methylfenidaat

Medikinet (118 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

08-09-2020 | Man | 22
ADHD
Ik begon op mijn 16de met concerta , naar zes jaae geslikt te hebben en geen bijwerkingen gehad te hebben. Kreeg ik heel erg last van hyperventilaties en paniekaanvallen. Ik durfde op een begeve moment mijn huis niet meer uit en schrok al als het gordijn bewoog. Nu naar 2 weken gestopt te zijn nig steeds bijwerkingen. Het duurt even voor het concerta uit me lichaam is. Oxa[lees meer...]zepam helpt mij om rustig te blijven en toch nog dagelijkse dingen te kunnen doen en langzamer hand te genezen. Aan iedereen die dit leest : kijk uit met dit medicein. Gebruik het voor school, en niet het dagelijks leven en stop er op tijd mee. En het belangrijkst laat je regelmatig controleren! Ik stop er mee en blijf er van af. Het maakt je eerst compleet , maar het xal je hoe dan ook gaan slopen! Meerdere mensen in mijn omgeveing die dit gebruikte hebben dit ook mee gemaakt op ten duur. Ik dacht ook dat het mij niet zou over komen. Maar helaas. Pas aub op! Ik hoop dat jullie hier iets aan hebbe

23-05-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik gebruik concerta nu al een aantal maanden. Begon met 27mg, dit is na een week verhoogd naar 36mg. Ik neem het soms 2x per dag in, ligt aan de dag. Momenteel neem ik 1x per dag 36mg in de ochtend en als ik de tweede inname nodig heb 27mg. Niet 2x per dag 36mg. Het medicijn werkt goed, alleen het grootste nadeel is het effect op mijn eetlust. Ik kan niks binnenkrijgen, ik[lees meer...] heb ook geen honger gevoel meer. En als ik eet, eet ik met tegenzin. Vaak krijg ik last van misselijkheid en moet ik ervan braken. Binnenkort weer een afspraak bij mijn psychiater, hopelijk is er een manier om dat op te lossen. Ik heb namelijk sinds het begin er al last van, dosering is toen verhoogd naar 36mg vanwege de effectiviteit.

15-04-2020 | Man | 25
ADHD
Werkt goed ik heb ooit de hoogste dosering gehad. maar het bouwd heel langzaam af. Ik merk ook dat ik niet zozeer druk wordt meer zonder medicijnen wat ik vroeger had. ik heb nu meer last van verwarring zonder de medicijnen door alle prikkels die ik op pak. Enkel een min punt van de staat rotaling word volledig vergoed hoewel dit meer fluktueert dan conserta maar go[lees meer...]ed ik betaal gewoon aangezien ik beter presteer en me zelf niet zo verstreek.

05-04-2020 | Vrouw | 24

02-04-2020 | Vrouw | 20
ADHD
Begonnen aan de universiteit en sinds toen lukte het me niet meer met studeren en mijn leven goed op orde houden. Op de middelbare lukte het allemaal prima omdat er veel structuur was en ik het vwo niveau net aan kon. Ouders dachten aan onderpresteren maar dat boeide me niet echt. Toen gaan studeren en naar de huisarts gegaan omdat ik het vervelend vond en ik graag mijn st[lees meer...]udie wilde halen. ADHD diagnose gekregen en toen gestart met concerta 36 mg. Van 54 mg werd ik echt een anti sociale zombie. Met 36 lukt het prima al heb ik wel veel haaruitval laatste tijd. Soms ben ik best wel snel opgefokt en wil ik met rust gelaten worden, grootste deel van de tijd ben ik gewoon mezelf. Fijn middel en ik ga mijn eerste jaar halen waarschijnlijk en raak ik minder snel gefrustreerd en kan ik veel langer met een taak bezig blijven.

03-02-2020 | Man | 22
methylfenidaat (10mg)
ADHD
Ik gebruik dit medicijn sinds ik 11 jaar ben, ik ben nu 22 en het werkt super. Nauwelijks tot geen bijwerkingen. Door dit medicijn kan ik er goed functioneren en ik kan niet meer zonder. Echt een aanrader

30-11-2019 | Man | 43
methylfenidaat (30mg)
ADHD
Makkelijk elke ochtend in nemen en klaar

29-11-2019 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben 17 jaar en weet sinds mijn 14e dat ik ADHD heb. Een diagnose die heel wat duidelijk maakte voor mij. Ik heb vanaf mijn 14e van alles geslikt en geprobeerd. Verschillende medicijnen geprobeerd, soms een paar maanden niks, etc. Ik vertel u even over mijn ervaring met Concerta. Concerta is een heftig middel. Het werkt goed voor de concentratie, maar alles [lees meer...]wat daar niet mee te maken heeft werkt in het nadeel. ADHD hebben heeft veel voordelen en nadelen, maar het is wel hoe je als persoon bent. Ik merkte dat als ik Concerta voor een aantal weken slikte, ik totaal mezelf niet meer was. Ik werd een soort zombie. Je energie, spontaniteit, humor, is allemaal weg. Tijdens de examenperiode heeft het mij gered, maar ik neem dit medicijn niet meer. Alleen als ik het écht nodig heb voor concentreren. Alle negatieve bijwerkingen wogen voor mij zwaarder dan de positieve bijwerkingen. Bij bijwerkingen moet u denken aan: - Elke dag hoofdpijn, soms ook daardoor duizelig of licht misselijk. - Je spontaniteit gaat helemaal weg, voelt je gevangen in je eigen lichaam. Ik had vaak last van huilbuien of angst/paniek (omdat je niet meer jezelf bent, wat echt doodeng is) - Stemmingswisselingen, vooral heel snel boos worden Voor iedereen verschilt het natuurlijk. Het is heel lastig om een goede balans te vinden, ik zoek die nog steeds. Ik hoop dat u wat heeft gehad aan mijn verhaal, mijn ervaringen. Ik wens iedereen met ADHD het beste en hoop dat iedereen voor zichzelf een goede oplossing kan vinden voor zijn/haar moeite/struggles met ADHD.

30-10-2019 | Vrouw | 22
ADHD
Ik heb dit medicijn een aantal maanden geslikt, maar door de bijwerkingen ben ik gestopt. Het maakte mij erg depressief en ik kon mijn emoties niet goed onder controle houden. Werd erg geprikkeld en ik ben een aantal keer uit de bocht geschoten en heb mensen uitgescholden, iets wat ik normaal niet zo snel zou doen. Het heeft mijn hoofd op focus niveau erg geholpen, maar[lees meer...] de rest uit proportie gehaald.

15-10-2019 | Man | 17
methylfenidaat (30mg)
ADHD
Na jaren van slikken ben ik er mee gestopt omdat ik verder kon leven met de bijwerkingen van ADHD tot nu toe dan. Ik heb mijn voortgezet onderwijs met goed gevolg afgemaakt en hetb geleerd om mijn concentratieprobleem met hulpmiddelen goed te krijgen. Mijn gebruik van concerta was top, voor 10 uur in de ochtend innemen en de rest van de dag geen last van hyper gedoe. Ik k[lees meer...]an het iedereen aanraden van jong tot oud.

04-10-2019 | Man | 11
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Concerta werkt prima maar mijn zoon van 11 had teveel last van de bijwerkingen. Zelfs met hem bij de jeugdarts gelopen nu over op medikinet

19-08-2019 | Man | 48
ADHD
had elke dag hoofd pijn met dit pilletje , en moest er nog grof voor bij betalen ook . ben gestopt. Geen hoofdpijn meer

19-08-2019 | Vrouw | 34
ADHD
Wat een ellende was het voor mij. Ik ging van een vrolijk persoon naar een compleet ander persoon ik voelde mijzelf down en verschrikkelijk rot en iedereen om mij heen zag dat ook. Elke keer werd de dosering aangepast en elke keer voelde ik mijzelf rotter. Andere merken waren nog erger. Ik gebruik nu Dexamfetamine van Amfexa. Methylfenidaat was voor mij een persoonlijke [lees meer...]hel

19-08-2019 | Man | 10
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Onze 10 jarige zoon met een zware vorm Autisme en Adhd gebruikt het nu 3 jaar andere merken werken niet of nauwelijks en hij werd daar heel erg ziek van. Zo ziek dat hij voor onderzoek naar het ziekenhuis moest. Ik stelde voor om terug te gaan naar Concerta en hij knapte weer helemaal op. Hij gebruikt het zodat de Adhd onderdrukt word want anders functioneerd hij helemaal[lees meer...] niet. Nu een vrolijk kind mits de dosering goed is. Soms met periodes iets hogere dosering nodig maar zodra hij weer heel negatief word dan gaat de dosering weer iets naar beneden zodat het net genoeg werkt maar dan functioneert hij op veel momenten wel een stuk minder maar je goed voelen is ook belangrijk. Inname tijden zijn 06.45 en 14.15 en het duurt een uur voordat het goed werkt

08-08-2019 | Vrouw | 21

16-06-2019 | Vrouw | 19
ADHD
Ik heb het in de middelbare school altijd heel goed gedaan. Toen ik naar de universiteit ging waren mijn resultaten enorm hard gedaald. Ik was na het eerste jaar niet voor genoeg vakken geslaagd om vakken van het tweede jaar te mogen opnemen. Toen ben ik hulp beginnen zoeken. In oktober kreeg ik na een concentratie onderzoek de diagnose ADHD. Dit verklaarde voor mij [lees meer...]veel en leek voor mij na de uitleg een heel logische diagnose. In maart was mijn eerste afspraak met de psychiater. Die schreef me concerta 36mg voor. In het begin sliep ik slecht en vergat ik te eten. Ik ben sowieso mijn hele leven lang al iemand die moeilijk in slaap valt, maar nu was ik vaak nog wakker om 2u 's nachts. De verminderde eetlust vond ik voordelig, omdat ik iemand was die heel de dag door ongezonde dingen at. Ik had hierdoor ook een beetje overgewicht, dus de eetlustverminderde werking was voor mij een pluspunt, ben intussen 7 kg kwijt (onder toezicht van een diëtiste ook). Op mijn concentratievermogen had de concerta 36mg enkel effect als ik ook echt de motivatie had om te focussen. Als ik uiteindelijk de moed vind en ergens fatsoenlijk ingevlogen ben, ben ik helemaal in die bubbel en is het moeilijk om me aan te spreken of af te leiden. Het gebeurde echter nog te weinig dat ik ook echt ergens fatsoenlijk aan begon. Daarom ben ik, ondanks de al aanwezige bijwerkingen, toch nog 54 mg beginnen nemen. Nu ik deze neem heb ik een hele dag een lichte maar vervelend aanwezige hoofdpijn, voelt zoals een lichte kater. 'S avonds huil ik bijna gegarandeerd en 's nachts ben ik gemakkelijk wakker tot 3-4u. Ik durf ze geen 2 dagen achter elkaar te nemen, omdat mijn slaaptekort dan gewoon veel te groot wordt, en ik me overdag geen mens meer voel. Toen ik dit tegen de psychiater vertelde heeft ze gezegd dat ik door het slaaptekort moet stoppen met concerta (want ze wou niet én concerta én slaapmedicatie voorschrijven), en heeft ze antidepressiva voorgeschreven (wellicht omdat ik letterlijk huilend haar kantoor binnenwandelde). Ik voel mij echter echt niet goed bij haar beslissing en wil deze eigenlijk niet gaan halen, dit heb ik dus ook nog niet gedaan. Momenteel neem ik de concerta van 54mg nog wel, maar enkel om de 2 dagen, omdat ik nu in de examenperiode zit. Dan heb ik letterlijk een patroon van de ene dag slaaptekort, en de andere dag 12u. Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum