Ervaringen met Concerta

Bojan Nikolik (05-12-2014)

26-05-2018 | Vrouw | 22
methylfenidaat (10mg)
Onrust
Concerta werkte niet optimaal.. Het voelde enig sinds als retalin, maar dan stukken minder intens en over en veel langere periode uitgesmeerd. Een groot nadeel is dat je dit dagelijks blijft slikken en niet 'even' een weekendje of dag sociaal kunt doen. Je blijft een zombie zonder eetlust (wel minder dan bij retalin, maar retalin werkt ook korter). Ik zou dit middel niet [lees meer...]aanraden.

14-05-2018 | Man | 25
methylfenidaat (36mg)
ADD
Toen ik op mijn 18e gediagnosticeerd werd met autismespectrumstoornis (toen heette dat syndroom van Asperger) + ADD, bood de psychiater me aan om Concerta voor te schrijven, vooral om het beter te doen op school. Ik was immers van plan om verder te studeren in het hoger onderwijs. Mijn schoolresultaten waren altijd wisselend geweest, fluctuerend van zeer goed tot midde[lees meer...]lmatig (net geslaagd), de reden waarom dat kwam daar had ik toen nog niet genoeg inzicht in. Nu veel beter maar daar ga ik nu niet dieper op in. Ik het voorstel om Concerta te beginnen geweigerd omdat ik het niet echt nodig vond. Mijn hogere school ging uiteindelijk goed het eerste jaar, pas vanaf het 2e jaar kwam ik in de problemen. Mijn schoolresultaten gingen redelijk snel naar beneden tot middelmatig scoren ongeveer mijn beste was, ik had toen echt hulp nodig en heb verschillende begeleidingen gekregen, gezocht wat er kon gedaan worden maar Concerta was uiteindelijk mijn laatste toevlucht. Ik was dan al 24 jaar geworden wanneer ik Concerta begon te nemen. Uiteindelijk heeft het me niet geholpen met mijn schoolresultaten, het was eigenlijk veel te laat helaas. Toch heeft het een positieve werking. De prikkels en indrukken die ik ervaar kan ik nu precies netjes in mijn hoofd op een rijtje plaatsen en verwerken, waar dat zonder Concerta meer een soort van soep en chaos is. Daardoor kan ik nu veel makkelijker groepsgesprekken volgen en eraan deelnemen, waar dat vroeger in het algemeen moeilijker ging. Het openbaar vervoer nemen vergt niet zoveel energie van mij meer, doordat mijn prikkelverwerking minder chaotisch is. Ik heb het altijd heel moeilijk gehad met vooral drukte, lawaai en licht, dit put me harder uit dan ik zelf doorhad eerder. Ik kan je nog allerlei voorbeelden geven waarin het een positieve invloed heeft in mijn dagelijkse leven maar dit zijn de eerste die snel in me opkomen. Het enige nadelige effect dat het op me heeft en me echt kan storen, is dat ik iets serieuzer ben en mijn gelaatsuitdrukkingen er moeilijker doorkomen, wat me nog serieuzer doet overkomen. Helemaal niet handig in sommige situaties, maar goed. Ook vaak last van een droge mond, lichtjes verhoogde hartslag en lichte beef in handen vooral de eerste paar uren na inname, maar dit vind ik veel minder storend. Afhankelijk van mijn gemoedstoestand kan de uitwerking wel wat onaangenaam zijn. Kortom, ik denk dat Concerta me het meest helpt met simpelweg inzicht krijgen. Inzicht in wat ik aankan qua prikkels en waar mijn grenzen liggen (als dat steek houd). Zo hoop ik mijn leven te kunnen sturen en aanpassen tot ik in het meest ideale geval er geen meer nodig heb. Oh, het is ook heel erg duur wel :(

29-04-2018 | Man | 38
Syndroom van Asperger
vanaf mijn 36 de diagnose van Asperger (licht autisme) gekregen. Hiervoor gediagnosticeerd met persoonlijke stoornis en in die tijd meerdere SSRI's geprobeerd. Na de autisme diagnose las ik in een universiteit onderzoek dat Asperger wellicht zou helpen. Ik had namelijk nog steeds buien van agressie en langzaam opkomende rusteloosheid bij sociale evenementen. Dit middel (w[lees meer...]el in combinatie van 10mg paroxetine en 10mg brintellix) is voor mij de oplossing geweest die mijn leven heeft veranderd. De bijwerkingen zijn vooral in het begin en verdwijnen na een maandje of 2. Ik ben er heel tevreden over. Ik ben een ander mens. Ik heb geen agressieve buien meer en kan me veel beter focussen in sociale situaties. Ik merk wel na 1jaar een beetje van gewenning gaat ontstaan.

25-03-2018 | Vrouw | 22
ADHD
Door een operatie werkte de concerta niet meer.

13-03-2018 | Vrouw | 14

12-03-2018 | Vrouw | 28
ADHD
In het begin deed Concerta zijn werk. Maar ik ondervind de laatste maanden vervelende bijwerkingen zoals onrustig, piekeren, paniek, problemen met geheugen, gemoedswisselingen, angstig.

19-02-2018 | Vrouw | 17
ADD
Concerta heeft mij voor een hele lange tijd zeer goed geholpen en heeft mijn leven significant verbeterd. Ik kreeg toen ik wat ouder werd echter bijwerkingen die steeds erger werden ook nam de werking van het medicijn af. Ik heb toen besloten te stoppen met Concerta

05-02-2018 | Man | 33
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Eerst methylfenidaat mylan gehad, wat een zooi. Daarna na eigen vraag op concerta van janssen-cilag, de echte dus. Wat een verheldering, impulsiviteit weg, rustiger en beter concentreren. Voor iedereen die in zichzelf of onrustig is met concerta...je dosering is te hoog!!

14-01-2018 | Vrouw | 20
ADHD
Het is voor mij een fijn medicijn. Ik word er rustig van en kan mij concentreren. Een nadeel vind ik wel dat ik er erg van ga zweten en een beetje trillen.

11-01-2018 | Man | 15
ADHD
Als het medicijn uitgewerkt is na 8 tot 12 uur krijg je soms, zeker als je net ermee begint, last van hoofdpijn

09-01-2018 | Vrouw | 29
meer in mezelf gekeerd,

09-01-2018 | Vrouw | 22
methylfenidaat (36mg)
ADD
Ik heb veel geblowd in mijn jeugd. Toen ik daar mee gestopt ben had ik heel erg veel onrust ook op langer termijn. toen ze erachter kwamen dat ik add had en dit voorschreven wou ik dat dit veel eerder had. Vond mijn rust in het blowen maar kwam niet meer in beweging. Nu kan ik deze medicatie gebruiken en gaat alles een stuk beter, het concentreren op school en werk, geen d[lees meer...]ingen meer gehaast doen rustig op de bank kunnen zitten

15-12-2017 | Man | 20
methylfenidaat (50mg)
ADHD
Ik gebruik concerta nu al een paar jaar, wegens ADHD. Heb met een specialist (kinderarts) gesproken en die heeft me begeleid in het vinden van de juiste dosis. Ik slik enkel doordeweeks, omdat ze dan echt nodig zijn bij het concentreren bij mijn studie. In het weekend laat ik ze liever even liggen. Ik heb persoonlijk redelijk veel bijwerkingen, maar die treden vooral op aa[lees meer...]n het begin van de werkweek. Ik heb het gevoel dat dit komt door het niet slikken in het weekend. Ik heb vooral last van verminderde eetlust en verhoogde stress. Toch wegen de bijwerkingen niet op tegen het feit dat ik me nu heel goed kan richten op één taak, bij het studeren, en dat voor een paar uur lang. Ik zou wel als dringend advies geven concerta niet zomaar op eigen initiatief te gebruiken. Een specialist of huisarts heeft verstand van de dosis en weet precies wanneer het fout zit. Te hoge dosis is niet alleen lichamelijk vervelend, maar vooral psychologisch raak je in de war.

12-11-2017 | Vrouw | 24
ADHD
Ik ben zo'n 11 jaar geleden begonnen met concerta nadat bleek dat Ritalin slikken 3 keer per dag niet lukte. Eigenlijk altijd tevreden geweest, hielp met concentreren en chaos in mn hoofd. De laatste tijd merkte ik echter vaak dat ik moeite had met slapen, en dat het gebrek aan eetlust vaak zo extreem was dat ik een hele dag niks at. Vooral hierdoor ben ik sinds kort (lees[lees meer...]: 3 dagen) overgestapt van 54mg naar 36mg (met toestemming van mijn arts). Vreemd genoeg merk ik wat hormonale schommelingen, buikpijn, jeugdpuistjes die ik jaren niet heb gehad. Ik wacht het even af voor de rest. (ADHD, Asperger)

06-11-2017 | Man | 27
methylfenidaat (18mg)
ADD
Ik ben begonnen met Concerta om de ADD-verschijnselen te verminderen. Dit middel werkte in het begin zeer effectief (1 x 18 MG), maar na een tijdje ervoer ik het effect minder. Toen ben ik overgestapt op 2 x 18 (1 x 's ochtends en 1 x 's middags). Hierbij merkte ik dat de angstklachten toenamen, maar ook na een paar keer weer minder werden. Echter gold dit ook voor de gewe[lees meer...]nste effecten. Om toch de positieve werking te kunnen ervaren ben ik 1 x 36 ('s ochtends) en 1 x 18 ('s middags) gaan gebruiken. Ik merk nu (na vijf dagen op deze dosis) dat ik de angstklachten helaas ook weer toenemen. Ik merk dat ik mij somberder voel dan normaal, en ik voel mij vooral sociaal onzekerder / stiller. Dit terwijl het daarvoor juist goed met me ging (op dat gebied). Ik ben bang om over te stappen op een lagere dosis omdat ik het juist ook wel een kans wil geven. Wat is jullie mening / ervaring hierin?

28-10-2017 | Man | 39
ADD
Sinds 2010 heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen na de diagnose ADD. Na eerst het opbouwschema gevolgd te hebben, van laag naar hoog tot de conclusie gekomen dat ik veel baat heb bij de 54mg Concerta. Resultaat: Minder chaotisch in mijn hoofd, weer kunnen focussen op studie/werk, beter plannen/organiseren enz.. persoonlijk heb ik geen last gehad van vervelende bijwer[lees meer...]kingen, maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Voordeel is de vertraagde afgifte waardoor er niet de gehele dag om de paar uur Ritalin genomen hoeft te worden. Nadeel is echter de hoge kosten die zelf betaald moet worden bij de Apotheek, daar geen enkele zorgverzekering deze vergoed.