lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine (50mg)
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Na gebruik methylfenidaat met ongewenste resultaten overgestapt op dexamfetamine (Elvanse). Tot nu toe bij 50mg het beste resultaat. Meer ruimte in mijn hoofd, focus en daadkracht. Na jaren van chaos, inefficiëntie, frustratie en stress een hele fijne ontwikkeling.

23-10-2020 | Vrouw | 25
ADHD
Ik ben sinds 2 maanden begonnen met Elvanse. Begonnen met 20mg omdat ik in het verleden een angststoornis heb gehad, na 2 weken 30 mg en ik zit nu sinds een week op 50mg 1 keer per dag. De eerste paar weken heb ik veel last gehad van het rebound effect, na 5 a 6 uur werkte het medicijn uit en werd ik erg moe en kreeg ik hoofdpijn. Ik voelde me soms ook warrig en snel geï[lees meer...]rriteerd. Ik moet zeggen dat al die bijwerkingen nu weg zijn sinds ik op 50 mg zit. Het werkt onwijs goed voor mijn concentratie en chaotisch zijn. Ik ben minder snel afgeleid in alles, ik kan rustiger gesprekken voeren en heb oprecht het idee dat ik slimmer ben of slimmer over kom. Klinkt een beetje gek... Maar omdat ik naar mijn idee een stuk kalmer in mijn hoofd ben, sla ik ook veel meer informatie op die normaal langs me heen gaan, bijvoorbeeld dingen voor school of het nieuws. Maar ook omdat ik beter kan luisteren naar wat andere zeggen en minder impulsief antwoorden geef. Verder voel ik me door dit medicijn niet euforisch, wat ik met Ritalin wel eens had. Heb wel dat ik de eerste 2 uur na inname soms een beetje angstig kan zijn, of somber. Ik kan het gevoel niet goed uitleggen. Hebben meer mensen hier last van? Misschien is dat omdat mijn lichaam er nog even aan moet wennen.

23-10-2020 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)

18-10-2020 | Vrouw | 36
ADHD
Sinds 3 mnd weet ik dat ik ADHD heb. Gelijk begonnen met medicatie. Eerst met ritalin maar dat werkte zo kort dat er niet tegen te slikken was. Als het werkte, voelde ik me wel goed. Daarna concerta geprobeerd maar de bijwerkingen waren te heftig. Daarna op Elvanse overgegaan. Begonnen met 20mg waar ik niks van merkte, ook 30 en 40mg had te weinig effect. Nu op 50 mg. De b[lees meer...]ijwerkingen waren in het begin heftig maar die ebden langzaam weg. De slapeloosheid en droge mond zijn wel nog aanwezig en ook de mindere eetlust. Ik functioneer er zeker op mijn werk wel beter op. Mijn focus is veel beter. Maar ik merk ook wel wat nadelen die ik in het begin niet of minder voelde. De prikkelbaarheid blijft en ik ben minder spontaan.

07-08-2020 | Vrouw | 23
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Na de gewone dexamfetamine moeten overstappen naar Amfexa. Met Amfexa meer bijwerkingen dan voordelen van de medicatie. Daarom probeer ik nu Elvanse voor ongeveer een maand. Het werkt heel prettig voor mij. 1 keer per dag een pil in de ochtend en verder hoef je er niet meer over na te denken. De bijwerkingen zijn ook minder, ik denk doordat de langwerkende medicatie mind[lees meer...]er pieken en dalen geeft dan 2 of 3 keer per dag een dosis. Ik heb alleen wat minder eetlust en wat meer dorst. Ben ook wat moe, voor ongeveer een uur, wanneer het uitwerkt na zo'n 8 uur. Maar dat vind ik allemaal niet erg, er is prima mee om te gaan. En natuurlijk heb ik meer controle over waar ik mijn aandacht op vestig en verlopen mijn dagen een stuk minder chaotisch.

02-08-2020 | Man | 45
ADD
Van dex nu 2 weken overgestapt op Elvanse . Week 1: - prikkelbaar. - hoofdpijn. - negatieve gedachten. - onrustig gevoel. - chaotischer dan met dex. Week 2: - Alle bovenstaande ebt langzaam weg, en er is rust. - Mijn partner zegt dat ik toegankelijker ben. - Verlaagd libido. Ik ga het 4 weken proberen, en zoals het er nu uitziet ga ik niet meer t[lees meer...]erug naar dexamfetamine.

30-07-2020 | Vrouw | 30
ADHD
Sinds maart dit jaar gebruik ik Elvanse 30. Diagnose adhd. Eerder al methylfenidaat gebruikt maar te veel bijwerkingen en ik vergat het in te nemen. Elvanse is een wereld van verschil. Ik voel me rustiger, meer concentratie, meer overzicht en discipline. Begon met 30 en ook 50 geprobeerd, maar 30 is het fijnste. Helaas heb ik wel last van een aantal bijwerkingen. Ik tra[lees meer...]nspireer echt veel meer dan voorheen. Een rondje stofzuigen en het zweet loopt over m'n rug. Daarnaast heb ik af en toe last van m'n ogen, dat ik niet goed kan focussen op voorwerpen. Ook lijkt het of ik meer zwarte vliezeltjes zie dan voorheen. En als laatste een verminderd libido. Omdat de voordelen nu nog opwegen tegen de nadelen blijf ik het nog wel gebruiken.

10-07-2020 | Vrouw | 43
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Via vrienden wel eens ritalin gebruikt. Jakkes, leuk om door te kunnen gaan op festivals maar voelde niet als iets wat ik nodig zou hebben als medicijn. Die agitatie, de gejaagdheid, de eerdere vraag van de huisarts of ik ADHD zou kunnen hebben had ik daardoor voor mezelf al negatief beantwoord.. Via omzwervingen, depressie/sociale angststoornissen, jaren later tóch voor [lees meer...]de zekerheid diagnostiek ADHD. Ik was 42 toen ik de diagnose kreeg. Poeh.... Vanwege depressie in het verleden was dex of lisdex eerste keus. Elvanse was net op de markt. In een aantal weken is de dosering opgebouwd naar 70 mg. Vanwege een verhoogde bloeddruk clonidine ernaast (wordt bij ADHD ook voorgeschreven vanwege het versuffende effect begreep ik). Bij start van 30mg merkte ik bijna niets, voelde echter wel verdriet en teleurstelling. Had te hoge verwachtingen en was ongeduldig. De ophoging naar 50mg deed wél wat. De eerste twee dagen leek het in te slaan als hele mellow XTC. Iedereen was lief, ik kon vol geluk naar de wereld om mij heen kijken. Uurtje later vervaagde die gevoelens wat en deed het vooral iets met de helderheid in mijn hoofd. Op mijn werk merkte ik de verbeterde aandacht, collega’s idem, minder snel afgeleid zijn. Bij de evaluatie durfde ik niet te hopen op de mogelijkheid tot nóg meer verbetering. De psychiater stelde echter voor om 70mg te proberen. Ach, als ik aan de periode daarna denk. De wereld ging voor me open. Was het met 50mg nog hard werken en last van vermoeidheid, met 70mg verdween stress als sneeuw voor de zon. Ik kan nu nl taken ‘parkeren’ zonder in paniek te raken dat ik het zal vergeten, zelfbeeld stijgt enorm want ik maak iets af, onthou waar ik mee bezig ben, durf nieuwe dingen te gaan leren omdat ik het vertrouwen heb dat mijn brein meewerkt. Na ongeveer 4 maanden met medicatie reed ik uit werk terug naar huis en besefte ineens dat ik ok ben. Ik ben goed in wat ik doe. Na jaren worstelen met stemmingswisselingen, uitputting en somberheid ben ik klaar met diagnostiek en behandeling. Elvanse is geen toverstokje, dat is medicatie nooit. Maar nondeju, mijn leven is er wel heel veel lichter van geworden (ben inmiddels ook gestopt met antidepressiva die ik ervoor slikte). Na nog een paar maanden verder en in een zeer stressvolle periode, vlak voor vakantie, vraag ik mij af of het gebruik van Elvanse bij hoge stress en vermoeidheid tot reboundeffecten leidt. Alsof de laatste loodjes voor vakantie tijdens werkingsduur Elvanse nauwelijks voelbaar zijn maar erna er driedubbel en dwars uitkomen. Herkenbaar voor iemand?

29-05-2020 | Man | 40
ADD
Ten opzichte van de voorloper voor mij een verschil van dag en nacht. Véél gebruiksvriendelijker door geen gedoe meer met die innametijden waarbij je steeds je hoofd breekt over op welke momenten je het zou moeten innemen. Rust aan je kop! Wat ook enorm speelt is dat de schommelingen gedurende de dag die ik met de andere bekende ADHD-middelen had ik met Elvanse nooit me[lees meer...]er heb. Dat is echt nogal een verschil. Nooit meer last van die heftige irritaties en chagrijnigheid rond de momenten dat het middel start met werken en weer uitwerkt. Pfoe da's winst hoor. Mijn kwaliteit van leven stijgt daardoor enorm. Ik slik het nu een half jaar. De start van het ADHD (ik heb uiterlijk ADD denk ik) diagnosetraject vorig jaar was een weg met hobbels en toch hoop onrust en verwarring. Achteraf een moeilijke tijd, het uittesten van verschillende medicatie ondanks goede begeleiding vond ik achteraf pittig. Aan het eind van dat traject kwam Elvanse als optie op de markt. Het was de duidelijke winnaar van alle medicatie voor ADHD die ik in dat traject onder medische begeleiding uitprobeerde. De juiste dosering zoeken duurde ook nog maanden helaas, sterkte voor als je nog in dat traject zit.

28-03-2020 | Vrouw | 25
lisdexamfetamine (70mg)
ADHD
Overgestapt omdat Amfexa veel bijwerkingen had zonder te doen wat het moest doen. Slikte daarvoor dexamfetamine, ook een hoge dosering. Ik had in het begin wat last van kramp in mijn handen en een droge mond, maar nu enkel nog een wat droge mond soms. Ik vind het een verademing vergeleken met amfexa, heb nu weer innerlijke rust, concentratie en controle, en daarin alle rui[lees meer...]mte om mijn creatieve, actieve zelf te zijn. Heel fijn dat het op een lege maag kan worden ingenomen, maakt de ochtend routine stukken makkelijker. Kan makkelijk dutjes doen terwijl het op volle kracht is. Vind ook de langdurige werking heel fijn, de werking houdt een hele werkdag aan ipv een paar uur en dan weer een nieuwe dosering. Ook kan ik ze hierdoor thuis laten en kan ik dus geen pillen vergeten/kwijtraken. Dat geeft rust. Ook helpt het om niet om de paar uur herinnert te worden aan 'ik moet pillen slikken om te functioneren', een vervelend gevoel wat ik soms had, maar sinds Elvanse niet meer. Dosering was even puzzelen, maar zo werkt dat nou eenmaal. Ik ben erg tevreden!

27-02-2020 | Vrouw | 28
ADHD
Begonnen met 70 mg Levanse. Merkte echter dat ik niet ‘helemaal op de wereld’ was. Afwezig, dromerig, wazig en niet scherp. Gestart met 50mg en dat ging super! Gebruik het nu een tijd en heb het gevoel dat de werking afneemt nu ik het langer gebruik? Herkent iemand dit? Op het werk geregeld overprikkeld en het is zeker een contrast met hoe het is zonder medicatie haha, maa[lees meer...]r naar mijn beleving was dit in de startsfase van de medicatie stukken minder.

27-02-2020 | Vrouw | 28

07-02-2020 | Vrouw | 17

10-12-2019 | Vrouw | 37
lisdexamfetamine (30mg)
ADD
Gebruik t nog te kort om echt ervaring te delen. Ik heb gevoel meer baas te zijn over mijn lichaam

27-11-2019 | Vrouw | 24
ADHD
Omdat lis-dexamfetamine pas net in Nederland verschenen is en er nog niet veel ervaringen te vinden zijn, wil ik mijn ervaring alvast met jullie delen. Ik ben sinds juli gediagnosticeerd met ADHD (add). Ik ben toen begonnen met het slikken van methylfenidaat en heb alle mogelijke doseringen geprobeerd. Helaas kreeg ik hier onwijs veel bijwerkingen van en de rebound was [lees meer...]klein gezegd verschrikkelijk. Na dit uitgeloten te hebben ben ik overgestapt op dexamfetamine 15MG per dag. Dit ging redelijk goed, maar ik wou liever geen kort werkende medicijnen slikken en daarom heb ik samen met de arts besloten om over te stappen op lis-dexamfetamine. Nu slik ik sinds 15 dagen lis-dexamfetamine 30MG per dag en dat gaat tot nu toe redelijk goed. Ik heb wel erg veel last van zenuwachtigheid en dat wordt soms wel verstrekt door het medicijn. Echter heb ik dit niet heel mijn leven gehad, dus hopelijk wordt dit vanzelf minder. Ook heb ik minder eetlust en spanning in mijn kaak, dit had ik ook al met de andere medicatie. Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar een hogere dosering start ik vanaf morgen met 50MG per dag. Ik ben dus zeker tevreden met de lis-dexamfetamine. Ook krijg je (een deel) de eigen bijdrage terug via www.terugbetaalregeling.nl Niet geschoten is altijd mis, dus je kan het altijd proberen :)

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum