Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

algemene droogte vermoeidheid spierpijn lage weerstand tegen alcohol hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (226 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

06-03-2019 | Vrouw | 50
Hidradenitis suppurativa
Op dit moment ben ik nu bijna een maand met Isotretinoine bezig van dit merk, daarvoor van een ander merk. Heb nu wel allerlei bijwerkingen daarvoor niet. Zie boven. Qua oorspronkelijke klachten weinig tot geen verbetering. In totaal ben ik 3 maanden bezig met Isotretinoine 40mg capsules.

26-04-2018 | Man | 22
Acne/puistjes
Hallo allemaal, Sinds half januari ben ik begonnen met de isotretinoine kuur. 3 capsules per dag. In totaal moet ik 6 maanden. De acne zit bij mij voornamelijk op mijn voorhoofd en een beetje op mijn rug. Nadat ik gestart ben de kuur heb ik eigenlijk nog geen resultaat gezien, alleen op mn rug is wel veel minder. In het gezicht blijven er maar pukkels terug komen. Ik[lees meer...] heb het idee dat het geen enkele nut heeft aangezien ik nou al bijna 4 maanden bezig ben. Van de bijwerkingen heb ik echt veel last: extreem droge huid/mondhoeken, traanogen, bloedneus, spierpijn en soms stemmingswisselingen. Als ik 1x aan mn huid zit dan wordt het meteen een korstje. Ook in de zon zitten is een no-go Zou het in de komende maanden ineens omslaan of heeft het op mij gewoon geen nut? Ik hoop dat er reacties komen met vergelijkbare ervaringen. Ik hoor graag van jullie!

21-11-2017 | Vrouw | 25
isotretinoine (60mg)
Acne/puistjes
Sinds de begin van mijn pubertijd heb ik altijd last gehad van puistjes (niet extreem erg, maar altijd aanwezig op rug, borst, haargrens en vooral gezicht) en op mijn 25e was ik er klaar mee. Een vriendin van me had een acute, zeer ernstige acné uitbraak en op aanraden van haar dokter was ze met deze kuur begonnen van 20mg per dag. Nog voor het half jaar om was, was ze er [lees meer...]helemaal van af. Ik heb er nu 5 maanden opzitten. Eerste twee maanden 20 mg, toen 40 en sinds de 4e maand 60 mg (ik weeg 61 kg en ben 1.77m). De bijwerkingen zijn vreselijk. Ik voel me een totaal ander persoon: Snel neerslachtig, moe en chagrijnig (het doet denken aan bloedarmoede, iets wat ook een bijwerking kan zijn). Ook heb ik last gehad van spierpijn en zijn mijn slijmvliezen, ogen en lippen altijd gortdroog. Mijn rug en borst lijken nu puistjesvrij, maar de verbetering in mijn gezicht is minimaal. Ik baal echt ontzettend dat het mij relatief gezien zo ontzettend langzaam lijkt te gaan. Is hier iemand met dezelfde ervaringen?

05-03-2024 | Vrouw | 23
Acne/puistjes

vermoeidheid algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen hoofdpijn

hoi, ik heb dit al 3 keer gedaan. de eerste keer was denk ik 9 maanden, de 2de keer ongeveer 4 en nu ben ik er terug mee begonnen. ik heb een heel zware haat-liefde relatie met mijn huid en ik zou ook niet zeggen dat ik zware acne heb. ik heb snel onderhuidse ontstekingen en ik wil echt zonder makeup naar buiten kunnen. de periode dat ik de medicatie nam ging het allemaa[lees meer...]l kei geod en was mijn huid echt mooi maar wanneer ik stopte kwam het (in mindere mate) wel terug. het is nu de 3de keer en ik twijfel of ik mijn kuur ga afmaken, wetende wat het doet met mijn lichaam en de hoofdpijn/misselijkheid die erdoor ervaar. ik vind het moeilijk want enerzijds voel ik me zo zelfzeker door mijn huid maar anderzijds voel ik me wel lichamelijk niet zo goed.

