Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

algemene droogte vermoeidheid spierpijn lage weerstand tegen alcohol hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (226 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

06-10-2019 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Na de hele cycles te hebben doorlopen gaf mijn dokter als laatste optie doxycycline. Dit middel heb ik 3 maanden gebruikt, mijn huid werd droog en mijn puistjes werden in eerste instantie minder. Richting het einde van de kuur kwamen de puistjes weer terug en toen ik gestopt was werd het zelfs erger dan normaal. Ik kwam terecht bij de dermatoloog en die schreef mij isotret[lees meer...]inoïne voor. Ik gebruik het middel nu 2,5 week 20 mg per dag. In eerste instantie werden mijn puistjes een stuk erger. Nu begint het langzaam te verminderen maar door de droge huid blijven de wondjes lang zitten voor deze wegtrekken(als iemand tips heeft over wat de wondjes sneller heelt hoor ik het graag!). Ik wist dat het langer zou duren voor het middel effect zou hebben en dat de kans groot was dat het in eerste instantie erger zou worden. Ik hoop dat het van nu af aan gaat verbeteren en dat het uiteindelijk weg zal gaan.

21-08-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Op mijn 16de kreeg ik last van binnen-onderhuidse puistjes, voornamelijk op mijn voorhoofd (hele kleintjes) toen werd de pil aan mij doorverwezen. Nadat ik de pil had genomen werd de acne beter en daarna niet echt last van gehad; zo hier een daar een puistje maar niet storend. Op mijn 21ste kreeg ik last van binnen-onderhuidse puistjes en dit keer voornamelijk op mijn wang[lees meer...]en. ze begonnen heel klein en daarna werden ze steeds groter en kwamen steeds meer bij. Ben naar de huisarts gegaan en niks helpte. Ik loop nu bij de dermatoloog en gebruik nu 30mg. Echter ik zit nu in 3de week (misschien te vroeg om te oordelen) maar ik heb wel een uitbraak gehad, mijn acne is alleen maar groter meer een roder geworden. Wat mij best onzeker maakt. Ook komen steeds puistjes bij op me voorhoofd en kin. Ik heb gisteren me eerste bloedneus ervaren en heb al best snel (na week 1 of1,5) last van droge lippen. Ook wordt rondom me acne droog. Gek genoeg jeukt ook sommige puistjes. Ik weet niet hoelang me kuur doet maar wil er asap vanaf..

29-04-2019 | Vrouw | 51
Acne/puistjes
Mijn hele leven heb ik een mooie, gave huid gehad met zo nu en dan een enkel puistje. Nu ben ik sinds kort vijftig en krijg ik rosacea en acne cadeau. Bij de specialist een zalfje en via de dokter antibiotica gekregen, maar na het gebruik van beide medicaties kwam de acne terug. Hierna naar een dermatoloog gegaan die het cosmetische aspect ook meeneemt in het advies. Via d[lees meer...]eze kliniek krijg ik isotretinoine voorgeschreven. Mijn huid ziet na een maand al veel beter uit en zelfs de roodheid verdwijnt, maar heb wel bijwerkingen.... Vanaf het innemen van de medicatie (30mg) krijg ik droge lippen en een droge/schilferige huid dat met labello en een hydraterende crème goed te behandelen is. Na een maand krijg ik ontzettende pijn in mn nek en spierpijn in mn been, ook voel ik wat meer vermoeid heid. Ik hoop dat de pijn in mn spieren en gewrichten verminderen of weg gaan. Het belemmert mn functioneren op dit moment.

24-03-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Sinds mijn 15 jaar heb ik last van acne. Na op die leeftijd alles geprobeerd te hebben, nam ik roaccutane. Enkele maanden later was mijn acne weg. Op mijn rug, decolté, gezicht, allemaal weg. Ik had er wel immense bijwerkingen ( extreem droge huid, bloedneuzen...) van waardoor ik mij écht slecht voelde maar het was het wel waard. Nu ben ik 21 jaar, ik ben vorig jaar plop[lees meer...]tw gestopt met mijn pil (yasminelle) te nemen, opeens kwam de acne terug.. Na weer hopeloze pogingen met zalfjes enzovoort en ook terug te starten met de pil besloot ik om toch weer isotretinoine te nemen. Dit keer waarschuwde ik de dokter dat ik deze pillen al genomen had en het absoluut niet zag zitten om weer zoveel af te zien in de bijwerkingen. Want ik zou gewoon niet meer durven buitenkomen dan. Ik startte in oktober, de dokter schreef mij toen 10 mg voor. De verergering kwam pas in december. Sinds dan gaat het heel erg op en af, ik heb nog veel hardnekkige acne op mijn kaken waarvan ik niet afgeraak, na 5 maanden is deze acne nog steeds niet weg. Ik mag van de dokter mijn dosis verhogen naar 20 mg (2x10mg), hij zegt dat ik geduld moet hebben, dat het wel zal verbeteren. Ik ga de pillen zeker nog doornemen, maar ik hoop dat ik er zo snel mogelijk vanaf ga geraken want mijn hoop is bijna op..

