Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

25-09-2019 | Vrouw | 44
Acne/puistjes
Nu 3 weken bezig, al enorm verschil. Puistjes, meeeters en poriën worden minder / kleiner. Slaap ook zeer goed door de pillen, veel vaster. Enkele bijwerking dat je zeer droge lippen krijgt. Heel tevreden. Van al die geruchten dat je stemmingswisselingen krijgt, merk ik echt niets. Was ik maar eerder begonnen!

29-07-2019 | Vrouw | 28
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik gebruik dit medicijn nu 6 maanden, de eerste maand heb ik 20mg geslikt en vanaf de tweede maand 30 mg, de totale duur van de kuur is 10 maanden. In de eerste paar weken kreeg ik last van een verergering van de acne. De eerste 2 maanden verder nog niet veel bijwerkingen. In de loop van de kuur kwamen wel meer bijwerkingen. o.a. last gehad van; een droge en zeer gevoel[lees meer...]ige huid, gescheurde mondhoeken die maar niet wilde genezen, droge ogen, vermoeidheid. Ook leken mijn angst- en stemmingsklachten verergerd; dit gaat wat in vlagen en is nu weer wat meer stabiel. Ik heb het er voor over om de kuur af te maken; ik ben al erg tevreden met het resultaat tot nu toe, ik heb geen grote ontstekingen meer en mijn huid voelt glad. Er zijn nog wel wat mee-eters en soms een klein plekje; hopelijk trekt dit in de laatste maanden nog weg. Het is de worsteling waard; jarenlang worstelen met acne heeft mij namelijk meer gekost. Mijn dermatoloog is niet zo strict met zwangerschapstesten en levertesten. Zwangerschapstest slechts 3 keer gedaan, en hoeft niet meer tot einde van de behandeling. Leverwaarden werden alleen de eerste twee afspraken gecontroleerd, en een derde keer op eigen verzoek. Ik raad dit medicijn aan als je al langer kampt met huidklachten; wel moet je zijn voorbereid en je levensstijl aanpassen: op tijd rust nemen, niet meer drinken, etc.

23-07-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ik kreeg roaccutane voorgeschreven door de dermatoloog omdat ik heel veel last had/heb van acne & Folliculitis in een best ernstige vorm, ik moest deze medicatie 7 maanden nemen, het werkte in het begin heel goed men puistjes gingen weg mijn huid was wel in een hele slechte staat, super fel uitgedroogd en heel kapot, mijn lippen waren extreem droog en gebarsten, maar dat[lees meer...] nam ik erbij want het hielp wel tegen mijn acne , in de 3 de maand voel ik mij opeens super slecht , heel angstig super opgejaagd , de hele tijd huilen zonder reden dat ik echt niet wist wat ik meer moest doen ik was echt onhandelbaar super depressief , wat ik zo gek vond, mijn gedachte waren zo negatief zonder dat er een aanleiding tot was, onmiddelijk ben ik gestopt met roaccutane omdat ik wist dat het door deze medicatie kwam, en toen ik gestopt was ging het elke dag terug beter met me, mijn acne was ook weg voor een lange tijd, maar na een tijdje is mijn acne ook gewoon weer terug gekomen en dit keer feller dan de ooit maar deze medicatie heeft me wel de slechtste bijwerkingen & ervaring ooit gegeven, ik zal het echt niet aanraden om te nemen als je een super gevoelig persoon bent want dit is echt troep.. het is niet oké dat een medicatie je zulke gevoelens kan geven, ook moest ik elke maand bloed laten trekken in het ziekenhuis voor allemaal testen te doen omdat ik deze medicatie nam. Ik loop dan liever met puistjes rond dan dat ik er geen heb en me zo slecht in men vel voel! Dus blijf er alsjeblieft vanaf want dit kan niet goed voor je zijn!!

17-07-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met 30 mg per dag. Dit trok mijn lichaam niet helemaal, dus ben ik naar 20 mg per dag gegaan. Dit was te doen voor mij. Wel last van droge ogen (oogdruppels extra bevochtiging) en droge lippen (elisabeth arden 8 hour cream). Eerste 2 maanden pijn aan mijn neus, alles zat vast van binnen en had vaak een bloedneus. Na 2 maanden stopte dit. Na 6 maanden verd[lees meer...]ween mijn acne eindelijk!! Ik had van alles gesmeerd op mijn gezicht wat dus niet mocht, maar dit wist ik niet. Hierdoor duurde het zo lang voordat de acne verdween.. De laatste 2 maanden kreeg ik erg veel last van spierpijn. Al met al vond ik dit het allemaal waard!! Ik ben nu 7 maanden gestopt en ik ben gelukkiger dan ooit. Ik heb wat hyperpigmentatie overgehouden door de acne, maar hier gebruik ik een goed serum voor wat het langzaam maar zeker laat verdwijnen. Voor de kuur had ik een mega vette huid, nu helemaal niet meer. Ik heb wel het idee dat mijn zicht sinds de kuur iets minder is geworden.

26-05-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Positief verhaal over roaccutane. Ik heb veel negatieve verhalen gelezen over roaccutane en de bijwerkingen ervan. Deze verhalen waren voor mijn reden om enigszins terughoudend om naar de dermatoloog te gaan. Misschien nemen mensen met positieve ervaringen minder snel de moeite om hun ervaring te delen. Nu ik het zelf een positieve ervaring heb gehad, wil ik deze dele[lees meer...]n. Ik ben 25 jaar (bijna 26) en had al sinds de puberteit last van acne. Niet hele erge acne, m’n hele gezicht zat niet onder maar wel heb ik altijd last gehad van puistjes. Ik ben begonnen met de dianepil om daarvan af te komen en die pil werkte zo goed. Jarenlang heb ik die pil geslikt totdat ik daar nare bijwerkingen van kreeg. Ik had last van ontzettende vochtvasthoudende benen. Drie keer heb ik geprobeerd te stoppen met de dianepil en over te stappen op een ander, bijvoorbeeld de yasmin. Geen een anticonceptiepil werkte zo goed bij mij als de dianepil. Omdat ik in de perioden dat ik gestopt was met de dianepil ondertussen alle medicijnen via de huisarts weleens geprobeerd had, bleef enkel nog de roaccutane over. Ik twijfelde heel lang of ik daarmee moest beginnen. Met de kennis van nu, had ik gewild dat ik er eerder mee begonnen was en veel eerder was gestopt met de dianepil. Mijn benen houden geen vocht meer vast en ik heb geen last meer van migraine. In november 2018 ben ik begonnen met de roaccutane. Ik begon met 20 mg en na 1 maand ben ik overgestapt naar 39 mg per dag. Nu een half jaar later ben ik acne vrij. Vrijwel direct na het starten met de kuur heb ik nauwelijks tot geen puistje meer gekregen. De bijwerkingen zijn mij zo ontzettend meegevallen. De eerste maand had ik last van kokhalsneigingen nadat ik de roaccutanepil had ingenomen, maar het bleef daar altijd bij. Ik heb nooit echt moeten overgeven. Na de eerste maand was dit weggetrokken. De resterende vijf maanden heb ik nauwelijks ergens last van gehad. Soms droge handen/polsen. Uiteraard word je huid dunner dus kan je sneller blauwe plekken krijgen. Mijn gezicht heeft nooit geschilferd. Die heb ik altijd gereinigd met effaclar h reinigingscreme en effaclar h creme van La Roche Posay om die gehydrateerd te houden. Ik kon gewoon mijn makeup dragen zonder dat je iets van een droge huid zag. De twee dingen waar ik last van had de resterende vijf maanden waren droge lippen en (droge?) ogen. Ik heb altijd mijn lippen moeten insmeren want ik had altijd last van droge lippen/schilfertjes. Ik smeerde het in met Eucerin aquaphor. Daarnaast konden mijn ogen mijn lenzen niet verdragen. Gedurende dag kwam er altijd een vlekje op mijn lens die ik er wel weer kon afpoetsen, maar er kwam dan altijd weer een nieuw random vlekje voor terug. Ik heb dus de rest van de kuur mijn bril op gehad. Vanavond heb ik mijn laatste pil genomen. Ik ben erg enthousiast over de goede werking ervan en de voor mij niet noemenswaardige bijwerkingen. Ook werd er iedere maand bloedgeprikt en kwam ik iedere maand terug voor controle. De dermatoloog houdt het dus goed in de gaten. Mocht in de toekomst een tweede kuur nodig zijn, zal ik zonder aarzelen daarmee beginnen!

20-05-2019 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hallo allemaal. Ik heb in 2012 Roaccutane geslikt voor een aantal maanden. Het medicijn heeft voor mij goed gewerkt want ben volledig van mn acne Af. Helaas werd er een jaar later ziekte van crohn bij mij geconstateerd. Een tijdje geleden sprak ik iemand uit mn omgeving over dat hij ook in het verleden Roaccutane slikte en ook een jaar later ziekte van crohn kreeg. In mij[lees meer...]n geval had ik het op erfelijkheid gegooid ivm dat mn oma ook ziekte van crohn heeft. Maar toen ben ik eens op internet gaan lezen over de combinatie van Roaccutane en Crohn. Ik ben er achter gekomen dat er meerdere personen zijn die dit is overkomen. Ik wil niet zeggen dat ik het 100% zeker weet maar er word wel over gesproken op internet. Het gaat mij erom dat ik nooit goed ben in gelicht met de kans om Crohn of Collitius als ‘bijwerking’ te kunnen krijgen. Als ik dit van te voren had geweten (helemaal omdat het bij mij in de familie zit) was ik minder snel aan de Roaccutane begonnen. Ik ben nu 23 jaar en het had dus ook misschien op latere leeftijd kunnen komen. In de Nederlandse bijsluiter wordt dit helaas niet verteld maar in de Amerikaanse wel. In Amerika lopen er al heel veel rechtszaken tegen de fabrikant van dit medicijn en worden de rechtszaken gewonnen er zijn al miljoenen uitbetaald aan gedupeerde. Het gaat mij niet om een rechtszaak maar ik had graag beter geïnformeerd willen worden en vind dat dit medicijn niet zo makkelijk moet worden voorgeschreven en zeker naar medische achtergrond of erfelijke aandoeningen gevraagd moet worden. Ik hoop dat jullie iets aan mijn verhaal hebben.

15-05-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na verschillende crèmes en antibiotica te hebben gebruikt was Roaccutane de laatste mogelijkheid om van mijn acne af te komen. Mijn gezicht was een ramp en kon op zich wel als 'grindpad' omschreven worden. Ik was vooraf nogal angstig over de bijwerkingen. En ook vooral angstig bij het idee dat als je zwanger zou worden dat de vrucht of foetus dan misvormd zou raken, dat vo[lees meer...]nd ik nogal wat. Dat geeft wel aan wat voor rommel je binnenkrijgt. De dermatoloog bij SKB Winterswijk heeft mij overtuigd van de positieve kenmerken van Roaccutane. De begeleiding is namelijk ook erg goed. Elke maand moet je bloedprikken en controleren ze of je bloedwaarden goed zijn en uiteraard of je niet zwanger bent. Om de twee maanden ben ik op controle geweest. Nu, vandaag, na 7 maanden de Roaccutane kuur had te hebben, heb ik eindelijk het verlossende woord gekregen dat ik ermee mag stoppen. De littekens in mijn gezicht zijn nog lang niet weg, maar het resultaat mag er zeker zijn. Sowieso de afgelopen 4 - 8 weken heb ik geen nieuwe ontstekingen meer gehad. Ik vond het dan ook best wel een dingetje om ermee te stoppen. Ik hoop zo dat het niet meer terugkomt! Voor de zekerheid heb ik een recept voor een antibioticumcreme meegekregen, dan moet ik dat op nieuwe pukkels doen. Ben benieuwd of het wegblijft. Conclusie: voor mij heeft deze kuur uitstekend gewerkt. Ik zal dit dan ook zeker aan iedereen aanbevelen.

29-04-2019 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Toen ik 18 was en echt alles had geprobeerd van mijn ernstige acne af te komen, begon ik op aanraden van de dermatoloog met roaccutane. Ik mocht absoluut niet zwanger worden, iedere maand bloedprikken en handtekening zetten dat ik wist waarvoor ik koos. Ik was wanhopig want ik slikte de ene kuur antibiotica na de andere en niets hielp. Dus ik tekende voor de roaccutane en [lees meer...]zag na een maand al verschil. Echter, tijdens het slikken van roaccutane kreeg ik ernstige zonneallergie, kreeg suicidale gedachten, erge eczeem, bloedneuzen, darmproblemen, viel heel veel af, mijn haar viel uit, schimmelinfecties etc. Vooral de somberheid en depressie zijn me lang bijgebleven en waren een verschrikking. Ik zou iedereen, werkelijk iedereen willen adviseren om eens naar je voedingspatroon te laten kijken. Want ook na 9 maanden roaccutane kwam de acne even heftig terug, maar het duurde zo lang voor ik mij weer normaal voelde. Het bleek op pas een aantal kuren en veel behandelingen verder, dat ik niet tegen koemelk kan. Hoe simpel kan het zijn. Ik gebruik geen melkproducten meer en moet oppassen met tarwe. Nu, 10 jaar later kijk ik iedere dag met dankbaarheid in de spiegel, blij met mijzelf, op de littekens na heb ik een gave huid gekregen. Mijn haar is nooit meer geworden zoals het was helaas.

22-04-2019 | Vrouw | 50
Acne/puistjes
Na bijna 40 jaar huidproblemen en het gebruik van allerlei alternatieven toch aan de roaccutane. Na 2 weken goede verbetering, helaas nog wel wat ontstekingen maar die trekken sneller weg dan ik gewend ben. Ik heb wel wat bijwerkingen zoals droge ogen, vooral droge scheenbenen, bij sporten spier-en gewrichtspijn, sneller vermoeid en ik slaap minder goed. Ik lees dit nerge[lees meer...]ns terug dus mocht iemand hier ook ervaring mee hebben graag een reactie. Doch de bijwerkingen wegen niet op tov het resultaat tot nu toe. Heb goede hoop! Ondanks alle negatieve reacties (dit zijn mensen die het gevolg van acne niet kennen de schaamte en de pijn) heb ik spijt niet eerder met roaccutane te zijn gestart.

02-04-2019 | Vrouw | 36
Acne/puistjes
Ik heb hetzelf gebruikt 20 jaar geleden had ook enorme acne, maar nu ik 36 ben merk ik dat het mijn gezichtshuid enorm heeft aangetast het is niet zomaar een medicatie je mag absoluut niet zwanger raken wegens misvormingen kan je nagaan wat het allemaal met je doet, je krijgt he veel haargroei door mannelijke hormonen die erin zitten bjjv. Ik bergijp je heel goed het is la[lees meer...]stig maar het gaat op een dag over geloof mij denk er nog eens over na zou ik zeggen

28-03-2019 | Vrouw | 19
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Ik ben een meisje van 19 jaar. Omdat ik sinds enkele jaren last heb gekregen van acne rosacea, ben ik daarmee naar de dokter gegaan. Uiteraard allerlei middelen meegekregen wat niet voldoende effect had. Ik heb zelf geen heftige vorm van acne rosacea, wel was het sommige periodes erger. Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar een dermatoloog, en die stelde eigenlijk direct r[lees meer...]oaccutane voor. Ik ben niet gelijk gestart, want wegens eiwitlekkage vanuit mijn nieren wilde hij eerst de uitslagen daarvan bekijken, dus een maand later had ik weer een afspraak en toen schreef de dermatoloog mij roaccutane 10mg voor. Ik slik het nu 3 weken en ik zie echt verbetering in mijn huid. Geen grote ontstekingen meer erbij gekregen, heel af en toe nog een klein puistje maar dat stelt helemaal niks voor. Ik blijf waarschijnlijk voor het hele proces aan de 10mg, dus dit wordt een lange weg.. Maar goed. De bijwerkingen die ik ervaar stellen niet veel voor. Droge lippen en wat last van mijn onderrug, but that’s it. Ik hoop dat het voldoende gaat werken en ik er straks voor altijd van af ben :)

09-03-2019 | Vrouw | 17
Acne/puistjes
ik ben in oktober begonnen met Roaccutane. ik heb 4 maanden lang 10 mg (x3 dus 30 mg in totaal) geslikt, maar deze maand is mijn dosering verhoogd naar 20 mg (x2 dus 40mg in totaal). ik heb nog een aantal maanden te gaan. Nu heb ik de standaard bijwerkingen zoals droge lippen, droge huid en spierpijn. vooral de laatste bijwerking ik heb namelijk zoveel last van me spieren/[lees meer...]gewrichten en dan voornamelijk van me rug en enkels. ik kan niet langer dan een half uurtje lopen en na een tijdje gezeten te hebben kan ik niet eens meer lopen en dan moet ik sloffen met me voeten. Is dit normaal? Heeft iemand ervaring met deze bijwerking? Als ik klaar ben stopt het dan ook echt? Is dit gevaarlijk? A.U.B reacties z.s.m.

08-03-2019 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik heb vorig jaar 8 maanden aan roaccutane gezeten en had aan t begin enorm last van de bijwerkingen maar op een gegeven moment werd dat steeds minder en werd mijn huid steeds mooier. Na 3 maanden was ik al zo goed als af van mijn acne en moest dit nog 5 maanden volhouden. Ik heb het grootste deel van de tijd 20 mg geslikt en nog 3 maanden 40 mg ondanks de droge lippen vi[lees meer...]elen de bijwerkingen de laatste periode heel erg mee. Wel was ik veel sneller moe en voelde ik me wel uitgedroogd. Toen ben ik een periode gestopt en toen was mijn roaccutane volledig weg, maar na een een tijdje kwam de acne toch weer terug. Ik ben daarom vorige maand opnieuw naar de dermatoloog geweest en die zag meteen dat mijn acne weer aan het terugkomen was, ik zit momenteel dus weer aan een soort verlenging. Ik heb op dit moment nog wel veel last van de bijwerkingen maar ik zie mijn huid wel weer heel erg veranderen. Ik hoop dat na deze verlenging de acne voor altijd weg blijft, want het beperkt mij heel erg in het doen van leuke dingen.

04-03-2019 | Vrouw | 27
Rosacea
Ongeveer anderhalf jaar heb ik lopen aanmodderen met last van huidproblemen. Daarvoor nooit echt erge last van acne gehad. Altijd wel eens een keer een puistje, maar niet extreem. Na vele dingen geprobeerd te hebben via de huisarts, kwam ik vervolgens bij de dermatoloog uit. Zij stelde al snel vast dat het om Acne Rosacea zou gaan. Om die reden kreeg Metronidazolcreme [lees meer...]voorgeschreven. Dit hielp redelijk, maar zeker niet voldoende. De laatste en meest logische stap zou dus Roaccutane/Isotretinoïne zijn. De eerste twee weken ontstonden er nog wat ontstekingen (20mg). Huid werd droger. Af en toe misselijk. Na deze twee weken was mijn huid erg goed. Vervolgens kreeg ik elke week rond maandag/dinsdag weer wat ontstekinkjes, maar die verdwenen weer. Na ongeveer 6 weken ging het echt aanzienlijk beter. De ontstekinkjes die kwamen waren klein en ook redelijk snel weer verdwenen. Ik merk wel dat ik een stuk vermoeider ben. Als ik kort mijn armen omhoog houd, voelt dat al zo zwaar aan. Daarnaast merk ik dat het wat sneller zwart voor mijn ogen wordt. Maar eerlijk gezegd kan ik gewoon goed functioneren. Door de grote verbetering zit ik beter in mijn vel. Schaam mij minder. Na 8 weken ben ik opgehoogd naar 30mg. Acne Rosacea heeft niet een hele hoge dosering nodig, maar soms is het verstandig om het iets op te hogen. 30mg is nog steeds niet hoog en wel effectief. Ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen op langer termijn van mensen met Acne Rosacea die Roaccutane/Isotretinoïne hebben gebruikt. Ben namelijk nogal angstig dat het weer terug gaat komen en zou daarom het liefst heeeel lang gebruik willen maken van deze medicijnen. Iedereen die struggelt met zijn huid, raad ik dit medicijn aan. Aarzel niet en ga ervoor.

14-02-2019 | Vrouw | 16
isotretinoine (60)
Acne/puistjes
Al 4 jaar lang liep ik met puistjes wat naar mate erger werd zware (Acne Rosacea). Ik ging vaak naar de huisarts voor verschillende middeltjes. Ik heb jaren lang zalfjes, antibiotica en zelfs combinaties van verschillende medicatie en smeersels maar het hielp alleen voor mijn rug. Ik wou ook graag van de bulten en groeven in me gezicht en schouders af, dus was een doorver[lees meer...]wijzing naar de dermatoloog mijn laatste hoop. Dit omdat je een extreem zwaar medicijn voor geschreven krijgt (roaccutane) wat dan ook alleen door een dermatoloog voorgeschreven mag worden. Ik ging er heen in het ziekenhuis en ik mocht beginnen met 30 mg per dag. Al snel kreeg ik bijwerkingen zoals een droge mond en droge ogen. De acne werd veel erger maar dat zul je ook mee krijgen als je dit medicijn gaat gebruiken. Ik verhoogde naar60 mg per dag.Voor vrouwen is het verplicht elke maand een zwangerschaptest te laten doen. Dit is omdat er misvormingen en miskramen ontstaan als je zwanger bent. Ook moet borstvoeding gemeden worden omdat dit ook schadelijk is. Het word op je hart gedrukt om uit te kijken zelfs 2 maanden na stoppen met dit medicijn. Zowiezo moet elke patient elke maand het bloed laten testen. Mocht je zware acne hebben en is dit volgens u en uw huisarts het laatste redmiddel? Raad ik t zeker aan! Het heeft wonderen gedaan voor mijn huid en ik wacht nu alleen nog op de laatste littekentjes die nog verdwijnen. Hopelijk kunt u wat met deze recentie en ik wens je veel succes met het gebruik van dit medicijn

16-01-2019 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik ben een vrouw van 27, en sinds 3-4 jaar last van ontstekingen in mijn gezicht-borst en rug. Ik heb van alles geprobeerd, creme´s etc. Ik ben begonnen met het innemen roaccutane, merkte meteen dat mijn lippen en huid droog werd. Ik slik het nu 9 dagen en alle aanwezige ontstekingen zijn verdwenen!!!! ook zijn er geen nieuwe bij gekomen. De bijwerkingen zijn wel zwaar maa[lees meer...]r goed vol te houden (spierpijn, hoofdpijn, duizelig)