15-07-2023 | Man | 37
Folliculitis
Mijn huid is nu veel dunner.. oude littekens voorhoofd zijn wel 80% weg. Huid is nu veel dunner en erig veel last van lelijke droge lippen. Helaas nog altijd onstekingen op achterhoofd en zeikant.. (onsteking aan de haarzakjes) maar wel stuk minder push. Maar elke dag last van zeer droge hoofdhuid en rood en is gevoelig en nog altijd nieuwe onstekingen zowel groot al kl[lees meer...]eine bultjes. (5 maanden deze kuur)

05-06-2022 | Vrouw | 40
Acne/puistjes
Toen ik 15 jaar was moest ik de medicijnen innemen voor mijn acne. Ik was toen zeer tevreden over het resultaat en had als enige bijwerking droge lippen. Op mijn 40ste had ik terug last van vette huid, zichtbare verstopte poriën, acne. Ik kreeg het advies terug te starten met de medicijnen. Na 3 maand noodgedwongen moeten stoppen wegens de bijwerkingen. Ik kon het niet mee[lees meer...]r volhouden. Voortdurende oogontstekingen, mijn huid was zodanig dun geworden dat de hoekjes van mijn nagels duwden in mijn huid waardoor ze begonnen pijn te doen en te bloeden. Ik was door de dunne huid ook gevoelig aan schaafwonden. Bij het minste contact aan de zon was mijn huid knalrood, zelf na gebruik van zonnecreme. Ook had ik spier-en gewrichtspijn, zeker bij uit het bed komen of na het zitten. Ik moest ook stoppen met sporten. Hoe langer ik de pillen nam hoe erger de bijwerkingen werden.

08-03-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Sinds 13 jaar oud heb ik altijd al matige acne en een vette huid gehad, wat op mijn 17e bijna volledig verdween met de pil. Hier kreeg ik alleen na een tijd last van sombere stemmingen van, dus besloot ik te stoppen. Toen keerde de acne gelijk weer terug rond mijn mond en kin. Crèmes van de huisarts hielpen niet dus ik ben een halfjaar geleden begonnen met 20mg isotretinoï[lees meer...]ne en dit opgebouwd tot 50mg. Ik zit binnenkort aan de maximale dosis en moet stoppen, alleen de acne is nog niet veel verbeterd. De dermatoloog zegt dat het effect na het stoppen misschien groter wordt en ik anders over een paar maanden een tweede kuur kan starten. Ik lees op internet veel positieve verhalen over isotretinoïne, dus het leek me goed om te delen dat het helaas ook iets minder vlot kan verlopen.

13-06-2021 | Vrouw | 54
Rosacea
Ik ben een vrouw van 54. Ik ben in mijn puberteit begonnen met jeugdpuistjes. Dit werd acne rond mijn 19de. Toen kreeg ik de Diane Pil. Dit heeft prima gewerkt. Deze blijven slikken ongeveer 10 jaar. Toen werd er gezegd dat dit nooit had gemogen, dus gestopt. Wel altijd last gehad van rode plekken op mijn kin en kaaklijn. Maar toen nog niet nagedacht of onderzocht. Tot 3 [lees meer...]jaar geleden er onderhuidse bulten en ontstekingen terugkwamen. Ik werd doorverwezen naar een huidarts. Ik kreeg een soort antibiotica kuur speciaal voor Rosacea. Deze bijna 3 jaar geslikt. Werkte geweldig. Maar óók dit mocht ik niet continu nemen werd mij achteraf gezegd. Dus weer gestopt en naar de huidarts verwezen. Nu gebruik ik Isotretinoïne sinds 08-06-21. Ik ben benieuw. Je wilt niet op deze leeftijd er zo uitzien. Mijn zelfvertrouwen wordt er niet beter door. Ik hoop op een goeie resultaat.

