lisdexamfetamine

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

20-04-2022 | Vrouw | 35
ADHD
Sinds een paar dagen begonnen met de medicatie, startdosering 30 mg. De eerste dagen voelde ik mij alsof ik onder lichtelijke invloed was. Maar mijn hoofd was rustig, en mijn motorische onrust was ook weg. Daarnaast kwam ik beter uit mijn woorden dan zonder medicatie en voelde ik mij kalmer. Positieve effecten op mijn concentratie. Wat enkele bijwerkingen zoals hoofdpijn e[lees meer...]n bij het begin van inname lichtelijke onrust. Nu op dag 5 en merk dat dat de positieve effecten een stuk minder aanwezig zijn. De dosis zal nog moeten worden aangepast. Maar overal ben ik positief verrast van wat deze medicatie met mij doet.

20-03-2021 | Vrouw | 35
lisdexamfetamine (20mg)
ADHD
Ik gebruik nu iets langer dan een half jaar de lisdexamfetamine, Hiervoor had ik methylfenidaat concerta. Daar had ik veel bijwerkingen van en ervaarde niet de gewenste werking. De elvanse doet zijn werk super! Begonnen met 20 mg, dat haalde niet genoeg uit. Daarna 30, dat was het ook nog net niet. Toen 40 en dat beviel goed. Heb nog even 50 geprobeerd maar dat was net[lees meer...] te veel. Ik gebruik rond 9 uur s'morgens 2x 20 mg en het werkt ongeveer 9 tot 10 uur bij mij. Dat kan verschillen bij ieder persoon. +punten: Het zorgt ervoor dat er minder prikkels binnen komen en heb meer rust in mijn hoofd en lichaam. Ik pulk overdag amper meer aan mijn lichaam (alleen s'avonds haal ik dat vaak weer in) Ik kan rustiger met situaties omgaan, zonder dat mijn hoofd al 88 scenario's verder is. Mijn concentratie is 10 keer beter en maak taken ook gemakkelijker af, ik vergeet ook minder dingen en mijn werk is hier ook erg tevreden over. Ik ben opgewekter en meer energie om dingen te ondernemen. Plekken die erg prikkelrijk zijn durf en kan ik weer aan, en ben daarna niet uitgeput of overprikkeld. -punten: Slapen ging in het begin erg slecht, maar is nu ook beter. Vrijwel iedere dag een extreem droge mond aan het einde vd dag, maar met snoepjes en een klein flesje drinken op zak gaat dat prima. Sinds een maand of 2 af en toe last van "opvliegers" eerst heel warm, zweten, misselijk, wit....daarna koud en koud zweet. Mijn menstruatie blijft ook zo goed als uit sinds het gebruik. Maar dat kan nog rechttrekken met langer gebruik. Ik raad het iedereen aan in ieder geval, nou kan ik niet beloven dat het bij ieder zo goed werkt natuurlijk, maar het is het proberen waard.

04-12-2020 | Man | 36
lisdexamfetamine
ADHD
Een week geprobeerd het verergerde alles waar ik het eigenlijk tegen nam. Terug naar Methylfenidaat dit werkt. Maar is onhandig.

18-10-2020 | Vrouw | 36
ADHD
Sinds 3 mnd weet ik dat ik ADHD heb. Gelijk begonnen met medicatie. Eerst met ritalin maar dat werkte zo kort dat er niet tegen te slikken was. Als het werkte, voelde ik me wel goed. Daarna concerta geprobeerd maar de bijwerkingen waren te heftig. Daarna op Elvanse overgegaan. Begonnen met 20mg waar ik niks van merkte, ook 30 en 40mg had te weinig effect. Nu op 50 mg. De b[lees meer...]ijwerkingen waren in het begin heftig maar die ebden langzaam weg. De slapeloosheid en droge mond zijn wel nog aanwezig en ook de mindere eetlust. Ik functioneer er zeker op mijn werk wel beter op. Mijn focus is veel beter. Maar ik merk ook wel wat nadelen die ik in het begin niet of minder voelde. De prikkelbaarheid blijft en ik ben minder spontaan.

30-01-2021 | Man | 37
ADD
Ik slik nu al een poosje deze medicatie. En hoe raar het ook klinkt hoor ik stemmen die beweren dat ze van de overheid zijn.

