Ervaringen met Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

BIJWERKINGEN

acne acute hoofdpijn bloedverlies duizeligheid migraine onregelmatige menstruatie opgeblazen gevoel overgewicht somber voelen zware menstruatie

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

04-09-2023 | Vrouw | 40
etonogestrel (68mg)
1e inplannon 3 jaar geweldig ervaren. Na de 2e inplannon werden de milde klachten super erg. Elke dag bloed verlies, emotioneel, extreem moe, vergeetachtig buikpijn. Zoveel klachten dat ik naar de dokter ging. Als je het moeilijk hebt met een situatie verergert het je klachten nog meer. Ik belandde in een burn out. Ik heb het inplannon laten verwijderen. Ik voelde gelijk [lees meer...]een blij en bevrijd gevoel. Nu 3 maanden later voel ik mij beter dan ooit. Wat ben ik blij dat dat rot ding uit mijn arm is. Lang leve het condoom.

23-07-2023 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
Na jarenlang de pil slikken wilde ik een makkelijkere versie. De huisarts raadde mij een implanon aan omdat deze 3 jaar lang kon blijven zitten en ik er geen omkijken naar had. Op het begin leek het prima te werken, ik werd niet meer ongesteld en voelde me prima. Na een paar maanden kreeg ik opeens hartkloppingen en last van flauwvallen (nooit eerder gehad). Ik kree[lees meer...]g last van enorm veel puistjes/acne en mijn libido werd steeds lager tot op het punt dat het gewoon helemaal weg was. Daarnaast kreeg ik ook last van enorm pijnlijke borsten. Dit was telkens 2 weken lang en dan 2 weken weg voordat het weer terug kwam.

06-07-2023 | Vrouw | 23

25-06-2023 | Vrouw | 23
etonogestrel (68mg)
Na constante doorbraak bloedingen met de mirena overgestapt op hormoonstaafje. Ik had een beetje last van wat plekjes met de mirena maar niks vergeleken met wat ik nu heb. Erg vervelend na 5 maanden laten verwijderen.

20-06-2023 | Vrouw | 19

24-04-2023 | Vrouw | 30
etonogestrel (68mg)
Na het verwijderen van mijn spiraal wat totaal mis was gegaan en enorm veel pijn deed ben ik opzoek gegaan naar een alternatief. Toen kwam ik samen met mijn huisarts en mijn eigen online reaches op de hormonaal implantaat. Beste keuzen ooit! Na veel horror verhalen te hebben gelezen, heb ik toch besloten dit staafje te proberen. Bedenk ook dat mensen meestal alleen re[lees meer...]views achterlaten als ze ergens ontevreden over zijn. Daarom deel ik graag mijn positieven ervaring met jullie. Het plaatsen ging zeer gemakkelijk, pijnloos en stond binnen 5 minuten weer buiten de kliniek. Na 2 dagen ongesteld te zijn geweest heb ik geen bloedingen meer gekregen. Ook lees ik veel klachten over kilo's aankomen na het zetten v an het staafje. Stiekem vraag ik mij af hoe mensen weten dat dit door het staafje komt? Mijn advies is om dit staafje te proberen. Mocht je ontevreden zijn haal je dit staafje gemakkelijk door een sneden weer uit je arm.

20-03-2023 | Vrouw | 26
etonogestrel (68mg)
In februari 2020 heb ik mijn implanon gekregen en zoals vrij gebruikelijk is had ik de eerste weken zo nu en dan last van hoofdpijn en licht bloedverlies (spotting). In het eerste jaar heb ik verder niet gemenstrueerd en geen verdere bijwerkingen bemerkt. Erg tevreden dus. Halverwege 2021 kreeg ik plotseling last van spotting die maar niet over ging. De eerste periode du[lees meer...]urde bijna drie weken, toen een week niks en daarna weer ruim een week spotting. Tegen mijn verwachting in heb ik daarna nooit meer last gehad van spotting en bleef mijn menstruatie dus helemaal uit. Rond het einde van 2021 kreeg ik het idee dat mijn libido aanzienlijk minder was geworden dan voorheen. Omdat er in mijn privéleven ook andere dingen speelden wilde ik niet gelijk de implanon als oorzaak hiervan zien. Een heel aantal maanden verder was mijn libido alleen nog maar minder geworden, terwijl de situatie in mijn privéleven was bedaard en ik mij verder prima voelde. De huisarts heeft mij toen verteld dat de implanon hier zeker invloed op kan hebben, maar dat het lastig is vast te stellen hoe groot die invloed precies is en dat dit ook sterk verschilt per persoon. Vandaag heb ik de implanon laten verwijderen en hij heeft de volle drie jaar in mijn arm gezeten. Ik heb nog altijd vrijwel geen libido en hoop toch dat dit nu weer terug zal keren. Tegen vrouwen die de implanon overwegen, maar bang zijn voor plaatsing en/of verwijdering wil ik graag zeggen dat dit bij mij allebei heel soepel is verlopen. Er staan aardig wat ‘horrorverhalen’ op het internet, maar bedenk dan dat mensen vaak enkel berichten plaatsen op het moment dat iets helemaal verkeerd gaat en niet als alles gewoon goed gaat (zoals bij mij). Dus, laat je vooral niet bang maken als je voor de implanon wil kiezen. Na het verwijderen heb ik niet direct een nieuwe implanon laten zetten. Op dit moment wil ik mijn lichaam namelijk even de kans geven zelf de hormoonhuishouding weer over te nemen, maar wanneer ik weer aan de anticonceptie ga sluit ik een nieuwe implanon niet uit.

01-02-2023 | Vrouw | 24
etonogestrel (68mg)

Thyrax Duotab (875) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (617) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (594) - Antibiotica - penicillines breedspectrum