methylfenidaat

Bij  ADHDX

ADD (146 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (4 meningen)

Concerta (465 meningen)
Dexamfetamine (410 meningen)
Ritalin (391 meningen)
Amfexa (201 meningen)
Medikinet (127 meningen)

04-07-2021 | Vrouw | 37
ADHD
Vreselijk, bij andere fabrikanten prima en optimaal resultaat, bij Teva vreselijke bijwerking en eigenlijk geen werking voor wat het moet doen

25-06-2021 | Vrouw | 51
ADHD
van Sandoz 36 mg naar TEVA 36 mg wat een verschrikkelijke verandering Wat een heftige bijwerkingen de hele dag in een nare afwezige mist , waar je je juist helder en opgeruimd zou moeten voelen. Je emoties zijn onberekenbaar van je ineens verdrietig en depressief voelen , tot soms zelfs agressief . Blij en vrolijk zijn komt niet voor Je hoofd en handen werken ni[lees meer...]et samen , tel daar de mist en sombere gevoelens bij op en je hebt er dus helemaal niks aan het maakt je juist onzeker het verdwijnt ook niet na een aantal weken gebruik Zelf mij 20 jarige zoon wil dit medicijn niet meer innemen zo onstabiel voelt hij zich ervan Inmiddels ken ik mezelf niet meer en alles waar je het voor gebruikt valt weg

03-05-2021 | Man | 57
ADHD
Na een jaar Sandoz gaat de apotheek over op Teva. Vreselijk spul. Werk absoluut niet zoals de Sandoz variant.

05-02-2021 | Man | 44
ADHD
Sinds kort gestart met methylfenidaat retard Mylan 36 mg ter behandeling van ADHD. Initieel had het wel effect op mijn innerlijke onrust, maar was het na ca. 6 uur wel uitgewerkt. Na 2 dagen gebruikt te hebben, werd ik steeds onrustiger. Ook mijn concentratie en focus verslechterde. Ook darmklachten die waarschijnlijk te wijten zijn aan de vele hulpstoffen die toegevoegd[lees meer...] zijn. In overleg met mijn behandelaar gestopt met dit medicijn en ga ik over op een ander merk met hogere dosering. Wordt vervolgd.

05-01-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Voor school deze medicatie voorgeschreven gekregen. Concentratie werd beter! Maar last van ernstige depressie en stemmingswisselingen. Ik dacht dat het door privé en schoolstress kwam. Toen ik afgestudeerd was stopte ik met de medicatie. Daarna weer begonnen voor een cursus en toen kreeg ik de depressie weer enorm. Vanuit mijn ervaring geen aanrader! Ben overgestapt naar T[lees meer...]entin, een aanrader!

04-12-2020 | Man | 36
ADHD
Het werkt vind het niet ideaal. Gezien de korte werkings duur. Gebruik nu 2x54 langwerkende methylfenidaat en 4x kortwerkend 10mg. Concentratie is velemale beter. Maar ben niet minder druk. Ervaar wel beter dat ik druk ben. De rebound effecten vind ik zwaar vervelend. Voel me dan gejaagd. En iriteer me overal aan. Daar om slik ik alleen op kantoor dagen. Slik ook regel[lees meer...]matig 10mg voor het slapen gaan dit werkt geweldig zeker na een avond dienst binnen 10 minuten onder zijl vaak wel vroeg wakker om dat het is uitgewerkt. Eigenlijk volledig ongeschikt voor mij. En mijn onregelmatige werk tijden. Dom middel voor mensen die toch al problemen met structuur en plannen hebben. Zou graag zien dat er een retard variant uitgegeven word die 24uur werkt

12-11-2020 | Man | 43
methylfenidaat (40mg)
ADHD
Ondanks verschillende doseringen dezelfde bijwerkingen. Oncomfortabele rush na inname, hyperfocus bij elke dosering, hartkloppingen, bij uitwerken een terugslag, emotioneel onstabiel, overprikkeling, woedeaanvallen.

19-08-2020 | Vrouw | 32
ADHD
Dit middel voorgeschreven gekregen nadat er bekend werd dat ik ADHD heb. 3x per dag 3 pilletjes van 5mg. De eerste dag ging oké, behalve dat ik duizelig was leek ik wel rustiger te zijn. Na dag 2 begon de ellende. Ik voelde me verschrikkelijk, geen eetlust, duizelig, misselijk en eindstand op de dag mega somber en depri. Even aankijken omdat ik dacht het word wel beter. [lees meer...]Helaas werd het alleen maar erger. Dag drie overgeven nadat Het middel uitgewerkt was, trillen en mega warmte aanvallen. Door het slechte eten was er niets om over te geven dus mega veel pijn. Totale eetlust was 0.0. Prima, wat kilo’s afvallen kan geen kwaad maar de hele dag misselijk zijn is niet fijn. Vanaf 3 dagen als een zombie op de bank gelegen. Ik kwam tot niks. Zelfs met minder hoge dosering bleven de klachten aan. Na 4 dagen gestopt omdat alles langs me heen ging. Kreeg niks mee van gesprekken en sommige vragen moesten 3x gesteld worden om überhaupt te snappen wat er gevraagd werd. Alles ging langs me heen. Voor mij echt nooit meer dit middel! Toen ik gestopt was voelde ik me weer herboren en mezelf!

07-02-2020 | Vrouw | 17

22-11-2019 | Man | 35
ADHD
Het enige nadeel dat ik van ADHD ondervind is de moeite met concentratie. Om die reden is mij methylfenidaat gegeven. Ik heb dit een jaar gebruikt, maar ben na een aanrijding gestopt (niet meer nodig omdat ik tijdelijk niet kon werken). We dachten dat ik gewoon tot rust kwam, maar nu ik weet aan het werk ben begonnen met lage dosis. Ik kan nu een op een verschil merken met[lees meer...] en zonder dit medicijn. Met ben ik gejaagd, angstig en vooral snel opgefokt. Een WhatsApp berichtje valt altijd slecht (terwijl zonder dit medicijn ik alles zonnig of genuanceerd zie). Voor mij reden om nu toch echt te stoppen met medicatie voor adhd. Ben toch liever een warhoofd, dat is altijd beter dan een heethoofd.

29-01-2021 | Vrouw | 37

30-07-2020 | Vrouw | 30
methylfenidaat (5mg)

18-10-2021 | Vrouw | 15
ADHD
vanaf mijn 7de levensjaar gebruik ik dit middel. In 8 jaar tijd geen psychiater meer gezien. Het heeft goed geholpen. Op het laatst zat ik op een dosis van 1 keer 54 mg en 1 keer 20 mg. Ik ben nu bijna 15 jaar en nu ontstaan al die heftige bijwerkingen. Ik ben nu gestopt en al de bijwerkingen zijn weg. Ik ben nu weer blij en vrolijk en heb geen depressieve gevoelens meer.

17-06-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik ben er nu een paar jaar achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik had een tijd dat ik mij erg depressief voelde en niet lekker in mijn vel zat. Ook op school kon ik mij vanaf jongs af aan nooit concentreren en zei ik altijd alles wat ik dacht. Ik had daar nooit problemen mee tot een bepaalde leeftijd toen het niet meer zo goed ging op school. Ik merkte dat ik erg chaotisch was[lees meer...] in mijn hoofd en werd daar ongelukkig van en kon het niet meer zelf. Toen ik wist wat het was voelde ik mij stukken beter. Ik kreeg hulp en ben begonnen met het slikken van Methylfenidaat. Het hielp mij erg goed als ik bijvoorbeeld moest leren maar merkte wel dat ik het niet altijd wou gebruiken. ik voelde mij soms zenuwslopend onrustig (trillende handen) Ik had er weinig eetlust door en werd er soms ook een beetje misselijk van. Ook merkte ik dat ik heel prikkelbaar was als het medicijn uitwerkt en krijg ik er soms hoofdpijn van. Ik gebruik het alleen als ik een dag aan school moet werken of moet leren. Ik gebruik het niet elke dag want soms heb ik geen zin in de bijwerkingen. Ik persoonlijk wil het niet elke dag gebruiken maar gebruik het alleen als ik geen orde weet te stellen in mijn hoofd en ik heel chaotisch ben en geen planning kan maken of moet leren.

16-10-2019 | Vrouw | 24
ADHD
Ik heb adhd gecombineerd met add. Sinds februari ben ik gestard met het traject om ritalin te slikken, het begin verliep goed. Ervaarde veel rust in mijn hoofd en het gevoel dat ik helderder kon nadenken. Sinds juni slik ik methylfenidaat langwerkend 54 mg, helaas sinds 1 a 2 maanden een stuk sneller geïrriteerd, prikelbaarder en sneller agressief. Ook ben ik in een half j[lees meer...]aar tijd 8 kilo afgevallen waardoor ik ondergewicht kreeg, op zijn lichts woog ik 48,6 kilo terwijl ik 167 cm lang ben. Door mijn ondergewicht voelde ik me heel moe en kreeg ik haar uitval. Uiteindelijk naar de diëtiste geweest en die schok ook wel, nu elke avond een vlesje Nutricia bijvoeding drinken voor het slapen gaan. Ik vind dat de bijwerkingen nu te veel worden en wil graag overstappen naar een ander medicijn maar ik zou niet weten naar welk medicijn. Iemand misschien tips? Want de concentratie heb ik nodig bij mijn hbo studie

21-11-2020 | Vrouw | 18
ADHD
Ik weet vanaf mijn 15e dat ik ADHD heb en slik sindsdien medicatie. Ik heb Ritalin en Concerta gebruikt. Momenteel slik ik weer Ritalin. Het middel werkt goed, maar de bijwerkingen zijn erg vervelend. Soms wegen deze zwaarder mee dan de normale werking. Daarom slik ik Ritalin niet meer door als ik merk dat de bijwerkingen te heftig worden. Dan ben ik liever mezelf. Ritalin[lees meer...] is voor mij dus echt een haat liefde relatie. Dankzij dit medicijn heb ik mijn examens veel beter gemaakt dan ik anders zou kunnen, maar door Ritalin zit ik soms ook slecht in mijn vel en heb ik minder zin om sociaal te zijn. Ik merk echt verschil in mijn gedrag als ik met mensen om mij heen ben, omdat ik dan veel geremder ben. Ik ben minder grappig, minder aanwezig in het gesprek, voel me meer een zombie langs de kantlijn. Ook moet je nooit andere drugs nemen als Ritalin nog in je bloed zit, vooral geen Alcohol. Als je gevoelig bent voor angstaanvallen of paniekaanvallen zou ik dit medicijn sterk afraden. Ook als je gevoelig bent voor eetstoornissen of er eentje hebt. Het vermindert namelijk je eetlust behoorlijk en dat kan dan natuurlijk gevaarlijk zijn in combi met een eetstoornis.