Implanon (hormoonimplantaat)

etonogestrel

Mirena (2165 meningen)
Nuvaring (261 meningen)
Depo-Provera '150' (prikpil) (171 meningen)
Cerazette (minipil) (158 meningen)
Kyleena (151 meningen)

Instructies voor het inbrengen anticonceptiestaafje Implanon NXT aangepast

Uit meldingen kwam naar voren dat het anticonceptiestaafje Implanon NXT niet altijd op zijn plaats blijft zitten en daardoor schade aan zenuwen of bloedvaten kan veroorzaken. De instructies voor het inbrengen van het anticonceptiestaafje zijn daarom aangepast. Wordt het anticonceptiestaafje te diep of niet goed ingebracht? Dan kan dit ongewenste gevolgen hebben.

Advies voor u: Controleer af en toe of het implantaat nog op dezelfde plek zit als waar uw arts het heeft ingebracht. Vraag uw arts om instructies. Voelt u het staafje niet meer zitten? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw arts.

CBG (23-01-2020)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

30-03-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

ik heb mijn staafje in december gezet 2019 en ben in 1 maand 9 kilo bijgekomen :O en januari nog eens 3 kilo en in februari/ maart nogmaals 1 kilo erbij vindt het echt niet leuk ga het laten verwijderen ben er klaar mee ik heb zelf ook last van angststoornis en dat is door dit staafje verdubbelt :( en heb steeds buikpijn elke week omdat ik niet ongesteld meer[lees meer...] word ik vind het echt een drama staafje weg ermee !!! raad het echt niet aan :( voel me ook erg depri erdoor dat is mijn mening
20-03-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Nu sinds een jaar heb ik een implanon. Vlak na het zetten had ik wel last van spotting. Twee maanden na het zetten had ik een heel lange menstruatie van wel 14 dagen, waarna ik eenmalig ernaast nog de pil heb geslikt om het bloeden te stoppen. Nadat ik voor 3 weken de pil slikte ben ik daarna niet meer ongesteld geworden. Nu dus al ruime 9 maanden geen bloeding. Heel fijn![lees meer...] Overal staat dat de eerste 6 maanden een soort instelperiode is, dus ik was niet verbaasd. Al met al ben ik erg tevreden.
02-03-2020

18-02-2020

13-02-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Bij mij zit het staafje er nu nog geen 2 maanden in en hij is kwijt. Dat lees je goed. Kwijt. Ik had gelezen dat het staafje wel eens verplaatst in geval van gewichtstoename. Ik ben 48/50 kilo en dat was ik ook toen hij werd geplaatst. Mijn huisarts was zelfs verbaasd toen ik zei dat ik het staafje niet meer voelde. Ik ben 19 jaar en het staafje kan tot 5 jaar werken. Dit [lees meer...]betekend dus dat ik tot mijn 24e kans heb onvruchtbaar te zijn. Nu is dat misschien nog geen probleem want ik denk dat ik rond mijn 25e kinderen wil. Maar stel dit gebeurt bij iemand van hogere leeftijd. Dan kan ik me voorstellen dat het een kinderwens kan verpesten. Ik weet dat dit zeldzaam is, maar ik heb nergens gelezen dat dit mogelijk was dus ik vind het toch fijn om dit ergens te melden zodat andere dames alle risico's kennen voor ze dit nemen. Daarbij had ik de eerste week een schimmelinfectie die heel minderprettig was ( deze stond wel in de bijwerkingen). En ik verlies onregelmatig bloed. Daarmee bedoel ik. De afgelopen maanden bijna elke dag een paar uurtjes heel licht ongesteld.
08-02-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

16 december 2019 heb ik een implanon laten plaatsen. Ik heb een maagverkleining gehad en was al langere tijd gestopt met anticonceptie omdat ik de hormonen uit mijn lijf wilde hebben. Daar ben ik emotioneel gezien erg van opgeknapt. Eerst een hormoonspiraal geprobeerd in 2019, omdat na mijn maagverkleining mijn hormoonhuishouding compleet op de schop lag. De spiraal was ee[lees meer...]n drama. 7 maanden geprobeerd, maar ik had gewoon spontane weeën wekelijks. Toen maanden niets en in december de implanon laten plaatsen. Ik ben nu al 3 x ongesteld geweest in deze twee maanden en nu 3 weken achter elkaar ongesteld, gepaard met krampen, onderrug pijn, hoofdpijn en ik merk dat de hormonen mijn stemming niet veel goed doen. Daarnaast merk ik dat ik meer wil eten. Ik heb de implanon nog geen 2 maanden maar gezien mijn ervaring met de spiraal trek ik het niet om het staafje nog maanden te dragen en te proberen. Ik overweeg om hem te laten verwijderen. De bloedingen maken het mij mentaal zwaar en de klachten erbij doen er nog een schepje bovenop. Daarnaast wordt ik er echt niet vrolijk van dat ik geneigd ben meer te snoepen terwijl ik juist al zoveel ben afgevallen. Ook mijn emoties heb ik soms niet in de hand. Helaas weer €150,- de prullenbak in.
10-01-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na ons derde kindje voelde ons gezin compleet, maar vond het nog te vroeg voor een definitieve oplossing. Zocht iets wat samen met borstvoeding kon, en kwam uit bij de implanon. Deze geeft echt een minimale hoeveelheid hormonen af. Plaatsen kon niet bij mijn eigen huisarts, dus ben naar een gespecialiseerde huisarts gegaan via de website van implanon. Plaatsing was vervele[lees meer...]nd maar niet pijnlijk, en kreeg goede informatie. In het begin zeer licht ongesteld, nu na een jaar weer regelmatig en gemiddeld zwaar ongesteld. Al met al erg tevreden!
08-01-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik was op zoek naar een anticonceptie en ik vond de Implanon. Ik was erg benieuwd ernaar. Het zetten viel erg mee, ik kreeg een verdoving en een hechting en het was gezet. De eerste paar dagen heb ik wat hoofdpijn gehad maar die verdween snel weer. De eerste maanden had ik nergens last van, al werd ik een keer ongesteld voor twee weken. Maar na die ene keer werd ik niet me[lees meer...]er ongesteld en ik vond het ideaal. Na 3 maanden begon mijn normale cyclus weer terug te komen. Opzicht geen probleem, maar ik begon erg veel last te krijgen van menstruatiepijn. Ik moest iedere keer wel een of meerder paracetamols nemen. Een ander nadeel is dat ik 4 kilo ben aangekomen in 5 maanden. Beide redenen zijn voor mij de reden dat ik de Implanon morgen laat verwijderen. Ik kan niet wachten om mijn eigen lichaam weer terug te krijgen.
08-01-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik geloof dat dit een perfect middel is voor vrouwen die tegen extra hormonen kunnen, maar mocht jouw lichaam er gevoelig voor zijn: doe jezelf deze anticonceptie alsjeblieft niet aan! Ik heb van nature een lichte aanleg voor angstige gevoelens / onzekerheden, maar de implanon maakte alles 10x erger. Ik kon niet meer normaal functioneren in het dagelijks leven, zowat alles[lees meer...] maakte mij angstig, was constant zenuwachtig en kreeg op den duur depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten. Daarnaast heb ik ook een aanleg voor een onzuivere huid en je raadt het al: dat werd ook 10x erger. Gelukkig kwam ik na wat zoekwerk op deze site terecht en bleek dat mijn symptomen door de implanon kwamen. Meteen eruit laten halen; twee weken later een wonder van verschil! Voel me weer de oude en geen acne meer. Helaas nog steeds niet ongesteld sinds medio november... Wat een rotding, nooit meer.
29-12-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb eerst de minipil 2 jaar geslikt, hier was ik heel tevreden over. Eerste paar maanden had ik last van bloedingen, maar die zijn gelukkig verdwenen. Ongeveer 2 jaar mijn maandstonden niet meer gehad. Omdat ik het slikken beu was en ook niet praktisch was op familiefeesten of op kamp, ben ik overgestapt naar een hormaanstaafje. Het plaatsen was in 1 2 3 gebeurd. Het de[lees meer...]ed geen pijn omdat het verdoofd werd. Ik had wel anderhalve week een blauwe plek, maar dat is niet erg. Er blijft bij mij wel een blauwe schijn, maar zo vind ik het staafje gemakkelijk terug. Ik heb anderhalve maand bloedingen gehad, maar die zijn ook weer verdwenen. Ik heb nu al 3 maanden geen maandstonden meer, heerlijk. Ik moet nergens meer aan denken. Het enige probleem is dat ik nu een emotioneel wrak ben. Ik kan om alles janken en ik heb veel last van pieken en dalen. De ene dag ben ik heel blij, de andere dag heb ik depressieve klachten. Omdat ik het praktisch vind om nergens meer aan te denken én mijn maandstonden niet meer heb, laat ik het staafje zitten. Alleen die wisselvallige buien zijn wel storend ...
27-12-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik wil even mijn verhaal delen.ik heb in februari 2019 een Implanon laten zetten ivm aardig bloedverlies, de Implanon zou het bloeden minderen of zelfs uitblijven.. ik heb 2 maanden daar iets van gemerkt dat er 6 a 7 weken tussen zaten en dan weer 2 weken ongesteld was.. daarna ben ik Dus altijd ongesteld gebleven tot de dag van vandaag dat ze de Implanon verwijderd hebben[lees meer...] 7 maanden lang niet altijd even heftig, maar zonder ob of wat dan ook kon ik niet.. misschien zijn er meer personen die net als ik er geen fijne tijd mee hebben gehad.. hopelijk krijg ik nu weer een cyclus en gaat mn gezondheid er weer op vooruit
22-12-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na 1,5 jaar geduld hebben eindelijk de implanon laten verwijderen. Ik ben 1,5 jaar lang ongesteld geweest en de andere klachten werden steeds erger. Ik ben overgestapt naar de Kyleena 19,5mg
15-12-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Vreselijk! Implanon na 5 maanden laten verwijderen vanwege heftige bijwerkingen als depressieve klachten, heel veel stemmingsklachten, vermoeidheid etc..
15-12-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb op dit moment een afspraak voor mijn derde implanon op rij. Ben hiermee begonnen omdat ik mijn pil altijd vergat. Ik heb op die 6 jaar maar 1 keer mijn regels gehad op het vliegtuig (kwam door hoogte volgens de dokter). Geen gewichtstoename.. zelfs afgevallen! Zo gemakkelijk, je moet aan niks denken. Mijn huisarts plaatst die zelf en verwijderen gaat ook als een flu[lees meer...]itje van een cent! Ik raad het iedereen aan :)
13-12-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb de implanon 1 jaar en 9 maanden gebruikt, waarna ik het er uiteindelijk heb laten uithalen. Na 3 maanden waarin ik erg tevreden was over de implanon ben ik onverwachts ongesteld geworden en dat is niet meer weggegaan (op 2 maanden totaal met speciale medicijnen na) tot ik het eruit heb laten halen. Dit was ook nog niet zo'n pretje, want het zat helemaal vastgegroeid[lees meer...] in littekenweefsel. Daarnaast kwam ik vóór de implanon niet zo makkelijk aan, maar in de tijd dat ik het heb gehad ben ik 15kg aan gekomen. Ook leek mijn libido van de aardbodem verdwenen te zijn, was ik vaak erg moe en deed de plek waar de implanon zat pijn bij bepaalde bewegingen & bij het drukken erop.
10-12-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

In een woord, verschrikkelijk!!!! Al 3 maanden non stop ongesteld en ik jank om alles. Ik wil het er zo snel mogelijk uit laten halen, moet helaas nog 3 weken wachten van de gyneacoloog

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum