Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

droge mond nerveuze tics stijve spieren angst nervositeit

28-09-2021 | Vrouw | 51
ADD
Sinds mijn apotheek eerst amfexa en daarna tentin voorschreef heb ik me nog nooit zo slecht gevoeld. Dit is zó totaal een waardeloos ‘medicijn’ De oude dexamfetamine door de apotheek gemaakt was het beste, maar die is eruit gehaald, heel erg jammer Tentin is heel slecht

22-09-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Vlooit magistraal bereide variant gehad dus kan daar helaas niet mee vergelijken. Ik kreeg dus direct tentin. In het begin droge mond en weinig eetlust maar dit normaliseerde wel. Helaas ALTIJD binnen een uur na inname dunne ontlasting. eerst zocht ik er niks achter want ik heb PDS en wel vaker buikpijn. Maar na 4 weken iedere dag diarree ondanks geen triggerfoods te eten,[lees meer...] ging ik de Dex eens inspecteren. Zag dat er oa isomalt in zit, iets dat vrijwel alle PDS’ers niet verdragen. Toch vreemd dat ze dit toevoegen omdat ADHD zo vaak gepaard gaat met PDS. Nadat ik stopte met tentin verdwenen mijn darmklachten als sneeuw voor de zon. Echt balen want ik merkte wel dat ik meer energie had en mijn vreetbuien over waren. Nadat ik stopte ook gelijk weer veel chaos in m’n hoofd en overprikkeld door alles in mijn omgeving. Ik heb tot op heden geen ander medicijn gevonden dat mij helpt. Methylfenidaat doet helemaal niks voor mij, bupropion maakte mij suïcidaal. Dus beste effect tot nu toe van de tentin maar de darmproblemen die ik ervan kreeg zijn te heftig om mee door te gaan. Kon de deur niet uit… ik hoop echt dat Laren hier iets mee doet. Uiteraard heb ik dit gemeld bij ze.

21-09-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Droge mond is een bijwerking die ik hiervoor af en toe ook had met dexamfetamine van de regenboogapotheek. Sinds de apotheek niks meer doet met medische noodzaak ook gedwongen overgestapt naar Tentin (hiervoor Amfexa). Waar mijn depressieve klachten voorheen juist minder werden bij dexamfetamine lijkt dit nu erger te zijn. Inmiddels een half jaar verder en nog steeds een t[lees meer...]oename van onrust en hartkloppingen. Ik blijf hopen dat dit probleem serieus wordt aangepakt want blijkbaar heeft een van de nieuwe hulpstoffen toch een dusdanig negatief effect.

09-08-2021 | Vrouw | 23
ADHD
Na een tijd niet mezelf te zijn geweest kwam het besef dat ik sinds de overstap van DMB Dexamfetamine naar Tentin me hetzelfde ben gaan voelen als toen ik concerta gebruikte: niet in controle, heel erg reactief en prikkelbaar, geen blijdschap meer voelen. Ik heb 0 geduld meer en heb mijn relatie in de afgelopen maanden weten te verpesten doordat ik alleen nog maar kon mop[lees meer...]peren. Carriere ligt ook op stilstand want voel geen motivatie meer. Zonder medicatie ben ik ook niks waard en piekerde ik mij dood, kreeg ik niet zelfstandig mijn huishoudelijke taken en financiën op orde etc. Maar nu ga ik dat maar weer proberen want niks is erger dan de resultaten van Tentin. Ik hoop sterk op een terugkeer van mijn vorige vertrouwde DMB medicatie zodat ik hopelijk mijn leven weer op de rit kan krijgen.

26-07-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Ook ik had eerst Dexamfetamine van de Magistrale Bereider / Oud Beijerland. Dat werkte erg fijn voor mij. Bij die had ik de eerste 3 weken sinds ik ermee was begonnen veel last van de rebounds, hoofdpijn en misselijk en alle geluiden en andere prikkels kwamen dan 3x zo hard binnen. Daarna nooit meer last gehad van noemenswaardige bijwerkingen. Het is momenteel 05:04 ‘s[lees meer...] nachts, of ja, ochtend dus. Ik heb liggen woelen en draaien en na minstens 5 keer opstaan en 3 slaap meditaties verder, wilde ik even m’n ei kwijt over de boosdoener van mijn slapeloze nacht. Ik heb overal spierpijn alsof ik gesport heb, ook zo’n lekkere bijwerking. Maar goed, van de één op de andere dag dachten we allemaal bij de apotheek ons gebruikelijke herhaalrecept te komen ophalen, maar kregen wij een ander medicijn voorgeschoteld, eerst Amfexa en nu Tentin. Er wordt hard geroepen en geschreven dat de ‘samenstelling’ van al deze medicijnen hetzelfde zou moeten zijn, dezelfde werkzame stof etc. etc. Maar zoals ik om me heen hoor en op deze website en forums lees, ervaren ik en duizenden anderen AD(H)D’ers wel degelijk verschil tussen de magistraal bereide pillen uit Oud-Beijerland en deze goedkope fabriekstroep. Zoals je kunt lezen heb ik heel wat bijwerkingen van Tentin. Ik was aan het max. aantal woorden, dus nog niet eens alles staat erbij. De eerste dosering van de dag lijkt altijd best prima te gaan. Tot het moment dat die begint uit te werken of ik mijn volgende dosering neem. Dan komen alle bijwerkingen aanwaaien. Het begint met mijn stemming die daalt, alsof een strak blauwe zomerlucht uit het niets volledig bedekt wordt met dikke grijze donderwolken. Ik voel dan ook plotselinge desinteresse naar alles om me heen, zelfs mijn favoriete dingen en bezigheden (vrienden, mensen, verhalen, de natuur, muziek). Ik probeer dan wel eens toch hardop mee te zingen met de liedjes die ik normaal gesproken uit volle borst meezing, maar dat voelt dan geforceerd en raar en als te veel moeite, dus daar stop ik dan weer mee. Zonder medicijnen zing ik de hele dag en ben ik niet stil te krijgen. Wanneer ik Tentin heb genomen dan kan niet meer enthousiast reageren als iemand me iets leuks verteld. Ik ben ook te veel gefocust op mezelf en de taken die ik op dat moment doe omdat ze nuttig zijn, dat ‘entertaintment’ niet altijd in mijn straatje past op zo’n moment. Daarna stapelen de bijwerkingen zich altijd op: geen eetlust, droge mond (dus eten is überhaupt niet lekker), hoge en ‘onvolledige’ ademhaling, koude handen en voeten, spierspanning, hartkloppingen en ontzettende rusteloosheid, angstig/nerveus gevoel, neerslachtigheid en nog meerdere dingen. Dan eindigt de dag vaak met een hongergevoel (want ondanks dat ik goed probeer te eten, krijg ik weinig weg), niet kunnen eten nadat de medicijnen zijn uitgewerkt omdat mijn mond droog en kapot is, een volledig leeggezogen en bekaf gevoel, soms oorpijn, hoofdpijn, gevoel dat ik moet overgeven. Plotseling een soort opvliegers van hitte en dan weer kou. ‘S nachts in bed niet kunnen slapen (ogen willen niet rustig dicht), mijn hoofd raast door, door de droge mond krijg ik een soort obsessieve drang om vaak te slikken, een knorrende maag, rusteloze armen en benen, soms nachtzweten, zachte ‘steken’ op m’n borst (bijna alsof m’n hart aan het bijkomen is van de aanslag). Het ‘positieve’ aan het medicijn is dan dat ik me beter kan focussen op administratief werk, ik ruim gerichter op, raak gewoon minder afgeleid. Soms heb ik dat nodig, maar door al deze bijwerkingen heb ik liever dat ik continu afgeleid raak, van hot naar her fladder en zingend, springend en lachend de afwas weer eens laat staan en deadlines mis. Kortom, wat een zooi. Ik wil er vanaf en de Magistrale Bereider terug. Of iemand ervaringen met een soortgelijk alternatief? Ik ben hier namelijk helemaal klaar mee, maar dat was wel duidelijk gok ik zo.

19-07-2021 | Man | 51
ADD
Had eerst Dexamfetamine en die werkte perfect nu Tentin en is echt totaal een andere uitwerking, voel me klote na een tijdje en niet helder maar numb en verloren.

18-07-2021 | Vrouw | 53
ADHD
Met dexamfetamine was ik zeer tevreden. Sinds het gedoe met amfex en tentin meer hoofdpijn na eerst een periode migraine te hebben gehad. Nu is het onmogelijk met tentin om op vrije dagen het gebruik te stoppen of te minderen zonder dat ik in slaap val overdag en er niets meer uit mijn handen komt. In tegenstelling tot dexamfetamine kan ik nu de hoeveelheid ook niet bepale[lees meer...]n (d.w.z. kan afstemmen op de dagtaken) zonder negatieve effecten (slaperigheid). Dus erg gefrustreerd dat ik niet de eerdere dexamfetamine terug kan krijgen. Er zal in tentin vast dexamfetamine zitten maar er zit tenminste een andere stof meer of minder in waardoor ik nu wel bijwerkingen heb ondanks het feit dat mijn (huis-)arts zegt dat het hetzelfde is, ik weet zeker dat het niet hetzelfde is.

11-07-2021 | Vrouw | 39
ADHD
Gigantische rebound, onwijs moe en erg prikkelbaar

08-07-2021 | Man | 42
ADD
Ik werd van Tentin erg depressief wat ik niet bij De Magistrale Bereider had. Veel zaken intresseerde mij niet meer zelfs hobbies die ik heb.

04-07-2021 | Vrouw | 43
ADD
Ik gebruik dit sinds een jaar, wisselende dosering tot maximaal 3/4 keer per dag. Eerst sloeg ik nog wel een paar dagen over maar dat werkt niet positief. Ik begin meestal rond 11.30 met de eerste dosering, eerder lijk ik het niet nodig te hebben. Ik ben over het geheel Genomen stabieler, heb minder last van schommelingen in mijn gemoedstoestand, lijk ook een leuker pers[lees meer...]oon. Ook heb ik meer energie en overzicht. De werking is vrij kort en er ontstaat gewenning. Een tijdje last gehad van hartkloppingen maar dat is de laatste tijd weer minimaal. In de avonden ben ik erg moe en de ochtenden ook. Ik weet niet of dat een bijwerking is of gewoon bij mij hoort. In het begin wel last gehad van nerveuze en opgejaagde gevoelens maar omdat ik het nu dagelijks gebruik heb ik daar geen last meer van. Ik twijfel wel Over de lange termijn effecten, ik wil geen problemen later. Het liefste wil ik natuurlijk helemaal geen medicatie maar het is nu gewoon veel zonniger om me heen. De optimale dosering vinden heeft een tijdje geduurd. Ik gebruik een lage dosering 10 mg omeprazol erbij omdat ik er soms maagzuur/ buikpijn ervan krijg.

29-06-2021 | Man | 39
dexamfetamine (7.5)
ADHD
Onrust en verdwenen motivatie. Volledige focus op het eigen persoon in plaats van mijn omgeving. Het is een middel dat zeer veel bijwerkingen geeft tijdens gebruik maar ook wanneer het niet wordt gebruikt. Lusteloosheid en gevoelloosheid zijn de meest aanwezige bijwerkingen gevolgd door hoofdpijn tijdens en enige uren na gebruik. Het enige wat positief is: meer onts[lees meer...]pannen gevoel als het middel volledig is uitgewerkt. Ik snap werkelijk niet waarom dit middel wordt voorgeschreven. De pillen zijn volledig hetzelfde als Amfexa en alleen de naam op het doosje is aangepast.

26-06-2021 | Man | 29
ADD
Altijd generieke Dexamfetamine gebruikt. Sinds een maand Tentin 5 mg. Alsof ik in een depressie ben beland, als het nou zo was dat ik me er enorm goed door kon concentreren had ik het voor lief genomen. Maar zelfs dat doet het niet. Binnenkort met de psychiater overleggen of ik Elvanse (langwerkend Dexamfetamine) kan krijgen.

20-06-2021 | Vrouw | 21
ADD
Eerste 2 dagen dat ik dit gebruikte werkte het redelijk leek het, naast dat ik veel bijwerkingen had. 3e dag was ik erg prikkelbaar en mijn concentratie vreselijk. 4e dag kwamen mijn trauma's omhoog, waarna ik belandde in een psychose. Waarschijnlijk heb ik nog andere psychische stoornissen die (nog) niet vastgesteld zijn waardoor ik er extra slecht op reageer. Maar ik heb[lees meer...] in mijn leven een hoop medicijnen geprobeerd, en ik heb nog nooit zó slecht op een medicijn gereageerd. Ik ben nu volledig terug bij af door 4 dagen dit medicijn te gebruiken. Conclusie: Wees erg voorzichtig met dit medicijn! En als je psychose gevoelig bent/denkt te zijn neem dit zeker NIET. Het is levensgevaarlijk!

17-06-2021 | Vrouw | 25
dexamfetamine (2,5)
ADD
Wat een enorme troep, gevaarlijk spul. Dit medicijn heeft mijn leven totaal op zijn kop gezet . (RED. Mijnmedicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd).

16-06-2021 | Man | 50
ADHD
Na veel verschillende medicijnen voor ADHD gebruikt te hebben ben ik uitgekomen op de voor mij minst erge van het arsenaal. Tentin gaf bij mij ook veel bijwerkingen en het werkte heel kort (altijd nog beter dan andere medicatie), maar wonder boven wonder nu niet meer. Wat is er gebeurt? In verband met andere klachten ben ik GABA gaan gebruiken. Of dat werkt voor de and[lees meer...]ere klachten is nog maar de vraag, maar na enkele dagen merkte ik dat de dex plotseling langer werkte en ik geen bijwerkingen meer had. Omdat ik hiervoor wel veel bijwerkingen had, slikte ik een lage dosis. Nu kon de dosis verhoogt worden tot een goed werkend niveau. Ik ben na een aantal dagen gestopt met GABA om te zien wat er gebeurt. Meteen werkte de dex minder goed. GABA langzaam weer opgebouwd om te zien wat de minimale dosering is voor het effect en de dex werkt weer prima. Ik ben gaan onderzoeken hoe dit te verklaren is. Het zou kunnen zijn door het gegeven dat een hoge aanwezigheid van glutaminezuur dexamfetamine afbreekt. Er is reden om aan te nemen dat mensen met een wat laag GABA niveau een wat hoger niveau glutamaat hebben, wat weer voortkomt uit glutaminezuur. Er is ook een aanwijzing dat ADHD’ers een lager GABA niveau hebben. N=1 dus het is niet te zeggen of dit bij anderen ook werkt. Maar als dexamfetamine bij jou kort werkt, of veel bijwerkingen heeft, dan zou je het kunnen proberen. GABA is vrij verkrijgbaar. Overleg natuurlijk eerst met je arts. Maar het effect nam af toen ik enorm verkouden werd. Ik ben gaan zoeken naar een relatie tussen dex en verkoudheid en de middelen die ik daartegen nam, zoals Otrivin en hoestdrank. Ik kon niks vinden dat in mijn situatie van toepassing was. Na veel zoeken, kwam ik uit op dezelfde regel uit de ‘samenvatting van de productkenmerken’ als waar ik de relatie met glutaminezuur vandaan had. Namelijk: vruchtensap. In de consumentenbijsluiter staat hier niks over beschreven en ook apotheek.nl vermeld er niks over, maar vruchtensap zorgt ervoor dat dexamfetamine minder goed wordt opgenomen (geabsorbeerd). Ik drink nooit vruchtensap, maar tijdens de verkoudheid heb ik mij gelaafd aan sinaasappelsap en sinaasappels. Citaat uit productkenmerken: “Middelen die bloedspiegels van amfetamines verlagen: Gastro-intestinale aanzurende middelen (guanethidine, reserpine, glutaminezuur HCl, ascorbinezuur, vruchtensappen enz.) verlagen de absorptie van amfetamines.“ In het algemeen geldt de vuistregel dat tussen de inname van medicijnen en het nuttigen van vruchtensap een uur of 4 moet zitten. Maar aangezien ik de dex iedere 4 uur inneem schiet dat niet op. Ook vitamine C kan een nadelige invloed hebben. Doe er je voordeel mee. Bronnen: Samenvatting van productkenmerken + bijsluiter: https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/nl/rvg124800 ADHD en GABA: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3970207/ Vruchtensap en medicijnen (algemeen): http://ui-online.nl/ufc/file2/sls_sites/editor/b07a6eb1b4837eef68adfb6ffa8ebb74/pu/Grapefruit_sap__en_sinaasappel_sap__en_kans_op_verminderde_werking_medicijn.pdf

16-06-2021 | Man | 20
ADHD
Ik ben sinds kort van de Dexamfetamine van de Magistrale Berijder over gegaan op Tentin en ik merk een zeer groot verschil aangezien Tentin bij mij geen effect heeft behalve bijwerkingen.