Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

16-08-2020 | Vrouw | 22
ADHD
Ik heb anderhalf jaar Amfexa gebruikt nadat mijn geliefde dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden. Het is werkelijk rommel. Het heeft bij mij gezorgd voor extreme angstklachten en uiteindelijk een burn-out (ik kon niet eens meer focussen/blijven zitten bij een sitcom aflevering van 20 minuten, zelfs niet om 10 uur 's avonds). Ik heb door de burn-out, angst en het ge[lees meer...]brek aan focus en motivatie een jaar van mijn studie verknald. Dik 2000 euro verspild. Ik weet nog de eerste dag dat ik het nam, ik kon letterlijk niet stoppen met dingen doen. Niks afmaken natuurlijk, en aan het einde van de dag kon ik niet bevatten hoe ik in godsnaam zoveel tijd heb besteed, en dat ik niks had afgemaakt. Waar is de tijd gebleven? Enorm opgejaagd en rusteloos. Toen ik net begon met Amfexa (na ongeveer een maand) heb ik me ook een paar weken suïcidaal gevoeld. Het was vanaf het begin al een drama, maar een alternatief was er niet! Het was iets meer focus dan normaal (wat enorm snel omsloeg in hyperfocus op onbelangrijke dingen, zoals de lay-out van een document), of niks. Dan toch maar iets meer focus. Ik kon natuurlijk ook niet weten dat het een angststoornis en een burn-out zou veroorzaken. Je raakt snel gewend aan een nieuw "normaal". Amfexa heeft enorm veel kapot gemaakt voor mij. Ik ben terug bij af en dan nog een heel stuk verder naar beneden. Let heel goed op bijwerkingen als je dit neemt en onderneem actie als je merkt dat je stresstolerantie minder wordt.

09-12-2019 | Man | 22
ADHD
Vandaag begonnen met amfexa, 4x per dag 15mg. Zover kan ik me niet herkennen in de (negatieve) ervaringen van anderen op deze site. Ik heb eerder de dexamfetamine 2,5 mg gehad, en voor mijn gevoel doet dit medicijn precies hetzelfde. Wel last van droge mond en soms hartkloppingen, maar verder tevreden met de rust en concentratie wat ik nu heb.

31-10-2023 | Vrouw | 23
ADD
Toen hij de apotheek werd verteld (inmiddels een paar jaar geleden) dat ik vanaf nu Amfexa kreeg i.p.v. de merkloze dexamfetamine (waar ik altijd zeer tevreden over was) dacht ik er niet zoveel van. Het was immers gewoon dezelfde werkzame stof: dexamfetamine, dus ik had er niet eens bij stilgestaan dat het zo anders kon vallen. Toen ik Amfexa begon te nemen snapte ik niet [lees meer...]wat er ineens mis met me was. Ik heb eigenlijk nooit last van mentale problemen of instabiliteit, maar toen ik Amfexa kreeg was ik elke dag (aan het eind van de dag) klaar om mezelf van een gebouw te gooien. Ik had heel erg last van hartkrampen en had in rust standaard een hartslag van boven de 150 bpm. Daarnaast was de effectiviteit laag; ik werd er heel erg opgejaagd van, zag wazig en had eigenlijk altijd hoofdpijn. Ik werd dusdanig vlak aan het eind van de dag dat ik nauwelijks in staat was om te praten/een gesprek te voeren. Ik raad niemand dit medicijn aan. Ik heb gelukkig nu - na heel veel moeite te hebben gedaan - merkloze dexamfetamine terug en dat is een enorme verademing; de werking van de twee is niet eens vergelijkbaar.

15-01-2021 | Man | 23
ADD
In het kort: In 2020 heb ik mijn medicatie weinig gebruikt en ik had nog dexamfetamine (2,5mg) dat door de apotheek was bereid. Ik ben laatst weer gestart met de medicatie (5mg per dosis 3x per dag), maar kwam erachter dat mijn voorraad bijna op was en wilde daarom nieuwe bestellen. Mij werd verteld dat de apotheek de 2,5mg pilletjes niet meer maken en ik Tentin voorgesc[lees meer...]heven kreeg. Inmiddels gewend aan de dexamfetamine ging ik over op de Tentin pilletjes, maar dat bevalt niet goed. Het lijkt alsof er veel minder werkende stof inzit, hoewel dit misschien niet zo is. De bijwerkingen zijn gelukkig minder erg (en ook niet anders dan de vorige medicatie), maar mijn concentratie is ook gigantisch afgenomen. Het enige wat ik merk is dat ik me niet zo snel zenuwachtig voel. Nu kan het per persoon verschillen, maar ik vind (en zeker na het lezen van de beoordelingen hier) dat er erg veel geld wordt gevraagd voor een medicijn dat zo slecht werkt.

26-09-2020 | Vrouw | 23
ADD
Ik was zeer tevreden met de generieke dexamfetamine die ik 2 jaar slikte zonder enige problemen. Sinds de gedwongen overstap naar amfexa is de effectiviteit van het medicijn minimaal en zeer kortwerkend. De dexamfetamine werkte voor mij ruim 4 uur uur lang met 10 mg nu moet ik met amfexa steeds blijven verhogen en naar 3x per dag gaan omdat amfexa binnen 2,5 uur uitwerkt. [lees meer...]Daarnaast is de werking niet geweldig met dit medicijn het is beter dan niks maar daar is alles ook mee gezegd. Het helpt me wel met aan taken en opdrachten beginnen wat zonder medicatie niet lukt maar het lukt me niet om ze af te maken. Waar ik eerst mijn taken en opdrachten voor een dag af kon krijgen lukt mij dat sinds het wisselen van medicijnen niet meer binnen dezelfde tijd. Ik pak te veel taken in een keer op en maak momenteel met veel moeite de helft af. Sinds de overstap meer moeite met mijn zinnen afmaken voor ik weer aan een nieuwe zin of onderwerp begin. Mijn functioneren is geheel afhankelijk van medicatie en dan heb je eindelijk iets wat werkt en dan is dat niet meer leverbaar en zit ik vast aan een medicijn die gewoon niet werkt. De rust die ik had met dexamfetamine is me afgenomen en ik zit nu weer vast in mijn hoofd omdat ik mijn gedachtes geen structuur kon geven zoals ik dat kon met dexametamine.

02-06-2020 | Man | 23
ADHD
In tegenstelling tot de meeste reviews hier vind ik dat Amfexa minstens evengoed werkt als migistrale bereiding dexamfetamine 2,5mg. Bijwerkingen zijn bij beide hetzelfde snellere hartslag. Voor de rest helpt amfexa goed om je aandacht vast te houden op waar je het voor wil gebruiken( goed of kwaad ). Laat je niet afschrikken, misschien dat anderen er klachten van hebben d[lees meer...]oor de hulpstoffen of placebo, probeer het zelf zonder vooroordeel maar uit.

17-05-2020 | Vrouw | 23

17-03-2020 | Vrouw | 23
ADHD
Sinds de diagnose ADHD is vastgesteld kreeg ik 2,5mg dexamfetamine voorgeschreven. Helaas had dit amper tot geen effect op mijn concentratieklachten... mijn behandelaar schreef mij een nieuw recept, 2x 5mg Amfexa per dag. Door dit medicijn ervaarde ik eerder bijwerkingen dan de 'daadwerkelijke' werking van dit medicijn zelf!!! Ik kreeg last van hartkloppingen, slapende led[lees meer...]ematen, slaapproblemen en ervaarde een onrustig gevoel. Eenmaal gesproken te hebben met mijn behandelaar besloot zij weer dat ik terug moest naar 2,5mg dex wegens de bijwerkingen. Zoals ik in het begin al zei heeft dit geen effect. Ik besloot zelf om 2 x 2,5mg per keer te gebruiken. Dit betekent dat ik 2 x per dag 2 pillen slik van 2,5mg dex. Dit heeft wel effect ZONDER de bijwerkingen. Vandaag verteld aan mijn behandelaar en vond dit een goede oplossing! Vraag je behandelaar of dit misschien ook een mogelijkheid is voor jou

27-02-2020 | Vrouw | 23
ADHD
Met het gebruik van deze medicatie zijn alle moeilijkheden waarvoor de medicatie wordt geslikt bijna geheel teruggekomen.

13-02-2020 | Vrouw | 23
ADD
Ruim voor 16:00 laatste dosis ingenomen, hartkloppingen rond 23:00 als ik wil gaan slapen. Volgende ochtend suf, hoofdpijn als ik wakker wordt. Overdag voel ik me nep, vervaagd en minder efficiënt dan bij de magistrale bereiding...

12-02-2020 | Vrouw | 23
ADHD
Geachte fabrikant van Amfexa, Jaren heb ik last gehad van zware adhd buien. Ik heb veel betaald om er therapieën voor te krijgen. 2 jaar geleden kreeg ik dexamfetamine, top medicijnen waren dit! Nu ineens krijg ik amfexa, ik ben continue zenuwachtig. Ik ben minder gemotiveerd. Ik wil namelijk heel veel in mijn leven doen, helaas bestaat adhd echt. Het is nu met deze me[lees meer...]dicijnen dat je precies het tegenovergestelde hebt van dexamfetamine. Iedereen met adhd die medicijnen slikken willen gewoon dat amfexa werkt en daarom blijven het slikken om de hoop te houden dat het ooit gaat wennen. Ik heb dit gevoel nu ook en blijf eigenlijk hopen dat dexamfetamine weer terug komt.

21-01-2020 | Man | 23
ADHD
Werking 0,0. Houd je ‘s nachts wel goed wakker. Door de merknaam Amfexa mag de merkloze dexamfetamine niet meer geleverd worden, helaas geen baat bij dit medicijn.

25-02-2021 | Vrouw | 24
ADD
Ondanks dat ik het idee heb dat ik meer energie krijg door Amfexa heerst er een heftige onrust in mijn lichaam, het giert door mn lijf als ik merk dat het begint te werken. Hier voor gebruikte ik retalin maar dat vond ik ook heel naar dus ben ik hier voor gegaan. Ik heb met amfexa verschillende doseringen geprobeerd en ben nu blijven hangen op s'ochtends 1,5 en s'middags 1[lees meer...]. Ik neem de medicatie netjes bij de maaltijd en iedere dag op hetzelfde tijdstip maar ik vind de resultaten bijna iedere dag verschillen ondanks dat ik mijn dagen zo routine gewijs in probeer te delen ivm overprikkeling. De ene keer merk ik zo goed als niks en blijf ik op zo'n add manier wazig en ben ik niet vooruit te branden, de andere keer klapt de medicatie in en krijg ik een rush om van alles te ondernemen en te doen maar ondanks dat ik dan veel energie heb blijf ik constant afgeleid en ben ik 3 uur verder 10 verschillende dingen aan het doen maar nu wel met energie. De andere keer voel ik dat het gaat werken en ben ik in een klap overprikkeld doordat het zo door mn lijf raast en ben ik gelijk uitgeput. Ik ben vooral gevoelig voor geluiden en merk dat ik deze met amfexa vaak nog luider hoor. Ik zucht heel vaak heel diep omdat al mijn spieren continu aangespannen zijn en vooral mijn kaken staan altijd strak gespannen, het is heel moeilijk om je dan te ontspannen als je overprikkeld bent. Sinds amfexa heb ik iedere dag wel een moment dat ik ineens heel erg boos ben van binnen vaak zonder reden. De enige reden waarom ik het nog slik is omdat ik er genoeg energie van krijg om de dag door te komen ondanks dat het me vaak overprikkeld en uitput, hiervoor was het al helemaal geen doen. Ik maak me heel erg zorgen want het voelt iedere dag alsof ik zware drugs gebruik en daar irriteer ik me aan en word ik somber van. Om nog even duidelijk te maken dat het echt amfexa is en niet een andere factor, ik sta iedere dag op de dezelfde tijd op en ga op de dezelfde tijd naar bed en krijg dan vaak 7-9 uur slaap, ik eet volledig plantaardig met heel erg veel groenten, eet geen suiker, en let goed op mijn ijzer, zinc, magnesium, B12, vitamine D en laat regelmatig mijn bloed testen ivm met hoog cholesterol in de familie waarvan de resultaten altijd goed zijn. Ik ben inmiddels op zoek naar een ander medicijn want dit kan niet gezond zijn.

01-08-2020 | Man | 24
ADHD
Ik ben begonnen met methylfenidaat van Mylan en werd daarvan echt een depressieve hersenloze zombie. Daarna overgestapt naar Amfexa en dat leek in het begin goed te gaan (2.5mg 2 maal daags en daarna 5mg 2 maal daags en toen 7,5mg 2 maal daags) Vanaf 7,5mg 2 maal daags begon de ellende: Nou de amfexa leek in het begin wel te werken. Maar ik denk dat dit placebo effe[lees meer...]ct was. Ik hoopte dat het zou werken. Maar ik ben er nu achter dat mijn paniek/angstaanvallen echt wel 3 tot 4 x per dag zijn. Toen ik naar 7,5 mg ging leek het wel alsof ik XTC op had. Constant met strakke ogen uit m’n gezicht kijken. Slaapproblemen (ik heb een week super slecht geslapen). Hartslag was torenhoog, hoofdpijn, misselijk, diaree, constant eng/angstig gevoel op de borst en in de maag. Opgezette en borrelende maag, niet uit m’n woorden komen (veel meer dan zonder medicijnen), heel erg prikkelbaar zijn. Oorsuizen en emotie disregulatie, versterkt gehoor en moeite met inademen en erg onrustig zijn. Concentratieboog is soms zelfs korter dan normaal. De hele dag enorm moe zijn, nog meer dan normaal. Zelfs nu dat ik al maanden slaap met een slaapbeugel en daardoor dus geen slaapapneu meer heb. Ik krijg rond 13:00 zo enorm veel slaap dat normaal functioneren niet echt meer gaat. 18:30 als de medicatie begint uit te werken voel ik me zo moe alsof ik al wil gaan slapen tot de volgende ochtend. Alleen dat is veelte vroeg waardoor ik mezelf forceer om wakker te blijven. Maar dan ben ik rond 21:00 over m’n slaap heen en dan slaap ik pas 05:00/06:00 in de nacht. Ik ben zelf teruggegaan naar 5mg en nu kan ik een stuk beter slapen. (Weer gemiddeld 6 uur). Maar alle andere klachten zijn er nog steeds. Ik dacht dat ik gewoon paniekklachten had en dat het daardoor kwam. Maar de amfexa zorgt er 100% voor dat ik 3/4 paniekaanvallen per dag heb van gemiddeld elk een uur. En zelfs na een nacht van 6/7 uur slapen voel ik me nog verrot. Ik merk ook dat ik weer meer depressief begin te worden. Puur door slaap te kort en constant vermoeid zijn en alle paniekaanvallen die enorm veel energie kosten. Ik hoop dat ik de oude dexamfetamine via de regenboog apptheek mag proberen zodat ik kan kijken of dit mij wel helpt. Want de amfexa doet meer kwaad dan goed voor mij..

30-07-2020 | Man | 24
ADHD
Amfexa werkt snel in, en werkt binnen 3-4 uur weer uit. De bijwerkingen zijn geen probleem. Het middel doet precies waar ik het voor gebruik. Kanttekening is dat ik erg veel sport en meer dan gebruikelijk let op voedselinname.

19-05-2020 | Man | 24
ADHD
Afgrijselijk middel wanneer je paraberk allergie hebt. Ik ben gevoeling voor Isomalt e953 waar nog onbekend van is hoeveel de adi is. Tevens staat in de bijsluiter dat het niet per se geschikt is voor volwassenen. Absurd dat dit de norm is, zodra ik mijn (gelukkig) uitgestelde deadline voor mijn bachelors haal ga ik hier een megaprobleem van maken.