Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

algemene droogte vermoeidheid spierpijn lage weerstand tegen alcohol hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (226 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

05-04-2021 | Man | 20
Acne/puistjes
Toen ik een jaar of 14-15 was kreeg ik last van kleine pukkeltje op mijn hele voorhoofd. Ik werd er ontzettend onzeker van en voelde mij alles behalve mooi. Na 1,5 jaar ben ik huisarts gegaan en kreeg ik benzoylperoxide zalf (dit kun je bij de apotheek kopen) en clindamycine lotion (dit kan alleen op recept). Binnen een paar weken was ik helemaal van mijn problemen af, zon[lees meer...]der vervelende littekens. Op mijn 18e kreeg ik opeens weer last van acne, maar nu op mijn wangen, echt hormonaal, pijnlijk en rood. Ook lieten ze heftige littekens achter. Via de dokter ben ik doorgestuurd naar de dermatoloog, dit was mogelijk omdat mijn psychische gezondheid er echt onder leed. Ik mocht beginnen aan 20 mg per dag. Na de eerste pil merkte ik de droge huid en lippen al. Ik had stiekem gehoopt dat na de eerste aantal weken al verschil te zien zou zijn, maar eerst werd alles alleen maar erger. Na 3 maanden had ik voor het eerst een glad huidje. De rode plekjes hebben nog even wat langer de tijd nodig. Zit tijdens de kuur vooral niet aan je pukkels of mee-eters hier krijg je gewoon brandwonden van. Natuurlijk heb ik gelezen dat je er depressieve klachten van kon krijgen. Ik was daar niet bang voor, 'als mijn pukkels weg zijn heb ik niks om depressief voor te zijn' dacht ik, maar die had ik toch even mooi verkeerd ingeschat. Ik gebruik het nu 4 maanden en heb al een aantal dagen daarvan verdrietig en zwaar vermoeid thuis gezeten. Onderschat dit dus niet. Mijn acne was in vergelijking tot andere niet heel ernstig, maar ik raad het iedereen aan. Als je twijfelt, doe het.

11-03-2021 | Man | 22
isotretinoine (30)
Acne/puistjes
Zeer effectief alleen wordt je hele lichaam droog. In combinatie met intensief sporten krijg ik klachten aan me gewrichten/spieren. Over het algemeen wel zeer tevreden over dit medicijn. Voordat en gedurende het medicijngebruik moet je bloed laten afnemen.

09-03-2021 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
November vorig jaar begonnen op een redelijk lage dosis (30 mg per dag) en daar ook op gebleven omdat dat voor mijn lever het beste was. Het werd eerst wel een beetje erger, maar niet storend ofzo. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat die puisten er niet waren geweest zonder isotretinoine. In de derde maand merkte ik echt verbetering. Ik had nog nauwelijks puistjes en [lees meer...]als ik ze had waren ze binnen 2 dagen uitgedroogd. Ik vind het jammer dat mensen door alle horror verhalen worden bang gemaakt, omdat dit medicijn bij iedereen anders kan werken. Zo ben ik heel gevoelig en allergisch voor een hoop, maar reageert mijn lichaam hier niet slecht op. Mentaal merk ik er ook haast niks van, al merk ik wel dat ik de laatste tijd wat angstiger ben dan normaal (maar zeker niet depressief of suïcidaal zelfs). Bij twijfel zeg ik, overleg goed met je dermatoloog en probeer het. Ik kan mij totaal niet vinden in alle horrorverhalen die op het internet verteld worden. Sterker nog, ik merk niet eens dat ik het slik. Ohja en een voordeel: ik waste mn haar iedere dag, nu 2 keer per week!

18-02-2021 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Ik slik het nu iets langer dan drie maanden. Ik moet zeggen dat mijn huid er al een stuk beter van is geworden. Hier en daar heb ik wel een nieuwe ontsteking. Mijn gezicht is wel een stuk roder en zeer droog. Ook zijn mijn armen en schouders zeer droog. Ook heb ik last van droge handen. Ik heb een zalf van de arts gekregen om dit goed in te smeren. Verder gebruik ik produc[lees meer...]ten van la Roche posay effeclar om mijn gezicht te reinigen en in te vetten. Mijn lippen zijn ook zwaar aangetast en ik gebruik daar vaseline of een balsem van la Roche posay voor. Verder heb ik ook last van bloedneuzen en bloedkorstjes in mijn neus. Het is niet makkelijk maar je krijgt er uiteindelijk wel wat voor terug. Ik zou het iedereen wel aanraden!

13-02-2021 | Man | 22
Acne/puistjes
Nadat ik bij de huisarts verschillende producten had geprobeerd bleef de acne op mijn schouders/rug nog steeds terugkomen. Ook op mijn gezicht had ik aardig wat acne maar dit was nog te verdragen. Nadat ik was doorverwezen naar de dermatoloog kreeg ik isotretinoïne voorgeschreven. Gezien mijn lengte en gewicht moest ik een dosis van 20MG x 2(2 capsules) per dag innemen. D[lees meer...]eze neem ik meestal net na het avondeten tegelijk in. De eerste week last gehad van droge lippen en hele droge huid. Na een week was de droge huid al veel minder geworden maar de droge lippen bleef, dit wel te verhelpen met balsem. Nu ben ik zelf nog maar 2 weken bezig, maar het resultaat is tot nu toe goed, op mijn gezicht is de acne erg verminderd en op mijn rug wordt het ook steeds beter. Ik heb nog wel een lange weg te gaan maar ben nu tevreden met het resultaat. Ik hoop dat de behandeling zich zo blijf doorzetten maar vooral dat de bijwerkingen niet heftig gaan worden. Ik lees dat mensen last hebben van vermoeidheid. Zelf heb ik hier totaal niks van gemerkt terwijl ik toch 4/5 keer per week sport.

21-01-2021 | Man | 28
Acne/puistjes
Last van acne op de kaken die niet weggaat door benzolperoxide of andere middelen. Laatste redmiddel was isotretionine. Snel effect: binnen 6 weken waren de puisten al bijna weg, rest van het halfjaar nodig voor wegtrekken rode vlekken. Daarnaast had ik een vette voorhuid en borst, dat is ook helemaal verdwenen. Qua bijwerkingen waren droge lippen en in het begin de wi[lees meer...]tte huidschilfers die van het hoofd afkwamen (met vooral veel jeuk!) wat vervelend, maar te behappen. Bijwerkingen die wel vervelend waren: vermoeidheid, je kan echt een stuk minder dan normaal en de pijnlijke gewrichten, hardlopen (langere afstanden) zit er nauwelijks in. Tip: zorg de gehele periode dat je altijd purol of vaseline voor je lippen bij je hebt (gaan kilo's doorheen), ook smeersels voor armen (worden ook vrij droog).