29-02-2020 | Vrouw | 37
lisdexamfetamine (30Mg)
ADHD
Ik ben gestart met 30 Mg en 3 weken later is dit verhoogd naar 50 Mg. Bij 50 Mg voelde ik mij niet prettig, daarom terug gegaan naar 30 Mg. Alleen heb ik het idee dat het maar een uur of 4/5 zijn werk doet, ondanks dat het een langwerkend medicijn moet zijn. Ik neem nu in overleg 1 x 30 Mg om 07:00 uur en 1 x 30 Mg rond 12:00 uur. Dit gaat wel beter, maar ik heb aan het ei[lees meer...]nd van de middag toch weer een dip en het idee dat het niets meer doet. Hebben jullie ook het idee dat het niet erg lang werkt? En hebben jullie misschien tips over hoe jullie dit doen?

10-12-2019 | Vrouw | 37
lisdexamfetamine (30mg)
ADD
Gebruik t nog te kort om echt ervaring te delen. Ik heb gevoel meer baas te zijn over mijn lichaam

18-02-2020 | Vrouw | 38
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Ik merk dat het goed werkt op het gebied van planning en ik ben actiever. Kom sneller tot actie. Anderen vinden mij duidelijker in mijn verhaal en minder druk en hak op de tak. Ik ben ook minder moe en overzie de dag/week beter. Ik heb echter wel veel last van de bijwerkingen. Ik voel me extreem nerveus met spanning in mn spieren en hoge ademhaling. Ook last van hartkl[lees meer...]oppingen en duizeligheid. Eigenlijk wel gedurende de hele dag. vooral als ik tot rust kom. In het weekend neem ik m niet en dan voel ik me wel rustig (nl niet nerveus), maar wel weer erg moe en moeilijk tot actie te komen. De vraag is dus...werken de bijwerkingen op tegen de voordelen?! ik weet het nog niet.

29-10-2022 | Vrouw | 39

16-04-2020 | Vrouw | 39
lisdexamfetamine (70)
ADHD
Ruim 4 maanden geleden ben ik begonnen met Elvanse na de diagnose ADHD. Na verschillende doseringen geprobeerd te hebben is er gekozen voor de hoogste dosering die op dit moment is toegestaan, 70 mg. Ik voelde mij direct rustiger en beter door alleen werkte het medicijn helaas een stuk korter dan de beloofde 12/13 uur. Met als resultaat dat ik halverwege de middag mij [lees meer...]slechter begon te voelen. Na een paar maanden kreeg ik steeds meer last van klachten. Ik ging mij weer juist angstig en opgejaagd voelen. Ook kreeg ik allerlei tintelingen in mijn tenen en vingers en voelden een paar tenen zelfs dood aan. De tintelingen en het dode gevoel bleken het syndroom van Raynaud te zijn, wat een bijwerking van Elvanse kan zijn. Na controle bij de huisarts bleek mijn hartslag te hoog te zijn. Op mijn fitbit zag ik terug dat sinds de start van Elvanse mijn hartslag in rust in stijgende lijn omhoog was gegaan. Dus noodgedwongen gestopt met Elvanse. De tintelingen en het dode gevoel waren snel verdwenen en ook mijn hartslag gaat weer omlaag.

20-10-2019 | Vrouw | 39
ADHD
Heb 6 jaar dexamfetamine gebruikt. 3 x per dag 4 stuks van 2,5 mg. Werkte als een wonder bijna geen bijwerkingen uiterste concentratie topmiddel. Mijn doxhter gebruikte dit ook voor school prestaties waren goed. Toen kwam het droevige nieuws dat we over moesten stappen op amfexa. 4-5 weken gebruikt om te kijken hoe het effect was. 3 x per dag 2 tabletten. Er gebeurde bij m[lees meer...]ij en me dochter letterlijk niks.. net op je niks innam. Concentratie totaal verloren veel fouten op me werk, kan geen seconde stilzitten. Heel onrustig en vreetbuien. Het gaat bergafwaarts bij me dochter op school. Echt een drama. Enigste wat ik voelde was hartkloppingen. Nu sinds 4 dagen begonnen met 1 x per dag elvanse 50 mg( staat gelijk aan 14,6 mg dexamfetamine) Tot nu toe zeeeer tevreden zelfde gevoel als met de oude dexamfetamine. Enigste nadeel is dat ik na de middag moe begin te worden en het uit begint te werken.. ik pak eerst 1 week 50 erna probeer ik 2 x 50 ik hou jullie op de hoogte. Kosten zijn belachelijk 100 euro voor een potje van 30 stuks kan gedeclareerd worden maar zit wel een verhaal bij

07-04-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (70mg)
ADD
Sinds mijn diagnose in 2018 ben ik uiteindelijk beland op een fijn wekend medicijn dexamfetamine 2,5 mg van de magistrale bereider. Eindelijk had ik de rust in mijn hoofd en functioneerde ik naar behoren, totdat de apotheek zonder enige reden of overleg met een specialist andere medicatie mee gaf. Allereerst Tentin een totaal verkeerd effect had en daarom werd ik over gez[lees meer...]et naar Elvanse eerst 30 mg, dat werkte amper tot niet, dat is opgebouwd naar 70 mg. In december met alle klachten naar de huisarts gegaan die mij weer terug verwees naar een specialist en waardoor ik op een wachtlijst terecht ben gekomen van maanden. Maanden lang functioneer ik niet naar het eerdere resultaat, val ik terug in neerslachtige buien en heb ik totaal geen concentratie meer. Wel tot de conclusie gekomen dat Elvanse niet het gewenste resultaat bereikt en nu nog altijd niet verder ben door een wachtlijst. Onbegrijpelijk ook dat een apotheek je zomaar overzet naar een ander medicijn en dat ik nu door het niet werken van de medicatie die door een apotheker is voorgeschreven terug verwezen word naar een specialist.

24-01-2021 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)
ADD
Van alles geprobeerd aan medicatie. Eigenlijk altijd last van alle bijwerkingen. Elvans is het 4e middel begonnen met 30 mg. Was te veel nu 20mg. Prettig 1x per dag, maar de bijwerkingen zijn ook bij deze medicatie fors. Ben slechts een maand bezig met 20mg. Dus kijk t nog even aan.

23-10-2020 | Vrouw | 40
lisdexamfetamine (20)

29-05-2020 | Man | 40
ADD
Ten opzichte van de voorloper voor mij een verschil van dag en nacht. Véél gebruiksvriendelijker door geen gedoe meer met die innametijden waarbij je steeds je hoofd breekt over op welke momenten je het zou moeten innemen. Rust aan je kop! Wat ook enorm speelt is dat de schommelingen gedurende de dag die ik met de andere bekende ADHD-middelen had ik met Elvanse nooit me[lees meer...]er heb. Dat is echt nogal een verschil. Nooit meer last van die heftige irritaties en chagrijnigheid rond de momenten dat het middel start met werken en weer uitwerkt. Pfoe da's winst hoor. Mijn kwaliteit van leven stijgt daardoor enorm. Ik slik het nu een half jaar. De start van het ADHD (ik heb uiterlijk ADD denk ik) diagnosetraject vorig jaar was een weg met hobbels en toch hoop onrust en verwarring. Achteraf een moeilijke tijd, het uittesten van verschillende medicatie ondanks goede begeleiding vond ik achteraf pittig. Aan het eind van dat traject kwam Elvanse als optie op de markt. Het was de duidelijke winnaar van alle medicatie voor ADHD die ik in dat traject onder medische begeleiding uitprobeerde. De juiste dosering zoeken duurde ook nog maanden helaas, sterkte voor als je nog in dat traject zit.

31-10-2021 | Vrouw | 41
ADD
Direct begonnen met 50 mg..vond het een verademing dat je maar 1 keer per dag aan de medicijnen hoeft te denken. De werking gaat zeer geleidelijk dus geen opgejaagd gevoel..helaas vanaf uur of 2 doodmoe..kwam alsnog niets uit mijn handen. Bleek dat hij al vrij vroeg piekte. Dus verhoging naar 70 gekregen. Vermoeidheid was gelukkig over maar helaas verbeterde mijn concentra[lees meer...]tie er niet van..begin erge hartkloppingen en nu na naar 4 weken gebruik nog steeds last van snel geïrriteerd..chagerijnig..snel boos...helaas dit middel is t niet voor mij

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum