resultaat. Bijwerkingen zijn te doen omdat ik zo blij werd van mijn mooie rustige huid. Droge lippen en handen elke dag goed i[lees meer...]nsmeren. Rug en hoofdpijn waren niet prettig maar dat staat tegenover het zelfvertrouwen dat ik kreeg. Ook fijn dat je haar niet vet te krijgen is. 1-2 keer per week wassen met shampoo was voldoende. Ik ben nu twee maanden gestopt en nog geen enkel puistje gezien. Laat die zomer maar komen met blote schouders :)

20-04-2021 | Man | 61
Acne/puistjes
hallo, nog 2 weken van die rotzooi en dan ben ik er vanaf volgens de dermatoloog , heb het dan 7 maanden gebruikt en ik zeg u dit product noooooit meer ,kapotte lippen,binnen in de neus vol korst en bloeddingen ,spierpijn om u tegen te zeggen, kei veel vermoeidheid en weinig zin in sex, in elk geval noooit neem ik dat spul nog,dan nog liever 1 kg viagra.groeten

07-04-2021 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
Zeer tevreden over dit middel, eindelijk iets dat werkt! Ik heb dermatitis perioralis/acne Door de verhalen op internet durfde ik het niet te nemen. Het is een heel sterk middel, dus ik zou het zeker niet aanraden voor mensen die nog alternatieven te proberen hebben en/of milde acne of dermatitis hebben. Voor mensen bij wie niks (meer) werkt en bij wie het ernstig is, [lees meer...]is dit echt een absolute aanrader, want dit werkt wel! in ieder geval voor mij. Ik ben heel blij dat ik de moed bij elkaar heb geraapt, want ik heb nu eindelijk weer een ontstekingsvrije huid. Momenteel zit in 3 maanden aan de kuur, ik gebruik 20 mg per dag, ik weeg 52 kg. De bijwerkingen die ik heb zijn een wat droge huid en droge lippen en een keer een bloedneus gehad. Dit is allemaal heel goed te doen door de huid goed in te smeren. Voor de lippen gebruik ik gewoon vaseline, dat werkte voor mij beter dan allerlei andere "speciale" lippenbalsems. Vorige maand heb ik een maand lang 30 mg geslikt, dat ging voor mij minder goed, ik heb namelijk ook nog eens een eczeem gevoelige huid en door de droogte kreeg ik eczeem op mijn gezicht en handen, hier gebruik ik protopic voor. Ik heb mezelf verschrikkelijk gevoeld door hoe ik er uit zag, kon wel janken als ik in de spiegel keek, ik wilde zelfs geen mensen meer zien en als ik dat deed was het met lood in de schoenen. Ik ben tot nu toe heel blij! Het medicijn is voor mij heel goed te doen en het is een bevrijding om eindelijk mezelf weer goed te voelen zonder een gezicht voor ontstekingen en zonder een gevoel vol van schaamte!

06-04-2021 | Man | 28
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit (14/15) last van acne. Zeker in de puberteit had ik veel acne in mijn gezicht. Ik heb daarvoor altijd benzoylperoxide gesmeerd. Best effectief echter kon ik mijn kleding, handoeken, bedlakens en noem maar op weg gooien want het verkleurt gegarandeerd nadat het in aanraking is gekomen met deze zalf. Effectief maar niet preventief. De acne bleef desondan[lees meer...]ks altijd terug komen. Op mijn 21e had ik de stap genomen om naar de huisarts te gaan. Ik struggelde immers al 6 jaar met acne dat mij belemmerde in het dagelijks leven! Ik werd toen doorverwezen naar de dermatoloog (de huisarts was toen ook niet bevoegd om roaccutane voor te schrijven, dit was in 2012). De dermatoloog plande een roaccutane kuur voor mij. Iets waar ik ontzettend op kon verheugen, hoe raar dit ook klinkt. Mijn broer heeft een zelfde kuur gedaan en sindsdien nooit meer last van acne gehad. Dat wilde ik uiteraard ook... Helaas, is de kuur afgeblazen doordat ik een halfjaar op curacao stage ging lopen. Hierdoor zou ik teveel in aanmerking komen met de zon én dat is nou net wat er zoveel mogelijk vermijd moet worden.. Gelukkig, kreeg ik wel een zalfje voorgeschreven. Treclinac. Redelijk effectief en gelukkig niet die vervelende vlekken in mijn kleding zoals ik dat had bij benzoylperoxide. In de loop der jaren verdwenen de puistjes in mijn gezicht maar bleef de acne op mijn rug en borst toenemen. Vooral onderhuidse ontstekingen, waarbij treclinac eigenlijk totaal niet effectief was (althans niet op mijn huid). Nu op mijn 28e (over 2 weken 29 jaar) heb ik eindelijk weer de stap genomen (lees; moed verzameld) om weer naar de huisarts te gaan. Sinds 2 weken ben ik begonnen met roaccutane kuur. Dit kreeg ik overigens direct voorgeschreven door de huisarts tot mijn verbazing. Ik was nog in de veronderstelling dat ik hiervoor naar de dermataloog moest. Ik ben nu 2 weken bezig met de kuur en ik merk nu al dat er geen ontstekingen bij komen. Sterker nog, mij huid ziet er al een stukje rustiger uit! Ik heb nu al spijt dat ik niet eerder deze stap heb genomen. De bijwerkingen zoals droge lippen neem ik graag voor lief. En dat wil ik ook graag meegeven aan andere. Uiteraard zijn de bijwerkingen per individu anders. Maar besef dat een aantal maanden milde bijwerkingen niet opwegen tegen jaren lang onzekerheid door acne.

06-04-2021 | Man | 17
Acne/puistjes
Heb voor de kuur zo’n 3 jaar met heftige acne geworsteld, van alles geprobeerd, vegan eten, allerlei cremetjes, maandelijks naar de schoonheidsspecialiste en nog wat pillen van de huisarts. Maar niks hielp écht. Heb er lang over nagedacht om met roaccutane te beginnen, vooral door dingen die ik las op internet over alle “verschrikkelijke” bijwerkingen. Na lang twijfelen to[lees meer...]ch maar contact opgenomen met een dermatoloog voor wat advies en zij nam eigenlijk direct mijn zorgen weg. Dus toen mee begonnen en uiteindelijk 7 maanden lang 20 mg per dag geslikt en daarna nog 10 mg voor een maand. Wat voor mijn 2 meter en 75 kilo toch verrassend weinig was. Het deed echter hartstikke goed zijn werk. De puisten trokken langzaam weg en had denk ik na 5 maanden geen één puist meer. Ging ook weer normaal (ongezond) eten en merkte daar niks van op mijn huid. Had ook eigenlijk helemaal geen last van bijwerkingen, alleen beetje droge lippen en het niet mogen zuipen was ook wel jammer. Het gebrek aan bijwerkingen komt waarschijnlijk ook omdat mijn dosis wat lager lag dan dat van de meesten. Het enige nadeel is dat ik wel nog met roodheid en wat littekens bleef en blijf zitten. Ben nu een maandje gestopt en als het goed is trekt de roodheid de aankomende maanden langzaam weg en dan is het nog even kijken of er misschien nog een litteken behandeling nodig is. Het heeft voor mij heel goed gewerkt en heb er spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan. Als je twijfelt ga dan gewoon even langs bij een dermatoloog en bespreek met diegene de beste optie voor jou persoonlijke situatie maar laat je niet afschrikken tot een gesprek met een professional door iets dat je op internet leest.

05-04-2021 | Man | 20
Acne/puistjes
Toen ik een jaar of 14-15 was kreeg ik last van kleine pukkeltje op mijn hele voorhoofd. Ik werd er ontzettend onzeker van en voelde mij alles behalve mooi. Na 1,5 jaar ben ik huisarts gegaan en kreeg ik benzoylperoxide zalf (dit kun je bij de apotheek kopen) en clindamycine lotion (dit kan alleen op recept). Binnen een paar weken was ik helemaal van mijn problemen af, zon[lees meer...]der vervelende littekens. Op mijn 18e kreeg ik opeens weer last van acne, maar nu op mijn wangen, echt hormonaal, pijnlijk en rood. Ook lieten ze heftige littekens achter. Via de dokter ben ik doorgestuurd naar de dermatoloog, dit was mogelijk omdat mijn psychische gezondheid er echt onder leed. Ik mocht beginnen aan 20 mg per dag. Na de eerste pil merkte ik de droge huid en lippen al. Ik had stiekem gehoopt dat na de eerste aantal weken al verschil te zien zou zijn, maar eerst werd alles alleen maar erger. Na 3 maanden had ik voor het eerst een glad huidje. De rode plekjes hebben nog even wat langer de tijd nodig. Zit tijdens de kuur vooral niet aan je pukkels of mee-eters hier krijg je gewoon brandwonden van. Natuurlijk heb ik gelezen dat je er depressieve klachten van kon krijgen. Ik was daar niet bang voor, 'als mijn pukkels weg zijn heb ik niks om depressief voor te zijn' dacht ik, maar die had ik toch even mooi verkeerd ingeschat. Ik gebruik het nu 4 maanden en heb al een aantal dagen daarvan verdrietig en zwaar vermoeid thuis gezeten. Onderschat dit dus niet. Mijn acne was in vergelijking tot andere niet heel ernstig, maar ik raad het iedereen aan. Als je twijfelt, doe het.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5497)
Anticonceptie - overig (4024)
Cholesterol (3005)
Depressie - antidepressiva overig (2850)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2521)
Pijn - morfine-achtigen (2316)
ADHD - psychostimulantia (2246)
Pijn (2093)
Verslavingsziekten (2074)
Bloeddruk - betablokkers (1760)
Maagzuur - protonpompremmers (1641)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1581)
Anticonceptie - eenfase (1459)
Angststoornissen (1300)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1250)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1220)
Depressie - antidepressiva TCA (1102)
Antibiotica - urineweginfectie (1049)