14-12-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik slik het nu al 4 maanden, mijn puisten zijn er nog steeds. In het begin heilp het wel maar ik krijg nu nog steeds elke dag een puist erbij. Op sommige plekken is het nu wel glad maar ik zie nog niet duidelijk effect

16-11-2020 | Man | 23
Acne/puistjes
Gebruik het nu bijna 2 maanden blijven puistjes komen nu een maand op 20MG (begonnen op 10) en merk helemaal niks van bijwerkingen klein beetje droog. Ga bellen of ik al omhoog mag. 10 MG is veel te laag en 20 naar mijn idee ook. Ik raad het aan naar aanleiding van de vele goede verhalen ookal heb ik zelf nog geen resultaat maar de horrorverhalen kan ik me niet in vinden h[lees meer...]et voelt alsof ik elke dag een paracetamol inneem, nergens last van.

07-10-2020 | Vrouw | 34
Acne/puistjes
Ik ben al langer bekend met acne maar door de diane pil is dat altijd redelijk acceptabel gebleven. Echter na 20 jaar de pil slikken wilde ik toch wel graag stoppen aangezien mijn partner toch onvruchtbaar is. Enkele weken na het stoppen met de pil begon namelijk de acne ernstig toe te nemen en werd met de week heftiger. Ik heb altijd alleen acne gehad in mijn gezicht. A[lees meer...]fspraak in ziekenhuis gemaakt waar ik overigens al eens eerder geweest was voor acne en toen talloze keren antibiotica gekregen. Arts had alle informatie na 10 jaar nog steeds in het systeem, hierdoor ging het eigenlijk heel snel en was het snel duidelijk dat dit medicijn mij zou moeten helpen. Na bloed en urine testen kon ik 2 dagen later aan de kuur van 7 maanden beginnen. Na eerste inname last van uitslag in hals en nek , dit nam na elke dag wat af gelukkig. Na 1,5 week begonnen mijn lippen uit te drogen, 3x daags insmeren met vaseline helpt. Ook na 1,5 week kreeg ik een hele droge hoofdhuid en dat jeukte ontzettend, mijn haar brak snel af en is net stro. Dat vind ik een vervelende bijwerking. Tegenhanger is wel, waar ik altijd mijn haar om de dag moest wassen vanwege de vettigheid, dat nu absoluut niet meer nodig is! 1x of 2x per week was ik het nu. Jeuk werd gelukkig na 1,5 maand wat minder. Acne werd de eerste weken ernstiger en je merkt dat de bovenlaag van je huid sneller los laat. Bij uitknijpen acne krijg je dan heel snel wondjes wat de boel er niet beter op maakt. Beter er van af blijven dus. Nu 2 maanden later merk je al verschil, acne neemt af en wat er komt is kleiner en sneller weg. Menstruatie is flink toegenomen, heel heftig en veel bloedverlies. Dit kijk ik nog even aan. Gewrichten vooral rond knieen en enkels zijn wat pijnlijk, op sportschool moet ik echt rustiger aan doen en kan ik minder zwaar pakken. Dit staat ook in de bijsluiter van het medicijn. Ik heb de lijn van biodermal gekocht voor de verzorging van mijn huid, dit is prettig om hier gelijk vanaf dag 1 mee te starten. Voor nu ben ik tevreden hopelijk houdt dit zo aan.

25-11-2019 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Sinds 9 weken aan de isorretione begonnen met 20 mg toen 40 en sinds 4 weken zit ik op 60 mg. Me huid lijkt op moment wat rustiger te worden geen onderhuidse ontstekingen meer. Wel nog veel gesloten comodomen op de kin en die lijken wel niet weg te gaan. Hebben meer mensen hier last ?

23-11-2019 | Man | 20
Acne/puistjes
Gebruik Isotretinoine voor acne (vooral) op kaaklijn en wangen. De werking is momenteel goed op mijn rug, alleen op mijn gezicht vind ik het nog tegenvallen (na 3 maanden). Van de arts moet ik gewoon doorgaan met 1dd 60mg. Hopelijk wordt het binnenkort beter..

15-11-2019 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Op dit moment zo’n 3 maanden bezig met de kuur. Op advies arts begonnen met 30 mg per dag, na een maand was de 10 mg niet leverbaar dus noodgedwongen overgestapt naar de 40 mg per dag. Helaas nog weinig verbetering tov de acne, volgens de arts moet ik blijven volhouden en zal de kuur zeker zijn werk nog gaan doen. De bewerkingen vind ik behoorlijk hoog en ook zeer vervelen[lees meer...]d. Sommige dagen voel ik me extreem somber en vermoeid. Hier had ik hiervoor nooit last van.. Tegen de droge lippen is wel te smeren en ook voor de rest van de huid heb ik een crème gekregen via de arts. Ik hoop dat de kuur alsnog zijn werk gaat doen, want een tweede kuur zie ik niet zitten. Mocht ik hier acne vrij uitkomen is het me het wel allemaal waard geweest. Nog even afwachten dus ..

01-11-2019 | Vrouw | 29
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Ik ben nu begonnen aan de 2de kuur. Ik heb 3 jaar geleden ook een kuurtje gehad van 30 mg per dag op een gewicht van 60 kilo. Bijwerkingen droge lippen. Droge branderige huid kleurt ook wat rood het gezicht. Eerste week flinke hoofdpijn gehad en vermoeidheid. Nu ik in week 3 zit wordt dat wat minder. Nu heb ik altijd wel wat droge hoofdhuid gehad en roos maar nu is het zo [lees meer...]extreem met deze kuur dat het lijkt alsof me hoofd in brand staat en de jeuk is verschrikkelijk. Ik heb nu een anti roos shampoo van Vicky gekocht en hopen dat het verlichting geeft. Puistjes trekken wel wat weg en is al bijna niet meer zichtbaar. Kuur slaat sneller aan dan de vorige kuur. Bij de eerste kuur was alles anderhalf jaar weg tot me huid weer erg vet werd en steeds meer puisten terug kwam. Ik hoop dat deze 2de kuur er voor zorgt dat het wel voorgoed weg is. Moet wel zeggen dat je de door de bijwerkingen heen moet bijten want dag branderige gevoel aan de huid en lippen kan je behoorlijk irritatie opleveren. Ik hoop dat ik dit volhou aangezien ik tot juni moet. Ik zal halverwege een update geven.

30-10-2019 | Vrouw | 16
Acne/puistjes
Ik heb al jaren last van heftige acne op zowel mijn gezicht, hals en rug. Ik was al meerdere keren langs de huisarts en apotheek geweest en had onder andere al adapaleen gel, antibiotica en benzylperoxide gekregen. Alle cremes en medicatie werkten onvoldoende, of hadden te veel en onprettige bijwerkingen. Later eindelijk doorverwezen naar de dermatoloog, die mij de opti[lees meer...]e om roaccutaan te slikken aanbood. De eerste maanden heel veel last van vele onprettige bijwerkingen. Ook moest ik maandelijks bloed laten prikken en veel check-ups doen. Na zo'n 4 maanden zag ik eindelijk echt verschil en na 6 maanden was mijn kuur afgelopen. Nu, bijna een jaar na het stoppen van de medicatie. Is mijn acne weer deels terug gekomen. Nooit zo erg als het ooit was, maar zeker aanwezig. Nogmaals langs de dermatoloog gegaan, die mij weer aanbood de kuur opnieuw te doen, weer zo'n 6 maanden lang. Hoewel ik zeker enthousiast was over het resultaat van de medicatie, zal ik deze kuur zeker niet opnieuw starten. De bijwerkingen wegen simpelweg niet op tegen het dubbel starten van de medicatie. Mijn acne is zeker vermindert en op veel plekken helemaal verdwenen, veel beter dan dit zal het voor mij waarschijnlijk niet worden.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum