Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

29-03-2023 | Vrouw | 35
ADD
Kreeg deze variant omdat de 2,5mg die ik altijd kreeg noet meer beschikbaar is o.i d. Bij de oude variant voelde ik me altijd wel lichtelijk oogelaten, maar het gaf ook een soort drive om dingen te gaan doen en ik mijn humeur werd er beter van. Heb druk leven met werk, peuter en opleiding en met de oude variant trok ik dat allemaal net. Nu met weekje tentin krijg ik die dr[lees meer...]ive niet, wordt er eerder emotieloos dan vrolijk van en heb net kamertje van m'n dochtertje overhoop gegooid uit frustratie omdat ik iets niet kon vinden en ze bleef huilen na hele drukke dag. Compleet overprikkeld. Werkt van geen meter deze variant :(

21-03-2023 | Vrouw | 18
dexamfetamine (2,5mg)
ADD
ik slik nu al een aantal maanden tentin en dit werkt bijzonder goed. Eerst andere medicatie geprobeerd maar ben uiteindelijk toch terechtgekomen bij dit medicijn. De onrust verdwijnt uit mijn hoofd en lichaam, en ik kan me beter concentreren als ik dit middel inneem. Echter zitten er wel een paar vervelende bijwerkingen bij. ik neem de laatste tablet om ongeveer 12 uur smi[lees meer...]ddags in. Rond 4 uur smiddags krijg ik last van overprikkeling en ben ik meer geïrriteerd. Hoofdpijn komt ook af en toe kijken. Verder zijn het de welbekende bijwerkingen zoals, verminderde eetlust en een hogere hartslag. in het algemeen ben ik zeer tevreden over dit medicijn en is dit het beste middel dat ik tot nu toe heb geprobeerd.

15-03-2023 | Man | 39
ADD
Hallo, Ik vond de manier waarop dit merk ergens rond 2015 op de markt kwam al heel ongebruikelijk en ongelooflijk dat dit allemaal maar zomaar kon hier in Nederland, het oorspronkelijke middel was gewoon veel beter en goedkoper, maar dat terzijde. De bijwerkingen ervaar ik de laatste maanden pas vooral Ik heb het idee dat mijn motoriek is beïnvloed en het lopen over one[lees meer...]ffenheden minder gaat . Ik vroeg mij af of andere dit ook zo ervaren? Daarnaast heb ik het idee dat de concentratie bij mij juist minder geworden is , pas als ik het middel niet meer gebruik ivm het op tijd naar bed gaan. Ik merk dan dat ik in de avond uren heel slecht ben in verschillende taken tegelijkertijd uit te voeren , alsof het slechter aan het worden is de laatste tijd uiteraard tijdens gebruik van dit medicijn zijn deze klachten er niet. Ik wil op termijn helemaal vd medicatie af ik hoop dan dat de oplossing in de juiste voeding ligt.

22-02-2023 | Vrouw | 59
dexamfetamine (5mg)
Ik ben nog niet begonnen aan Dex Tent. Maar ik vind hier wél hele goede ervaringen in woorden weergegeven waar ik echt wat aan heb. Nu ben ik minder angstig en de doorslag om toch te beginnen, is wel van de meneer van 46 jaar, die in zijn ervaring, meer weergeeft over, over, hoe je het medicijn het beste vanaf het begin kunt gebruiken. Ikzelf ben 59 en ja, ook al jarenlan[lees meer...]g aanmodderen met van alles...en tot nu toe heb ik 1 geluk gehad: ik heb bijna nooit last van bijwerkingen van welke medicatie dan ook, behalve misschien een beetje hoofdpijn in het begin ( ik ben kwetsbaar, en heb vaak Prednison omdat ik van nature Resistent ben voor echt alle Antibioticum die er zijn of komen),,..en daarnaast zijn al mijn bloedvatklepjes in mijn onderbenen, of kapot, of ze zijn er gewoon niet meer, doordat ik zwaar ben aangereden op mijn fiets, vlak voordat Corona haar intrede deed in Nederland...buiten mijn schuld om...ik was zwaargewond... gelukkig voor m'n familie, heb ik het overleefd en sindsdien, kan ik, zoals die meneer ook zegt, exact voelen wanneer een medicijn begint te werken, dus eigenlijk is dat een voordeel van een nadeel (de bloedvatklepjes reguliere dit namelijk).. Morgen ochtend begin ik na mijn ontbijt en ik hoop, maar ik geloof ook dat dit misschien wel eens het medicijn zou kunnen zijn die Stilte en Rust komt brengen in m'n brein...

11-01-2023 | Man | 28
ADHD
Ik ben sinds kort pas in het proces om mijn adhd onder de hand te krijgen Ik begon met concerta 18 mg maar werkte uit na 3 half uur waardoor ik er gauw 3 perdag nam Ik begon met de dosis omhoog te schroeven echter toen ik op 36 mg kwam kwam ik ineen zware neerwaartse spiraal terecht die over het weekend mij volledig sloopte ben toen terug naar 27 gegaan Duurde 2 weken v[lees meer...]oor dat ik hersteld was maar het lag niet lekker dus naar Ritalin gegaan 10mg 5 per dag Maar het lag niet lekker dus ben naar 15 gegaan dit werkte op zich wel maar begon depressieve bijwerkingen te krijgen die toch wel bleven terug komen ook op 10 mg Mijn psycholoog had het al over dexamfetmine gehad maar de kosten waren een onduidelijk en zorgelijk Toen besloten dat ik het een maand het zou uitproberen waar voor ik 79 euro had vrijgemaakt Was nog niet op de hoogte van het maximum van 250 euro en was onder de indruk dat na 250 euro de zorgverzekering het niet veder zou vergoeden en ik alles zelf moest betalen een whooping 1000 eu perjaar Dat was gelukkig niet het geval Kwam er achter dat via hevo consult ik een terugbetaling kon aanvragen en dat resulteerde er in dat ik nu maar 19 euro voor een maand hoefde bijbetalen, en dat is zeker te doen Het medicijn zelf zou ik omschrijven als schoon en zeer effectief Na al de vorige mishaps was ik sceptisch en had ik er weinig vertrouwen in Maar het heeft echt me verast met de werking en ben nu ook blij dat ik scepticisme aan hield om dat het nu het echt bewijst dat het werkt en niet alleen om dat ik hoge verwachtingen heb Het werkt snel in ongv 30 minuten en werkt bijna precies 4uur Het enige probleem wat ik ervaar is dat het te goed werkt grappig genoeg Ik kan er echt me dag mee invullen maar als ik dan op de laaste dosis van de dag zit En ik heb een productieve en drukke dag gehad word ik zeer slaperig en van ik bijna om 8uur inslaap En dat heb ik nog nooit meegemaakt echter waneer het medicijn dan uitwerkt is het alsof mijn slaap proces word geannuleerd en ervaar ik een spike in energie en een verlangen naar stimulatie Ik begin dan erg trek te krijgen naar suiker en en wil dan ook gaan gamen Dit heeft er voor gezorgt dat ik in de nacht heb zitten gamen alcohol ben gaan drinken of ga roken Als een oplossing ben ik aan het proberen om om op het eind van de laaste dosis op te volgen met een Ritalin om dit te te verhelpen Ditheegt mij een ander perspectief gegeven op adhd en ik denk dat het komt door Dat dexamfetmine de aanmaak van Dopamine stimuleert waar methylphenidate de heropnamen blokkeert Bij mij staat adhd centraal om innerlijke chaos en ernstige motivatie problemen Dit veroorzaakt verdere klachten als laag zelf beeld en een minderwaardigheids complex Op methylphenidate merk ik dat ik meer plezier heb ik de dingen die ik doe maar als een resultaat hier van Ik op een hedonistische manier mijn dag invul dit komt denk ik door dat het de heropnamen blokeert maar niet stimuleert hierdoor ben ik constant op zoek naar stimulatie dit veroorzaakt fluctuaties in de effecten van het medicijn en als ik dan onvermijdelijk verveeld raak met het gene wat ik aan het melken ben voor dopamine en niks anders kan vinden om te doen raak ik depressief om dat ik geen stimulatie kan creëren Het medicijn verandert dan van iets wat me ondersteunt naar iets wat me systematisch afbreekt De dex doet echter wel Dopamine aanmaak stimuleren en hierdoor merk ik dat ik niet meer zo verplicht ben om mijn dag in te vullen op wat mij het beste stimuleert maar ook nu de vrijheid ervaar om dingen te gaan te ondernemen die ik belangrijk vind of Intresse in heb een wereld van verschil Het medicijn is bijna het zelfde als speed en dat is best een enge gedachten Ik heb het idee dat het ook best wat risico's heeft op het vlak van misbruik of verslaving Maar zolang ik me zelf real hou en realiseer dat te veel Dopamine een adverse effect heeft Denk ik niet dat de dag ooit zal komen dat ik het misbruik of verslaafd raak Daarom denk ik ook dat dit medicijn een zeker besef nodig heeft Als de gebruiker niet genoeg besef heeft over de fijnere details van het Dopamine systeem Dat er een hoog risico aanwezig is voor misbruik Ik zo niet zomaar aan iedereen aan raden En denk dat dit medicijn ook heel erg gecomplimenteerd zou worden als er voor af een spoedcursus dopamine zou worden toegevoegd om misbruik of verslaving risico's te minimaliseren Het is letterlijk de sleutel to mijn potentieel in de na al 3 dagen begon ik onwijs veel progressie te boeken En kan ik nu echt en eindelijk mijn leven op de rails zetten en uitebloeien naar de volste expressie van mij Top medicijn overtreft al mijn verwachtingen

18-11-2022 | Man | 54
ADD
het heeft lang geduurd voordat ik door kreeg wat de bijwerking is. ik neem mezelf kwalijk dat ik negatief en geirriteerd wordt door overprikkeling bij gebruik van de dex/tentin en schrijf een positief effect (bij inname) toe aan het medicijn. kortom ik voel me in praktische zin capabeler om mijn leven te lijden maar met een steeds slechter zelfbeeld (kan bij mij zelfde[lees meer...]structief gedrag uitlokken) en steeds labieler ook.

27-10-2022 | Vrouw | 37
ADD
Klachten (zal er vast een paar vergeten): Geen concentratie, altijd moe, extreem laag zelfbeeld, chaotisch, vergeetachtig, snel agressief (niet fysiek), snel van relaxt naar zwaar geïrriteerd, altijd te laat, nooit structuur hebben in werk, altijd zoeken naar bevestiging maar vervolgens nogsteeds niet geloven dat iemand het meent, taken uitstellen, graag alleen zijn, altij[lees meer...]d besluiteloos zijn. In 2020 ben ik 6 weken na mijn bevalling in een pittige depressie met opname terechtgekomen. Ik herstelde door Sertraline snel en wilde door de vervelende bijwerkingen graag stoppen. Dit bleek achteraf te vroeg te zijn en kwam in een heftige terugval terecht waarbij ik met Amitriptyline ben begonnen. Deze gebruik ik nu sinds oktober 2021 75mg. Dit gaat goed met weinig storende bijwerkingen. Vlak voor mijn terugval werd ADD geconstateerd en viel alles op zijn plek. Omdat het mentaal super goed ging (ik was vergeten hoe het was om angst te hebben dus ik vond het daarom logisch dat ik geen terugval kon krijgen gezien de hormonen ook stabiel waren) en ik daar geen medicatie voor wilde heb ik er niet veel aandacht aan besteed. Na de terugval herstelde ik weer snel door de Amitriptyline maar ik bleef hangen in “het laatste beetje”. Uiteindelijk besloten te scheiden en ik krabbelde binnen een week weer helemaal op. De ADD klachten zijn helaas veel meer naar de voorgrond gekomen en ben mij er toen wel in gaan verdiepen. Ik was een traject gestart met Concerta, eerst 16, toen 36 en daarna 56mg. Mijn algehele stemming werd wel iets beter en minder prikkelbaar en meer geduld. Maar de concentratie was nog steeds ruk en veroorzaakte veel problemen. Nu een traject met Tentin waarbij ik begon met 3 weken 2x per dag 5mg, daarna 3 weken ochtend 10 en middag 5mg en sinds vandaag ochtend 15 en middag 5mg. Sinds een week of 2 is mijn algehele stemming nog beter dan met Concerta en ervaar nu ook meer energie te hebben dus het doet wel iets. Maar wederom weer een concentratie van niks. Nog steeds warrig, vergeetachtig, chaotisch, stotteren etc. Tot voor ik met mijn ADD traject startte reageer ik altijd enorm gevoelig op medicijnen. Werkt snel en krachtig en niet verslavend gevoelig (na 3,5 maand altijd 1 tablet lorazepam gebruikt te hebben zonder problemen gestopt in 2 dagen waarbij een half tabletje nog altijd goed effect gaf). Ik vind het een moeilijke zoektocht… en begin te geloven dat de ADD klachten toch blijvend zullen zijn.

25-10-2022 | Man | 38
ADHD
Op mijn 38ste de diagnose ADHD gekregen en omdat ik soms zo opgefokt ben direct medicatie gevraagd. Eerst methylfenidaat geprobeerd, hierin vrij snel opgebouwd (3 maal daags 10, dit drie dagen, 3 maal daags 15, dit drie dagen en 3 maal daags 20, hierna dagelijks). Zal hierover een andere review schrijven. Dexamfetamine van Tentin gekregen, eerst 3 dagen een halve table[lees meer...]t en daarna een hele. Dit dan driemaal daags. De eerste dosering deed naar mijn idee niks dus daarna direct over gegaan op een hele, 5mg. Ik werd eerst kalm, ontspannen en helder maar had weinig zin om dinge te doen, een groot verschil met de methyl. Dat maakte mij erg actief, soms hyper en minder om mijn omgeving denkend. In de eerste week dex voelde ik mij vlak, emotieloos, chagrijnig en niet een fijn persoon. Ik ben van nature iemand die veel ziet en opmerkt, hierdoor snel afgeleid en snel geïrriteerd. Dit maakte de dex erger terwijl er wel kalmte in mijn hoofd was. Ook sliep ik vanaf dag 1 met dex minder, tenzij het weekend was, maar hier hielp alcohol wel een handje. Geen grote aantallen alcohol, dit werkt niet fijn met dex. Opvallend was ook dat ik last van mijn keel kreeg, veel slijm wat maar niet weg wilde. Dit ging elke nacht zeer doen maar was dan in de ochtend weer weg en kwam dan naarmate de dag verstreek weer terug en ging weer pijn doen. Uiteindelijk is dit wel gestopt maar voel ik vaak alsnog slijm. Ik ga ook veel zweten van dex, en heb het vaak erg warm. In het begin ging ik wel eens temperaturen en had dan 37,6 graden. Omdat ik dacht dat het niet werkte na 2 weken de dex verhoogd naar 1.5 tablet (7.5 per keer, 3 maal). Ik voelde de medicatie, niet perse prettig en merkte een verhoogde mate van apathie, geen zin om dingen te doen, erg slecht slapen, weinig eetlust (had ik ervoor ook al, met methyl). Ik werd een soort robot of zoals mensen het hier noemen, een zombie. Heel naar. Geen gevoel, geen zin, niet vooruit te branden, emotioneel om dingen, naar dus. Hiermee gestopt en weer naar 5 mg per dag gegaan. Het robot gevoel nam niet af, dus ik dacht misschien weer omhoog, maar dan meer. Dat ik een fast metabolizer ben weet ik inmiddels door de methyl. Toen ben ik gaan zoeken op internet, meer reviews lezen etc. Goede dingen gelezen over de Magistrale bereider maar dat dit dus niet meer kan. Toen kwam ik ergens tegen dat ik misschien wel te veel nam en dat het voor iedereen dus anders is. Bij de een werkt 5 mg, soms 2 maal daags en bij de ander 10mg en weer 4 maal daags. Deze medicatie is zo persoonlijk, niet iedere adhd'er is zoals Jochem Meijer. Dit dacht ik ook altijd, ik kon dus geen adhd hebben want ik lijk totaal niet op zo'n druktemaker. Zo is het ook met de medicatie. Ik slik nu 3/4 van een 5 mg tablet, dit is dus 3.75 mg. Driemaal daags. Ik merkte de eerste keer direct verschil. Ik voelde me fijner, aardiger, liever voor mijn gezin, kreeg weer enthousiasme, wilde weer dingen doen zoals connectie zoeken met mijn omgeving en ik kan weer lezen. Het slapen gaat nog steeds niet super, ik slaap licht, droom veel en raar, ook veel zweten en verminderde eetlust. Een tip voor de eetlust: maak dingen die je lekker vindt, eet de hele dag door kleine dingetjes (fruit, een ei, een mueslireep, een handje noten) en probeer de medicatie in te nemen met eten. Ook drink ik weinig koffie, neem geen suiker of andere snel werkende koolhydraten. Ik heb nog altijd een droge mond, vooral bij veel praten, dit neem ik op de koop toe, dit zorgt ervoor dat ik wat meer water drink. Al met al ben ik tevreden maar erg nieuwsgierig naar de magistrale variant.

05-10-2022 | Vrouw | 21
ADD
Heb geen bijwerkingen met deze medicatie, in tegenstelling tot methylfenidaat. Na hoofdpijn, hartkloppingen en depressiviteit hierop overgestapt en merk zoveel verschil. Ik merk wel dat ik gauw een hogere dosis nodig heb om me beter te kunnen concentreren.

20-09-2022 | Man | 17
ADD
werkt heel goed voor concentratie en rust in je hoofd maar je krijgt er wel echt bijwerkingen van; angst, hartkloppingen, niet kunnen slapen, verminderde eetlust en misselijkheid

19-09-2022 | Vrouw | 51
ADD
Zowel mijn zoon als ik hebben ADD en gebruiken Tentin. Onze hoeveelheden en bijwerkingen verschillen. Positief voor beiden: verhoogd de focus, alertheid en minder last van woordvindingsproblematiek. Helpt ook wat tegen overdaad aan prikkels. Voor mij helpt dexamfetamine ook bij mijn astma. Nadelen: mijn zoon wordt er somberig van en eet echt het absoluut minimale. Dus [lees meer...]die krijgt een groot ontbijt en heeft een 2e avondmaaltijd want bij de eerste heeft hij nog weinig trek. We hebben allebei veel last van een droge mond, weinig eetlust, en de reboundeffecten zijn afschuwelijk. We nemen er magnesium bij om de stemming een beetje te balanceren, maar dat doet niet voldoende. Dit was met de magistraal bereide dex van onze apotheek helemaal niet het geval. Ook werkt de Tentin na 2 uur al niet meer bij ons. Ik overweeg over te stappen naar Elvanse 70. Dat ging qua eetlust beter. Ik vind het wel naar dat ik dan minder kan doseren, soms is het fijn om wat minder te kunnen nemen als je bijv alleen 's morgens echt moet focussen. De langwerkende dex van de Regenboog apotheek deed helaas niets bij mij.

04-09-2022 | Vrouw | 32
ADD
Sinds een krap half jaar gebruik ik Tentin. Daarvoor Elvance even gebruikt. Dit was fijn maar werkte te lang door betreft focus waardoor ik niet kon slapen. En prikkelverwerking werkte juist te kort. Tentin werkt goed bij mij vooral nu ik goed ingesteld ben. De laatste moet ik bijv. niet meer na 14.00 uur innemen, ivm de nachtrust. Maar de laatste tijd val ik steeds meer[lees meer...] af, waardoor ik steeds meer opmerkingen krijg van buitenstaanders. “Jeetje, jij bent veel afgevallen!” Nu maak ik me enigszins zorgen en moet dus de huisarts gaan bellen. Maar omdat het zo helpt wil zou ik niet graag hier mee stoppen. Heb net alles een beetje op de rit.. Ik ben 1,62m en woog vooraf 64kg. Nu weeg ik 58kg. Nog niet te dun, maar er moet echt niet meer af.. Verder de laatste weken erg veel last van hoofdpijn de hele dag door..

20-08-2022 | Vrouw | 40
ADHD
2 jaar geleden heb ik tijdens een burn-out adhd-diagnose gekregen en ben ik begonnen met Tentin 5mg. Ik voelde me gelijk stukken beter. Wel was het vervelend om de hele dag geen zin in eten te hebben. Ik viel in een paar maanden tijd 5kg af, wat voor mij niet nodig was. Gelukkig kwam de eetlust na een paar maanden terug en lukte het me om op gewicht te blijven. Mijn leven[lees meer...]skwaliteit is door Tentin erg omhoog gegaan. Ik voelde me een 2.0-versie van mezelf. Voor ik de diagnose adhd kreeg, vermoedde ik altijd wel dat ik adhd had, maar ik was me er niet van bewust hoeveel invloed het op mijn leven had. Ik heb mezelf beter leren kennen en ben erachter gekomen wat ik wel en niet kan. Ook vond ik eindelijk de naam voor die week vooraf gaand aan mijn menstruatie, waarin ik alles en iedereen altijd wel in elkaar wilde trappen of in bed wilde liggen huilen. Pms, waar dus ook een verhoogde kans op is met adhd door de wisseling in hormonen. Tijdens die week hielp het me erg om de dosering tentin met een 2,5mg per keer te verhogen en een extra tablet te nemen aan het eind van de dag. Helaas werd na zo’n anderhalf jaar de werking van de medicatie minder en was ik emotioneel weer veel instabieler. Werke 5mg eerst bijna 4 uur, ineens voelde ik het na 3 uur al niet meer en tijdens die 3 uur al niet optimaal. Een verhoging van de dosering hielp me hierin niet. Ik kon er niet meer van opaan. Nu ben ik bezig met uitzoeken wat dan wél werkt; 20mg Elvanse, 30, 40, of gaat dit gewoon níet werken. Zucht.

09-08-2022 | Vrouw | 46
ADD
Methylfenidaat werkt niet meer goed dus overgestapt naar Tentin. aantal dagen geprobeerd, maar zeel snel mee gestopt. Het is troep.

04-07-2022 | Vrouw | 28

26-06-2022 | Man | 58
ADHD
Trillen spieren, kort lontje en drukker dan normaal. Aantal weken gebruikt maar ben nu gestopt. Maakt de kwaal alleen maar erger.⁰