Ervaringen met Depo-Provera '150' (prikpil)

medroxyprogesteron parenteraal

16-06-2023 | Vrouw | 28
Menstruatiepijn
Ivm verdenking endometriose In week 2 een doorbraakbloeding gehad die, wonder boven wonder, minder pijnlijk was dan mijn reguliere doorbraakbloedingen of menstruaties. Wel een week ziek geweest. Daarna begon de ellende: enorme hoofdpijnen. Helaas helpt niets en moet ik nu nog 9 weken uitzitten totdat de prik uitgewerkt begint te raken... voor mij nooit weer.

09-06-2023 | Vrouw | 32
medroxyprogesteron parenteraal (160mg/ml)
Menstruatiepijn
Ik ben in 2021 gestart met de prikpil… vandaag ben ik meer dan 20kg . Ik voel me bijna elke dag emotioneel en voel me heel slecht in mijn lichaam. Sinds 4 juni 23 ben ik in samenspraak met de Gynecoloog en overgestapt op Louise pil. Aub dames, voor jullie dit middel gebruiken, eerst bespreken met je Gynecoloog. De reden dat ik dit begonnen ben, was vooral om af te kome[lees meer...]n van dat maandelijks bloeden. Heeft hier iemand ook ervaring mee gehad? Welke stappen hebben jullie moeten ondernemen om af te vallen en terug normaal gewicht te vinden?

28-04-2023 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
Ik ben begonnen met het gebruik van de prikpil in begin augustus 2022. Mijn menstruatie is eind augustus begonnen en vervolgens nooit meer gestopt. Het is nu eind april 2023. Ik ben uiteraard zeer ontevreden over de prikpil. Ik ben gestart met deze medicatie om mijn menstruatieklachten te verminderen maar alles is erger geworden. Ik wou dat ik hier nooit aan was begonn[lees meer...]en. Meerdere gesprekken met de huisarts gehad, echografie gehad en alles duidt op de prikpil. Ik ga nu nog meerdere maanden met dit probleem moeten zitten omdat niemand mij wilt/kan helpen.

20-01-2023 | Vrouw | 31
Menstruatiepijn
Aan alle (jonge) vrouwen die die dit zien, aub lees! Artsen in Amerika raden de prikpil nu alleen nog maar aan voor maximaal 2 jr gebruik. Mocht je wel jong zijn, moet je zorgen dat je extra supplementen slikt (vitamine D en calcium). Ik wist dit niet. Hier mijn verhaal: Mega heftige, pijnlijke en onregelmatige menstruaties. Vanaf 14e aan de pil, na 2 jaar proberen en[lees meer...] wisselen overgestapt op prikpil. Eerste jaar bleef ik klachten/doorbraak bloedingen houden dus ik kreeg de injectie elke 8 weken. Nooit geen problemen gehad, was super blij met niet ongesteld zijn en heb geen kinderwens. Wel heb ik sinds pubertijd gestruggled met angsten en depressie, wat op mijn 27e resulteerde in een burn out. Ik zit inmiddels 4,5 jaar thuis waarbij ik geen voortgang leek te boeken. Nadat ik wat informatie tegen kwam over de bijwerkingen van de prikpil, en vooral dat ik supplementen had moeten slikken tegen botontkalking, besloot ik te stoppen. Ik heb me nog nooit beter gevoeld! Angsten zijn veeeel minder, ik voel m’n eigen emoties eindelijk weer (ik werd altijd ijs konijn genoemd), depressie is nu veel meer naar de achtergrond. M’n haar valt niet meer uit, ik heb minder last van allergische reacties, m’n libido is hoog. Ik begon zo vroeg met de (prik)pil (16/14) waardoor ik helemaal niet wist wie ik was zonder hormonen. De kinderwens is er nog steeds niet, dus nu in het proces van sterilisatie. Mocht je nog twijfelen, zoek vooral op Amerikaanse literatuur over de depo provera.

27-02-2022 | Vrouw | 19
Menstruatiepijn
Sinds mijn 14e gebruik ik de prikpil ondanks ik enorm vele last had van mijn menstruatie (die soms 3weken duurde!), waardoor ik niet deftig kon functioneren (ik moest vaak uit de klas lopen om naar de wc te kunnen waardoor iedereen wist wanneer ik in mijn cyclus zat, of naar huis gaan 'wegens ziekte', zeer gênant! Ook had ik veel slapeloze nachten door de pijn en viel soms[lees meer...] flauw door hevige bloedingen). Mijn oma gaf mij toen Elixir d'Anvers, maar dat was geen optie qua dagelijkse inname. Omdat ik zeer jong was stond mijn moeder erop dat ik de prikpil gebruikte ipv de gewone pil omdat ze dan zeker was dat deze correct werd gebruikt. Zo bespaarden we ook geld want de prikpil krijg ik namelijk gratis van de apotheker, op voorschrift. De prikpil opzich heeft mij enorm geholpen, ik loop al bijna 6 jaar zonder pijn rond én zonder menstruatie. Mijn moodswings zijn volledig weg, heb geen vettig haar meer, hier en daar wel nog eens een klein puistje (prikpil werkt blijkbaar niet tegen acne!) en helaas maar waar wankelt je gewicht wel met een verschil van 2-3 kilo. Ook mijn hoogsensitiviteit is 'verslechterd'. Bij stress heb ik wel last van spotting, maar anders nooit echt bloedingen meer gehad. Mijn grootste zorg was dat ik dacht dat je vruchtbaarheid kon afnemen bij langdurig gebruik van de prikpil, maar klaarblijkelijk heeft dit geen direct verband met elkaar, de vruchtbaarheidsafname is van tijdelijke duur volgens mijn huisarts (best logisch wel). Kortom heeft de prikpil mijn levenskwaliteit enorm verbeterd en kan ik niet meer zonder.

05-01-2022 | Vrouw | 38
Menstruatiepijn
Ik ben 38 jaar en heb 2 kinderen. Ik ben 1x per maand 2 dagen ziek van de menstruatie. Ook is mijn weerstand dan laag en pik sneller een virus op. En word dan sneller ziek. Alle energie ging naar mijn menstruatie. Nu de 2de prikpil gezet. De 1ste wat hoofdpijn en rondom de menstruatie wat trekkingen in mijn buik/baarmoeder. Alsof ik ongesteld moest worden, maar het zet ni[lees meer...]et door. Wat bruinige afscheiding. Maar geen 2 dagen meer ziek en depressief. Ik ben tevrede. Ik weet niet of ik het blijf gebruiken. Wellicht stop ik weer ef om te ervaren of de menstruatie lichter is. En wanneer die weer zwaarder word en regelmatig weer van start ga. Ik doe het voor al om mijn weerstand rond de menstruatie optimaal te houden.

25-10-2021 | Vrouw | 62
Menstruatiepijn
Ik ben op mijn 17e begonnen met deze pil omdat ik enerzijds ontzettend last had van menstruatiepijn en omdat ik soms de slikpil vergat. Mijn dokter heeft mij toen deze gegeven. Ik ben nu 62, ben eventjes een paar maanden gestopt toen ik zwanger wilde worden, maar verder altijd tot tevredenheid gebruikt, zonder merkbare bijwerkingen. Op mijn 48 gaf mijn huidige arts aan dat[lees meer...] ik wel eens kon stoppen. Dat was geen succes. Ik kreeg vrij snel weer mijn menstruatie zonder dat ik beschermd was tegen zwangerschap. Volgens de arts zou dat nog wel een paar maanden duren. Ik heb er met andere artsen over gesproken, ook in het kader van de overgang. Gewoon doorprikken was het advies, dan heb je daar geen last van. En tot nu toe klopt het. Op hem moment dat ik met pensioen ga ben ik dan al waarschijnlijk helemaal door de overgang heen. Dat hoop ik dan maar.

26-07-2021 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Ik heb de prikpil op 28 juni laten zetten. 1 weekje terug begon ik krampen te krijgen, maar nog niet ongesteld en slik hiertegen naproxen. Weet iemand of deze krampen ooit weggaan?

13-04-2021 | Vrouw | 25
Menstruatiepijn
Zo’n 5 jaar geleden begonnen met de prikpil, aangezien ik geen kinderwens heb en mijn menstruatie zeer dramatisch was. Eigenlijk meteen na de eerste prik, werd ik niet meer ongesteld. Ongelooflijk fijn hoe snel en betrouwbaar dit was. Echter heb ik de afgelopen jaren flink last van behoorlijk wat bijwerkingen/vage klachten. Ik heb vage rugpijn in m’n onderrug, waar geen [lees meer...]fysio, dokter of diëtist wat aan kan doen. Mijn haarkwaliteit is drastisch omlaag gegaan, het valt uit en groeit amper. Ik had ook van één op andere dag maag- en darmklachten (PDS-achtig, opgeblazen buik). Mijn huid en haar wordt laatste steeds sneller vet en heb snel pukkels, had dit vroeger nooit. Snel en vaak vermoeid, slaap slecht, sneller geprikkeld, vaginale ongemakken... Ik ben nog niet gestopt, maar ga om deze klachten de volgende injectie niet weer halen. Raad het ook zeker niet aan. Ik neem liever de dramatische menstruatie weer!

05-06-2020 | Vrouw | 36
Menstruatiepijn
Nu ben ik 36 jaar. - September 2014 ben ik gestart met de prikpil; Depo-provera 150ml. Reden: anticonceptie zonder enig omkijken te hebben. Direct na de eerste prik stopte mijn menstruatie. Fantastisch! Ik was er vreselijk bang voor om dan ook maar een kilo aan te komen maar dit viel reuze mee. 56kg (1.75cm lengte) gewogen en hooguit in 4 jaar tijd weeg ik hooguit 60 kil[lees meer...]o. Géén bijwerkingen, behalve dat ik een wat directere manier van communiceren (offensiever?) kreeg. - December 2018 ben ik gestopt met de prikpil; Depo-provera 150ml. Reden: reguliere menstruatie op natuurlijke wijze willen ervaren, geen anti conceptie meer nodig. - Januari 2019 (!!!) kwam mijn menstruatie weer op gang, mondjesmaat maar pico bello in orde zoals voorheen (hooguit 3 dagen). Ik denk eraan om weer 4 jaartjes lang te gaan starten. Hopelijk is het dan weer net zo'n fijne ervaring als ik meegemaakt heb maar dat wordt nog aankijken!

03-02-2020 | Vrouw | 23

03-12-2019 | Vrouw | 35
Menstruatiepijn
Het leek de eerste prik zo goed te gaan. Op een paar kleine doorbraakbloedingen na, werd ik niet meer ongesteld. Normaalgesproken had ik ruim een week helse buikpijn. Maar na de tweede prik kreeg ik bijwerkingen. Aankomen, veel vocht vasthouden en het libido van een bevroren doperwt. En gewoon geen gevoel meer 'down-under'. Toch nog even doorgezet. Er werd immers gezeg[lees meer...]d dat je lichaam moet stabiliseren. Na vier prikken was ik het zat. Nu ben ik bijna drie maanden gestopt. Mijn libido is weer terug. De kilo's en overtollig vocht ben ik helaas nog niet kwijt. Ik hoop dat dat de komende maanden weer teruggaat naar 'normaal'.

21-03-2019 | Vrouw | 27
Menstruatiepijn
Ik had altijd veel klachten tijdens menstruatie, ook met de pil Overgestapt op de prikpil. Geen menstruatie, geen klachten. Geen gewichtstoename of andere bijwerkingen. Perfect Alleen na 7 jaar kreeg ik weer doorbraakbloedingen. Deze werden steeds heftiger, incl krampen, hoofdpijn, misselijkheid, met als resultaat 3 maanden non stop flinke bloedingen. Op advies van hui[lees meer...]sarts een prikpil overgeslagen. Helaas met het tijdelijk stoppen wel flink aangekomen. Nu werkt het weer naar behoren. Erg tevreden en gewicht is weer normaal

06-11-2015 | Vrouw | 34
werkt perfect, nauwelijks bloedverlies

06-10-2015 | Vrouw | 32
Menstruatiepijn
Ben in okt 2012 aan de prikpil gegaan, nadat ik elke maand minimaal een week krom lag van de pijn en een luier moest gebruiken tegen het bloedverlies. De reguliere pil werkte bij mij zeker niet voldoende om dit te voorkomen. Ben zeer tevreden, vloei zelden tot nooit meer en als ik vloei is het minimaal 1 of 2 kleine bloedingen de dag dat ik de prikpil weer moet halen. Geen[lees meer...] menstruatie dus ook geen krampen of andere kwaaltjes meer. Enige nadeel vind ik dat je er goed aan moet denken elke 12 weken naar de huisarts te gaan om hem weer te halen dit is vooral in vakantie van je eigen huisarts erg vervelend.

24-06-2015 | Vrouw | 25
Menstruatiepijn
Had onwijs veel last van menstruatie pijn en lag daardoor een week ziek op bed. Sinds 2 jaar krijg ik de prikpil en ik vind het een uitkomst! Ik word vanaf de eerste prik niet meer ongesteld. Heb alleen 2 dagen voor ik de prik moet krijgen last van buikpijn maar verder geen andere bijwerkingen. Was er onwijs bang voor want als je op internet leest zie je zoveel slechte erv[lees meer...]aringen maar ik vind het een prettig middel!