Ervaringen met Ritalin

Elvanse (148 meningen)

Bojan Nikolik (07-12-2014)

05-06-2019 | Vrouw | 29
ADHD
Ik slik al 24 jaar Ritalin. Werkt super goed. S ochtends slik ik 36mg+54mg concerta. Vanaf 13:00 uur stap ik over op Ritalin. Voordeel: - werkt snel in (10a15min) - makkelijk verpakt Enige nadeel: - smaakt ranzig - werkt maar kort en vergeet nieuwe dosis te nemen

03-06-2019 | Vrouw | 24
ADHD
Na vele jaren kritisch t.o.v. het gebruik van deze medicatie te staan, heb ik dit jaar toch de stap gezet. Uit noodzaak eigenlijk. Momenteel studeer ik aan de universiteit, voor deze opleiding heb ik mijn master in de kunstschool afgerond. Mijn gehele eerste semester van het academiejaar heb ik mezelf veroordeeld, beschuldigd, e.a. vanwege mijn gedrag. Ik kon me niet conce[lees meer...]ntreren, elke zin die ik las -kwamen er 10 000 andere gedachten in me op ... Ik voelde me opeens opnieuw dat irritante kind in de klas Latijn, back in highschool. Dat was een heel pijnlijke ervaring met enorme psychische klachten als gevolg. Omdat ik geen raad meer wist met mezelf stapte ik naar de psycholoog en van daaruit naar de psychiater. AHDH vertelden ze mij op 23-jarige leeftijd. Ik kreeg een voorschrift voor 10mg ritalin. Ondanks de bijwerkingen die bij mij toch opspelen (maagpijn, humeurigheid, ...) vind ik het nog steeds een goed medicament. Mijn late diagnose speelt in mijn ogen wel een belangrijke rol hierin. Niemand zoekt nl. het kind met ADHD in een klas Latijn -ondanks dat dat zeker mogelijk is. Ik heb veel van mijn gedragingen gewoon opgevat als 'een deel van mezelf'. En dat zijn ze tenslotte ook. In mijn vijf jaar in kunstonderwijs heb ik hiervan weinig last gehad -los van eeuwige besluiteloosheid en problemen met planning. Ik heb er doorheen de jaren ook gewoon mee leren omgaan -gaan wandelen, studeren a.d.h.v. een kleurensysteem, ... Ik heb hier vooral twee lessen uit getrokken voor mezelf: Ik kan zonder -zeker als ik besluit me toe te leggen op creatief werk, taken die beweegruimte e.a. voorzien, ... Maar soms zit 'wat ik wil bereiken' en 'wat ik ben' elkaar zodanig tegen dat het gebruik van Relatine me vooruit kan helpen. Vaak zelfs maar gewoon voor de aanvang van die taak. Ik beperk mezelf sterk in mijn dosering, max. 2 x 10 mg per dag op een studiedag. En merk ook dat het zeker helpt dit niet elke dag te nemen, dan stapelen de bijwerkingen zich veel minder op. De medicatie heeft me vooral voorzien van zelfvertrouwen en de mogelijkheid het tempo van mijn omgeving te kunnen volgen. Maar het is inderdaad belangrijk de grenzen van haar nut te herkennen. Ik raad ouders van kinderen met ADHD op basis van mijn ervaringen wel aan zich kritisch t.o.v. een langdurig gebruik ervan op te stellen. Je ontneemt je kind ook deels de mogelijkheid om zelf manieren te vinden om hiermee om te gaan. Niemand neemt die pillen voor het leven -maar die 'ADHD' of liever dat gedrag dat we ermee 'bestrijden' blijft. Ik denk dat een hoop van mijn gedragingen evenzeer in mijn voordeel hebben gespeeld in bepaalde situaties. Punt is: zie het zeker niet als de enige oplossing!

29-05-2019 | Vrouw | 10

14-03-2019 | Man | 47
ADHD
Over Ritalin weten heel veel niet gebruikers altijd heel veel te vertellen. Het is een drug als speed, het is mega verslavend, het is onwijs slecht voor je, je wordt er een zombie van en ga zo maar door. Dan zijn er ook nog mensen die stellig beweren dat ADHD niet bestaat, ADD hebben ze vaak niet van gehoord. En verplaatsen in iemand die lijdt aan ADHD en/of ADD kunnen [lees meer...]ze zich al helemaal niet! De 'grap' Alle Dagen Heel Druk kennen de meeste wel, maar hoe dat echt voor iemand is? Nee, dat weten ze niet! Ik lijd aan beide, ADHD en ADD en nee dat is geen pretje! Ik kan letterlijk gek van mezelf worden! Niet heel veel mensen weten dat en dat hoeft ook niet, want mede door de Ritalin heb ik het veel beter onder controle. Ik kan me concentreren, ik kan bij het gesprek van een ander blijven, zonder ondertussen af te dwalen naar 80.000 andere gedachtes, ik kan ergens aan beginnen en het vervolgens ook afmaken, zonder ondertussen aan andere dingen te beginnen en dat alles vervolgens niet af te maken. Ik ben er een stuk rustiger door, maar zeker niet afgevlakt!!! Verslavend? Nee, ook niet. Ik raak echt niet in paniek als ik ze toevallig niet bij me heb, ook raak ik niet in paniek als mijn specialist zou zeggen dat ik er acuut mee zou moeten stoppen. Wel zou ik het ontzettend jammer vinden, want het helpt mij gewoon enorm. Het is gewoon heel jammer dat er zoveel mensen zijn die een nogal uitgesproken mening over Ritalin hebben die vaak kant nog wal slaat. Hierdoor ontstaat er een soort van taboe en dat is heel erg jammer! Want er zijn genoeg mensen die met dit middel gebaat zouden kunnen zijn. Wel kan ik me voorstellen dat wanneer je dit middel zou slikken maar niet aan de aandoening lijdt waarvoor dit middel dient, dat de werking weleens heel vervelend zou kunnen zijn. Maar dat geldt voor heel veel medicatie. Bijwerkingen heb ik er niet van, het enige wat ik wel als vervelend ervaar is de rebound aan het einde van de dag, maar die neem ik maar voor lief. En wat ook prettig zou zijn als er een vorm zou bestaan die gemakkelijker in is te nemen. Niet altijd is er water voor handen en dan is het toch een verrot taai pilletje om door te slikken. Maar dat is eigenlijk het enige, verder heb ik er alleen maar profijt van. Ik ben echt heel blij dat er een middel als Ritalin bestaat!

26-02-2019 | Vrouw | 31
ADHD
Op advies van de huisarts gestart met Ritalin toen ik meer en meer last begon te krijgen van mijn ADHD, dit is destijds vastgesteld toen ik 20 was maar ik wilde het eerst gewoon proberen zonder medicatie. In eerste instantie was dit erg fijn, er ging een wereld voor me open. Ik voelde me veel minder moe, kon me ineens concentreren en was veel stabieler doordat ik niet meer[lees meer...] zo'n last had van stemmingswisselingen. Helaas begon ik me na een tijd steeds slechter te voelen. Bij de juiste dosering voelde ik me soms volledig buiten mezelf, alsof ik drugs had gebruikt, dit was zo'n naar gevoel. Toen de dosering lager werd hielp het me niet voldoende. De bijwerkingen wogen niet op tegen de baat die ik erbij had en omdat de huisarts alleen Ritalin kon voorschrijven en ik niet onder behandeling stond bij een psychiater ben ik toen gestopt. Na enkele jaren overigen via de psychiater alsnog gestart met Concerta, dit gebruik ik nu nog steeds naar volle tevredenheid.

12-12-2018 | Vrouw | 26
ADHD
Ik gebruik voor mijn ADHD Concerta 36mg. Maar omdat deze niet lang genoeg werkt om een werkdag te overbruggen, neem ik hierbij Rilatine/Ritaline 10mg als de Concerta begint uit te werken. Voor mij is dit een goede aanvulling op de Concerta. Het helpt mij vooral bij het concentreren en om mijn werk af te krijgen.

10-12-2018 | Vrouw | 15
methylfenidaat (15mg)
ADHD
Ik ben een meisje van 15 jaar 170 en ongeveer 55 kg, ik heb adhd en slik hier 3 keer per dag 15mg methilfenidaat voor, wat ik er van merk is dat ik nogsteeds er soms(met name als ik in een drukke omgeving ben en er is veel stress dat ik er misselijk van word, ook klijg ik altijd nog klamme koude handen en voeten, op het begin had ik heel erg veel last van een verminderde [lees meer...]eetenslust, ook wil ik dr nog wel eens wat licht van worden in het hoofd. Die bijwerkingen zijn vervelend maar het naar mijn mening helemaal waard, aangezien ik nu gwn veel makkelijker die ene toets ff kan doornemen voir ik ga eten en dat ik gwn heel snel de focus pak. Al met al ben ik minder maar effectiefer bezig met school en huiswerk ook word ik er lekker rustig van in mijn hoofd en zijn sommige momenten net ff iets minder stressvol voor me. Als je ADHD of ADD hebt dan raad ik dit medicijn zeker aan! Vergeet alleen nooit dat het zijn nodige schade bij sommigen wel kan aanrichten. En als het medicijn niet word voorgescheven voor je dan zal ik het als ik jou was niet slikken aangezien dat je geheugen kan aantasten en super ongezond is en ook nog es illigaal.

16-10-2018 | Vrouw | 18
ADHD
ik heb adhd en gebruik dit middel nu al zo lang als ik weet. het helpt mij erg om mij te concentreren. iets matter. ik heb wel prikkels nodig om iets meer los te komen, dus ik heb hooguit bijwerkingen als ik alleen thuis ben en mn pillen heb ingenomen