Ervaringen met Tentin

dexamfetamine

stijve spieren nervositeit nerveuze tics angst droge mond

08-06-2021 | Vrouw | 44
ADHD
Nadat ik 5 jaar op de dexamfetamine van de apotheek succesvol door het dagelijkse leven ben gegaan is sinds kort zonder enige aankondiging de dexa overgegaan naar Tentin. Sinds ik dit gebruik, wat ook nog eens een berg geld kost, ben ik helemaal van slag. Onrustig, paniekerig tegen depressief aan, hartkloppingen. Ik ga er mee stoppen en met de huisarts overleggen wat nu t[lees meer...]e doen want dit is niet te doen helaas.

07-06-2021 | Man | 19
ADD
Bij inname zeer vermoeit. Waar ik met het vorige Amfexa goed kom leren en voor langere tijd mijn aandacht vast kon houden. Moet ik nu blij zijn als ik één of twee zinnen kan schrijven zonder afgeleid te zijn.

07-06-2021 | Man | 23
dexamfetamine (5mg)
Het medicijn werkt absoluut niet bij mij. Meer bijwerkingen dan bij de Magistrale bereider variant, en niet eens positief qua effect op mijn concentratie. Ik ben erg teleurgesteld in het feit dat de Farmaceutische industrie op deze manier omgaat, met patiënten en dat het merk Amfexa, nu Tentin daar de veroorzakende partij bij is. Waarom moet op gezondheid winst worden gema[lees meer...]akt, afschuwelijke organisatie erg waardeloos en ik en vele anderen zijn hiervan de dupe. Het ene medicijn werkt uitstekend (DMB), en het andere (Tentin) is een waardeloos slap aftreksel daarvan, met meer negatieve dan positieve punten en ook nog eens duurder bij de verzekering. Het enige positieve punt was dat ik niet meer zoveel water hoefde te drinken, maar dat is natuurlijk niet waarvoor je het inneemt.

07-06-2021 | Man | 22
ADD
Extreme vermoeidheid bij inname, knikkebollend achter het stuur. Dit is bij Tentin, bij vorige dex van DMB werkte perfect en had deze bijwerking niet.

28-05-2021 | Vrouw | 47
ADD
Het duurde even alvorens ik in de gaten had dat het van de ene op de dag overstappen van dexamfetamine (2,5mg tabletten in 3x daags giften van 12,5-12,5-10mg) veel klachten gaf. Na ongeveer 2,5 week had ik dusdanig veel klachten (zowel mentaal/emotioneel als fysiek) dat ik vermoedde dat dit door de tentin zou kunnen komen. Ik heb vervolgens secuur bijgehouden hoe mijn [lees meer...]dag verliep op de voorgeschreven tabletten, het iets verhogen van de dosis (door de tabl niet te delen maar i.p.v. 2,5 tabl nu 3 hele tabl te nemen) en de laatste gift van 17.00u te stoppen. Het leek geen verschil te maken. Omdat ik nog een aantal van mijn magistraal bereidde Dex had liggen ben ik in kleine stapjes weer de tentin gaan afbouwen door ‘ uit te sluipen en op die manier weer op de oude vertrouwde Dex terug te zijn. Inmiddels zijn praktisch alle klachten die ik ervoer op de tentin praktisch volledig verdwenen; aandacht en focus blijven nog iets achter maar de rebound, trillen/zweten en nervositeit plus de stemmingswisselingen zijn beduidend minder. Bovendien is het in mijn hoofd absoluut rustiger. Ik weet nu door dit zorgvuldig een maand lang op te schrijven en letterlijk te zien wat tentin met mij deed, dit voor mij absoluut geen goed medicijn is. Nu magistraal bereidende apotheken bij wet niet meer mogen leveren zit er wellicht nog maar 1 ding op; zoeken naar andere mogelijkheden. In het verleden is het ren zoektocht geweest van ritalin naar concerta en wat er tussen zit: de Dex bleek voor mij het ‘wondermiddel’. Mijn wanhoop is groot, vooral omdat het voor mij en mijn (overigens fantastische) behandelaars met pech weer een hele tijd kan duren alvorens ik goed ben ingesteld...

10-05-2021 | Vrouw | 32
ADHD
Over moeten stappen sinds 1 week op Tentin. Na jaren ve intensieve therapie in combinatie met het slikken can de oude dexamfetamine 2,5mg tabletten voelde ik mij eindelijk stabiel. Nu kan ik niet functioneren en werken door de dagelijkse angst voor en de vele paniekaanvallen. Ik ben mij ten einde raad en voel mij machteloos over hoe het verder moet met mijn toekomst op dez[lees meer...]e manier. Dit is voor mij geen leven op deze manier. Ik vind het schandalig dat de farmaceutische industrie mij met het aansmeren van deze troep mijn kwaliteit van leven misgunt. Zoveel energie gestoken om de juiste medicatie in te stellen. Zo hard gevochten voor het zoeken naar de juiste balans om te functioneren zonder problemen en dat is nu door deze troep die ik nu verplicht moet slikken, omdat de andere dexamfetamine 2,5mg niet meer leverbaar is totaal verwoest. Er staan mensenlevens op het spel. Mensen die baat hebben bij de juiste medicatie. Met de oude dexamfetamine 2,5mg waren zoveel levens zoveel beter dan dat ze nu zijn. Ik hoop dat de farmaceutische industrie in kan zien dat dit zo langer niet gaat en inziet dat het op deze manier vele levens de totale vernieling in helpt, terwijl al deze mensen, waaronder ikzelf, met de oude Dex gewoon optimaal konden functioneren. Ik ben zo ontzettend kwaad, omdat ik zoveel tijd en energie heb gestoken jaren lang om de juiste medicatie in te kunnen stellen. En dit wordt door deze rotzooi in 1 klap met de grond gelijk gemaakt en drijft mij tot wanhoop. Ik hoop echt dat de oude dexamfetamine terug op de markt komt, zodat ik niet dagelijks alle bijwerkingen hoef te ervaren die ik op dit moment voel. Aub farmaceutische industrie doe hier wat aan, want Tentin maakt meer levens kapot dan je lief is!

10-05-2021 | Vrouw | 41
ADD
Na een lange zoektocht uiteindelijk gebruik gemaakt van magistraal bereide Dexamfetamine 4 x 2,5 mg 3 x per dag. Dit gaf rust en structuur in mijn leven en daarmee ook in het leven van de rest van mijn gezin. Eindelijk met aandacht en in rust kinderen opvoeden , mijn werk naar tevredenheid doen en een leuke partner zijn. Helaas kortdurende overgestapt op Amfexa vanweg[lees meer...]e beleids redenen van onze overheid/ verzekeraars. Dit was een hele nare ervaring voor zowel mijzelf als mijn kinderen en partner. Alle grond werd weggeslagen en alle klachten van overprikkeling, chaos , stemmingswisselingen en het niet of slecht in staat zijn om goede zorg te dragen met daarbij ook nog extra lichamelijke klachten als misselijk, duizelig, hartkloppingen, hoofdpijn en neerslachtigheid. Gelukkig heeft mijn medicatie-voorschrijvende arts ingegrepen en ervoor zorggedragen dat ik op medische grond mijn "oude" medicatie (magistrale bereiding dexamfetamine 2,5 mg)weer kon gaan gebruiken. Klachten verdwenen en mijn leven kwam weer op de rit. Totdat er wederom besloten is vanuit hogerhand dat de bereide Dexamfetamine toch weer vervangen moest worden door een fabrikant. Wonderlijk met een onbekende naam (Tentin) waar ik later pas begreep dat dit het product Amfexa is maar met een naamswijziging. En helaas is mijn ervaring hetzelfde. Oude klachten kwamen terug met de nieuwe lichamelijke klachten er nog bovenop. Het is heel pijnlijk om te constateren dat je hierin willoos overgeleverd bent en er geen rekening wordt gehouden met de gevolgen van deze wijziging voor zowel patient als zijn/haar omgeving.

08-05-2021 | Man | 35
ADHD
Ruim 3 jaar geleden ben ik er achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik kreeg toen magistrale Dex ging een nieuwe wereld voor mij open. Na 1 jaar verplicht op amfexa direct ging het mis, met een dokters verklaring medische noodzaak kreeg ik Dex magistraal terug wel zelf betalen 170 euro per 3 weken. Dat heb ik er voor over. Begin 2021 toch naar tetin maar hier begin ik beter op [lees meer...]als bij de magistrale. Ik kom zelf 5-6 kilo aan eet beter ook met het gezin gaat beter. Nu in mei 2021 toch kleine terug slag via de dokter en de Rijksoverheid aanvraag voor magistrale Dex en gekregen ik probeer tetin nog even. Om geen misbruik te maken van het systeem

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Nadat ik verplicht over moest stappen van Dexamfetamine naar Amfexa/Tentin, is het alleen maar achteruit gegaan. Amfexa/Tentin werkt totaal niet, last van schommelingen in het humeur, weinig motivatie, gigantisch slechte concentratie en dingen kosten mij gigantisch veel energie. Hier had ik met Dexamfetaminesulfaat helemaal geen last van. Ik hoop binnenkort over te stappen[lees meer...] naar andere medicatie.

01-05-2021 | Man | 36
ADD
Tentin is vergif! Jarenlang magistrale bereiding gebruikt met een positief resultaat. Na 3 weken Tentin verandert in een zombie. Geen honger, vergeetachtig, niet kunnen slapen, geen concentratie. Misselijkmakend dat dit kan..

30-04-2021 | Vrouw | 43
ADHD
het ging enkele weken goed, na de eerste dagen van bijwerkingen, maar sinds 5 dagen gaat het echt mega slecht. de bijwerkingen zijn echt niet leuk, en maken zelfs angstig, de hoofdpijn spierpijn wazig zicht en tintelingen zijn het ergste , daarbij dan nog heel koude handen en de hele dag dood moe tot ze uitgewerkt zijn, nee ik ga dit niet meer slikken. dit geeft meer ellen[lees meer...]de als mijn adhd.

21-04-2021 | Man | 35
ADHD
Vervelend genoeg, moet ik over op Amfexa / Tentin, hiervoor de magistrale bereiding. Mijn leven is weer terug bij af en in mijn ogen dus onnodig kapot gemaakt, vanwege een financiële patent kwestie. Uitermate vervelende rotzooi, pas op.

11-04-2021 | Man | 17
ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Tentin juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Tentin beweert dat het om exact dezelfde zou gaan.

31-03-2021 | Man | 50
dexamfetamine (3,75)
ADHD
Bij een dosering downshift genoeg is voor effect zijn er veel heftige bijwerkingen. Bij een dosering die lager is verdwijnen de bijwerkingen, maar ook het positieve effect. Uiteindelijk kwam ik uit op een dosering van 3/4 tablet om de 2,5 uur 5x per dag. Dat is nogal gedoe, maar dan had ik de beste balans tussen effectiviteit en bijwerkingen.

02-03-2021 | Vrouw | 35
Wat een rotzooi