methylfenidaat

Bij  ADHDX

ADD (154 meningen)
PDD-NOS (4 meningen)
Syndroom van Asperger (4 meningen)

Concerta (472 meningen)
Dexamfetamine (416 meningen)
Ritalin (394 meningen)
Amfexa (207 meningen)
Medikinet (128 meningen)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

04-07-2021 | Vrouw | 37
ADHD
Vreselijk, bij andere fabrikanten prima en optimaal resultaat, bij Teva vreselijke bijwerking en eigenlijk geen werking voor wat het moet doen

25-06-2021 | Vrouw | 51
ADHD
van Sandoz 36 mg naar TEVA 36 mg wat een verschrikkelijke verandering Wat een heftige bijwerkingen de hele dag in een nare afwezige mist , waar je je juist helder en opgeruimd zou moeten voelen. Je emoties zijn onberekenbaar van je ineens verdrietig en depressief voelen , tot soms zelfs agressief . Blij en vrolijk zijn komt niet voor Je hoofd en handen werken ni[lees meer...]et samen , tel daar de mist en sombere gevoelens bij op en je hebt er dus helemaal niks aan het maakt je juist onzeker het verdwijnt ook niet na een aantal weken gebruik Zelf mij 20 jarige zoon wil dit medicijn niet meer innemen zo onstabiel voelt hij zich ervan Inmiddels ken ik mezelf niet meer en alles waar je het voor gebruikt valt weg

03-05-2021 | Man | 57
ADHD
Na een jaar Sandoz gaat de apotheek over op Teva. Vreselijk spul. Werk absoluut niet zoals de Sandoz variant.

05-02-2021 | Man | 44
ADHD
Sinds kort gestart met methylfenidaat retard Mylan 36 mg ter behandeling van ADHD. Initieel had het wel effect op mijn innerlijke onrust, maar was het na ca. 6 uur wel uitgewerkt. Na 2 dagen gebruikt te hebben, werd ik steeds onrustiger. Ook mijn concentratie en focus verslechterde. Ook darmklachten die waarschijnlijk te wijten zijn aan de vele hulpstoffen die toegevoegd[lees meer...] zijn. In overleg met mijn behandelaar gestopt met dit medicijn en ga ik over op een ander merk met hogere dosering. Wordt vervolgd.

05-01-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Voor school deze medicatie voorgeschreven gekregen. Concentratie werd beter! Maar last van ernstige depressie en stemmingswisselingen. Ik dacht dat het door privé en schoolstress kwam. Toen ik afgestudeerd was stopte ik met de medicatie. Daarna weer begonnen voor een cursus en toen kreeg ik de depressie weer enorm. Vanuit mijn ervaring geen aanrader! Ben overgestapt naar T[lees meer...]entin, een aanrader!

04-12-2020 | Man | 36
ADHD
Het werkt vind het niet ideaal. Gezien de korte werkings duur. Gebruik nu 2x54 langwerkende methylfenidaat en 4x kortwerkend 10mg. Concentratie is velemale beter. Maar ben niet minder druk. Ervaar wel beter dat ik druk ben. De rebound effecten vind ik zwaar vervelend. Voel me dan gejaagd. En iriteer me overal aan. Daar om slik ik alleen op kantoor dagen. Slik ook regel[lees meer...]matig 10mg voor het slapen gaan dit werkt geweldig zeker na een avond dienst binnen 10 minuten onder zijl vaak wel vroeg wakker om dat het is uitgewerkt. Eigenlijk volledig ongeschikt voor mij. En mijn onregelmatige werk tijden. Dom middel voor mensen die toch al problemen met structuur en plannen hebben. Zou graag zien dat er een retard variant uitgegeven word die 24uur werkt

12-11-2020 | Man | 43
methylfenidaat (40mg)
ADHD
Ondanks verschillende doseringen dezelfde bijwerkingen. Oncomfortabele rush na inname, hyperfocus bij elke dosering, hartkloppingen, bij uitwerken een terugslag, emotioneel onstabiel, overprikkeling, woedeaanvallen.

19-08-2020 | Vrouw | 32
ADHD
Dit middel voorgeschreven gekregen nadat er bekend werd dat ik ADHD heb. 3x per dag 3 pilletjes van 5mg. De eerste dag ging oké, behalve dat ik duizelig was leek ik wel rustiger te zijn. Na dag 2 begon de ellende. Ik voelde me verschrikkelijk, geen eetlust, duizelig, misselijk en eindstand op de dag mega somber en depri. Even aankijken omdat ik dacht het word wel beter. [lees meer...]Helaas werd het alleen maar erger. Dag drie overgeven nadat Het middel uitgewerkt was, trillen en mega warmte aanvallen. Door het slechte eten was er niets om over te geven dus mega veel pijn. Totale eetlust was 0.0. Prima, wat kilo’s afvallen kan geen kwaad maar de hele dag misselijk zijn is niet fijn. Vanaf 3 dagen als een zombie op de bank gelegen. Ik kwam tot niks. Zelfs met minder hoge dosering bleven de klachten aan. Na 4 dagen gestopt omdat alles langs me heen ging. Kreeg niks mee van gesprekken en sommige vragen moesten 3x gesteld worden om überhaupt te snappen wat er gevraagd werd. Alles ging langs me heen. Voor mij echt nooit meer dit middel! Toen ik gestopt was voelde ik me weer herboren en mezelf!

07-05-2022 | Man | 54
ADHD
Dit middel moest geprobeerd worden door de IZA zorgverzekering omdat dit goedkoper is dan concerta. Helaas is dit middel, net als de eerder verplicht opgelegde goedkopere medicijnen voorzien van veel bijwerkingen. Ik raad dit middel niet aan.

19-11-2021 | Vrouw | 62
ADHD
Hyperactiviteit verergerde juist. Extreme hyperfocus. Verhoogde hartslag. Onrust nam toe. 3 innamemomenten zijn niet handig op een drukke werkdag.

29-01-2021 | Vrouw | 37

30-07-2020 | Vrouw | 30

18-10-2021 | Vrouw | 15
ADHD
vanaf mijn 7de levensjaar gebruik ik dit middel. In 8 jaar tijd geen psychiater meer gezien. Het heeft goed geholpen. Op het laatst zat ik op een dosis van 1 keer 54 mg en 1 keer 20 mg. Ik ben nu bijna 15 jaar en nu ontstaan al die heftige bijwerkingen. Ik ben nu gestopt en al de bijwerkingen zijn weg. Ik ben nu weer blij en vrolijk en heb geen depressieve gevoelens meer.

17-06-2020 | Vrouw | 22
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik ben er nu een paar jaar achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik had een tijd dat ik mij erg depressief voelde en niet lekker in mijn vel zat. Ook op school kon ik mij vanaf jongs af aan nooit concentreren en zei ik altijd alles wat ik dacht. Ik had daar nooit problemen mee tot een bepaalde leeftijd toen het niet meer zo goed ging op school. Ik merkte dat ik erg chaotisch was[lees meer...] in mijn hoofd en werd daar ongelukkig van en kon het niet meer zelf. Toen ik wist wat het was voelde ik mij stukken beter. Ik kreeg hulp en ben begonnen met het slikken van Methylfenidaat. Het hielp mij erg goed als ik bijvoorbeeld moest leren maar merkte wel dat ik het niet altijd wou gebruiken. ik voelde mij soms zenuwslopend onrustig (trillende handen) Ik had er weinig eetlust door en werd er soms ook een beetje misselijk van. Ook merkte ik dat ik heel prikkelbaar was als het medicijn uitwerkt en krijg ik er soms hoofdpijn van. Ik gebruik het alleen als ik een dag aan school moet werken of moet leren. Ik gebruik het niet elke dag want soms heb ik geen zin in de bijwerkingen. Ik persoonlijk wil het niet elke dag gebruiken maar gebruik het alleen als ik geen orde weet te stellen in mijn hoofd en ik heel chaotisch ben en geen planning kan maken of moet leren.

16-04-2022 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik 4x per dag 5mg tegen adhd klachten. Wat een rust in mijn hoofd, ik kan me beter concentreren. Ik erger me minder aan alle prikkels om me heen en heb minder snaaien behoefte gedurende de dag. De bijwerkingen vind ik goed te behappen, ik slaap ook wat beter .

27-01-2022 | Vrouw | 42
ADHD
Ik gebruik sinds een jaar Methylfenidaat 5mg vanwege ongespecificeerde ADHD/ADD en mijn leven is heel veel makkelijker geworden! Ik was altijd erg aan het hyperfocussen om me te concentreren, cijfers niet om te draaien, dingen niet kwijt te raken, alles te onthouden in chaos van input en daardoor had ik heel veel stress, in periodes uitend in woede aanvallen. Nu kan ik me [lees meer...]eigenlijk iets minder goed concentreren, maar wel veel makkelijker. Interessant is ook dat ik juist makkelijker in slaap val omdat mijn hoofd rustiger is. Ik gebruik dus maar 5mg, 4x per dag. Ik heb er speciaal om gevraagd want de startdosis zou 10mg zijn. Van 10mg krijg ik wat bijwerkingen en voelt het 'chemisch ' met 5mg heb ik er ook niet zo n last van als ik het eens vergeet of te laat inneem. Precies een randje rust en orde in de chaos om me veel beter te voelen.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum