Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond verminderde eetlust hartkloppingen moeite met slapen hoofdpijn

20-04-2022 | Vrouw | 35
ADHD
Sinds een paar dagen begonnen met de medicatie, startdosering 30 mg. De eerste dagen voelde ik mij alsof ik onder lichtelijke invloed was. Maar mijn hoofd was rustig, en mijn motorische onrust was ook weg. Daarnaast kwam ik beter uit mijn woorden dan zonder medicatie en voelde ik mij kalmer. Positieve effecten op mijn concentratie. Wat enkele bijwerkingen zoals hoofdpijn e[lees meer...]n bij het begin van inname lichtelijke onrust. Nu op dag 5 en merk dat dat de positieve effecten een stuk minder aanwezig zijn. De dosis zal nog moeten worden aangepast. Maar overal ben ik positief verrast van wat deze medicatie met mij doet.

12-04-2022 | Man | 30
ADHD
Pas op mijn 28e gediagnosticeerd met ADHD & ADD. De laatste jaren ging het mij steeds meer opvallen dat ik van alles vergat, niet rustig ergens kon zitten, alles maar dan ook alles binnen kwam in me hoofd waardoor je je niet meer kon concentreren en bij een gesprek met iemand kon houden. Toen begon het zoeken naar het juiste middel en nog. Hiervoor methylfenidaat gehad zow[lees meer...]el lang (54mg retard) als kortwerkend (4 x 15mg) maar niet overtuigd. De retard werkte te snel uit en gaf meer bijwerkingen en kortwerkende was heel vervelend omdat je constant op de tijd moest letten om het elke 3 uur te nemen anders werkte het uit. Nu had ik nog Elvanse 70mg staan die ik tijdens mijn ADHD onderzoek had gekregen om te testen en dacht ik ga deze maar eens proberen. Eigenlijk lijkt dit veel beter te werken en werkt het veel geleidelijker, en het werkt ook stukken langer (+- 12 uur na inname, duurt wel langer voordat het werkt 1,5 uur ongeveer). Gebruik dit nu weer een weekje dus moet het nog wat langer testen (heb de huisarts hier al van op de hoogte gesteld en kon deze bij de huisarts aanvragen als deze ervaring nog een paar dagen positief blijft). Tot nu toe merk ik vooral dat ik meer concentratie en rust heb, wat erg fijn is. Ook heb ik iets meer energie wat ook erg fijn is gezien mijn chronisch vermoeidheidssyndroom. Als bijwerking heb ik tot nu toe gemerkt; soms wat lichte hoofdpijn, droge mond (lijkt al minder te worden) en verminderde eetlust (opzich heel fijn, kan nu gewoon 3 keer per dag eten en dat is dan genoeg, normaal had ik ALTIJD honger en had ik nooit genoeg). Ik hoop dat dit positief blijft en dat ik hier voorlopig verder mee kan.

07-04-2022 | Vrouw | 44
lisdexamfetamine (90/30/20)
ADHD
Ik gebruikte vroeger ritalin, dat werkte na verloop van tijd niet goed meer. Bij het opstarten met elvanse had ik veel last van hartkloppingen, na verloop van tijd verdween dat. Nu heb ik er geen last meer van.

02-12-2021 | Man | 46
ADD
Bij mij zijn op 45 jarige leeftijd 3 DSM5 classificaties vastgesteld: ADD, ASS en dysthymie. Erg confronterend als je jarenlang allerlei problemen hebt waarvoor geen oorzaak wordt gevonden. Uiteindelijk valt alles op z'n plaats. Om de ADD symptomen te beperken ben ik aanvankelijk gestart met Methylfenidaat 18 en 27 mg. Helaas gaf dit teveel bijwerkingen (onrust, verhoog[lees meer...]de hartslag) Op advies van de psychiater heb ben ik Elvanse 30 mg gaan gebruiken. Wat een verschil! De eigen bijdrage betaal ik graag! Elvanse geeft me de juiste focus op werk en onderdrukt zelfs depressieve klachten (dysthymie). Ik adviseer iedereen dit middel te proberen wanneer Methylfenidaat niet de gewenste effecten of teveel bijwerkingen geeft.

19-11-2021 | Vrouw | 62
ADHD
Na een proef met methylfenidaat en dexamfetamine (Tentin) nu overgestapt op Elvanse (30 mg). Behalve het gemak van maar 1 innamemoment (08:00) is de werking veel geleidelijker: geen pieken/dalen en geen rebound. Ik focus me beter op taken, beheers impulsen veel beter en ben inderdaad veel kalmer. Ik lees dat mensen hier problemen hebben met ‘s morgens stevig eten, terwi[lees meer...]jl je écht wel een bodempje nodig hebt bij dit medicament. Mijn oplossing: de Plenny Shakes van Jimmy Joy. Alle benodigde voedingsstoffen in één drankje en je bent met 440 Kcal gecoverd tot na het middaguur. Want inderdaad: die onderdrukte hongerprikkel is wel iets om in de gaten te houden. En ook ik heb de ervaring dat (lis)dex absoluut niet samengaat met alcohol (ook al is het maar 1 klein glas). Tenzij je misselijkheid en knallende hoofdpijn voor lief neemt.

16-11-2021 | Vrouw | 31
ADD
Ik slik de Elvanse bijna een jaar. In het begin heeft het mij veel gebracht. Ik merkte verschil bij concerta, elvanse is wat soepeler en de focus is meer aanwezig dan bij concerta. Ik vergat altijd de methylfenidaat en dan is elvanse wel fijn. Duur van werking kan tot 2 uur duren. Vervelend is wel als je uitgeslapen hebt of lui in de ochtend je dan elvanse niet meer kan ne[lees meer...]men. En ik merk dat ik erg overprikkeld ben rond 1900/2000 ik neem de Elvanse standaard 0730/0800 uur in. Ik ben nu aan het afbouwen, steeds 10 mg er af. Lees toch veel dat je zonder medicatie blijer bent en meer jezelf bent. Dat gevoel heb ik lang niet ervaren. Vandaar dat ik wil kijken hoe het gaat zonder.

30-09-2021 | Man | 22
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse. Zoals hierboven heb ik wel wat van dezelfde bijwerkingen, die geloof ik bij elke ADHD medicatie voorkomen. Het is wel een stuk gemakkelijk om Elvanse 1x per dag in te nemen. Al moet dit wel vroeg aangezien deze lang doorwerkt, rond de 12 uur. Ik moet nog uitvinden hoe lang deze precies bij mij werkt, dit verschilt ook per persoon. M Maar ik merk wel veel positiever effect op mijn leven met Elvanse. Rij(lessen) gaat stukken beter, ik heb meer "drive" om taken te beginnen en af te maken. Al moet je die focus wel goed richten, wat nog een vak apart kan zijn.. Op mijn werk merk ik iets minder effect, al merk ik wel een beetje verschil. Ik kan nu makkelijker orderenen en wordt iets minder snel afgeleid hierin. Het meeste effect merk ik zover nog met rijlessen. Ik heb niet het idee dat ik 'minder druk in mijn hoofd' ben helaas. Besproken met psychologe, en we hebben het idee dat juist de 'ruimte' die Elvanse me geeft omdat de dagelijkse dingen wat soepeler gaan dus ook vaak voor overdenken kan zorgen. Of juist wat meer onrust. Het is een heel proces, in dosering en ook in hoe je weer met die medicatie om moet gaat! Voor nu blijf ik wel doorgaan met de Elvanse. Ik neem deze nu niet dagelijks, alleen als ik weet dat ik een werkdag heb of ga autorijden. Of als ik weet dat ik ergens geconcentreerd voor moet zijn of veel moet gaan doen op een dag. Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel last je ervaart in je dagelijks leven! Ik vind de eetlust wel de moeilijkste bijwerking. Omdat ik de medicatie vroeg 's ochtends moet nemen, lukt het mij dan vaak niet om te ontbijten en te lunchen. Dan komt pas laat op de middag of laat op de avond weer wat honger naar boven, als het is uitgewerkt. Dat is natuurlijk niet goed voor je lichaam en ik vind het lastig om mezelf dan tóch te forceren te eten. Terwijl ik normaal niet veel moeite met eten heb, alleen het vroege ontbijt als ik weet dat ik weg moet. Anderzijds is dit misschien niet héél erg, aangezien ik ook veel at als stimulering vanuit de ADD, ook al had ik géén honger. Een balans vinden dus :)

22-08-2021 | Vrouw | 31
ADD
Tja, geen enkel middel komt zonder bijwerkingen op het gebied van de bestrijdingen van de ADD symptomen. Het is een voortdurende en eeuwige strijd die je gewoon nooit gaat winnen wat dat betreft. Ben in groep 6 begonnen met Ritalin en af en aan gestopt en dan weer begonnen. Ook een veeg teken natuurlijk als kind zijnde. Wanneer ik niets slik ben ik veel meer mezelf maar d[lees meer...]an komen wel de add kanten enorm naar voren en dat is niet altijd handig. Amfexa en Concertea geprobeerd maar werkte ook niet zoals ik zou willen, plus gigantische bijwerkingen als in letterlijk kotsend op je werk staan en zware hoofdpijnen en spannings kaken. Zou dit middel prima aanbevelen maar alsnog niet super, maar her is het een of het ander uiteindelijk. En verschilt per persoon natuurlijk. Liefste zonder middelen leven uiteraard, maar anders komt die admin nooit af :)

25-06-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Het werkt maar die jeuk als het uitgewerkt is… speldenprikjes, zo voelt het. Ik neem nu antihistamine en dat werkt maar gaat die jeuk nog over?! Iemand die die herkent?

23-05-2021 | Vrouw | 30
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik gebruik nu 2,5 maand de Elvanse, maar het voelt vertrouwd en lijkt langer. Had ik maar eerder geweten van dit medicijn! Na jarenlang af en aan klooien met methylfenidaat, waar ik 20212/2013 de retard versie meerdere keren per dag moest slikken.... en afgelopen jaar de kortwerkende 6 x moest innemen is Elvanse een uitkomst. De eerste tijd vreselijke droge mond, nog st[lees meer...]eeds wel maar dat werd dus echt minder na een maand of 2 ... xylimelts en oral balance waren echt een uitkomst op de ergste dagen, ook al vond ik de smaak ervan ook niet al te lekker... Soms neem ik vlak voor en tijdens de menstruatie wel iets minder in, ik merk dan dat ik meer last krijg van bijwerkingen en ik voel me dan ook goed bij deze aanpassing. De eerste 2 dagen zat ik echt voor mijn gevoel als een super relaxte observeerder tussen allerlei prikkels. Ergens was dat heeeeel fijn, en ergens voelde ik me er niet bij. Dit effect ging weg en is nu zo dat ik soms nog steeds even een prikkelarmere omgeving moet opzoeken/ koptelefoon met meditatie muziekje. Wel kan ik alles veel beter filteren, handel ik minder impulsief, ik overzie sommige dingen beter en laat vaak zelfs mensen uitpraten. Ik heb dan nog steeds allang 3 hele antwoorden klaar met bijbehorende gevolgen, maar ze komen er uit als een samenhangend geheel :-) Ik ben blijkbaar iemand met een snel metabolisme, dus ik neem het (IN OVERLEG MET SPECIALIST!!) 2 x daags in. In de ochtend rond 6 uur 50 mg, rond 13:00 30 mg. In het begin wat te snel gegaan met ophogen, waardoor ik niet lekker werd (rode wangen, soort opvliegers, duizelig, misselijk enz). Ook had ik in die periode een muscle twitch in mijn linker bovenarm. Toen 1 dag gestopt om te kijken of de klachten afnamen en dat klopte. Toen teruggegaan van 70 naar 40mg en uiteindelijk langzaam uitgebouwd tot huidige dosering. Ik voel me meer steady, maar ik probeer ook in de weekenden rond dezelfde tijd op te staan. Ik merk dat al later opstaan en bijv 1 capsule / 2 x lagere dosis innemen meestal een negatief effect had op mijn stemming, soort van licht afkicken denk ik. Het is zeker geen wonder middel zoals iemand eerder beschreef, maar een dag zonder zou ik niet echt willen .... Ik ben meer mijzelf, zoals ik mij prettig voel en wil zijn!

19-04-2021 | Vrouw | 16
ADHD
Ik ben veel afgevallen, wat ik best wel vervelend vond aangezien ik altijd al tegen de ondergrens aanlag. Nu ben ik daar dus overheen gegaan. Daarnaast is eetlust sterk verminderd en heb ik het vaak opeens koud. Maar het gaat nu supergoed met school en ik heb er erg veel baat bij! Ik haal veel voldoendes en kan me urenlang concentreren zonder moeite. :)

04-04-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds 2 weken gebruik ik lisdexamfetamine 30 mg. Ga volgende week ophogen naar 50 mg. Heb na inname een uur wat hart kloppingen, en gehele dag kan mijn bloeddruk wat hoger zijn. Van mezelf een te lage bloeddruk dus geen vervelende bijwerking. Mijn darmen waren wat onrustig maar dat gaat al stuk beter. Wel nog veel gasvorming. Het zorgt voor meer rust in mijn hoofd en bete[lees meer...]re / langere focus en concentratie op wat ik op dat moment wil doen. Ben benieuwd naar de 50 mg!

08-03-2021 | Man | 34
lisdexamfetamine (20mg)
ADHD
Al meer dan een jaar gebruik ik Elvanse ( lisdexamfetaminedimesylaat) 40 mg per dag. Het medicijn doet wat het moet doen; mijn ADHD klachten nemen af. Ik ben minder afgeleid, hierdoor lukt me om beter te focussen op mijn taken. Ik heb beter overzicht. Ik ben minder onrustig. Zonder Elvanse zou het me niet zijn gelukt om te stoppen met mijn verslavingen. En daar ben[lees meer...] ik dit medicijn ontzettend dankbaar voor. De bijwerkingen van dit medicijn waren bij lange na niet zo heftig als bij Ritalin. Hierdoor nam ik ze voor lief. Ik ben nu op een punt gekomen dat ik deze bijwerkingen als vervelend en ongewenst ervaar. Ik krijg een zeer droge mond, tong begint te scheuren, kaakspieren zijn strak samengetrokken en mijn spieren op mijn lijf staan de de hele dag door strak van de spanning. Ik sport, ik slaap goed, heb een gezond eetpatroon en doe aan meditatie. Ondanks dit lukt het me niet om mijn spieren te ontspannen. Nu ben ik een jaar verder en ik begin de effecten te ervaren hiervan en dat is niet prettig. Ik loop nu bij de fysiotherapeut omdat de spierspanning in mijn nek en schouders niet meer houden is. Waar ik erg van schrik is dat wanneer ik een dagje besluit om Elvanse over te slaan ik die dag niet vooruit te branden ben. Ik ben uitgeput en mijn lijf lijkt dan pas echt te voelen hoe uitgeput het werkelijk is. Ik vind dit niet fijn, ik vind dit eng zelfs. Ik wil daarom gaan afbouwen en stoppen ermee. Het zal niet makkelijk zijn, maar ik hoop dat dit gaat lukken.

02-03-2021 | Vrouw | 16
Autisme
Werkt goed. Moe erna en omdat je de hele dag ongeveer gefocused bent en dit medicijn 12 uur werkt en het dan uitgewerkt is is het wel jammer dat je dan niet zoveel concentratie en motivatie hebt en je krijgt het wat koud maar wel beetje transpireren

22-02-2021 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (50MG)
ADHD
In november 2019 heb ik een eerdere reactie geplaatst over de start van mijn gebruik. Ik ben toen van 30MG op 50MG overgestapt. Na ongeveer driekwart jaar wou ik kijken of ik wat kon afbouwen. Ik ben toen van 50MG naar 40MG en vervolgens 30MG gegaan. Hier merkte ik dat ik weer neerslachtig werd, prikkelbaar en richting depressieve gevoelens/gedachtes ging. Ik ben vervolgen[lees meer...]s weer teruggegaan op 50MG en slik dat nu nog steeds. Ik merk dat de werking van de medicatie per dag verschilt. Het ligt er echt aan hoe ik uit bed stap, wat en hoeveel ik gegeten heb, wat ik die dag ga doen en hoe ik me over het algemeen voel. De ene dag is het voor mij een wondermiddel de andere dag raak ik mijn zenuwen niet kwijt. Ik vraag me af of andere ook zo'n constant gejaagd gevoel hebben, alsof je kind bent en je de volgende dag op schoolreis gaat (erg vervelende zenuwen). Samen met de psychiater heb ik gesproken over het veranderen van medicatie. Eerder heb ik anti-depressiva erbij geslikt om van het zenuwachtige gevoel af te komen, dit werkte averechts en daarom snel weer mee gestopt. Ik ben mij nu aan het inlezen in Strattera, zie hier veel positieve verhalen over. Omdat ik een slechte ervaring heb gehad met andere medicatie voor ADHD twijfel ik enorm. Ook wordt de eigen bijdrage van Strattera niet vergoed, bij Elvanse wel. Al met al ben ik positief over het gebruik van Elvanse, zou op het moment niet zonder willen/kunnen. Als ik de medicatie niet gebruik ben ik niet vooruit te branden en is alles teveel, word snel boos/geïrriteerd en lig het liefst de hele dag in bed. Met medicatie ben ik meer 'mezelf'. Ik overzie dingen prima, eerst denken dan doen i.p.v. andersom, ik irriteer me niet aan alles en iedereen en kan 9/10 keer zonder al te veel prikkels de dag doorkomen. Nogmaals ligt het er ook echt aan hoe ik me voel. Elke dag/uur/minuut blijft voor de meeste personen met ADHD een verassing hoe je je voelt, alleen is het met deze medicatie voor mij een stuk stabieler en kan dingen meer relativeren. Ik hoor graag of mensen ook last hebben van gejaagdheid/zenuwen en wat zij daar eventueel aan doen/hebben gedaan.

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine (50mg)
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top