Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

11-02-2020 | Man | 27
ADD
Hiervoor de dexamfitamine gehad, waarbij ik meer last had van de bijwerkingen dan bij de amfexa. Bij de dexamfitamine had ik ook nog eens last van hart-kloppingen. Dit is dus positief aan de amfexa. Ik gebruik het in combinatie met Citalopram 30mg tegen mijn angst-depressie. Melatonine slik ik om te kunnen slapen 1 tot 2 MG. De dexamfitamine zorgde er voor dat ik meer act[lees meer...]iviteiten ging uitvoeren en zaken aanpakte en de motivatie hier voor heb. Bij de amfexa moet ik gewoon beginnen en als ik eenmaal bezig ben kan ik me prettig voelen en in een hyperfocus terecht komen. Elke dag moet ik mezelf opnieuw uitvinden, bepaalde dagen nergens zin in. Andere dagen wil ik van alles doen en lijk ik tijd te kort te hebben. Elke dag is het s ochtends een strijd om in de flow te komen, eenmaal in de flow denk ik veel na over mijn leven; het verleden, heden en toekomst. S avonds werkt het uit als ik er voor kies mijn 3de dosis niet in te nemen, dan wordt mijn lichaam vermoeid en kom langzaam het irritante ventje in me terug die verslavingsgevoelig is, minder empathie en allerlei woorden en zinnen eruit floept zonder er eerst over na te denken. Raar maar waar. Zonder mijn medicatie, had ik nooit mee kunne doen met de maatschappij. Ik heb inmiddels bijna mijn HBO diploma binnen en dat met ook nog eens dislectie. Ik zal altijd dromerig, snel afgeleid of weinig motivatie/concentratie hebben. Maar mede door mijn medicatie, heb ik een drugsverslaving overwonnen, kan ik om mezelf wonen, kan ik een langdurige relatie hebben, genoeg om op te noemen. Het maakt mij scherp, ik kan aan afspraken houden, me geheugen werkt beter, ik kom vaker op tijd, kan meer empahtie tonen. En leer elke dag dingen bij, met dingen die voor mij werken. Handige tips en trucs waar ik me prettig bij voel om de strijd die het leven tegenwoordig biedt aan te kunnen. Het heeft mijn leven 180graden omgedraaid en ik heb enorm veel stappen gezet. Het medicijnen is niet prettig elke ochtend moet je door een hel, maar op de lange termijn kun je wel meedoen met de samenleving.

28-12-2019 | Man | 27
ADHD
Instelperiode is ontzettend zwaar, dexamfetamine van DMB werkt vele malen beter. Ik dacht dat het tussen mijn oren zat, maar toch maar de vrijheid genomen om een oud pilletje te proberen. Wereld van verschil. Ik weet niet wat ik nu moet doen.

24-07-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Na overstappen op Amfexa ben ik erg depressief en onzeker geworden. Ik dacht dat het kwam door stress (was toevallig in de laatste weken van mijn thesis) en gaf mezelf de schuld. Het heeft me driekwart jaar gekost om erachter te komen dat ik geen nieuwe burn-out had, maar dat het door de overstap op Amfexa kwam. Dit medicijn werkt totaal niet zoals de magistraal bereide de[lees meer...]xamfetamine, en ik had zeer veel bijwerkingen.

11-05-2020 | Vrouw | 28
ADD
Verplicht over gestapt van Dex na vijf jaar gebruik. Ik had ook bijwerkingen bij de Dex (slapeloosheid, gebrek aan eetlust ezv) maar die waren het waard omdat die WEL werkten, ook had Dex minder invloed op mijn emoties. Amfexa werkt niet. Ik heb geen motivatie en geen energie, ben emotioneel afgestompt en heb dagelijkse huilbuien (onverklaarbaar). Ik ben verward en heb wo[lees meer...]ordvindingsproblemen. Bij het schrijven van dit stukje moet ik ongeveer vier keer in een zin stoppen om even voor me uit te staren, zonder verdere reden. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat ik in een soort droomwereld leef los van de echte wereld aangezien de echte wereld geen effect meer op mij heeft. Ik voel niks meer. Ik vind het schandalig dat iemand heeft besloten dat Amfexa beter zou zijn dat Dex. Ik heb de apotheek, huisarts en verzekeraar gebeld en niemand kan mij uitleggen waarom Dex wettelijk verboden is. Onbegrijpelijk dat ervoor gekozen is om met de werking van de hersenen van een groep mensen te experimenteren zonder toestemming van die persoon of tussenkomst van de behandelend arts. HOE EN WAAR KAN IK EEN KLACHT INDIENEN EN WIE HEEFT DEZE BESLISSINGEN VOOR ONS GEMAAKT?

10-04-2020 | Vrouw | 28
ADD
Ik slik al een aantal jaren dexamfetamine ivm mijn pddnos en add, daarbij alleenstaande ouder en dus best een beetje heftig leven. Vorig jaar overgezet op de amfexa en toen begon het drama, constant angstig, paniekaanvallen, gehaast voelen, geen rust van binnen kunnen vinden etcetera. Geen arts die naar me wilt luisteren.

08-03-2020 | Man | 28
ADD
Ik ben van Concerta overgestapt naar dexamfetamine 2.5 mg. Toen ook verplicht overgestapt op Amfexa. Voor mij is het het beste medicijn voor ADD. Heel goede focus en motivatie zonder een high gevoel te hebben, wat ik wel enorm had met methylfenidaat, of het gevoel te blijven willen bijpakken. In tegenstelling tot de meeste anderen, ben ik enorrm tevereden met dit medicijn[lees meer...]. Het kost wel een hoop, maar goed ik heb het er voor over.

04-02-2020 | Vrouw | 28
ADD
Afgevlakt en dof gevoel. Alsof het mistig is in mijn hoofd. Eindeloos voor me uit staren. Veel gapen. Ontzettende hoofdpijn zodra medicijn uitgewerkt is. Geen motivatie of spontaniteit. Een sociaal ongemakkelijk gevoel. Een drukkend gevoel op de borst (eng!) Hoge bloeddruk. Koude, bijna gevoelloze vingers en tenen.

19-12-2019 | Vrouw | 28
ADHD
Ik heb pas sinds kort officieel de diagnose maar had eerder de regenboog dex gebruikt. Wereld ging open en heb me mede daardoor laten testen. Ik krijg nu amfexa 3x7.5.. Ik ben de 2e nacht bijna naar de SEH hulp gegaan. Maar heb het toch aan de huisarts gelaten. Het lijkt op hartkramp. Nierstenen. Nierbekken. (Echo liet niks zien dus tot ik volgende test doe denk ik [lees meer...]bijwerking.) Daarbij klem ik non stop met mijn kaken. Heb ik overal aangespannen spieren en gewrichtspijn. Soms duizelaanvallen. Altijd een hartslag op 110/130, vergrotende druk en pupillen/traanogen) en na een uur of 3 sierlijk neerstorten net als buzzzz. Waarna de tintelingen beginnen en de irritatie. De werking op zich is niet heel verkeerd.. maar dat is op het moment niet waar mijn "concentratie" naartoe gaat. Ik ga nog een wwek door om te kijken of het iets weg trekt.(in overleg) zo niet dan mag ik lisdexamfetamine proberen. (Al klinkt "langwerkend" mij niet fijn in de oren. Zoiezo jammer dat ze de magistrale niet meer hebben Die had bij mij nauwelijks bijwerkingen. Werking was iets beter. En rebound minimaal.

30-01-2020 | Vrouw | 29
ADD
Hoop dat de normale apothekers dexamfetamine weer snel verkrijgbaar is want Amfexa heeft m’n leven in zeer korte tijd enorm verslechterd.

11-12-2019 | Man | 29
ADD
VAN DMB DEXAMFETAMINE OVERSTAPPEN NAAR AMFEXA KAN EEN HELE ANDERE UITWERKING HEBBEN!!!! Na 2 jaar zonder probleem DMB Dexamfetamine gebruikte te hebben kreeg ik in eens Amfexa mee. Me DMB Dex was op en ik ben in me lunchpauze snel naar de apotheek gegaan. De bijwerkingen begonnen na een half uur. Op dat moment werkte ik ruim 10 meter hoog aan een staalconstructie gezek[lees meer...]erd. Ik kon op dat moment echt niet stoppen en heb nog zo'n 3 uur spacend/wappie doorgewerkt. Het was alsof ik onder invloed van harddrugs was. Als je over moet stappen van je huidige ADD/ADHD medicatie naar Amfexa, zorg er dan voor dat je in een gecontroleerde omgeving bent! Ik heb dit ook doorgegeven aan de huisarts en apotheek.

09-03-2021 | Vrouw | 30
ADD
Wat een waardeloos medicijn is dit. Probeer het nu voor de tweede keer en het is even dramatisch als eerst. Aanhoudende hoofdpijn (bij de eerste keer dat ik Amfexa gebruikte was dit maandenlang). Prikkelbaarheid, voelde me soms ineens heel agressief, onrustig, opgejaagd gevoel in mijn lichaam en hoofd. Dit medicijn verergerd mijn Add/adhd symptomen in plaats van deze tegen[lees meer...] te gaan. Heb amper concentratie meer. Het enige wat dit medicijn doet is een klein beetje energie geven. Geef ons de magistraal bereide dexamfetamine terug!

16-07-2020 | Man | 30
ADHD
Kloppende stekende hoofdpijn na inname, stress, prikkelbaarheid

30-03-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Afgelopen jaren tot 2x toe op de Amfexa gezet ivm wat er mag voorgeschreven worden. Het medicijn heeft op mij maar een licht effect, omdat ik gewend ben met mijn dexamfetamine dat mijn brein op medicatie wel alles correct verwerkt maar nu ineens maar flarden oppakt leidde dit tot veel bijzondere situaties. Ik kreeg last van moodswings, vergeetachtigheid, mijn ogen begonne[lees meer...]n raar te doen en zo ook mijn informatieverwerking. Ergens in november 2019 op amfexa weer gezet. In eerste instantie dacht ik dat mijn foutjes zouden komen door werk of de tijd van het jaar. Toen ik in eind januari voor de TWEEDE keer in een MAAND tijd blikschade reed, wat ik anders niet doe was ik er klaar mee. Op dokteradvies weer overgegaan op dexamfetamine. Toen pas viel mij op hoeveel last ik had van de Amfexa, ineens was ik weer vrolijk, kon ik goed geconcentreerd doorwerken en viel er een last van mij af, ik begreep de wereld weer en nee ik heb niets meer geraakt met mijn auto. Ik wil best betalen voor mijn medicijnen, maar laat het dan ook werken. Daarnaast zijn de strips super onhandig in gebruik, al helemaal als de medicijnen je concentratie al wankel maken. Het overzicht in hoeveel je nog hebt en of je extra moet meenemen is volledig weg. Geef aan bij je dokter als je last hebt van deze bijwerkingen. Mocht het recept ooit veranderen dan wil ik het met alle liefde weer een kans geven, maar nu is het gewoon mijzelf pesten.

06-01-2020 | Man | 30
ADHD
Oude dex was niet elke batch even goed wereldwijd bekent probleem toen kwam amfexa de 5mg pillen als de bijwerkingen te veel zijn proberen te minderen de eerste 6 tot 8 weken moet het lichaam wennen de bijwerkingen dan ook het ergst ritalin en amfexa 2 medicaties die 2 verschillende dingen doen als amfexa niet werkt is Rita een optie en snel is ook de langwerkend3 amfexa[lees meer...] op d3 markt aviance niet verslavend en medicinale amfetamine ivm met drugs controle medicatiebewijs met rijden meenemen

27-08-2020 | Vrouw | 31

03-06-2020 | Vrouw | 31
ADHD
Methylfenidaat en dexamphetamine als voorganger gehad. Van beide kreeg ik vreselijke pijn in mijn buik. Dexamphetamine moest ik 3x 8 stuks ook van innemen, misschien was het een hulpstof waar ik niet tegen kon. Nu al een poos op Amfexa en deze werken goed voor mij. Alsnog een snellere stoelgang maar niet storend. 3x 4 tabletten. Verder ben ik rustig, alert en heb ik meer e[lees meer...]nergie 👍