Ervaringen met Elvanse

lisdexamfetamine

droge mond verminderde eetlust hartkloppingen moeite met slapen hoofdpijn

03-07-2022 | Man | 34
ADHD
ADHD - Borderline - OCD - Angst Neem het regelmatig in. Bij onregelmatigheid zal de medicatie spiegel in de war raken waardoor het hele ritme uit balans zal raken. Structuur is aanbevolen.

08-03-2021 | Man | 34
ADHD
Al meer dan een jaar gebruik ik Elvanse ( lisdexamfetaminedimesylaat) 40 mg per dag. Het medicijn doet wat het moet doen; mijn ADHD klachten nemen af. Ik ben minder afgeleid, hierdoor lukt me om beter te focussen op mijn taken. Ik heb beter overzicht. Ik ben minder onrustig. Zonder Elvanse zou het me niet zijn gelukt om te stoppen met mijn verslavingen. En daar ben[lees meer...] ik dit medicijn ontzettend dankbaar voor. De bijwerkingen van dit medicijn waren bij lange na niet zo heftig als bij Ritalin. Hierdoor nam ik ze voor lief. Ik ben nu op een punt gekomen dat ik deze bijwerkingen als vervelend en ongewenst ervaar. Ik krijg een zeer droge mond, tong begint te scheuren, kaakspieren zijn strak samengetrokken en mijn spieren op mijn lijf staan de de hele dag door strak van de spanning. Ik sport, ik slaap goed, heb een gezond eetpatroon en doe aan meditatie. Ondanks dit lukt het me niet om mijn spieren te ontspannen. Nu ben ik een jaar verder en ik begin de effecten te ervaren hiervan en dat is niet prettig. Ik loop nu bij de fysiotherapeut omdat de spierspanning in mijn nek en schouders niet meer houden is. Waar ik erg van schrik is dat wanneer ik een dagje besluit om Elvanse over te slaan ik die dag niet vooruit te branden ben. Ik ben uitgeput en mijn lijf lijkt dan pas echt te voelen hoe uitgeput het werkelijk is. Ik vind dit niet fijn, ik vind dit eng zelfs. Ik wil daarom gaan afbouwen en stoppen ermee. Het zal niet makkelijk zijn, maar ik hoop dat dit gaat lukken.

28-11-2023 | Vrouw | 35
lisdexamfetamine (60)
ADHD
Pas onlangs - op 35 jarige leeftijd - een diagnose gekregen. Het is heel druk in mijn hoofd, ik ben heel kritisch op mezelf, perfectionistisch en pas tevreden als ik productief ben. Het is heel moeilijk om me te ontspannen, omdat rusten als tijdverspilling aanvoelt. Elvanse voorgeschreven gekregen, omdat rilatine te veel op het gemoed zou werken. Begonnen met 20mg, een wee[lees meer...]k later naar 40mg en zit nu al enkele weken op 60mg. Vorige week 2 dagen 30mg geslikt, omdat ik me behoorlijk emotioneel begon te voelen. Ook heb ik artrose in beide knieën die aanzienlijk erger werd (bijna niet te houden zelfs), gelijklopend met de verhoging Elvanse. Zag nu in de reviews dat nog mensen er last van hebben. Anders had ik het zelf niet gelinkt. Ik voel ook alsof ik niet kan stoppen. Ik zet me gemakkelijker aan dingen, maar ga voorbij mijn grenzen. Mijn focus leek ook beter bij 30mg.

14-10-2022 | Man | 35
lisdexamfetamine (40)
ADHD
Meerdere medicijnen geprobeerd sinds mijn diagnose vorige jaar. Van concerta kreeg ik enorme focus, maar anti sociaal en last van andere bijwerkingen. Overgestapt op elvanse ruim een maand geleden. Het was en is nog steeds zoeken naar de juiste dosering. Ik begon met 60mg maar dat was te veel. Daarna 30mg in de ochtend en dat werkte beter. Het werkt wel snel uit, na z[lees meer...]o'n 6-7 uur na inname sochtends. Ik neem nu 2 doseringen per dag, een sochtends en een vroeg in de middag. Dit werkt goed ik heb focus over de hele werkdag. Savonds als het uitwerkt wel een dip. Bijwerkingen, zeker in vergelijking met concerta, zijn zeer mild: af en toe koude handen en voeten. Daarnaast had ik spanning op borst en savonds in kaken, maar dat kwam vooral door de combinatie van dex en caffeine. Ik neem nu l-theanine in de ochtend en beperk het tot Max. 1 koffie per dag (wel lastig als koffieverslaafde) en sindsdien geen last meer van.

20-04-2022 | Vrouw | 35
lisdexamfetamine (30)
ADHD
Sinds een paar dagen begonnen met de medicatie, startdosering 30 mg. De eerste dagen voelde ik mij alsof ik onder lichtelijke invloed was. Maar mijn hoofd was rustig, en mijn motorische onrust was ook weg. Daarnaast kwam ik beter uit mijn woorden dan zonder medicatie en voelde ik mij kalmer. Positieve effecten op mijn concentratie. Wat enkele bijwerkingen zoals hoofdpijn e[lees meer...]n bij het begin van inname lichtelijke onrust. Nu op dag 5 en merk dat dat de positieve effecten een stuk minder aanwezig zijn. De dosis zal nog moeten worden aangepast. Maar overal ben ik positief verrast van wat deze medicatie met mij doet.

20-03-2021 | Vrouw | 35
ADHD
Ik gebruik nu iets langer dan een half jaar de lisdexamfetamine, Hiervoor had ik methylfenidaat concerta. Daar had ik veel bijwerkingen van en ervaarde niet de gewenste werking. De elvanse doet zijn werk super! Begonnen met 20 mg, dat haalde niet genoeg uit. Daarna 30, dat was het ook nog net niet. Toen 40 en dat beviel goed. Heb nog even 50 geprobeerd maar dat was net[lees meer...] te veel. Ik gebruik rond 9 uur s'morgens 2x 20 mg en het werkt ongeveer 9 tot 10 uur bij mij. Dat kan verschillen bij ieder persoon. +punten: Het zorgt ervoor dat er minder prikkels binnen komen en heb meer rust in mijn hoofd en lichaam. Ik pulk overdag amper meer aan mijn lichaam (alleen s'avonds haal ik dat vaak weer in) Ik kan rustiger met situaties omgaan, zonder dat mijn hoofd al 88 scenario's verder is. Mijn concentratie is 10 keer beter en maak taken ook gemakkelijker af, ik vergeet ook minder dingen en mijn werk is hier ook erg tevreden over. Ik ben opgewekter en meer energie om dingen te ondernemen. Plekken die erg prikkelrijk zijn durf en kan ik weer aan, en ben daarna niet uitgeput of overprikkeld. -punten: Slapen ging in het begin erg slecht, maar is nu ook beter. Vrijwel iedere dag een extreem droge mond aan het einde vd dag, maar met snoepjes en een klein flesje drinken op zak gaat dat prima. Sinds een maand of 2 af en toe last van "opvliegers" eerst heel warm, zweten, misselijk, wit....daarna koud en koud zweet. Mijn menstruatie blijft ook zo goed als uit sinds het gebruik. Maar dat kan nog rechttrekken met langer gebruik. Ik raad het iedereen aan in ieder geval, nou kan ik niet beloven dat het bij ieder zo goed werkt natuurlijk, maar het is het proberen waard.

31-08-2023 | Man | 36
ADHD
Ik gebruik nu sinds enkelen maanden 6 a 7 nu de elvanse 30mg begonnen op 20 mg, begin was het heerlijk de rust in mijn hoofd heerlijk, was lang zoeken om een juiste tijdstip te vinden om het in te nemen, kon namelijk niet meer in slaap komen, nu zet ik me wekker om 06.00 en gelijk een capsule in slaap nog beetje door tot 07.00 en begin dan de dag, kids aankleden eten maken[lees meer...], en ik gaat naar de zaak en doe me werk, ik ben een ondernemer en met deze medicatie gaat de administratie die ik geregeld heb een stuk beter, ook de agenda is een stuk beter ingepland inplaats van alles tegelijk, na 3 maanden begon ik last te krijgen van mijn bovenbenen spierpijn, ( doe 1x per week squash zeer intensief) dacht ow zal wel iets verrekt hebben, maar het ging niet weg, in overleg na de 30 mg gegaan maar die spier pijn in bizar erg geworden, nu na ongeveer 25 min squash kan ik bijna niet meer ook fietsen man man, probeer gewoon door te gaan maar nu al 4 maanden bizar veel last ervan, kan na 20 a 25 min gewoon niet meer lopen van de spierpijn in de benen, zijn er wellicht meer mensen die dit ervaren? Maandag 4 september kan ik eindelijk weer terecht bij de arts, ben benieuwd wat die zegt, want opzich ben ik zeer tevreden, maar als die pijn niet weg gaat, dan zal ik toch opzoek moeten naar een ander medicijn, of coaching om er mee om te gaan zonder medicatie add en adhd gecombineerde type

04-12-2020 | Man | 36
lisdexamfetamine
ADHD
Een week geprobeerd het verergerde alles waar ik het eigenlijk tegen nam. Terug naar Methylfenidaat dit werkt. Maar is onhandig.

18-10-2020 | Vrouw | 36
lisdexamfetamine (50)
ADHD
Sinds 3 mnd weet ik dat ik ADHD heb. Gelijk begonnen met medicatie. Eerst met ritalin maar dat werkte zo kort dat er niet tegen te slikken was. Als het werkte, voelde ik me wel goed. Daarna concerta geprobeerd maar de bijwerkingen waren te heftig. Daarna op Elvanse overgegaan. Begonnen met 20mg waar ik niks van merkte, ook 30 en 40mg had te weinig effect. Nu op 50 mg. De b[lees meer...]ijwerkingen waren in het begin heftig maar die ebden langzaam weg. De slapeloosheid en droge mond zijn wel nog aanwezig en ook de mindere eetlust. Ik functioneer er zeker op mijn werk wel beter op. Mijn focus is veel beter. Maar ik merk ook wel wat nadelen die ik in het begin niet of minder voelde. De prikkelbaarheid blijft en ik ben minder spontaan.

30-01-2021 | Man | 37
lisdexamfetamine (50)
ADD
Ik slik nu al een poosje deze medicatie. En hoe raar het ook klinkt hoor ik stemmen die beweren dat ze van de overheid zijn.

03-10-2023 | Vrouw | 38
ADHD
Ik ben tijdens mijn burn-out begonnen met duloxitine en elvanse. Tijdens het gebruik van duloxitine zat ik op 100mg elvanse. Dit nam ik in, in 2 dosissen. Bij 1 inname had ik last van overmatig zweten (nog meer dan bij 2 innamen). Na het stoppen met duloxitine werd de werking van de elvanse sterker. Tics, overmatig zweten, niet kunnen stoppen met bezigheden. Ik ben toen ma[lees meer...]ar 90mg in 2 dosissen gegaan. Dit werkte voor een geruime tijd goed. Maar toch nog last van tics, zweten, en drukte/bezig blijven. Begin dit jaar naar 80mg in 2 dosissen gegaan. Wederom op de langere termijn tics, zweterig, drukte. Sinds september op 70mg in 2 dosissen. Tot nu toe zijn de tics en de drukte het bezig blijven verminderd. Zweten bij bezigheden is nog aanwezig. Ik ben benieuwd of het voor de langere termijn ook zo blijft. Het is vooral erg vervelend dat onbekende mensen wat van je moeten vinden, je bent onrustig, je bent druk, wat beweeg je veel, of welke drugs heb je gehad. Verder hielp/helpt het wel goed voor in mijn hoofd het overmatig denken wordt verminderd. En ik heb gewoon nog normale emoties/gevoelens die ik bij metylfenidaat niet had. Dit is wel wat ik zocht gewoon je leuke, enthousiaste, creatieve zelf blijven en niet volledig afgevlakt zijn. In de toekomst wil ik helemaal weer zonder medicijnen maar ik ga rustig afbouwen en kijken of dat kan.

27-06-2023 | Man | 38
ADD
Attentie voor omgeving verbeterde aanzienlijk met concerta. Niet tot nauwelijks anatomische bijwerkingen. Wel na een periode ondervonden dat emoties niet goed hun weg uiten en op kunnen stapelen. Dat kan tot onderliggende stressklachten leiden en lichamelijke problemen op den duur. Voorlopig dus even gestopt, maar kan ook in veel situaties waar alertheid vereist is tot ver[lees meer...]betering leiden.

09-01-2023 | Vrouw | 38
ADD
Hallo, In het verleden heb ik Ritalin, Concerta en dexamfetamine (Amfexa) gebruikt. Allemaal met redelijk tot goed resultaat, maar het raakte erg snel uitgewerkt bij mij en kreeg dan last van rebounds: erg moe zijn, vooral mentaal en daardoor niet goed meer kunnen nadenken/functioneren. Ik ben net gestart met Lisdexamfetamine 70 mg 1x per dag. Dit zou zo'n 13 uur moe[lees meer...]ten werken, maar ik heb het idee dat het bij mij na zo'n 5 á 6 uur is uitgewerkt. Ik ervaar binnen een uur na inname al een piek (rustiger hoofd, lichamelijk energieker) die ongeveer 2,5 uur duurt waarna het geleidelijk afneemt en daarna slaat ineens een zware mentale vermoeidheid toe (rebound?). Het voelt dus als een flinke kopstoot, zowel bij inwerken als uitwerken. Ook voelde ik me warrig, chaotisch en soort van raar/onwerkelijk gevoel. Vandaag de capsule opengemaakt omdat ik het idee heb dar 70 mg ineens teveel is, en eerst de helft daarvan ingenomen met yoghurt. 3 uur later de tweede helft genomen. Ik heb het idee dat het nu langer doorwerkt, het er minder hard 'in klapt' en geen zware rebound. Ik zit nog maar op dag 3 dus het is denk ik nog uitproberen? Zijn er meer mensen die het rare/onwerkelijke gevoel herkennen? Ik word er niet echt bang van, maar vind het vervelend om me zo vreemd te voelen.

19-03-2024 | Man | 39
ADHD
Na jaren concerta en ritalin besloten te stoppen.in overleg met de psychiater Dit omdat ik een zoon heb van 4 jaar oud en ik was te veel momenten in mijzelf gekeerd. Een maand later besefte ik dat mijn leven te veel chaos was en ben weer op gesprek geweest en besloten om Elvanse te proberen. De eerste ervaring was weinig effect maar wel goed om te focussen. Het vervelende[lees meer...] was dat ik 3 nachten geen oog dicht had gedaan en ik ben vervolgens in overleg melatonine gaan gebruiken voor 4 avonden om 23:00 en direct naar bed. Slapen ging goed en na 4 dagen had ik geen melatonine meer nodig. Omdat het slaapprobleem verholpen was heb ik in overleg de dosis opgehoogd naar 2 tabletten. 1 om 7:30 en 1 om 14:00. Voor mij werkt dot perfect. Ik denk voordat ik handel, heb beter overzicht en alle dagelijkse taken die altijd zwaar aanvoelden of waar ik geen zin voor op kon brengen ervaar ik nu alsof het me geen energie kost. Ook zijn verjaardagen geen martelingen meer en heb ik veel energie om met mijn kind te spelen en de aandacht te geven die hij en natuurlijk mijn vrouw verdienen. Voor mij is het een wondermiddel en in vergelijking met Concerta zit ik heel relax in mijn vel ipv dat ik half strak sta van de amfetaminen. Mijn ervaring is dat als er bijwerkingen waren de dosis te laag is of dat je de eerste week ( sommige adhders die ik ken hebben het over een aantal weken) er eveb doorheen moet. Wel is belangrijk om goed op de voeding te letten want ik heb geen hongergevoel meer totdat ik begin met eten.

29-10-2022 | Vrouw | 39
lisdexamfetamine (30)

31-01-2024 | Vrouw | 40
ADHD
Ik heb alle adhd medicatie geprobeerd. Magistraal bereiding van dexamfetamine werkte het best maar was snel uitgewerkt en ik vergat het steeds. Elvanse sprak mij aan omdat je het maar 1 x hoeft in te nemen. Ik begin met 20 mg (ik weeg 55 kg) dat zorgde al voor minder prikkels zoals geluiden die minder hard binnenkomen. Concentratie bleef uit toen 30 en 40 mg geprobeerd. V[lees meer...]oor mij werkt 30 het beste omdat ik dan geen bijwerkingen ervaar. Alleen wanneer het uitwerkt vermoeidheidsklachten. Ik neem het iedere ochtend rond 6/7 uur . Eind van de middag is het nagenoeg uitgewerkt. Met een hogere dosering blijf ik langer wakker daarom terug naar 30 mg. Al met al tevreden