methylfenidaat

Methylfenidaat (363 meningen)
Amfexa (206 meningen)
Medikinet (128 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

02-08-2016 | Man | 39
Vermoeidheid
door een hersenontsteking chronisch uitgeput geraakt (en nog wat andere restverschijnselen). na 30 jaar het gevoel te hebben door de zuigende modder te lopen met ritalin begonnen, maar door het rebound effect veel bijwerkingen. Nu Concerta 54mg gekregen en ik voel me eigenlijk voor het eerst sinds lange tijd mezelf. Niet meer oververmoeid, niet meer overprikkeld, vergeet g[lees meer...]een dingen meer, een stuk minder introvert geworden, beter met emoties om kunnen gaan. Het energieniveau is nog laag maar niet meer chronisch uitgeput.

26-07-2016 | Vrouw | 28
ADHD
Ik ben overgestapt van ritalin naar concerta. Dit bevalt me veel beter. Bij ritalin had ik erg last van de "rebound". Ik werd er zelfs depressief van. Dat heb ik bij concerta niet. Concerta heeft ook als voordeel dat je het maar 1 keer per dag in hoeft te nemen en niet om de zoveel uur, zoals bij ritalin.

28-06-2016 | Vrouw | 35
Spanning, slechte slaap, woede

20-06-2016 | Vrouw | 54
ADHD
Ik slik 's morgens 54 mg, dit is bij mij na 3 a 4 uur uitgewerkt, dan slik ik 2 x 10 mg ritalin erbij, wat mij betreft te kort is.

30-05-2016 | Vrouw | 26
methylfenidaat (27mg)
ADD
Door de ernst van de bijwerkingen besloot ik met methylfenidaat te stoppen. Daarnaast merkte ik ook weinig positieve effecten van de Concerta.

26-05-2016 | Vrouw | 24
ADHD
Ik heb ADHD en een impulsen- en hyperactiviteitsstoornis, eigenlijk voel ik me altijd druk en gehaast e.d. Meerdere keren ben ik aan de ritalin of concerta geweest, momenteel er net vanaf. Mijn ervaringen hiermee zijn niet heel positief. De hoofdzaak van de werking, mn impulsen e.d. afvlakken, werkte opzich naar behoren, maar ervaarde de bijwerkingen als negatief. Vooral [lees meer...]kreeg ik het gevoel dat ik mijzelf kwijtraakte, geen ware emoties meer te voelen, het idee er wel te zijn e.d. maar niet te handelen zoals de echte ik al doen, vanuit mn hart. En ook ik vind de effecten van de medicatie veel weg hebben van bepaalde Harddrugs, zoals XTC. De werking van concerta was vooral ook te merken aan dat ik telkens de neigingen onbewust had om mijn kaken stevig op elkaar te drukken (dit ook doen). Oooh jaa en voor mn eetlust was het een hell! Normaal ben ik een goeie eter, maar altijd wanneer ik medicatie slik, heb ik geen eetlust en vergeet ik te eten. In 2012 (ik was 20) heb ik op zo op een dag de concerta aan de kant gegooid vanwege ernstige bijwerkingen. Ik herinner mij het momenr dat ik in de supermarkt was en overweldigd werd door de prikkels en niet meer kon bedenken wat ik halen moest en waar het stond, waarna ik mn moeder belde en de tranen net tegem kon houden... omdat ik het niet kon vinden e.d. ... maar toen ik dus de medicatie aan de kant gooide, werd ik zwaar depressief, zo erg dat ik gedachten had er niet meer te willen zijn. Dit was IK niet ! Later door GGZ hulp ben ik in gaan zien dat mijn depressie toen is getriggerd door het abrupt stoppen met de medicatie.. en werd ik mijzelf weer! Nu ben ik net een aantal weken weer gestopt na een half jaar medicatie te gebruiken, dit wel met een afbouw progamma omdat ik erg angstig ben geworden. Op het moment ben ik blij om door de heftige periodes heen, beetje bij beetje mijzelf terug krijg. Het is mij in ieder geval duidelijk geworden, dat je zelf zonder medicatie misschien hinder kan ondervinden in je 'exclusiefheid' , maar het met zulke medicatie er ook het niet beter op word.. en zelfs kan verergeren.. al verschilt dit voor ieder natuurlijk.

21-05-2016 | Vrouw | 34
ADHD
Tsja, Concerta, het werkt inderdaad, mijn hoogste dosering was 72 mg aangevuld met Ritalin. Maar toch stond dit medicijngebruik mij tegen, allereerst het feit dat er opeens wel heel erg veel mensen de diagnose van ADHD/ADD kregen, echt opvallend veel, maar medicijnen werden niet vergoed.....kassa voor de farmaceutische industrie. Ten tweede lijkt het wel heel erg op de [lees meer...]harddrug amfetamine (Speed). Sterker nog....hieronder staat een deel uit de Opiumwet mbt harddrugs: Opiumwetmiddelen en verplichtingen Op lijst I van de Opiumwet staan de harddrugs; middelen die volgens de overheid een onaanvaardbaar groot risico met zich meebrengen. Bijvoorbeeld heroïne, cocaïne, amfetamine, LSD en XTC, zware pijnstillers en Ritalin. 135.000 kinderen gebruiken dit. Ondanks het feit dat het een leuk en voor veel mensen ook een nuttig middeltje is, ben ik er wel mee gestopt.....ik vond het te bizar om harddrugs door mijn hulpverlener voorgeschreven te krijgen.

05-05-2016 | Vrouw | 19
ADD
Ik slik Concerta al 10 jaar lang. Ze constateerden op mijn 9de dat ik ADD had. Ik vergat alles, ik kon me niet concentreren en werd daardoor in de klas met mijn tafeltje tegen de muur gezet, zodat ik niet zo snel afgeleid was. Ik was niet druk en ik kon me ontzettend goed concentreren op dingen die ik leuk vond, zoals puzzelen, dat kon ik uren doen. Ik ben begonnen met con[lees meer...]certa in 2005. Ik moest natuurlijk opbouwen en het werkte super voor mij. Met de jaren ben ik steeds hoger gaan zitten met de dosering, omdat het bij mij na een bepaalde tijd z'n werking verloor, omdat mijn lichaam er aan begon te wennen. daarom zit ik nu aan de 108 mg (in de ochtend 2 capsules van 54mg). Ik ben in het begin ook wat afgevallen, omdat het de eetlust vermindert. voor mij was dit een prettige bijkomstigheid. In het begin had ik lichtelijk last van dat ik moeilijk in slaap kwam. Dat is nu geen probleem meer. Als ik op een dag de concerta super vroeg heb genomen en ik in de avond nog moet leren neem ik ritalin daarna. of als ik laat wakker ben, neem ik ritalin, zodat ik geen problemen heb met het inslapen. ik wil niet meer zonder concerta, omdat ik eindelijk rust heb ik mijn hoofd. ik kan weer genieten van de dingen die ik doe. ik voel me echt heel prettig hierbij.

03-05-2016 | Vrouw | 20
ADD
Overgestapt van Ritalin naar Concerta i.v.m. erg veel bijwerkingen bij Ritalin. Begonnen met 36mg Concerta maar ervaarde hier minder resultaat van dan toen ik Ritalin gebruikte maar geen tot vrij weinig bijwerkingen. Sinds kort verhoogd naar 54mg Concerta. Hierbij wel resultaat maar wel weer enkele bijwerkingen die ik ook ervoer bij Ritalin.

24-04-2016 | Vrouw | 14

15-04-2016 | Vrouw | 35
methylfenidaat (10mg)

16-03-2016 | Vrouw | 22
methylfenidaat (27mg)
ADHD
na 22 jaar met mijn zelf vaak in de knoop te hebben gezeten hulp gezocht. daar werd de diagnose adhd gesteld, begonnen aan concerta en nu 6 weken later ben ik zeer tevreden. ik denk dat ik de eerste twee weken te veel bezig was met wat het met je doet. op een gegeven moment stond ik versteld van de dingen die ik heel lang niet heb gedaan en nu zonder heel veel moeite wel l[lees meer...]ukten. dingen die ik overdreven vond, vind ik nu wel belangerijk (agenda, telefoonhoesje etc) al een paar weken geen ruzies en discussies gehad. gesprekken worden inhoudelijker, en ben bijna nooit wat kwijt. de ene dag werkt het echter wel beter dan de andere dag. voor de rest kan ik alleen maar zeggen: zet even door ondanks de bijwerkingen het is het echt waard!!!

15-03-2016 | Vrouw | 18
ADHD
Ik slik al sinds mijn 14e ritalin. Daar ben ik snel mee gestopt. Dit doordat ik er erg depressief van werd. Toen ik geopereerd werd aan mijn amandelen in 2014 slikte ik al ruim 2,5 jaar 54 mg concerta. Niemand die mij ooit verteld heeft dat je moet afbouwen. Een aantal weken na mijn operatie weer ingenomen. Paniekstoornis tot gevolg. Hartkloppingen, hyperventilatie en angs[lees meer...]toornissen had ik dagelijks. Nu zit ik op 36 mg. Een groot voordeel is dat ik er rustig van word in mijn hoofd, maar lichamelijk voel ik me opgejaagd en depressief. Ook ben ik zo vaak misselijk dat ik geen trek heb om te eten en daardoor 's middags bijna flauwval. Dus als je wil stoppen, bouw langzaam af! Overleg met de huisarts.

11-03-2016 | Vrouw | 24
methylfenidaat (18mg)
ADD
omdat ik zo stil ben in mij hoofd. word ik onwijs hyperactief. Net of ik de hele marathon kan rennen.

09-03-2016 | Man | 27
methylfenidaat (18mg)
ADD
Vanwege ADD en problemen bij studie/werk met concentratie ben ik in overleg met de huisarts midden februari begonnen met Concerta. Ik moet zeggen dat dit middel absoluut werkt, je bent zeer 'leeg' in je hoofd en kunt je goed focussen en voor langere periode concentreren op iets. Wat ik jammer vond is dat je echt 12 uur vast zit aan het effect, ik kan mij voorstellen da[lees meer...]t dit voor kinderen met ADHD zeer positief is, maar ik heb liever een korter werkend medicijn waardoor ik nu Ritalin ga uitproberen. Qua sterkte gebruikte ik 18 mg waarbij ik het wel het gevoel had de werking na loop van tijd wat minder werd, de huisarts adviseerde mij dan ook een hogere dosis te proberen, maar vanwege de langdurige werking wilde ik dit niet. Echt hele vervelende bijwerkingen heb ik niet kunnen ontdekken, als het is uitgewerkt merkte ik persoonlijk wel een lichtelijke lichamelijke onrust, maar meer niet. Gewoon een drang om wat te bewegen, ik vond het in vergelijking met Dexamfetamine allemaal erg meevallen.

29-02-2016 | Vrouw | 15
ADD
Mijn dochter van 15 nam Concerta voor haar ADD. Na 2 weken zag ik haar al stiller worden, niet meer open zoals ze anders was. Ook was ze heel vlug moe. Midden februari na 2 maand gebruik dan maar even bloed laten trekken met als gevolg heel slecht resultaten. Een duidelijk voorbeeld van overgedopeerd zei de dokter. Mijn dochter die al mager is, was ook in die 2 maanden 9 k[lees meer...]g vermagerd. Ook had ze een enorme druk op haar borst. Dan maar naar de cardioloog. Harttesten slecht ... nu, bijna 2 weken gestopt met concerta. Het gaat stilletjes aan beter. Bloedresultaten zijn beter, maar de vermoeidheid blijft. Ze kan nog steeds niet naar school. Geen concerta meer voor haar. Hadden we dit geweten, dan waren we er nooit mee begonnen. Aan iedereen die dit neemt, laat aub regelmatig je bloed controleren ... hoognodig!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (587) - Anticonceptie - eenfase