Ervaringen met Buspiron

Overspannen/burn-out (1 mening)

Bojan Nikolik (24-04-2015)

29-02-2024 | Vrouw | 39
buspiron (10mg)
Na mislukte EDMR en een niet te doorbreken angst en paniekstoornis overstag gegaan om medicatie te proberen. Ik kwam de dag alleen door op 3 x daags Oxazepam en dat was geen optie meer. De psychiater kwam met dit medicijn, wat minder heftig zou zijn dan een AD. Ik stond er positief tegenover, omdat ik niet direct stond te springen om AD, gezien de bijwerkingen. Eerlijk[lees meer...]? De eerste 3 weken waren hels. De paniek werdt zo mogelijk nog heftiger en ik heb mijn psychiater op mijn blote knietjes bedankt dat hij zo slim was extra Oxazepam voor te schrijven. Toch doorgezet omdat ik wist dat ik hier doorheen moest, en ook langzaam de dosering opgehoogd naar 3 x 10mg. Na 3 weken merkte ik opeens dat mijn paniek weg begon te ebben en ik het leven weer beter aan kon. Mijn humeur werd beter en ik was weer een leuker mens. Ook kon ik de Oxazepam volledig links laten liggen. Helaas na 2 maanden een operatie gehad en van te voren niet goed ingeschat wat het met me zou doen om op bed te komen liggen, waardoor ik weer een terugval kreeg. Deze was wel veel minder heftig, alleen bleef ik net op een punt hangen waarbij ik er niet helemaal uit kwam. Omdat ik niet volledig omhoog wilde gaan met een kwart tabletje verhoogd per gift, en na een week was de rust weer terug. Ik hoop echt dat ik dit medicijn voorlopig nog kan blijven slikken zonder problemen, voor mij is het een wondermiddel.

07-07-2022 | Man | 35
buspiron (10mg)
3 jaar lang tobben met een burnout die is begonnen na een periode met veel stress te veel werk en een veel te leuk feestje. Ik had 24-7 last van derealisatie, angst, paniekaanvallen en concentratie problemen, waardoor ik bang was voor medicatie omdat dit in de eerste weken de angst en paniekaanvallen veel erger zouden maken en op de lange termijn misschien de emoties naas[lees meer...]t angst (die ik toch al niet had) zou dempen en natuurlijk libido problemen zou geven. Na 2 jaar op eigen kracht met hard werken al redelijk uit mijn hoofd en derealisatie gekomen, kwam ik niet veel verder. Soms zit iets er al te lang en te diep en heb je net iets extra's nodig. Toen kwam de 4e psychiater eerst met setraline, Na 2 weken belde hij me om te vragen hoe het ging, ik vertelde dat ik gewoon geen ssri durfde, waarop hij met buspiron kwam iets wat veel mildere en minder bijwerkingen zou hebben. In mijn obsesiviteit was ik dit medicijn, met veel bezig zijn met me aandoening en speuren op internet al 100x tegen gekomen (bezig zijn met je aandoening is btw het slechtste wat je kunt doen). Uiteindelijk de buspiron toch begonnen de bijwerkingen duizeligheid was iets waar ik al 3 jaar mee dealde, was echt 3 x niks vergeleken met de duizeligheid, derealisatie, angst en paniek die ik al 3 jaar voelde! Dan Na een maand merk je dat je als je druk bezig bent met werk en met leven je opeens af en toe bijna geen spanning heb, je angsten geen aandacht geeft en de derealisatie er soms helemaal vanaf ging! Die momenten worden steeds meer en de bijwerkingen steeds minder tot ze nu sinds een paar dagen vaak helemaal weg zijn! Voel me vaker goed dan slecht en me klachten als ik ze aandacht geef zijn ze er heel ver op de achtergrond, maar ben pas 3 maanden met buspiron bezig. De 3 grootste tips die ik kan geven tegen de angst en paniek vooral bij angst voor de klachten (symptomen) die je ervaart zijn: 1 leer dobberen, accepteer dat het er is vecht niet tegen jezelf maar doe alles wat je maar kan doen (laat geen dingen), besef dat die constante paniekaanval (waren er echt 100 per dag voor me gevoel) alleen een reactie is van een trigger of triggers die je hoofd ergens bij heeft gemaakt. Ga met je kinderen mee naar de intocht van sinterklaas of naar dansles en doe zo intensief mogelijk mee zodat je je hoofd het sein geeft ik weet dat ik paniekaanvallen heb, maar meer dan dat is het niet! probeer je te focussen op de voorstelling en niet op je paniekaanvallen, als je je best doet om te genieten of als dat niet lukt om iig met de show bezig te zijn dan worden de paniekaanvallen vanzelf minder tot ze uiteindelijk verdwijnen (zoals bij mij) 2 angst zit heel diep, maar je kunt het overschrijven. Hou jezelf heel de dag bezig, leef in een ritme. Hoe harder jij bezig bent met andere dingen (muziek,sport,familie,werk en leuke dingen) Hoe minder bestaansrecht je aan de angst geeft en hoe meer je gaat genieten van het leven. Net als bij punt 1 geef je je onderbewustzijn het idee dat er niks mis is en zo maak je van de minnetjes in je amygdala (angstcentrum) weer plusjes. 3 de belangrijkste is medicatie, ik ben op eigen kracht zeker ver gekomen, liet me niet meer intimideren door derealisatie,angst en spanning (mijn leven was alweer een kleine voldoende) alleen bleven de restklachten die ik had toch hangen. Alle mensen die nooit in jou schoenen hebben gestaan en burnout, angst, paniek, derealisatie, depressie hebben mee gemaakt keuren medicatie af door de oude stempel die erop staat. Geloof me het is het beste wat ik heb kunnen doen! En als je ver genoeg in je proces ben en je wil ervan af, dan kom je er ook weer vanaf! Laat je dus ook niet bang maken door zo genaamde internet specialisten die je adviseren bij medicatie weg te blijven, hoe eerder je angst de kop indrukt hoe minder diep de sporen van angst zijn! Dus voor alle mensen die net als ik bang zijn voor medicatie, hou vol, grijp je kans en werk hard aan jezelf het gaat niet vanzelf over, alleen met hard werken en "eventueel" een duwtje in de rug met wat medicatie kom je ervan af. Maar we zijn allemaal doorzetters, wat jullie doen en wat ik heb gedaan, de mensen die hier nooit zijn geweest, hebben geen idee wat voor bergen je verzet maar we kunnen het!!!! Never give up!

04-11-2020 | Vrouw | 33
buspiron (20)
Vanwege burn-out en angsten. Effectief maar kreeg hevige oorsuizen en was gedwongen te stoppen. In gebruik ook niet prettig. Ik nam 20 mg op een dag en moest de medicijnen drie keer op een dag innemen. 5 mg s morgens en s middags, s avonds 10 mg. Bij 10 mg bleef ik duizelingen houden.

30-08-2020 | Man | 21
buspiron (10mg)
Bijwerkingen waren o.a. “brain zaps”, onrust, verergering paniek, terugkeer van depressieve symptomen en slapeloosheid. Symptomen zijn nu na een week stoppen nog steeds aanwezig en zijn zeer hinderlijk en erger dan die van alle antidepressiva en antipsychotica die ik tot nu toe heb geprobeerd. Geen positieve effecten gemerkt. Afbraak van dit medicijn is volgens genetische[lees meer...] test geen probleem, dus waar het probleem zit, weet ik niet: het medicijn moet in principe al een paar dagen uit mijn lichaam zijn. Ook het twee keer per dag moeten innemen (altijd een half uur nuchter voor en na inname in mijn geval) is soms wat onpraktisch, maar zou geen probleem zijn als het hielp.

20-07-2017 | Man | 44
buspiron (10mg)
Ik ben zeer tevreden over buspiron. Een psychiater adviseerde het omdat mijn clomipramine na 21 jaar uitgewerkt leek te zijn. De huisarts schreef mij 3x5 mg voor in eerste instantie. Na een paar weken heb ik er op gestaan dat ik naar 3x10 mg mocht gaan. Nu, na een aantal maanden, voel ik me een stuk beter dan zonder de buspiron. De grootste angsten zijn naar de achtergrond[lees meer...] verdwenen. Ik hoop dat het middel nog lang effectief zal zijn voor mij. Ik kan het middel echt aanraden, vooral ook omdat ik geen enkele bijwerking heb. Ik ben de psychiater die met dit advies kwam zeer dankbaar en de huisarts ook dat ik 3x10 mg mag slikken.

19-07-2017 | Man | 44
buspiron (10mg)
Ik ben zeer tevreden over buspiron. Het was het advies van een psychiater en mijn huisarts heeft het vervolgens voorgeschreven. Ik heb geen enkele bijwerking. Een paar maanden geleden was ik op een dieptepunt maar ik krabbel dankzij buspiron weer op. Ik slik 3x10 mg per dag, ondanks dat mijn huisarts liever 3x5 mg wilde voorschrijven. Ik heb enorm aangedrongen op die 3x 10[lees meer...] mg, omdat ik veel vertrouwen in dit medicijn had. Ik had er heel veel over gelezen. Het andere middel dat ik slik, clomipramine 150 mg, lijkt na 21 jaar te zijn uitgewerkt. Ik hoop dat buspiron nog lang effectief voor mij zal zijn. Het werkt geheel anders dan de zogenaamde pammetjes, zoals diazepam, etc. Ik raad buspiron sterk aan, de grootste angsten verdwijnen naar de achtergrond.

02-08-2014 | Vrouw | 66
buspiron
slik ongeveer 3 weken buspiron, weet niet of het gaat helpen. Veel bijwerkingen, zoals, misselijk, maagpijn, jeuk, spier en bot pijn, heel veel dromen als ik kan slapen.