09-12-2018 | Man | 19
Acne/puistjes
eerste 2 maanden 20mg 1x per dag. dit zorgde al in gematigde vorm voor droge lippen. na 2 maanden overgestapt op 30mg (20+10mg) 1x per dag. Uitdrogende lippen werden nu zéér storend, alsook kreeg ik 5 a 6 keer per maand last van bloedneuzen, Maar de acne is véél verminderd. Bijna 90% weg. Nu is het december (behandeling bijna 6 maanden bezig, nog ongeveer 2 maanden te gaan[lees meer...]) en ik overweeg om de behandeling stop te zetten. extreem last van droge lippen, bijna ondragelijk zonder zalf. verder ook veel wondjes/zweertjes die erg jeuken rond de lippen. Conclusie? Deze pillen enkel gebruiken als allerlaatste middel. Weet dus heel goed waar je aan begint!

28-11-2018 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
Beste mensen, ik ben vandaag begonnen met isotretinoine, in het begin de eerste 4 weken dus kunnen klachten erger worden , nu vraag ik me af dat echt zo is of bij iedere persoon is anders ? Alvast bedankt!

11-10-2018 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met 20 mg. Hierdoor droogde mijn huid en lippen etc. helemaal uit. Wat resulteerde in krentenbaard, doordat mijn huid open sprong. Na 4 maanden heeft mijn dermatoloog het verminderd naar 10 mg. Nu geen terugkerende krentenbaard meer. Droge huid en droge lippen wel gebleven, maar in veel mindere mate. Mijn huid ziet er piekfijn uit, geen (onderhuidse)[lees meer...] acne meer te bekennen.

28-04-2018 | Man | 32
Acne/puistjes
De overtollig talk is weg, gezicht / neus is schoon en ziet er glad uit... maar de bijwerkingen zijn zeer schadelijk voor je huid. Ik zou 10 keer nadenken of je dit wel wilt. Ik heb er nu andere problemen voor terug gekregen... die ik hiervoor niet had

14-01-2018 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Ik gebruik het medicijn sinds een maand. Merk dat mijn huid wel kwetsbaarder is dan anders. De acne is in het begin verergerd maar we blijven hoop houden. Bijwerking vallen tot nu toe nog mee, wel last van droge lippen en handen. Altijd vaseline op zak dus.

11-12-2017 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben nu sinds oktober bezig aan deze kuur. Elke dag neem ik 4 capsules van 20 mg in. De eerste twee weken kreeg ik een mega uitbraak, maar hiervoor was ik op voorbereid. Daarnaast heb ik mijn hele leven een extreem vettige huid gehad. Nu ik dit ging gebruiken, ging ik over naar de andere uiterste: mijn gezicht werd ontzettend droog en heb veel crèmes moeten proberen voor[lees meer...]aleer ik eentje gevonden had die enigszins werkte. Momenteel gebruik ik Vichy Nutrilogie 2. Daarnaast vreet ik momenteel labello sticks. Mijn lippen zijn extreem droog. Daarnaast heb ik ook ontzettend veel last van de pijn aan de gewrichten en spieren. Mijn knieën en rug zijn het ergst, en doen de hele dag door ontzettend veel pijn. Het lijkt alsof alles vastzit. Anderhalve maand verder en wederom heb ik een mega uitbraak. Ik merk nog steeds geen verschil, mijn huid is knalrood en doet (vooral na het douchen) ontzettend veel pijn. Daarbij komen is de binnenkant van mijn neus volledig aan het uitdrogen. Dit resulteert in dat mijn neus heel erg verstopt zit, en ik amper adem kan halen. Daarnaast ben ik na een maand van het gebruik van deze kuur ontzettend kortademig geworden. Ik heb telkens het gevoel dat ik niet voldoende adem krijg door mijn neus, en dus heel hard door mijn mond moet ademen. Dit gevoel beangstigt mij heel erg, en daarom ga ik nu ook contact opnemen met mijn dermatoloog. Ik ben dus tot nu toe niet echt tevreden over het resultaat en zelfs bang dat ik deze "rotzooi" (want uiteindelijk is dit medicijn niet echt helemaal top voor je lichaam) voor niks aan het slikken ben. Normaal zou je na 1 à 2 maanden verschil moeten zien, maar het lijkt bij mij alleen maar erger te worden. De kortademigheid vind ik nog wel het ergste, aangezien het me duizelig maakt en angstig dat er dadelijk ernstige dingen aan de hand zijn. Herkent iemand zich in deze klachten, en het feit dat na twee maanden de uitbraken alleen maar erger worden?

18-11-2017 | Man | 25
Acne/puistjes
Ik ben een man van 25 jaar en heb sinds mijn 15 last van acné (puisten en mee-eters). Vooral bovenkant van de rug, schouders en nek worden aangetast. In de puberteit begon in met roaccutane te nemen op aanraden van huisdokter. Dit hielp een beetje maar je kon onmogelijk in de zon komen. Had met factor 50 op vakantie een dag in de zon gelopen waarbij op einde van dag he[lees meer...]el men rug volstond met blaasjes. Dit zijn nu littekens. De behandeling is stopgezet en heb allerhande medicatie/middeltjes gebruikt om men huid terug glad te maken. Tevergeefs was er niets dat hielp. Mijn acne is in de zomermaanden miniem (gok door vitamine d en zonlicht), waardoor ik me veel buiten vertroef. Vanaf eind september begint terug het jaarlijks fenomeen dat al men acne zich terug laat zien. Op rug en schouders zijn het soms pijnlijke zodat een rugzak geen optie is. Wat me vooral stoort zijn degene in mijn nek/hals. Elke ochtend word ik wakker en ga ik meteen naar de spiegel voor te kijken of ik erge puisten heb. (De puisten verschijnen gewoon dagdagelijks zonder bepaalt ritme). Vaak is dit het geval, wat maakt dat ik nooit buiten ga zonder sjaal of trui met kap. Een hemdje gaat nooit in de winter, wat maakt dat ik nooit uitga in die periode omdat ik me zo hard schaam. Het bepaalt men hele leven, daarom ben ik met de kuur van isotretinoine begonnen. Sinds 3 weken ben ik begonnen met de kuur en is men acne veel erger geworden dan ervoor. Vooral schouders en rug zijn verergerd. Ik heb gelezen dat dit vaak gebeurt en effect pas na 2-3 maand is dus ik zet door. Bijwerkingen bij mij zijn dus verergering, droge huid die vaak schilfert, extreem droge lippen en ook gemoedswisselingen. Ik ben van nature geen kwade persoon maar sinds ik deze antibiotica neem gebeurt het vaak dat ik ergens op klop en kwaad word (wrs door frustratie). Ik zit ook soms met depressiemomenten en met zelfmoordneigingen. Ik heb een goede job, inkomen, onderdak etc. Althans het sociaal leven is gewoon weg. 1) Je gaat amper met vrienden weg door die stemmingswisselingen en je schaamt u enorm voor de 'verergdr' acne, waardoor je dus altijd binnen blijft of heel miniem en goed bedekt eventjes buiten gaat. 2) Het vinden van een vriendin / sekspartners is een hele opgave. Ik heb namelijk wel veel succes in de zomer wanneer ik meer zelfvertrouwen heb door de weinige puistjes. Heb de laatste 3 jaar enkel maar vriendin gehad van periode april tot september. Vanaf de puistjes zich terug laten zien, is men zelfbeeld laag en sluit ik me op. Zo blijft de relatie dus niet duren. Het is nooit aangenaam voor een partner om het bed te delen als uw rug en nek helemaal volstaan. Dat gaat dus constant om in je hoofd en je durft uw tshirt niet uitdoen. Kort gezegd, momenteel is het een heel harde periode met deze antibiotica. Er zijn momenten bij da ik het wil opgeven omdat men leven er zo hard onder lijdt. Bik het lezen van deze reacties en veel succesverhalen ga ik toch doorzetten en men vingers kruisen dat de pillen toch binnenkort gaan aanslagen. In hoop voor een normaal sociaal leven.

07-08-2023 | Vrouw | 24
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Ik heb 2 keer de kuur geslikt, beiden 5 maanden lang en ik zat op 40 mg per dag (maximale voor mijn lichaamsgewicht). Na de eerste kuur kwam na 4 maanden de acne op mijn kaaklijn terug en ik wilde weer direct opnieuw beginnen. Dit deed ik dan ook na het een aantal weken aan te hebben gekeken. Niet veel later dus weer met de kuur gestart en weer 5 maanden erop zitten. Ook i[lees meer...]k had last van droge lippen en een droge huid, maar vooral de vermoeidheid werd op een gegeven moment heftig. Ik had nergens meer zin in. Al was het me dat wel waard, want bij beide kuren had ik na 3 weken al geen acne meer (maar bleef wel de kuur afmaken). Wel had ik nog acne littekens die ik na de kuren heb laten behandelen, maar overigens nog steeds niet helemaal verdwenen zijn. Het is nu 3 maanden sinds ik de laatste kuur heb volbracht en ik merk dat ik nu soms weer puisten heb en zelfs gistbultjes op mijn voorhoofd (dit heb ik nooit eerder gehad). Ik ben dus bang dat mijn acne WEER terugkomt. Ik had zo gehoopt dat een tweede kuur voldoende was. Ik wacht het nog even af...

11-05-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Na heel lang uitstellen en het proberen van 10.000 andere dingen, toch gestart met isotretinoine voor een matige ernstige vorm van acne. Ik was enorm bang voor alle bijwerkingen, maar dit is bij mij tot nu toe enorm meegevallen. Het enige wat ik merk is dat ik meer dorst heb, een droge huid heb en snel droge lippen. Dit is allemaal goed te verhelpen door veel te drinken, m[lees meer...]e elke avond in te smeren met bio oil en altijd lippenbalsem bij me te hebben (geen labello, dat werkt niet). Het enige wat ik sinds een paar weken heb, is dat mijn buik enorm opgezwollen is. Nu heb ik hier ook wel aanleg voor, dus ik weet niet 100% zeker of dit door het medicijn komt. Al met al, ben ik tot nu toe erg tevreden.

03-02-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Op mijn 24e had ik nog altijd last van acne. Geen heel hoofd vol maar wel constant enkele flinke onderhuidse ontstekingen. Na de hele molen van pillen, zalfjes en antibiotica al meermaals te hebben doorlopen, gekozen voor een isotretinoine kuur. Na een hele berg aan waarschuwingen (voor bijwerkingen en tussentijdse controles) kon ik starten. Al na een paar dagen begon ik [lees meer...]last te krijgen van droge lippen. Dit heeft de gehele kuur aangehouden. Met blauwe Blistex was dit best uit te houden. Na een week of 4 begonnen de ontstekingen minder heftig te worden. Na een maand of 3 was mijn acne al zeker 70% minder. Na 6 maanden later was mijn acne al bijna helemaal weg. Uiteindelijk mocht ik na 8 maanden stoppen. Mijn acne was helemaal verdwenen. Nadelen: extreem droge huid in de winter en een zeer gevoelige huid in de zomer. Maar achteraf gezien zijn alle bijwerkingen het meer dan waard geweest. Ik zou het iedereen die last heeft van acne aanraden!

26-09-2021 | Vrouw | 17
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Sinds mijn 11de last gehad van matige acne. Omdat mijn moeder littekens wilde voorkomen zijn we naar de huisarts gegaan en kreeg ik een uitdrogende zalf voor geschreven. In 5 jaar heb ik verschillende uitdrogende zalfjes voorgeschreven gekregen, maar ze hielpen vrijwel niet. Sommige zalfjws hadden in het begin een werking, maar na een maand of twee kwamen al mijn puistjes [lees meer...]gewoon weer terug. 1 jaar geleden begonnen er opeens onderhuidse puistjes te ontstaan. Na 6 maanden er mee rond gelopen te hebben wilde ik toch langs de dokter om er naar te laten kijken. De dokter schreef een lichte antibiotica toe en adviseerden me om langs een schoonheidsspecialiste te gaan om me puistjes op een professionele manier uit te laten knijpen. Na 2 maanden antibiotica gebruikt te hebben zag ik nog geen verbeteringen, dus stuurde de huisarts me naar de dermatoloog. Daar werd me isotretinoine voorgeschreven. Ik begon met 30mg. Dat heb ik 1 maand gebruikt, daarna werd me dosis verhoogd naar 40mg. Ik ben nu bijna 3 maanden bezig met de medicijnen en het gaat al de goede kant op. De meeste ontstekingen zijn weg. Er zitten alleen nog een paar ontstekkingen op mijn kaaklijn. De medicijnen in combinatie met een schoonheidsspecialist is voor mij een hele fijne en goede combinatie. Ik raad het aan om het zelf ook eens te proberen.

08-09-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik gebruik dit nog maar 2 weken. Ik heb al meer dan 10 jaar last van acne. Ik gebruik in de ochtend 2 pilletjes van 20mg. In totaal 40mg. Doordat ik gelijk met een redelijk hoge dosis begin heb ik wel na 5 dagen al last van bijwerkingen. Mijn lippen voelen van binnen opgezwollen en alsof er botox in gespoten is. Van de buitenkant ziet het er allemaal nog hetzelfde uit, maa[lees meer...]r dat is logisch na een week. Ik ben benieuwd of mijn acne minder wordt of weg gaat.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum