Ervaringen met Microgynon '30'

Bij  DepressieX

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (621 meningen)
Yasmin (219 meningen)
YAZ 24+4 (148 meningen)
Zoely (83 meningen)
Marvelon (52 meningen)

03-05-2013 | Vrouw | 27
Depressiviteit
Na 2 jaar gestopt te zijn vorige maand weer begonnen met deze pil. 2 jaar terug gebruikte ik dezelfde pil, toen nergens last van. Maar sinds afgelopen maandag voel ik mij ontzettend neerslachtig, tegen het depressieve aan, emotioneel, diaree, misselijk en hoofdpijn. Las eerder vandaag op internet dat in de stopwerk deze bijwerkingen van de pil erger kunnen zijn. Laat dit [lees meer...]nu bij mij het geval zijn, nee voor mij is alles nu duidelijk. Vanavond moest ik weer beginnen maar ik slik hem niet meer nu.

20-01-2013 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / levonorgestrel
Deze pil kreeg ik toen ik als tiener last had van hevige menstruatie. 3 weken ongesteld en een paar dagen niet en dan weer 3 weken ongesteld. Ging gepaard met hevige krampen en flauwvallen. Zweet brak me uit. In eerste instantie was ik blij met de pil. In die tijd begon ik depressief te worden. Dat werd toegeschreven aan de puberteit en jeugdtrauma. Jarenlang heb ik rond g[lees meer...]elopen met depressiviteit en emotionele labiliteit. Gebeurtenissen kon ik op geen enkele wijze verwerken en ik was constant moe. Ik belandde daardoor in de ziektewet. Ik trouwde op een gegeven moment en na 5 jaar huwelijk besloten wij te stoppen met de pil. Mijn stemming verbeterde binnen twee weken! Ik was een ander mens, emotioneel stabiel, had geen last meer van vermoeidheid of depressieve gevoelens. Gebeurtenissen kon ik verwerken, ik bleef niet zo zwaar tillen eraan. Op dat moment dacht ik nog niet dat die verbetering kwam door het stoppen met de pil. Ik was gewoon blij dat ik er eindelijk overheen was. Het was alsof een grijze wolk die jaren boven mijn hoofd had gehangen was verdwenen. Door bepaalde gebeurtenissen besloten wij de kinderwens met een jaartje uit te stellen en ik ging dus na bijna een jaar weer aan de pil. Binnen enkele dagen was ik weer depressief en labiel. Ik zei tegen mijn man dat dit kennelijk gewoon bij mij hoorde, dat het gewoon een gelukje was geweest dat het even over was en dat ik me zo goed voelde. Mijn man zei toen wat hij vermoedde wat de oorzaak was. Hij zei tegen me dat hij dacht dat het aan de pil lag. Ik stopte weer om het uit te proberen. Binnen 1 week had ik weer mijn energie was ik emotioneel weer stabiel en kon ik me over gebeurtenissen heen zetten. Ik kreeg weer zin in dingen zoals ik tijdens de 1e pilloze periode had gehad. WE hebben toen besloten dat ik nooit meer de pil zou slikken, ook niet een ander, Deze had mijn leven jaren lang verpest, ik liep erdoor in de ziektewet! Het ging zonder pil ineens zo goed weer dat ik besloot een opleiding te gaan doen, want ik wilde inhalen wat ik door de pil had gemist. Nu, na 3 heerlijke jaren waarin ik bekend sta als emotioneel stabiel, energiek en optimistisch, heb ik een papiertje op zak en ben ik zwanger. Mijn leven is zo anders geworden sinds ik van de pil af ben! Het is vreselijk van al die jaren die ik ben verloren, mijn jonge jaren, 13 jaar van mijn leven, maar wat ben ik blij dat ik er nu alsnog achter ben gekomen en niet tot de overgang heb geslikt!! De alternatieven zijn zo goed: condooms en kalender methode. Maar ik geen hormonaal middel meer.

08-05-2013 | Vrouw | 28
Depressiviteit
Ik heb al 4 keer verschillende soorten pillen geprobeerd afgelopen acht jaar, maar ik reageer er steeds zeer slecht op. Zwakkere weerstand (eerder ziek), schimmelinfecties, en emotioneel erg wiebelig (somber gevoel, depressief-achtig, zomaar huilen). Ook maak ik mij meer zorgen dan normaal en ben ik minder vrolijk. Alsof er voortdurend een zwaar gevoel in mij zit. Deze bij[lees meer...]werkingen maken dat ik nu definitief ga stoppen met de pil en voor een alternatief ga kiezen.

03-09-2012 | Vrouw | 35
Depressief
Op mijn 16e begonnen met de Diane 35 pil. Goed tegen de puistjes, maar funest voor de lijn en werd er neerslachtiger van. Overgestapt naar de microgynon 30, veel aangemodderd en door de apotheek een keer overgezet naar een goedkopere variant (ethy nog wat). Vervolgens gestopt om kids te krijgen, wel gelijk de eerste maand zwanger. Tussen de zwangerschappen door weer ethy n[lees meer...]og wat gebruikt. Merkte gelijk dat ik weer neerslachtiger werd. Niets mee gedaan dacht dat het aan het moederschap lag. Na mijn tweede dochter een spiraaltje laten zetten, de Mirena, binnen 1 jaar verloor ik 10 kilo, had gewoon gezonde eetlust en had energie voor 10. Ook mijn neerslachtigeheid verdween en ik kreeg voor het eerst te horen dat ik er zo goed uitzag en straalde...MAAR met de Mirena spiraal, welke ik 1 jaar heb gebruikt was ik 20 dagen van de 30 ongesteld, dat wilde ik ook niet. Dus sinds dit jaar weer aan de originele microgynon 30, wilde de nepvariant niet, ik dacht me te herinneren dat ik daarvan neerslachtig werd en zoveel kg aankwam. Ik ben hier nu 6 maanden aan en ben 6,5 kg aangekomen, ben niet te genieten, en voel me dus alles behalve top. Vandaag naar de huisarts geweest, de koperspiraal is dus niets voor mij aangezien ik met de Mirena al 20 vd 30 dagen ongesteld was en dit met een koperspiraal erger is. Een andere pil zal het moeten worden en ik heb gekozen voor de Yasmin...ook zelf aangegeven dat ik deze wilde afgaande op alle pil-verhalen. Het is allemaal troep wat we 'moeten'slikken, ik heb duidelijk nog niet mijn weg gevonden, maar hoop met de Yasmin een balans te kunnen vinden.