Ervaringen met Ethinylestradiol / Levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

borst doet pijn chronische vermoeidheid depressief gewichtstoename haaruitval puistjes vaginale droogheid

Acne/puistjes (35 meningen)
Menstruatiepijn (32 meningen)
Onregelmatige menstruatiecyclus (23 meningen)
Premenstrueel syndroom (PMS) (20 meningen)

Microgynon '30' (228 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (83 meningen)
Marvelon (52 meningen)

12-07-2022 | Vrouw | 18
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik gebruik deze pil circa 2 jaar en ik heb nog nooit zulke vermoeidheid ervaren. Ik ben meerdere keren naar de huisarts geweest met vermoeidheidsklachten, maar telkens was alles goed (op een erg hoge hartslag na). Ik ben nu 18 jaar en ik vind het level van de vermoeidheid op mijn jonge leeftijd niet normaal. Na een wandeling ben ik al kapot. Het gaat wel met pieken en dale[lees meer...]n, maar ik ben er gewoon klaar mee. Ik wil mijn gewone leven weer kunnen leven.

21-05-2022 | Vrouw | 19
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Tijd lang deze pil geslikt zonder probleem, toen 1,5jaar gestopt en toen ik weer begon kreeg ik last van puistjes (waar ik nooit last van heb gehad), stemmingswisselingen en gewichtstoename…

24-07-2023 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik ben met deze pil begonnen op mijn 20ste als anticonceptie. Na ongeveer een week kreeg ik veel last van mijn borsten, ze voelden gezwollen en pijnlijk aan. Aanraken deed veel pijn, maar ook veel last als ik mijn arm ophief of diep inademde. Daarnaast kreeg ik ook steeds vaker last van hoofdpijn toen ik deze pil nam. Zelf voel ik me ook veel beter in mijn vel zonder extra[lees meer...] hormonen. Ik moest vaker wenen toen ik aan deze pil zat en voelde me over het algemeen vrij somber. Ook mijn libido was lager tijdens gebruik van de pil. Na 2 maanden ben ik naar de gynaecoloog gegaan, heb toen een aantal maanden een andere pil geprobeerd, die al iets beter was, maar uiteindelijk toch overgestapt naar een koperspiraaltje, waar ik tevreden van ben.

31-01-2022 | Vrouw | 21
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Heb me nog nooit zo slecht gevoeld dan toen ik aan deze pil zat. Heel depressief, heel veel last van angstgevoelens terwijl ik me nog nooit eerder in m’n leven zo heb gevoeld. Ik was altijd heel vrolijk. Emotioneel heel vlak geworden, vind niks meer grappig, nergens zin meer in, kost moeite om met andere mensen te praten. Ben bijna elke dag aan het huilen, oncontroleerbare[lees meer...] huilsessies. Voel me echt verrot en het is extreem moeilijk om iedere dag door te komen. Ga er per direct mee stoppen na deze recensies te hebben gelezen, en hoop me snel weer mezelf te voelen.

05-02-2024 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Wil toch mijn ervaring delen om aan te geven dat het ook wel goed kan gaan met de pil. Ik zit sinds mijn 16e aan de pil als anticonceptie. Daarvoor had ik elke pms-week ontzettend last van depressieve klachten en andere stemmingsklachten, door de pil is dat compleet weggegaan. Ik voel me over het algemeen emotioneel stabieler. Ook heb ik het altijd al erg vervelend gevonde[lees meer...]n om elke maand te menstrueren, nu slik ik de pil om de maand door waardoor ik maar zo'n 6 keer per jaar ongesteld ben. Wat een verlichting! Ik heb nu controle over mijn cyclus ipv mijn cyclus controle over mij. Als je vergeetachtig bent zoals ik: leg de pilstrip op je telefoon als je gaat slapen, dan pak je hem gelijk in de ochtend zodra je je wekker probeert uit te doen. De enige bijwerking waar ik (merkbaar) last van heb is een zwakke maag, katers zijn niet zo goed te verduren sindsdien, maar kan ook komen doordat ik ouder ben geworden. Ook ergens weer een voordeel, want ik drink daardoor minder op een avond. Ik weet dat ik in de minderheid ben, de pil moet echt bij je passen, maar ik ben erg tevreden!

20-02-2023 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik begon op mijn 16e/17e met de pil. Was er heel erg mee tevreden omdat ik meer controle had over mijn menstruatie. Klachten werden minder en ik hoefde niet meer elke maand ongesteld te worden en daar was ik het meest blij mee. Slik het meestal 2 of 3 maanden door en dan een stopweek. Langer dan 3 maanden slik ik het niet door omdat ik dan wel last krijg van stemmingswisse[lees meer...]lingen, pijnlijke borsten en over het algemeen minder in mijn vel. Nu 6/7 jaar later wel elke keer naar mijn menstruatie last van bacteriële vaginose die heel lang blijft aanhouden. Geen idee waar het aan ligt. Ligt misschien aan de stopweek, maar zoals eerder gezegd kan ik niet lang door blijven slikken. Overweeg nu misschien een inplanon. Maar ben er verder al die jaren heel tevreden over geweest!

10-06-2022 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik schrok toen ik de ervaringen opzocht van deze pil die ik al 3 jaar slik (19-22). Ik heb deze pil altijd wel fijn gevonden omdat er weinig hormonen inzitten. Helaas is de pil niet meer sterk genoeg want als ik de stopweek oversla, krijg ik last van doorbraakbloedingen die maar niet stoppen. Ik ben een aantal keer gestopt met deze pil in de 3 jaar, en merk wel dat ik mind[lees meer...]er emotioneel ben wanneer ik aan de pil zit. Ik kan mij dus wel vinden in de veranderde emoties die anderen benoemen. Wel is mijn libido een stuk hoger met deze pil. Mijn borsten zijn ook een klein beetje gegroeid sinds ik aan deze pil zit. Als ik stop worden ze ook weer kleiner.

27-09-2023 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Zeker een prettige pil, maar kreeg het gevoel dat ik er neerslachtig van werd. Wel is het super betrouwbaar en heb je ook geen stress als je een keertje te laat bent met de pil nemen enz. Ik ben overgestapt naar de Minera spiraal, die (spoilers ;) ) ook niet werkte vanwege de pijn (niet het hormoon). Nu ga ik de minipil gebruiken, minder hormonen dan de combinatie[lees meer...]pil, maar niet iets in mijn baarmoeder waar ik pijn van kan ervaren.

13-08-2023 | Vrouw | 23
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik slik de pil al sinds 2013 vanwege heftige menstruatiepijn, en sinds begin 2023 stopte ik met de pil en merkte dat ik me veel beter voelde. Ik had meer energie, mijn libido ging omhoog en viel spontaan 5 kilo af! Ohja, en géén menstruatiepijn mee!! Hierom heb ik gekozen voor een koperspiraal zodat ik geen hormonen binnenkreeg. Nu zit ik tijdelijk aan de pil om mijn on[lees meer...]gesteldheid uit te stellen voor vakantie en ben me zó bewust van alle bijwerkingen.. Ik kreeg de eerstvolgende dagen buikpijn en was erg bloated, ik kreeg vreselijke hoofdpijn en voelde me misselijk. Daarnaast kreeg ik meer honger en ben in 3 weken tijd 3 kilo aangekomen. Ook was ik heel erg snel geïrriteerd.. Ik lees me nu ook heel erg in over de bijwerkingen van de pil en alles waar ik vroeger in mijn tienerjaren last van had, valt als een puzzelstukje bij elkaar. Ik had altijd moeite met afvallen, had altijd vitamine B12 en foliumzuur tekort. Nadat ik stopte met de pil had ik geen van deze klachten meer. Ik heb deze pil nu weer 3 weken geslikt en stop er gelijk weer mee…dan maar ongesteld op vakantie want ik voel me er zo beroerd door!!

16-09-2023 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (20/100ug)
Ik slik nu ruim 7 maanden deze pil , ik moet zeggen dat ik al veel anticonceptie heb geprobeerd. Pil , prikpil , implanon en ik reageer overal hetzelfde op. Somber, paniekaanvallen, enorme downs , pijn in borsten. Ik raad dit echt niet aan en stop er helemaal mee. Anticonceptie is verschrikkelijk..

20-03-2023 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/50ug)
Ik slik dit nu 7 jaar, begonnen toen ik 16 was. Ik slik het van het merk Mylan. Voordat ik begon met de pil, had ik last van puistjes en vooral zeer onregelmatige menstruatie. Het bleef altijd máánden weg en dan ineens duurde het 10 dagen volop. De pil heeft ervoor gezorgd dat ik weet wat ik kan verwachten en daarnaast is mijn bloedverlies echt minimaal, heel weinig en [lees meer...]dat vind ik fijn. Ik merk geen specifieke klachten door de pil. Lichamelijk geen problemen. Ik heb nog maar weinig puistjes en een meevaller is ook dat mijn borsten ineens een beetje groter zijn geworden sinds het gebruik van de pil. Qua lichaamsgewicht verder geen verschil, stabiel gebleven. Wel een vervelend ding is mijn libido, is erg laag, maar ik weet niet of dat aan de pil ligt.

02-10-2022 | Vrouw | 24
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Na 6 jaar een Mirena spiraal te hebben gehad, voelde het onprettig om niet meer ongesteld te zijn. Door de spiraal was de werking van mijn baarmoeder volledig stopgezet. Ik maakte me zorgen of alles nog werkte en of ik geen nare effecten hier aan overhield. Daarnaast kreeg ik van de spiraal bijwerkingen als neerslachtigheid/depressie, ongewenst veel haargroei, schildklier[lees meer...] die minder functioneerde & acne. Na het verwijderen van spiraal verdwenen al mijn klachten al na 3 weken! Op aanraden van de huisarts begonnen met pil (Focus); ter voorkoming van zwangerschap. Na 3 dagen innemen van deze pil kreeg ik weer neerslachtige/depressieve gevoelens terug (in ergere maten zelfs!) en drukkend gevoel rondom mijn schildklier. Mijn emoties zijn erg afgevlakt waardoor ik minder geluk/blijdschap/liefde ervaar. Door de hele dag heen schommelt mijn gemoedstoestand enorm. Er is geen peil op te trekken hoe de dag verloopt. Ze zeggen dat je lichaam aan de nieuwe situatie moet wennen, maar mijn lichaam is erg gevoelig voor hormonen. Maandag weer naar de huisarts om de situatie te bespreken.

11-03-2024 | Vrouw | 25

borst doet pijn gewichtstoename

Ik heb na een abortus deze pil gekregen. Slik hem nu een paar maand. Eerder gebruikte ik jaren de prikpil (10 jaar). Ik merkte dat mijn borsten groter worden door deze pil en af en toe ook pijn in mijn linkerborst. Pms klachten heb ik minder door deze pil, had daar extreem last van. Depressie, angst etc. Dat is nu minder. Wel ben ik een hoop aangekomen door deze pil. Hopel[lees meer...]ijk trekt dat nog bij. En misschien stap ik weer over op de prikpil.

03-04-2022 | Vrouw | 25
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Nooit meer deze pil. Geslikt vanaf mijn 12e tot 25e. Ik heb een adenoom ontwikkeld op mijn lever door deze pil zo groot als een pasgeboren babyhoofd. Deze is 4 weken geleden verwijderd. Ik merkte er niks van en kwam er toevallig achter omdat ik nierstenen had. Laat je aub controleren als je langdurig de pil slikt.

31-12-2021 | Vrouw | 26
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
3 jaar aan deze pil geweest nadat ik hiervoor bijna elk jaar wisselde van pil. Ik kon maar niet de juiste pil voor mij vinden, had bij elke pil wel een bijwerking, van de 1 teveel hoofdpijn, de ander teveel buikpijn, de ander weer doorbraakbloedingen. Maar toen ik aan deze pil ging was ik het zo zat en bleef ik deze slikken uit gemakzucht. In het begin nergens last van geh[lees meer...]ad, alleen ook deze pil kon ik niet doorslikken, als ik de pil doorslikte voelde ik gewoon aan mijn lichaam dat ik ongesteld moest worden, werd ik echt vreselijk chagrijnig en niet te houden. Na ongeveer 2 jaar slikken van deze pil kreeg ik opeens paniekaanvallen, met angst en depressieve gevoelens. Nou had ik ook wat trauma’s te verwerken, na een behandeling bij de psycholoog bleef ik maar in de depressieve stemming hangen en kreeg ik steeds vaker het gevoel of de pil er niet mee te maken had, maar dit schoof ik steeds weg. In augustus dit jaar toch besloten te stoppen met de pil om te kijken wat het doet, nadat ik al 1 jaar psychische klachten had. Ik merk dat ik minder stemmingswisselingen heb, ik kan sneller omdenken naar het positieve en voel me weer meer mijzelf. Ik weet niet zeker of de pil te maken had met mijn klachten maar ik denk zeker wel dat het hierdoor erger is geworden. Ik voel me echt een stuk beter zonder pil. Vandaag een koperspiraal laten zetten, voor mij geen hormonen meer. Voor iedereen die klachten heeft en denkt dat het door de pil komt, luister naar je gevoel!! Ook al zegt de dokter van niet (zei die van mij ook) je kent je eigen lichaam het beste. Ik kan gewoon niet tegen de pil is wel gebleken, ik heb ze bijna allemaal gehad.

08-03-2023 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ik ben ermee gestopt na 14 jaar slikken. Nagenoeg geen bijwerkingen gehad tot ik 4 longembolieën kreeg. Trombose is een van de bijwerkingen, hierom gevaarlijk voor mij om mee door te gaan. Ik krijg nu een implanon waarbij de kans op trombose minder aanwezig is. Verder was ik altijd zeer tevreden over dit medicijn