ethinylestradiol / levonorgestrel

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (576 meningen)
Yasmin (205 meningen)
YAZ 24+4 (138 meningen)
Marvelon (52 meningen)
Zoely (49 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

08-02-2013 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / levonorgestrel
Slik deze pil nu 6 jaar om zwangerschap en hevige menstruatie te voorkomen. Ben zeer tevreden! Bijwerkingen; veel zin aan eten , maar dit moet jezelf in bedwang houden. Wel wat aangekomen en soms minder zin in sex maar verder top. Nooit geen problemen gehad. Apotheek biedt elke x het eigen merk aan maar deze weiger ik. Ik slik gewoon van bayer..

31-01-2013 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / levonorgestrel
ik slik de orginele microgynon 30, en hij werkt bij mij erg goed ,kom er niet van aan ,en heb veel minder migraine,ik wil geen andere!

20-01-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / levonorgestrel
Deze pil kreeg ik toen ik als tiener last had van hevige menstruatie. 3 weken ongesteld en een paar dagen niet en dan weer 3 weken ongesteld. Ging gepaard met hevige krampen en flauwvallen. Zweet brak me uit. In eerste instantie was ik blij met de pil. In die tijd begon ik depressief te worden. Dat werd toegeschreven aan de puberteit en jeugdtrauma. Jarenlang heb ik rond g[lees meer...]elopen met depressiviteit en emotionele labiliteit. Gebeurtenissen kon ik op geen enkele wijze verwerken en ik was constant moe. Ik belandde daardoor in de ziektewet. Ik trouwde op een gegeven moment en na 5 jaar huwelijk besloten wij te stoppen met de pil. Mijn stemming verbeterde binnen twee weken! Ik was een ander mens, emotioneel stabiel, had geen last meer van vermoeidheid of depressieve gevoelens. Gebeurtenissen kon ik verwerken, ik bleef niet zo zwaar tillen eraan. Op dat moment dacht ik nog niet dat die verbetering kwam door het stoppen met de pil. Ik was gewoon blij dat ik er eindelijk overheen was. Het was alsof een grijze wolk die jaren boven mijn hoofd had gehangen was verdwenen. Door bepaalde gebeurtenissen besloten wij de kinderwens met een jaartje uit te stellen en ik ging dus na bijna een jaar weer aan de pil. Binnen enkele dagen was ik weer depressief en labiel. Ik zei tegen mijn man dat dit kennelijk gewoon bij mij hoorde, dat het gewoon een gelukje was geweest dat het even over was en dat ik me zo goed voelde. Mijn man zei toen wat hij vermoedde wat de oorzaak was. Hij zei tegen me dat hij dacht dat het aan de pil lag. Ik stopte weer om het uit te proberen. Binnen 1 week had ik weer mijn energie was ik emotioneel weer stabiel en kon ik me over gebeurtenissen heen zetten. Ik kreeg weer zin in dingen zoals ik tijdens de 1e pilloze periode had gehad. WE hebben toen besloten dat ik nooit meer de pil zou slikken, ook niet een ander, Deze had mijn leven jaren lang verpest, ik liep erdoor in de ziektewet! Het ging zonder pil ineens zo goed weer dat ik besloot een opleiding te gaan doen, want ik wilde inhalen wat ik door de pil had gemist. Nu, na 3 heerlijke jaren waarin ik bekend sta als emotioneel stabiel, energiek en optimistisch, heb ik een papiertje op zak en ben ik zwanger. Mijn leven is zo anders geworden sinds ik van de pil af ben! Het is vreselijk van al die jaren die ik ben verloren, mijn jonge jaren, 13 jaar van mijn leven, maar wat ben ik blij dat ik er nu alsnog achter ben gekomen en niet tot de overgang heb geslikt!! De alternatieven zijn zo goed: condooms en kalender methode. Maar ik geen hormonaal middel meer.

06-01-2013 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik vergat de pil vaak in te nemen. Desondanks nooit zwanger geraakt. Verder bijwerkingen; puistjes, chagrijnig en elke maand gewoon ongesteld. Nu met Mirena niet tot nauwelijks nog ongesteld en kan hem niet vergeten.

23-12-2012 | Vrouw | 35
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik heb verschillende anticonceptiemiddelen gebruikt en bij verschillende soorten pil veel bijwerkingen gehad. Hormoonwisselingen, doorbraakbloedingen en zelfs gesprongen lenzen. (Kan bij 1 op de zoveel vrouwen gebeuren, doordat de oogdruk verhoogt.) Ik ben 10 jaar geleden overgestapt naar de Evrapleister en ben zeer tevreden.

15-12-2012 | Vrouw | 37
Allergie
Sinds ze de Microgynon 30 hebben vervangen zit ik constant onder de uitslag, echt zwaar irritant want me gezicht en handen zien er niet uit ik heb dit al besproken bij de apotheek maar zij ontkennen gewoon dat die uitslag hier door kan komen, Tis gewoon erg jammer dat de Microgynon 30 uit het ziekenfonds pakket is gehaald!

24-11-2012 | Vrouw | 17
Schildklier
Onze dochter van 17 jaar heeft 1 maand de pil geslikt Microgynon '30' is er daarna mee gestopt verkering was over.Maar...toen begon de ellende vocht vasthouden vet vasthouden in 7 weken is ze meer dan 14 kilo aangekomen. Concentratie verlies haar uitval ijzer tekort enz...enz.... het duurt nog zeker 6 maanden volgens de arts voor ze weer de oude is. Weer bloed prikken deze[lees meer...] week. Ben benieuwd? hopelijk gaan we eindelijk weer de goede kant op. Haar huid is een grote rode vlekken massa, dar nu ook speciale zalf voor gekregen. We wchten nu nog op de volgende medicijnen kuur omdat de pil haar hele schildklier ontregeld heeft. Wat een rotzooi is de pil!!!!

16-11-2012 | Vrouw | 19

15-11-2012 | Vrouw | 15
Cholesterol
1,5 mnd lang heeft mijn dochter de vervanger van mycrogynon 30 geslikt Zij kreeg hem ook voor acne terwijl ze niet veel had maar door deze pil is de acne verdubbeld en ze voelde er heel slap dus toch maar naar de dokter,bleek dat zij niet tegen deze pik kon bloedruk was ontzetend laag geworden en ze voelde zich erg moe en misselijk. Moest per direct stoppen nu over op d[lees meer...]e Diane 35 wilde graag NU wel het originele recept en geen vervanger kreeg m wel mee dokter had het ook opgeschreven maar moest hem zelf betalen bij de apotheek! Onze ervaring was niet best met deze pil!

12-11-2012 | Vrouw | 19
ethinylestradiol / levonorgestrel
Na 3,5 jaar ben ik gestopt met deze pil. In eerste instantie altijd tevreden geweest. Al ben ik er wel een dikke 7 kilo van aangekomen! Absurd veel vind ik... Omdat mijn klachten in de stopweek steeds heftiger werden vond ik het genoeg. Ik had eerst nooit last van bijwerkingen en hoefde in de stopweek geen pijnstiller te pakken want alles verliep heel gladjes met mijn pil.[lees meer...] Afgelopen jaar kreeg ik steeds meer last en nam ik elke dag wel een pijnstiller in de stopweek. Ook kon ik met deze pil maximaal 2 weken doorslikken, vervolgens had mijn lichaam er genoeg van en kreeg ik doorbraakbloedingen. Libido etcetera waren altijd wel in orde en voor de rest ook geen (extra) last van puistjes o.i.d. Overgestapt naar de trigynon, al ben ik hier minder tevreden over. Ga nu de Yasmin proberen.

30-10-2012 | Vrouw | 16
ethinylestradiol / levonorgestrel
Ik ben heel erg veel aangekomen door deze pil en mijn ongesteldheid werd erg onregelmatig.

25-10-2012 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / levonorgestrel
Zeer gemakkelijk zeer tevreden over Ik had altijd veel klachten tijdens mijn menstruatie. Hevige krampen veel bloedverlies duizeligheid hoofdpijn. Zelfs zo erg dat ik soms niet naar school kon of halverwege de dag ziek naar huis moest. Sinds ik de pil slik zijn die klachten veel minder geworden. ze zijn niet helemaal weg maar het belemmert me niet meer. Enigste nadeel is [lees meer...]dat ik sinds 2 jaar regelmatig om de +/- 3 maanden een bloeding krijg die blijkbaar door de pil heen komt. Ik twijfel hierdoor wel eens of de werking nog wel voldoende is.

16-10-2012 | Vrouw | 21
ethinylestradiol / levonorgestrel
In princiepe een prima medicijn, alleen werd ik als ik ongesteld werd goed ziek en had ik moeite om mn pil niet te vergeten. Dat is met mijn Implanon nu opgelost.

12-10-2012 | Vrouw | 28
ethinylestradiol / levonorgestrel
Gewoon de pil. werkte voor mij goed. Alleen door mijn zeer wisselvallige werktijden was het erg onpraktisch geworden en vergat er nogal eens 1... Nu over gegaan op de pleister Evra. Iedere week (3 weken lang) een nieuwe pleister en daarna gewoon de reguliere stopweek. Ik heb geen last gehad van bijwerkingen toen ik overstapte, dat was erg fijn!

03-09-2012 | Vrouw | 35
Depressief
Op mijn 16e begonnen met de Diane 35 pil. Goed tegen de puistjes, maar funest voor de lijn en werd er neerslachtiger van. Overgestapt naar de microgynon 30, veel aangemodderd en door de apotheek een keer overgezet naar een goedkopere variant (ethy nog wat). Vervolgens gestopt om kids te krijgen, wel gelijk de eerste maand zwanger. Tussen de zwangerschappen door weer ethy n[lees meer...]og wat gebruikt. Merkte gelijk dat ik weer neerslachtiger werd. Niets mee gedaan dacht dat het aan het moederschap lag. Na mijn tweede dochter een spiraaltje laten zetten, de Mirena, binnen 1 jaar verloor ik 10 kilo, had gewoon gezonde eetlust en had energie voor 10. Ook mijn neerslachtigeheid verdween en ik kreeg voor het eerst te horen dat ik er zo goed uitzag en straalde...MAAR met de Mirena spiraal, welke ik 1 jaar heb gebruikt was ik 20 dagen van de 30 ongesteld, dat wilde ik ook niet. Dus sinds dit jaar weer aan de originele microgynon 30, wilde de nepvariant niet, ik dacht me te herinneren dat ik daarvan neerslachtig werd en zoveel kg aankwam. Ik ben hier nu 6 maanden aan en ben 6,5 kg aangekomen, ben niet te genieten, en voel me dus alles behalve top. Vandaag naar de huisarts geweest, de koperspiraal is dus niets voor mij aangezien ik met de Mirena al 20 vd 30 dagen ongesteld was en dit met een koperspiraal erger is. Een andere pil zal het moeten worden en ik heb gekozen voor de Yasmin...ook zelf aangegeven dat ik deze wilde afgaande op alle pil-verhalen. Het is allemaal troep wat we 'moeten'slikken, ik heb duidelijk nog niet mijn weg gevonden, maar hoop met de Yasmin een balans te kunnen vinden.

11-08-2012 | Vrouw | 19
Hoofdpijn
Helemaal niet tevreden over deze pil.. Ben op m'n 14e begonnen aan de pil, had destijds Stediril 30 voorgeschreven gekregen van de dokter. Schijnt ongeveer 't zelfde te zijn als de Microgynon 30. Van de Stediril nooit, maar dan ook echt nooit ergens last van gehad, werkte prima! Ben nu een weekje aan de Microgynon en sinds de eerste dag super misselijk, alleen maar trek in[lees meer...] eten, elke keer het gevoel alsof m'n maag leeg was en dat ik iets MOEST eten. Ook is er geen dag voorbij gegaan zonder hoofdpijn.. Nu heb ik zelfs ook last van rugpijn en warm- en koud gevoel. Even aankijken hoe 't verder gaat deze strip, anders stop ik ermee..

Amoxicilline / Clavulaanzuur (422) - Antibiotica - penicillines breedspectrum