Ritalin

Ritalin

Bojan Nikolik (07-12-2014)

03-08-2019

ADD

Enkele jaren geleden met Ritalin begonnen. 3 keer per dag 10 milligram. In begin wondermiddel. Betere concentratie, heldere beek in hoofd, optimistisch gevoel. In loop der maanden voelde ik de bijwerkingen sterker, vervelende: spontane geilheid, prikkelbaarheid, lichte misselijkheid, mogelijk wat slechter gezichtsvermogen, soms hartkloppingen. Voordelen wegen niet meer op [lees meer...]tegen nadelen. Kan ook zijn dat het medicijn tot geestelijke vervlakking leidt. Dus een afknapper uiteindelijk. Ben nu aan het afbouwen. Vervelend is ook dat het medicijn verslavend werk, dat had ik niet verwacht. Zij er nog alternatieve medicijnen die goed werken ? Anders maar weer aan de koffie met cafeïne. Zonder medicijnen. Wil niet dat ik lichamelijk schade oploop door ritalin gebruik. Overweeg nog lagere dosering van 3 x 5 milligram per dag. Als ik dit had geweten, was ik er niet aan Ritalin begonnen. Ben ook onvoldoende voorgelicht over de mogelijke nadelen door een psychiater. Te snel behandeld, te snel de deur uit.
24-06-2019

05-02-2019

ADD

Een aantal weken terug is er bij mij ADD geconstateerd. Ik ben 15 jaar en sinds een aantal dagen slik ik ritalin. Ik ben niet van plan om het te blijven slikken, maar omdat ik binnenkort een toetsweek heb en er erg veel toetsen aankomen gebruik ik het nu. Ik slik 10 mg per dag (2 tabletten van 5 mg, als proef om te kijken of het aanslaat). Vanaf dag één gelijk duidelij[lees meer...]k verschil. Ik had niet verwacht dat het zo goed zo werken. Echt fantastisch. Ik weet eindelijk hoe het is om me goed te kunnen concentreren! Helaas zijn er een paar negatieve bijwerkingen. Ik heb een ontzettend droge mond (niet dat dit mij het er van weerhoud om de medicatie te gebruiken, het is meer dat het mij opvalt en ik neem gewoon een paar extra glazen water ;p ), en daarnaast merk ik ook dat ik iets last heb van hartkloppingen (al is het wel zo dat ik al een tijd lang hartkloppingen heb, waarschijnlijk niks ernstigs iets met een slechte conditie etc.). Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeker positief. Op de lange termijn weet ik niet hoe het zal zijn, daarnaast denk ik dat ik het gebruik ervan ga beperken tot alleen hele drukke periodes, om zo andere bijwerkingen te voorkomen (er staat tegenwoordigs zo veel engs op het internet). Nog een tip voor beginnende gebruikers: bouw langzaam op met doseringen, vooral met medicatie die maar een aantal uur werkt. Ga geen pillen slikken na 3 uur s'middags (zeker niet zonder enige tolerantie te hebben opgebouwd voor het medicijn), anders kan ik je verzekeren dat je ligt te stuiteren in je bed. En mocht je enige vorm van onrustig zijn/hartkloppingen/kortademig/etc. ervaren, probeer je eerste pil van de dag niet te vroeg te slikken (bijv. om 9 uur/ half 10 en niet vlak na het opstaan), je lichaam vind het niet fijn om met een pep-middel (want dat is het uiteindelijk) wakker te worden. Daarnaast moet je natuurlijk al je bijwerkingen melden aan je huisarts!
27-01-2019

14 dagen gestopt duidelijk minder last van acne
23-01-2019

ADD

Ik ben aan dit medicijn begonnen, omdat ik toen ik 15 was ADD hebben geconstateerd. Van mijn ouders mocht ik dit niet maar toch gedaan nu 3 jaar later. In het begin ging alles super, veel zelfvertrouwen, goed concentreren, een hele nieuwe wereld ging voor mij open. Maar al snel kwam ik erachter dat ik veel bijwerkingen kreeg. Het begon met als het uitgewerkt was, ik me emo[lees meer...]tieloos, agressief en sip voelde. Daarna kwamen deze bijwerkingen tijdens het medicijn door de dag heen. Ik kreeg hartkloppingen, zweethanden, ‘opvliegers’, geen eetlust en misselijk. Na een paar maanden werd ik opeens vreselijk depressief door ritalin, ik wist gewoon niet wat ik moest doen. Het voelde alsof niks meer nut had, zo had ik mij nog nooit gevoeld. Ik heb die dag gebeld met mijn therapeut en ben meteen naar mijn vriend gegaan. Ik ben meteen de dag erna gestopt !! Dit is een vreselijk heftig medicijn, wat soms ook voor mij als een soort speed werd ervaren! Denk goed na van te voren of je dit medicijn wilt gebruiken.
15-01-2019

ADD

Onze dochter heeft deze medicijnen 2 maanden gebruikt voor ADD. Achteraf hebben we geconstateerd dat het geholpen heeft in haar leerprestaties, maar thuis (als de medicijnen uitgewerkt waren) was ze niet te houden en een totaal ander kind. Door deze medicijnen is ze agressief geworden, angstaanvallen gehad, hele heftige nachtmerries gehad en kon zij moeilijk in slaap valle[lees meer...]n. De angst en wanhoop zag je in haar ogen. Heel erg heftig
30-12-2018

ADD

Het helpt erg goed met mijn ADD klachten. Ik kan meerdere activiteiten op een dag plannen, wordt niet elke dag meer brak wakker en heb het gevoel weer controle te hebben over mijn leven. In contrast met wat wel eens beweerd wordt, word je er geen zombie van en blijf je gewoon je zelf. Anderen zullen wel opmerken dat je minder rommel achterlaat en meer aandacht voor ze hebt[lees meer...] :-)
22-12-2018

29-07-2018

ADD

Beste lezer, ik gebruik al een paar jaar Ritalin. In het begin leek het een wondermiddel. Betere concentratie, mist trok op en een heldere koude beek stroomde door mijn hoofd. Ook betere stemming. In de loop der jaren lijken er meer negatieve bijwerkingen te zijn bij gebruik van Ritalin. Spontane geilheid, lichte misselijkheid en nervositeit. En een soort onnatuurlijk voel[lees meer...]end enthousiasme. En dat is erg jammer. En teleurstellend. Mijn smaak lijkt ook veranderd te zijn. Lust veel minder koffie dan voorheen. Mijn ogen zijn ook wat afgenomen, maar kan ook ouderdom zijn. Ik vind dat gevoelens wel echt moeten zijn, ook minder leuke, wat niet door Ritalin ondergesneeeuwd mag worden. Anders tast dit de creativiteit aan. Na innemen krijg ik wel wat energie, kjan echter zijn dat Ritalin op langere termijn mijn karakter matter heeft maakt. Verder vraag ik me af of Ritalin wel gezonde bestandsdelen voor mijn lichaam bevat. Want als het schadelijk is voor mijn lichaam is het mij niet waard. Heeft iemand ook dergelijke ervaringen ? Misschien is koffie met cafieëne beter recept dan Ritalin of ander medicijn op termijn.
19-06-2018

ADD

Na jaren gekampt te hebben met obsessieve gedachten, drukte in mijn hoofd, verstrooidheid, slecht slapen en chaos kwam ik zelf bij ADD uit na het nodige (vluchtige) leeswerk. Dit kwam ook uit de test bij het onderzoek. Ik begon twee weken geleden met 3 x 10 mg Ritalin. Dit maakte me wel iets rustiger maar deed nog niet echt veel. Een week later schreef mijn arts me drie ke[lees meer...]er 15 mg voor. Ik kreeg bij de eerste pil lichte hoofdpijn, maar wat daarna volgde was ongekend. De rust in mijn hoofd en de mogelijkheid me te concentreren bestaat dus wel. Ik kan eindelijk naar mijn omgeving kijken en dingen opnemen zonder afgeleid te worden door enorme chaos in mijn hoofd. Om beter te slapen slik ik een lichte dosisTrazolan, dit is een anti depressiva. Met add rustig slapen zit er anders gewoon niet in voor mij. Dit gaat prima samen en geeft haast geen bijwerkingen. Normaal stond ik op met een gevoel van een kater in mijn hoofd en dit ging pas weg na een powernap in de middag. Nu sta ik fit op en blijf ik dit veel langer. Door alle prikkels moest ik gewoon rond vier uur altijd slapen. Het belangrijkste is misschien nog wel dat de enorme gehaastheid enorm afneemt en ik taken een voor een kan afmaken. Ik moet wel mini pilletjes breken om halve te krijgen nu dus dat is niet zo handig. Ik slik drie keer per dag 1,5 pil Ritalin van 10 mg nu.
01-03-2018

ADD

Ik was 11 toen ik deze rommel ging slikken, het bracht me niks anders dan ellende. Ik had nóg meer last van stemmingswisselingen, licht geraakt, geen eetlust en ik was agressief. Voor mij een periode waar ik met liever niet aan terugdenk. Ik zal dit nooit aanbevelen aan wie dan ook, Ik gun dit mijn ergste vijand niet.
30-09-2017

ADD

Ik slik ritalin zodat ik meer motivatie heb in belangrijke taken die ik moet uitvoeren in mijn leven. Denk aan: solliciteren, naar school gaan, huiswerk maken, schoonmaken enz. Deze taken gaan een stuk gemakkelijker met ritalin op. Helemaal met een scheut koffie erbij kan ik zo 3 uren ongestoord geconcentreerd bezig zijn. Ik kan dingen veel beter overzien, ik ben rustig[lees meer...]er in mn hoofd, minder snel afgeleid en kan ook beter met prikkels omgaan. Op het werk ben ik minder chaotisch en ben ik mij meer bewust van de tijd en van de druk om mij heen. Ik kan veel beter plannen omdat ik de (tijds)druk voel. Ook heb ik meer energie en heb ik gelijk het gevoel dat ik wakker ben en de dag tot een succes kan maken. Ik krijg gewoon zin om dingen te doen. Deze dingen kunnen van alles zijn maar omdat het medicijn je dopamine geeft, heb ik vaak ook zin om informatie op te zoeken. Zo kan ik na een dagje thuis ritalin slikken, mij bijna wel een wandelende wikipedia noemen. Ik kan beter leren, het leren gaat gestructureerder en heb meer motivatie om eraan te beginnen. En als laatste remt het mijn impulsiviteit op een positieve manier. Zo flap ik er minder onhandige uitspraken uit en koop ik veel minder. De impulsieve aankopen die ik nml doe, doe ik altijd zonder ritalin. Met ritalin ben ik dus kort gezegd veel verstandiger en voor mijn gevoel slimmer. Mensen die mij iets uitleggen of vragen worden sneller verwerkt dan wanneer ik geen ritalin slik. Op deze manier voel ik mij ook slimmer. De darkside van ritalin is dat ik helaas minder eetlust heb. Dit is wel erg afhankelijk van de situatie waarin ik mij bevind. Heb ik geen stress/druk en ben ik gezellig met famillie of vrienden bijv. dan merk ik soms niks van mijn mindere eetlust en eet ik zo onbewust een groot bord eten op met 10 mg ritalin. Ben ik in mijn eentje in een kamer van 12 vierkante meter, huisgenoten in t studenten huis die ook wel eens de keuken in komen en ik die mij ongemakkelijk voel bij de gedachte om ineens met 10mg op een gesprekje moet ondergaan met een huisgenoot, ja dan kan ik me soms door die gedachte heel ongemakkelijk voelen en ontwijk ik elk contact het liefste. Ik kan dan soms ook misselijk worden en zo 3 of 4 uren niks eten.... Oftewel ritalin vermindert je eetlust, maar je kunt er ook tegen vechten en jezelf afleiden in deze domme gedachte. Dit was mijn ervaring met ritalin! Naast de hartkloppingen, angst, haast en verminderde eetlust kan ik mij ook gewoon goed voelen en deze negatieve bijwerking los laten. Want bijwerkingen van medicijnen is meer een schrik van je lichaam waar je gewoon mee om moet leren gaan. Je moet soms niet teveel luisteren en denken aan de bijwerkingen van een medicijn. Soms moet je gewoon leven alsof je van niks weet. Lachen, huilen, luisteren naar je creatieve brein en weten dat een medicijn jou niet de overhand moet laten nemen. Jij bent meer dan een medicijn. Tis alleen de kwestie van leren omgaan met bijwerkingen/invloeden van een medicijn en er soms niet teveel aandacht aan schenken! Ntl wel altijd naar jezelf blijven luisteren haha. Voelt een dosis of medicijn echt niet goed, dan moet je brein ook kunnen zeggen stop er dan mee ipv door blijven vechten in de hoop dat je brein wint tegen een medicijn. Jezelf en je medicijn moeten gwn in balans zijn. T medicijn moet nooit de overhand krijgen dat het dusdanig teveel invloed op je heeft. Je brein is niet gek;). Een medicijn kan je alleen soms gek maken.
18-08-2017

ADD

Na diagnose ADD begonnen met Ritalin. 's Ochtends hielp het redelijk om beter op gang te komen en ik leek me minder snel te ergeren aan mij concentratie problemen, hoewel mijn concentratie er niet veel beter van werd. Een 5/6 tal andere problemen die ADD met zich mee bracht pakte Ritalin niet aan. Daarentegen kreeg ik wel een hoge hartslag (120/130 met regelmaat in rust). [lees meer...]Fysiek een heel onrustig gevoel, spanning en stijve spieren. Mentaal hielp het misschien lichtelijk maar fysiek was het geen pretje. Op aanraden van huisarts en haar psycholoog overgegaan op Dexamfetamine
12-05-2017

ADD

Ik slik ritalin omdat ik anders niet kan leren. Ik heb ADD en slik al concentratie pillen sinds mijn 10e. Heb veel verschillende concentratie pillen geprobeerd en ben nu weer op zoek naar een andere. Het zijn teveel vervelende bijwerkingen (slecht inslapen, eet hele dag niks, emotioneel, boos, ongezellig, geen pauze nodig voor gevoel, eind van de dag te moe om te praten) [lees meer...]waar ik niet mee om kan gaan. Ritalin werkt wel erg goed voor een betere concentratie.
04-05-2017

ADD

Tijd lang ritalin gebruikt voor ADD. Kan zonder geen bladzijde lezen maar de bijwerkingen zijn het niet waard. Voel me erg opgejaagd,gefrustreerd en angstig. Krijg er ook stijvere spieren van waardoor nekpijn erger word. De rebound na ong 4 uur is erg vervelend, voelt alsof t leven uit je word gezogen en je niks meer waard bent. Neem het af en toe nog als ik echt ergens op[lees meer...] moet concentreren maar ben hard op zoek naar andere mogelijkheden!
28-04-2017

ADD

Als 13-jarige heb ik al gebruik gemaakt met ritalin, door de heftige bijwerkingen en veel gewichtsverlies, slaapproblemen en ''zombiegevoel' moeten stoppen en overgestapt op concerta. Na het behalen van diploma op de middelbare ben ik er mee gestopt omdat de bijwerkingen (depressieve en geïrriteerde gevoelens, hartkloppingen, diarree, sterk verminderde eetlust, hoofdpijn) [lees meer...]niet afwogen tegen de prestaties. Nu ik weer gestart ben met een zware opleiding waarbij ik me lang achter elkaar moet kunnen focussen, ben ik ook weer begonnen met ritalin. De bijwerkingen zijn nog steeds aanwezig en daarom neem ik enkel in als het niet anders kan. De medicatie is effectief om te kunnen concentreren maar de bijwerkingen blijven voor mij een issue en reden om dit niet dagelijks in te nemen. Ik ben volwassen en heb de lichtste dosis (10mg), ondanks dat na een dag ingenomen te hebben krijg ik ontzettende hoofdpijn.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum