etonogestrel

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

28-09-2022 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Laten zetten ging gemakkelijk, 1e 3 maanden geen mestruatie gehad en daarna 3 maanden lang iedere maand 3 weken lang. Geen mentale klachten ervaren met deze anticonceptie. Laten verwijderen ns 6 maanden en bij het verwijderen zat de staaf vastgegroeid waardoor ik een lelijk litteken eraan over heb gehouden.

28-09-2022 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Vanwege het feit dat ik wilde stoppen met orale anticonceptie en een spiraaltje akelig vind koos ik voor de Implanon. Ik had hoop dat ik tot de kleine selectie gelukkigen zou behoren waarbij de menstruatie volledig uitbleef en ik nauwelijks last zou hebben van bijwerkingen. Helaas dat niet zo. Ik heb de Implanon laten plaatsen bij de huisarts en mijn arm kreeg alle kleuren[lees meer...] van de regenboog, de bloeduitstorting was hevig. Al vrij snel kreeg ik last van prikkelbaarheid, een vette huid en zelfs acne.. Voor iemand die zachtaardig is van aard en in haar jeugd geen enkel puistje had was dit enorm onprettig. De 1e menstruatie bleef uit... Maar omdat mijn laatste menstruatie plaats had moeten vinden een aantal dagen voor de plaatsing vertrouwde ik het niet. Mijn voorgevoel werd bevestigd door een positieve test. Achteraf gezien vond ik het vreemd dat de huisarts niet heeft geïnformeerd naar de laatste menstruatie. Wellicht waren de bijwerkingen uiteindelijk verdwenen maar ik heb het implantaat dus voortijdig laten verwijderen. Gezien de impact van het plaatsen, het litteken na het verwijderen en de extreme chagrijnigheid, raad ik het niet aan.

27-09-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
implanon laten zetten op advies van huisarts, door mijn implanon constante spier, hoofd en buikpijn. Constant ongesteld en depressieve klachten.

27-09-2022 | Vrouw | 34
etonogestrel (68mg)
Ik heb twee keer een implanonstaafje laten plaatsen. De eerste werd het geplaatst toen ik 28 was en is het drie jaar vrijwel zonder klachten blijven zitten. Heb het zelf als ideaal ervaren. Het plaatsen is binnen 3 minuten gedaan en vervolgens blijft het staafje drie jaar zitten. Niets om over na te denken. De dosis hormonen die je krijgt is ook lager dan bijvoorbeeld bij [lees meer...]de traditionele dagelijkse pil, wat ik een positief punt vind. Ik heb wel het idee dat ik iets meer haarverlies heb, maar niet opvallend. Het verwijderen van de eerste implanon was lastiger dan het plaatsen. De huisarts moet een kleine incisie maken om de implanon vervolgens te verwijderen, maar de implanon was een beetje vastgegroeid aan de omliggende spieren. De implanon is wel binnen 15 minuten verwijderd en het deed geen pijn. Na het verwijderen van de eerste implanon meteen de tweede laten plaatsen. Ik ben nu aan het einde van de drie jaar dat deze tweede implanon in je arm mag zitten en merk dat ik het laatste jaar steeds vaker tussentijdse bloedingen krijg. Bijvoorbeeld na na ongesteldheid na een week opeens weer 2 dagen of langer last van bloedverlies. Vaak wat donkerder/andere kleur dan bij normale menstruatie en soms maar heel licht). Dus wil de implanon binnenkort wel laten verwijderen. Ik lees meer verhalen van vrouwen die bij langer gebruik van implanon last krijgen van tussentijdse bloedingen, dus twijfel of ik een derde implanon zal nemen.

28-07-2022 | Vrouw | 19
etonogestrel (68mg)
Slechtste keuze die ik ooit heb gemaakt. Ik werd veel ongesteld en soms een maand lang daarnaast ging mijn mentale gezondheid zwaar achteruit. Ik kreeg last van mega veel stres, moodswings en paniekaanvallen. Ook kreeg ik mega erge haaruitval en gewichtsverlies. Het is ook drama om hem eruit te laten halen. Heb hem nog steeds terwijl ik 4 maanden terug aangaf dat ik het ni[lees meer...]et meer wou.

20-07-2022 | Vrouw | 20
etonogestrel (68mg)
Ik heb een implanon laten zetten als een soort laatste hoop, ik was eerst aan de pil daar bloedde ik doorheen vervolgens door de huisarts aangeraden ermee te stoppen en een implanon te nemen nou gestopt en 2 weken later een positieve zwangerschapstest, na mijn zwangerschap ging ik over op de minipil ivm borstvoeding waar ik doorheen bleef bloeden dus dit was geen optie toe[lees meer...]n na 3 maanden (geen borstvoeding meer gegeven) gekozen voor de prikpil, hele slechte keus letterlijk een bom vol hormonen, daar na 6 maanden mee gestopt, en even 8 maanden zonder anticonceptie gezeten dit was super fijn zat goed in mijn vel etc, maaarr ik wil niet nog een x zwanger worden en met condoom is 3x niks duss, ging mn zoektocht verder en nam ik de anticonceptie pleister dit was de beste anticonceptie die ik tot nu toe had genomen maar voelde niet erg betrouwbaar daarna heb ik een afspraak gemaakt voor een mirena spiraal en kwam ik op afspraak en na 6x proberen konden zij mijn baarmoedermond niet vinden, helemaal geen fijne ervaring dus koos ik maar voor de inplanon nou de plaatsing hiervan was top 10/10 maar de bijwerkingen van deze anticonceptie zijn echt vreselijk de eerste maand ging het wel goed, was niet ongesteld geworden en verder nergens last van de tweede maand was ik non stop misselijk en wou amper eten en een maand lang menstruatie, de derde maand voel ik me gwn zwanger ookal ben ik niet zwanger, pijnlijke opgezwollen borsten lijkt bijna stuwing, en nogsteeds het tussentijds bloedverlies ook steeds meer stemmingswisselingen en echt een bom van hormonen je merkt gwn het verschil

13-04-2022 | Vrouw | 17
etonogestrel (68mg)
Vanaf mijn 17e drie jaar lang probleemloos gebruik gemaakt van de implanon. Ik had zelfs geen menstruaties meer. Vervolgens ging het mis toen ik hem liet verwisselen voor een tweede, opeens was ik een jaar lang elke dag ongesteld, waarna de huisarts mij aanraadde de minipil bij te gaan slikken. Dit verergerde het probleem alleen maar. Na ruim een jaar heb ik de 2e implanon[lees meer...] laten verwijderen en heb ik een kyleena spiraal geprobeerd, ook deze kon ik niet verdragen. Ik hoor uit mijn omgeving van steeds meer vrouwen terug dat bij plaatsing van een tweede implanon ernstige bijwerkingen optreden en zij vervolgens ook geen andere hormoonanticonceptie meer kunnen verdragen.

05-04-2022 | Vrouw | 28
etonogestrel (68mg)
Buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad heb niet gekozen voor deze medicijn. Het werd geforceerd om te gebruiken. Veel bijwerking misselijkheid in een maand duizelig slaperig heid veel slapen 15 uur per dag slapen 4 weken hard bloed verlies arm waar ik implanon heb is arm aderen opgezwollen rood en blauw.

Thyrax Duotab (873) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (609) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (589) - Antibiotica - penicillines breedspectrum