Ervaringen met Amfexa

dexamfetamine

ADHD (136 meningen)
ADD (67 meningen)

Grootschalige omzetting van een apotheekbereiding van dexamfetamine naar Amfexa

Bij een doorgeleverde bereiding maakt een apotheker een geneesmiddel zelf, en levert dat vervolgens aan andere apothekers. Voor deze geneesmiddelen is geen handelsvergunning afgegeven. Als een geneesmiddel een handelsvergunning heeft, betekent dat dat de kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid van het geneesmiddel onafhankelijk getoetst is. Dat is bij een eigen bereiding door een apotheek dus niet zo. Deze geneesmiddelen zijn daarmee niet per se onveilig, maar er zitten wel meer risico's aan.

Bereidende apotheken voldoen niet aan voorwaarden bij doorlevering dexamfetamine. Voor een deel van de patiënten brengt het gebruik van Amfexa hogere kosten met zich mee dan het gebruik van een doorgeleverde bereiding. Dat realiseert de inspectie zich.

Inspectie gezondheidszorg en jeugd (01-07-2019)

12-03-2023 | Man | 38
dexamfetamine (10mg)
ADD
Dexamfetamine werkt prima. Alleen die tabletten van Tentin werken stukken minder goed dan de tabletten van de apotheek zelf. Helaas moest iedereen verplicht overstappen.

20-02-2020 | Vrouw | 39
ADD
Ik moest een aantal maanden geleden overstappen van dexamfetamine sulfaat naar Amfexa en heb sindsdien veel vaker last van hoofdpijn en slapeloosheid. Ik lees nu pas dat er veel meer mensen zijn die ook problemen met dit middel hebben, dus ik ga vandaag nog naar mijn huisarts.

03-12-2019 | Vrouw | 39
ADHD
veel medicatie gehad. langwerkende en kortwerkende vormen van methylfenidaat, dex 2,5, langwerkende dex , en nu amfexa. ik merk dat amfexa erg goed werkt. ik lijk mier nodig te hebben dan van de magistraal bereide des. het lijkt ook iets langer te werken. prima!

31-01-2024 | Vrouw | 40

29-11-2020 | Man | 40
ADHD
Mijn leven een half jaar verwoest. ADHD klachten werden erger, voelde me opgefokt en werd snel agressief. Ik had ADHD centraal gevraagd om weer terug te keren naar mijn oude medicijn dexamfetamine, wat wel bij mij werkte. Maar dit was niet mogelijk, na dit aangegeven te hebben aan mijn huisarts was dit wel mogelijk om weer terug te keren naar mijn oude werkende medicijn.

26-11-2020 | Man | 40
ADHD
Begin dit jaar aan dit middel begonnen, langzaam dosering opgebouwd tot 50mg per dag. Dat bleek de juiste dosering voor mij te zijn. Ik weet niet waarom. Ik ben wat aan de grote en zware kant misschien heeft het daar iets mee te maken. Bij deze dosering ervoer ik rust, ik kon 1 ding tegelijk doen en mijn gedachten heerlijk bij 1 ding houden. Hoewel ik me een beetje afgevl[lees meer...]akt voelde bleef mijn stemming er wel stabiel bij wat ook wel prettig was. Helaas ging dit na een aantal weken fout. Mijn stemming sloeg om naar depressief en ik kwam daar voor mijn gevoel niet meer uit. Zo kende ik mezelf helemaal niet en ik had toch echt wel het idee dat het door dit middel kwam. Ik ben er toen direct mee gestopt zonder echt overleg met mijn arts wat best dom was want ik kreeg ook meteen last van afkickverschijnselen. Heftig dromen, de hele dag moe, nog depressievere gevoelens. Na een weekje werd het beter en eigenlijk binnen 2 weken was ik weer de oude. Gelukkig was mijn stemming ook weer goed. Helaas was ik wel weer terug bij af met mijn adhd klachten. Ik heb sindsdien ook geen Amfexa meer geslikt omdat ik een erg negatief gevoel aan dit middel over gehouden heb. Maar begin deze maand begon ik het toch weer te overwegen. Ik werd moe van mezelf door de drukte in mn hoofd en zat niet lekker in mn vel. Daardoor besloten de medicatie weer rustig aan op te pakken en het een tweede kans te geven. Het viel meteen goed, ik zat meteen weer prettig in mn vel en nu inmiddels een maand later gaat het nog steeds goed! Ik vraag me af hoe het komt dat het nu wel goed gaat..Misschien dat die 'pauze' me heeft doen beseffen dat deze medicatie misschien toch wel beter voor me is dan geen medicatie. Ik heb ook ontdekt dat ik mijn stemming veel beter kan sturen. Negatieve gedachten herken ik vrijwel meteen en er lijkt nog amper plaats voor te zijn in mn hoofd. Alsof ze geblokkeerd worden. Wat dat betreft ben ik nu erg tevreden met dit medicijn en ik hoop dat het nog lang zo blijft! Ik lees hier veel negatieve berichten over Amfexa, maar wat me opvalt is dat dat voornamelijk mensen zijn die overgestapt zijn van de magistrale bereider dex. Misschien is het gewoon even wennen? Uit mijn verhaal blijkt in ieder geval wel dat je het een kans moet geven en niet meteen te negatief moet zijn over een middel. Dat draagt bij aan het negatieve denkpatroon en versterk je er alleen maar mee. Iets wat denk ik veel adhd'ers bekend in de oren klinkt. Wil je op mijn verhaal reageren of iets aan of opmerken? Graag, ik hoor graag jullie ervaringen.

12-09-2020 | Vrouw | 40
Syndroom van Asperger
Sinds 1,5 jaar slik ik dexamfetamine ivm prikkelverwerking. Psychiater schreef Amfexa voor, nooit gekregen bij de apotheek. Steeds verschillende merken gekregen. Allen waren in principe goed, geen bijwerkingen. Op een gegeven moment kreeg ik steeds 2,5 mg tabletten van De Magistrale Bereider. Deze waren nóg prettiger, waar ik bij de eerste tabletten nog een sluierachtig ge[lees meer...]voel had, waar ik overigens geen last van had, voelde ik me bij deze alsof het juist helderder en frisser werd in mijn hoofd. Sinds enkele weken kreeg ik ineens Tentin/ Amfexa mee. Ik las zoveel negatieve ervaringen, dus ik was erg benieuwd hoe ik het zelf ervaren zou. Ik kan alleen maar positief zijn. Wát een fijne tabletten. Tot nu toe de beste ervaring. Ik gebruik ze nu 2 weken en ik voel me herboren. Zóveel rust en een helder, fris hoofd. Ik heb nog geen bijwerkingen ervaren. Ik voel me fit en heb eindelijk weer energie. Wat ik in tegenstelling tot de andere tabletten wel merk, is dat als ik wat later ben met innemen, ik wel veel sneller een dip krijg. Dit is bij mij vooral vermoeidheid en ben sneller overprikkelt. Eenvoudig op te lossen door beter op de tijd te letten. Helaas heb ik nog 3 potjes met 30 2,5 mg's van De Magistrale Bereider, dus die ga ik nu maar eerst opmaken. Dat is wel jammer, omdat ik me bij Amfexa/Tentin zó goed voel. Gelukkig het vooruitzicht dat ik me over enkele weken weer optimaal voel.

26-06-2020 | Vrouw | 40
ADHD
Gedwongen overstap naar Amfexa, wat minder goed werkt en nog al een breed scala van bijwerkingen heeft. Al met al, ongelovelijk dat men je dwingt iets te nemen dat duurder is en minder goed werkt. Ga met mijn huisarts in conclaaf over de bijwerkingen, omdat dit een onthoudbare situatie wordt.

26-03-2020 | Vrouw | 40
ADD
Op 38 jarige leeftijd gediagnosticeerd met ADD. Nadat methylfenidaat teveel bijwerkingen gaf overgegaan op dexamfetamine sulfaat (generiek). Er ging een wereld voor me open. Alsof je voor het eerst functioneert zoals het eigenlijk zou moeten. Een boek kunnen lezen, niet door elk geluidje afgeleid worden, eindelijk je gedachten kunnen verwoorden. Mijn omgeving hoefde minder[lees meer...] rekening te houden met mijn onvermogen me te kunnen focussen. Een betere kwaliteit van leven, is een understatement. Nu verplicht aan de Amfexa. Die toegenomen levenskwaliteit heb ik grotendeels weer moeten inleveren. Het medicijn werkt lang niet zo goed als de generieke versie en geeft flinke maagklachten. Het idee dat een goedkoper, beter werkend medicijn niet meer verstrekt mag worden en we nu flink betalen voor iets wat relatief weinig effect heeft.. Ik kan er niet bij. Misschien moeten beleidsmakers een poosje iets slikken wat de breincapaciteit met 50% terugschroeft. Dan kunnen ze zelf ervaren hoe schrijnend de dagelijkse realiteit voor velen van ons nu is.

29-11-2019 | Vrouw | 40
ADHD
Eerder heb ik review geschreven bij de start best tevreden te zijn over Amfexa in vergelijking met de dex 2.5 mg. Werkte milder, meer in contact met mijn omgeving en niet zo'n hyperfocus. Dat was alleen de 1ste maand. Daarna kwamen de ADHD symptomen erger terug dan voor diagnose. In week 3 en 4 dacht ik het te verliezen en was echt waus. Ik moest na spoedconsult direct sto[lees meer...]ppen. Er is geen sprake van psychotische aanleg bij mij of in mijn familie. Ik zag of hoorde geen dingen die er niet waren, maar leek wel of ik naar mezelf aan het kijken was. Overgestapt naar Elvanse. Werkte super op mijn hoofd en geen bijwerkingen in mijn lichaam. Op dag 3 al op huisartsenpost beland met pols van 129 in rust en dan baal je dat het langwerkende is. Voor nood methylfenidaat Sandoz. Wat een opgefokt strandje werd ik daarvan zeg, druk, chaotisch en geïrriteerd. Na een maand ben ik gesloopt. Ben moe, weerstand is zwak. De bijwerkingen van de Amfexa heb ik gemeld bij mij bijwerking.nl. Godzijdank dex 2.5 magistrale bereide gekregen op medische noodzaak en ondanks dat ik pas op de halve dosering zit, voel ik me alweer een stuk stabieler. Merk het gelijk hoe gedetailleerd ik dingen weer kan doen. Nu opbouwen en bijkomen. Gebruik er wel propranolol bij voor hoge pols. Dit wil ik liever niet, maar zag een medicijnwissel nu niet zitten. We houden dit een tijd aan en daarna bespreken we of een overstap naar Welbutrin goed zal zijn. Iemand daar ervaring mee? Mijn apotheek verstrekt de dex aan mij, wordt vergoed uit mijn basisverzekering (250,-) zelf. Mijn zorgverzekeraar vraagt een bijdrage van 0.19,- per tablet wegens grondstoffen tekort. Nu gevraagd of dat nog geldt bij medische noodzaak. Volgende week hoor ik meer. Als dit blijft, ga ik natuurlijk kijken naar een andere zorgverzekeraar die geen eigen bijdrage vraagt.

01-02-2020 | Man | 41
ADHD
In principe is hethet zelfde als generiek. Maar drie onnodige glansmiddelen en een zoetstof maaktdat ik alle problemen met geld terugvragen het bijna niet waard vind om door te gaan. Maar stoppen lukt me niet... grappig toch?

20-01-2020 | Man | 41
ADHD
Het is zooi, vergeleken met dexamfetamine van magistrale bereidingen van apotheek.

21-04-2021 | Vrouw | 42
ADHD
Super tevreden.met Amfexa/Tentin. Doet wat het moet doen.

16-10-2020 | Vrouw | 42
ADHD
2de keer dat ik begonnen ben met amfexa/tentin, eerste x zelfde grote problemen, toen zonder problemen overgestapt op magistrale bereider. Nu geen opties meer, maar volgens mij is het middel erger dan de kwaal. Dit zou weleens kunnen zorgen dat ik dus NIET medicatie trouw word. De bijwerkingen zijn, werkgeheugen doet het gewoon niet. Hele hoge hartslag, allemaal rode puntj[lees meer...]es in de huid. Misselijk en problemen met kijken. Probleem is zonder een middel dat dopamine regelt.... slaap ik straks weer niet, (weekje of 6 tot dat effect is bereikt). Geloof me. zonder slaap word je gek.

25-08-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Wat een vreselijk spul is Amfexa. Ik had er nog niks over gelezen en bewust geen bijsluiter gelezen omdat ik gevoelig ben voor wat er staat. Naarmate ik rare klachten kreeg en mezelf aan het verliezen was ben ik gaan lezen op internet. Wat een opluchting was dat. Ik ben niet gek het is gewoon troep. Veel bijwerkingen zijn bij vele zoals ik ze ervaar. Desondanks wilde ik he[lees meer...]t toch een kans geven omdat je ook door de periode van gewenning moet. Hoe langer ik het slik hoe ernstiger de klachten werden. Het rebound effect is ook echt verschrikkelijk. Ik word agressief en depressief en vreselijke huilbuien. Mijn leven staat stil en kan niks meer. Ik ben een wrak die niets meer kan en durft. De paniekaanvallen zijn zo erg dat ik echt waanideeën krijg. Ik slik ook diazapam 10 mg per dag maar om wat klachten op te vangen zijn ze op een paar dagen op. Wat weer resulteert in een afhankelijkheid aan meer diazepam. Ik was al blij dat ik zelfstandig gestopt was met temazepam, tramadol en andere diverse benzo. De hang naar alcohol wordt groot om de rebound te willen opvangen. Ik heb al heel wat middelen in mijn leven gebruikt maar dit is echt een ware hel. Ik wil dan ook stoppen en meteen maar dat kan niet. Ik slik het nu 4 maanden dus moet afbouwen. Ik weet nog niet wat het stappenplan gaat zijn maar ik hoop zo snel mogelijk van deze zooi af te zijn. Ik kan alleen maar zeggen begin er nooit aan want het maakt mijn leven echt kapot.

30-03-2020 | Man | 42
ADD
Begonnen met dexamfetamine 2,5mg; werkte uitstekend! Weinig bijwerkingen en ik had mijn leven weer onder controle. Mijn energie en focus ging van een 4 naar een 8. Dit was voor mij ontzettend goed, maar ook voor mijn vrouw en kinderen (die weer een man en vader met aandacht hadden) en mijn werkgever (waar ik gewoon veel meer kwaliteit kon leveren). Overstap naar Amfexa[lees meer...]: vanaf het eerste moment was van de positieve effecten niets meer over. Het leek zelfs erger dan zonder medicatie. Ik kwam niet meer uit mijn woorden, was heel mistig en verward in mijn hoofd (bij het koken in plaats van een pan te pakken stond ik met een stapel borden in mijn handen). Ik heb na twee dagen het middel weer naar de apotheek terug gebracht. Het liefst heb ik de oude 2,5 mg terug, maar dat zal hem niet worden met zo’n machtige farmaceut die het middel geregistreerd heeft. Noodgedwongen moet ik op zoek naar iets anders. Ik vind het onbegrijpelijk vanuit medisch of maatschappelijk oogpunt dat een goedkoop verkrijgbaar goed werkend middel omgezet moet worden naar een duur niet of minder werkend middel. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt snap ik dat beter, want meer winst, maar kom op: dat is toch een heel onvolwassen?