06-07-2020 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Ik ben 16 en ik heb sinds mijn 11/12e last van hele heftige acnee. Helaas heb ik het pech al dat ik van me zelf al een gevoelige huid heb dus mijn huis reageert heftig op alles. Op mijn 12 ben ik naar de huisarts gegaan en daar heb ik meerdere cremetjes gekregen . Ik heb wel 5 cremes gekregen , 3 keer antibiotica en 1 keer pillen . Dit natuurlijk wel allemaal verdeelt [lees meer...]. Na dat allemaal , (3 jaar later). Was ik er echt helemaal klaar mee. Ik werd door gestuurd naar de dermatoloog en daar zagen ze al snel dat ik echt heftige acnee had wat niet weg gaat naar een paar makkelijke apotheek cremetjes . Daar kreeg ik isotrentinoine . Ik ben begonnen met 20mg , ik weeg 58 kilo . De hoeveelheid mg die je krijgt wordt bepaald meT behulp van je gewicht. Voor dat je begint ben je verplicht een bloed en leveronderzoek te doen en een zwangerschapstest. Als alles goed is mag je direct beginnen . Ik ben altijd gezond geweest en heb eigelijk nooit bijwerkingen gehad als ik iets slikte of gebruikte. Daardoor dacht ik dat ik geen bijwerkingen zou hebben bij het slikken van isotrentinoine. Nou dus wel... Na 4 dagen kreeg ik al echt heledroge lippen. Droge ogen , ik begon vaak wazig te zien . Na anderhalfweek begon de vermoeidheid , ik was echt altijd moe , ik had zo veel rugpijn , bloedneuzen , pijn aan mijn knieën en bovenbenen en heel erg stemmingswisselend . Ik voelde me niet goed, ik lag liever in bed dan dat ik iets deed en ik reageerde vaak al heel vel op mensen terwijl ik dat nooit zo snel al zou doen. Bij mij werd mijn huid er eerst onrustiger van , na 4 weken werd het minder . ( ik heb alleen acnee op mijn geziicht) Je kan gewoon in de zon zitten , met of zonder zonnebrand creme je merkt geen verschil. Maar nu ben ik dus op mijn 5e week en ik merk zeker verschil , volgende week ga ik naar de 30mg en hou ik dat aan. Merk je dat het teveel wordt neem dat gewoon even een pauze en slik een tijdje niet. Smeer je lippen goed in vooral de hoekjes . Smeer je hele lichaam in maar niet met een creme waar parfum in zit . Ik gebruik voor mijn gezicht een creme van Mediopics (de hydratede creme). Ik raad isotrentinoine aan maar hou er rekening mee dat je zware bijwerkingen kan hebben. Geef het ook aan aan je dermatoloog. Succes!

01-05-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik heb al ruim 10 jaar acne, het is zo'n 3 jaar weggeweest door de Diane anticonceptie pil maar die wordt niet meer uitgegeven. Ik gebruik Isotretinoine van het merk Aurobindo nu ruim 2 maanden en ik ben over het algemeen heel tevreden over de werking! Ik neem de ernstige bijwerking van de droge en jeukende huid dan maar voor lief. Het is wel een heftig medicijn heb ik gem[lees meer...]erkt. Ik moet niet voor niets elke maand een zwangerschapstest doen van de huisarts (je mag absoluut niet zwanger raken) en elke maand bloed laten prikken om te controleren of mijn nieren het wel aankunnen. Mijn enige angst is dat de acne terugkomt zodra ik stop met dit medicijn en zo ja, wanneer ik weer begin met dit medicijn ik dan weer de ernstige bijwerkingen krijg.

06-04-2020 | Vrouw | 17
Acne/puistjes
Ik had vanaf dat ik 12 jaar was al last van acne en een vette huid. Toen ik 16 jaar werd, was mijn acne zo erg, dat mijn gezicht ontzettend veel pijn deed en mijn make up van mijn gezicht afsmolt. na alles geprobeerd te hebben van crèmes tot antibiotica, werd ik door verwezen naar de dermatoloog die met dit medicijn gaf. De eerste weken werd het heel erg. Mijn huid was nie[lees meer...]t normaal vet en puistjes werden groter en pijnlijker. Na ongeveer 2 maanden begon ik verschil te zien. Ik ben nu bijna 10 maanden met de kuur bezig. Moet nog ongeveer 2 maanden. (Ik heb i.v.m. mijn gewicht maar 20mg.) Mijn huid is droog, maar dit vind ik juist wel fijn. Mijn make up blijft tenminste de hele dag mooi zitten. Mijn haar wordt ook helemaal niet meer vet. Ik was het nu maar 1 keer per week! Ik ben lichtelijk ongerust over het blijvende resultaat. als ik reviews van anderen zie, valt me op dat acne en een vette huid in veel gevallen weer terug komt :( Ik hoop dat mijn huid gewoon blijft hoe het nu is.

25-01-2020 | Vrouw | 25
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Ik heb 7 maanden lang de pillen geslikt. Eerst 20 mg per dag uiteindelijk 40 mg per dag. Ik ben nu 1 maand gestopt en tot nu toe geen puistjes... ik duim dat het weg blijft. De bijwerkingen waren erg rot, maar als ik nu nooit meer acne krijg, ben ik een tevreden mens en waren het die paar maanden bijwerkingen waard.

10-12-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
De bijwerkingen zijn echt vrij pittig maar het werkt extreem goed. Had echt zeer ernstige acne en na 4 maanden ben ik helemaal schoon. La Roche Possay Effaclar H lijn red mijn leven met de creme en gezichtsreiniger. Verder door de pijn heen bijten, op tijd naar bed en genieten van een mooie huid :)

06-12-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Vanaf mijn 18e begon ik in een keer acne te krijgen. Naar de huisarts geweest, meerdere zalfjes, lotions gekregen daarbij ben ik ook nog bij meerdere huidtherapeuten geweest zoveel producten gekocht. Nou niks werkte, toen heeft de huisarts Doxy voorgeschreven voor 3 maanden, alles was toen weg, maar na het stoppen kwam alles weer terug, dus nog een kuur van 3 maanden en he[lees meer...]t zelfde riedeltje. Uitendelijk bij de dermatoloog geweest, die heeft me isotreteoine voorgeschreven. Ik slik sinds februari 20 mg per dag. Mijn huid is nu helemaal glad en ik moet nog ongeveer een maand door blijven slikken. Het is echt een heftig medicijn. Vermoeidheid, droge lippen, stemmingswisselingen. Mijn acne is nu wel weg maar ik vind de bijwerkingen echt verschrikkelijk. Ik hoop dat mijn acne niet terug komt na het stoppen van deze medicijn. Informeer jezelf goed over de bijwerkingen!

03-11-2019 | Vrouw | 40
Haarverzorging
Sinds een aantal jaar wordt mijn haar bizar snel vet. Meerdere shampoos en medicijnen gekregen van de huisarts... uiteindelijk doorverwezen naar dermatoloog die me dit voorschreef. Het duurt een week of 3 voordat het wat doet, maar daarna wekt het perfect, op het bizarre af! Ik zou ineens kunnen volstaan met 1x per week mijn haar wassen. Enige bijwerking zijn de droge l[lees meer...]ippen, maar daar zijn ook middeltjes voor. Op de rest van mijn huid heeft het een zeer positieve bijwerking, krijg er een zeer zacht huidje van! Nadeel vind ik dat als dit zo slecht is voor een ongeboren baby, dan kan het voor mij niet goed zijn toch?! Maar als ik stop, zijn de klachten met een paar weken weer terug helaas.

03-08-2019 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit heb ik al last van acne, nu al ruim 10 jaar. Na allerlei zalven, crèmes, antibiotica en lotions ervoor gekozen om aan deze medicatie te gaan. De eerste maanden was erg zwaar aangezien het resultaat langzaam was en de bijwerkingen op de voorgrond stonden. Nu na 6 maanden geen puistjes meer en mijn huid wordt elke week beter. De bijwerkingen neem ik nu v[lees meer...]oor lief. Ik heb nog iets roodheid en wat littekens maar deze vervagen met de tijd. Nog zo'n 3-4 maanden te gaan.

14-06-2019 | Vrouw | 33
Acne/puistjes
Al vanaf mijn 10e had ik last van acne. Deze is van mijn 13e tot mijn 19e goed te behandelen geweest met de Diane35 pil. Maar nadat ik op 19 jarige leeftijd overgestapt ben op een koper spiraal kwam de acne langzaam weer in alle hevigheid terug. Ik heb daar toen Benzoylperoxide voor gekregen en dit hielp minimaal. Het had voor mij niet het gewenste effect. Ik heb het toe[lees meer...]n jaren zo gelaten en de acne voor lief genomen. Ik wist wel dat er Roaccutane bestond maar durfde dit middel niet te gaan gebruiken vanwege mijn toekomstige kinderwens. Ik was bang dat het middel daar toch invloed op zou kunnen hebben. Tijdens mijn 3 zwangerschappen werd de acne minder. Het ging zelfs bijna helemaal weg dus ik kreeg elke keer de hoop dat het na de zwangerschap ook weg zou blijven. Helaas.... een half jaar na de bevalling kwam het elke keer weer gewoon terug. Op mijn 32ste was ik het helemaal zat en ben ik weer terug gegaan naar de huisarts. Een antibioticakuur (doxycycline) van 6 weken was het laatste wat hij me nog wilde laten proberen voordat ik doorverwezen zou worden naar de dermatoloog. Ook tijdens de behandeling met Doxycycline bleef ik acne houden. In maart van dit jaar ben ik naar de dermatoloog gegaan. Mijn dermatoloog schreef me in de eerste maand 1x 20mg Isotretinoïne capsules per dag voor. Ik heb in de eerste maand weinig last van de bijwerkingen ervaren. Enkel wat droge lippen. Ik merkte na 2 weken dat mijn huid beter begon te worden. Ik heb ook geen uitbraak van acne gehad waar ik wel over lees bij sommige anderen. In april werd de dosis opgehoogd naar 40mg per dag en toen werden de bijwerkingen echt binnen een week veel heftiger. Het begon met eczeem op mijn handen. De huid op mijn handen en armen werd extreem droog en ook mijn mondhoeken gingen kapot. Ik heb verschillende producten van de lijn van La Roche Posay gebruikt en dit verzachtte de eczeem en kapotte mondhoeken wel. Na 2 weken (eind april) was de eczeem op mijn handen gelukkig helemaal weg. Een andere erg vervelende bijwerking was spierpijn/gewrichtspijn in mijn onderrug en heupen. Ik voelde me hoog bejaard want telkens als ik op moest staan van stoel of bank kreeg ik met moeite mijn rug recht. Het deed veel pijn. Het beperkte me zo in mijn dagelijks leven. Mijn dermatoloog had deze klacht eigenlijk nooit terug gehoord van haar patiënten maar gaf me de optie om terug te gaan naar 20 mg per dag. Ik had de hoop dat mijn lichaam even moest wennen aan de verhoogde dosis. Misschien ging de pijn na verloop van tijd wel weg, net zoals de eczeem op mijn handen. Dus ik besloot gewoon door te gaan met 40mg per dag. Mijn huid zag er immers goed uit. De pijn in mijn onderrug en heupen werd niet minder. Het had zo'n negatieve invloed op mijn stemming en de kwaliteit van mijn leven dat ik na 2 maanden op 40mg gezeten te hebben terug gegaan ben naar 20mg. Dat is een heel goed besluit geweest voor mij. Binnen een paar dagen was de pijn in mijn rug en heupen nagenoeg weg. Mijn levensvreugde is weer terug. Ook de kapotte mondhoeken en droge lippen zijn veel minder geworden. Mijn huid ziet er nog steeds goed uit en ik krijg veel complimenten. Het gevolg van het halveren van de dosis van 40 naar 20mg is wel dat ik langer bezig ben met de kuur. Mijn dermatoloog hanteert een hoeveelheid van 140mg Isotretinoïne per kilogram gewicht. Maar met deze bijwerkingen houd ik dat wel vol. Ik wens iedereen veel succes met deze behandeling.

13-02-2019 | Vrouw | 25
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik weet niet of ik nu op de juiste manier reageer aangezien ik alle gegevens weer in moest vullen. Ik wil wel een paar keer wat schrijven over hoe het verloopt. Ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Maar ik heb geen uitbraak gehad de afgelopen weken, gelukkig. Wel erg droge huid en lippen zoals ik al meldde. Ik heb nog wel een paar puistjes, maar deze gaan sneller weg [lees meer...]dan anders. Ik wacht tot het moment dat er niks meer te zien is... :) zaterdag begin ik aan de tweede strips.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum